Vanuit het perspectief van de verkoper gezien kan ik me deze dingen bedenken:
Kan ik me best voorstellen voor een minderjarige, en sowieso ook als volwassene. Liefst geef ik niemand mijn telefoonnummer, zeker geen mensen die ik helemaal niet ken en waarvan ik niet weet hoe enorm ze me daarna lastig blijven vallen op dat nummer.
-Wilt niet dat ik langs kom, samen naar de kaart te kijken en een oplossing te verzinnen (vriendelijk voorgesteld)
Als je het gevoel krijgt dat iemand jou aan het oplichten is zou ik zeker extra uitkijken met adresgegevens, o.a. vanwege bovenstaande reden.
-wilt mij geen contact op laten nemen met ouders ("wil mijn moeder er niet mee belasten" "Ze hebben het al druk genoeg")
Dat is tot daar aan toe, maar wederom, bovenstaande redenen.
-kan geen bewijs leveren dat de videokaart werkend is verzonden
Daar had 'ie inderdaad voor kunnen zorgen maar 99,9% van de verkopers op tweedehands-platformen doen/kunnen dat niet.
-tot dat ik de kaart in mijn handen heb, is het de verantwoordelijkheid van de verkoper, ja hij heeft gezegd verzenden op eigen risico, maar hij had moeten vragen of ik het verzekerd wilde versturen, aldus een jurist van het juristisch loket.
Voor zover ik begrepen heb is de verzending gewoon goed gegaan. Je hebt namelijk de kaart in je PC zitten. Of de verzending verzekerd is gebeurd of niet maakt helemaal geen klap uit. Daar heb je als ontvanger namelijk helemaal niks mee te maken. Mocht het pakket beschadigd of niet zijn aangekomen heb jij dus ook niks aan die verzekering, het is alleen de verzender die een onderzoek kan instellen en ook de verzender die een eventuele uitkering ontvangt. Op dat moment dien jij wel weer schadeloos gesteld te worden. Had de verkoper niet voor een verzekerde verzending gekozen en kwam het pakket niet, of beschadigd aan, had de verkoper moeten bewijzen dat het pakket bij jou was aangekomen. Zo ja, jouw risico (want dat is afgesproken), zo nee, zijn risico. Maar jij hebt de kaart, dus de verkoper heeft bewijs dat het pakket bij jou is aangekomen. Het is bovendien onbeschadigd aangekomen, anders had je het aan de deur moeten weigeren. Op dit moment is het al dan niet verzekerd zijn van de verzending volstrekt irrelevant.
Ik heb 23 minuten gebeld met het Juristisch Loket, en Volgens de jurist die ik heb gesproken, word het aangeraden het samen volwassen op te lossen, indien dat niet lukt, sta ik in mijn recht en kan ik aangifte doen.
Je kan altijd aangifte doen, daar wordt alleen niks mee gedaan als dit de enige aangifte tegen TS is. Anders zal je inderdaad een zaak moeten starten, maar met de geschetste gang van zaken heb je geen heel harde zaak.
Dan als volgd, was de Grafische Kaart niet in de originele Doos verzonden, En zelfs In een te kleine doos verzonden, waardoor de kaart er erg krap en gevaarlijk in zat. Dit is verantwoordelijkheid van de verkoper.
Nogmaals, zolang deze doos niet beschadigd is maakt dat niet uit. Slechts als in de advertentie vermeld stond dat het in de originele doos verzonden zou worden had je misschien een punt. En de doos is slechts "te klein" als de kaart eruit steekt. Bovendien zie ik na jouw post een screenshot van het gesprek waarin jij aangeeft dat het "okehh" is dat er geen doos bij zit

en dat er anders maar wat "ductape" omheen moet. Dan kan je daar toch niet over gaan klagen? Het enige wat je daarmee bereikt is dat het aannemelijker is dat je te kwader trouw bent. Wees hier gewoon open en eerlijk over van tevoren, je zit hier in een forumtopic waarin beide partijen al hun bewijzen op tafel kunnen gooien.
Het enige wat er aan de verzending zou kunnen schorten is het ontbreken van een antistatisch zakje. In de praktijk (zie bijv. electroboom vs linus ESD test) lijkt het behoorlijk moeilijk om onderdelen te slopen middels ESD en dat is mij in decennia van goed en minder goed met hardware omgaan nog nooit gelukt. Dus ook dat zal geen heel sterk punt zijn.
Ondertussen ben je zelf akkoord gegaan met verzending op jouw risico. Volgens mij (ik heb dit niet expliciet gezien) was de verkoper helemaal niet van plan te verzenden maar was jij ook niet van plan de kaart op te komen halen. Juist vanwege dit soort gezeik zeg ik dan ook dat verzenden op eigen risico geschiedt, en dat je het liefst het product komt ophalen na het werkend gezien te hebben. Je hebt als koper dan nog steeds de keuze om de kaart niet te kopen, niemand heeft jou gedwongen.
Verder begrijp ik dat de kaart "artifacts geeft". Dat kan echt aan heel veel dingen liggen die niet aan de kaart zelf liggen. Zolang jij niet kan bewijzen dat de rest van jouw systeem voldoende krachtig is heb je ook nog niet direct een zaak. Een kaart van 8 jaar oud zal niet in een splinternieuwe PC met nieuwe voeding terecht komen, dikke kans dat dat een gaar oud ding is met lekke caps. Ga dat ook even uitzoeken.
Uiteindelijk is er altijd een risico dat er iets gebeurt waar beide partijen geen schuld aan hebben. Maar dan is "verzenden op eigen risico" gewoon leidend m.i.