DataGhost schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:27:
[...]
Een "vriendelijk gesprekje" per telefoon of in het echt, om uit te zoeken wat nou precies het probleem is met een kaart die jij voor het laatst fatsoenlijk werkend hebt gezien, is per definitie asymmetrisch qua machtsverhouding, al helemaal als TS dan ook nog eens 14 is. Als er al gedreigd is met aangifte enzo is het moment van vriendelijke gesprekjes al heel erg ver voorbij en moet je dat niet eens meer willen. Dan kan je dat alsnog adviseren maar dat is echt mosterd heel laat na de maaltijd en volledig niet meer van toepassing op deze situatie. Ik verbaas me dan ook over hoe vaak je het blijft herhalen.
Het is op dingen als Marktplaats en V&A wat mij betreft heel simpel, werkend bekijken bij ophalen, of daar expliciet van afzien en het opgestuurd krijgen zonder garantie en met risico. Anders gaat de deal gewoon niet door. Als dat ook onderling overeengekomen is, zijn dat gewoon de feiten. Op het moment dat iemand het pakket fatsoenlijk heeft ontvangen (geen weigering aan de deur, wel bevestiging van ontvangst en geen betwisting daarvan) zijn er tig dingen die de koper verkeerd kan doen waardoor het product alsnog kapot gaat en ook genoeg dingen die met opzet gedaan kunnen worden (kaart wisselen) om de verkoper op te lichten. Jij hebt op dat moment geen enkele garantie meer dat de twist om jouw product gaat en dat het product nog in dezelfde staat is als toen jij hem verzond.
Bovendien, enige tegemoetkoming van jouw kant (prijs middelen oid) kan gezien worden als erkennen van schuld, wat op heel veel manieren onwenselijk kan zijn.
Vooropgesteld; koper is absoluut de fout in gegaan door langs te gaan onder valse voorwendselen, maar dat werd pas bekend NA mijn post. Hij heeft zijn naam en telefoonnummer hier genoemd; dat vind ik opvallend in deze.
ik ga er vanuit dat er
vooraf al communicatie is geweest, en het is van beide kanten niet okee gegaan. Voordat koper heeft gedreigd met een zaak heeft ie blijkbaar al voorgesteld even contact te hebben.
In vrijwel elke situatie zijn er dingen die niet vermeld worden. Dat zal hier niet anders zijn. Ik vind het opvallend dat vrijwel iedereen hier zonder voldoende achtergrond informatie in deze case (al vanaf de eerste posts), maar meer nog, in de algemeenheid, uitgaat van het slechte in de mens. Misschien ben ik dan de uitzondering. Sorry daarvoor.
Iedereen gaat er voetstoots vanuit dat koper wist dat verkoper 14 was. Lijkt me niet het geval.
Mijn kinderen mogen in elk geval onder geen beding zelfstandig handelen op marktplaats.
Koper heeft wellicht net zo goed het gevoel gehad dat ie opgelicht was.
Stel dat die kaart door koper getest wordt op max performance, en verkoper heeft de kaart niet dusdanig getest, maar zegt er wel bij dat de kaart in orde is.
Hoe je het wendt of keert, dit blijft een onduidelijke kwestie. Wat is "in orde"??
En dan nog; hoever wil je gaan om je gelijk te halen? Afwachten of je wel of geen steen door je ruit krijgt omwille van die 126 euro? Als je helemaal geen gezeik wilt, blijf dan gewoon weg bij marktplaats.
NB V&A is overigens geen enkele garantie, ik lees zat topics dat daar ook rotte appels tussen zitten.
De-escaleren is niet makkelijk. Maar het slaapt zooo lekker naderhand.
[
Voor 5% gewijzigd door
Mistraller op 22-04-2021 22:25
]