Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
afgesplitst van Schenking terugdraaien?

We gaan redelijk off topic door hetgeen ik gepost heb, mijn excuus!
Ik heb niet de intentie om het topic te kapen, maar wil toch even reageren op alle comments die zijn gegeven of ik het wel/niet kan maken om het geld "terug" te boeken, of dat ik het geld zou "gebruiken" om bepaald gedrag te vertonen.

Om het even in een context te plaatsen: Mijn kinderen zijn nog vrij jong (7, 5 en 3 jaar), maar wij hebben wel sinds hun geboorte een zilvervloot rekening geopend. Het idee hierachter is dat we ze een mooie start willen meegeven (en de 10% rente over de inleg (totaal 1.080 euro "bonusrente") is dan ook mooi meegenomen). Als we het blijven doorzetten, dan zit er straks inderdaad zo'n 20.000+ euro in het potje.
Ik hoop dat mijn opvoeding dusdanig oke is, dat ze tegen de tijd dat ze 18 zijn wel weten hoe ze met geld om gaan. Maar als ze inderdaad aan de drugs zitten, gokken, of weet ik veel wat, ja dan zal ik ingrijpen!
Ik denk dat als ze er een zaak van zullen maken tegen die tijd, dat ik wel hard kan maken dat ik vanuit hun belang handel door de rekening voor hun 18e stop te zetten. Zeg ik daarmee, dat zij helemaal niet die 20.000+ euro zullen krijgen? Nee! Het enige wat ik er mee wil zeggen / bereiken, is dat zij zichzelf niet dieper in de shit werken. Het geld zal ik tegen die tijd dan ook gewoon netjes apart houden voor ze.
Is het volgens de regels? Wellicht niet, maar zoals gezegd het duurt nog minimaal 11 jaar voordat de oudste 18 wordt. Ik zie tegen die tijd wel hoe het er voor staat.

Ik heb ook zeker niet de intentie dat ze een bepaald gedrag gaan vertonen en dat ze daarmee aanspraak maken op de rekening. Ik ga de rekening ook niet misbruiken om bijv. niet te roken. Dat moeten ze maar lekker zelf weten. Ik sta vrij open in de opvoeding. Ik heb liever dat ze open en eerlijk zijn, dan dat ze het "verborgen" willen houden. Willen ze straks bijv. een wijntje of andere alcoholische versnapering drinken? Prima, maar zeg het dan ook gewoon eerlijk. Drink thuis maar een keer wijntje mee, in plaats van het ergens stiekem te doen. Zal ik het aanmoedigen om te doen, dat niet nee. Maar het is wel iets wat aan de eettafel besproken kan worden.

Willen ze straks bijv. reizen van het geld? Prima, ga je gang!
Willen ze er een autootje van kopen (of een dikke bmw), be my guest!
Willen ze het aan een goed doel schenken, dan vraag ik of ze het zeker weten, maar daarna is het aan hun!
Willen ze het sparen, ook prima!

Het enige dat ik niet wil, is dat zij zichzelf (dieper) in de shit werken als ze 20.000+ euro krijgen.

Daarnaast sparen wij op een aparte spaarrekening (niet op naam van de kinderen), door maandelijks een vast bedrag over te maken naar die rekeningen. Hier hebben ze totaal geen weet van (in tegenstelling tot de Zilvervloot, waar ze op den duur wel achter zullen komen). Vanuit deze spaarrekening willen wij bijv. de studie en andere uitgaven voor ze sparen. Gezien het bedrag dat wij nu maandelijks opzij leggen, zal dit ruimschoots de studiekosten dekken, dus ook via deze spaarrekening willen wij ze een goede start mee geven door bijv. een leuke bijdrage te leveren voor een eerste woning of auto.

Ook kan de een beter met geld omgaan dan de ander. Een deel zal aan het kind liggen, maar een bepaald gedeelte zal ook aan de opvoeding (en de hele situatie rondom de opvoeding) liggen. We proberen ze nu al wat waarde van geld mee te geven, door ze alle drie wekelijks wat zakgeld te geven.
Daarmee mogen ze zelf bepalen wat ze daarmee doen. In het begin ging alles direct op aan snoep. Maar de oudste merkte al gauw genoeg, dat het eigenlijk zonde was om daar haar zakgeld aan uit te geven, aangezien de andere twee ook gewoon snoep kregen (want ja, wij halen "gewoon" wel eens een zak snoep). Ja, het snoep was dan niet altijd wat ze graag wilde (bubble gum of grote lolly's), maar op die leeftijd geldt dan toch nog snoep = snoep.
Nu is de oudste aan het sparen voor een boekje van de zoete zusjes. De middelste vindt het gewoon leuk om muntjes te hebben en spaart omdat ze rijk wilt worden.
De jongste heeft nog totaal geen besef wat ze ermee kan doen, maargoed die 5 cent zet ook geen zoden aan de dijk om wat te kopen :P Maar ze is er wel bij betrokken en krijgt net als de rest "zakgeld".

[ Voor 0% gewijzigd door Rukapul op 21-04-2021 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:22
sdk1985 schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:26:
[...]

Hoe ga je dat verborgen houden dan? Elke brief van de betreffende bank met naam van je kind erop onderscheppen? Een eigen email adres ingeven bij de bank?
Ja: ad: Hoe een moeder haar zoons voor 166.000 euro oplichtte: ‘Wat ze met het geld deed? Geen idee’
[...]
Op de enveloppen staat zijn naam, maar het is post die hij nooit kreeg. Omdat het verstopt werd op zolder.
[...]
Al snel blijken er rekeningen te zijn. Drie stuks, voor iedere broer een, met bijbehorende pas. Aangevraagd door hun moeder, zonder dat ze er zelf ooit een handtekening voor hebben gezet. „We hebben bij de bank de hele historie opgevraagd”, vertelt Nick. „En toen ging de beerput open.”

Uit de stapels met afschriften kunnen ze opmaken dat hun moeder van 2004 tot en met 2012, iedere maand, een dag na het storten van het studiegeld, contanten kwam pinnen.
[...]
Als je het goed speelt, dan kun je niet alleen de bankrekening, maar zelfs de hele studieschuld lang genoeg voor je kinderen verborgen houden om er blijkbaar mee weg te kunnen komen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:31

Lordy79

Verdrietig

Het probleem met serieuze bedragen schenken aan jonge kinderen is inderdaad dat je niet weet wat ze ermee doen als ze 18 zijn.
Een (omslachtige en dure) oplossing is een BV oprichten op naam van je kind, het geld daarin storten en zelf één aandeel houden dat toevallig ook al het stemrecht heeft en jezelf als bestuurder van die BV installeren.

Nogmaals dit is voor 20.000 euro een beetje extreem maar kan wel problemen voorkomen. Je wilt inderdaad niet dat je zoon of dochter van 18 aan de drugs kan gaan of gokverslaafd is en dan de boel verbrast.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
Is het niet een idee om het geld zelf te houden en dan jaarlijks een schenking te doen nadat je kinderen 18 zijn geworden? Dan weet je ook zeker dat niet alles in één keer op gaat. Als zij dan een huis willen kopen, kan je het geld wel in één keer schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:17
cakebp schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:25:
Is het niet een idee om het geld zelf te houden en dan jaarlijks een schenking te doen nadat je kinderen 18 zijn geworden? Dan weet je ook zeker dat niet alles in één keer op gaat. Als zij dan een huis willen kopen, kan je het geld wel in één keer schenken.
Dit wordt in ieder geval mijn strategie in deze. Vele tienduizenden euro's in één keer is anderszins een hoop geld. Maar ook ontzettend snel weer uitgegeven op een wijze waar achteraf best spijt van kan komen. Sure, willen ze er echt iets duurs van kopen zoals bijvoorbeeld een Tesla. Prima, maar dan door er bewust het geld voor opzij gezet te hebben in de loop der jaren. Niet als impuls aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
psychodude schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:37:
[...]

Dit wordt in ieder geval mijn strategie in deze. Vele tienduizenden euro's in één keer is anderszins een hoop geld. Maar ook ontzettend snel weer uitgegeven op een wijze waar achteraf best spijt van kan komen. Sure, willen ze er echt iets duurs van kopen zoals bijvoorbeeld een Tesla. Prima, maar dan door er bewust het geld voor opzij gezet te hebben in de loop der jaren. Niet als impuls aankoop.
Ik heb zelf nog geen kinderen maar als mijn financiële situatie dit tegen die tijd toe laat, zou dit ook mijn keuze zijn. Een bak geld in een keer krijgen op die leeftijd kan slecht aflopen, lastenverlichting gedurende het jaar leert je dan alsnog om op een goede wijze om te gaan met je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Ik ga het ook zelf houden. Het ondersteunen van een studerend kind is tot op zekere hoogte vrijgesteld van schenkbelasting. Ik kan mij niet direct andere kosten voorstellen welke ik niet met jaarlijkse schenkingen kan opvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51
Als je je zorgen maakt rond de 18e verjaardag dan is er nog een optie: een deel van het geld vastzetten in minder liquide assets. Je kunt bijvoorbeeld spaargeld omzetten in termijndeposito's (bv depositoladder) die geleidelijk over tijd uitkeren. Net als de BV-constructie hierboven verandert het niets aan de eigendomssituatie maar wel aan de bereikbaarheid.

Overigens geldt hier het principe van loslaten en sunk cost: op het moment dat je iets schenkt moet je het loslaten. Niet over je grafschenking heen proberen te regeren. Als je dat niet kunt dan kun je beter niet schenken, maar gewoon strak de controle houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:18

jdh009

FP ProMod
Iets compleet anders: Zou je met het geld niet aandelen o.i.d. kunnen kopen? Open een beleggingsrekening, leg gespreid bedragen in en neem ze mee in deze reis waarbij ze leren vermogen op te bouwen. Het krijgen van dividend ('gratis geld'), het aankopen en verkopen en het zien groeien van je vermogen kan een mooie leerschool zijn. Het kan voor een kind een heel trots gevoel opleveren om 'eigenaar' te zijn van een bedrijf die ze tof vinden. Daarnaast leer je ze aan om wat meer lange termijn te denken over je geld/vermogen. Mijn vroegere leraar economie had voor ons destijds wat aandelen Ajax gekocht voor onze klas om te volgen en na een tijdje om ook te verkopen en andere dingen mee te kopen. Dat was voor mij heel leerzaam en na het slagen kregen we een deel van de winst in natura.

[ Voor 5% gewijzigd door jdh009 op 21-04-2021 10:19 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:30
Rukapul schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:56:
Als je je zorgen maakt rond de 18e verjaardag dan is er nog een optie: een deel van het geld vastzetten in minder liquide assets. Je kunt bijvoorbeeld spaargeld omzetten in termijndeposito's (bv depositoladder) die geleidelijk over tijd uitkeren. Net als de BV-constructie hierboven verandert het niets aan de eigendomssituatie maar wel aan de bereikbaarheid.
[...]
Overigens geldt hier het principe van loslaten en sunk cost: op het moment dat je iets schenkt moet je het loslaten. Niet over je grafschenking heen proberen te regeren. Als je dat niet kunt dan kun je beter niet schenken, maar gewoon strak de controle houden.
Punt is dat je nu nog niet weet hoe je kind over 18 jaar is. Meerderjarig is immers kant niet altijd volwassen (heb ik van nabij ook meegemaakt). Zelf het geld houden is zeker ook een optie, maar dat kan dus niet bij die Zilvervloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:04:
[...]

Punt is dat je nu nog niet weet hoe je kind over 18 jaar is. Meerderjarig is immers kant niet altijd volwassen (heb ik van nabij ook meegemaakt).
Wat boeit dat? Al het geld dat ik nu uitgeef / schenk heb ik mentaal 100% afgeschreven. Derhalve is de hoogte van de schenking afgestemd op die insteek.

Maar los daarvan kun je dus op 17-jarige leeftijd nog iets van een rem organiseren dmv genoemd trucjes.
jdh009 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:17:
Iets compleet anders: Zou je met het geld niet aandelen o.i.d. kunnen kopen? Open een beleggingsrekening, leg gespreid bedragen in en neem ze mee in deze reis waarbij ze leren vermogen op te bouwen. Het krijgen van dividend ('gratis geld'), het aankopen en verkopen en het zien groeien van je vermogen kan een mooie leerschool zijn. Het kan voor een kind een heel trots gevoel opleveren om 'eigenaar' te zijn van een bedrijf die ze tof vinden. Daarnaast leer je ze aan om wat meer lange termijn te denken over je geld/vermogen. Mijn vroegere leraar economie had voor ons destijds wat aandelen Ajax gekocht voor onze klas om te volgen en na een tijdje om ook te verkopen en andere dingen mee te kopen. Dat was voor mij heel leerzaam en na het slagen kregen we een deel van de winst in natura.
Precies dit. Mijn kinderen hebben beleggersrekeingen op hun naam. Dat weten ze nu nog niet, maar dat komt wel.

[ Voor 53% gewijzigd door Rukapul op 21-04-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Rukapul schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:18:
[...]

Wat boeit dat? Al het geld dat ik nu uitgeef / schenk heb ik mentaal 100% afgeschreven. Derhalve is de hoogte van de schenking afgestemd op die insteek.
Het gaat niet zozeer om wat ze het het geld doen. Het gaat er om dat sommige kinderen met achttien jaar het geld zodanig verbrassen dat ze een paar jaar later daar ontzettend veel spijt van hebben. Het kan dan niet onverstandig zijn om zulke onvolwassen kinderen nog niet meteen over hun volledige kapitaal te laten beschikken. Niet voor je eigen gevoel, maar om de latere spijt bij je kinderen te voorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 21-04-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:34:
[...]

Het gaat niet zozeer om wat ze het het geld doen. Het gaat er om dat sommige kinderen met achttien jaar het geld zodanig verbrassen dat ze een paar jaar later daar ontzettend veel spijt van hebben. Het kan dan niet onverstandig zijn om zulke onvolwassen kinderen nog niet meteen over hun volledige kapitaal te laten beschikken. Niet voor je eigen gevoel, maar om de latere spijt bij je kinderen te voorkomen.
Iets van financieel besef bij een kind is wel fijn, ik heb het van dichtbij meegemaakt dat een vriend een groot bedrag kreeg van zijn ouders waar hij totaal niet mee om kon gaan. Gevolg was dat het vrij snel op was en uiteindelijk door de dingen die hij er mee gedaan had ook nog eens slechter af was. Het lijkt mij persoonlijk onverstandig om zulke bedragen zomaar over de schutting te gooien wanneer je kind 18 word. Voor de meeste kinderen is rond die leeftijd een paar duizend euro al een enorm bedrag.

Er is ook nog een optie om het bedrag te bewaren tot ze een huis kopen, dan kun je tot (ik dacht) een ton schenken en weet je zeker dat het in iets nuttigs gaat zitten (woonruimte). Mocht je kind tegen die tijd dan een partner hebben dan is het wel aan te raden om dit op papier goed te regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door jdh009 op 21-04-2021 11:42 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
jdh009 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:41:
[...]
Er is ook nog een optie om het bedrag te bewaren tot ze een huis kopen, dan kun je tot (ik dacht) een ton schenken en weet je zeker dat het in iets nuttigs gaat zitten (woonruimte). .
Maar daar werkt dus niet bij zo'n Zilvervloot rekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:08:
[...]

Maar daar werkt dus niet bij zo'n Zilvervloot rekening...
Bij de zilvervloot rekening niet, echter zou je er wel voor kunnen kiezen om de (spaar)rekening die de OP gebruikt om het geld te parkeren waarmee eventuele studiekosten van betaald kunnen worden hiervoor gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door jdh009 op 21-04-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Zilvervloot kan je gewoon opzeggen dus het is nog te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Goh, ineens een eigen topic wat z'n eigen leven heeft gekregen! :+

Laat wel even duidelijk zijn, dat ik NIET de insteek heb, om het geld terug te boeken.
Natuurlijk, er zijn een paar gevallen (zoals ook genoemd), waarbij ik het mogelijk wel zou doen / overwegen, maar in principe sparen wij op de zilvervloot, zodat mijn kinderen straks een goede (financiële) start hebben op hun 18e.

Ja, er zijn tal van andere manieren om voor je kind te sparen. De zilvervloot die wij gebruiken is daar er een van. We sparen namelijk ook nog apart (op een aparte spaarrekening, welke op onze naam staat) voor hun, we beleggen een deel in indexfondsen (met als doel dat dit geld ook voor hun beschikbaar komt).

Overigens staat in de voorwaarden van de Zilvervloot het volgende opgenomen:
2 GELD OPNEMEN VAN ZILVERVLOOT SPAREN
Wie kan er geld opnemen?
Jij kunt altijd zonder kosten namens je kind geld opnemen van Zilvervloot Sparen.
Mag je kind Zilvervloot Sparen zelfstandig gebruiken? Dan mag hij ook altijd geld opnemen.
Hoeveel geld kun je opnemen?
Er zit geen maximum aan het bedrag dat je kunt opnemen van Zilvervloot Sparen.
Als je geld opneemt, krijgt je kind over het opgenomen bedrag geen premie.
En verderop staat beschreven wat er gebeurd als je kind 18 wordt:
7 JE KIND WORDT 18 JAAR. EN DAN?
Wat gebeurt er met Zilvervloot Sparen?
Als je kind 18 jaar wordt, zetten we Zilvervloot Sparen automatisch om in SNS Internet Sparen. Hij houdt dan gewoon hetzelfde rekeningnummer. SNS Internet Sparen is een spaarrekening met een variabele rente. Je kind mag altijd z’n geld opnemen. Ook mag hij altijd geld overboeken naar SNS Internet Sparen. Voor de 18e verjaardag van je kind krijgen jij en je kind bericht over SNS Internet Sparen. Zodra je kind 18 jaar geworden is, zie je de spaarrekening van je kind niet meer in jouw Mijn SNS. Je hebt dan dus geen toegang meer tot de rekening.
Als je kind geen SNS Internet Sparen wil
Wil je kind geen SNS Internet Sparen? Dan kan hij SNS Internet Sparen opzeggen via het formulier Rekening opheffen op snsbank.nl.
Legitimeren
In Nederland hebben we afgesproken dat iedereen zich bij zijn bank moet legitimeren om een rekening te kunnen gebruiken. Voordat je kind 18 jaar wordt, nodigen we hem uit om zich bij ons te komen legitimeren. Daarna kan je kind vanaf z’n 18e jaar zijn
rekening gebruiken.
Voor de 18e kan je in principe als ouder het geld van de rekening afhalen. Ja, je verliest dan de bonus van 10% (a 1.080 euro), maar als je het geld van de rekening haalt omdat je van mening bent, dat het geld niet goed terecht komt, zal je die 1.080 euro wel voor lief nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 20:54
Hier gaat al het spaargeld gewoon op een grote hoop, waar ik zo hoog mogelijk rendement op probeer te maken. Niks krampachtig verschillende potjes. Als ze iets nodig hebben kan ik het ervan betalen, of als ik iets wil schenken doe ik dat op dat moment.

Zoeizo vind ik het altijd een beetje vreemd dat mensen met kinderen die nog in de luiers zitten gaan bedenken wat ze gaan doen wanneer ze 18 worden. Het leven is niet zo voorspelbaar en planbaar. Je kent je kind nog helemaal niet, die heeft nog vele jaren om zich te ontwikkelen en jij om hem/haar te leren kennen. Dan op wordt op een bepaald moment echt wel vanzelf duidelijk of het wel of niet verstandig is om op de 18 verjaardag een groot bedrag te schenken.

[ Voor 7% gewijzigd door Morty op 21-04-2021 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
BastaRhymez schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:00:

Voor de 18e kan je in principe als ouder het geld van de rekening afhalen. Ja, je verliest dan de bonus van 10% (a 1.080 euro), maar als je het geld van de rekening haalt omdat je van mening bent, dat het geld niet goed terecht komt, zal je die 1.080 euro wel voor lief nemen.
Dat kan in theorie, maar als de rekening daadwerkelijk op naam van het kind staat, is het geld op die rekening ook al van het kind. Zodoende zou dan dus een vordering van het kind ontstaan op de ouder(s), wanneer die besluiten om het geld van de kindrekening te halen. Je mag het geld als ouder namelijk wel beheren, maar niet besteden aan jezelf.

Dit is de reden dat sommige ouders er voor kiezen om wel een spaar- of beleggingsrekening te openen voor het kind, maar die op eigen naam te houden, zodat ze zelf kunnen besluiten of en wanneer ze het geld (of een deel daarvan) aan het kind geven. Aan deze optie zitten ook wat nadelen, namelijk dat je wel gebonden bent aan de jaarlijkse schenkingsvrijstelling als je besluit om het kind het geld te geven (wanneer het om een groot bedrag ineens gaat). Daarnaast valt bij overlijden van de ouders het geld onder de regels van de erfbelasting (aangezien het geld eigendom is van de ouders bij het overlijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Sdreeg schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:14:
[...]

Dat kan in theorie, maar als de rekening daadwerkelijk op naam van het kind staat, is het geld op die rekening ook al van het kind. Zodoende zou dan dus een vordering van het kind ontstaan op de ouder(s), wanneer die besluiten om het geld van de kindrekening te halen. Je mag het geld als ouder namelijk wel beheren, maar niet besteden aan jezelf.

[...]
Het is hier -in het afgesplitste topic- heel zwart wit neergezet. Vooraf aan (wat nu) de topicstart (is), kwam er een discussie los. Zoals gezegd, ik wil het andere topic niet kapen, waardoor @Rukapul dit waarschijnlijk naar een nieuw topic heeft verhuisd.

In het andere topic kan je ook teruglezen, dat ik heb aangegeven dat mocht het zover komen dat, ik het geld terug boek, maar het nog steeds apart houd voor mijn kind(eren). Niet om er zelf beter van te worden.

Dit topic lijkt er nu (met name door de titel) enigszins op, dat ik de zilvervloot straks mijzelf wil toe eigenen. Dat is absoluut niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
BastaRhymez schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:25:
[...]

Het is hier -in het afgesplitste topic- heel zwart wit neergezet. Vooraf aan (wat nu) de topicstart (is), kwam er een discussie los. Zoals gezegd, ik wil het andere topic niet kapen, waardoor @Rukapul dit waarschijnlijk naar een nieuw topic heeft verhuisd.

In het andere topic kan je ook teruglezen, dat ik heb aangegeven dat mocht het zover komen dat, ik het geld terug boek, maar het nog steeds apart houd voor mijn kind(eren). Niet om er zelf beter van te worden.

Dit topic lijkt er nu (met name door de titel) enigszins op, dat ik de zilvervloot straks mijzelf wil toe eigenen. Dat is absoluut niet het geval.
Dat begrijp ik en ik heb ook geen reden tot twijfel aan je intenties. Want waarom zou een ouder een rekening openen voor het kind en daar geld op storten, om dit vervolgens aan zichzelf te besteden?

Maar mijn post was meer algemeen bedoeld, dat de mogelijkheden die je als ouder hebt om te beschikken over het geld dat op naam staat van je kind, enigszins beperkt zijn. Je mag het dus beheren, eventueel zelfs besteden in het belang van het kind. Maar je mag het dus niet aan eigen zaken besteden, of bijvoorbeeld achterhouden / apart zetten op het moment dat het kind 18 wordt. Zelfs al zou je kind op zijn 18e verjaardag aan de drugs zitten en likkebaardend uitzien naar het moment dat hij zijn dealer kan bellen wanneer hij het geld krijgt, dan heb je juridisch gezien erg weinig mogelijkheden om ervoor te zorgen dat het geld niet naar je kind gaat (tenzij het kind bijvoorbeeld onder bewind gesteld zou worden).

Om de laatste situatie te voorkomen (wat beter is dan genezen), kiezen sommige ouders ervoor om dus een spaarrekening op eigen naam te houden en daar het geld voor het kind op te storten.

Een en ander staat hier redelijk eenvoudig uitgelegd: https://www.doehetzelfnot...zien%20als%20schenkingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sdreeg op 21-04-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Dan moet het kind wel weten dat er ooit een rekening op zijn naam was. Als hij/zij dat niet weet zal het nooit opgeëist worden.
Strikt genomen mag dat natuurlijk niet, dus dan kun je altijd nog de deposito-truc doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
BastaRhymez schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:25:
fixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sdreeg schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:37:
[...]

Maar mijn post was meer algemeen bedoeld, dat de mogelijkheden die je als ouder hebt om te beschikken over het geld dat op naam staat van je kind, enigszins beperkt zijn. Je mag het dus beheren, eventueel zelfs besteden in het belang van het kind. Maar je mag het dus niet aan eigen zaken besteden, of bijvoorbeeld achterhouden / apart zetten op het moment dat het kind 18 wordt. Zelfs al zou je kind op zijn 18e verjaardag aan de drugs zitten en likkebaardend uitzien naar het moment dat hij zijn dealer kan bellen wanneer hij het geld krijgt, dan heb je juridisch gezien erg weinig mogelijkheden om ervoor te zorgen dat het geld niet naar je kind gaat (tenzij het kind bijvoorbeeld onder bewind gesteld zou worden).
Daarom worden dus juist ook suggesties genoemd over maatregelen die je binnen dat beheer zou kunnen nemen. Niet in het geld weer 'af te pakken', maar in ervoor te zorgen dat het verboden wel bij het kind blijft, maar het toch lastiger wordt om het meten aan uit te geven.

(Overigens dacht ik dat het criterium voor die premie was dat je minstens 10 jaar moest hebben gespaard. Als de premie verloren gaat als je de rekening voor de achttiende verjaardag opzegt, dan lijkt het mij niet echt de handigste rekening als je dat risico zou willen inperken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
kijk eens naar Rabo GeneratieSparenPlus.

de rekening staat op naam van het (klein-)kind. je krijgt wel niet veel rente, maar je houd wel de controle over de rekening tot een door jou bij het openen te bepalen leeftijd. die mag uiteraard hoger zijn dan 18 jaar! uiteraard mag er eerder dan die vastgestelde leeftijd worden opgenomen, maar alleen met jouw toestemming.
kijk voor meer info op de website.
ik heb deze rekening voor mijn kleinkind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
PetervdM schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:08:
kijk eens naar Rabo GeneratieSparenPlus.
Dat is een interessante optie, deze kende ik nog niet. Vooral bijzonder dat opnames ook na 18 jaar alleen samen met de schenker kan. Het zou helemaal interessant zijn als er ook een beleggingsvariant zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:27
Wij hebben een beleggingsrekening waar we maandelijks wat storten, en mijn ouders ook, en daarvan automatisch ETF bijkopen. Als ze 18 zijn mogen ze het zelf weten. Ik doe mijn best ze verantwoordelijk op te voeden tot die tijd. Primaire reden is dat ik dan geen schenkbelasting hoef te betalen, anders moet je het met ~5k per jaar doen m.u.v. schenkingen voor koop woning.

Als de huizenmarkt altijd maar een tekort blijft houden gaan ze dat geld hard nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:31

Lordy79

Verdrietig

Rukapul schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:56:
Dan moet zoon of dochterlief niet in staat zijn geld te lenen met als onderpand de termijndeposito en ook niet na het betalen van een boete liquide kan maken...
Niet mee eens. Je schenkt om erfbelasting te besparen (waarom zou je überhaupt schenken behalve om erfbelasting te besparen want dan kun je het beter zelf houden tot je kind er een bestemming voor heeft)

En dus niet om de ontvanger NU AL onbeperkt te laten beschikken over het geld.
Wat dat betreft is het hele schenkbelasting en erfbelasting stelsel een enorm gedrocht.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 20:28
Ook als je geld spaart op een rekening op je eigen naam, kun je aan je kind een eenmalige hogere schenking doen van € 26.881 (2021), vrij te besteden. Ik verwacht dat de meeste "kinderrekeningen" hier wel onder vallen. Deze eenmalige verhoogde vrijstelling geldt vanaf 18 jaar tot en met de 40e verjaardag (of een partner heeft die nog geen 40 is). Je kunt dus altijd besluiten het geld later te schenken, als blijkt dat je kind op zijn/haar 18e nog niet (financieel) volwassen genoeg is.

[ Voor 3% gewijzigd door Sandro! op 21-04-2021 21:35 ]

Pagina: 1