Dock & KVM Switch - laptop/eigen build op 2 monitoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MDMAZING
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-12 10:56
Wat zoek ik?
Ik zoek een manier om mijn desktop configuratie snel en gemakkelijk te switchen naar mijn laptop met gebruik van dezelfde monitoren, muis, keyboard en overige randapparatuur.

Wat is je budget?
200-300 euro. Voor top-oplossingen wil ik best nog iets meer inleggen!

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur, zolang het er maar een beetje strak uitziet.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Onderstaand mijn eigen build, daarnaast heb ik een Lenovo Thinkpad 20RA-003WMH van werk.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-8400 Boxed€ 165,95€ 165,95
1MoederbordenMSI B360 Gaming Pro Carbon€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart/Wit€ 88,95€ 88,95
2MonitorenAOC Q2790PQE Grijs€ 259,-€ 518,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenCorsair Gaming K55 RGB (Qwerty US)€ 54,90€ 54,90
1MuizenCorsair Gaming Sabre RGB Optical Gaming Mouse€ 0,-€ 0,-
1MuismattenCorsair Gaming MM100 (structuur medium grof)€ 9,95€ 9,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 84,90€ 84,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 72,60€ 72,60
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 60,60€ 60,60
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 123,90€ 123,90
1MuurbeugelsErgotron HX Desk Dual Monitor Arm€ 372,01€ 372,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.551,76

Aansluitingen
De 2 monitoren zitten met DP aansloten op GPU (kan helaas niet daisy chainen heb ik al uitgezocht en bij aanschaf monitoren niet aan gedacht). 1 monitor zit met HDMI aangesloten op de laptop. Als ik schakel, koppel ik laptop af en schakelt het systeem over op de PC, inclusief monitoren. Ik koppel dan alleen muis/keyboard af (muis is draadloos en USB zit bovenop de kast, dus die is makkelijk), dan hou ik eigenlijk 1 bedrade USB verbinding over die ik omzet.

Probleem
Er zijn een paar dingen waar ik mij best aan kan storen:
  1. Ten eerste ben ik helaas genoodzaakt om op de werklap met een beveiligde Citrix omgeving te werken, waardoor alles binnen deze beveiligde omgeving zo traag als str*nt wordt.
  2. Ten tweede kan ik maar 1 scherm via HDMI kan aansluiten op mijn laptop en ik dus 1 monitor gebruik en laptopscherm (hier zijn wel quick fixes voor denk ik). Bestaat er zoiets als een split zodat ik 2 DP kan omzetten naar 1 HDMI? 8)7
  3. Ten slotte, elke keer moet ik schakelen door middel van het 1) uitpluggen van HDMI 2) overzetten keyboard/muis USB en 3) omschakelen naar HDMI of DP input (lijkt soms automatisch te gaan)
Wat heb ik zelf al gevonden
Ik heb enkele maanden geleden al gezocht naar oplossingen voor deze opstelling en kon er toen nog geen wijs uit worden. Ik zag oprecht opstellingen met een miljoen kabels en dacht, dat moet anno 2020 toch beter kunnen? Inmiddels is het 2021 en ik erger me met het thuiswerken steeds meer aan dit geschakel.

Gebruik van een Dock
Vrij simpel, weinig uitleg verder, alleen hou ik hier het aspect van schakelen nog steeds. Ik kan beide monitoren met DP verbinden met de docks, en de pc/laptop met HDMI. Nu heeft het dock van Dell maar 1 HDMI.

pricewatch: Lenovo ThinkPad Hybrid USB-C with USB-A Dock (SA-stekker)
pricewatch: Dell D6000 Universeel Dockingstation

Gebruik van een KVM switch
Het meest nuttige bericht wat ik heb kunnen vinden op het forum staat hier. Verder zijn er zo weinig switches te vinden waarbij gebruikers reviews en ervaringen hebben gedeeld dat ik het erg lastig kiezen zou vinden als ik er een zou moeten uitzoeken. Ik ben ook niet van plan om van monitoren te wisselen.

Gewenst resultaat
Tijdens werk, wil ik simpel kunnen switchen om op de 'snelle' computer e.e.a. op te zoeken, google earth te draaien, photoshop etc. Hier kan ik alles doen wat niet broodnodig op het werksysteem moet. Eerlijk gezegd kom ik hier ook nu nog steeds veel berichten over tegen zonder echte daadwerkelijke conclusie. Het lijkt wel alsof er nog geen echte eenduidige oplossing (of breed gedragen methode) te zijn om dit te realiseren.

Ik vond wel een nice filmpje op YouTube, waar ze een KVM Switch met Dock en Dual Monitor installeren. Alhoewel dit eigenlijk precies is waar ik naar op zoek ben, zit de combinatie van een Dock + KVM + al die kabels die daarvoor nodig zijn me nog steeds niet echt lekker. Is er hier iemand met eigen ervaring, kennis of expertise die mij wat verder kan helpen? Of deze hele droom de wereld uit helpen indien niet realistisch, is ook een antwoord! |:( :P

Mijn dank is groot!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:53
https://www.amazon.nl/AIM...IMOS&s=electronics&sr=1-1

Deze heb ik laatst gekocht, zelfde doel maar met maar 1 scherm.
2 schermen bestaat ook gewoon, maar is iets duurder.

• MDMAZING
99ruud99 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 00:35:
https://www.amazon.nl/AIM...IMOS&s=electronics&sr=1-1

Deze heb ik laatst gekocht, zelfde doel maar met maar 1 scherm.
2 schermen bestaat ook gewoon, maar is iets duurder.
Dat zou bijvoorbeeld zoiets inhouden als deze: pricewatch: Delock Displayport KVM Switch USB and Audio for PC and Mac (11367) - 2 in + HDMI + DP output voor schermen.

Of deze, stuk duurder: pricewatch: Aten VS482 4-Port HDMI Switch met Dual Output - 4 HDMI in + 2 HDMI output.

Met 1 output was Daisy wel handig geweest inderdaad dan. Maakt het nog uit of je 1 monitor HDMI aansluit en de andere DP?

• 99ruud99
Niet echt, let wel even op welke versie ze kunnen doorgeven. (Gezien je er 2x 1440p aan hangt)

De eerste is nutteloos in jouw case, kan maar 1 output scherm tegelijk.

De tweede is ook nutteloos, heeft geen USB.

[ Voor 38% gewijzigd door 99ruud99 op 21-04-2021 06:30 ]

• 99ruud99
https://www.amazon.nl/dp/...lc_i_BGAQXMZPKNW16F01ZY0T als je dp erbij wilt
https://www.amazon.nl/dp/...lc_i_XHQB73P2P865SQW85E4R zonder dp

Deze zou wel aan je wensen voldoen, maar is erg duur. (Wel binnen budget)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-12 22:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

Het mooie van citrix is dat je niet afhankelijk bent van lokale bestanden.
Dus misschien een obvious vraag, maar je kunt niet de citrix op je vaste pc installeren ?
dan ben je ook van al het geklooi

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• MDMAZING
99ruud99 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 06:26:
Niet echt, let wel even op welke versie ze kunnen doorgeven. (Gezien je er 2x 1440p aan hangt)

De eerste is nutteloos in jouw case, kan maar 1 output scherm tegelijk.

De tweede is ook nutteloos, heeft geen USB.
Die eerste heeft toch zowel HDMI als DP? Of gaat de HDMI dan naar laptop, en DP naar één van de monitoren. Heb ik in dat geval geen 3 outputs nodig?

Wat is het verschil dan tussen de versie met en zonder USB qua HDMI switch? Ik heb wel gelezen dat je 2 video outputs nodig hebt en USB C levert dat ofc wel.

Kan ik niet een dock nemen, en dan gewoon de laptop afkoppelen met de USB C connector en de pc met HDMI op het dock aansluiten, waarna de schermen met DP op het dock zitten? Dat zou nog te overzien zijn.

• MDMAZING
heuveltje schreef op woensdag 21 april 2021 @ 07:33:
Het mooie van citrix is dat je niet afhankelijk bent van lokale bestanden.
Dus misschien een obvious vraag, maar je kunt niet de citrix op je vaste pc installeren ?
dan ben je ook van al het geklooi
Nee helaas niet, en ik wil ook geen werk zaken op mijn eigen PC als ik eerlijk ben, dan kan ik de boel helemaal niet meer scheiden :P. Daarnaast denk ik dat de boel hier dan ook traag wordt aangezien die remote desktops best voor veel vertraging in de besturing zorgen, het werkt gewoon alles behalve prettig.

[ Voor 7% gewijzigd door MDMAZING op 21-04-2021 09:35 ]

• 99ruud99
MDMAZING schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:25:
[...]

Die eerste heeft toch zowel HDMI als DP? Of gaat de HDMI dan naar laptop, en DP naar één van de monitoren. Heb ik in dat geval geen 3 outputs nodig?

Wat is het verschil dan tussen de versie met en zonder USB qua HDMI switch? Ik heb wel gelezen dat je 2 video outputs nodig hebt en USB C levert dat ofc wel.

Kan ik niet een dock nemen, en dan gewoon de laptop afkoppelen met de USB C connector en de pc met HDMI op het dock aansluiten, waarna de schermen met DP op het dock zitten? Dat zou nog te overzien zijn.
Probleem bij die was dat hij maar 1 output tegelijk kan bedienen. Dus OF het scherm dat aan dp hangt, OF het scherm dat aan HDMI hangt.

De laatste 2 die ik posten zijn dan nuttiger.

Dock zou ook een optie, eigenlijk doet dat hetzelfde maar dan ook nog kan verbinding. Enige verschil is dat bij kvm je de apparaten niet hoeft los te koppelen. (Dus je laat de pc er altijd aan, laptop enkel als je hem erbij hebt. Bij een dock moet je weer achter je pc kruipen)

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-12 08:43
Ik gebruik synergy om 2 systemen te bedienen met 1 toetsenbord/muis. Zo kan je ook copy paste doen en in mijn geval macOS en Linux naast elkaar te draaien.

• MDMAZING
Edwin88 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:53:
Ik gebruik synergy om 2 systemen te bedienen met 1 toetsenbord/muis. Zo kan je ook copy paste doen en in mijn geval macOS en Linux naast elkaar te draaien.
Ja dit zou echt top zijn, alleen krijg ik dat niet voor elkaar op de werk laptop denk ik :)

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-12 14:52
MDMAZING schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:21:
[...]

Ja dit zou echt top zijn, alleen krijg ik dat niet voor elkaar op de werk laptop denk ik :)
Als het beiden Windows is zou je Mouse without Borders van Microsoft (Garage) kunnen proberen.
Deze kan ik wel op de dichtgespijkerede werklaptop installeren, ik vermoed want ms-signed.

Ik gebruik een dual monitor setup, tijdens werktijd 1 monitor voor de laptop de andere voor de pc, zodra de pc uitgaat switch ik de input van de andere monitor ook naar de pc en doe weer extend desktop.
Pagina: 1