Wat zoek ik?
Ik zoek een manier om mijn desktop configuratie snel en gemakkelijk te switchen naar mijn laptop met gebruik van dezelfde monitoren, muis, keyboard en overige randapparatuur.
Wat is je budget?
200-300 euro. Voor top-oplossingen wil ik best nog iets meer inleggen!
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur, zolang het er maar een beetje strak uitziet.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Onderstaand mijn eigen build, daarnaast heb ik een Lenovo Thinkpad 20RA-003WMH van werk.
Aansluitingen
De 2 monitoren zitten met DP aansloten op GPU (kan helaas niet daisy chainen heb ik al uitgezocht en bij aanschaf monitoren niet aan gedacht). 1 monitor zit met HDMI aangesloten op de laptop. Als ik schakel, koppel ik laptop af en schakelt het systeem over op de PC, inclusief monitoren. Ik koppel dan alleen muis/keyboard af (muis is draadloos en USB zit bovenop de kast, dus die is makkelijk), dan hou ik eigenlijk 1 bedrade USB verbinding over die ik omzet.
Probleem
Er zijn een paar dingen waar ik mij best aan kan storen:
Ik heb enkele maanden geleden al gezocht naar oplossingen voor deze opstelling en kon er toen nog geen wijs uit worden. Ik zag oprecht opstellingen met een miljoen kabels en dacht, dat moet anno 2020 toch beter kunnen? Inmiddels is het 2021 en ik erger me met het thuiswerken steeds meer aan dit geschakel.
Gebruik van een Dock
Vrij simpel, weinig uitleg verder, alleen hou ik hier het aspect van schakelen nog steeds. Ik kan beide monitoren met DP verbinden met de docks, en de pc/laptop met HDMI. Nu heeft het dock van Dell maar 1 HDMI.
pricewatch: Lenovo ThinkPad Hybrid USB-C with USB-A Dock (SA-stekker)
pricewatch: Dell D6000 Universeel Dockingstation
Gebruik van een KVM switch
Het meest nuttige bericht wat ik heb kunnen vinden op het forum staat hier. Verder zijn er zo weinig switches te vinden waarbij gebruikers reviews en ervaringen hebben gedeeld dat ik het erg lastig kiezen zou vinden als ik er een zou moeten uitzoeken. Ik ben ook niet van plan om van monitoren te wisselen.
Gewenst resultaat
Tijdens werk, wil ik simpel kunnen switchen om op de 'snelle' computer e.e.a. op te zoeken, google earth te draaien, photoshop etc. Hier kan ik alles doen wat niet broodnodig op het werksysteem moet. Eerlijk gezegd kom ik hier ook nu nog steeds veel berichten over tegen zonder echte daadwerkelijke conclusie. Het lijkt wel alsof er nog geen echte eenduidige oplossing (of breed gedragen methode) te zijn om dit te realiseren.
Ik vond wel een nice filmpje op YouTube, waar ze een KVM Switch met Dock en Dual Monitor installeren. Alhoewel dit eigenlijk precies is waar ik naar op zoek ben, zit de combinatie van een Dock + KVM + al die kabels die daarvoor nodig zijn me nog steeds niet echt lekker. Is er hier iemand met eigen ervaring, kennis of expertise die mij wat verder kan helpen? Of deze hele droom de wereld uit helpen indien niet realistisch, is ook een antwoord!
Mijn dank is groot!
Ik zoek een manier om mijn desktop configuratie snel en gemakkelijk te switchen naar mijn laptop met gebruik van dezelfde monitoren, muis, keyboard en overige randapparatuur.
Wat is je budget?
200-300 euro. Voor top-oplossingen wil ik best nog iets meer inleggen!
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur, zolang het er maar een beetje strak uitziet.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Onderstaand mijn eigen build, daarnaast heb ik een Lenovo Thinkpad 20RA-003WMH van werk.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-8400 Boxed | € 165,95 | € 165,95 |
| 1 | Moederborden | MSI B360 Gaming Pro Carbon | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart/Wit | € 88,95 | € 88,95 |
| 2 | Monitoren | AOC Q2790PQE Grijs | € 259,- | € 518,- |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Toetsenborden | Corsair Gaming K55 RGB (Qwerty US) | € 54,90 | € 54,90 |
| 1 | Muizen | Corsair Gaming Sabre RGB Optical Gaming Mouse | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Muismatten | Corsair Gaming MM100 (structuur medium grof) | € 9,95 | € 9,95 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 84,90 | € 84,90 |
| 1 | Voedingen | BitFenix Formula Gold 450W | € 72,60 | € 72,60 |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 60,60 | € 60,60 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 123,90 | € 123,90 |
| 1 | Muurbeugels | Ergotron HX Desk Dual Monitor Arm | € 372,01 | € 372,01 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.551,76 | ||
Aansluitingen
De 2 monitoren zitten met DP aansloten op GPU (kan helaas niet daisy chainen heb ik al uitgezocht en bij aanschaf monitoren niet aan gedacht). 1 monitor zit met HDMI aangesloten op de laptop. Als ik schakel, koppel ik laptop af en schakelt het systeem over op de PC, inclusief monitoren. Ik koppel dan alleen muis/keyboard af (muis is draadloos en USB zit bovenop de kast, dus die is makkelijk), dan hou ik eigenlijk 1 bedrade USB verbinding over die ik omzet.
Probleem
Er zijn een paar dingen waar ik mij best aan kan storen:
- Ten eerste ben ik helaas genoodzaakt om op de werklap met een beveiligde Citrix omgeving te werken, waardoor alles binnen deze beveiligde omgeving zo traag als str*nt wordt.
- Ten tweede kan ik maar 1 scherm via HDMI kan aansluiten op mijn laptop en ik dus 1 monitor gebruik en laptopscherm (hier zijn wel quick fixes voor denk ik). Bestaat er zoiets als een split zodat ik 2 DP kan omzetten naar 1 HDMI?

- Ten slotte, elke keer moet ik schakelen door middel van het 1) uitpluggen van HDMI 2) overzetten keyboard/muis USB en 3) omschakelen naar HDMI of DP input (lijkt soms automatisch te gaan)
Ik heb enkele maanden geleden al gezocht naar oplossingen voor deze opstelling en kon er toen nog geen wijs uit worden. Ik zag oprecht opstellingen met een miljoen kabels en dacht, dat moet anno 2020 toch beter kunnen? Inmiddels is het 2021 en ik erger me met het thuiswerken steeds meer aan dit geschakel.
Gebruik van een Dock
Vrij simpel, weinig uitleg verder, alleen hou ik hier het aspect van schakelen nog steeds. Ik kan beide monitoren met DP verbinden met de docks, en de pc/laptop met HDMI. Nu heeft het dock van Dell maar 1 HDMI.
pricewatch: Lenovo ThinkPad Hybrid USB-C with USB-A Dock (SA-stekker)
pricewatch: Dell D6000 Universeel Dockingstation
Gebruik van een KVM switch
Het meest nuttige bericht wat ik heb kunnen vinden op het forum staat hier. Verder zijn er zo weinig switches te vinden waarbij gebruikers reviews en ervaringen hebben gedeeld dat ik het erg lastig kiezen zou vinden als ik er een zou moeten uitzoeken. Ik ben ook niet van plan om van monitoren te wisselen.
Gewenst resultaat
Tijdens werk, wil ik simpel kunnen switchen om op de 'snelle' computer e.e.a. op te zoeken, google earth te draaien, photoshop etc. Hier kan ik alles doen wat niet broodnodig op het werksysteem moet. Eerlijk gezegd kom ik hier ook nu nog steeds veel berichten over tegen zonder echte daadwerkelijke conclusie. Het lijkt wel alsof er nog geen echte eenduidige oplossing (of breed gedragen methode) te zijn om dit te realiseren.
Ik vond wel een nice filmpje op YouTube, waar ze een KVM Switch met Dock en Dual Monitor installeren. Alhoewel dit eigenlijk precies is waar ik naar op zoek ben, zit de combinatie van een Dock + KVM + al die kabels die daarvoor nodig zijn me nog steeds niet echt lekker. Is er hier iemand met eigen ervaring, kennis of expertise die mij wat verder kan helpen? Of deze hele droom de wereld uit helpen indien niet realistisch, is ook een antwoord!
Mijn dank is groot!