140kmu te snel in Belgie, wat staat me te wachten,

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Martin12345678
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-05-2022
Enige tijd geleden ben ik geflitst en staande gehouden in Belgie omdat ik 140kmu te snel reed.
Op het moment van staande houding moest ik per direct 750,- betalen anders werd mijn auto in beslag genomen.
Mijn rijbewijs werd ook per direct ingevorderd.
Na betaling van de 750,- werd mijn auto vrijgegeven en mocht een andere bestuurder er mee doorrijden.
Mijn rijbewijs kon ik na twee weken weer ophalen in Belgie.

Tot zo ver goed afgelopen.....
Maar ik kan me niet voorstellen dat hier de kous mee af is en vraag me af wat er nog boven mijn hoofd hangt.

Iemand hier ervaring mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7aUD8zIC3vAdu9pQrcPIrGypUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ppp2vcNPSlKw3YRovn7k2XAz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Martin12345678 op 20-04-2021 09:53 ]

Acties:
  • +64 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-07 15:51
140 te hard, goedemorgen zeg...

Heb je al een brief ontvangen van de Belgische politie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-07 21:31
https://wegcode.be/boeteberekening

Deze calculator geeft wellicht wat inzicht. Je hebt de onmiddellijke inning zo te zien al gehad; nu nog de vraag of er nu ook nog de Rechtbank bovenop komt.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ook "waarschuwen voor" is niet nodig.

Waar heb je die 750 euro precies voor betaald? Was dat de snelheidsovertreding?

De Belgische politie kan je deze vraag het beste beantwoorden.

[ Voor 33% gewijzigd door deepbass909 op 20-04-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin12345678
Ja, met de constatering en bonnetje van mijn betaling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:43

Rmg

Buiten de bebouwde kom (70 of 90 km/h, autosnelweg 120 km/h)

Overschrijding vanaf 40 km/h: altijd een rechtszaak, € 80-4.000 en een ontzegging van de rijbevoegdheid van 8 dagen tot maximaal 5 jaar.
Dat word een tijdje niet in België rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Martin12345678 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:55:
Volgens de Belgische boeteberekening website staat je nog een boete van maximaal 4000 euro te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-07 15:51
Martin12345678 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:55:
En wat stond daarin? Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat je een tijd België niet in mag. Dit zal minimaal 8 dagen tot maximaal 5 jaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin12345678
Rmg schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:56:
[...]

Dat word een tijdje niet in België rijden.
Ja dat verwacht ik ook, maar ben vooral benieuwd hoe lang ongeveer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:02

Haan

dotnetter

Wat je met deze snelheid trouwens nog zou kunnen checken, is of de flitser wel gecertificeerd/geijkt was om de snelheid correct te meten. Als ik even snel google lijkt er rond 250km/h een grens te zijn bij bepaalde modellen.

Ik weet dat een vriend ooit op deze manier zijn boete is ingetrokken nadat hij met 200+ op de A5 was geflitst, geen idee hoe dit in België werkt.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Martin12345678 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:58:
[...]

Ja dat verwacht ik ook, maar ben vooral benieuwd hoe lang ongeveer.
tjah met 140 te hard gepakt worden is wel uitzonderlijk.

Met 40-50 te hard is het 280 euro direct aftikken voor het houden van je auto
Dan nog 300-400 boete
En een maand rijontzegging.

Nou, MINIMAAL x3.

1500 + een half jaartje rijontzegging, denk dat je dan in je handjes mag knijpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rmg op 20-04-2021 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Haan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:02:
Wat je met deze snelheid trouwens nog zou kunnen checken, is of de flitser wel gecertificeerd/geijkt was om de snelheid correct te meten. Als ik even snel google lijkt er rond 250km/h een grens te zijn bij bepaalde modellen.

Ik weet dat een vriend ooit op deze manier zijn boete is ingetrokken nadat hij met 200+ op de A5 was geflitst, geen idee hoe dit in België werkt.
Vraag mij af of hij dan die 750eu nog terug zou kunnen krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01

Check dit inderdaad even.. ik werkte 15 jaar geleden bij een bedrijf dat flitspalen maakte, en een aantal modellen waren destijds goedgekeurd tot 250kmpu. Ze konden wel sneller, maar daar waren ze niet voor gecertificeerd. Aan de foto herken ik zo 1-2-3 niet wat voor flitser dit is, maar het is wellicht het uitzoeken waard.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 12:31
Hartelijk bedankt voor het sponseren van onze staat :+
wellicht komt er inderdaad nog een staartje aan via de rechter. Vroeger kon je hier nog onderuit door het land waarin je boete kreeg te vermijden, maar tegenwoordig werkt men in Europa samen om de boetes sowiezo geïnd te krijgen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin12345678

Wrange is dat ik eigenlijk nooit zo extreem rijdt.
Het was richting Luxemburg vanaf Luik, km’s vrij zicht voor me en niemand op de weg.
Ik hem op dat moment me laten verleiden om de topsnelheid te checken van mijn auto en was idd verbaast dat deze ruim over de begrensde snelheid ging van 250kmu.
Ik zal je tip in mijn achterhoofd houden want geijkt 260 zal in theorie noet mogelijk moeten zijn met mijn auto die ik overigens niet heb getuned oid.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:50
Voor €750 is dat best een slecht foto....

Hoe werkt dit in België eigenlijk? Ik bedoel, er staat een straf op zo'n overtreding - en die straf lijkt mij de ~€ 750 die blijkbaar reeds is voldaan. Kan dit verder nog vervolgd worden? Op welke gronden precies? Is het niet ook in België zo dat je niet twee keer kan bestraft worden voor hetzelfde vergrijp?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:35
Widow schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:05:
[...]

Check dit inderdaad even.. ik werkte 15 jaar geleden bij een bedrijf dat flitspalen maakte, en een aantal modellen waren destijds goedgekeurd tot 250kmpu. Ze konden wel sneller, maar daar waren ze niet voor gecertificeerd. Aan de foto herken ik zo 1-2-3 niet wat voor flitser dit is, maar het is wellicht het uitzoeken waard.
Maar dan nog, stel dat die flitser inderdaad maar geijkt is tot 250 km/u, dan heeft TS dus 250 gereden ipv 260, kan me niet voorstellen dat dat voor de straf nou heel veel uitmaakt. Het is hoe dan ook een enorme overschrijding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-07 13:31

BertV

Handgemaakt

Het klinkt nog schappelijk.
Jaren geleden in de tijd van de Belgische superboetes moest ik 680,- betalen voor 53km te hard op een 120-weg.

Een Nederlandse agent kwam daar voor persoonlijk aan mijn deur.
Mijn boete was iets hoger dan die van mijn vader. (motorfiets) Ik ben bij verstek veroordeeld.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-07 22:04
Ik weet van een collega die in Duitsland een overtreding had begaan en die mocht mooi z'n rijbewijs opsturen naar een politiebureau daar. Daar werd dan z'n rijbewijs een maand in bewaring genomen. Je mag dan dus ook niet meer in Nederland rijden ;)

Hopelijk is dat wel nu een beetje Europees geregeld (ja moraalridder hier :P)

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:17
AtomicWing schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:54:

Deze calculator geeft wellicht wat inzicht. Je hebt de onmiddellijke inning zo te zien al gehad; nu nog de vraag of er nu ook nog de Rechtbank bovenop komt.
Onderstaande staat er ook al bij een overschrijding met 60 km/h.

Rechtbank
80-4000€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar). De mogelijkheid bestaat dat u gedagvaard wordt.

Gokje: Dagvaarding, paar duizend euro boete en een ontzegging van de rijbevoegdheid van minstens 1 jaar.

TS zit dan ook wel echt aan het andere einde van de schaal :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Helixes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:09:
Voor €750 is dat best een slecht foto....

Hoe werkt dit in België eigenlijk? Ik bedoel, er staat een straf op zo'n overtreding - en die straf lijkt mij de ~€ 750 die blijkbaar reeds is voldaan. Kan dit verder nog vervolgd worden? Op welke gronden precies? Is het niet ook in België zo dat je niet twee keer kan bestraft worden voor hetzelfde vergrijp?
Die 750 euro is de 'waarborgsom/onmiddelijke inning', dat is een eerste inning van de boete en om te zorgen dat ze je auto niet in beslag nemen. (En dan moet je de 750 + stallingskosten later betalen).

Maar het is nog geen veroordeling, aangezien het veel te hard gaat een rechter hier nog naar kijken. En dan krijg je de uiteindelijke boete/ontzegging.

Hebben ze geen tijd om naar je zaak te kijken dan zal het met die 750 afgedaan zijn, maar reken er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:37
Martin12345678 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:07:
[...]

Het was richting Luxemburg vanaf Luik, km’s vrij zicht voor me en niemand op de weg.
Ik hem op dat moment me laten verleiden om de topsnelheid te checken van mijn auto en was idd verbaast dat deze ruim over de begrensde snelheid ging van 250kmu.
Ik zal je tip in mijn achterhoofd houden want geijkt 260 zal in theorie noet mogelijk moeten zijn met mijn auto die ik overigens niet heb getuned oid.
Ah dat is de a27? Luik - Verviers en verder controleren ze de laatste jaren erg veel. Succes met je verhaal..!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 12:41

Mojo

The Power Within

Is het niet zo dat je niet tweemaal veroordeelt kan worden voor hetzelfde vergrijp?

Rijbewijs is ingevorderd, de bekeuring zit qua hoogte in de juiste orde grootte. Zou best kunnen dat de officier van justitie (of wat ze in Belgie ook hebben) op afstand de hoogte van de bekeuring heeft bepaald en dat daarmee de kous af is. Zo hoeven ze immers niet de hele procedure door om buitenlanders te bekeuren.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ben wel benieuwd met wat voor een auto je bent staande gehouden. Je bent geflits, en ter plekke staande gehouden ?
kan me voorstellen dat men al achter je reed, en ten tijde toevallig bent geflits. Verder lijkt het me dat je de overtreding hebt afgekocht door ter plekke E750,- te betalen. Zo gaat dat vaak met buitenlandse overtredingen.
Alle info zal je ook ter plekke zijn vertelt, wat je nog evt. te wachten staat, en of bij afhalen van je rijbewijs in Bel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mojo schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:16:
Is het niet zo dat je niet tweemaal veroordeelt kan worden voor hetzelfde vergrijp?

Rijbewijs is ingevorderd, de bekeuring zit qua hoogte in de juiste orde grootte. Zou best kunnen dat de officier van justitie (of wat ze in Belgie ook hebben) op afstand de hoogte van de bekeuring heeft bepaald en dat daarmee de kous af is. Zo hoeven ze immers niet de hele procedure door om buitenlanders te bekeuren.
De procureur heet dat in Belgie.

En moet er niet nog iets gebeuren of besloten worden ivm dat rijbewijs dat ingenomen is?
Jeroenneman schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:18:
Nog knap dat je het rijbewijs terug hebt gekregen. Had verwacht dat ze met zo'n snelheden het rijbewijs voor je ogen hadden verscheurd/verknipt.
Ik denk dat hij in dit geval geluk heeft dat hij niet in Belgie woont. Dan wordt eerder overgegaan op onmiddelijke inning (Nederland doet dat ook) om logische redenen.

[ Voor 24% gewijzigd door Marzman op 20-04-2021 10:21 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Ik dacht eerst dat je met 140km/h geflitst was, voor 260@120 is 750,- euro een koopje.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:42

sapphire

Die-hard pruts0r

SanderL schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:18:
Wat doen jullie hier dan ook altijd als het toch zo slecht is :+
Ja jullie gaan tussen ons en Frankrijk liggen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

De overtreding is gemaakt op 29-11-2020, dat is bijna 5 maanden geleden, daar ga je niks meer van horen, het is afgedaan op het moment dat het betaald is + 1 maand daar bovenop:
de onmiddellijke betaling van een som. De aanvaarding van het voorstel tot betaling betekent de erkenning van de overtreding. Zij dooft de strafvordering uit (behalve indien het openbaar ministerie binnen de maand aan de betrokkene meedeelt dat het zal vervolgen).
bron:https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/vervoer_van_goederen_en_reizigers/onmiddellijke_inningen

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Helixes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:16:
Okee, maar heeft er al iemand op Google gekeken?

De ANWB zegt:

[...]

Dus... ik denk dat TS klaar is met de directe transactie. Mooie foto als souvenir....

EDIT: Andere bron

[...]
https://www.anwb.nl/exper...aalde-bekeuring-in-belgie

Kan toch gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat ik er van lees is het afgedaan met de 'onmiddelijk inning' + intrekking rijbewijs voor die 2 weken.
Ga je waarschijnlijk dus niets meer van horen.

Heb je geen papiertje gekregen waar e.e.a. op staat?

Je hebt vooral geluk dat je niet in België woont: "Voor personen zonder woon- of vaste verblijfplaats in België kan het parket afwijken door de politiediensten de opdracht te geven een onmiddellijke inning voor te stellen."
Dat is hier vermoedelijk gebeurd.

Voor dergelijk hoge snelheidsovertredingen "vierde graad" zou een belg namelijk wel voor de rechter moeten verschijnen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Reacties dat de TS gewoon de boete moet slikken zijn offtopic en onnodig. Idem dat te hard rijden gevaarlijk is. Hier hoeven dus ook geen opmerkingen over gemaakt te worden.

Alle opmerkingen die ook maar enigszins offtopic zijn (en dus géén antwoord geven op de vraag wat hem juridisch te wachten staat) heb ik weggehaald en wil ik ook niet meer zien.

[ Voor 32% gewijzigd door deepbass909 op 20-04-2021 10:48 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:58
Hackus schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:19:
Ben wel benieuwd met wat voor een auto je bent staande gehouden. Je bent geflits, en ter plekke staande gehouden ?
Ja vraag ik mij ook af, als ik de locatie in Streetview opzoek zie je niet echt een lekker plekje om te staan met een flitsauto?

https://www.google.com/ma...V5Xhjg!2e0!7i16384!8i8192

Daarnaast zie ik op de foto op de rechterkant van de weg een afscherming / muurtje. Geen werkzaamheden destijds? En hadden ze daar de camera achter opgesteld wellicht?

[ Voor 10% gewijzigd door renegrunn op 20-04-2021 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-07 15:42

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik zou je even melden op www.forumindex.nl het oude flitsservice forum. Daar zitten enkele juridische adviseurs welke je wel goed kunnen helpen.

Verder sterkte, heb je een goede fiets?

Ben je een nederlander of een belg?

[ Voor 9% gewijzigd door Ghostrider op 20-04-2021 10:58 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-07 16:18

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Ik heb er geen verstand van, maar je bent op 29-11-2020 geflitst, en post dit nu in het topic? Waarom nu opeens? Het is letterlijk 5 maanden na dato (op paar dagen na), beetje gek als je mij vraagt.

Ik weet niet hoe het systeem in belgie werkt, maar als er iets van een vervolg hieraan zat dan zou dat lijkt me wel al duidelijk zijn geweest?
GreatDictator schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:57:
[...]

Misschien, maar kan me ook voorstellen dat door corona er een flinke achterstand is in het afhandelen van dat soort zaken. In Nederland kan het ook zeer lang duren voordat je bijv. voor de rechter moet verschijnen na een ernstige overtreding.

Als die €750 boete en twee weken niet in België rijden echt het enige is dat is dat wel een extreem lichte straf.
Sure, maar ik vind het gek dat iemand na 5 maanden niks gehoord te hebben opeens een topic aanmaakt, maar goed misschien ben ik te kritisch.

[ Voor 48% gewijzigd door Markofnikoff op 20-04-2021 10:59 ]

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Laatst online: 13:02
Markofnikoff schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:54:
Ik heb er geen verstand van, maar je bent op 29-11-2020 geflitst, en post dit nu in het topic? Waarom nu opeens? Het is letterlijk 5 maanden na dato (op paar dagen na), beetje gek als je mij vraagt.

Ik weet niet hoe het systeem in belgie werkt, maar als er iets van een vervolg hieraan zat dan zou dat lijkt me wel al duidelijk zijn geweest?
Misschien, maar kan me ook voorstellen dat door corona er een flinke achterstand is in het afhandelen van dat soort zaken. In Nederland kan het ook zeer lang duren voordat je bijv. voor de rechter moet verschijnen na een ernstige overtreding.

Als die €750 boete en twee weken niet in België rijden echt het enige is dat is dat wel een extreem lichte straf.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-07 13:11
Als je een boete hebt betaald dan is de kous daarmee afgesloten.

Anders had je gedagvaard geweest en was het later voor de rechter geweest.
Dan had je een mogelijk hogere boete gekregen, kosten voor de rechtzaak en een rijverbod van x tijd in België.
Rijbewijs afnemen is lastig gezien dat door een ander land wordt uitgegeven.

Maar gezien de (gunst van de) onmiddelijke inning ben je daar dus vanaf - je kan nooit 2 keer bestraft worden voor dezelfde overtreding.
Markofnikoff schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:54:

Ehm, het belgisch gerechterlijk apparaat werkt helemaal niet zo efficiënt, zoiets kan makkelijk een jaar later ook nog toekomen. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1441478

@chime is jouw post een uiting van je mening of gebaseerd op feiten? (no flame)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 20-04-2021 11:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 11-07 16:01

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

chime schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:00:
...dan is de kous daarmee afgesloten.
:D

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eclipse1919
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-05 13:52
*weg* was de modbreak hierboven niet duidelijk genoeg? *weg*

[ Voor 80% gewijzigd door deepbass909 op 20-04-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:56
[...]

Wat ik me nog afvraag: Ik zie op de foto ijs en/of sneeuwresten op de weg - je zult dan maar gaan schuiven bij die snelheid.. In NL is dat dan extra gevaarzetting. Werkt dat in Belgie ook zo?

<edit> Geen sneeuw/ijsresten, Nog eens goed gekeken en ja - waarschijnlijk op het verkeerde been gezet door de infrarood verkleuring.... De vraag blijft overigens wel staan.

[ Voor 10% gewijzigd door DjoeC op 20-04-2021 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

DjoeC schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:18:
[...]

Wat ik me nog afvraag: Ik zie op de foto ijs en/of sneeuwresten op de weg - je zult dan maar gaan schuiven bij die snelheid.. In NL is dat dan extra gevaarzetting. Werkt dat in Belgie ook zo?
volgens mij zijn dat gewoon dicht geteerde scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
DjoeC schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:18:
[...]

Jij hebt dan toch echt een andere foto dan die wij zien :P

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hasekuraa
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-08-2021
Voor 2km te hard mocht ik al 50 euro betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chime
Anoniem: 1441478 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:04:
@chime is jouw post een uiting van je mening of gebaseerd op feiten? (no flame)
Iets meer duiding: https://www.veiligverkeer...bij-verkeerovertredingen/
Dus het parket had 30 dagen de tijd om beroep aan te tekenen tegen die onmiddelijke inning.

Maar over het algemeen zal je na een onmiddelijke inning er niks meer van horen als je betaald hebt.

De inefficiëntie van het gerecht werkt 2 kanten uit, als ze al geld hebben ontvangen waarom zou men dan in beroep gaan om nog eens wat tijd te spenderen aan iemand die al gestraft is en betaald heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-07 17:41
Zoals ik het lees in de onderstaande links heb je een onmiddellijke inning gehad. En is het nu klaar voor je . De overtreding is (volgens) al meer dan 30 dagen geleden.

Zie :

https://mobilit.belgium.b...20ge%C3%AFnd%20866%20euro.

https://boetecalculator.b...-een-onmiddellijke-inning

https://www.veiligverkeer...bij-verkeerovertredingen/

Als je akkoord gaat, betaal je de onmiddellijke inning via overschrijving of online op www.verkeersboeten.be. Na betaling heeft het parket nog 30 dagen de tijd om anders te beslissen en je alsnog te dagvaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:56
Rmg schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:19:
[...]
volgens mij zijn dat gewoon dicht geteerde scheuren.
miicker schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:20:
[...]
Jij hebt dan toch echt een andere foto dan die wij zien :P
Nog eens goed gekeken en ja - waarschijnlijk op het verkeerde been gezet door de infrarood verkleuring....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 15:00
[...]

Ik zie VEH: PKW staan...

PKW = Personen Kraft Wagen.. = Duits.... duitse software/hardware? Niet dat dat uitmaakt, maar die zitten vaak meer op de kwaliteit en techniek.... Hopelijk kan je een ijkingsrapport opvragen ofzo.

Ik heb zelf jaren geleden op dat stuk ook keihard gereden in mijn Toyota Corolla Verso D-CAt (177PK - 400nm)... Haalde er iets van 205-210 op dat lange stuk naar beneden over een brug met een flauwe bocht naar links..... gelukkig toen niet geflitst.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-07 14:16

Midas.e

Is handig met dinges

Ervaring is in frankrijk, 150+ in een 90km/h stuk. 750 euro boete en 3 maanden rijontzegging in Frankrijk. Rijbewijs week later terug gekregen via RDW. geen opvolgende boete meer daarna. :-) Gewoon zorgen dat je paar maandjes niet in belgie rijd (daarom hebben we duitsland)

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Als je in het Franstalige deel geflitst bent (en de E25 is in Luik volgens mij) dan valt het meestal wel mee. Heb een gelijkaardige boete gehad en was 1200 euro + 21 dagen rijverbod (beslist door rechter)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
hoevenpe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:23:
Ik dacht eerst dat je met 140km/h geflitst was, voor 260@120 is 750,- euro een koopje.
Die 750 euro is geen boete maar vrijgave auto.

Dit komt voor de politierechtbank.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

AtomicWing schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:54:

Is het of/of of en/en.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-do2pI7r49F9HMRUg-VJANgEIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bhI8vsD2VfyVDohmffVS4atY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 20-04-2021 11:51 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
680x0 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:49:
[...]

Die 750 euro is geen boete maar vrijgave auto.

Dit komt voor de politierechtbank.
8)7

Absoluut niet.

Die auto zou enkel maar in beslag worden genomen als de TS de boete niet had kunnen betalen.
Mogelijk ook als er geen andere bestuurder met een rijbewijs aanwezig was.

Maar 750 euro voor vrijgave auto _O-

Als ze de auto moeten takelen en stallen dan krijg je die kosten er nog bovenop.

Soit: hier staat de wet
https://www.ejustice.just...age=nl&nm=2014014161&la=N

Voor personen van buiten Belgie mag de onmiddelijke inning 866 bedragen, voor mensen die in Belgie wonen is het max een 347.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:18
Offtopic:

Sowieso neem ik m'n petje voor je af dat je uberhaubt 260kmph haalt (en durft....balls of steel) op de Belgische autosnelweg <:o)

Normaal wanneer je de grens over rijdt stuiteren je schokdempers door de motorkap heen en kun je (afgezien van het bereik) je telefoongesprek wel stoppen aangezien er zoveel meer bandengeluid is....

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
Belg hier :+

Bekijk je PV (proces-verbaal, het verslag van de politie) eens? Is die €750 inderdaad een minnelijke schikking? Zo ja, dan heb je héél veel geluk.

Blijkt die €750 geen minnelijke schikking te zijn maar iets anders (vraag me niet wat mogelijk is), dan zal je nog voor de politierechtbank moeten verschijnen. Daar zal uitgesproken worden dat je rijbewijs ingetrokken wordt (ik vermoed tot 6 maanden), maar dat is enkel van toepassing op Belgische wegen. De boete daarentegen zal hoog zijn: ik vermoed dat dit makkelijk in totaal zo'n €3000-€4000 kan zijn (de €750 zal dan mogelijk afgetrokken worden van het bedrag).

Lach niet als je Belgische boetes in een rechtsvonnis ziet staan of de rechter een vonnis hoort uitspreken. In onze wetgeving staan de boetebedragen vermeldt, maar om de wetgeving niet constant aan te moeten passen aan de inflatie (en de boetes kunstmatig te kunnen verhogen zonder wetswijzigingen) bestaat hier een systeem van "opdeciemen". Dat getal staat momenteel op 8. Concreet: spreekt de rechter een boete van €100 uit, moet je dit vermenigvuldigen met 8 en krijg je dus een boete van €800. Daarnaast moet je een bijdrage aan het slachtofferfonds betalen (zo'n €150 dacht ik) en de gerechtskosten.

Mocht je gedagvaard worden: hier in België gaat dat héél traag. Dat duurt makkelijk een jaar, bij mijn broer was het zelfs anderhalf jaar. Dankzij corona lopen de wachttijden alleen maar langer op. Ik raad aan aanwezig te zijn op de zitting en heel vriendelijk te zijn tegen de rechter, die waarschijnlijk niet zo vriendelijk tegenover jou zal zijn.

Dus kijk goed of op het PV staat dat die €750 inderdaad een minnelijke schikking is. Als dat zo is ga je hier nooit nog iets van horen en heeft de politie je een grote gunst gedaan. In het andere geval raad ik aan wat spaargeld opzij te zetten, want de rekening zal nog volgen ;)

Trouwens, je hebt niet 140km/u te snel gereden als dat op het PV staat, want dat is de gecorrigeerde snelheid. De werkelijke snelheid zal eerder 150-160km/u te snel geweest zijn. Dat betekent dus dat je 270-280km/u aan het rijden was. Als je hier vanaf komt met een boete van slechts €750 zou dat zelfs een schande zijn 8)7

EDIT:
Het is blijkbaar de flitspaal die de 260km/u constateerde. Hier wordt door de politie nog een correctie op gedaan, waardoor je officieel een stukje minder snel hebt gereden. Maar als 't over zo'n snelheden gaat, heeft dit weinig invloed op de strafmaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Bv202 op 20-04-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Martin12345678 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:51:
Enige tijd geleden ben ik geflitst en staande gehouden in Belgie omdat ik 140kmu te snel reed.
Kan gebeuren. Gewoon afwachten. De konsekwenties zal je nog wel van Justitie horen. Daar heeft niemand echt zicht op alleen de rechter

[ Voor 30% gewijzigd door NoahAmber op 20-04-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1441478

NoahAmber schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:06:
[...]

Je moet je diep en diep schamen. En wat je te doen staat is gewoon betalen en het nooit meer doen. Hier noemen we mensen zoals jij levensgevaarlijke gekken.
Modbreak uberhaupt gelezen? 8)7

Blijkbaar niet meer van toepassing.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 20-04-2021 15:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Daarom is er ook een edit...en verder sta ik nog steeds achter de ongewijzigde opmerking zoals jij die quote.

[ Voor 18% gewijzigd door NoahAmber op 20-04-2021 15:15 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pizzaboertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:55
Een oom van mij 2 jaar geleden exact hetzelfde (maar dan 120km/h te hard) gehad. Direct 750 euro moeten betalen voor vrijgave auto.

Daarna nog een dagvaarding en moest hij voorkomen (in België). Uiteindelijk 3750 euro als boete en 1 jaar rij ontzegging in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
8)7

Absoluut niet.

Die auto zou enkel maar in beslag worden genomen als de TS de boete niet had kunnen betalen.
Mogelijk ook als er geen andere bestuurder met een rijbewijs aanwezig was.

Maar 750 euro voor vrijgave auto _O-
Dit dus :
pizzaboertje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:18:
Een oom van mij 2 jaar geleden exact hetzelfde (maar dan 120km/h te hard) gehad. Direct 750 euro moeten betalen voor vrijgave auto.

Daarna nog een dagvaarding en moest hij voorkomen (in België). Uiteindelijk 3750 euro als boete en 1 jaar rij ontzegging in België.
Dit soort zware overtredingen komen ALTIJD voor de rechtbank hier. Die 750 euro is inderdaad "vrijgave voertuig".

Gezien het voorbeeld van @pizzaboertje reeds 2 jaar geleden was acht ik de kans op een nog hogere boete zeer groot. Politierechtbanken hier geven sinds Corona om de een of ander reden vaker de maximaal mogelijke boetes.

[ Voor 20% gewijzigd door 680x0 op 20-04-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 15:26
Dapper dat je hier met de billen bloot durft.

Gegokt en verloren....

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:54
Mag je nog wel in Nederland rijden als ze je in België een rijontzegging opleggen? Dat vind ik dan weer vreemd.
680x0 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:30:
[...]

Dit dus :

[...]

Dit soort zware overtredingen komen ALTIJD voor de rechtbank hier. Die 750 euro is inderdaad "vrijgave voertuig".

Gezien het voorbeeld van @pizzaboertje reeds 2 jaar geleden was acht ik de kans op een nog hogere boete zeer groot. Politierechtbanken hier geven sinds Corona om de een of ander reden vaker de maximaal mogelijke boetes.
Misschien om het gat te vullen dat is ontstaan vanwege minder verkeer.

[ Voor 71% gewijzigd door NotSoSteady op 20-04-2021 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 15:10
Omdat mijn oude ontopic reactie weg is: flitsservice is over gegaan naar forumindex.nl

Geen idee wat de reden is, er was toen beef tussen een paar eigenaren en geenstijl geloof ik. Er zitten/zaten een paar juridisch onderlegde personen op dat forum, maar ook "boehoe politie ga boevenvangen"-types.
Even daar melden, inlezen en koren van het kaf scheiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

NotSoSteady schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:38:
Mag je nog wel in Nederland rijden als ze je in België een rijontzegging opleggen? Dat vind ik dan weer vreemd.
Dat vraag ik mij dus ook af :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
NotSoSteady schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:38:
Inderdaad niet logisch, maar hoe zou men dat moeten controleren ? Er bestaat toch geen Europees overkoepelend systeem waarin men rijontzeggingen kan controleren ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 11-07 21:17

Theo

moederbord

@Martin12345678 Ondanks dat er een paar azinpissers aanwezig zien die denken moraalridder ter paard toetsenbord te zijn; ik hoop oprecht dat je de uitkomst van dit avontuur wil delen :) Het is zo'n unieke zaak/situatie dat we zelfs na drie pagina's geen idee hebben wat de gevolgen zijn van zo'n overtreding. Ik ben echt oprecht benieuwd naar hoe dit tussen NL en BE geregeld is; wat een eventuele uitspraak van Belgisch hof wordt hierover en of/wat de gevolgen daarvan zijn voor jou in NL.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
680x0 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:42:
[...]

Inderdaad niet logisch, maar hoe zou men dat moeten controleren ? Er bestaat toch geen Europees overkoepelend systeem waarin men rijontzeggingen kan controleren ?
In Duitsland moet je gewoon je rijbewijs inleveren voor de tijd van de rij-ontzegging. Zonder rijbewijs op zak mag je in NL ook de weg niet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
aReaRe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:41:
[...]

Rijontzegging kan per tijdseenheid zijn of per regio. Dan is het mogelijk dat je als de tijd verstreken is en/of niet binnen de regio rijdt je gewoon mag rijden met een rijontzegging :)
Als ze je rijbewijs innemen (invorderen) heb je geen geldig rijbewijs meer, dan mag je dus niet rijden ongeacht de plek.

Ik denk niet dat justitie BE een NL RBW in kan vorderen.
Andersom zag je het ook: NLers die in NL 50kmh (of meer) te hard rijden moeten het RBW inleveren en is het kwijt tot aan de zitting.
Buitenlanders die in NL die 50 kmh (of meer) te hard rijden moeten direct flink betalen en mochten doorrijden.

Dat was het een paar jaar geleden iig wel, maar sinds een paar jaar kijk ik geen "Koos we zien hier een ...." op de campingzender en doe ik niets meer op (toen nog) flitsserive :+

[ Voor 11% gewijzigd door SniperGuy op 20-04-2021 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:16

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Er is hier ondertussen genoeg over gezegd, er is na de modbreak toch wederom offtopic commentaar nodig op het rijgedrag van de TS.

edit: En weer open.

[ Voor 6% gewijzigd door Outerspace op 20-04-2021 15:50 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaboertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:55
aReaRe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:41:
[...]

Yes, dat was nog steeds toegestaan. Dus rij ontzegging was enkel geldig in België. Geen idee of dat de laatste jaren aangepast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-07 17:49

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-07 10:57
Zoals reeds in mijn eerdere reactie vermeld - die helaas verwijderd is, een edit had w.m.b. ook volstaan, dan was de ontopic info niet verloren gegaan -, je hebt een overtreding in de vierde graad begaan. Bij een overtreding in de vierde graad moet je in alle gevallen voorkomen bij het gerecht. Zoals bv202 al aangeeft is het verstanding om aanwezig te zijn en netjes en beleefd je verhaal te doen. Je krijgt een boete tussen de 80 en 4000 euro en een rijontzegging van 8 dagen tot 5 jaar in België. De bronvermelding laat ik ditmaal achterwege maar e.e.a. is te vinden via google bij o.a. de Anwb en wegcode.be/boeteberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:23

Nox

Noxiuz

Steefph schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:12:
Ik weet van een collega die in Duitsland een overtreding had begaan en die mocht mooi z'n rijbewijs opsturen naar een politiebureau daar. Daar werd dan z'n rijbewijs een maand in bewaring genomen. Je mag dan dus ook niet meer in Nederland rijden ;)

Hopelijk is dat wel nu een beetje Europees geregeld (ja moraalridder hier :P)
Je mag toch gewoon in Nederland rijden dan? Ook al ligt je rijbewijs even elders? Zeg dat 'ie zoek is en je tijdelijk je paspoort gebruikt voor legitimatie. Of wordt dit tegenwoordig ook al europees bijgehouden?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
melcon schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:07:
is het verstanding om aanwezig te zijn
Inclusief chauffeur die wel mag rijden als je de zaal weer verlaat.
(Of je moet met het OV gaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 21:21
Nox schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:14:
[...]

Je mag toch gewoon in Nederland rijden dan? Ook al ligt je rijbewijs even elders? Zeg dat 'ie zoek is en je tijdelijk je paspoort gebruikt voor legitimatie. Of wordt dit tegenwoordig ook al europees bijgehouden?
Je mag in NL alleen rijden als je je rijbewijs bij je hebt. Thuis vergeten (oprecht) kan ook een boete opleveren.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
Nox schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:14:
[...]

Nee want je dient een geldig rijbewijs op zak te hebben als je bestuurder bent. Kom je weg met een waarschuwing voor het niet tonen, heb je geluk. Gaan ze het natrekken zullen ze waarschijnlijk zien dat je rijbewijs is ingevorderd en heb je problemen. Ook als je dan een ongeluk veroorzaakt.

INAL maar, ik zal het risico niet nemen. Anderzijds had ik ook geen 260km gereden daar waar het niet is toegestaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
bregweb schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:23:
[...]

Je mag in NL alleen rijden als je je rijbewijs bij je hebt. Thuis vergeten (oprecht) kan ook een boete opleveren.
Dat wordt dan hoogstens een Mulder boete ivm het 'niet op eerste vordering tonen rijbewijs'
Rijden terwijl de rijbevoegdheid is ontzegt (rijontzegging of invordering RBW) is een misdrijf en daar krijg je een aantekening van!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:17
Invordering rijbewijs en rijontzegging buitenland

Een buitenlandse politieagent mag uw rijbewijs in beslag nemen en u een rijontzegging opleggen.
  • De rijontzegging geldt alleen in dat land. De rijontzegging geldt niet in Nederland.
  • Als het rijbewijs in beslag is genomen, mag u niet rijden in Nederland. U moet namelijk altijd een geldig rijbewijs kunnen laten zien.
https://www.rijksoverheid...enland-worden-ingevorderd

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 20-04-2021 16:31 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Martin12345678
pizzaboertje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:18:

Alles te hebben gefilterd denk ik nu ook dat het deze kant op gaat.
Straf zal volkomen terecht zijn want het is natuurlijk geen snelheid om te rijden waar 120 toegestaan is.
Maar zoals andere ook zeggen, gegokt en verloren.
Het is enkel te hopen dat de rijontzegging in Belgie niet te lang gaat duren omdat ik er toch met regelmaat moet zijn.

Iedereen bedankt voor zijn opmerkingen en tips👍👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Dit voegt niks toe aan de discussie @aReaRe

[ Voor 86% gewijzigd door Outerspace op 20-04-2021 17:09 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Martin12345678
Theo schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:45:
@Martin12345678 Ondanks dat er een paar azinpissers aanwezig zien die denken moraalridder ter paard toetsenbord te zijn; ik hoop oprecht dat je de uitkomst van dit avontuur wil delen :) Het is zo'n unieke zaak/situatie dat we zelfs na drie pagina's geen idee hebben wat de gevolgen zijn van zo'n overtreding. Ik ben echt oprecht benieuwd naar hoe dit tussen NL en BE geregeld is; wat een eventuele uitspraak van Belgisch hof wordt hierover en of/wat de gevolgen daarvan zijn voor jou in NL.
Ik heb me niet gestoord hoor aan de opmerkingen van mensen die zich er niks bij voor kunnen stellen van het waarom wel dat ik zo snel heb gereden.
Ik kan me hun opmerkingen zelfs voorstellen.

Wat betreft uitkomst van dit aparte geheel, ik zal in dit topic de gang van zaken blijven posten. Wat de uitslag ook is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bv202
Als je rijbewijs wordt ingetrokken in een ander Europees land, mag je niet rijden in je eigen land, want je hebt geen rijbewijs op zak. Maar je kan wel meteen gewoon een nieuw rijbewijs aanvragen in je eigen land, want er is gewoon geen communicatie over die intrekkingen tussen EU-landen.

Gewoon zeggen dat je je rijbewijs verloren bent en na een paar dagen heb je weer een nieuw op zak, ondanks de intrekking.

EDIT:
Zoals een paar posts hieronder staat, kan er dus wel communicatie zijn tussen EU-landen en is een nieuw rijbewijs aanvragen niet altijd verstandig.

[ Voor 15% gewijzigd door Bv202 op 20-04-2021 16:48 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Zelfde geintje gehad 10 jaar geleden in Frankrijk. 220 op de teller waar je 130 mocht.

750 euro afgetikt, rijbewijs ingenomen en keurig briefje getikt naar monsieur le procureur general om m weer terug te krijgen.

Week later lag ie keurig op de mat met een rijontzegging van 2 maanden in Frankrijk.

Had nog mazzel want met die snelheid had je normaal gesproken een verklaring nodig van de een Franse dokter dat je mentaal gezond bent en anders kreeg je je rijbewijs niet terug :D
Gelukkig vonden ze dat voor buitenlanders niet nodig :+

Anyway, 750 cash betaald, 2 maanden niet in Frankrijk rijden en in totaal 10 dagen rijbewijs kwijt. Ik vond t an sich best schappelijk.

Die Franse gendarme heeft mijn gegevens wel 300x gecheckt though, Nederlands paspoort, Duits rijbewijs in een auto op Luxemburgs kenteken....hij snapte er bijzonder weinig van :D

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweakertje12
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-04-2024
Bv202 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:39:
Als je rijbewijs wordt ingetrokken in een ander Europees land, mag je niet rijden in je eigen land, want je hebt geen rijbewijs op zak. Maar je kan wel meteen gewoon een nieuw rijbewijs aanvragen in je eigen land, want er is gewoon geen communicatie over die intrekkingen tussen EU-landen.

Gewoon zeggen dat je je rijbewijs verloren bent en na een paar dagen heb je weer een nieuw op zak, ondanks de intrekking.
Lijkt geen slim plan want dan mag je opnieuw examen als ze daar achter komen in NL: https://www.rijksoverheid...enland-worden-ingevorderd

"Blijkt achteraf dat u bij terugkomst in Nederland een nieuw rijbewijs hebt aangevraagd terwijl uw rijbewijs in het buitenland was ingenomen? Dan moet u opnieuw rij-examen doen."

Ze kunnen daar achteraf achterkomen als de buitenlandse politie het rijbewijs naar de RDW verstuurd.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakertje12 op 20-04-2021 16:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:29
Het is wel raak de laatste tijd in belgie :P
Maar wat een contrast, een eerlijke TS met heldere TS en zelfs begrip voor de moraalridder opmerkingen :)
Ook ik heb respect dat je die snelheid hebt gehaald op een belgsch wegdek (je ziet de reparaties zelfs op de fotos haha)

Ontopic kan ik weinig toevoegen want geen idee wat dit kan betekenen, misschien heeft @LucyLG een idee? die heeft wat meer kennis mbt rechten (maar geen idee of dat ook zo is voor belgie)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Bv202 Je broer is ook Belg neem ik aan ?

TS is geen Belg en heeft een schikking voldaan, ook heeft hij zijn rijbewijs terug ontvangen en adhv dit topic, maak ik op dat hij verder niet is geïnformeerd, met wat er nog komen gaat. In NL moet je ook E750,- betalen en komt er niets meer van. Je rijbewijs wordt ingevorderd tot je hebt betaalt. Vaak belt verbalisant met Officier van Justitie ter plekke welke boete er zal volgen. Je wordt dan geheel geïnformeerd ,hoe of wat je te wachten staat.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.C
  • Laatst online: 05-07 20:37

T.C

Misschien moet jij maar geen adviezen geven, die verstrekkende gevolgen kunnen hebben.

Je hebt waarschijnlijk gelijk dat het Belgische Openbaar Ministerie, tijdens de rijontzegging, niet zal communiceren over de rijontzegging.
Wel zullen ze het rijbewijs opsturen naar het Nederlandse Openbare Ministerie, samen met de verklaring waarom zij het opsturen.

Wanneer dan blijkt dat je ondertussen gedaan hebt wat jij voorstelt, een nieuw rijbewijs aanvragen wegens "verloren", dan heb je een andere uitdaging.
Je rijbewijs wordt namelijk ongeldig verklaard en mag je opnieuw je rijbewijs gaan halen.

Bron: https://www.rijksoverheid...enland-worden-ingevorderd

Theorie- en rijexamens, dat zal dan ook wel een tijdje duren aangezien er tijdens de Corona-crisis minder examens afgenomen kunnen worden.

--edit--

@Martin12345678 Respect dat je durft toe te geven dat het een foutje was van jou en dat het niet zo handig was.
Ik hoop voor jou dat je, tot het moment van het stopbord, hebt kunnen genieten van de snelheid, anders is het helemaal zonde.

Leuk en verfrissend dat dit topic niet bedoeld is om onder de consequenties uit te komen, maar enkel informatie te verzamelen wat de consequenties kunnen zijn.

Dit terwijl de kans op moraalridders wel heel groot is.

Succes met de gevolgen, als die eenmaal bekend zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door T.C op 20-04-2021 16:58 ]

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Hackus schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:47:
@Bv202 Je broer is ook Belg neem ik aan ?

TS is geen Belg en heeft een schikking voldaan, ook heeft hij zijn rijbewijs terug ontvangen en adhv dit topic, maak ik op dat hij verder niet is geïnformeerd, met wat er nog komen gaat.
Ja, mijn broer is ook een Belg. Maar wat je zegt kan gewoon niet: de politie is verplicht een PV op te stellen en je die te bezorgen. Daarin staat of die €750 een minnelijke schikking was of toch iets anders.

Als 't geen minnelijke schikking is, komt dit 100% zeker nog voor de politierechtbank.

[ Voor 7% gewijzigd door Bv202 op 20-04-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin12345678

Ik heb me goed voor laten lichten toen der tijd.
Wat je kan doen is gewoon rijden met je auto, als je staande wordt gehouden zeggen dat je je rijbewijs bent vergeten.
Doormiddel van je ID (zeker dan meenemen) controleren ze ter plekke of je een geldig rijbewijs hebt.
Daarmee is kous dan af als je geluk hebt en anders als het niet klikt tussen jullie krijg je een proces verbaal wegens het niet kunnen tonen van je rijbewijs.

Jokken dat je je rijbewijs bent verloren is niet verstandig... iets met valsheid in geschrifte enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bv202 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:50:
[...]

Ja, mijn broer is ook een Belg. Maar wat je zegt kan gewoon niet: de politie is verplicht een PV op te stellen en je die te bezorgen. Daarin staat of die €750 een minnelijke schikking was of toch iets anders.

Als 't geen minnelijke schikking is, komt dit 100% zeker nog voor de politierechtbank.
Ik zeg iets wat correct is, jij leest het verkeerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

laurens0619 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:45:
Het is wel raak de laatste tijd in belgie :P
Maar wat een contrast, een eerlijke TS met heldere TS en zelfs begrip voor de moraalridder opmerkingen :)
Ook ik heb respect dat je die snelheid hebt gehaald op een belgsch wegdek (je ziet de reparaties zelfs op de fotos haha)

Ontopic kan ik weinig toevoegen want geen idee wat dit kan betekenen, misschien heeft @LucyLG een idee? die heeft wat meer kennis mbt rechten (maar geen idee of dat ook zo is voor belgie)
Ondernemningsrecht heeft hier weinig mee te maken ;)

@Martin12345678
Kun je antwoord geven op de vragen die zijn gesteld ivm de situatie toen ?
En wat er op de boete/beschikking staat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Hackus schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:52:
[...]

Ik zeg iets wat correct is, jij leest het verkeerd. ;)
Het punt is eerder dat de politie hem moest informeren, hoewel dat in de praktijk niet altijd even correct wordt gedaan. Sowieso lijkt het me logisch dat je op dat moment zelf aan de politie vraagt wat er verder gaat gebeuren.

OP zou moeten weten of de zaak hiermee al is afgehandeld of er toch nog een gevolg komt. Ik vind het zeer vreemd dat hij dit niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bv202 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:55:
[...]

Het punt is eerder dat de politie hem moest informeren, hoewel dat in de praktijk niet altijd even correct wordt gedaan. Sowieso lijkt het me logisch dat je op dat moment zelf aan de politie vraagt wat er verder gaat gebeuren.

OP zou moeten weten of de zaak hiermee al is afgehandeld of er toch nog een gevolg komt. Ik vind het zeer vreemd dat hij dit niet weet.
Dat zeg ik dus constant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 21:21
Martin12345678 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:51:
[...]
Ik heb me goed voor laten lichten toen der tijd.
Wat je kan doen is gewoon rijden met je auto, als je staande wordt gehouden zeggen dat je je rijbewijs bent vergeten.
Doormiddel van je ID (zeker dan meenemen) controleren ze ter plekke of je een geldig rijbewijs hebt.
Daarmee is kous dan af als je geluk hebt en anders als het niet klikt tussen jullie krijg je een proces verbaal wegens het niet kunnen tonen van je rijbewijs.

Jokken dat je je rijbewijs bent verloren is niet verstandig... iets met valsheid in geschrifte enz enz
Je bent toch ook aan het jokken dat je 'm bent vergeten?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin12345678
bregweb schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:57:
[...]

Je bent toch ook aan het jokken dat je 'm bent vergeten?
Oke...... waar.

Dan moet jezeggen dat je hem niet bij je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin12345678
Hackus schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:55:
[...]

@Martin12345678
Kun je antwoord geven op de vragen die zijn gesteld ivm de situatie toen ?
En wat er op de boete/beschikking staat ?
Ik zal morgen even de papieren bij elkaar zoeken en posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

bregweb schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:23:
[...]

Oke, dacht dat het echt een rijontzegging betrof voor enkel dat land. Kan een ander land overigens zomaar een Nederlands Staatseigendom invorderen?

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:29
Hackus schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:55:
[...]

Het zal je verbazen maar sommige mensen hebben naast hun functie titel nog bredere kennis over aanverwante zaken.....

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 20-04-2021 17:32 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin12345678
Nox schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:25:
[...]

Oke, dacht dat het echt een rijontzegging betrof voor enkel dat land. Kan een ander land overigens zomaar een Nederlands Staatseigendom invorderen?
Klopt hoor wat je zegt. De ontzegging geldt alleen in het land van de overtreding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Martin12345678 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:26:
[...]

Klopt hoor wat je zegt. De ontzegging geldt alleen in het land van de overtreding.
Ik snap er geen fluit meer van; waarschijnlijk ook toepasbaar voor de TS dus ik drop hem even:
Invordering rijbewijs en rijontzegging buitenland

Een buitenlandse politieagent mag uw rijbewijs in beslag nemen en u een rijontzegging opleggen.

De rijontzegging geldt alleen in dat land. De rijontzegging geldt niet in Nederland.
Als het rijbewijs in beslag is genomen, mag u niet rijden in Nederland. U moet namelijk altijd een geldig rijbewijs kunnen laten zien.
https://www.rijksoverheid...enland-worden-ingevorderd

Er staat letterlijk:
- je mag wel in nederland rijden
- je mag toch niet in nederland rijden

Dit is geen Rundfunk, wat een puinzooi is de informatie :P

Want geheid dat als je er mee weg weet te komen en je je geliefde roze pasje nog hebt tijdens een rijontzegging in het buitenland (en die geeft dat land door aan de rdw/cbr/politie) je natuurlijk flagged bent en in geval van een ongeval is het voor de verzekering natuurlijk easy money om er zo onder uit te komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Steefph
@Nox het is simpel. Heb jij je rijbewijs op zak mag je rijden. Ligt die op het bureau, in welk land dan ook, dan mag het niet.

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Reacties dat de TS gewoon de boete moet slikken zijn offtopic en onnodig. Idem dat te hard rijden gevaarlijk is. Hier hoeven dus ook geen opmerkingen over gemaakt te worden.

Alle opmerkingen die ook maar enigszins offtopic zijn (en dus géén antwoord geven op de vraag wat hem juridisch te wachten staat) heb ik weggehaald en wil ik ook niet meer zien.