Belg hier
Bekijk je PV (proces-verbaal, het verslag van de politie) eens? Is die €750 inderdaad een minnelijke schikking? Zo ja, dan heb je héél veel geluk.
Blijkt die €750 geen minnelijke schikking te zijn maar iets anders (vraag me niet wat mogelijk is), dan zal je nog voor de politierechtbank moeten verschijnen. Daar zal uitgesproken worden dat je rijbewijs ingetrokken wordt (ik vermoed tot 6 maanden), maar dat is enkel van toepassing op Belgische wegen. De boete daarentegen zal hoog zijn: ik vermoed dat dit makkelijk in totaal zo'n €3000-€4000 kan zijn (de €750 zal dan mogelijk afgetrokken worden van het bedrag).
Lach niet als je Belgische boetes in een rechtsvonnis ziet staan of de rechter een vonnis hoort uitspreken. In onze wetgeving staan de boetebedragen vermeldt, maar om de wetgeving niet constant aan te moeten passen aan de inflatie (en de boetes kunstmatig te kunnen verhogen zonder wetswijzigingen) bestaat hier een systeem van "opdeciemen". Dat getal staat momenteel op 8. Concreet: spreekt de rechter een boete van €100 uit, moet je dit vermenigvuldigen met 8 en krijg je dus een boete van €800. Daarnaast moet je een bijdrage aan het slachtofferfonds betalen (zo'n €150 dacht ik) en de gerechtskosten.
Mocht je gedagvaard worden: hier in België gaat dat héél traag. Dat duurt makkelijk een jaar, bij mijn broer was het zelfs anderhalf jaar. Dankzij corona lopen de wachttijden alleen maar langer op. Ik raad aan aanwezig te zijn op de zitting en heel vriendelijk te zijn tegen de rechter, die waarschijnlijk niet zo vriendelijk tegenover jou zal zijn.
Dus kijk goed of op het PV staat dat die €750 inderdaad een minnelijke schikking is. Als dat zo is ga je hier nooit nog iets van horen en heeft de politie je een grote gunst gedaan. In het andere geval raad ik aan wat spaargeld opzij te zetten, want de rekening zal nog volgen
Trouwens, je hebt niet 140km/u te snel gereden als dat op het PV staat, want dat is de gecorrigeerde snelheid. De werkelijke snelheid zal eerder 150-160km/u te snel geweest zijn. Dat betekent dus dat je 270-280km/u aan het rijden was. Als je hier vanaf komt met een boete van slechts €750 zou dat zelfs een schande zijn
EDIT:
Het is blijkbaar de flitspaal die de 260km/u constateerde. Hier wordt door de politie nog een correctie op gedaan, waardoor je officieel een stukje minder snel hebt gereden. Maar als 't over zo'n snelheden gaat, heeft dit weinig invloed op de strafmaat.
[
Voor 17% gewijzigd door
Bv202 op 20-04-2021 15:37
]