Airco op de bovenverdieping ervaring en tips?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 19:24
Hallo Tweakers,

Ik zit al een tijdje te denken om airco te gaan namen op de bovenverdieping. Zie verder op een plattegrond van onze bovenverdieping. Zelf ben ik voorstander er van om een binnenunit boven het trapgat te hangen met het idee dat deze de volledige bovenverdieping kan koelen. Echter hoor ik ook verhalen dat de koele lucht mogelijk niet de kamers in zal stromen maar direct richting het trapgat naar beneden gaat. Na wat te struinen op het internet dacht ik laat ik de vraag hier eens stellen wellicht dat er mensen hun ervaring met mij kunnen delen.

Qua apparatuur zat ik te denken om een Mitsubishi SRK 50 te laten installeren. Boven het trapgat zou ik dan een koof maken waar deze op bevestigd kan worden en waar achter de condens afvoer buis naar het cv hok kan lopen. Een gat naar buiten maken aan deze kant gaat namelijk niet lukken.

Aan de kant van de badkamer zou wel een gat naar buiten kunnen dus het andere idee is om in iedere kamer een unit te plaatsen en die naar buiten af te voeren. Echter vind ik dat niet mooi en zou ook wat duurder zijn dan 1 grote unit plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMawAwhtyUzkgIv8fRZjWVWQGpI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RNwWelXrbjlMK8bN0Lk191m7.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:46
In dit topic zit veel kennis en ervaring: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Kun je wellicht terecht! Zo op 't eerste oog lijkt de capaciteit zwaar overbemeten en is 3,5kw al genoeg. Deuren open zal helpen om de temperatuur op de kamers acceptabel te houden, maar de zuidkant van het huis zal sowieso warmer zijn dan de noordkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:54
@I-King Ik denk dat je dit topic bedoelt.

Ik heb een vergelijkbare situatie. Echter heb ik de binnenunit op de voorzolder tegenover het trapgat gehangen en blaast de airco het trapgat (naar de eerste verdieping) in. Destijds heb ik gekozen voor (deze) Tosot Bora 5kw airco. In principe koelt deze airco genoeg om de hele eerste verdieping koel te houden. In de slaapkamers is het op warme dagen 20-21 graden en dat is voor mij prima. Wel moeten de slaapkamerdeuren uiteraard open blijven staan. Ter info: heb een rijtjeswoning uit 2017 die iets smaller en korter is dan jouw huis zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-06 22:06
Mijn zwager heeft ook een airco in het trapgat gehangen, boven op de overloop. Heeft gekozen voor een zwaardere airco zodat hij de complete bovenverdieping kan koelen.(3 slaapkamers) en de trap naar beneden gaat mee in het koelen. Inderdaad moeten wel de deuren van de slaapkamers open blijven staan. Echter, hij heeft op de bovenverdieping wel een plat dak dus de temperatuur loopt wel langzaam op. Ik denk tussen de 21-25 graden. En bij het slapengaan doen ze toch de deuren weer dicht en heeft de airco op dat moment geen nut.