Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-05 20:25
Hoi allemaal,

Ik kamp de laatste tijd met een "persoonlijke probleem" en denk dat dit hoort bij mij persoonlijkheid. Ik moet zeggen dat ik dit "persoonlijke probleem" in mijn omgeving en leeftijdsgenoten niet terug zie komen.

Ik ben qua persoonlijkheid een behoorlijke denker. Ik probeer als iemand mij iets verteld, meteen na te denken over de nuance erin. Als mij dus een situatie wordt voorgelegd ga ik meteen al vragen stellen over hoe de situatie tot stond is gekomen en verdere details. Zo krijg ik een beter beeld over de situatie en probeer ik eigenlijk boven water te halen wat er speelt voordat ik een mening of reactie geef. Dit geldt voor zowel casual (met vrienden) als formele gesprekken (met school en werkcollega's).

Ook ben ik behoorlijk kritisch gericht en ben ik altijd geïnteresseerd in de verantwoording wanneer iemand een keuze maakt voor optie A of B.

Overigens ben ik voor mijn gevoel ook een beetje perfectionistisch, als ik iets doe wat ik belangrijk vind, probeer ik het optimale eruit te halen. Dit door extra tijd, focus en moeite erin te leveren.

Wat ik me dus eigenlijk afvraag is, hebben jullie dit soort gedrag ooit wel een ingezien bij collega's? En is hier een benaming voor? Is dit type gedrag normaal?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Je beschrijft exact mijn persoonlijkheid. Dit kan soms heel vervelend zijn doordat mensen soms alweer vergeten zijn wat ze gezegd hebben terwijl jij er nog mee zit.

Let op, dit is dus ook gelijk je valkuil. Dit heeft mij een burnout gekost. Trek dingen niet teveel naar je toe, doet iemand anders ook niet.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Un93m59
pjot1 schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:37:
Je beschrijft exact mijn persoonlijkheid. Dit kan soms heel vervelend zijn doordat mensen soms alweer vergeten zijn wat ze gezegd hebben terwijl jij er nog mee zit.

Let op, dit is dus ook gelijk je valkuil. Dit heeft mij een burnout gekost. Trek dingen niet teveel naar je toe, doet iemand anders ook niet.
Inderdaad goed punt, die ga ik onthouden thx!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 10:40
Ik kan me daar ook aardig in vinden en heb ook een burnout gehad, tip: leer accepteren dat niet alles perfect kan of hoeft te zijn :)

Er zijn hele mooie cursussen te vinden die je kunnen helpen om jezelf beter te begrijpen, maar vooral ook hoe je over komt op andere mensen; dat heeft voor mij ook veel geholpen.

De meest simpele, maar echt heel diepgaande (bijna eng hoeveel er klopt), is een Insights Discovery profiel te laten maken. Dat is, platgeslagen, een handleiding van hoe je met mensen om kunt gaan en ook tips voor valkuilen etc.
Zij werken met 4 kleuren, je hebt in principe van elke kleur wel iets, maar er is er doorgaans 1 die de boven toon voert.

Je moet een groot aantal vragen beantwoorden, zijn geen goed of fout vragen, maar meer stellingen en aan de hand van je antwoorden kunnen ze je dan aardig goed inschatten.
Je krijgt vervolgens een heel boekwerk met informatie over jou persoonlijkheid, ik vond het erg fijn om die spiegel te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtiaoAMlpBQTz5FKYR84y9eja1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVjI1rRlNKlPNZvsBBjsUr0C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:37
Un93m59 schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:24:
Wat ik me dus eigenlijk afvraag is, hebben jullie dit soort gedrag ooit wel een ingezien bij collega's? En is hier een benaming voor? Is dit type gedrag normaal?
Ik heb dit vooral met mijn vrouw, leidt regelmatig tot ruzies thuis :9~. Het gaat dan bijvoorbeeld over wat iemand heeft gedaan en dan ga ik het relativeren en voor haar gevoel 'voor de ander opnemen'. Even beetje overdrijven: als mijn vrouw zou thuiskomen dat ze in de winkel een klap heeft gekregen van een andere klant, dan ga ik in het gesprek vooral sturen naar wat mijn vrouw verkeerd zal hebben gedaan, dat ze mogelijk voortaan op een andere manier kan reageren, etc.

Ik moet ook wel toegeven dat ik ook geen empathie heb voor anderen en ik het dus alleen maar met rationeel denken kan benaderen :X

Laatst hypotheek aanvraag gedaan, stond in een brief van de bank dat recht 1e hypotheek voor volledige koopsom was. Ik dus de hypotheek adviseur navragen waarom dat zo was, omdat ik maar voor 50% van de koopsom hoefde te financieren. Adviseur had eerst geen antwoord en kwam dag later met een mail dat het automatisch wordt ingevuld en dat ze wel zou regelen dat het nog kon worden aangepast. Dat laatste hoeft helemaal niet, daar vroeg ik niet om. Ik wil een verklaring waarom het zo is, daar gaat het mij om.

Ook op werk wil ik altijd het hoe en waarom weten, in tegenstelling tot de meeste van mijn collega's. Die zijn alleen maar blij of geven commentaar. Helaas is 'waarom' vandaag de dag een vraag die te weinig wordt gesteld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Un93m59
President schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:14:
[...]

Ik heb dit vooral met mijn vrouw, leidt regelmatig tot ruzies thuis :9~. Het gaat dan bijvoorbeeld over wat iemand heeft gedaan en dan ga ik het relativeren en voor haar gevoel 'voor de ander opnemen'. Even beetje overdrijven: als mijn vrouw zou thuiskomen dat ze in de winkel een klap heeft gekregen van een andere klant, dan ga ik in het gesprek vooral sturen naar wat mijn vrouw verkeerd zal hebben gedaan, dat ze mogelijk voortaan op een andere manier kan reageren, etc.

Ik moet ook wel toegeven dat ik ook geen empathie heb voor anderen en ik het dus alleen maar met rationeel denken kan benaderen :X

Laatst hypotheek aanvraag gedaan, stond in een brief van de bank dat recht 1e hypotheek voor volledige koopsom was. Ik dus de hypotheek adviseur navragen waarom dat zo was, omdat ik maar voor 50% van de koopsom hoefde te financieren. Adviseur had eerst geen antwoord en kwam dag later met een mail dat het automatisch wordt ingevuld en dat ze wel zou regelen dat het nog kon worden aangepast. Dat laatste hoeft helemaal niet, daar vroeg ik niet om. Ik wil een verklaring waarom het zo is, daar gaat het mij om.

Ook op werk wil ik altijd het hoe en waarom weten, in tegenstelling tot de meeste van mijn collega's. Die zijn alleen maar blij of geven commentaar. Helaas is 'waarom' vandaag de dag een vraag die te weinig wordt gesteld...
Hahahah het lijkt alsof wij dezelfde personen zijn, de situaties die jij beschrijft matched echt precies met situaties waar ik de laatste tijd mee loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Klinkt alsof Perfectionisme het woord is dat je zoekt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:03
Zoek eens op “Theory of mind”. Ik heb ook moeite om me in anderen te verplaatsen en de beschreven situaties zijn heel herkenbaar voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

pjot1 schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:37:

Dat hoeft niet. Ik herken het verhaal van TS ook maar ik koppel het altijd aan de vraag: Is dit mijn verantwoordelijkheid? Is het mijn probleem? Waarom moet ik er iets aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
downtime schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:09:
[...]

Dat hoeft niet. Ik herken het verhaal van TS ook maar ik koppel het altijd aan de vraag: Is dit mijn verantwoordelijkheid? Is het mijn probleem? Waarom moet ik er iets aan doen?
Omdat je collega's minderwaardig zijn en als jij het niet vraagt of zegt dan is het resultaat uiteindelijk onwenselijk?

Los dat ik de wereld niet kan redden en ik niet elk probleem kan oplossen, kan ik wel problemen aangeven en wat men ermee doet (of niet mee doet) is vervolgens hun probleem... Misschien dat ze een volgende keer dan wel luisteren :)

[ Voor 21% gewijzigd door President op 18-04-2021 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:57

Honesty

kattenneus!

Klinkt een beetje autistisch of hoogbegaafd maar heb het zelf ook. Overdenken kan een probleem zijn en zeker als je er iets als onzekerheid bij hebt is het een gevaarlijke cocktail.
Wat mij heeft geholpen is alles opschrijven waar je overdenkt en dan rationeel opschrijven waarom je er over denkt. Vaak sloeg het bij mij nergens op, ik probeer nu minder te overdenken maar vaak is het ook wel makkelijk om over alles nagedacht te hebben. Je komt nooit voor verassingen te staan omdat je alles al van tevoren bedacht heb.
Wat wel een belangrijke les voor mezelf was, kan ik er zelf iets aan veranderen dan mag ik overdenken. Ligt het buiten mijn macht dan kan ik er niks aandoen en laat ik het los.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

President schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:48:
[...]

Omdat je collega's minderwaardig zijn
Ik zie mijn collega's liever niet als minderwaardig. Ik zou mezelf dan afvragen: Als zij minderwaardig zijn, hoe kom ik hier dan terecht?
en als jij het niet vraagt of zegt dan is het resultaat uiteindelijk onwenselijk?
Los dat ik de wereld niet kan redden en ik niet elk probleem kan oplossen, kan ik wel problemen aangeven en wat men ermee doet (of niet mee doet) is vervolgens hun probleem... Misschien dat ze een volgende keer dan wel luisteren :)
Ik probeer natuurlijk wel bij te sturen, door advies te geven of door vragen te stellen in de hoop dat er dan een lichtje gaat branden, maar ik voel me niet voor alles verantwoordelijk. Zolang mijn werk (in mijn ogen) maar wel goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:31
Ah ja.

Het altijd over dingen aan het denken zijn.

In mijn hoofd gaat het nonstop door, 24/7. Kan over belangrijke zaken zijn maar net zo goed over nutteloze dingen. Regelmatig wel over dingen die al langer geleden zijn (soms jaren), dat kan ik ook niet helemaal verklaren maar misschien moeite met dingen afsluiten en doorgaan.

Ik heb er matig tot veel last van in het dagelijks leven maar heb niet meer de illusie dat het nog over gaat.

Mijn hoofd is lang niet altijd een fijne plek om te zijn, but i manage.

Sterkte! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-05 10:28

Ik ben qua persoonlijkheid een behoorlijke denker. Ik probeer als iemand mij iets verteld, meteen na te denken over de nuance erin. Als mij dus een situatie wordt voorgelegd ga ik meteen al vragen stellen over hoe de situatie tot stond is gekomen en verdere details. Zo krijg ik een beter beeld over de situatie en probeer ik eigenlijk boven water te halen wat er speelt voordat ik een mening of reactie geef. Dit geldt voor zowel casual (met vrienden) als formele gesprekken (met school en werkcollega's).
Dit is toch alleen maar goed? De persoon en de situatie proberen te begrijpen? Dit komt over als iemand die nieuwsgierig is en interesse toont toch? Vaak word je aardig gevonden

Is het niet dat wat jij er vervolgens van vind wat je de problemen oplevert of de oplossing die je aandraagt niet in goede aarde valt? Het levert misschien niet op waarop je wel hoopt? Vaak zit men niet te wachten op jouw mening (eigenlijk nooit) alleen je begrip en luisterend oor. Hierdoor word je soms als betweter gezien en minder aardig gevonden.

Je vind mensen aardig die luisteren en niet oordelen, dus andersom ook.

Je hebt zelf de keuze, je roept a la @President en het interesseert je niet wat ze denken (vaak een fijn gevoel voor jezelf) of je houd dat advies voor je en je bevestigd het standpunt van die persoon en houdt je adviezen voor je (vaak een fijn gevoel voor die persoon). Beiden belangrijk en uiteindelijk ben je zelf de belangrijkste >:)

Denk niet dat het met een bepaald type persoonlijkheid te maken heeft, puur iemand die nog kan leren hoe een persoon nog empatischer kan zijn in situaties waarin je dat wil. Join the club...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als ik die plaatjes zo zie, zit ik waarschijnlijk tussen blauw en rood in. Met alles daarvan door elkaar _O-

Ook ik heb een burnout gehad uiteraard... we hadden op de zaak een groot project wat niet zo lekker liep, en ik probeerde - zelfs tegen mijn collega's in - de boel te fixen. Werkgever in eerste instantie blij, totdat ik uit de bocht vloog uiteraard.

Dat mijn vrouw zwanger was op dat moment hielp ook niet :)

Kan heel erg van de principes zijn en mezelf (en het team) de schuld geven dat iets een (in mijn ogen) teringzooi is. Enorm veeleisend / prestatiegericht dus (vooral naar mezelf toe). Kies dan soms de kant van de werkgever of klant en wil het per se fixen.

Is natuurlijk niet te doen, dus ik moet mezelf regelmatig afremmen en dingen simpelweg accepteren zoals ze zijn.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Hoi allemaal,

Ik kamp de laatste tijd met een "persoonlijke probleem" en denk dat dit hoort bij mij persoonlijkheid. Ik moet zeggen dat ik dit "persoonlijke probleem" in mijn omgeving en leeftijdsgenoten niet terug zie komen.

(.........)

Overigens ben ik voor mijn gevoel ook een beetje perfectionistisch, als ik iets doe wat ik belangrijk vind, probeer ik het optimale eruit te halen. Dit door extra tijd, focus en moeite erin te leveren.

Iets is pas een probleem als jezelf of je mensen in je omgeving er last van hebben. En dan nog kun je er voor kiezen ergens over na te denken zonder vragen te stellen of je erover uit te spreken. De meeste mensen willen geen nuance maar een binair antwoord, iets of iemand is goed of fout. Een simpel antwoord als ik zou het niet weten wordt dan meestal wel geaccepteerd.

Maar ik heb inderdaad het soort collega's zoals jij jezelf omschrijft en de meesten doen het soort werk waar extra nauwkeurigheid gewenst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Hoi allemaal,

Ook ben ik behoorlijk kritisch gericht en ben ik altijd geïnteresseerd in de verantwoording wanneer iemand een keuze maakt voor optie A of B.

Even een hot take want dat is leuk.

Eigenlijk betekent dit gewoon dat je, als het over anderen gaat, hartstikke arrogant bent. Je vertrouwt hun keuze niet en moet altijd het naadje van de kous weten omdat je meent dat jij het beter gedaan zou hebben. Je gaat voorbij aan “begrijpen waarom”. Het feit dat je, in jouw woorden, mensen ter verantwoording roept laat ook zien dat je ze niet vertrouwd, zelfs niet als het gaat om wat zij doen. Je hebt ook niet aangegeven of die andere mensen wel op jouw mening zitten te wachten en het feit dat je dit als een probleem ziet zegt mij dat dat niet zo is.

Dat je perfectionistisch bent is verder niet relevant wmb. Iedereen is perfectionistisch als het gaat om dingen waar zij om geven. Ik ken echt helemaal niemand die zich niet zo gedraagt namelijk. Als het lijkt alsof het niet zo is, betekent dit slechts dat ik niet weet of het idd belangrijk voor ze is.

Voor mij voelt dit dan ook niet als “te veel nadenken” maar meer als “overmatig wantrouwig zijn” of gewoon arrogantie ten top.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Furion2000 schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:56:
[...]
Je hebt zelf de keuze, je roept a la @President en het interesseert je niet wat ze denken (vaak een fijn gevoel voor jezelf) of je houd dat advies voor je en je bevestigd het standpunt van die persoon en houdt je adviezen voor je (vaak een fijn gevoel voor die persoon). Beiden belangrijk en uiteindelijk ben je zelf de belangrijkste >:)
Ik roep niet hoor, heb sociale vaardigheden om het goed bespreekbaar te kunnen maken. Mijn collega's als minderwaardig zien zorgt er wel voor dat ik geduld heb en ze wil helpen, welke domme vraag ze ook stellen (en dat zijn ook wel eens vragen zoals 'Hoe kan ik de link van dat Office365 Word bestand ook al weer in een mail zetten? Ik heb het wel een paar keer gedaan, maar ik vergeet het steeds..' Met mijn vrouw heb ik wat minder geduld, daarop zou ik wel kunnen reageren 'wat is dat nou voor een domme vraag, dat weet je toch wel zelf?'.

Die kleuren indeling vind ik onzin. Ook ooit moeten doen en ik was blauw. Het zal wel, ik pas mij aan aan de situatie. Soms blauw, soms rood, soms geel, soms groen, soms oranje, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-05 21:06
President schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:56:
[...]

Ik roep niet hoor, heb sociale vaardigheden om het goed bespreekbaar te kunnen maken. Mijn collega's als minderwaardig zien zorgt er wel voor dat ik geduld heb en ze wil helpen, welke domme vraag ze ook stellen (en dat zijn ook wel eens vragen zoals 'Hoe kan ik de link van dat Office365 Word bestand ook al weer in een mail zetten? Ik heb het wel een paar keer gedaan, maar ik vergeet het steeds..' Met mijn vrouw heb ik wat minder geduld, daarop zou ik wel kunnen reageren 'wat is dat nou voor een domme vraag, dat weet je toch wel zelf?'.

Die kleuren indeling vind ik onzin. Ook ooit moeten doen en ik was blauw. Het zal wel, ik pas mij aan aan de situatie. Soms blauw, soms rood, soms geel, soms groen, soms oranje, etc.
Ik heb me bij een dergelijke cursus laten vertellen dat dat aanpassen van communicatie stijl een karakter eigenschap is van rood ;)

Je schrijfstijl en het voorbeeld dat je geeft over communicatie met je vrouw (geen sugarcoating en vrij direct) lijken dat te bevestigen.

[ Voor 1% gewijzigd door JeroenFM op 18-04-2021 19:39 . Reden: nuancr ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
JeroenFM schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:23:
[...]

Ik heb me bij een dergelijke cursus laten vertellen dat dat aanpassen een karakter eigenschap is van rood ;)

Je schrijfstijl en het voorbeeld dat je geeft over communicatie met je vrouw (geen sugarcoating en vrij direct) lijken dat te bevestigen.
Ik ben behoorlijk blauw volgens Insights. Maar herken bij mezelf ook elementen van @President. Bij mij is de verklaring autisme en meer specifiek problemen met theory of mind. Heeft in mijn geval helemaal niets met insights-rood te maken.

@Un93m59 bespreek je problemen eens met de maatschappelijk-werker van de huisartsenpraktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Joris748 schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:30:
[...]

Ik ben behoorlijk blauw volgens Insights. Maar herken bij mezelf ook elementen van @President. Bij mij is de verklaring autisme en meer specifiek problemen met theory of mind. Heeft in mijn geval helemaal niets met insights-rood te maken.
:9~ volgens mijn collega's (in het onderwijs) en mijn vrouw (zorg) ben ik ook autistisch... Volgens mijn leerkrachten op de basisschool 30 jaar geleden speelde ik gewoon altijd alleen en had ik geen vriendjes (zoiets zou ik in deze tijd zelf nooit op een rapport van een kind in mijn klas zetten...)

Maar; uit een online autisme test kwam naar voren dat ik geen autisme heb, daar kwam ik een paar punten voor tekort :+. Heb ook niks aan een verklaring, dus een onderzoek heeft ook geen nut. Denk dat ik mij dan alleen maar autistischer ga opstellen (ook al bestaat dat woord niet).

Maar rood op een slechte dag ben ik sowieso nooit, veeleisend zijn heb ik al lang afgeleerd in het leven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:55
Anoniem: 1302638 schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:07:
[...]

Even een hot take want dat is leuk.

Eigenlijk betekent dit gewoon dat je, als het over anderen gaat, hartstikke arrogant bent. Je vertrouwt hun keuze niet en moet altijd het naadje van de kous weten omdat je meent dat jij het beter gedaan zou hebben. Je gaat voorbij aan “begrijpen waarom”. Het feit dat je, in jouw woorden, mensen ter verantwoording roept laat ook zien dat je ze niet vertrouwd, zelfs niet als het gaat om wat zij doen. Je hebt ook niet aangegeven of die andere mensen wel op jouw mening zitten te wachten en het feit dat je dit als een probleem ziet zegt mij dat dat niet zo is.
Ik ben bang dat het gewoon een andere manier van denken is. Tenminste, dat hoop ik. :+ Als iemand tussen A en B kiest wil ik graag weten waarom, zelf zou ik uit eigen beweging uitleggen waarom ik voor A gekozen heb waardoor ik dat van anderen ook verwacht. Doen ze dat niet dan ga ik er naar vragen.
Dat doen we uiteraard niet bij de keuze tussen bonen of wortelen op woensdagavond. :P

Niet zelden stuur ik een compleet rapport :X op naar een helpdesk/klantenservice om vervolgens een half antwoord terug te krijgen wat geen enkele van mijn problemen of bevindingen verklaart. Dan komen automatisch de fameuze woorden van Louis van Gaal naar boven bij mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-05 17:01
Ik zie nog niet echt in je bericht, wat er nou negatief aan is?

Hierboven wordt al Insights genoemd en dat klopt wel redelijk. Het wordt helemaal leuk als je alle kleuren bij elkaar zet in een groep, dan zie je pas de grote verschillen.

Ook komen bepaalde kleuren vaak naar voren bij bepaalde rollen (er is geen goed of fout, dus verder geen oordeel). Bijvoorbeeld rood in leidinggevende functies, geel / groen in de meer creatieve hoek en blauwe in de IT in de rollen business analist/ontwikkelaar.

De kunst is om elkaar te begrijpen, respecteren en begrijpen waarom mensen bepaalde keuzes maken. In jouw geval moet je langer nadenken dus iemand die direct een antwoordt klaar heeft, drukt direct zijn stempel op een discussie terwijl jij waarschijnlijk na wat denktijd, veel beter over de situatie na heeft gedacht. Alleen de vraag is, in hoeverre speelt die discussie dan nog en hoort iemand dat geluid wel (of houdt je het voor jezelf).

Als jij vanaf zo'n direct moment zegt, ik moet er even over nadenken, ik wil graag mijn mening geven maar kom er later op terug dan is dat voor de buiten wereld ook duidelijk.

Overigens het negatieve aspect is, je denkt veel maar je doet weinig of je denkt te complex over simpele dingen en dan kan het tegen je werken. Dit komt gigantisch vaak voor, een simpel taakje duurt zo lang terwijl als je gewoon start het binnen hele korte tijd af is.

Ik zit meer in het rode gedeelte en ben behoorlijk direct. Ik weet dat er ook mensen met blauwe profielen zijn maar doordat je sneller handelt, zijn de blauwe profielen mensen steeds te laat en ben ik op dat moment succesvoller. Weet dus ook dat mensen bewust er gebruik van maken.

[ Voor 8% gewijzigd door wm1234 op 18-04-2021 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jadjong schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:50:
[...]

Ik ben bang dat het gewoon een andere manier van denken is. Tenminste, dat hoop ik. :+ Als iemand tussen A en B kiest wil ik graag weten waarom, zelf zou ik uit eigen beweging uitleggen waarom ik voor A gekozen heb waardoor ik dat van anderen ook verwacht. Doen ze dat niet dan ga ik er naar vragen.
Dat doen we uiteraard niet bij de keuze tussen bonen of wortelen op woensdagavond. :P

Niet zelden stuur ik een compleet rapport :X op naar een helpdesk/klantenservice om vervolgens een half antwoord terug te krijgen wat geen enkele van mijn problemen of bevindingen verklaart. Dan komen automatisch de fameuze woorden van Louis van Gaal naar boven bij mij. ;)
Maar waarom wil je weten waarom? Dat je er zelfs naar gaat vragen? Dat je het zelf uit gaat zitten leggen en dus ook van anderen verwacht klinkt voor mij onredelijk. Waarom moeten zij zich gedragen zoals jij je gedraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Ik herken dit wel, al is het in de loop der jaren iets minder geworden.

Enerzijds is het nuttig: je vraagt door en/of googled en breed je algemene kennis uit. Dat kan later eens van pas komen.

Anderzijds kan het je ook op een zijspoor zetten. Sommige kennis heb je niet zoveel aan en dan is de tijd die je eraan hebt besteed eigenlijk gewoon verspild. In die tijd had je nuttigere kennis op kunnen doen.

Ik weet ook niet of je kunt zeggen dat je een "behoorlijke denker" bent. Dat suggereert dat andere mensen niet of minder denken. Dat is niet per se zo.

Terwijl jij nog aan het bedenken bent waarom wollen sokken eigenlijk warmer zijn dan katoenen sokken, accepteert een ander de wollen sokken als warmer en gaat vervolgens aan een volgend onderwerp denken.

Enfin. Je weet nu van jezelf dat je dit zo doet. Dat is een belangrijke stap. Probeer het nu in te zetten waar het nuttig is, en te vermijden waar het een negatief effect heeft. Hoe je dat het beste balanceert kun je wel wat hersenminuten aan besteden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Anoniem: 1302638 schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:53:
[...]

Maar waarom wil je weten waarom? Dat je er zelfs naar gaat vragen? Dat je het zelf uit gaat zitten leggen en dus ook van anderen verwacht klinkt voor mij onredelijk. Waarom moeten zij zich gedragen zoals jij je gedraagt?
Die kunnen we natuurlijk ook omdraaien. Waarom moet ik mij gedragen zoals zij zich gedragen? Daar gaan we nooit uit komen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002

SkyStreaker

Move on up!

Honesty schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:09:
Klinkt een beetje autistisch of hoogbegaafd maar heb het zelf ook
Deze 2 sluiten elkaar niet uit en kunnen ergerlijk genoeg zelfs naast elkaar bestaan.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:57:
[...]

Die kunnen we natuurlijk ook omdraaien. Waarom moet ik mij gedragen zoals zij zich gedragen? Daar gaan we nooit uit komen. :+
Daar is prima uit te komen. Gedrag is niet zonder consequenties. Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen zich precies hetzelfde moet gedragen. Maar het feit dat je geaccepteerd wordt door de maatschappij betekend dat je gedrag wel meevalt. Misschien ben je niet zo uniek als je denkt. Voor de rest van de wereld ben je gewoon "zo eentje", net iets anders dan henzelf, maar daar zijn er wel meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

We moeten ergens beginnen en ik was eerst. Je schiet gelijk de verdediging in. Ik heb bovendien niet gezegd dat jij je moet gedragen zoals zij dat doen. Waarom moeten zij zich gedragen zoals jij je gedraagt?

Daar gaan we uitkomen als jij de vraag wil beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Anoniem: 1302638 schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:05:
Waarom moeten zij zich gedragen zoals jij je gedraagt?

Daar gaan we uitkomen als jij de vraag wil beantwoorden.
Dat werkt voor mij het makkelijkste. Maar die zag je waarschijnlijk al van verre aankomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
NielsFL schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:04:
Maar het feit dat je geaccepteerd wordt door de maatschappij betekend dat je gedrag wel meevalt. Misschien ben je niet zo uniek als je denkt.
Dat is niet te hopen. :P
Voor de rest van de wereld ben je gewoon "zo eentje", net iets anders dan henzelf, maar daar zijn er wel meer van.
Als je zo over en weer een beetje mag generaliseren (zonder kwetsend te zijn) dan komen we er allemaal wel uit. Maar niet op kijken als we er af en toe een beetje naast zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-05 20:39
Al eerder genoemd, maar misschien helpt het om een keer een training Insight (of Disc of Lifo) te doen.
Dit zal je in ieder geval helpen verduidelijken dat je niet de enige bent met dit gedrag en helpt je ook de andere "smaken" te begrijpen. Als je hiervoor openstaat kan dit een a ha Erlebnis geven.

Het mooie is dat je dit ook kunt gebruiken om een boodschap beter over te brengen (door te communiceren via de kleur van de ander). De een wil een uitgebreide beschrijving en volledige detailanalyse, de ander wil bijv alleen een go-nogo antwoord is na 2 minuten van je verhaal al afgehaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jadjong schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:09:
[...]

Dat werkt voor mij het makkelijkste. Maar die zag je waarschijnlijk al van verre aankomen. ;)
Yep, dus ik geef het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Waarom? :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ik weet niet hoe oud TS is maar volgens mij groei je hier op den duur wel overheen.

Enerzijds omdat je sommige dingen of mensen toch niet kunt veranderen en je domweg moet accepteren dat niet iedereen even bewust nadenkt als jij over bepaalde dingen. Anderzijds zul je er vroeg of laat achter komen dat sommige mensen zaken misschien minder overdenken maar op andere vlakken sterker zijn dan jij en dat het OVERdenken van zaken spontaniteit en creativiteit in de weg kunnen staan.

Mijn vrouw en ik vullen elkaar daardoor prima aan. Zij kan zich soms ergeren aan mijn gebrek aan spontaniteit en ik erger me bijvoorbeeld aan bepaalde aankopen waarbij ik iets heb van: koop liever 1x kwaliteit dan 3x rommel voor de helft van de prijs.

Je collega's zullen vast kwaliteiten hebben die jij niet hebt. Misschien dat die niet nuttig zijn in het werk maar een mens is natuurlijk meer dan de persoon die een professionele functie uitoefent...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:12
Omdat Kelvin knal- en knalrood is, waarschijnlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb het ook als mij 'onrecht' wordt aangedaan, en dan is onrecht een groot woord, maar als die kassa-medewerkster me afsnauwt, of als 'n telefoniste ruw tegen me is, of als ik afgesneden word op de snelweg. Ik probeer dan te bedenken waarom dat zo zou zijn, wat de ander daar voor reden voor heeft. Dat maakt het voor mij makkelijker te accepteren: iedereen heeft wel 'ns 'n rotdag, of misschien is 'ie op weg naar het ziekenhuis omdat z'n vrouw moet bevallen, je weet het niet. En ik doe het ook, omdat ik hoop dat anderen mij me m'n fouten vergeven. Ik denk dat iedereen wel 'ns 'n foutje maakt, niet z'n dag heeft.

Ik wil graag het goede zien in mensen, zelfs in mensen die me 'kwaad' doen. "Ze kunnen er niks aan doen, want <vul reden in>". In die zin 'overdenk' ik ook teveel.

Dat is niet alleen vermoeiend, maar het zorgt er ook voor dat je teveel van mensen accepteert, te ver over je grenzen laat gaan. Geen idee of je dit ook bedoelde met overdenken, maar dit is waar ik aan denk als je dat zo beschrijft.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Je bent dus erg bezig en luistert naar de ander en probeert daar meer informatie uit te halen.

Ik denk dat dit enerzijds een hele goede eigenschap is omdat je geen aannames maakt en echt doorvraagt wat de ander zegt.

Anderzijds kan het ook erop duiden dat je wellicht niet goed aanvoelt wat iemand wilt denkt of bedoelt.

Vanuit die vraag of wellicht onkennis ga je doorvragen omdat je echt een antwoord of informatie wilt.

Vanuit een wat negatiever perspectief kan dit betekenen dat je niet goed aanvoelt wat anderen bedoelen. Ook kan dit betekenen dat je jezelf en de reacties van de omgeving niet goed aanvoelt c.q. kan beoordelen vanuit eigen gedrag.

Je hebt dan wellicht de noodzaak dit te willen beheersen omdat je geen controle hebt en dit dus zelf als perfectionisme ziet.

Dit is een beoordeling op basis van wat je zelf kan veranderen (dat is juist mooi want dit kan je zelf doen). Indien je jezelf beter kent is het makkelijker om de reacties en gedrag van anderen te beoordelen zonder daar zelf teveel in door te vragen bij een ander.

Je vertelt uiteraard de situatie vanuit jouw beleving en die duidt op dat je veelal geen echt idee hebt wat een ander wil of denkt en waarom dat zo is. Dat kan je aanpassen en of verbeteren door jezelf beter te leren kennen.

Dingen die andere mensen zeggen of doen zijn vaak te herleiden aan de hand van je eigen gedrag maar soms ook aan de hand van kennis van gedrag van anderen te kunnen herkennen en inschatten (door kennis van jezelf)..

Indien je daar echt mee zit is het erg zinvol om aan de slag te gaan met jezelf en je eigen gedrag te analyseren en te weten wie je bent. Zodra je daar kennis en inzicht in hebt wordt het makkelijker een ander te begrijpen en te weten waar iets vandaan komt.

Dit is een kritische beschouwing naar jezelf. Je kennis van jezelf is waardevol en geeft je ruimte om anderen te begrijpen. Dan heb je wellicht minder drang om door te vragen en de controle te willen hebben.

Het is geen aanval maar het mooie eraan is dat je dit zelf kan doen en leren en of verbeteren. Je zal merken dat je daar vrijheid en opluchting en controle bij kan gaan voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Omdat je niet wilt reflecteren. Je zegt "ik hoop dat het een andere manier van denken is" en dat blijkt: je denkt niet na over mijn vragen. Die krijg ik terug met een flauwe opmerking. Als ik dan doorduw is het van "Dat werkt voor mij het makkelijkste." Ja no shit sherlock.

Als je wilt baden in complimentjes van gelijkgestemden gaat er niks veranderen. En dat is prima hoor. Voor jou werkt dit het makkelijkst. Prima. Het kan best lastig zijn om uit je comfortzone te komen, getuige de struggles van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobert
  • Laatst online: 12-05 20:31
Anoniem: 1302638 schreef op maandag 19 april 2021 @ 06:49:
[...]
Als je wilt baden in complimentjes van gelijkgestemden gaat er niks veranderen. En dat is prima hoor. Voor jou werkt dit het makkelijkst. Prima. Het kan best lastig zijn om uit je comfortzone te komen, getuige de struggles van TS.
Vooral dat laatste, de weg naar verbetering, kan alleen maar door te zien dat het anders is.

Ik lees ook wel zaken terug die voor mij van toepassing zijn. Maar ik ben ook nog wel chaotisch en ongestructureerd, wat ervoor zorgt dat ik in de nachten wel eens goed aan het piekeren ben.

En burnout, verschijnselen heb ik al laten we zeggen jaren, maar gelukkig nog nooit echt tot een moment gekomen dat ik niet meer kan/kon functioneren. Maar wel hiervoor in therapie omdat ik het liefst voor wil zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

President schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:14:
[...]

Zo, dit is herkenbaar zeg (incl. de conflicten :P)

Sowieso herken ik mij in meer van de zaken welke je noemt in dit topic. Grappig. Mijn empatisch vermogen heb ik ergens in de bus laten liggen tijdens het opgroeien denk ik :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ebayzo op 19-04-2021 07:30 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ebayzo schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:22:
[...]
Zo, dit is herkenbaar zeg (incl. de conflicten :P)

Sowieso herken ik mij in meer van de zaken welke je noemt in dit topic. Grappig. Mijn empatisch vermogen heb ik ergens in de bus laten liggen tijdens het opgroeien denk ik :)
Niet per se gebrek aan emphatie hoor. Het is niet alleen negatief. Maar soms willen/moeten mensen gewoon even hun ei kwijt over wat er is gebeurd. Pas dan op dat je er geen overhoring van maakt.

Dat is geen gebrek aan emphatie per se, maar ook gewoon een (onbewuste) drang om te leren van de fouten van anderen. Dat is ook een reden voor kijkersfiles. Niet de enige though :P

Voor de volgende keer. Stap uit de oplosmodus. Je hebt geen teletijdmachine, dus je bent toch al te laat. Alleen maar luisteren en knikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobert
  • Laatst online: 12-05 20:31
Anoniem: 1302638 schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:42:
[...]

Voor de volgende keer. Stap uit de oplosmodus. Je hebt geen teletijdmachine, dus je bent toch al te laat. Alleen maar luisteren en knikken.
Feit dat mensen denken dat het anders kan, zou moeten wil niet zeggen dat het beter gaat. Wat voor mij altijd geruststellend is dat iemand een doel heeft en op basis van de informatie die ze op dat moment hebben voor hun de beste keuze maken. En ja, ik mag dan door te vragen een andere mening hebben, maar dat kan anders om dan ook de conclusie zijn.

Kort gezegd, er is geen betere oplossing, er is een andere oplossing. Het weglaten van het waarde oordeel maakt het gesprek prettiger voor beide partijen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Anoniem: 1302638 schreef op maandag 19 april 2021 @ 06:49:
[...]

Omdat je niet wilt reflecteren. Je zegt "ik hoop dat het een andere manier van denken is" en dat blijkt: je denkt niet na over mijn vragen. Die krijg ik terug met een flauwe opmerking. Als ik dan doorduw is het van "Dat werkt voor mij het makkelijkste." Ja no shit sherlock.
Je leek iets los te willen peuteren en als ik een voor de hand liggend antwoord geef is het niet goed. :? Wat had ik dan moeten antwoorden? Als je mij niet vertelt wat er anders kan is de kans klein dat ik het licht ga zien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Waarom doe je niet een communicatiecursus maar dan een goede. Dus waarin ze ook kijken naar je persoonlijkheid etc bv door middel van de mbti. Kan leuk zijn, veel duidelijkheid verschaffen en veel frustraties voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
@jadjong je gedraagt je anders naar anderen toe als je daar baat bij hebt, andersom heb je dat niet in de hand. Er zijn er genoeg die dat niet doen, maar dan wel gaat zitten mokken dat het niet lukt en het anderen wel lukt. Heel generaliserend gezegd; als ik mij in een boeren voetbalkantine als een stadse hockey kakker ga gedragen dan zal ik geen fijne middag hebben.

@MrRobert inderdaad.
Vragen stellen == interesse en een fijn gesprek voor de andere partij
oordelen en ongevraagde oplossingen aandragen == verpest het vaak weer en ook al zijn je argumenten goed, de impact is vaak 0.

Feeling of importance

Als je wederzijdse interesse hebt in een gesprek dan heb je imo een potentiële vriend te pakken!

@Annie1980 hier een mooie oplossing. Iemand kan alleen ook een goed boek pakken en inspiratie vinden. Iemand kan heel veel dingen waarvan deze persoon het bestaan vast wel van af weet. Alleen voor wie is het als je zou concluderen dat het weinig tot geen effect heeft? Ik concludeer dat adviezen geven vooral voor mijn eigen gemoedsrust is, het is voor mij leuk om te doen. Je zou het bijna egoïstisch kunnen noemen haha. Het effect is vaak 0, mensen moeten zelf het idee verzinnen en tot uitvoeren brengen, ze hebben alleen steun nodig.

Net zoals de conclusie die ik geef, ik vind het fijn om dit te zeggen, impact zal nagenoeg 0 zijn en omdat het jouw advies ter discussie stelt ga je er alles aan doen om tegenargumenten te verzinnen. Het gesprek word minder fijn dan wanneer ik er mee in zou stemmen. Het is dus puur omdat ik mijzelf please hiermee haha.

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 19-04-2021 11:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-05 15:59
INTP hier, en je beschrijft exact hoe ik ook denk. Het is vermoeiend, omdat je veel meer opties af gaat wegen. En ik zie het ook vaak niet terug in collega's, en kan mij hekelen aan mensen die een extreme emotie gedreven bias hebben waarvan ik mezelf helemaal van binnen kan opvreten.

Voor mij moeten dingen logisch zijn, correct en te verklaren. En zijn dingen niet zo simpel als men denkt, en zitten overal nuances achter. Proberen te begrijpen waarom een crimineel in het nieuws iets doet, wat zouden zijn motieven zijn. Een goed persoon zal niet zomaar uit het niets iets doen. Daarnaast geloof ik ook niet in straffen, maar therapie. Of je hebt een medische kwaal, of je hebt een verleden achter de rug die jou gemaakt heeft zoals je bent. Daardoor geloof ik ook niet in een gevangenis zo zeer, en dat straffen niet helpt. Maar die discussie heb ik altijd, al zou ik niet op Thierry Baudet stemmen ben ik wel benieuwd naar de motieven, en de reden waarom zulke mensen nou zo zijn zoals ze zijn. Waarom Hitler is zoals hij is, puur om te begrijpen hoe dat tot stand is gekomen. Ik geloof niet in goed en kwaad, maar meer dat dingen een soort flow van gebeurtenissen volgt waardoor iets ontstaat. Ik denk door die flow in de maatschappij aan te passen dat we een betere samenleving krijgen. Achteraf straffen is nutteloos. Zo denk ik veeeeeeeeel te ver door en ik wordt er soms gek van. 24/7 staan mijn hersens aan. Kan ze niet uit zetten.

Zo zit ik dus in de knoei dat ik werk bij een bedrijf, waar iedereen klakkeloos nu achter waterstof aanloopt. Terwijl ik daar enorm kritisch over ben. Ik voel me alleen, en voel me daar heel kut onder.
Ik snap dan ook waar die drang naar waterstof vandaan komt, namelijk het conservatisme waarbij mensen niet graag veranderen. Helemaal als je wat ouder bent, vanwege de vertragende werking van de neuroplasticiteit in de hersens waarbij hersens zich onprettig gaan voelen bij snelle veranderingen die "anders" zijn dan ze gewend zijn, en dus liever terug grijpen op iets wat ze gewend zijn en dus "waterstof tanken, met een slang in de auto".

Ik ben ook veel bezig met de advocaat van de duivel spelen, in de schoenen stappen van de klant.(Soms de klant verdedigen, en de klachten van de klant compleet begrijpen. Maar mijn projectleider blokkeert mij om er iets aan te doen.) Of gewoon doodleuk zeggen dat onze concurrent het gewoon veel beter doet. Terwijl ik zie, dat heel veel mensen binnen ons bedrijf last hebben van het "ikea effect" waardoor ze denken dat ons product beter is als die van de concurrent. En dan denken ze dat ik ons product afkraak, terwijl ik gewoon constructief opbouwend kritiek probeer te geven om een beter product te krijgen om de concurrent te verslaan.

Ik snap wel waarom mensen dingen doen, maar ik snap niet dat mensen niet inzien dat ze zelf in die bias trappen. En daar dus iets aan kunnen doen.

Ik wordt ook vaak niet begrepen, en kan moeilijk dingen goed uitleggen. Omdat ik dan ook inderdaad dan alle nuances ook wil uitleggen waardoor alles wat ik vertel enorm langdradig gaat worden.
Sommige argumenten van mij komen ook aanvallend over, terwijl ik daar helemaal niks persoonlijks mee bedoel met als enige doel de ultieme waarheid bovenwater te halen, ook al is dat voor mijzelf "onprettige" uitkomt.

Ik herken me echt helemaal in je verhaal. Ik wou dat ik een collega had zoals jij.

[ Voor 38% gewijzigd door Immutable op 19-04-2021 11:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Klinkt echt alsof mediteren je zou kunnen helpen. Mediteren in de vorm van "nergens aan denken". Dat je zelf leert bepalen waar je over denkt, i.p.v. een passagier bent in je eigen lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huubertus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:00
Anoniem: 882605 schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:03:
Klinkt echt alsof mediteren je zou kunnen helpen. Mediteren in de vorm van "nergens aan denken". Dat je zelf leert bepalen waar je over denkt, i.p.v. een passagier bent in je eigen lichaam.
Dat, of sporten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jadjong schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:06:
[...]

Je leek iets los te willen peuteren en als ik een voor de hand liggend antwoord geef is het niet goed. :? Wat had ik dan moeten antwoorden? Als je mij niet vertelt wat er anders kan is de kans klein dat ik het licht ga zien. :)
"Waarom moeten zij zich gedragen zoals jij je gedraagt?" > "Dat werkt voor mij het makkelijkste."

Waarom werkt dat voor jou het makkelijkst? Ben je niet in staat om je te verplaatsen in anderen? Of wil je dat soms niet?

In dit specifieke geval lijk je niet te accepteren dat mensen anders zijn dan jij en dwing je af dat mensen zich naar jouw wensen gedragen. Want dat werkt voor jou het makkelijkst.

Aangezien we hier al vier of vijf posts omheen aan het draaien zijn terwijl je volgens mij slim genoeg bent om te zien wat ik bedoel, is het voor mij vrij duidelijk dat je niet wilt veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Dit is Autisme 100 procent.
Wij zijn over het algeheel meer perfectionistisch.
Daarnaast staat onze kop nooit stil in de trant van dat je echt rust kan pakken in je hoofd.
Exact wat jij beschrijft omdat je alles wil relativeren.
Het is de kunst om bepaalde dingen te laten gaan wat zeker niet makkelijk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Furion2000
Mark31 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:51:
Dit is Autisme 100 procent.
Wij zijn over het algeheel meer perfectionistisch.
Daarnaast staat onze kop nooit stil in de trant van dat je echt rust kan pakken in je hoofd.
Exact wat jij beschrijft omdat je alles wil relativeren.
Het is de kunst om bepaalde dingen te laten gaan wat zeker niet makkelijk is.
Wauw, zullen we die diagnose aan de specialisten over laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Furion2000 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:56:
[...]

Wauw, zullen we die diagnose aan de specialisten over laten?
Niet nodig, als je het hebt , en al 25 jaar weet dat je het hebt , bij klasgenoten met autisme hebt gezeten, etc.
Je herkent veel , daar hoef je geen geleerde voor te zijn.
Maakt ook niet uit, tegenwoordig hebben veel mensen autisme.
Ik was ook de eerste die zei dat mijn broertje het had, ouders boos, broertje boos etc.
Diagnose laten doen, en hij had het ook.
Is echt niet moeilijk om te zien.
Mijn buurman idem dito, hij wist niet dat hij autisme had, ik had het al gezegd, ook diagnose gedaan, en ook bevestigd.

Nogmaals het doet geen pijn, maar als je weet wat je hebt kan je het een plaatsje geven en ook ermee omgaan.

[ Voor 32% gewijzigd door Mark31 op 21-04-2021 17:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
Mark31 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:59:
[...]

Niet nodig, als je het hebt , en al 25 jaar weet dat je het hebt , bij klasgenoten met autisme hebt gezeten, etc.
Ik was ook de eerste die zei dat mijn broertje het had, ouders boos, broertje boos etc.
Mijn buurman idem dito, hij wist niet dat hij autisme had, ik had het al gezegd, ook diagnose gedaan, en ook bevestigd.

Nogmaals het doet geen pijn, maar als je weet wat je hebt kan je het een plaatsje geven en ook ermee omgaan.
Er zijn veel vormen van autisme weet ik met mijn beperkte kennis erover, dus ja het klopt dat het goed is om te weten wat je hebt, als je iets hebt. Het is ook goed om het dan goed te onderzoeken en niet halve bak.

Je leidt dit allemaal af uit een paar zinnen van een persoon en dat klopt niet. Het feit dat jij denkt dat dat wel zo is en kan, kom ik uit op een dunning kruger effectje, niet in de meest negatieve zin, maar met beperkte kennis zo zeker van een zaak zijn vind ik niet juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-05 20:39
Mark31 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:59:
[...]

Heb je wel eens van "jumping to conclusions"gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-aroq
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-05-2021
De nuance zoeken is natuurlijk per definitie een hele goede eigenschap. De meeste zaken zijn niet binair. Het risico is wel dat je een speelbal van anderen kunt worden als je alles wilt nuanceren. Je kunt overkomen als een allemansvriend die makkelijk te overtuigen is door wat extra informatie te geven. Soms kan het beter zijn om gewoon keihard ja of nee te zeggen, zelfs als je het niet 100% hebt onderzocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Mijn dochter van 18 heeft een milde vorm van autisme (vroeger heette dat PDD NOS) en haar persoonlijkheid strookt echt niet met bovenstaand.

Ik vind het erg aanmatigend om als leek serieus diagnoses te stellen.... Maar vrijheid en blijheid natuurlijk.

Laat je niks aanpraten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:30

Greyfox

MSX rulez

Dit zijn toch zulke fijne topics, alleen al om te horen dat je niet alleen bent.

Ik herken ook zoveel van wat hier geschreven wordt, pas sinds ik (ongetest) het labeltje 'dan maar een autist' op mezelf geplakt heb, kan ik er beter mee omgaan.
Al die ongeschreven sociale regels, al die mensen die maar ongenuanceerd dingen roepen alsof je alles weten, lastig om mee om te gaan.

Belangrijk is om te accepteren dat je nu eenmaal in elkaar zit zoals je in elkaar zit. Probeer de sterke kanten daarvan als positief te zien.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 13:42
Autisme is een stoornis. Dus dat betekent dat het je stoort in je dagelijkse bezigheden (bijv. hinderlijke angst voor contacten of veranderingen waardoor je op school of werk niet functioneert). Nu is iedereen anders, de ene kan beter tegen A dan de ander, de ene heeft moeite met B en de ander niet. Maar zo lang het niet te veel beperkt in de dagelijkse gang van zaken, dan lijkt me van autisme (autistische stoornis) geen sprake.

Persoonlijk check ik aardig wat boxes van ADD / ADHD, maar ik red me prima in de dagelijkse gang van zaken. Ja ik ben vaak chaotisch en met 10 dingen bezig in m'n hoofd, maar daarnaast ook tools/structuren ontwikkeld om er mee om te gaan.

Om maar direct een stempel autisme op iemand met "autistische trekjes" te plakken gaat denk ik wat ver op een internetforum. In iedereen schuilt wel een beetje van enige stoornis.

[ Voor 15% gewijzigd door NoepZor op 23-04-2021 10:57 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Laatst online: 09:14

NSG

Je weet niks!

Klinkt ook erg herkenbaar, benieuwd wat je hier als uitslag krijgt: https://www.16personalities.com/nl

*Ik verwacht iets dat begint met INT*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
NoepZor schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:55:
Autisme is een stoornis. Dus dat betekent dat het je stoort in je dagelijkse bezigheden (bijv. hinderlijke angst voor contacten of veranderingen waardoor je op school of werk niet functioneert). Nu is iedereen anders, de ene kan beter tegen A dan de ander, de ene heeft moeite met B en de ander niet. Maar zo lang het niet te veel beperkt in de dagelijkse gang van zaken, dan lijkt me van autisme (autistische stoornis) geen sprake.

Persoonlijk check ik aardig wat boxes van ADD / ADHD, maar ik red me prima in de dagelijkse gang van zaken. Ja ik ben vaak chaotisch en met 10 dingen bezig in m'n hoofd, maar daarnaast ook tools/structuren ontwikkeld om er mee om te gaan.
Grote veranderingen in je leven kunnen er voor zorgen dat het je wel gaat beperken. Bij mij kwam het aan de oppervlakte tijdens de bouw van een huis, vlak na de geboorte van ons tweede kind. De manieren die ik tijdens mijn leven had ontwikkeld om er (goed) mee om te gaan, bleken in de nieuwe situatie ontoereikend.
Om maar direct een stempel autisme op iemand met "autistische trekjes" te plakken gaat denk ik wat ver op een internetforum. In iedereen schuilt wel een beetje van enige stoornis.
Eensch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Un93m59
NSG schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:39:
Klinkt ook erg herkenbaar, benieuwd wat je hier als uitslag krijgt: https://www.16personalities.com/nl

Ik kwam uit op Logisticus :P.

Dit matched bijna exact met mijn persoonlijkheid en omgang. Bedankt daarvoor!

Ik ga eens kijken of er boeken over deze type zijn! of informatiebronnen heel interessant!

[ Voor 4% gewijzigd door Un93m59 op 23-04-2021 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 12:42

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik kamp de laatste tijd met een "persoonlijke probleem" ...
Wat is dan nu eigenlijk dat probleem ?

Je beschrijft vervolgens een bepaalde karaktertrek, die sommige mensen meer en anderen minder zullen hebben.. maar dat staat los ervan of dat problemen veroorzaakt en welke problemen dat zijn.
Misschien speelt je ermeende orzaak wel een rol, maar mischien ook niet, dat weet je pas als je beschrijft wat het 'probleem' nu zelf eigenlijk is, waarin ligt de hindernis?

Het _kan_ soms best interssant zijn oorzaken van een probleem te vinden, maar overschat het belang ervan niet. Ook niet dat een oorzaak te vinden, altijd de oplossing brengt; Soms zijn oorzaken gewoon zo en moet je die accepteren en er hooguit 'omheen' lopen (de baksteen die van het dak valt kun je niet voorkomen, hooguit ontwijken)

Als je problemen wilt oplossen, zou ik beginnen met het werkelijke probleem goed te beschrijven, en naar scenario's te kijken om ermee om te gaan, soms problemen ontwijken of ermee leren omgaan en in heel sommige gevallen kun je deze ook proberen te voorkomen (maar als het aan een karaktertrek van jou ligt zal dat lastig zijn).

[ Voor 7% gewijzigd door RM-rf op 23-04-2021 13:25 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Un93m59
RM-rf schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:08:
[...]

Je beschrijft vervolgens een bepaalde karaktertrek, die sommige mensen meer en anderen minder zullen hebben.. maar dat staat los ervan of dat problemen veroorzaakt en welke problemen dat zijn.
Misschien speelt je ermeende orzaak wel een rol, maar mischien ook niet, dat weet je pas als je beschrijft wat het 'probleem' nu zelf eigenlijk is, waarin ligt de hindernis?

Het _kan_ soms best interssant zijn oorzaken van een probleem te vinden, maar overschat het belang ervan niet en ook niet dat een oorzaak te vinden, altijd de oplossing brengt, soms zijn oorzaken gewoon zo en moet je die accepteren en er hooguit 'omheen' lopen (de baksteen die van het dak valt kun je niet orkomen, hooguit ontwijken)

Als je problemen wilt oplossen, zou ik beginnen met het werkelijke probleem goed te beschrijven, en naar scenario's te kijken om ermee om te gaan, soms problemen ontwijken of ermee leren omgaan en in heel sommige geallen kun je deze ok proberen te voorkomen (maar als het aan een karaktertrek van jou ligt zal dat lastig zijn).
Na het lezen van de reacties, is dit niet echt een probleem meer zolang mijn omgeving en ik er geen last van hebben.

Ik dacht door de genoemde karakteristieken dat het uniek was, en dat ik zelf dus met een persoonlijk probleem zat. Dit was gelukkig niet zo.

Ik ben daarnaast heel blij met alle reacties en heb genoten om alles te lezen :)
Ook echt super dat iedereen zijn ervaring deelde wil jullie allemaal bedanken daarvoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-05 17:33
RM-rf schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:08:
[...]

Het _kan_ soms best interssant zijn oorzaken van een probleem te vinden, maar overschat het belang ervan niet en ook niet dat een oorzaak te vinden, altijd de oplossing brengt, soms zijn oorzaken gewoon zo en moet je die accepteren en er hooguit 'omheen' lopen (de baksteen die van het dak valt kun je niet orkomen, hooguit ontwijken)

Als je problemen wilt oplossen, zou ik beginnen met het werkelijke probleem goed te beschrijven, en naar scenario's te kijken om ermee om te gaan, soms problemen ontwijken of ermee leren omgaan en in heel sommige geallen kun je deze ok proberen te voorkomen (maar als het aan een karaktertrek van jou ligt zal dat lastig zijn).
Ik heb een hele tijd geleden ook die 16-personalities test gedaan, en ik werd in het hokje "strateeg" gezet, wat een paar overeenkomsten heeft met de "logicus".

Het "probleem" is dat de verwachtingen die anderen hebben van hoe je reageert, niet overeenkomen met hoe je werkelijk reageert, en dat wordt door de meer "emotionele" types (i.e.: meer voorkomende types) als onempathisch gezien. Wanneer mijn vrouw verdrietig is dan schiet ik in de oplosmodus, terwijl ze eigenlijk gewoon een knuffel wil.

Een andere valkuil is dat het overanalyseren van banale problemen (zoals jij zegt vallende bakstenen) een recept is voor burnout.

Hoogfunctionered autisme, ofwel asperger, KAN hier de onderliggende oorzaak zijn. Ikzelf scoor hoog op testen voor asperger, en het inlezen op dat onderwerp heeft me geleerd mijn gedrag beter te herkennen zodat ik me aan kan passen of mijn omgeving te kiezen/aanpassen waar ik beter in functioneer.
Een andere link die interessant voor mij was in deze context is HSP (hoogsensitief persoon, maar ik vind daar te veel hippie-vibe aan hangen) of SPS (Sensory Processing Sensitivity).
Ik filter auditieve en visuele input minder goed, waardoor prikkels erg snel voor afleiding zorgen. Zo is een stille omgeving belangrijk voor mij als ik me wil concentreren.

Nu maakt het stempel "autisme" verder geen drol uit, en is er geen eenduidige definitie van wat autisme nu daadwerkelijk is. Het is een verzameling van gedrag/diagnoses die afwijken van wat gemiddeld is. En je mag cherry-picken van welke je last hebt.
Als "logicus" heb je in ieder geval het voordeel dat je in staat bent je eigen gedrag te ontleden. Alleen zul je moeten leren hoe je daar een draai aan geeft zodat het in je voordeel werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Immutable schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:01:
Ik wordt ook vaak niet begrepen, en kan moeilijk dingen goed uitleggen. Omdat ik dan ook inderdaad dan alle nuances ook wil uitleggen waardoor alles wat ik vertel enorm langdradig gaat worden.
Sommige argumenten van mij komen ook aanvallend over, terwijl ik daar helemaal niks persoonlijks mee bedoel met als enige doel de ultieme waarheid bovenwater te halen, ook al is dat voor mijzelf "onprettige" uitkomt.

Ik herken me echt helemaal in je verhaal. Ik wou dat ik een collega had zoals jij.
Mijn vader heeft een autisme test gehad (niet uitgekomen dat hij dat is), maar die kan dingen uitleggen zonder tot de kern te komen en gebruikt vaak "om een lang verhaal kort te maken" - je raadt het al, ik ben dan al afgehaakt.

Zeer vervelend voor hem, ook voor jou denk ik, dat de andere partij maar een aandachtsspanne heeft van lik-me-vestje of het ze simpelweg niet zoveel boeit.

Tegenwoordig ben ik ook gestopt met dingen te veel uit te gaan leggen aan mensen; puur omdat ik er achter ben gekomen dat 75% van het antwoord ze toch niet interesseert _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:32
Un93m59 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:01:
[...]

Na het lezen van de reacties, is dit niet echt een probleem meer zolang mijn omgeving en ik er geen last van hebben.

Ik dacht door de genoemde karakteristieken dat het uniek was, en dat ik zelf dus met een persoonlijk probleem zat. Dit was gelukkig niet zo.

Ik ben daarnaast heel blij met alle reacties en heb genoten om alles te lezen :)
Ook echt super dat iedereen zijn ervaring deelde wil jullie allemaal bedanken daarvoor!
Fijn om te lezen dat je niet langer denkt dat je gedrag een PROBLEEM is.

Zoals aangegeven in de diverse modellen heeft elk gedrag voor en nadelen.
het is handig om te begrijpen wat jouw gedrag met anderen doet, maar tegelijk mag je van anderen verwachten dat ze begrijpen wat hun gedrag met jou doet.

En uiteindelijk is een goed team een divers team.
Ik moet veel teams samenstellen en dan zoek ik altijd naar een goede mix.

Is bij het opstarten van het team wel eens een beetje lastig omdat mensen elkaar even niet begrijpen maar als je die hobbel genomen hebt dan blijken de besluiten van gebalanceerde teams vele malen beter dan van uniforme teams.

Dus jouw gedrag past uitstekend. Is nodig om de rode types in balans te brengen.

Lang leve diversiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-05 09:20

Snel ingevuld. INTJ

Rational – Architects pride themselves on their minds. For them, nearly any situation can become an opportunity to expand their knowledge and hone their rational thinking skills. Thanks to this mindset, they can devise inventive solutions to even the most arduous of problems.
Informed – Few personality types are as devoted as Architects to forming rational, evidence-based opinions. Rather than hunches or half-baked assumptions, they base their conclusions on research and analysis. This gives them the self-assurance they need to stand up for their ideas, even in the face of disagreement.

Op de beurs geeft deze persoonlijkheid me heel leuke winsten tot nu toe, alleen ik hoop dat mijn voorspellingen omtrent klimaat niet uit komen.

Maarja, "hope is not a strategy"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-05 10:46
boxlessness schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:34:
[...]

Wanneer mijn vrouw verdrietig is dan schiet ik in de oplosmodus, terwijl ze eigenlijk gewoon een knuffel wil.

[...]
Mijn vrouw is zelf juist een logicus en die wil dus een knuffel EN een oplossing. Ook niet altijd makkelijk, want ik heb lang niet altijd een pasklare oplossing paraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Volgens de test ben ik een "logicus" Herken me zeker in het profiel*

*al heb ik de andere profielen niet gelezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
boxlessness schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:34:
[...]
Nu maakt het stempel "autisme" verder geen drol uit, en is er geen eenduidige definitie van wat autisme nu daadwerkelijk is. Het is een verzameling van gedrag/diagnoses die afwijken van wat gemiddeld is. En je mag cherry-picken van welke je last hebt.
Als "logicus" heb je in ieder geval het voordeel dat je in staat bent je eigen gedrag te ontleden. Alleen zul je moeten leren hoe je daar een draai aan geeft zodat het in je voordeel werkt.
In de ziektekostenverzekeraars bijbel DSM 5 wordt autisme tegenwoordig gestempeld als in het autistisch spectrum en alle eerdere onderverdelingen zijn vervallen. En dat is ook logisch want het spectrum is heel breed en iemands persoonlijkheid heeft ook nog eens invloed.

Probleem is meer dat als je het over autisme hebt dat mensen die er niet bekend mee zijn direct aan een klassieke autist zoals in de film Rainman denken. Terwijl dat maar een heel klein deel van het spectrum is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-05 17:14
Ik denk zelf niet dat het een probleem is als niemand in jouw omgeving er een probleem mee heeft. Ik heb het gevoel dat jij mensen meer in hun waarde laat door een gebeurtenis oid van meerdere kanten te bekijken. Persoonlijk vindt ik dit erg prettig en zou ik zo ook meer respect voor je hebben.

Ik kan mijzelf niet vinden in al jouw karakteristieken (ben een INFJ-A volgens die persoonlijkheidstest) maar zolang je gelukkig bent met hoe en wie jij bent is dat goed toch?
Ligt er ook een beetje aan wat voor werk je doet of je het goed tot z'n recht kan laten komen.

Mijn take home message:
Koester je goede eigenschappen en probeer je slechtere eigenschappen te verbeteren :)
'Be the the person you would like your kid to date' of zoiets kan ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-05 22:26
Ik herken je wel goed. Het heeft vooral in het begin dat ik het begon te merken voor veel stress gezorgd, maar afgelopen jaren heb ik het juist weten om te zetten in iets wat ik juist bij mijn sterke punten vind horen. Ik ben er nu juist trots op. Nu kan dat deels komen omdat ik destijds ook niet wist dat ik autisme heb, maar op een gegeven moment besefte ik ook dat ik die manier van denken bij veel situaties juist ten postieven kon gebruiken.

Kan prima even duren voordat je die link en dat geloof gaat krijgen. En wees er trots op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb juist vaak het tegenovergestelde, merk soms dat ik al 3 stappen verder ben terwijl iemand anders nog zit te bedenken hoe stap 1 in elkaar zit :P. Kan dan voor een "denker" ongeïnteresseerd overkomen, maar alle scenario's zijn bij mij dan al de revue gepasseerd > en door.

Desondanks wel zeer veeleisend (vooral naar mezelf) en perfectionistisch :)

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 23-04-2021 21:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

JDFS schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:43:
[...]

Mijn vader heeft een autisme test gehad (niet uitgekomen dat hij dat is), maar die kan dingen uitleggen zonder tot de kern te komen en gebruikt vaak "om een lang verhaal kort te maken" - je raadt het al, ik ben dan al afgehaakt.

Zeer vervelend voor hem, ook voor jou denk ik, dat de andere partij maar een aandachtsspanne heeft van lik-me-vestje of het ze simpelweg niet zoveel boeit.

Tegenwoordig ben ik ook gestopt met dingen te veel uit te gaan leggen aan mensen; puur omdat ik er achter ben gekomen dat 75% van het antwoord ze toch niet interesseert _O-
Ergens vind ik het wel grappig dat iedereen in dit topic naar de fout zoekt in andere mensen. Maar toch menen dat ze over zichzelf praten.

Nee, zij hebben de aandachtsspanne niet. Zij willen het niet weten. Zij hebben geen interesse. Ik loop drie stappen op andere mensen voor.

In plaats van: ik ben een saaie verteller. Ik spring van de hak op de tak zonder de luisteraar mee te nemen. Ik trek conclusies voor ik de details heb gehoord. Ik denk dat iedereen hetzelfde leuk vindt als ik.

Weet niet wat voor een karaktertrekje dat is maar ik zie hem wel veel in dit topic in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22

Leuke test. Ik herken me goed in het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Grappig dat dit topic ook altijd van die betweterige amateur psychologen aantrekt die wel even gaan vertellen obv 2 posts hoe jouw brein in elkaar steekt.
Dezelfde figuren die vorig jaar waarschijnlijk precies wisten hoe we corona de wereld uit zouden krijgen ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
Sport_Life schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:57:
[...]

Grappig dat dit topic ook altijd van die betweterige amateur psychologen aantrekt die wel even gaan vertellen obv 2 posts hoe jouw brein in elkaar steekt.
Dezelfde figuren die vorig jaar waarschijnlijk precies wisten hoe we corona de wereld uit zouden krijgen ;).
Je moet toch wat als er geen voetbal op TV is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Sport_Life schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:57:
[...]

.
Zou Hugo de Jonge dan ook een Tweaker zijn....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

timpy007 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:26:
Ik denk zelf niet dat het een probleem is als niemand in jouw omgeving er een probleem mee heeft. Ik heb het gevoel dat jij mensen meer in hun waarde laat door een gebeurtenis oid van meerdere kanten te bekijken. Persoonlijk vindt ik dit erg prettig en zou ik zo ook meer respect voor je hebben.

Ik kan mijzelf niet vinden in al jouw karakteristieken (ben een INFJ-A volgens die persoonlijkheidstest) maar zolang je gelukkig bent met hoe en wie jij bent is dat goed toch?
Ligt er ook een beetje aan wat voor werk je doet of je het goed tot z'n recht kan laten komen.

Mijn take home message:
Koester je goede eigenschappen en probeer je slechtere eigenschappen te verbeteren :)
'Be the the person you would like your kid to date' of zoiets kan ook :+
Een echte INFJ/ENFJ, gezien je antwoord.

Poah dikke Massey.

Pagina: 1