Wat betekend het aantal Ohm bij speakers ?

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Traveler
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-12-2020
Hoi !,

Ik heb mijn gisteren een paar Spirit Absolute 2 monitors + een Samson 260 Versterker gekocht.
Nou staat in de handleiding van de monitors dat het nominaal 8 Ohm nodig heeft.
Mijn versterker kan:
130W @ 4 Ohm
90W @ 8 Ohm

nu werkt alles prima enzo, maar wat houden die aantal Ohm nou precies in ???

BVD,
Traveler

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 12:29
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/bcobelen/faqey.gif

zie hier
Hoe zit dat met Ohm?

Ohm is de eenheid van elektrische weerstand (voor stroom). Iedereen kent de beroemde wet van Ohm wel: V (spanning, in Volt) = I (stroom in Ampere) * R (weerstand in Ohm). Of I = V / R of R = V / I
In de audio wordt gewerkt met impedantie ipv weerstand. Impedantie is een zogenaamde cmplexe weerstand, wat ongeveer wil zeggen dat de weerstand afhankelijk is van andere factoren, in dit geval de frequentie van de wisselspanning. De versterker levert een wisselspanning (zo kan je ook je speakers rechtstreeks in een stopcontact steken, dan geven ze heel even een hele harde 50Hz toon weer voor ze de geest geven) die niet alleen variabel is qua amplitude (een audio versterker is een zogenaamde VSVS = Voltage Controlled Voltage Source), maar ook qua frequentie. Nou hebben de speakers een bepaalde impedantie afhankelijk van de frequentie van de spanning die over de speakers staat. Die impedantie bepaalt hoe groot de stroom is die er gaat lopen, en daarmee het vermogen dat wordt afgegeven door de versterker en opgenomen door de speaker. Daarom is van belang wat de impedantie van je speakers is die je aan je versterker hangt. Op de meeste versterkers staat wel achterop wat de impedantie is die je er veilig aan kan hangen, anders moet je in de handleinig kijken voor welke impedanties er een power spec is gegeven (bijvoorbeeld 50 Watt bla bla bij 4 Ohm, wat wil zeggen dat je 4 ohm speakers kan gebruiken). Helaas hebben speakers geen zelfde impedantie over het audio frequentiegebied (20-20000Hz). Zo kunnen 8 Ohm speakers wel een impedantie hebben van 2.4 Ohm bij xxxHz. Dit kan vervelende situaties opleveren voor de versterker, omdat die dan ineens meer dan 3x zoveel vermogen moet leveren. Dit is niet zo'n probleem totdat je je muziek echt hard hebt staan en drie keer zoveel ineens teveel is. Sommige fabrikanten geven dan ook een grafiek van de impedantie, waarop de impedantie tegen de frequentie staat uitgetekend.
Overigens is de impedantie niet een Ohmse weerstand. Wat is namelijk het geval, als je een wisselspanning over een spoel zet (en die zit in een luidspreker), dan geeft die spoel een inductiespanning terug, zodat de weerstand hoger "lijkt".

Mijn Home Cinema in aanbouw

Anoniem: 6071

Damn, wat had ik graag het genoegen gehad om de FAQ te posten :P

• Traveler
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-12-2020
Thx !, sorry ik heb wel bij gekeken :D

Anoniem: 32782

Op donderdag 16 augustus 2001 13:43 schreef Traveler het volgende:
[...]
nu werkt alles prima enzo, maar wat houden die aantal Ohm nou precies in ???
Hallo zeg, jij studeert aan de MTS en je weet niet wat Ohm inhoudt??? |:( De MTS stelt dus tegenwoordig ook niks meer voor...

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:15

SG

SG surft naar info hardewaren

Bij informatica speelt dat geen rol is ook de vraag of ze dat krijgen.

je hebt ook MTS werkbouw

bij motorvoertuigen krijg je het wel

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Pagina: 1