Nieuwe woning internet op zolder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyriajwz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-10-2024
Hoi,

Ik heb een vraag m.b..t. het internet in een nieuwe woning. Het plan is om sowieso een router op de zolder te zetten voor een goede WiFi signaal (voor telefoon, smart TV, smart lights en VR). Dit wilde ik doen door een ethernetkabel (CAT6) vanuit de modem op de benedenverdieping naar boven te halen en deze in de router te steken.

Daarnaast wil ik graag met een CAT6 ethernetkabel vanuit de modem beneden rechtstreeks naar mijn PC verbinding maken.

Nu is mijn vraag: Is het beter als ik 1 CAT6 ethernetkabel gebruik en deze vanuit beneden in de router op zolder steek en uit de router een nieuwe CAT6 ethernetkabel doe die in mijn PC gaat?

Of is het beter als ik een CAT6 ethernetkabel vanuit beneden in de router steek en een nieuwe CAT6 ethernetkabel vanuit beneden rechtstreeks in mijn PC?

Misschien is het een beter qua snelheid behouden dan de ander. Het is namelijk best ver van beneden naar de zolder.

Jullie tips en adviezen zijn zeer welkom :) .

Bijgevoegd een plaatje ter verduidelijking wat ik bedoel lol. :P

https://gyazo.com/09b42568f5106970025711dd3ec39e06

[ Voor 5% gewijzigd door tyriajwz op 17-04-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Staat je PC op zolder of beneden?

Je kan in principe vanaf een router gewoon kabels verder trekken, let er wel op dat goedkopere routers vaak maar 100Mbps poorten hebben, geen gigabit. Je zou dan wel evt. een gigabit switch op zolder kunnen zetten, die heb je ook al voor ~30 euro.

Qua snelheid maakt het uiteindelijk niks uit hoeveel kabel je hebt, tenzij je echt meer dan 100 meter kabel gaat leggen zonder een switch of router ertussen. Zelfs in grotere huizen gaat het meestal om maximaal 25 meter, en dat is met Cat 6 helemaal geen probleem.

Ik zou als je toch aan het trekken bent meteen twee kabels leggen, stel je wil ooit meer op zolder dan heb je die optie, maar er is hier geen juiste of foute oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyriajwz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-10-2024
Oon schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:30:
Staat je PC op zolder of beneden?

Je kan in principe vanaf een router gewoon kabels verder trekken, let er wel op dat goedkopere routers vaak maar 100Mbps poorten hebben, geen gigabit. Je zou dan wel evt. een gigabit switch op zolder kunnen zetten, die heb je ook al voor ~30 euro.

Qua snelheid maakt het uiteindelijk niks uit hoeveel kabel je hebt, tenzij je echt meer dan 100 meter kabel gaat leggen zonder een switch of router ertussen. Zelfs in grotere huizen gaat het meestal om maximaal 25 meter, en dat is met Cat 6 helemaal geen probleem.

Ik zou als je toch aan het trekken bent meteen twee kabels leggen, stel je wil ooit meer op zolder dan heb je die optie, maar er is hier geen juiste of foute oplossing.
Ah dat is fijn om te horen dat er geen foute oplossing is. Mijn PC komt op zolder te staan. Het internet wat ik van Ziggo heb staat marketed als 300Mbps.

Als ik je antwoord zo lees dan denk ik dat ik gewoon met een CAT6 van beneden naar boven ga rechtstreeks in me PC en een goeie router aanschaffen om van beneden met een CAT6 ook in de router te gaan (lettende erop dat de router 300Mbps poorten heeft).

Heel erg bedankt voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

tyriajwz schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:36:
[...]

Ah dat is fijn om te horen dat er geen foute oplossing is. Mijn PC komt op zolder te staan. Het internet wat ik van Ziggo heb staat marketed als 300Mbps.

Als ik je antwoord zo lees dan denk ik dat ik gewoon met een CAT6 van beneden naar boven ga rechtstreeks in me PC en een goeie router aanschaffen om van beneden met een CAT6 ook in de router te gaan (lettende erop dat de router 300Mbps poorten heeft).

Heel erg bedankt voor je tips!
Ja als je toch aan het trekken bent dan is het net zo makkelijk om je PC een eigen kabel te geven.

Als je de kabel op lengte koopt dan kun je er zelfs voor kiezen om ze op zolder ergens in een hoekje binnen te laten komen en daar een UTP opbouwdoos te hangen zodat je in ieder geval voor je PC echt een stekker in de muur kan steken, wat wel weer zo fijn is als er ooit iemand per ongeluk aan die kabel zou trekken.

Qua router gewoon filteren in de pricewatch op 2 of meer poorten (zodat je sowieso 1 input hebt voor bridge mode, want die moet op de meeste routers in een 'output' poort, en nog 1 extra output om tzt iets anders op aan te kunnen sluiten) en op 1Gbps onder 'Ethernet (RJ45)', dan sluit je al de meeste budgetrouters die geen gigabit hebben uit. Over wifi zul je nooit gigabit trekken (ook intern niet), maar het is wel fijn om te weten dat als je er iets anders bekabeld op aansluit (een NAS ofzo bijvoorbeeld) dat je in je interne netwerk gewoon gigabit tot je beschikking hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

tyriajwz schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:36:
[...]
(lettende erop dat de router 300Mbps poorten heeft). . .
Basically wil je helemaal geen router; je wilt een wireless Access Point en - voor het geval je maar één kabel trekt - een switch. Toevallig genoeg zijn de meeste consumentenrouters uitgevoerd als router + switch + access point. Hoe je een router als access point kunt misbruiken staat hier: [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==