Ventilatie type-c goed inregelen (Ducobox Silent Connect)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:41
We wonen met z’n vijven in een 2-1-kap uit 2015 van ca. 650m3 inhoud, gebruiksoppervlakte ca. 165m2. De woning is ontworpen met een type-c ventilatiesysteem met een ventilatiewarmtepomp. De warmtepomp is defect geraakt en dat was de aanleiding om een nieuwe MV-box te installeren. Ik heb gekozen voor een Ducobox Silent Connect met een CO2- en HR-sensor in de box. De afvoerpunten zitten in de woonkamer, badkamer en toilet. De afvoerkanalen zijn 125mm en komen uit op 1 verzamelkanaal.

De CO2-sensor in de box maakt pijnlijk duidelijk dat we vermoedelijk jarenlang veel te weinig hebben geventileerd, want die draait continu op 100% om de CO2 ppm onder de 800 te houden. Dat is wellicht ook niet nodig, dus die heb ik nu op 1000 gezet. Dit triggerde me wel om nu eens goed naar de ventilatie te kijken. Welke debieten moeten nu per afzuigpunt worden afgezogen? Standaard wordt gezegd: 75m3/h in de keuken/woonkamer, 50m3/h en 25m3/h in de toilet.

Nu heb ik de bij de bouwvergunning behorende ventilatieberekening is nagekeken (voor het eerst :F) en daar blijkt de waarde voor de keuken/woonkamer veel hoger te zijn. De ventilatieberekening gaat uit van 0,9dm3/s per m2. Voor de keuken/woonkamer kom ik dan op 58dm3/s, de toilet op 7dm3/s en de badkamer op 14dm3/s. Als ik dat omreken naar m3/h kom ik op respectievelijk 209, 25 en 50m3/h. De badkamer en toilet passen dus precies op de standaard ventielafstelling, maar de keuken/woonkamer heeft bijna drie keer zoveel nodig 8)7

Ik heb geen luchtdebietmeter, dus ik kan de instelling niet checken. Nu heb ik een paar jaar geleden de kanalen laten reinigen en toen zijn de ventielen opnieuw ingeregeld. Ik zie nu dat de inregelwaarden in m/s zijn weergegeven: keuken 4m/s, toilet 1,3m/s en badkamer 4,5m/s. Ik kan alleen geen omrekenmethode vinden om weer naar m3/h te komen.

Ik vraag me dus af of ik nu wel of niet voldoende ventileer, en ik vraag me af of mijn Ducobox nu continu maximaal draait omdat hij feitelijk wordt afgeknepen. Ik wil natuurlijk ook niet onnodig overventileren.

Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen? :)

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beamer1
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-06 20:44
Als je de diameter (van het kanaal / rozet) weet dan kun je adv de snelheid m/s het aantal m3/h berekenen.
Hoe kom je aan de inregelwaarden, op het ventiel of hebben ze tijdens het reinigen met een debietmeter gemeten per rozet?

Ik zie aftakking 125mm -> keuken 180m3/h, toilet 60m3/h, 200m3/h.
Maar dat is alleen als de snelheid is gemeten in het kanaal en niet op het rozet :)

[ Voor 25% gewijzigd door Beamer1 op 17-04-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
Op het rozet hebben ze gemeten met zo’n trechter. Dat lijkt me toch ook de manier? Het ventiel/rozet stel je toch immers af door hem open of dicht te schroeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beamer1
Ja klopt dat is de meest gangbare manier en afzuigbox in standje max. Om terug te rekenen moet je weten welk opp. (m2) er tijdens de meting is ingevoerd. Ik heb toevallig een tabel gevonden van een airflow meter van Euro Index. Dan kom je ongeveer uit op 100m3/h / 35m3/h / 110m3/h (totaal 245m3/h).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--s3EzYyB6xVHGV0eqNfq3gJoT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVqxoLrYI2vptT7rH6zC5zdh.jpg?f=fotoalbum_large

Als je rekent met de min. eis van 0,9dm3/s vlgs bouwbesluit dan zou je voor de woonkamer + slaapkamers (3) 325m3/h moeten afzuigen/ventileren. Zet dat af tegen 245 m3/h dan kom je iets te kort. Heb je ook nog een afzuigrozet bij de MV-box of wasruimte? Vaak is dat ook nog 25-50m3/h. Deze waardes worden gehaald uitgaande van max. stand MV-box. Een Duco Silent box zou richting de 400 m3/h moeten kunnen afzuigen, maar dat is mede afhankelijk van de totale weerstand in je kanalensysteem en afblaaskanaal.

Het blijft lastig met een CO2 meting in de ruimte, want als de box optoert en meer afzuigt in bv de badkamer of zolder en de verse lucht daar via de raamroosters haalt dan merk je er weinig van in de woonkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
@Beamer1 Maar met welke oppervlakte rekent die tabel?

Uit deze tabel blijkt dat een 125mm kanaal met 4,5m/s zo’n 200m3/h doet. Dan zou het dus prima zijn ingesteld. Maar ik heb nu zo’n Peak anemometer besteld, en als ik nu de box inregel op max 50%, dan meet ik volgens die tabel op alle ventielen samen meer dan 500m3/h 8)7 Daar klopt dus niks van. Hoe kom ik er nu in hemelsnaam achter hoeveel m3/h ieder ventiel daadwerkelijk haalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beamer1
De tabel van Euro index werkt met een oppervlakte van ±0,0064m2 en dat komt aardig overeen met de grafiek, bv bij 4,5m/s is het aantal m3/h dan 4,5m/s x 0,0064m2 x 3600 = 104m3/h.
Dus je moet even goed kijken in de handleiding (mocht die er zijn) van de meter of de factor oppervlakte goed staat ingevuld in de meter of welke factor het zou moeten zijn. Trouwens is 4,5m/s best fors over een afzuigrozet van (125mm?). Vaak wil je niet meer dan 75m3/h over een afzuigrozet 125mm i.v.m. geluid en weerstand. Daar boven zou je eigenlijk naar 160mm moeten gaan, maar dat gebeurt zelden in de woningbouw :)

Als je uitgaat dat de rozet een vrije doorlaat heeft van 50% dan kom je ook uit ±100m3/h bij 200m3/h in het kanaal. En een Duco box op 50% heeft een afzuigcapaciteit van ±200m3/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
Maar als ik in de woonkamer en keuken van 65m2 maar 1 afzuigpunt heb, dan móet dat punt toch veel meer doen dan 75m3/h om de ventilatienorm te behalen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:30

M-ThijZ

Riding on Rails

Weet iemand hoe ik deze tekening moet lezen?

Dit is de bouwtekening, maar mijn keuken heeft een kookeiland en een gemotoriseerde afzuigkap die rechtstreeks naar buiten gaat.

Op de tekening lijken er wel twee ventielen te staan, met elk een debiet van 75 m3/h en totaal 150 m3/h. Maar in mijn situatie heb ik maar een enkel afzuigventiel voor de mechanische ventilatie in de keuken.

Moet ik uitgaan van een luchtdebiet van 150 m3/h of 75 m3/h voor dat ventiel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-BsKCzWzuo-suXZkj2tEVld7qY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWn6TifimDQF3JcXwVegq69F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-06 15:22

Piper

No guts, no glory

Of ze hebben de vergunning aangevraagd met 2 ventielen á 75m3/h maar er in de praktijk maar eentje geïnstalleerd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Laatst online: 25-06 13:38
Piper schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:28:
Of ze hebben de vergunning aangevraagd met 2 ventielen á 75m3/h maar er in de praktijk maar eentje geïnstalleerd…
Dat niet gezien is bij de oplevering blijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik dacht eerst dat het misschien te maken zou hebben met gebruik van een motorloze afzuigkap; dat daar een ventiel voor gereserveerd zou zijn.

Op de tekening is echter te zien dat de wasemkamp aangesloten dient te worden op een apart kanaal. En dat is bij mij ook zo.

Twee ventielen zo vlak achter elkaar lijkt me ook niet zo zinvol, dus ik begrijp het niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beamer1
Is vaak wel standaard 2 ventielen naast elkaar voor afzuiging in de keuken. 150 m3/h over 1 ventiel geeft namelijk meer weerstand en (meer) kans op geluid e.d. bij standaard rozet 100 of 125mm.

Is het een afzuigventiel 125mm, dan denk ik niet dat er 150m3/h wordt afgezogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

@Beamer1 Oké, dat wist ik niet. Het is inderdaad een enkel 125mm afzuigventiel.

In dat geval instellen op 75m3/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Wie zou mij trouwens kunnen uitleggen hoe ik met een anemometer het luchtdebiet in m3/h kan meten? De installateur van de MV-box nam het niet zo nauw met het instellen van de ventielen en heeft ze 'op gevoel' naar verhouding ingedraaid, maar ik betwijfel of ik het juiste debiet in de badkamer haal.

Op Amazon zie ik een aantal anemometers rond de €30 die binnen een paar dagen geleverd zijn.Ze lijken allemaal op elkaar. Kan ik elk van deze meters kopen en met behulp van een bloempot en een duct tape een trechter maken om het luchtdebiet te meten?

En hoe kan ik de conversie doen van m/s – aangegeven op de meter – naar m3/h wat het ventiel afzuigt?

Of heb ik daar de duurdere BT-866A voor nodig die luchtdebiet (CFM/CMM) kan meten. (ik kan me niet voorstellen dat daar een andere sensor in zit, misschien doet die een rekensommetje voor je?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:56
@M-ThijZ Zie Inregelen wtw met anemometer waarin de omrekening wel uitgelegd staat. En anders even zoeken op “holdpeak” hier op Tweakers. Zijn meerdere users (waaronder ikzelf) die hun ventilatie er mee in hebben geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Bedankt @ThinkPad. Dus als ik het het goed begrijp reken je op basis van de rotoroppervlakte van de meter en maakt de vorm van de 'trechter' en de diameter van het ventiel voor de berekening niet uit.

In het voorbeeld van @Theo en de 'peakmeter pm6252B' reken je dus met:

code:
1
2
3
4
5
rotordiameter = 67mm
rotorkerndiameter = 20mm
effectieve rotoroppervlakte = (67/2)²π – (20/2)²π = 3211mm² = 32,11cm²
1m/s op de meter = 3,2dm3/s luchtdebiet.
3,2dm3/s = 11.52m3/h

En zo kan ik de verschillende vertrekken bij langs: 25m3/h toilet, 50m3/h badkamer etc.

Dan bestel ik de INFURIDER YF-866B. Die is snel leverbaar en het typenummer komt overeen de 'Holdpeak' die ik veel terugzie op het forum. Dat moet haast wel hetzelfde apparaat zijn met een andere merknaam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Nou, het mysterie rondom het tweede luchtventiel is ook opgehelderd. In mijn keuken is door de vorige bewoners een verlaagd plafond gemaakt. Eén luchtventiel is netjes met een buis doorgezet naar het verlaagde plafond en het andere – tsja, die lijkt er nog te zitten...? :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rK3NcjhjVfJS5W2SDNictuialu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMqJWYDXKuoF2YpI6v9jrmnG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneklomp1
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-12-2024
Hallo

Nu is mijn vraag.

Hoe heb je de co2 sensor ingesteld van 800 ppm naar 1000 ppm, hoe heb je dat gedaan

Ik hoor het graag

Mvg rene
Pagina: 1