Huis isoleren (spouw, vloer, vvw, gevel schilderen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-04 09:33
Hallo,

Wij hebben recent een vrijstaand huis gekocht uit 1975. Nu heb ik via de gemeente bouwtekeningen opgevraagd omdat de fysieke tekeningen zo goed als onleesbaar zijn. Wij wilden in eerste instantie vloerverwarming laten leggen (infrezen in het beton) omdat wij dachten dat er 20cm tempex isolatie onder het beton lag. Nu kreeg ik dus de tekeningen binnen en zag dat er 2cm op stond, dat was een tekening uit 1974. Vervolgens keek ik naar een andere tekening uit 1975 en er stond "Gewijzigde fundering" zonder de tempex. Ik weet dus niet of er wel of geen isolatie onder ligt, ook al zou het 2cm zijn dan heb ik er nog niet veel aan voor vvw lijkt me.

Nu heb ik al op het forum gelezen dat vloerverwarming zonder vloerisolatie niet aan te raden is vanwege flink warmteverlies. Ik zie dus als enigste optie om de betonnen vloer eruit te halen, vervolgens te isoleren, nieuwe betonvloer en dan vvw infrezen? of zijn er nog andere opties? Er is geen kruipruimte. Zie tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4djPu72qBoR1EmMNrnPVGpzTPOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tbGnfSNghdnKFv580nMkdlg5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEB1gGUWjzjYiguVYUXAvxeOWV4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EJ1FBfI21W5rQLDkxjnlgcSS.png?f=user_large

Is het overigens waard om de hele vloer eruit te halen en opnieuw te doen? Met in gedachte aan duurzaamheid, lagere stookkosten etc? Er liggen trouwens 33 zonnepanelen op het dak, eventueel in de toekomst dan een waterpomp? Het huis wordt nu verwarmd door twee convectorputten, radiatoren en een houthaard.

Tweede puntje is de spouwmuur isolatie, ik heb gisteren een offerte gekregen voor 212 m2 €3500 supafill. De adviseur gaf aan dat het slim zou zijn om de gevel vervolgens te impregneren omdat het BIA/MBI betonstenen zijn.

Wij willen alleen de gevel laten schilderen omdat het lelijke grijze stenen zijn, ik las dus dat je eigenlijk niet kan schilderen over het impregneren omdat de verf niet hecht aan dat spul. Is het ook mogelijk om alleen te verven met verf dat waterdamp doorlatend en waterafstotend is? Verder gaf de adviseur aan dat je die gevelstenen eigenlijk niet moet verven omdat je dit anders na 2-3 jaar weer overnieuw moet doen vanwege het soort steen. Dit lijkt me een beetje overdreven eerlijk gezegd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:42
Rickrebr schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:38:
Is het ook mogelijk om alleen te verven met verf dat waterdamp doorlatend en waterafstotend is?
Kijk eens naar Keim verf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickrebr
Daan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:46:
[...]

Kijk eens naar Keim verf.
Dank voor de tip! Ik ga het opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cldamen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-12-2021
Hoi, ben erg benieuwd wat je hebt gedaan om het op te lossen; wij hebben dezelfde steen en denken erover om hem te stucen, verven of andere wijze te bekleden. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinocan1980
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-04 18:00
cldamen schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 00:15:
Hoi, ben erg benieuwd wat je hebt gedaan om het op te lossen; wij hebben dezelfde steen en denken erover om hem te stucen, verven of andere wijze te bekleden. Iemand tips?
Zie mijn reactie in onderstaande bericht.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1873271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinocan1980
Tweede puntje is de spouwmuur isolatie, ik heb gisteren een offerte gekregen voor 212 m2 €3500 supafill. De adviseur gaf aan dat het slim zou zijn om de gevel vervolgens te impregneren omdat het BIA/MBI betonstenen zijn.

Wij willen alleen de gevel laten schilderen omdat het lelijke grijze stenen zijn, ik las dus dat je eigenlijk niet kan schilderen over het impregneren omdat de verf niet hecht aan dat spul. Is het ook mogelijk om alleen te verven met verf dat waterdamp doorlatend en waterafstotend is? Verder gaf de adviseur aan dat je die gevelstenen eigenlijk niet moet verven omdat je dit anders na 2-3 jaar weer overnieuw moet doen vanwege het soort steen. Dit lijkt me een beetje overdreven eerlijk gezegd?
Waarom nog impregneren als je al wil laten verven. Als je goede verf pakt houdt deze al vocht tegen en is deze dampopen.

Als je eenmaal begint met verven zul je dit regelmatig bij moeten houden maar 2-3 jaar lijkt me inderdaad overdreven. Ik snap ook niet wat het soort steen ermee te maken zou hebben...

[ Voor 9% gewijzigd door Pinocan1980 op 09-01-2022 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
cldamen schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 00:15:
We hebben op het moment nog niks gedaan maar gaan aankomend jaar huis reinigen, voegen repareren, isoleren en impregneren. Dit zijn stappen die je sowieso moet doen want na het impregneren kan het niet meer en bij verven moet het sowieso gedaan worden.
Pinocan1980 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:49:
[...]

Waarom nog impregneren als je al wil laten impregneren? Als je goede verf pakt houdt deze al vocht tegen en is deze dampopen.

Als je eenmaal begint met verven zul je dit regelmatig bij moeten houden maar 2-3 jaar lijkt me inderdaad overdreven. Ik snap ook niet wat het soort steen ermee te maken zou hebben...
Omdat verven minimaal 3-4 duurder is als impregneren. Impregneren wil ik nog wel zelf doen maar verven ga ik niet aan beginnen. Als ik zie hoe sommige huizen geschilderd zijn laat ik dat liever doen zodat het goed gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinocan1980
Rickrebr schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:55:
[...]

We hebben op het moment nog niks gedaan maar gaan aankomend jaar huis reinigen, voegen repareren, isoleren en impregneren. Dit zijn stappen die je sowieso moet doen want na het impregneren kan het niet meer en bij verven moet het sowieso gedaan worden.

[...]

Omdat verven minimaal 3-4 duurder is als impregneren. Impregneren wil ik nog wel zelf doen maar verven ga ik niet aan beginnen. Als ik zie hoe sommige huizen geschilderd zijn laat ik dat liever doen zodat het goed gebeurd.
Impregneren van deze muren is niet genoeg. Deze stenen zijn door en door structuur en impregneren heeft geen zin volgens mbi steensmeesters. Enige optie is verven.

Ik ben via de leverancier van MBI stenen in contact gekomen met Remmers BV uit Apeldoorn.

Die zeggen dat de impregneren van MBI stenen NIET voldoende is omdat de structuur van deze te open(door en door) is. Enige oplossing is met speciale damopen verf schilderen waardoor de stenen geen vocht meer opnemen maar nog wel ademen. Hierna kan wel geïsoleerd worden zeggen ze.

Antwoord Remmers

Schilderen:
· Gronderen met Remmers Primer HF. Per m2 ca 0,25 liter.

· Ondergrond “egaliseren/vullen” met Remmers Color LA Fill Historic. Per m2 ca 0,25 liter per laag. In twee lagen aan te brengen.

· Dekkend schilderen met Remmers Color LA. Per m2 ca 0,25 liter per laag. In zelfde kleur als de Color LA Fill Historic zal één laag voldoende zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Pinocan1980 op 09-01-2022 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Pinocan1980 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:08:
[...]

Impregneren van deze muren is niet genoeg. Deze stenen zijn door en door structuur en impregneren heeft geen zin volgens mbi steensmeesters. Enige optie is verven.

Ik ben via de leverancier van MBI stenen in contact gekomen met Remmers BV uit Apeldoorn.

Die zeggen dat de impregneren van MBI stenen NIET voldoende is omdat de structuur van deze te open(door en door) is. Enige oplossing is met speciale damopen verf schilderen waardoor de stenen geen vocht meer opnemen maar nog wel ademen. Hierna kan wel geïsoleerd worden zeggen ze.

Antwoord Remmers

Schilderen:
· Gronderen met Remmers Primer HF. Per m2 ca 0,25 liter.

· Ondergrond “egaliseren/vullen” met Remmers Color LA Fill Historic. Per m2 ca 0,25 liter per laag. In twee lagen aan te brengen.

· Dekkend schilderen met Remmers Color LA. Per m2 ca 0,25 liter per laag. In zelfde kleur als de Color LA Fill Historic zal één laag voldoende zijn.
Ik heb een aantal maanden geleden ook contact opgenomen met MBI steenmeesters. Die vertelden mij dus hetzelfde als jou alleen diegene had het over hydrofoberen. Naja prima het is bijna hetzelfde, mbi steenmeesters verwees mij dus ook door naar Remmers. Ik heb hierbij toch wel mijn twijfels want:

1. Speciale damp open verf wil dus zeggen dat het waterafstotend is maar wel damp doorlaat vanuit de spouw. Oke maar dan doe je dus precies hetzelfde als met impregneren (alleen heeft de verf een kleur), dus wat maakt die verf zo speciaal dan? met het verven moet je dus eerst gaan primeren en egaliseren/vullen want anders hecht de verf niet.

2. Het impregneren bind de vloeistof met de vaste stof (de steen). Dus mij lijkt het dan toch zo als je de steen gewoon verzadigd moet het toch genoeg zijn? aangezien bij beide de werking is dat het waterafstotend maar dampdoorlatend is. Waarom zou dit dan niet genoeg zijn.

Bij mijn offertes die ik heb gehad zijden ze allemaal dat de steen wel geïmpregneerd moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinocan1980
Mbi heeft verschillende stenen gemaakt in de afgelopen jaren, misschien heb jij een ander variant.Remmers kwam eerst ook met 2 opties. Impregneren of verven, maar impregneren kon niet bij alle soorten Mbi stenen. Toen ik hem de foto en type had gestuurd (MBI gevelstenen type D structuur (door en door structuur)) kwam hij tot de conclusie dat impregneren niet voldoende zou zijn voor mijn stenen. En dat verven de enige optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Pinocan1980 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:48:
Mbi heeft verschillende stenen gemaakt in de afgelopen jaren, misschien heb jij een ander variant.Remmers kwam eerst ook met 2 opties. Impregneren of verven, maar impregneren kon niet bij alle soorten Mbi stenen. Toen ik hem de foto en type had gestuurd (MBI gevelstenen type D structuur (door en door structuur)) kwam hij tot de conclusie dat impregneren niet voldoende zou zijn voor mijn stenen. En dat verven de enige optie is.
Het kan ook net zo goed een BIA steen zijn, ziet er hetzelfde uit als een MBI steen. Mijn steen is volgens mij ook geheel structuur. Maar of het een MBI steen is weet ik niet. Ik vindt het frappant dat Remmers de enige is die zegt dat deze stenen niet geïmpregneerd kunnen worden. Naja als ik kijk wat je nodig hebt m.b.t. materialen voor schilderen en impregneren snap ik wel dat ze voor verven kiezen.

Ik had even snel uitgerekend wat het zou kosten aan materialen en dat is een flink bedrag, en dan heb ik nog niet de kosten van de man uren om het huis te schilderen. Dan zijn er denk ik betere oplossingen voor zowel betere isolatie en een nieuwe gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 15:15
Rickrebr schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:38:
...Nu heb ik al op het forum gelezen dat vloerverwarming zonder vloerisolatie niet aan te raden is vanwege flink warmteverlies. Ik zie dus als enigste optie om de betonnen vloer eruit te halen, vervolgens te isoleren, nieuwe betonvloer en dan vvw infrezen? of zijn er nog andere opties? Er is geen kruipruimte.......
Waarom zou je beton leggen en daarna vvw infrezen? Opbouw bij mij thuis is betonvloer; dikke laag isolatie (betopor; kan ook dunnere laag PUR/PIR platen oid zijn); dan op de isolatie vloerverwarming prikken, en dan chappe (zandcement) en tegels.
De vloerverwarming leg je gemakkelijk zelf in een dag of 2; dus daar spaar je de kosten van infrezen mee uit. Ook vloer uitbreken en uitgraven is iets wat je heel gemakkelijk zelf kan (maar wel wat tijdrovender is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1