Receiver t.b.v. Teufel Ultima 40 5.1 speaker set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 15:47
Ik sta op het punt een speaker-set van een familielid over te nemen. Het gaat hier om de Teufel Ultima 40 5.1 set, https://teufelaudio.nl/ul...789000#pdp-specifications.

Ik zoek een?
Ik zoek een receiver waarop ik een 5.1-opstelling van speakers kan aansluiten. Maar, ik zou graag de optie willen hebben, dat ik de opstelling van speakers kan uitbreiden (met bijvoorbeeld 2 speakers t.b.v. Dolby Atmos).

Wat is je budget?
500 euro schat ik?

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Op dit moment gebruik ik een Playstation 5. Incidenteel kijk ik via dit apparaat blu-ray's, maar het gaat toch om hoofdzakelijk videogames. Voor mijn muziek gebruik ik een aparte opzet, bestaande uit een cd-speler, stereo-versterker en speaker-set (2.1).

Wat heb je zelf al gevonden?
Een aantal receivers van Denon heb ik gevonden. Ik ben daar eigenlijk op gekomen via de pagina van Teufel zelf. Er is namelijk een mogelijkheid om de set via de website van Teufel inclusief een Denon-receiver te kopen. Ik heb echter geen voorkeur voor een merk. Ik heb met name gekeken naar de aansluitingen, dus dat niet "slechts" een 5.1-opstelling wordt ondersteund.

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke merken anders dan Denon zijn aan te bevelen? Maakt het merk inderdaad niet zoveel uit en gaat het vooral om het hebben van goede speakers? Het enige dat ik mij afvraag of ik dit wel voldoende beoordeel tijdens de zoektocht, zijn gegevens als impedantie etc.. Daar heb ik helaas geen kaas van gegeten, mijn kennis is dan toch wel vrij basaal. Ik kan mij wel voorstellen dat als het b.v. gaat om vermogen, de receiver in dat opzicht het vermogen van de speakers niet moet overtreffen vanwege vervorming etc.. Dat is in ieder geval iets dat mij is aangeraden bij de zoektocht naar een volledige set voor mijn muziek.

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:24
Vermogen is niet heel belangrijk in deze klasse - de Teufel set is niet lastig aan te sturen (zie ook de Audio FAQ). Bij dit budget kom je bij de grote merken uit, begin eens met een Pricewatch filter. Omdat je niet veel functies nodig hebt zoals multi-room, Spotify connect, etc. volstaat een relatief eenvoudig exemplaar met Atmos onderstuening.

[ Voor 37% gewijzigd door martyw op 15-04-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
martyw schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:15:
Vermogen is niet heel belangrijk in deze klasse - de Teufel set is niet lastig aan te sturen (zie ook de Audio FAQ). Bij dit budget kom je bij de grote merken uit, begin eens met een Pricewatch filter. Omdat je niet veel functies nodig hebt zoals multi-room, Spotify connect, etc. volstaat een relatief eenvoudig exemplaar met Atmos onderstuening.
Dank je, ik ga dat bekijken via pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:43

FeaR

In GoT we trust

Meister Sachs schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:17:
Op dit moment gebruik ik een Playstation 5....
Met de wens om op 4K @120Hz te gamen? Lees je dan even in over de issues met HDMI 2.1 op receivers. Niet alleen van Denon maar ook alle andere merken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
FeaR schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:35:
[...]

Met de wens om op 4K @120Hz te gamen? Lees je dan even in over de issues met HDMI 2.1 op receivers. Niet alleen van Denon maar ook alle andere merken.
Dat klopt, de nieuwsberichten daarover heb ik gelezen. Ik heb wel begrepen dat dit probleem niet speelt als de ps5 op de tv wordt aangesloten en de receiver op de tv middels de hdmi-poort met earc. Dus het probleem speelt alleen als de receiver als passthrough voor het video-signaal wordt gebruikt. Tenminste, die info haalde ik uit enkele forumthreads.

Edit: per ongeluk de eerste reactie nogmaals geciteerd. Ik probeer de quote te verwijderen, maar dat lukt niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Meister Sachs op 15-04-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
martyw schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:15:

[ Voor 37% gewijzigd door Meister Sachs op 15-04-2021 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Meister Sachs schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:07:
[...]
Dat klopt, de nieuwsberichten daarover heb ik gelezen. Ik heb wel begrepen dat dit probleem niet speelt als de ps5 op de tv wordt aangesloten en de receiver op de tv middels de hdmi-poort met earc. Dus het probleem speelt alleen als de receiver als passthrough voor het video-signaal wordt gebruikt. Tenminste, die info haalde ik uit enkele forumthreads.
HDMI eARC gebruiken is mijns inziens een work-around in deze. Als je daarmee kan leven doen, persoonlijk sluit ik altijd liever alles direct op de receiver aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
FeaR schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:45:
[...]

HDMI eARC gebruiken is mijns inziens een work-around in deze. Als je daarmee kan leven doen, persoonlijk sluit ik altijd liever alles direct op de receiver aan.
Oké, prima. Heb je de voorkeur voor alles direct aansluiten op de receiver vanwege gebruiksgemak, of is daar een andere reden voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Meister Sachs schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:53:
[...]
Oké, prima. Heb je de voorkeur voor alles direct aansluiten op de receiver vanwege gebruiksgemak, of is daar een andere reden voor?
TV als hub gebruiken heeft over het algemeen twee mogelijke nadelen. Als eerste dat de TV altijd aan moet staan om geluid te hebben. Met games niet zo'n probleem maar met audio zonde van de stroom. Grootste nadeel is echter dat niet alle TV's alle soorten audio ondersteunen. Stuur je bijvoorbeeld DTS naar een LG X-serie TV dan kan deze daar niets mee. Met alles aansluiten op de receiver heb je die bottleneck in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Met mijn voorganger. Daarbij de kanttekening dat het situatieafhankelijk. Mijn insteek is standaard dat ik datgene waar ik standaard de receiver bij nodig heb, via de receiver aansluit (denk aan BR, cd speler, muziekstreamer), en de rest rechtstreeks op de TV (decoder, GC).

Als ik zie wat jij nu hebt staan dan zou ik idd ook alles lekker rechtstreeks op de receiver aansluiten, inclusief de cd speler. Tenzij je echt een behoorlijke set hebt staan voor je stereosetup (vraag: wat staat er aan cd / versterking / speakers) ga je er met die Teufel set namelijk ook in stereo op vooruit.

Qua aanschaf: in jouw budgetklasse moet je eigenlijk vooral kijken naar de opties die je wilt, en wellicht de looks. Merken onderling maakt elkaar kwalitatief eigenlijk niks.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aanvulling op waarom liever receiver als hub:

Doorgaans meer hdmi aansluitingen
Geen beperkingen in audio tov tv die dat vaak wel heeft, dus ook geen gedoe met arc, earc, spdif
Lipsync
Up/down mixing vh aantal audiokanalen naar het aantal aangesloten speakers

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

taz10

Party Animal

Ik heb ook de Teufel Ultima met Atmos Reflect speakers en ..... de Sony STR DN1080 , bevalt mij meer dan prima.
taz10 in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga effe alles afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
Wat is je keuze geworden? Ik zit namelijk in de zelfde positie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 11:07

DataGhost

iPL dev

FeaR schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:35:
[...]

Dit topic heeft net een aardige kick gekregen, misschien handig om dan aan te vullen dat sindsdien in ieder geval de receivers van Denon en Marantz zonder dit issue geproduceerd worden en bij andere merken lijkt me dat ook waarschijnlijk, hoewel het nooit kwaad kan om dat na te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Arievd schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:18:
Wat is je keuze geworden? Ik zit namelijk in de zelfde positie
Je kunt iedere receiver hiervoor gebruiken. Alle passieve speakers en alle receivers passen op elkaar. Zolang je geen exotische houtje-touwtje-Frankenstein-opstelling gaat maken, is er geen enkel probleem.

Zorg ervoor dat het aantal versterkte speakerkanalen voldoende is voor het aantal speakers wat je wilt. Op een 2.0 set past nu eenmaal geen 5.1 surround en op een 5.1 kan je geen Atmos hoogtekanalen afspelen. Méér kanalen is nooit erg. Met 7.1.4 kan je prima ook 5.1 en 2.0 afspelen.

Daarnaast kies je een receiver met het juiste aantal aansluitingen wat past bij het aantal apparaten wat je wilt gaan gebruiken.

Zie Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1