Modem valt steeds uit zo gauw laptop via wifi opstart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-01-2022
Ik heb een Genexis Platiunum 7840 modem/ router. Sinds gisteren heb ik plotseling het probleem dat het modem steeds opnieuw opstart zo gauw ik de laptop opstart en deze verbinding maakt via wifi. Hele modem valt dan uit. Alle lampjes gaan uit (tv en internet weg) en start vervolgens weer opnieuw op. Blijft dan soms even in de lucht, maar valt vervolgens weer geregeld uit.
Dit gebeurd alleen als deze laptop via wifi verbinding maakt. Als ik laptop via LAN kabel aansluit werkt het probleemloos.
Ook met andere laptop geen probleem. Deze werkt wel gewoon op wifi.
Modem al eens gereset naar fabrieksinstelling, maar geen verschil

Dit is begonnen nadat ik laptop meegenomen had naar mijn zuster en daar verbinding heb gehad met modem. Kan toeval zijn natuurlijk

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
En als je je telefoon verbind met de WiFi? Of een ander apparaat??

Ik kan geen reden verzinnen waarom je modem zou Chrashen wanneer een WiFi verbinding gemaakt wordt met een specifiek device.

Als het bij meerdere apparaten zou zijn. Dan kan dat duiden op een hardware defect in je router.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Lijkt me gewoon een voortzetting van je vorige topic. Zet DFS maar weer uit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
Leek het in eerste instantie wel op ja. Maar dit is anders. Ik heb DFS ook weer uitgezet en 5G weer op kanaal 36, nadat ik modem naar fabrieksinstellingen had terug gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Hoe oud is het modem?
De kans is aanwezig dat hij gewoon stuk is. Meer specifiek: de voeding ervan is mogelijk stuk. Komt regelmatig voor bij modems van alle soorten en maten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
voeding had ik al gemeten. Is goed. Maar dan zou ie ook willekeurig uitvallen en niet specifiek nadat laptop verbinding zoekt met modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
Nogmaals. Het lijkt mij heel sterk als een device zich aanmeld en de modem/router gaat herstarten. Is dat dit dan door het apparaat dat WiFi wil opzetten komt.

Lijkt me gewoon een defecte modem/router.

ISP al gebeld voor een vervangende router??

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:31:
[...]

Lijkt me gewoon een voortzetting van je vorige topic. Zet DFS maar weer uit
Dat is categorie "Je auto slaat af, zorg dat je nooit boven 2e versnelling schakelt".

DFS is een standaard (802.11h) uit 2003 - 18 jaar oud ondertussen. Als ook maar enige stuk apparatuur bij jou thuis daar niet mee overweg kan, dan is dat - en niet DFS - het probleem. Ja, het gebruikt radarkanalen, maar in DFS-gebied zitten 15 kanalen, waar non-DFS er maar 4 heeft. Als er echt radarsignalen in de buurt zitten zitten ze in welgeteld een van die kanalen, niet in de overige 14. Foute radardetectie is een ding, dan moet de AP geupdate of vervangen worden. Als er radar gedetecteerd wordt, geeft het AP netjes aan dat het richting een non-DFS-kanaal vertrekt. Als een client daar niet mee overweg kan, moet het ook geupdate (naar minimaal iets van afgelopen 10 jaar) of geupgrade worden.

Zet DFS dus niet uit, maar zoek uit of het door de modemrouter danwel een van de clients komt dat het fout gaat (clou: enkel apparaat problemen - dan ligt het aan het apparaat. Alle apparaten problemen - dan ligt het aan AP). Dan relevante actie ondernemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
DFS is momenteel dus ook niet het probleem. Aan of uit maakt nu niet meer uit. Probleem zit zo te zien in wifi van die enen laptop. Maar wat is het probleem dan? Daar ben ik nog niet achter.
Ik werk nu bekabeld met deze laptop en dat gaat perfect. Zo gauw ik deze weer op wifi zet gaat het weer mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 10:56
Dat is toch eigendom van de provider ? Dan zou ik dat ook bij hun neerleggen, als je hem zelf kunt beheren zou je nog een factory default kunnen proberen.

[ Voor 33% gewijzigd door mash_man02 op 15-04-2021 06:51 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
ik heb al paar keer contact gehad met provider. Zij weten het zo ook niet. Ze sturen nu een nieuw modem/router op. Maar ik ben bang dat dat niet de oplossing is.
Waarom alleen problemen met wifi van één laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wacht nou eerst maar eens dat nieuwe modem af. Defecten aan hardware kunnen nou eenmaal hele onvoorspelbare fouten opleveren die niet zo 1,2,3 verklaarbaar zijn.
Als het probleem er met het nieuwe modem nog steeds is, dan kan je verder gaan zoeken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
Ik zal kijken of dit helpt, maar eerlijk gezegd heb ik er weinig vertrouwen in dat de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
ik ben inmiddels een stapje verder. Het probleem blijkt in mijn WIFI card te zitten. Met de originele wifi-card valt het modem/router bij mijn ouders ook gelijk uit, zo gauw ik verbinding probeer te maken met hun modem. Als ik het wifi kaartje eruit haal en een USB wifi stick gebruik, werkt alles zonder problemen.
Iemand enig idee wat er mis kan zijn met dit printje?. De driver is up-to-date.
Het betreft een Intel Dual Band Wireless-AC 7260

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:23

lier

MikroTik nerd

Naam en rugnummer, oftewel: exacte versie hier melden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
Stuurprogramma bestanden:
C:\Windows\system32\drivers\netwbw02.sys : bestandsversie 17.15.0.5
C:\Windows\system32\drivers\netwbw02.dat : bestandsversie onbekend
C:\Windows\system32\drivers\wifibus.sys : bestandsversie 10.0.19041.1 (WinBuild. 160101.0800)

Als ik probeer om stuurprogramma bij te werken, krijg ik melding dat stuurprogramma nieuwste versie reeds bevat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jan te S schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:53:
...Als ik probeer om stuurprogramma bij te werken, krijg ik melding dat stuurprogramma nieuwste versie reeds bevat
Ja, dat kan ook moeilijk anders. Intel heeft na oktober 2016 de ac7260 niet meer geshipped. Op 21 mei 2019 heeft ze de laatste driver uitgebracht. Op 21 juni van dit jaar vervalt alle support. Zie https://www.intel.ca/cont...s/000030330/wireless.html
Imho de planned obsolescence zoals we van intel nic's gewend zijn

[ Voor 8% gewijzigd door Brahiewahiewa op 18-04-2021 23:05 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:21

g0tanks

Moderator CSA
Jan te S schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:04:
ik ben inmiddels een stapje verder. Het probleem blijkt in mijn WIFI card te zitten. Met de originele wifi-card valt het modem/router bij mijn ouders ook gelijk uit, zo gauw ik verbinding probeer te maken met hun modem. Als ik het wifi kaartje eruit haal en een USB wifi stick gebruik, werkt alles zonder problemen.
Iemand enig idee wat er mis kan zijn met dit printje?. De driver is up-to-date.
Het betreft een Intel Dual Band Wireless-AC 7260
Bijzonder zeg. Hier wordt een soortgelijk probleem beschreven met een Intel AC-8260: https://community.intel.c...hen-connected/td-p/299428

Helaas geen oplossing behalve de modem vervangen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
Lijkt er wel veel op ja. Maar bij mij ligt het zo te zien niet aan modem, aangezien het modem van mijn ouders ook uitvalt als ik daarmee verbinding maak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jan te S schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:07:
Lijkt er wel veel op ja. Maar bij mij ligt het zo te zien niet aan modem, aangezien het modem van mijn ouders ook uitvalt als ik daarmee verbinding maak
Blijf het een raar verhaal vinden, ik heb hier een laptop waar ik al 5 jaar ofzo met een AC7260 draai. Heb af en toe wat gedoe gehad na major Windows 10 update dat het moeite had met verbinden, maar een netwerk heeft het nooit onderuit gehaald.

Dat gezegd, als je via Ethernet en USB WiFi NIC verbonden bent geweest zonder issues wijst het wel heel erg in de richting van dat apparaat. Dan denk ik dat Windows iets uitermate geks met specifiek die verbinding doet.

Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je vanaf een LiveUSB start (maakt niet uit welke, zolang het niet je eigen Windows install is, zegt het al genoeg).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
Ik zou niet weten hoe dat werkt met LiveUSB, maar ik denk dat ik eerst maar eens op zoek ga naar een nieuwe AC7260. Of weet iemand wat een goede vervanger is voor dit kaartje, die ook past in een Dell E5440?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jan te S schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:15:
Ik zou niet weten hoe dat werkt met LiveUSB, maar ik denk dat ik eerst maar eens op zoek ga naar een nieuwe AC7260. Of weet iemand wat een goede vervanger is voor dit kaartje, die ook past in een Dell E5440?
Lukraak nieuwe hardware kopen voor je echt boven water hebt waar het fout gaat is zelden een goed idee. Het gedrag wat je hier ziet is niet normaal voor een AC7260, maar wijst ook niet op een hardwareprobleem. Ik vermoed sterk dat het ergens in je Windows install mis gaat, daarom dat ik een LiveUSB aanraad om dat uit te sluiten. Als je niet weet hoe dat werkt, zoek een willekeurige op en lees de instructies. Ubuntu Linux heeft misschien de makkelijkste, maar het maakt wederom niet uit welke je kiest - zolang het een AC7260 ondersteunt (redelijke sinecure) is het geschikt. Je hoeft alleen te booten en te kijken of het probleem zich ook onder een andere OS (of OS install, het mag zelfs een Windows 10 LiveUSB zijn) voordoet of niet. Zo nee is je huidige hardware prima en hoef je alleen in Windows iets te doen (ws dat ding + alles in registry dat ernaar verwijst grondig handmatig verwijderen, dan rebooten en from scratch opnieuw installeren), zo ja is het gek maar is inderdaad een andere zoeken waarschijnlijk de oplossing.

De AC7260 was Intel's laatste mPCIe kaart, nieuwere kaarten zijn M.2, dus veel nieuwer ga je niet vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
ok, hartelijk dank voor je reactie. Ik zal eens uitzoeken hoe dat werkt met LiveUSB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
Is een liveUSB hetzelfde als een bootable USB?
Pagina: 1