Genixis platinum 7840 herstart vanzelf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-01-2022
Ik heb een vervelend probleem met mijn Genixis glasvezel modem van Caiway. Deze valt soms uit en start dan weer op. Het gebeurt niet heel vaak, maar zo'n één keer per dag, tenminste voor zover ik het merk.
Als ik tv kijk of aan het internetten ben valt signaal plots weg. Kijk ik dan in meterkast naar modem, dan zie ik dat er op dat moment maar één ledje brandt (het power lampje) De rest is uit. Na enige tijd (zo'n 2 minuten) komt alles weer bij.Exact hetzelfde dus wat er gebeurd als je de netstekker eruit trekt, een soort herstart dus.
Inmiddels al 2 keer monteur gehad, die glasvezel kabel naar patchkast heeft opgepoetst en nieuwe las gelegd. Geen verbetering.
Inmiddels ook al 3 nieuwe modems ontvangen (inclusief netadapter). Ook geen verbetering.
Ik heb netspanning gelogd met osciloscoop. Geen netdip te zien bij uitvallen van modem.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 16:50
Heb je hem al eens geprobeerd aan te sluiten op een stopcontact wat op een andere groep zit? Misschien kun je dat eens proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
Zoals aangegeven door dôh kan een oorzaak gevonden worden in de spanningsaanvoer. Heel soms is de spanningsval net te groot waardoor een voeding het niet meer trekt. Echter, de meeste voedingen hebben in inputspanning van 100V tot 250V tegenwoordig. Maar proberen kan je het altijd.
Mij is een voorbeeld bekend bij een boer die als laatste huis op een stroomkabel zat en de 230V niet meer haalt. Zodra de koelinstallatie voor de melk-tank bij zijn buurman aansloeg viel zijn internet weg doordat zijn NT (glasvezel modem) uit en aan ging.

Maar het kan ook zijn dat de oorzaak niet aan jou kant van de verbinding zit maar in de SFP (dat is een glasvezel module) in de verdeelkast. Deze zouden ze bij aanhoudende klachten kunnen vervangen. Of iig even omwisselen met een andere en de dempingswaardes dan eens opnieuw uitlezen. Want als een module een beetje crappy is maar wel goede dempingswaardes doorgeeft heb je eigenlijk een valse meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
Ik heb in mijn huis maar 1 fase, dus andere groep heeft dan niet zoveel zin lijkt me. Bovendien is de betreffende groep nauwelijks stroom, zitten allen wat lampen op van hal en slaapkamers.
Caiway stelt nu voor om mijn glasvezel aansluiting in de verdeelkast om te zetten naar een andere poort.
Persoonlijk snap ik niet dat een eventuele slechte verbinding de oorzaak kan zijn van het herstarten van het modem. Want als ik de glasvezel aansluiting van het modem even losneem, valt alleen het internet lampje op modem uit, maar modem blijft wel gewoon aan.
Dus ik snap er niks meer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Wel netjes dat Caiway met je meedenkt. Ik zou voor de oplossing van Caiway kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
Morgen gaan ze dit uitvoeren. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:05
Het lijkt alsof er externe invloed is op dit bedrag aangezien dit met meerdere modems van hetzelfde type gebeurd.
Wat heb je allemaal aangesloten op de LAN poorten? Ga dat een voor een halen om te zien of dat invloed heeft op de stabiliteit.
Gebruik je bijvoorbeeld PLC om de STB aan te sluiten elders in het huis?

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
Er zit een TV decoder op en de SMA van zonnepanelen. De SMA zal ik een tijdje afkoppelen. Kijken of dat wat oplevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:38
Is jouw glasvezelkastje voorzien van een CAI aansluiting? Zo ja, heb je een geaard AOP tussen de CAI aansluiting van de genexis en je coax installatie? Televisies en/of ontvangers willen nog wel eens spanning op de CAI zetten, dit kan storing veroorzaken in je Genexis kastje of het hele kastje slopen, advies is om daar een AOP tussen te zetten.

Edit: 7480 zou zonder CATV aansluiting moeten zijn, is bij jou dan niet van toepassing.

[ Voor 11% gewijzigd door _JGC_ op 05-03-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
Nee inderdaad geen CAI aansluiting.
Afkoppelen van LAN kabel naar SMA van zonnepanelen had ook geen effect. Viel net weer uit.
Morgen gaan ze als het goed is de glasvezel bekabeling in centrale omzetten. Kijken wat dat oplevert. Wordt er een beetje moedeloos van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
Helaas probleem nog steeds niet opgelost. Monteur heeft in centrale ander kanaal aangesloten, maar dat was ook niet de oplossing.
Ik heb zelf het modem op een nu al een ups aangesloten, maar dat heeft ook niet geholpen. Monteur zegt dat ie nu alles gedaan heeft wat mogelijk is.
Ik heb zelf nog geopperd om ander merk modem te proberen, maar ze hebben blijkbaar maar één soort.
Iemand nog een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jan te S schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:42:
Helaas probleem nog steeds niet opgelost. Monteur heeft in centrale ander kanaal aangesloten, maar dat was ook niet de oplossing.
Ik heb zelf het modem op een nu al een ups aangesloten, maar dat heeft ook niet geholpen. Monteur zegt dat ie nu alles gedaan heeft wat mogelijk is.
Ik heb zelf nog geopperd om ander merk modem te proberen, maar ze hebben blijkbaar maar één soort.
Iemand nog een goed idee?
Bij sommige kabelmodems treedt het op in geval van NAT-loopback; ik zou in ieder geval even testen of dat misschien speelt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
Gebruik je actief het wlan van dat ding? En neem je telefonie af?
Vind het met name vreemd dat hetzelfde(?) probleem met meerdere modems gebeurd. Dat zou betekenen dat er of iets fundamenteel fout zit in het modem of dat dit door iets externs getriggerd wordt.
Ik denk nog steeds dat je het beste randapparatuur kunt gaan uitsluiten door bijvoorbeeld wlan van het modem uit te zetten, mogelijk tijdelijk een andere telefoon aan te sluiten als je telefonie afneemt etc.

Heeft Caiway overigens geen modem monitoring die ze (tijdelijk) kunnen uitvoeren?

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan te S
Wat is dat 'NAT-loopback'?

WLAN uitschakelen? Je bedoeld wifi uitschakelen? Op dit modem kun je wifi niet uitzetten

Zo als het er nu voor staat zou over 3 weken een monteur van Caiway zelf langs komen om te onderzoeken, maar met dat corona is dat nu ook niet meer zeker.
Ik heb nu de telefoon een tijdje afgekoppeld, daar had ik nog niet aan gedacht. Kijken wat dat oplevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
Wlan (of wifi, net hoe je het wil noemen) zou normaalgesproken via de router gui uit te zetten zijn. Zit er geen label op het modem waarom staat hoe je vanuit LAN kunt inloggen?

Nat loopback is wanneer je vanuit het LAN via het publieke IP van het modem terug het LAN ingaat (bijvoorbeeld via een port forward)

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan te S
Probleem is eindelijk definitief verholpen. Het had te maken met de Dynamic Frequency Selection (DFS) van het wifi netwerk.
Monteur heeft het in de instellingen van het modem het draadloos kanaal van 5GHz vast ingesteld op kanaal 36. Deze stond eerst op auto. Blijkbaar werd in auto mode soms een kanaal gekozen dat ook gebruikt wordt voor radars. Als dat gebeurd, wordt het modem eruit gegooid en start dan als het ware weer opnieuw op.
Werkt nu al paar weken zonder problemen.
Pagina: 1