Dichte kist subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-07 16:01
Hai! Ik ben bezig met het maken van mijn eigen subwoofer. (De kist bedoel ik dan). De subwoofer waarvoor ik de kist aan het maken ben is een Sundown E15d2. Dit is een 500 watt rms 15 inc subwoofer (2x2 ohm).

Als versterker heb ik een plaatversterker van een oude SVS subwoofer deze geeft 525 watt rms op 4 ohm. Dus ik ga de subwoofer op 4 ohm aansluiten.

Nou goed de kist moet 70 liter zijn, en ik heb de berekening gedaan als volgt: aan de binnenkant van de kist wil ik 42x42x42cm ruimte. Dit komt neer op 74 liter. De subwoofer neemt ongeveer 4 liter in beslag dus zit je bijna exact (op wat komma getallen na) op 70 liter.

Een dichte kist kan te groot en te klein zijn, je gaat snel naar een aantal liter te weinig of te veel als je net een centimeter of twee verkeerd zit met een kant. Als je er 5 liter naast zit is dat geen ramp denk ik, Maar toen vroeg ik me af wat is dan wel erg? 10 liter? 20 liter? Wanneer word het zo erg dat ik beter (als ik toch de kist niet helemaal goed heb) beter opnieuw kan beginnen?

Ik wil namelijk zelf tussen de 72&78 liter uitkomen. Zit ik daarnaast begin ik opnieuw. Of ben ik dan te streng voor mezelf?

[ Voor 5% gewijzigd door dnh300 op 13-04-2021 22:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GleNnoS_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-08 07:29
Leuk project. Even aangenomen dat je een kist gaat maken van MDF; dan heb je eerder (met het juiste gereedschap) toleranties met een ordegrootte van +/- 2 mm. Dit is uiteraard geen enkel probleem en dat ga je niet merken qua performance.

Mocht je toch verwachten dat je centimeters er naast gaat zitten maak dan een iets grotere behuizing. Ten eerste kan je hier dood volume aan toevoegen om op het gewenste volume te komen. En, ten tweede is het bij een gesloten behuizingen niet erg om een iets grotere behuizing te gebruiken (e.g. 70 i.p.v. 80 liter). Dit kan je prima simuleren in WinISD bijvoorbeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door GleNnoS_ op 13-04-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Misschien handig om dit even in het zelfbouwaudio forum te plaatsen:
Het grote Zelfbouw speaker topic

Maar om je vraag te beantwoorden.
Ik neem even aan dat het hier om een gesloten subwoofer gaat.
Dan mag je daar makkelijk ±20% tov het volume naast zitten.
Wel liever wat groter dan te klein.

One World Concepts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:38
De beste tip: 2x meten, 1x zagen.

Als je er dan nog vele liters er naast zit dan heb je er al te veel op :+

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
GleNnoS_ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:02:
Leuk project. Even aangenomen dat je een kist gaat maken van MDF; dan heb je eerder (met het juiste gereedschap) toleranties met een ordegrootte van +/- 2 mm. Dit is uiteraard geen enkel probleem en dat ga je niet merken qua performance.

Mocht je toch verwachten dat je centimeters er naast gaat zitten maak dan een iets grotere behuizing. Ten eerste kan je hier dood volume aan toevoegen om op het gewenste volume te komen. En, ten tweede is het bij een gesloten behuizingen niet erg om een iets grotere behuizing te gebruiken (e.g. 70 i.p.v. 80 liter). Dit kan je prima simuleren in WinISD bijvoorbeeld.
Tnx!! En ik vroeg me nog een ding af, is het handig om een wat lichtere subwoofer te nemen? Want ik lees op veel forums en sites dat het beter is om een versterker te hebben die wat sterker is dan de subwoofer om “spikes” aan te kunnen. Nu is de versterker maar 25 watt sterker, of is dat niet zo erg?

Op internet is het best lastig om wijzer te worden want de ene persoon zegt de versterker moet precies gelijk zijn, en de ander zegt dat hij sterker moet zijn. Ook op professionele youtube kanalen worden verschillende dingen gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
B_FORCE schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:06:
Misschien handig om dit even in het zelfbouwaudio forum te plaatsen:
Het grote Zelfbouw speaker topic

Maar om je vraag te beantwoorden.
Ik neem even aan dat het hier om een gesloten subwoofer gaat.
Dan mag je daar makkelijk ±20% tov het volume naast zitten.
Wel liever wat groter dan te klein.
Oh ja dat is een betere plek, kan ik dit topic gewoon verschuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
LuisjeNL schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:47:
De beste tip: 2x meten, 1x zagen.

Als je er dan nog vele liters er naast zit dan heb je er al te veel op :+
Hahaha ik ben niet bang dat ik er te veel naast zit hoor! Heb al eerder wel eens speaker kastjes gemaakt. Maar nu wil ik naar het volgende level de kast ook mooi gaan afwerken. Ik vroeg me alleen af wanneer je kist te groot of te klein is. En hoe je dit negatief gaat merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-08 20:45

DonJunior

NO Moderator

dnh300 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:33:
[...]

Dit kan @FeaR voor je regelen ;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GleNnoS_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-08 07:29
dnh300 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:32:
[...]

Tnx!! En ik vroeg me nog een ding af, is het handig om een wat lichtere subwoofer te nemen? Want ik lees op veel forums en sites dat het beter is om een versterker te hebben die wat sterker is dan de subwoofer om “spikes” aan te kunnen. Nu is de versterker maar 25 watt sterker, of is dat niet zo erg?

Op internet is het best lastig om wijzer te worden want de ene persoon zegt de versterker moet precies gelijk zijn, en de ander zegt dat hij sterker moet zijn. Ook op professionele youtube kanalen worden verschillende dingen gezegd.
In principe is het over het algemeen prima om beide één op één op elkaar af te stemmen (specificaties versterker en luidspreker). Echter, hangt het e.e.a. van het ontwerp van de behuizing (en dan in principe het volume van de behuizing - Qtc). Wanneer je een lagere Qtc hebt (relatief grote behuizing) zul je zien dat bij minder vermogen de maximale excursie (xmax) van de driver wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
GleNnoS_ schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:46:
[...]

In principe is het over het algemeen prima om beide één op één op elkaar af te stemmen (specificaties versterker en luidspreker). Echter, hangt het e.e.a. van het ontwerp van de behuizing (en dan in principe het volume van de behuizing - Qtc). Wanneer je een lagere Qtc hebt (relatief grote behuizing) zul je zien dat bij minder vermogen de maximale excursie (xmax) van de driver wordt gehaald.
Aah oke, een gepoorte subwoofer is natuurlijk veel efficienter, maar ik wil een gesealde voor de geluidsqualiteit en het diepere geluid. En het is makkelijker te maken.

En de subwoofer gaat misschien maar 1 keer op het hardst in zijn leven en daarna nooit meer. Ik vind dat mijn 8 inch home theater subwoofer al veel te hard kan. Dus het zal wel veilig zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:13

FeaR

In GoT we trust

dnh300 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:33:
[...]
Ik zou gewoon lekker in dit topic verder gaan. Dit topic mergen met genoemde topic maakt het er niet overzichtelijker op aangezien hier al redelijk wat reacties zijn. Ook niet alles hoeft onder de grotere verzameltopics geschaard te worden :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En denk ook aan wat dempwol in de kist; die vergroot de kist "virtueel". Je zou hem dus ietstje compacter kunnen bouwen (of de plate amp afschermen) en dan kom je onderaan de streep nog goed uit.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-08 21:50
Wat voor muziek luister je primair? Of gaat het hier om home cinema? Rock/Klassiek/R&B/Film...? Je kist grootte heeft (net als nog veel meer factoren) namelijk direct invloed op het frequentiegebied waar je bijvoorbeeld een versterking van het laag wilt hebben. De fabrikant van de woofer zal je een bepaald ontwerp meegeven, maar dat is vaak een generieke behuizing gericht op pop muziek.

Als begin kun je prima het advies van de fabrikant overnemen, maar pak dan even de frequentierespons tabel/grafiek van de fabrikant behorende bij die kist, en kijk goed of de kist optimaal presteert op de frequenties die je denkt te gaan nodig hebben voor jouw doel. Staat die tabel/grafiek toevallig in de handleiding/op de website van de fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
B-lex schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:51:
Wat voor muziek luister je primair? Of gaat het hier om home cinema? Rock/Klassiek/R&B/Film...? Je kist grootte heeft (net als nog veel meer factoren) namelijk direct invloed op het frequentiegebied waar je bijvoorbeeld een versterking van het laag wilt hebben. De fabrikant van de woofer zal je een bepaald ontwerp meegeven, maar dat is vaak een generieke behuizing gericht op pop muziek.

Als begin kun je prima het advies van de fabrikant overnemen, maar pak dan even de frequentierespons tabel/grafiek van de fabrikant behorende bij die kist, en kijk goed of de kist optimaal presteert op de frequenties die je denkt te gaan nodig hebben voor jouw doel. Staat die tabel/grafiek toevallig in de handleiding/op de website van de fabrikant?
Ik luister echt van alles, maar het is ook voor mijn home cinema dus lage bass vind ik wel belangrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
teacher schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:49:
En denk ook aan wat dempwol in de kist; die vergroot de kist "virtueel". Je zou hem dus ietstje compacter kunnen bouwen (of de plate amp afschermen) en dan kom je onderaan de streep nog goed uit.
Een te kleine kist kan je toch niet vergroten? Want dat wol neemt ook ruimte in. Een te grootte kan je wel vullen en dan word hij wat compacter toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
dnh300 schreef op zondag 18 april 2021 @ 00:25:
[...]

Een te kleine kist kan je toch niet vergroten? Want dat wol neemt ook ruimte in. Een te grootte kan je wel vullen en dan word hij wat compacter toch?
Beetje moeilijk natuurkundig verhaal, maar wol vergroot effectief het volume dat gezien wordt door de woofer zelf.
Dat kan oplopen tot zo'n 15-20%.

Voor een subwoofer is het echter minder effectief plus het zorg voor wat andere narigheden (met een duur woord heet dat niet-lineare vervorming)
Ik gebruik het niet vaak bij subwoofers, zorg er wel voor dat er voldoende bracing/versteviging is.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
B_FORCE schreef op zondag 18 april 2021 @ 01:59:
[...]

Beetje moeilijk natuurkundig verhaal, maar wol vergroot effectief het volume dat gezien wordt door de woofer zelf.
Dat kan oplopen tot zo'n 15-20%.

Voor een subwoofer is het echter minder effectief plus het zorg voor wat andere narigheden (met een duur woord heet dat niet-lineare vervorming)
Ik gebruik het niet vaak bij subwoofers, zorg er wel voor dat er voldoende bracing/versteviging is.
Ja het kan vergroten maar als de kist al te klein is denk ik niet dat het veel helpt. Ik wil het liever ook zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
dnh300 schreef op zondag 18 april 2021 @ 02:38:
[...]

Ja het kan vergroten maar als de kist al te klein is denk ik niet dat het veel helpt. Ik wil het liever ook zonder.
Ja, dus je zou de kist 15% kleiner kunnen maken.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dnh300 schreef op zondag 18 april 2021 @ 00:25:
[...]

Nee, juist andersom ;)

En had er al iemand bracing gezegd? :9

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
teacher schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:44:
[...]

Nee, juist andersom ;)

En had er al iemand bracing gezegd? :9