Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 21:00
Ik kwam er laatst achter dat mijn zorgverzekeraar (Zilveren Kruis) voor hetzelfde medicijn (ander merk) twee totaal verschillende bedragen rekende in mijn declaratieoverzicht. Deze bedragen moest ik uiteindelijk zelf betalen vanwege het eigen risico, dus ik ging op onderzoek uit.

In november kreeg ik van de apotheek 90 stuks mee van het merk Mylan. Ik moest hiervoor uiteindelijk €27,77 betalen.
Een aantal maanden later had ik opnieuw 90 tabletten nodig. De apotheek vertelde mij toen dat het merk dat ik de vorige keer had niet op voorraad was en dat ik een ander merk meekreeg met dezelfde werkzame stof. Ik zou er niets van merken; helemaal prima! Toen ik een maand later de rekening zag schrok ik me rot. Waar ik een paar maanden geleden nog €27,77 betaalde werd er nu €88,60 in rekening gebracht. Voor dezelfde hoeveelheid. Dat is 3,2x zoveel!

Ik nam contact op met mijn verzekeraar en die vertelde mij dat ik voor de bedragen bij de apotheek moest aankloppen. Dit was een declaratie en die wordt gewoon doorbelast. Ik heb me er toen maar bij neergelegd maar wel met mezelf afgesproken dat ik de volgende keer op mijn hoede zou zijn.

Vandaag was het weer zover en ging ik opnieuw naar mijn apotheek. Ik vertelde het verhaal en hoop een antwoord te krijgen. Toen vertelde de medewerker mij wat interessants: "Wij kunnen hier de prijzen niet zien. Wij krijgen gewoon 2 euro per pakje dat we verkopen van de verzekeraar en die berekend vervolgens zelf een prijs door aan de verzekerde. Ja meneer, zoveel macht hebben ze dus. Het is beschamend."

Ik pakte meteen de telefoon om opnieuw te bellen met Zilveren Kruis; op zoek naar een antwoord. Daar kreeg ik iemand te spreken die mij in de 10 minuten dat ik aan de lijn was tal van smoesjes gaf:
- "Het ene medicijn is filmonhuld en daarom duurder" - "Nee, mevrouw, dat was juist de goedkopere!"
- "Het ene medicijn wordt per 42 verpakt en het andere per 10" - "Dus ik betaal 60 euro voor de verpakking?"
- "Er zit patent op een medicijn en daarna mogen fabrikanten ze pas namaken omdat wij streven naar goedkopere zorg. Daarom kiezen we voor een goedkopere variant wanneer dit kan" - "Mevrouw dit medicijn is al tientallen jaren op de markt..

Tot we op een punt kwamen dat ze niets meer wist.. ze gaf aan dat ik wordt teruggebeld, maar dat moet ik nog maar eens zien. Zijn hier meer mensen met zo'n ervaring? Ik krijg het gevoel dat ik hier te maken heb met een verzekeraar die gewoon lekker 60 euro in eigen zak steekt. Wat is eigenlijk de rol van een zorgverzekeraar bij dit proces? Mijn huisarts schrijft iets voor. Ik haal het zelf op bij de apotheek en die declareert het bij mijn verzekeraar, die mij vervolgens de rekening stuurt. Waarom is die rekening niet 1 op 1? Waarom pakt de verzekeraar hier een marge op? De apotheek vertelde mij namelijk dat zij maar 2 euro krijgen voor een pakje van 42 tabletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:01
Vreemd verhaal.
In de basis ben ik wantrouwend tegenover verzekeraars, die hebben de hele sector in een wurggreep, maar ik kan eerlijk gezegd niet geloven dat de apotheek maar 2€ vangt...

De reactie van de medewerker van Zilveren Kruis is beschamend, die zit je feitelijk voor te liegen in de hoop dat je weg gaat!

Ik zou eea op schrift vragen aan zowel de apotheek als de verzekeraar. Dan heb je daarna een aanknopingspunt om verder te gaan.
Wellicht loopt er hier ook nog wel een apotheker of medewerker van een verzekeraar rond om meer info te geven?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 09:18
Viavia28 schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:07:

Vandaag was het weer zover en ging ik opnieuw naar mijn apotheek. Ik vertelde het verhaal en hoop een antwoord te krijgen. Toen vertelde de medewerker mij wat interessants: "Wij kunnen hier de prijzen niet zien. Wij krijgen gewoon 2 euro per pakje dat we verkopen van de verzekeraar en die berekend vervolgens zelf een prijs door aan de verzekerde. Ja meneer, zoveel macht hebben ze dus. Het is beschamend."
Wat is de prijs als je per pin betaalt en niet via je verzekering? Ze moeten toch een kassa kunnen aanslaan lijkt me. De bon kun je ook zelf declareren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:08
Welke pil hebben we het over? Kijk anders zelf gewoon even op medicijnkosten.nl, daar zie je dat het per fabrikant nogal verschilt wat een medicament kost. Vaak wordt de goedkoopste uitgeleverd.

[ Voor 3% gewijzigd door MoiZie op 12-04-2021 19:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:39
Smobbo schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:28:
Vreemd verhaal.
In de basis ben ik wantrouwend tegenover verzekeraars, die hebben de hele sector in een wurggreep, maar ik kan eerlijk gezegd niet geloven dat de apotheek maar 2€ vangt...
Klopt, meestal krijgen ze nog minder. Gelukkig hebben ze ook andere inkomsten, anders had je naar medicijnen kunnen fluiten.

Het hele NL systeem met commerciële verzekeraars en ziekenhuizen is in en in rot.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:56
.... De apotheek vertelde mij toen dat het merk dat ik de vorige keer had niet op voorraad was en dat ik een ander merk meekreeg met dezelfde werkzame stof. Ik zou er niets van merken; helemaal prima! ...
En hebben ze dan ook nog het "Begeleidingsgesprek" in rekening gebracht? Volgens mij doen sommigen dat omdat "een ander medicijn" is.

Dat is ook zo iets waar ik me nog over kan verbazen. Plus dat de apotheek geen factuur afgeeft, immers uiteindelijk betaal je het vaak uiteindelijk zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Of anders even bij een andere apotheek informeren wat het daar kost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
The_Vice schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:39:
[...]

En hebben ze dan ook nog het "Begeleidingsgesprek" in rekening gebracht? Volgens mij doen sommigen dat omdat "een ander medicijn" is.
Kom eens met een bron voor je aan dit soort beschuldigingen begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 16:23
Het zou toch mooi zijn als het verplicht gaat worden dat apotheken en ziekenhuizen vooraf aangeven middels een offerte ofzo wat een medicijn of behandeling gaat kosten?

Mij hebben ze ook meerdere keren uitlegkosten ofzo doorberekend voor vrijwel geen uitleg ( op de bijsluiter staat meer info) Het zou toch fijn zijn als ik dan de optie heb om zelf de bijsluiter te lezen en daarmee 15 euro te besparen. En op zondag zelfs nog het dubbele!

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
MoiZie schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:32:
Welke pil hebben we het over? Kijk anders zelf gewoon even op medicijnkosten.nl, daar zie je dat het per fabrikant nogal verschilt wat een medicament kost. Vaak wordt de goedkoopste uitgeleverd.
Apothekers leggen hier graag over uit.

Bij een generiek medicijn moet de apotheker het merk leveren waarmee de verzekeraar een contract heeft. Dit gaat er om welk medicijn het goedkoopste voor de verzekeraar is: Een duurder medicijn kan hun minder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
KopenMetBitcoin schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:56:

Mij hebben ze ook meerdere keren uitlegkosten ofzo doorberekend voor vrijwel geen uitleg ( op de buisluiter staat meer) Het zou toch fijn zijn als ik dan de optie heb om zelf de buisluiter te lezen en daarmee 15 euro te besparen. En op zondag zelfs nog het dubbele!
Die kosten niet enkel bedoeld om die uitleg te bekostigen, ze zijn ook (misschien wel vooral) bedoeld om de tijd die de apotheek kwijt is om te controleren of je het medicijn veilig kunt gebruiken te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

Drardollan schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:53:
[...]

Bij mijn apotheek rekenen ze zes euro voor eerste uitgifte. Enige wat ze mij meegeven is een stapel papier (bijsluiter) en ze lezen voor wat er op het recept staat (niet innemen met melk, direct na het eten, kuur afmaken etc )

OFFLINE enkele berichten geedit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:41
[...]

Leuk topic over uitleg kosten:
Apotheek declareert €13 voor "uitleg" nieuwe medicatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Mrjraider schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:05:
[...]

Bij mijn apotheek rekenen ze zes euro voor eerste uitgifte. Enige wat ze mij meegeven is een stapel papier (bijsluiter) en ze lezen voor wat er op het recept staat (niet innemen met melk, direct na het eten, kuur afmaken etc )
Dan wordt het tijd dat je gaat lezen wat ze nog meer doen voor deze kosten. Ze checken ook of jij het medicijn wel kunt gebruiken.

Overigens zijn apotheken wettelijk verplicht dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:51

InFamous

excommunicado

Wat een onzin....

De apotheek kan je precies vertellen wat iets kost, ik betaalde zelf medicijnen die niet vergoed werden en die tikte ik gewoon af bij de apotheek in plaats van te declareren via de zorgverzekeraar om dan alsnog zelf betalen.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Ik hoef daar geen topic voor te lezen, ik weet hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
Drardollan schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:04:
[...]

Die kosten niet enkel bedoeld om die uitleg te bekostigen, ze zijn ook (misschien wel vooral) bedoeld om de tijd die de apotheek kwijt is om te controleren of je het medicijn veilig kunt gebruiken te betalen.
Dat zal best. En ik gun iedereen z'n brood. Maar wees daar wel transparant over. Zeker als mensen zelf deze kosten moeten gaan betalen.

Nu krijg je een recept van de dokter. Dat haal je netjes op. En maanden later * surprise * je krijgt d fatuur doorgezet van de verzekering.

Ik zou dan toch liever een recept krijgen van de dokter. En dat ik daarna in een soort pricewatch van medicijnen kan zoeken op de goedkoopste leverancier incl. check/handelings-/uitleg en bijsluitervoorleeskosten.

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchrevenge
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:19
Zo te horen heeft jouw apotheek een IDEA contract (https://www.zilverenkruis...iddelenbeleid-achmea-zorg). Zilveren Kruis zou je ook een nette uitleg moeten kunnen geven.

Het gekke is dat de apotheek niet op voorhand kan zeggen wat het je gaat kosten.

De beste uitleg die ik online kan vinden is te lezen in dit topic en dan met name de reactie van Eva. Het topic is wel wat ouder, dus lees even Zilveren Kruis in plaats van Achmea en het btw percentage is ondertussen 9%. De uitleg klopt echter nog steeds.
https://samen.zilverenkru...71/gevolgen-idea-contract
[...]

Dat is ook zo iets waar ik me nog over kan verbazen. Plus dat de apotheek geen factuur afgeeft, immers uiteindelijk betaal je het vaak uiteindelijk zelf.
Dat kan alleen maar bij een nieuw geneesmiddel, niet bij een ander merk van dezelfde werkzame stof.
Andere verzekeraar, maar dezelfde regels: https://www.cz.nl/vergoed...esprek-nieuw-geneesmiddel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
KopenMetBitcoin schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:09:
[...]

Dat zal best. En ik gun iedereen z'n brood. Maar wees daar wel transparant over. Zeker als mensen zelf deze kosten moeten gaan betalen.

Nu krijg je een recept van de dokter. Dat haal je netjes op. En maanden later * surprise * je krijgt d fatuur doorgezet van de verzekering.

Ik zou dan toch liever een recept krijgen van de dokter. En dat ik daarna in een soort pricewatch van medicijnen kan zoeken op de goedkoopste leverancier incl. check/handelings-/uitleg en bijsluitervoorleeskosten.
Als je ergens mee wil spelen, dan is het je gezondheid tenslotte. Handje klap voor een paar euro goedkoper.

Maar ik zal je uit de droom helpen, je moet een fatsoenlijke zorgverzekering nemen. Die bepalen namelijk wat jij betaalt en krijgt.

En transparantie is er voldoende, als je de moeite doet om 10 seconden Google te gebruiken. Maar blijkbaar ga je wel een uur naar een pricewatch willen kijken om 1 euro te besparen, maar niet om te kijken wat kosten inhouden.

Anno 2021 mogen we er toch wel vanuit gaan dat men op de hoogte is hoe dingen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dutchrevenge schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:10:

Dat kan alleen maar bij een nieuw geneesmiddel, niet bij een ander merk van dezelfde werkzame stof.
Andere verzekeraar, maar dezelfde regels: https://www.cz.nl/vergoed...esprek-nieuw-geneesmiddel
Klopt helemaal, en dat is ook hoe het werkt.

Tenzij je pas na 12 maanden weer komt, dat je naar verschillende apotheken gaat of zoals je zegt een heel ander middel zou krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
@Drardollan ik ben het niet met je eens. Je weet als klant gewoon niet hoe hoog de rekening gaat worden. En als je van mening bent dat je dan maar geen eigen risico moet nemen ofzo.... dan moet de overheid dat instrument gewoon wegnemen. Iedereen geen eigen risico meer. En alles vergoed. Einde discussie bij de consument.

Het idee van een eigenrisico is dat je mensen kosten bewuster maakt van de zorg. En daarmee stuurt in het maken van keuzes. Wil ik een goedkopere behandeling of duurder? Wil ik een A-merk of B-merk? Maar als wij die keuze niet krijgen middels een offerte vooraf.... waarom zou je dan een eigen risico willen? Je hebt immers geen keuze, blijkbaar.

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
*knip* Als je niet op een fatsoenlijke toon ontopic kunt reageren, dan kun je beter niet reageren.

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 12-04-2021 20:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
Drardollan schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:23:
[...]

Wat heeft het eigen risico hier nu weer mee te maken?
Nou.... dit betaald de consument direct uit eigen zak. Dus daar ik wil graag in kunnen "sturen". Want anders heeft een eigen risico dus geen zin.

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

*knip offtopic*

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 12-04-2021 20:31 ]

OFFLINE enkele berichten geedit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-05 07:25
*knip offtopic*

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 12-04-2021 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
KopenMetBitcoin schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:21:
@Drardollan ik ben het niet met je eens. Je weet als klant gewoon niet hoe hoog de rekening gaat worden.
Waarom zoek je dat dan niet gewoon op?

Alle prijzen van alle medicijnen staan gewoon online, vraag je toedieningsvorm en klaar.
https://www.medicijnkosten.nl/

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
SmurfLink schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:39:
[...]

Alle prijzen van alle medicijnen staan gewoon online, vraag je toedieningsvorm en klaar.
Dat is handig! Ik wist oprecht niet dat dit bestaat!

Ook goed dat ze de kosten die de apotheek in rekening brengt even opsommen;
Reken voor de volgende uitgiften op:

voor een gewone uitgifte is het tarief ongeveer 6 euro - 7 euro;
voor een eerste uitgifte is het tarief ongeveer 12 euro- 14 euro;
voor een bereiding is de opslag ongeveer 18 euro - 21 euro;
voor een bijzondere bereiding is de opslag ongeveer 90 euro - 120 euro;
voor een uitgifte buiten kantooruren ongeveer 35 euro -45 euro.
Nu nog zo'n website voor behandelingen in het ziekenhuis. Dat je vooraf (bijvoorbeeld) de kosten voor een Glaucoom onderzoek kunt opzoeken. Ik heb van de opticien ooit een doorverwijzing gehad die uiteindelijk dus onnodig bleek en...... hoppa 400 euro eigen risco in 1 keer weg 8)7

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-aroq
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-05-2021
"Wij kunnen hier de prijzen niet zien. Wij krijgen gewoon 2 euro per pakje dat we verkopen van de verzekeraar en die berekend vervolgens zelf een prijs door aan de verzekerde. Ja meneer, zoveel macht hebben ze dus. Het is beschamend."
Maar dat zou betekenen dat verzekeraars gigantische marges op de zorgverzekering maken. Maar dat is dus niet zo. De enige reden dat verzekeraars zorgverzekeringen aanbieden is dat een zekere inkomstenbron is, en dat ze daardoor een groot klantenbestand krijgen aan wie ze andere verzekeringen kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
Dutchrevenge schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:10:
Zo te horen heeft jouw apotheek een IDEA contract (https://www.zilverenkruis...iddelenbeleid-achmea-zorg). Zilveren Kruis zou je ook een nette uitleg moeten kunnen geven.

Het gekke is dat de apotheek niet op voorhand kan zeggen wat het je gaat kosten.

De beste uitleg die ik online kan vinden is te lezen in dit topic en dan met name de reactie van Eva. Het topic is wel wat ouder, dus lees even Zilveren Kruis in plaats van Achmea en het btw percentage is ondertussen 9%. De uitleg klopt echter nog steeds.
https://samen.zilverenkru...71/gevolgen-idea-contract

[...]

Ik heb even gekeken op de lijst met preferente geneesmiddelen en daar is dus mijns inziens weer iets geks aan de hand. Er staat dat er vanaf dit jaar een merk preferent is. Dat is het merk dat ik vorig jaar kreeg, maar dit jaar dus niet. Dus vanaf het jaar dat ik dat zou moeten krijgen heb ik nu tweemaal een ander medicijn gehad. De apotheker gaf aan dat dat ook met voorradigheid te maken heeft, maar dat rechtvaardigt niet het kostenverschil.

Overigens: als ik kijk op medicijnkosten.nl zie ik een prijs per dag. Houdt dat in de prijs per tablet? Hoe moet ik dat lezen? https://www.medicijnkoste...b5762b4a180faf6b68f201d4f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
K-aroq schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:51:
[...]

Maar dat zou betekenen dat verzekeraars gigantische marges op de zorgverzekering maken. Maar dat is dus niet zo. De enige reden dat verzekeraars zorgverzekeringen aanbieden is dat een zekere inkomstenbron is, en dat ze daardoor een groot klantenbestand krijgen aan wie ze andere verzekeringen kunnen verkopen.
De inkomsten zijn toch de zorgpremies? Waarom pakken zij dan ook een enorme marge op medicijnen die ik zonder hun tussenkomst bij een apotheek afneem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:44
KopenMetBitcoin schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:48:
Nu nog zo'n website voor behandelingen in het ziekenhuis. Dat je vooraf (bijvoorbeeld) de kosten voor een Glaucoom onderzoek kunt opzoeken. Ik heb van de opticien ooit een doorverwijzing gehad die uiteindelijk dus onnodig bleek en...... hoppa 400 euro eigen risco in 1 keer weg 8)7
Dit kun je bij de meeste ziekenhuizen bij benadering inzien. Dit kun je vinden onder de noemer passantenprijslijst. Indien je op Google zoekt voor passantenprijslijst, in combinatie met de naam van het ziekenhuis, dan vind je deze lijsten al snel.

Let wel, ziekenhuizen en zorgverzekeraars hebben onderlinge prijsafspraken. Dus de bedragen zullen niet geheel overeenkomen. Passantenprijslijsten zijn in principe gericht op onverzekerden. Maar het geeft wel een zekere richtprijs wat het ziekenhuis ongeveer verwacht voor een bepaalde procedure, polikliniekbezoek, etc.

Verder blijft eigen risico natuurlijk een lastig iets in deze. Enerzijds heeft het als effect dat men enigszins bewust omgaat met zorgkosten. Anderzijds loop je risico dat men zorg gaat timen op financiële gronden. Iets dat ongewenst is, omdat men vaak zelf onvoldoende kan inschatten of iets enige haast behoeft of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
Viavia28 schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:10:
[...]

Ik heb even gekeken op de lijst met preferente geneesmiddelen en daar is dus mijns inziens weer iets geks aan de hand. Er staat dat er vanaf dit jaar een merk preferent is. Dat is het merk dat ik vorig jaar kreeg, maar dit jaar dus niet. Dus vanaf het jaar dat ik dat zou moeten krijgen heb ik nu tweemaal een ander medicijn gehad. De apotheker gaf aan dat dat ook met voorradigheid te maken heeft, maar dat rechtvaardigt niet het kostenverschil.

Overigens: als ik kijk op medicijnkosten.nl zie ik een prijs per dag. Houdt dat in de prijs per tablet? Hoe moet ik dat lezen? https://www.medicijnkoste...b5762b4a180faf6b68f201d4f
https://www.medicijnkoste...gemiddelde-kosten-per-dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het verhaal klinkt wat raar, in mijn ervaringen weten de apotheken altijd exact wat hoeveel kost.

Ze kunnen ook precies aangeven welk middel generiek is en dus met dezelfde bestanddelen is, maar over het algemeen een stuk goedkoper.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Dutchrevenge
Viavia28 schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:10:
[...]

De Valaciclovir 500MG die je linkt is niet preferent aangewezen bij een IDEA apotheek. De apotheek mag zelf bepalen welk middel ze leveren aan jou. Wel hebben zij er baat bij om dit ook zo goedkoop mogelijk te doen.

In principe heb jij als verzekerde niet veel te maken met de afspraak tussen de apotheek en Zilveren Kruis.
Zilveren Kruis heeft een afspraak dat zij een vast bedrag per pakje betalen aan de apotheek, zeg 2 euro. Sommige verzekerden hebben hele goedkope middelen, zeg 0,50 euro per pakje en anderen (zoals jij) een duurder pakje van 90 euro. Zilveren Kruis vindt het niet redelijk om iedereen 2 euro eigen risico te laten betalen. Jij zou dan heel voordelig uit zijn, terwijl iemand met goedkope medicatie duurder uit is. Wat zij dus doen is dat iedereen een korting krijgt op de prijs van bijvoorbeeld 20%. Hierdoor betaal jij dan 81 euro en de goedkope verzekerde 0,40 euro. Het kortingspercentage wordt achteraf berekend zodat gemiddeld iedereen 2 euro eigen risico betaalt. Zilveren Kruis maakt hier ook geen winst op.

In jouw geval kreeg je eerder een middel dat gemiddeld 0,26 euro kost per pil (https://www.medicijnkoste...5f57296752f8a0e10ed507f97)
Je kunt de prijs omzetten naar prijs per pil.

Nu kreeg je een middel wat gemiddeld 1,09 euro kost per pil
(https://www.medicijnkoste...b5762b4a180faf6b68f201d4f)

Jij betaalde 88,60 euro / 90 = 0,98 euro per pil. Ongeveer een korting van (1,09 - 0,98) / 1,09 = 10% t.o.v. de gemiddelde prijs. Je zou bijna zeggen dat je goedkoop uit bent (Nee, ik werk niet voor Zilveren Kruis ;) )

Nog steeds is dat duurder dan je eerdere middel. Ga er maar vast van uit dat je de volgende keer weer het goedkopere middel krijgt indien dat beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
Dutchrevenge schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:31:
[...]

De Valaciclovir 500MG die je linkt is niet preferent aangewezen bij een IDEA apotheek. De apotheek mag zelf bepalen welk middel ze leveren aan jou. Wel hebben zij er baat bij om dit ook zo goedkoop mogelijk te doen.

In principe heb jij als verzekerde niet veel te maken met de afspraak tussen de apotheek en Zilveren Kruis.
Zilveren Kruis heeft een afspraak dat zij een vast bedrag per pakje betalen aan de apotheek, zeg 2 euro. Sommige verzekerden hebben hele goedkope middelen, zeg 0,50 euro per pakje en anderen (zoals jij) een duurder pakje van 90 euro. Zilveren Kruis vindt het niet redelijk om iedereen 2 euro eigen risico te laten betalen. Jij zou dan heel voordelig uit zijn, terwijl iemand met goedkope medicatie duurder uit is. Wat zij dus doen is dat iedereen een korting krijgt op de prijs van bijvoorbeeld 20%. Hierdoor betaal jij dan 81 euro en de goedkope verzekerde 0,40 euro. Het kortingspercentage wordt achteraf berekend zodat gemiddeld iedereen 2 euro eigen risico betaalt. Zilveren Kruis maakt hier ook geen winst op.

In jouw geval kreeg je eerder een middel dat gemiddeld 0,26 euro kost per pil (https://www.medicijnkoste...5f57296752f8a0e10ed507f97)
Je kunt de prijs omzetten naar prijs per pil.

Nu kreeg je een middel wat gemiddeld 1,09 euro kost per pil
(https://www.medicijnkoste...b5762b4a180faf6b68f201d4f)

Jij betaalde 88,60 euro / 90 = 0,98 euro per pil. Ongeveer een korting van (1,09 - 0,98) / 1,09 = 10% t.o.v. de gemiddelde prijs. Je zou bijna zeggen dat je goedkoop uit bent (Nee, ik werk niet voor Zilveren Kruis ;) )

Nog steeds is dat duurder dan je eerdere middel. Ga er maar vast van uit dat je de volgende keer weer het goedkopere middel krijgt indien dat beschikbaar is.
Bedankt voor dit logische verhaal. Dit maakt alles een stuk helderder. Alhoewel ik het natuurlijk nog steeds raar vind dat de prijzen van die medicijnen zo uiteen liggen en dat een apotheek schijnbaar niet de verantwoordelijkheid voelt om aan te geven dat ze me een flink duurder medicijn meegeven omdat zij toch voor elk medicijn hetzelfde ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
@Drardollan uit je reacties in het topic krijg ik het idee dat je werkt bij/voor een apotheek?
Zo ja, waarom leg je dan niet uit hoe het werkt? Je valt nu alles en iedereen aan die een vraag stelt of een opmerking maakt. Blijkbaar weet jij het beter, help ons dan even...

Ik zou het gewoon logisch vinden om een rekening te krijgen bij de apotheek, die kan je dan checken met de kosten die de verzekeraar rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopenMetBitcoin
Het zou transparant zijn als je bij de apotheek een soort van factuur krijgt met de kosten die ze gaan doorberekenen aan de verzekering incl. de uitgifte kosten opslag.

Sterker nog. Eigenlijk wil ik de optie krijgen om deze kosten direct af te rekenen zonder tussenkomst van de verzekering. Als ik het uiteindelijk toch moet betalen dan hoefd mijn verzekering dit ook niet te weten. Hoe minder ze weten over mijn medische history hoe beter.

Kopen met Bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Smobbo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:33:
@Drardollan uit je reacties in het topic krijg ik het idee dat je werkt bij/voor een apotheek?
Zo ja, waarom leg je dan niet uit hoe het werkt? Je valt nu alles en iedereen aan die een vraag stelt of een opmerking maakt. Blijkbaar weet jij het beter, help ons dan even...

Ik zou het gewoon logisch vinden om een rekening te krijgen bij de apotheek, die kan je dan checken met de kosten die de verzekeraar rekent.
Klopt, ik heb daar een directe relatie mee.

Ik heb het uitgelegd, en die post vind je hier: Drardollan in "Zorgverzekeraar bepaalt prijs medicijn bij declaratie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

KopenMetBitcoin schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:57:
Het zou transparant zijn als je bij de apotheek een soort van factuur krijgt met de kosten die ze gaan doorberekenen aan de verzekering incl. de uitgifte kosten opslag.

Sterker nog. Eigenlijk wil ik de optie krijgen om deze kosten direct af te rekenen zonder tussenkomst van de verzekering. Als ik het uiteindelijk toch moet betalen dan hoefd mijn verzekering dit ook niet te weten. Hoe minder ze weten over mijn medische history hoe beter.
Die opties heb je ook gewoon.
Gewoon aan de balie vragen.
Dat het voor een apotheek niet de standaard manier van uitleveren is, betekent niet dat dat niet kan.

Je loopt dan alleen de terugbetaling mis als je evt over je eigen risico heen gegaan was vziw.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 13-04-2021 11:47 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:16

Qwerty-273

Meukposter

Dit is het probleem van het Nederlandse stelsel - veel van de kosten van de gezondheidszorg zie je niet als verzekerde. De rekeningen zijn alleen zichtbaar tussen de uitvoerende kant en de zorgverzekeraars. Zeker op de punten waar de verzekeraar het volledig dekt.

Daar is het dus compleet normaal dat de uitvoerende kant waar jij als klant contact mee hebt (de dokter, de apotheker, etc.) geen enkele idee meer heeft van wat het gaat kosten. Dit wordt op de achtergrond afgehandeld door de administratie afdeling (van de uitvoerende kant) en de verzekeraar.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:11

Chiron

Moderator Discord
Het kan daarna nog erger; Bij de apotheek aankomen om insuline op te halen, en dan doodleuk een heel ander merk dan gebruikelijk in handen geduwd krijgen 'ja dit was verzekeringstechnisch beter, en dit is ok want de huisarts heeft het goedgekeurd'.
Huisarts weet uiteraard van niks, gaat sowieso niet via huisarts maar via specialist en er is ook geen overleg geweest met de diabetes arts, internist, of diabetesverpleegkundige van het ziekenhuis :X

In het geval van insuline veranderen kan het verregaande gevolgen hebben, want elk merk/type kan een persoon anders op reageren, en zal vantevoren besproken moeten worden.

Zo gaat de verzekeraar op de stoel van de arts zitten... :X

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
Drardollan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:14:
[...]

Klopt, ik heb daar een directe relatie mee.

Ik heb het uitgelegd, en die post vind je hier: Drardollan in "Zorgverzekeraar bepaalt prijs medicijn bij declaratie"
Die post is door een mod leeggehaald, dus nou ben ik helemaal nieuwsgierig :+ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Qwerty-273 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:48:
Daar is het dus compleet normaal dat de uitvoerende kant waar jij als klant contact mee hebt (de dokter, de apotheker, etc.) geen enkele idee meer heeft van wat het gaat kosten. Dit wordt op de achtergrond afgehandeld door de administratie afdeling (van de uitvoerende kant) en de verzekeraar.
De uitvoerende kant (de apotheker) weet exact hoeveel middelen ten opzichte van elkaar kosten, hun hebben gewoon de standaard prijs van elk middel voor hun snufferd staan.

Uiteindelijk via de zorgverzekeraar zal het marginaal goedkoper zijn, maar aan de balie kunnen ze je gewoon vertellen wat het ongeveer gaat kosten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:32:
[...]

Klopt, meestal krijgen ze nog minder. Gelukkig hebben ze ook andere inkomsten, anders had je naar medicijnen kunnen fluiten.

Het hele NL systeem met commerciële verzekeraars en ziekenhuizen is in en in rot.
Hier beweer je zonder onderbouwing dat apothekers meestal minder dan €2 krijgen voor iets waar de zorgverzekeraar €90 voor rekent. Oftewel dat zorgverzekeraar meestal op medicijnen een marge van richting de 5000% maken. Dat is nogal een bewering, en al helemaal gezien de marges van de verzekeraars. En je vervolg post is:
[...]

Oftewel ik zou zeggen: Kom eens met een bron voor je aan dit soort beschuldigingen begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
Sissors schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:26:
[...]

Hier beweer je zonder onderbouwing dat apothekers meestal minder dan €2 krijgen voor iets waar de zorgverzekeraar €90 voor rekent. Oftewel dat zorgverzekeraar meestal op medicijnen een marge van richting de 5000% maken. Dat is nogal een bewering, en al helemaal gezien de marges van de verzekeraars. En je vervolg post is:

[...]

Oftewel ik zou zeggen: Kom eens met een bron voor je aan dit soort beschuldigingen begint.
Die bedragen leidt hij/zij af van mijn post.
Dit zijn de bedragen die ik doorkreeg van de apotheker. Dus vind ik het logisch dat die in het voorbeeld gebruikt worden.

Wat ik nog niet snap in dit verhaal:

Als de apotheker een standaard bedrag krijgt van de verzekeraar, maakt de apotheker toch een groot verlies bij de inkoop van een duurder medicijn wanneer de goedkopere variant niet beschikbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:38

ZieMaar!

Moderator General Chat
Zorgverzekeraars maken nauwelijks winst op de basisverzekering. De meeste mensen hebben een ander beeld, maar google maar eens (hint: van de ruim 3440 euro die binnenkomt per verzekerde gaat er 3300 terug de zorg in en voor het verschil moet al het werk nog gedaan worden, zoals de telefoontjes hierboven, op advies van die apotheek).

Dat gezegd hebbende: is het niet gewoon zo dat je als apotheek een stukje vast 'handling-kosten' krijgt van de zorgverzekeraar? Dus 10 pillen met kostprijs € 10,- staat als € 12,- op je declaratie overzicht en 10 pillen met kostprijs € 100,- voor € 102,-, waarbij die 2 euro dus de marge is voor de apotheek en de zorgverzekeraar dus de kostprijs van de medicijnen én de apotheek betaalt (en jij dat dus op je overzicht ziet)?

Feitelijk (als bovenstaande een beetje klopt) had ik verwacht dat de apotheek je had gewaarschuwd en het niet had afgeschoven op de zorgverzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Drardollan schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:09:
[...]

Ik hoef daar geen topic voor te lezen, ik weet hoe het werkt.
Dan heb je je bron toch al?
Of wilde je gewoon "op zijn tweaker" reageren?

Daarbij is het de huisarts die uit zoekt of je het medicijn mag/kan gebruiken.
Nu "heb ik de luxe" dat apotheek en huisarts in feite 1 zijn (het is 1 gebouw) dus wellicht is dat niet hoe het in de meeste andere plaatsen werkt=

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-05 16:18
Hoi, ik ben een manager in de openbare apotheek. Zilverenkruis en wellicht ook andere verzekeraars hebben met apotheken een bepaald contract (per apotheek anders). Als een apotheek een geneesmiddel van 100 euro aan een patiënt meegeeft dan krijgt de apotheek de gemiddelde kosten betaald (goedkoopste merk) dus bijvoorbeeld 2-20 euro. Ook declareert een apotheek bijvoorbeeld 10 euro voor een geneesmiddel en Zilverenkruis maakt het 5-8 keer duurder. Hebben wij ook paar keer gehad en heel veel gefrustreerde patiënten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Laatst online: 26-04 16:31
Wat medicijnprijzen (of andere zorgkosten) betreft moet je altijd bedenken dat er eigenlijk 3 onafhankelijke 'prijslijsten' zijn:

1) de publieke prijzen, die je verzekeraar je via eigen risico in rekening brengt.
2) de feitelijke kosten, het bedrag dat de verzekeraar aan de apotheek vergoed via onderlinge afspraken. Hier zitten vaak regelingen in als 'gemiddelde kosten' etc. om de apotheek te motiveren vooral de goedkopere middelen te pakken.
3) de inkoopprijzen, de werkelijke inkoopkosten die de apotheek/groothandel maakt bij de fabrikant. Hier kunnen bijvoorbeeld combinatie- of volume-kortingen in zitten.

Het hele systeem is er op gericht dat het totaal van die drie een beetje in balans is, maar er is maar heel weinig druk (en absoluut geen transparantie) om te zorgen dat de publieke prijs van medicijn A enigszins in de buurt komt van het inkoopbedrag van datzelfde medicijn.

Het zou goed kunnen zijn dat in TS' geval door concurrentie/inkoopvoordeel de prijzen op niveau 2 of 3 (voor de apotheek of zorgverzekeraar) vrijwel gelijk zijn, maar dat de publieke prijs nooit aangepast is.

[ Voor 10% gewijzigd door Ilmar op 14-04-2021 11:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dutchrevenge
Viavia28 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:35:
[...]

Die bedragen leidt hij/zij af van mijn post.
Dit zijn de bedragen die ik doorkreeg van de apotheker. Dus vind ik het logisch dat die in het voorbeeld gebruikt worden.

Wat ik nog niet snap in dit verhaal:

Als de apotheker een standaard bedrag krijgt van de verzekeraar, maakt de apotheker toch een groot verlies bij de inkoop van een duurder medicijn wanneer de goedkopere variant niet beschikbaar is?
In het model van de apotheker ben je vast geen voordelige patiënt nee. Waarschijnlijk ben jij verlieslatend voor hem. Vandaar ook de incentive voor de apotheek om jou een goedkoop middel te geven. Nu zit er vast een stuk risico-opslag in het afgesproken tarief met Zilveren Kruis. Daarnaast heeft de apotheker mogelijk wel een betere inkoopdeal waardoor hij niet helemaal leeg loopt.

De apotheken zijn niet de enige met inkoopdeals, soms maken zorgverzekeraars bij preferentie ook (ondoorzichtige) inkoopdeal bij preferentie:
https://www.knmp.nl/prakt...stiging/preferentiebeleid
Onder couvert: de zorgverzekeraar nodigt leveranciers uit om een aanbieding in een gesloten envelop te doen. De zorgverzekeraar krijgt achteraf de leverancierskorting op basis van de geneesmiddelen die de apotheker heeft gedeclareerd. Het blijft tussen leverancier en zorgverzekeraar wat de uiteindelijke overeengekomen prijs is.
Dan een wat algemenere reactie buiten de directe vraag van OP. Indien je maar gek (ik dus 8)7 ;w ) genoeg bent om te zoeken, dan is er veel openbare informatie te vinden.

Voor zover ik weet is er slechts 1 commerciële zorgverzekeraar in Nederland (EUCARE). IptiQ was tot 2020 actief, maar die zijn er mee gestopt.

De overige zorgverzekeraars zijn er dus niet op gericht om winst te maken. Het gebeurt wel eens dat er winst wordt gemaakt, maar vaak is dat om of een eerder tekort aan te vullen of om volgend jaar een scherpere premie te kunnen stellen.

Zorgverzekeraar CZ sluit coronajaar af met hogere winst: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210330_93671240
Zorgverzekeraar Menzis lijdt over 2020 een verlies van 41 miljoen euro: https://huisartsvandaag.n...lies-van-41-miljoen-euro/

Volgens een aantal artikelen staat Nederland op plek 3 van de laagste prijzen van medicatie in de wereld.
https://theconversation.c...an-other-countries-111256

De Nederlandse overheid, de verzekeraars (en de zorgaanbieders) zorgen al jaren voor lagere prijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WylypWo4BlsVEQVeVLXTzuZDUBY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2Xc4chv9cOqPJphrh5SnwmgS.png?f=user_large
https://www.sfk.nl/public...iten/Dataenfeiten2020.pdf

Persoonlijk vind ik dat we met zijn allen in Nederland best goed bezig zijn op het gebied van de kostenbeheersing in de farmacie. Dat neemt niet weg dat er op individuele casuïstiek schrijnende zaken zijn.

Mocht je het overigens niet eens zijn met de prijzen die je betaalt voor de zorg/medicatie, dan kun je altijd overstappen. De belangrijkste reden voor overstappen is echter vaak die ene euro op je premie in plaats van de inhoud van het pakket.
https://www.zorgwijzer.nl...erstappen-zorgverzekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
UltraInstinct schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:41:
....
Zilverenkruis maakt het 5-8 keer duurder. Hebben wij ook paar keer gehad en heel veel gefrustreerde patiënten.
Dit kan toch niet de bedoeling zijn lijkt mij? Goed dat er een administratieve vergoeding betaald moet worden prima, maar dat ze op zo'n manier de prijzen opschroeven richting de verzekerde is ronduit schandalig. Denk dat hier wel wat mee zou moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
mvrhrln schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:36:
[...]

Dit kan toch niet de bedoeling zijn lijkt mij? Goed dat er een administratieve vergoeding betaald moet worden prima, maar dat ze op zo'n manier de prijzen opschroeven richting de verzekerde is ronduit schandalig. Denk dat hier wel wat mee zou moeten gebeuren.
Klopt, wij hebben daar heel veel problemen door gekregen met patiënten. Wij declareren 24 euro (laten ook bewijs zien aan de patiënt) en zorgverzekeraar maakt er 100 + euro van. Patiënt belt zorgverzekering en zij geven aan dat apotheek een fout heeft gemaakt en patiënt belt ons dan weer boos op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
UltraInstinct schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:45:
[...]

Klopt, wij hebben daar heel veel problemen door gekregen met patiënten. Wij declareren 24 euro (laten ook bewijs zien aan de patiënt) en zorgverzekeraar maakt er 100 + euro van. Patiënt belt zorgverzekering en zij geven aan dat apotheek een fout heeft gemaakt en patiënt belt ons dan weer boos op.
Is iets om door te sturen naar een 2e kamer lid (zou zelf even niet weten wie), en/of een programma als Radar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Dutchrevenge schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:29:
[...]
Persoonlijk vind ik dat we met zijn allen in Nederland best goed bezig zijn op het gebied van de kostenbeheersing in de farmacie.

[...]

Dat neemt niet weg dat er op individuele casuïstiek schrijnende zaken zijn.
Ik ook, daarom heb ik net weer € 635 overgemaakt aan mijn zorgverzekeraar, eigen risico én eigen bijdrage voor 2021 in één keer. Aan het einde van dit jaar weer een jaarvoorraad medicijnen bestellen en dan valt die € 250 aan eigen bijdrage in 2022 weer weg - als die regeling al verlengd wordt (gelukkig zet mijn huisarts niet de frequentie op het recept, maximale verstrekking is volgens mij maar 3 maand). Goed bezig dus :)

Nee, 'mijn' medicijn wordt ook in een aanvullend pakket nergens vergoed en is voorlopig nog onder patent, en ja ik kan het betalen, al ervaar ik het als een kankertaks. Ik heb medelijden met al die mensen die ook baat zouden kunnen hebben bij dit medicijn maar het niet kunnen betalen (wordt overal in de EU vergoed, behalve in Nederland). Dat zijn ongetwijfeld die schrijnende individuele gevallen waar jij op doelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchrevenge
UltraInstinct schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:45:
[...]

Dit zou uitlegbaar moeten zijn. De verzekeraar mag voor zover ik weet niet zomaar de prijs van het eigen risico enorm opschroeven hoger dan de GVS limiet. Toch eens een klacht in laten indienen door de patiënt en om uitleg vragen.

Er kan wel een verschil zitten tussen de afspraak Zorgverzekeraar-Apotheek en Zorgverzekeraar-Patiënt. Zoals in het voorbeeld van OP gebeurt dat wel, dat is echter wel uitlegbaar zoals in mijn eerdere post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Dutchrevenge schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:29:
[...]

In het model van de apotheker ben je vast geen voordelige patiënt nee. Waarschijnlijk ben jij verlieslatend voor hem. Vandaar ook de incentive voor de apotheek om jou een goedkoop middel te geven. Nu zit er vast een stuk risico-opslag in het afgesproken tarief met Zilveren Kruis. Daarnaast heeft de apotheker mogelijk wel een betere inkoopdeal waardoor hij niet helemaal leeg loopt.

De apotheken zijn niet de enige met inkoopdeals, soms maken zorgverzekeraars bij preferentie ook (ondoorzichtige) inkoopdeal bij preferentie:
https://www.knmp.nl/prakt...stiging/preferentiebeleid

[...]

Dan een wat algemenere reactie buiten de directe vraag van OP. Indien je maar gek (ik dus 8)7 ;w ) genoeg bent om te zoeken, dan is er veel openbare informatie te vinden.

Voor zover ik weet is er slechts 1 commerciële zorgverzekeraar in Nederland (EUCARE). IptiQ was tot 2020 actief, maar die zijn er mee gestopt.

De overige zorgverzekeraars zijn er dus niet op gericht om winst te maken. Het gebeurt wel eens dat er winst wordt gemaakt, maar vaak is dat om of een eerder tekort aan te vullen of om volgend jaar een scherpere premie te kunnen stellen.

Zorgverzekeraar CZ sluit coronajaar af met hogere winst: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210330_93671240
Zorgverzekeraar Menzis lijdt over 2020 een verlies van 41 miljoen euro: https://huisartsvandaag.n...lies-van-41-miljoen-euro/

Volgens een aantal artikelen staat Nederland op plek 3 van de laagste prijzen van medicatie in de wereld.
https://theconversation.c...an-other-countries-111256

De Nederlandse overheid, de verzekeraars (en de zorgaanbieders) zorgen al jaren voor lagere prijzen.
[Afbeelding]
https://www.sfk.nl/public...iten/Dataenfeiten2020.pdf

Persoonlijk vind ik dat we met zijn allen in Nederland best goed bezig zijn op het gebied van de kostenbeheersing in de farmacie. Dat neemt niet weg dat er op individuele casuïstiek schrijnende zaken zijn.

Mocht je het overigens niet eens zijn met de prijzen die je betaalt voor de zorg/medicatie, dan kun je altijd overstappen. De belangrijkste reden voor overstappen is echter vaak die ene euro op je premie in plaats van de inhoud van het pakket.
https://www.zorgwijzer.nl...erstappen-zorgverzekering
Door de kostenbesparing heb ik spijt dat ik uberhaubt in een apotheek ben gaan werken. Ik heb elke dag frustratie met patienten die om de paar maanden een andere merk geneesmiddel moeten krijgen omdat zorgverzekeraars telkens nieuwe deals met fabrikanten sluiten. Probeer maar aan een 70+ uit te leggen waarom kleur doos, kleur en vorm pil om de paar maanden moet veranderen. Zilverenkruis vergoed overigens niet eens verbandmiddelen meer in de openbare apotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

UltraInstinct schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:22:
Zilverenkruis vergoed overigens niet eens verbandmiddelen meer in de openbare apotheek.
Klinkt bekend. Zorgt voor leuke frustraties. Zeker als ze contracten met "nieuwe" apotheken sluiten die dat wel mogen leveren, en die dan vervolgens ook alle overige medicatie van een patient mee proberen te snoepen (zonder dat de patient dat doorheeft) behalve dan degenen die buiten het preferentiebeleid vallen (en dus meer werk en gezeik opleveren)..

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:35

Yucon

*broem*

Ik meende dat er tegenwoordig prijzen op de doosjes stonden met als doel mensen bewust te maken van de kosten, maar ik zie dat dat niet het geval is. Is dat weer van de baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-05 15:24
SmurfLink schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:39:
[...]

Wazig, ik zie daar dezelfde medicijnen met meerdere prijzen staan.

https://www.medicijnkosten.nl/zoeken?trefwoord=spironolacton

SPIRONOLACTON ACCORD TABLET OMHULD 25MG

€ 0,10 per dag en € 0,21 per dag. Dezelfde pil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 16:38

ZieMaar!

Moderator General Chat
UltraInstinct schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:22:
[...]

Door de kostenbesparing heb ik spijt dat ik uberhaubt in een apotheek ben gaan werken. Ik heb elke dag frustratie met patienten die om de paar maanden een andere merk geneesmiddel moeten krijgen omdat zorgverzekeraars telkens nieuwe deals met fabrikanten sluiten. Probeer maar aan een 70+ uit te leggen waarom kleur doos, kleur en vorm pil om de paar maanden moet veranderen. Zilverenkruis vergoed overigens niet eens verbandmiddelen meer in de openbare apotheek.
Maar zorgverzekeraars bepalen toch helemaal niet wat er in het basispakket zit (en dus vergoed wordt)?

Je opmerking dat de zorgverzekeraars kunstmatig hoog op declaratie overzichten zetten, houdt me bezig. Als dat onderdeel is van een soort gemiddelden besturing/afspraken (zoals dbc’s), dan kan ik me er iets bij voorstellen, anders lijkt me dat een zorgelijk signaal (en ben ik benieuwd waarom je als apotheker akkoord gaat met dat soort inkoopvoorwaarden, of kan je niet anders)?

Tegelijk voert dat misschien wel wat offtopic gezien de originele vraag en de antwoorden daarop (dat de medicijnen ook daadwerkelijk veel duurder zijn en dus alles eigenlijk klopt),..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:56
Dit klinkt als een leuk iets waar Pieter Omtzicht zich in vast kan bijten. Interessant verhaal om te lezen, wat bizar hoevaak medicijnen soms dus over de kop gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

[...]

Begeleidingsgesprek? Die heb ik geen enkele keer gehad.
Of bedoel je de opmerking dat je de druppels tegen oorontsteking in je oor moet doen?

Want als dat het begeleidingsgesprek is, wil ik die gesprekken ook wel voeren.
Dat is namelijk heel makkelijk verdienen, €7,50 voor 2 seconden werk.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Smobbo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:33:

ik zou het logisch verstandig vinden als iedereen zijn medicijnen moet voorschieten, zodat we ons bewust worden van de zorgkosten. hoe vaak ik nu dingen hoor als: ik betaal er toch voor" en "ik ben toch verzekerd" en er vervolgens medicijnen worden weggegooid ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:17

pietje63

RTFM

Volgens mij is er één groot misverstand in het hele verhaal: de EUR 2 die de apotheek krijgt is niet de verkoopprijs voor de apotheek / inkoopprijs voor de verzekeraar maar de marge voor de apotheek (afhankelijk van het model, dat ik niet ken, vergoeding voor dienst van apotheek / verschil in- en verkoopprijs).

Ik verwacht niet dat de zorgverzekeraar enige marge pakt op de medicijnen. Volgens mij mogen ze dat niet eens. Je hebt "pech" dat het goedkopere medicijn niet op voorraad was. De enige die daar beter van wordt is de leverancier van het duurdere medicijn.

Het verdienmodel voor de zorgverzekeraars zit (deels) in het afsluiten van contracten met de leveranciers van medicijnen zodat zij een lagere prijs betalen voor medicijnen. Dit is voor hen vooral interessant waar deze bedragen door hen (en niet door het eigen risico) worden vergoed

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
PetervdM schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:20:
[...]
ik zou het logisch verstandig vinden als iedereen zijn medicijnen moet voorschieten, zodat we ons bewust worden van de zorgkosten. hoe vaak ik nu dingen hoor als: ik betaal er toch voor" en "ik ben toch verzekerd" en er vervolgens medicijnen worden weggegooid ....
Hierbij vergeet je wel dat er medicijnen zijn die gewoon onbetaalbaar zijn voor de meeste mensen,
Dat er wat aan verspilling/misbruik moet worden gedaan dat is dan wel weer een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 20:08
PetervdM schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:20:
[...]
Ja of gewoon gelijk in je handen gedrukt dit hebben uw medicijnen gekost.
Maarja dan kan je ook weer schuld aanpraten waardoor mensen niet meer deze medicijnen gaan halen.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:32
Probeer je medicatie eens bij een andere apotheek op te halen. Had bij het UMCG de interne apotheek na een verstandskiestrekking ibuprofen bruis en chloorhexdrine nodig. Hier werd de ibu gedekt, de chloorhexdrine niet, toen ik bij verstandskies 2 aankwam bij mijn eigen apotheek was het juist chloorhex gedekt maar de ibu bruis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-04 09:58
T.C schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:07:
[...]
Begeleidingsgesprek? Die heb ik geen enkele keer gehad.
Of bedoel je de opmerking dat je de druppels tegen oorontsteking in je oor moet doen?

Want als dat het begeleidingsgesprek is, wil ik die gesprekken ook wel voeren.
Dat is namelijk heel makkelijk verdienen, €7,50 voor 2 seconden werk.
Ik heb daarover bij mijn zorgverzekeraar wel eens melding over gemaakt; dat de apotheek diensten in rekening heeft gebracht die niet geleverd waren. Maar daar konden ze niets mee, het was allemaal wettelijk voorgeschreven enzo.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

niek_nijmegen schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:26:
[...]

Ik heb daarover bij mijn zorgverzekeraar wel eens melding over gemaakt; dat de apotheek diensten in rekening heeft gebracht die niet geleverd waren. Maar daar konden ze niets mee, het was allemaal wettelijk voorgeschreven enzo.
Nee, ze willen er niets mee omdat ze dit allemaal al in contracten hebben afgedekt. Is allemaal al uitgerekend en afgerekend. Heeft verder erg weinig effect. Goedkoper om het over geheel te doen en af te rekenen als bulk. De rest zou dan te veel gaan kosten in handelingen.
KopenMetBitcoin schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:57:

Dit kun je gewoon afspraken met je apotheek hoor. Maar dan betaal je wel de volle mep en niet de bedragen die de verzekeraar heeft afgesproken.

Kun je hierna bij je verzekeraar declareren (als je de juiste gekozen hebt) en krijg je vergoed wat zij anders aan de apotheek zouden betalen. Kun je zelf kiezen wat je wel of niet afrekent.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul1987
  • Laatst online: 13-05 13:43
Ik lees hier erg veel aannames en ongefundeerde beweringen over zowel zorgverleners en zorgverzekeraars. laat ik voorop stellen dat ik het gevoel heb dat zowel zorgverzekeraars als zorgverleners er in de basis zijn om ons (de patienten/verzekerden/leden) te ondersteunen in situaties waar we niets aan kunnen doen en soms ook machteloos zijn. Er zijn altijd schrijnende gevallen die aantonen dat het systeem niet perfect is maar hieronder mijn 5 centen:

Grote boze, fraudelente?, zorgverzekeraars:
Voorop staat dat een zorgverzekeraar helemaal geen winst MAG uitkeren. Dat gebeurt ook niet sterker nog alleen Achmea (Zilverenkruis) heeft überhaupt aandeelhouders bron... Al het geld wat overblijft na het op pijl houden van de (door de overheid) verplichte reserves wordt gebruikt om de premie te drukken of projecten met zorgaanbieders aan te gaan om zorg beter/efficiënter te maken.

Vergoedingen uit de basis verzekering (waaronder farmacie)
De overheid bepaald welke behandelingen, medicijnen er vergoed moeten worden vanuit de basis verzekering. Ook het eigen risico is een middel dat verzonnen is door de overheid. Het is zelfs zo dat zorgverzekeraars het huidige hoge eigen risico helemaal niet zo fijn vinden. Dit levert voor een groep mensen betaal problemen op terwijl juist de mensen die het makkelijk kunnen missen voor het hogere vrijwillige eigen risico kiezen.

Preferentie beleid
Het is zo dat zorgverzekeraars kosten proberen te drukken door bijvoorbeeld een preferentie beleid, (langdurige) contracten en behandel indexen te gebruiken. Maar dit is niet om, zoals eerder al gezegd, de schatkist te vullen maar juist om de kosten voor alle verzekerden/leden te beperken. Voor wat betreft medicijnen klopt het dat dan de ene keer medicijn merk x preferent is en een x periode later merk y i.v.m. gunstigere inkoop voorwaarden. Maar wanneer jij(de verzekerde/patiënt) bijwerkingen hebt bij merk Y en niet bij merk X dan kan jouw arts een ander merk voorschrijven. Dit op basis van medische noodzaak in plaats van alleen de werkzame stof (zoals gebruikelijk).
In het geval van preferente medicatie zit er soms nog een voordeel aan namelijk het laten vervallen van het eigen risico door de zorgverzekeraar. bron - 2018 en meer recenter een passage - 2021 helemaal aan het einde.

Nou heb ik de luxe positie dat ik gezond ben en de enige zorg die ik al jaren verbruik tandzorg is. Maar toch betaal ik met liefde de premie van iedere maand weer ongeveer 150 euro (incl. aanvullende dingen want je weet nooit :P ). Zodat iedereen die ik ken en niet ken de zorg kan krijgen die hij/zij nodig heeft. Natuurlijk kan het systeem beter, eigen risico, een ,betere, inkomens afhankelijke premie. Ook hebben we, helaas, nog steeds wachtlijsten voor zorg waar geen wachtlijst voor zou mogen zijn. Maar de kosten stijgen niet doordat de zorgverzekeraar het geld verbrand maar doordat zorg vraag en aanbod toenemen. We kunnen meer behandelen en willen meer behandeld worden.

Verder een artikel waar de 7 grootste misvattingen over het zorgstelsel goed weerlegd worden

Ik werk overigens niet bij zorgwijzer noch heb ik een ander belang bij deze site. Ik vind hun artikelen volledig en leesbaar. Los van het feit dat zij natuurlijk een belang hebben bij het zorgstelsel zijn de artikelen die ik nu gebruikt heb in mijn ogen objectief en zonder oordeel naar zorgverzekeraar of zorgverlener geschreven.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Paul1987 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:48:
Ik lees hier erg veel aannames en ongefundeerde beweringen over zowel zorgverleners en zorgverzekeraars. laat ik voorop stellen dat ik het gevoel heb dat zowel zorgverzekeraars als zorgverleners er in de basis zijn om ons (de patienten/verzekerden/leden) te ondersteunen in situaties waar we niets aan kunnen doen en soms ook machteloos zijn. Er zijn altijd schrijnende gevallen die aantonen dat het systeem niet perfect is maar hieronder mijn 5 centen:

Grote boze, fraudelente?, zorgverzekeraars:
Voorop staat dat een zorgverzekeraar helemaal geen winst MAG uitkeren. Dat gebeurt ook niet sterker nog alleen Achmea (Zilverenkruis) heeft überhaupt aandeelhouders bron... Al het geld wat overblijft na het op pijl houden van de (door de overheid) verplichte reserves wordt gebruikt om de premie te drukken of projecten met zorgaanbieders aan te gaan om zorg beter/efficiënter te maken.

Vergoedingen uit de basis verzekering (waaronder farmacie)
De overheid bepaald welke behandelingen, medicijnen er vergoed moeten worden vanuit de basis verzekering. Ook het eigen risico is een middel dat verzonnen is door de overheid. Het is zelfs zo dat zorgverzekeraars het huidige hoge eigen risico helemaal niet zo fijn vinden. Dit levert voor een groep mensen betaal problemen op terwijl juist de mensen die het makkelijk kunnen missen voor het hogere vrijwillige eigen risico kiezen.

Preferentie beleid
Het is zo dat zorgverzekeraars kosten proberen te drukken door bijvoorbeeld een preferentie beleid, (langdurige) contracten en behandel indexen te gebruiken. Maar dit is niet om, zoals eerder al gezegd, de schatkist te vullen maar juist om de kosten voor alle verzekerden/leden te beperken. Voor wat betreft medicijnen klopt het dat dan de ene keer medicijn merk x preferent is en een x periode later merk y i.v.m. gunstigere inkoop voorwaarden. Maar wanneer jij(de verzekerde/patiënt) bijwerkingen hebt bij merk Y en niet bij merk X dan kan jouw arts een ander merk voorschrijven. Dit op basis van medische noodzaak in plaats van alleen de werkzame stof (zoals gebruikelijk).
In het geval van preferente medicatie zit er soms nog een voordeel aan namelijk het laten vervallen van het eigen risico door de zorgverzekeraar. bron - 2018 en meer recenter een passage - 2021 helemaal aan het einde.

Nou heb ik de luxe positie dat ik gezond ben en de enige zorg die ik al jaren verbruik tandzorg is. Maar toch betaal ik met liefde de premie van iedere maand weer ongeveer 150 euro (incl. aanvullende dingen want je weet nooit :P ). Zodat iedereen die ik ken en niet ken de zorg kan krijgen die hij/zij nodig heeft. Natuurlijk kan het systeem beter, eigen risico, een ,betere, inkomens afhankelijke premie. Ook hebben we, helaas, nog steeds wachtlijsten voor zorg waar geen wachtlijst voor zou mogen zijn. Maar de kosten stijgen niet doordat de zorgverzekeraar het geld verbrand maar doordat zorg vraag en aanbod toenemen. We kunnen meer behandelen en willen meer behandeld worden.

Verder een artikel waar de 7 grootste misvattingen over het zorgstelsel goed weerlegd worden

Ik werk overigens niet bij zorgwijzer noch heb ik een ander belang bij deze site. Ik vind hun artikelen volledig en leesbaar. Los van het feit dat zij natuurlijk een belang hebben bij het zorgstelsel zijn de artikelen die ik nu gebruikt heb in mijn ogen objectief en zonder oordeel naar zorgverzekeraar of zorgverlener geschreven.
Met alle respect ga je wel heel erg mee in het frame van de zorgverzekeraars. Er zijn meer manieren om profijt ten gelde te maken behalve winstuitkeringen (wat we toch echt via de politiek hebben moeten afdwingen omdat ze het zeker van plan waren). Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen.

En daarnaast weten we dat een systeem gedreven door financiële prikkels zich juist gaat optimaliseren op die prikkels, wat altijd gebeurd. En gezien de zorg in essentie geen markt is (fundamenteel verschil in afhankelijkheid) gaat daar het marktmechanisme per definitie niet op. Genoeg over te vinden (o.a. bij Sandel).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
torretje2012 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:54:
Probeer je medicatie eens bij een andere apotheek op te halen. Had bij het UMCG de interne apotheek na een verstandskiestrekking ibuprofen bruis en chloorhexdrine nodig. Hier werd de ibu gedekt, de chloorhexdrine niet, toen ik bij verstandskies 2 aankwam bij mijn eigen apotheek was het juist chloorhex gedekt maar de ibu bruis niet.
chloorhexidine wordt niet gedekt , is namelijk vrije verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
UltraInstinct schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:32:
[...]

chloorhexidine wordt niet gedekt , is namelijk vrije verkoop.
Toch knap dat die op mn eigen risico is weg geschreven en dat er een sticker opzit met mn patient gegevens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
torretje2012 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:48:
[...]

Toch knap dat die op mn eigen risico is weg geschreven en dat er een sticker opzit met mn patient gegevens :)
Er rust geen patent meer op Chloorhexidine (Sterilon). Je kan het gewoon huismerk AH of Etos oid halen en dat kost helemaal niks meer. Ibu bruis is waarschijnlijk 600mg, dat mag niet bij de drogist verkocht worden dus daarvoor moet je wel bij de apotheek zijn. Maar dat is normaal voor externe wondsterilisatie, had je niet Waterstofperoxide? Dat wordt bij orale sterilisatie gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door SmurfLink op 15-04-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
SmurfLink schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:03:
[...]

Er rust geen patent meer op Chloorhexidine (Sterilon). Je kan het gewoon huismerk AH of Etos oid halen en dat kost helemaal niks meer. Ibu bruis is waarschijnlijk 600mg, dat mag niet bij de drogist verkocht worden dus daarvoor moet je wel bij de apotheek zijn. Maar dat is normaal voor externe wondsterilisatie, had je niet Waterstofperoxide? Dat wordt bij orale sterilisatie gebruikt.
https://www.efarma.nl/itempics/p/zp_14234793.jpg die kreeg ik mee, had toevallig nog de doos in een weggestopt hoekje staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
torretje2012 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:20:
[...]

https://www.efarma.nl/itempics/p/zp_14234793.jpg die kreeg ik mee, had toevallig nog de doos in een weggestopt hoekje staan
Raar, bij ons is het gewoon vrije verkoop. Op recept moet je er nog steeds voor betalen. Dan plakken ze wel een etiket op met naam patiënt + dosering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
torretje2012 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:20:
[...]

Ah, dus wel apart voor mondspoeling. Wellicht is de zuiverheid dan hoger dan die bij de drogist, gezien die vooral voor wondontsmetting dient.

Pagina: 1