Advies: witverven van EPDM tbv afkoelen dak / zonnepanelen Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een jaar geleden vroeg ik advies over Sedum en zonnepanelen, en de kogel is door de kerk: ik ga voor zonnepanelen, airco én een wit geverfd EPDM dak.

Begin mei worden 12 zonnepanelen geplaatst door een lokaal bedrijf:
- 12 DMECG 320 Watt
- APS micro-omvormers type QS1
- Esdec Flatfix

Ik ga het EPDM dak vooraf wit verven, zodat het minder opwarmt (zowel fijn voor ons alsook voor het rendement van de panelen). Daarvoor wil ik gebruik maken van:
- OAF Dakcoat voor EPDM WIT

Reinigen van de EPDM wil ik doen met:
- Ruwol Surface Cleaner

Heeft iemand ervaring met het schoonmaken van EPDM en het verven ervan? Mijn plan was dit te doen een paar dagen voordat de panelen worden geplaatst ipv erna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:30

Gerco-M

mijn tornado res.

Wat een goed idee, dat gaat vast schelen in de warmte ja!
Ik had geen idee dat EPDM uberhaupt te verven is, als een (synthetisch) rubber zijnde lijkt me dat lastig maar als er coating speciaal voor is zal het wel kloppen lijkt me.

Dit te doen voordat de panelen gemonteerd worden is vast handiger ja, maar houd wellicht het weer ook een beetje in de gaten. Als de zon vol staat te branden op het EPDM op een warme dag is dat spul loeiheet en gaat het misschien met het schoonmaken / coaten niet goed. Er staat vast wel op de verpakking aangegeven wat de ideale verwerking temperatuur / condities zijn. En natuurlijk moet het goed droog zijn bij het verwerken van de coating, dus ik zou zeker wel een paar dagen speling houden in de planning tussenbeide zodat je wat marge hebt kwa weer.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-06 09:49
sdekker schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:48:
Een jaar geleden vroeg ik advies over Sedum en zonnepanelen, en de kogel is door de kerk: ik ga voor zonnepanelen, airco én een wit geverfd EPDM dak.

Begin mei worden 12 zonnepanelen geplaatst door een lokaal bedrijf:
- 12 DMECG 320 Watt
- APS micro-omvormers type QS1
- Esdec Flatfix

Ik ga het EPDM dak vooraf wit verven, zodat het minder opwarmt (zowel fijn voor ons alsook voor het rendement van de panelen). Daarvoor wil ik gebruik maken van:
- OAF Dakcoat voor EPDM WIT

Reinigen van de EPDM wil ik doen met:
- Ruwol Surface Cleaner

Heeft iemand ervaring met het schoonmaken van EPDM en het verven ervan? Mijn plan was dit te doen een paar dagen voordat de panelen worden geplaatst ipv erna.
toon volledige bericht
En, hoe is het nu met het witte epdm dak?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBSDM
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-06 06:12
Ik ben dit ook aan het overwegen en ben inderdaad ook benieuwd naar de bevindingen van @sdekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:18

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nou toen de leverancier kwam bleek dat het wit maken niet kon / werd afgeraden… dus nu heb ik nog gewoon een zwart dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotomartin
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-07-2024
Heeft iemand nog ervaring opgedaan met het wit verven van een plat dak? Zou het wit verven van het zwarte dak onder de zonnepanelen wil zin hebben voor het rendement van de zonnepanelen (koelere panelen)? Mij lijkt het niet. Het lijkt mij wel uit te maken om het zwarte dak naast de panelen wit te schilderen.

Wat denk jij?
Pagina: 1