Advies zonnepanelen+sedum op plat dak met vrij zicht west Overzicht Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wij hebben een huis met plat epdm dak (2e verdieping) waar het erg warm wordt in de zomer. Ipv een airco wil ik zonnecellen met daaromheen sedum laten plaatsen.

Ons verbruik is ca. 3.400 kWh per jaar, het dak is ca. 7.5 bij 5.5 m met vrij zicht op het westen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3HSEC87Pn1NFMkEA1L2CMCLF2Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeMeOdAirrNNAQQF1RgORO5c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ3y0FJM-IU9K5wavuA1jDPtCOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VeZCMkQjTJdShnMqOof8uRuI.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb twee offertes aangevraagd en ze bieden verschillende oplossingen:
- 'premium' met sedum overal, en daaroverheen 10 cellen van Sunpower 330Wp met Airframes.
- 'standaard' met 24m2 Sedum Ecofoam cassetes op de plek waar geen zonnecellen komen met 13 cellen van 330 Wp Axitec met Solaredge SE4000 en P370.

Ik ben me aan het oriënteren en vraag me af wat de ervaringen zijn met sedum+zonnecellen. Is het inderdaad beter om sedum overal te hebben? Zijn de XP Axitec cellen een stuk minder dan die van Sunpower? Andere ervaringen?

Beste antwoord (via sdekker op 16-06-2020 08:03)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
@sdekker
sedum en zonnepanelen, geen gemakkelijke combi.
maar alles kan als je wil. (je moet een flinke doorzetter zijn wil je dit voor elkaar krijgen.
en ook een hoop dingen laten, zoals minder Wp op dak leggen als eigenlijk kan.)

leuke ideeën om het voor elkaar te krijgen.
gebruik bifacial panelen.
voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...15wp/51780/?display=tiles
die zijn helemaal niet duur, maar hebben ook een doorzichtige achterkant en laten nog een beetje licht door, en dan blijft het sedum beter groeien.

hoe dunner je de substraat laag maakt, de minder onkruid je krijgt in je sedum. (grofweg.)
onkruid is niet tof, want dat groeit tot boven de panelen. (maak je niet druk over de schaduw van die pijpjes, dat doet amper verlies geven als je het goed doet(geen solaredge voor nodig). maar onkruid kan een ramp zijn voor de opbrengst(en zelfs solaredge kan dit niet oplossen))
zie mijn test dakje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBd_sgH5_F8cl-9eE6MxPXWPv1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kysb6hRh6mJTROAdUNvYvJGY.jpg?f=fotoalbum_large
boven de vuilnis bakken heb ik een test dakje gemaakt van maar 5cm substraat/grond.
super dun dus, nadeel is dit dunne laagje moet je wel bewateren.
(anders heb je er geen koeling van, en uit eindelijk gaan de plantjes toch dood, zelfs sedum's.)

maak een barrière bij de afwatering, zodat niet meteen al je water weg stroomt.
dit is rampzalig bij lekkage's, maar goed voor het sedum dak.

dit alles maakt het gewoon weg moeilijk, maar kan wel als je perse wil.
zorg er voor dat het dak bereikbaar is voor onderhoud.
en doe dit onderhout zelf, door iemand laten doen is een dure grap. ;)

(om een 1 af andere reden, zie je juist rond/onder de zonnepanelen het sedum het beter doet, als de stukken in de volle zon.
waarschijnlijk toch de vocht huishouding die daar beter is als waar het dak de volle zon krijgt en de grond gewoon vol droog word.
maar ook juist het onkruid wat daar het beter doet.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:47
Helaas weet ik niets van sedum.
Ik kan me voorstellen dat een airco het nog net iets koeler maakt in huis, nadeel is wel dat die ooit kapot zal gaan en vervangen moet worden en daarnaast hoorbaar is en dat je plek moet hebben voor een buitenunit (had op het dak gekund eventueel).

Ik vraag me af of SolarEdge noodzakelijk is. Hoe erg is de schaduw van de pijpjes en de rand links en het dak rechts? SolarEdge kost ongeveer 50 euro per paneel extra. En als je zonder kunt zou ik dat doen. Wat je niet hebt kan ook niet kapot.

Waarom heeft het premium sedum 10 zonnepanelen en het standaard sedum 13?

Sunpower is de Mercedes onder de zonnepanelen ja. Maar 10 Sunpowers van 330 Wp zullen niet meer gaan opwekken dan 11 panelen van 330 Wp van andere merken. Laat staan 13.
En of de hopelijk langere levensduur de meerprijs waard is moet je afwachten.
Volgens mij zijn de 330 Wp Sunpower panelen momenteel overigens niet heel duur, maar ik vind ze ook niet heel bijzonder.

Hoe hoog zijn de pijpjes? Waar zijn ze voor? Kunnen ze korter?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
7,5x5,5 en dan maar 10 panelen? Huh? Daar passen er toch wel 20 op?

Hoe groot is het hoogteverschil tussen de nok op oost en het platte dak? Als dat een beetje meeval... oost-west opstelling van maken.

Wat voor dakisolatie heb je? En hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@kabeltjekabel
Oost-west passen er misschien 20. Zuid zou er met veel moeite een rijtje bij kunnen maar dan kom je denk ik officieel gezien te dichtbij de rand.

Ik vraag me af of het sedum nog genoeg zon krijgt als er 20 panelen oostwest liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 14-06-2020 23:43 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Sedum onder de panelen gaat toch gewoon dood zeker? Op een schuin dak op zuid zijn de pannen ook weer als nieuw als je na 5 jaar de panelen weg haalt, geen mosje meer te bekennen.

En denk aan het gewicht, nat sedum + panelen + ballast.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:54:
Sedum onder de panelen gaat toch gewoon dood zeker? Op een schuin dak op zuid zijn de pannen ook weer als nieuw als je na 5 jaar de panelen weg haalt, geen mosje meer te bekennen.

En denk aan het gewicht, nat sedum + panelen + ballast.
Euh, pannen op zuid en mos :? Zeker van die gare betonpannen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op maandag 15 juni 2020 @ 02:20:
[...]

Euh, pannen op zuid en mos :? Zeker van die gare betonpannen dan
Yep, voordeel is dat die gare pannen niet breken tijdens installatie, hoe gek je ook doet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Ik denk dat @kabeltjekabel de juiste vraag stelde, hoe is de isolatie van dat dak? En voordat die vraag beantwoord is is de rest allemaal maar bijzaak.
Als je gewoon epdm op je dakbeschot hebt dan wordt het met panelen en sedum ook niet veel koeler. Ga dan eerst maar eens een pak xps platen op je dakbedekking leggen en daar dan zonnepanelen op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Niet online
Het is ons onbekend hoe het dak is geisoleerd. De vorige bewoners hebben het gemaakt als een uitbouw en er zijn geen bouwtekeningen van bekend. Over EPDM - waarom zou dit met panelen en sedum niet koeler worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Alleen sedum en panelen scheelt natuurlijk wel in directe warmte die op het dak komt, ik was wat kort door de bocht. Maar als er een week achter elkaar 25 graden op dat dak bakt dan wordt het evengoed wel warm. Daar komt bij dat als het in de zomer warm wordt het waarschijnlijk in de winter ook veel warmte kost, die twee gaan over het algemeen hand in hand.
Wat is het bouwjaar van die aanbouw, dat zou veel moeten zeggen over de isolatiewaardes.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik denk dat sedum ook wel iets isoleert in de winter.
Kun je de sterkte van het dak wel beoordelen? Is het een betonnen of houten draagconstructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:06:
Ik vraag me af of SolarEdge noodzakelijk is. Hoe erg is de schaduw van de pijpjes en de rand links en het dak rechts? SolarEdge kost ongeveer 50 euro per paneel extra. En als je zonder kunt zou ik dat doen. Wat je niet hebt kan ook niet kapot. Hoe hoog zijn de pijpjes? Waar zijn ze voor? Kunnen ze korter?
De pijpjes zijn de afvoer van het toilet en de badkamer. En korter maken zie ik niet zo snel gebeuren - goed om na te gaan of dat impact heeft mbt schaduw.
busscherski schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:04:
Kun je de sterkte van het dak wel beoordelen? Is het een betonnen of houten draagconstructie?
Het is een houten draagconstructie uit 2005 en 'degelijk' gedaan. En er moet inderdaad beoordeeld worden of deze sterk genoeg is. Dat gaan de installateurs doen zeggen ze.
No Hands schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:50:
Alleen sedum en panelen scheelt natuurlijk wel in directe warmte die op het dak komt, ik was wat kort door de bocht. Maar als er een week achter elkaar 25 graden op dat dak bakt dan wordt het evengoed wel warm. Daar komt bij dat als het in de zomer warm wordt het waarschijnlijk in de winter ook veel warmte kost, die twee gaan over het algemeen hand in hand.
Sedum helpt natuurlijk beperkt (het is geen airco), maar nu gaat de temperatuur wel erg snel omhoog als de zon schijnt.

[ Voor 22% gewijzigd door sdekker op 15-06-2020 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Als die pijpjes lang zijn kunnen ze korter.
Dat is een goedkopere en betere oplossing dan kiezen voor SolarEdge.

De leverancier moet beoordelen of het dak sterk genoeg is. Maar die heeft er belang bij dat het sterk genoeg is want anders gaat de opdracht niet door. Of is er kans om het dak te verstevigen?
Is er geen andere manier om de sterkte te beoordelen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@sdekker
sedum en zonnepanelen, geen gemakkelijke combi.
maar alles kan als je wil. (je moet een flinke doorzetter zijn wil je dit voor elkaar krijgen.
en ook een hoop dingen laten, zoals minder Wp op dak leggen als eigenlijk kan.)

leuke ideeën om het voor elkaar te krijgen.
gebruik bifacial panelen.
voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...15wp/51780/?display=tiles
die zijn helemaal niet duur, maar hebben ook een doorzichtige achterkant en laten nog een beetje licht door, en dan blijft het sedum beter groeien.

hoe dunner je de substraat laag maakt, de minder onkruid je krijgt in je sedum. (grofweg.)
onkruid is niet tof, want dat groeit tot boven de panelen. (maak je niet druk over de schaduw van die pijpjes, dat doet amper verlies geven als je het goed doet(geen solaredge voor nodig). maar onkruid kan een ramp zijn voor de opbrengst(en zelfs solaredge kan dit niet oplossen))
zie mijn test dakje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBd_sgH5_F8cl-9eE6MxPXWPv1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kysb6hRh6mJTROAdUNvYvJGY.jpg?f=fotoalbum_large
boven de vuilnis bakken heb ik een test dakje gemaakt van maar 5cm substraat/grond.
super dun dus, nadeel is dit dunne laagje moet je wel bewateren.
(anders heb je er geen koeling van, en uit eindelijk gaan de plantjes toch dood, zelfs sedum's.)

maak een barrière bij de afwatering, zodat niet meteen al je water weg stroomt.
dit is rampzalig bij lekkage's, maar goed voor het sedum dak.

dit alles maakt het gewoon weg moeilijk, maar kan wel als je perse wil.
zorg er voor dat het dak bereikbaar is voor onderhoud.
en doe dit onderhout zelf, door iemand laten doen is een dure grap. ;)

(om een 1 af andere reden, zie je juist rond/onder de zonnepanelen het sedum het beter doet, als de stukken in de volle zon.
waarschijnlijk toch de vocht huishouding die daar beter is als waar het dak de volle zon krijgt en de grond gewoon vol droog word.
maar ook juist het onkruid wat daar het beter doet.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdekker
  • Niet online
busscherski schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:34:
Als die pijpjes lang zijn kunnen ze korter. Dat is een goedkopere en betere oplossing dan kiezen voor SolarEdge.

De leverancier moet beoordelen of het dak sterk genoeg is. Maar die heeft er belang bij dat het sterk genoeg is want anders gaat de opdracht niet door. Of is er kans om het dak te verstevigen?
Is er geen andere manier om de sterkte te beoordelen?
Had nog niet goed gekeken naar wat SolarEdge doet, maar met de opzet van ons dak, lijkt me dat niet echt noodzakelijk. Zeker niet als de schaduw van de pijpjes meevalt, zie onderstaand plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/re2acxtoPtNwfnzFLt0JVtdhJ90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJLuZHVmcocqozrWPD990J0s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
@sdekker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxooL1jkKYL09ReOlnp9U9gyHCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DV0XpnZsYMqtP56T1mp3t3W.jpg?f=fotoalbum_large
even een closeup voor je gemaakt.
als je dit wil, en je wil die voordelen die je beschrijft, dan raad ik aan om dit allemaal zelf aan te leggen.
gewoon omdat onderhout nodig is, en je echt speciale dingen moet doen die bedrijven niet voor je doen.
(willen of zelfs kunnen.)
hier mag gerust tussen hulp van bedrijven zijn, maar totaal pakket kan gewoon niet fatsoenlijk. ;)

maar denk er eerst maar eens goed over na of je dit wel wil.
(het blijft een lastig dingentje.)
dan kan ik je wel verder helpen, met planten lijsten of spullen die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Niet online
migjes schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:31:
@sdekker
[Afbeelding]
even een closeup voor je gemaakt.
als je dit wil, en je wil die voordelen die je beschrijft, dan raad ik aan om dit allemaal zelf aan te leggen.
gewoon omdat onderhout nodig is, en je echt speciale dingen moet doen die bedrijven niet voor je doen.
(willen of zelfs kunnen.) hier mag gerust tussen hulp van bedrijven zijn, maar totaal pakket kan gewoon niet fatsoenlijk. ;) maar denk er eerst maar eens goed over na of je dit wel wil (het blijft een lastig dingentje.)
dan kan ik je wel verder helpen, met planten lijsten of spullen die je nodig hebt.
Bedankt - ik had een meer mosachtige structuur verwacht ipv een extra tuin met onderhoud :-) Zeker ook omdat het dak niet makkelijk te bereiken is. Dat maakt sedum toch wat minder aantrekkelijk dan ik dacht.

XPS is ook genoemd als alternatief voor de warmte en isolatie. Hebben jullie daar goede ervaringen mee icm zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op maandag 15 juni 2020 @ 05:40:
[...]

Yep, voordeel is dat die gare pannen niet breken tijdens installatie, hoe gek je ook doet. ;)
Als ze gaar zijn veeg je elk jaar een heel hoop dakpan uit de goot ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
sdekker schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:33:
Het is ons onbekend hoe het dak is geisoleerd. De vorige bewoners hebben het gemaakt als een uitbouw en er zijn geen bouwtekeningen van bekend. Over EPDM - waarom zou dit met panelen en sedum niet koeler worden?
Dan zou ik daar eerst eens proberen achter te komen.

Maar platte daken hebben altijd de neiging meer warmte naar binnen te laten. Komt natuurlijk omdat er geen luchtlaag meer zit tussen de door de zon aangebakken laag en de rest (zoals met een pannendak wel). Zo'n dak kan zo 60 graden worden als de zon er op schijnt. Je isolatie gaat dan dus niet tussen 20 graden (binnen) en 30 graden (buiten), maar tussen 20 en 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:02:
[...]

Als ze gaar zijn veeg je elk jaar een heel hoop dakpan uit de goot ;)
Klopt, en nog 2 emmers per kant andere meuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@sdekker Kun je niet zoiets monteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85lxJUCvA8i4aGe5UM0sWPIaON0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a4hbqWZ5HrIqmoJDqhFfjIcL.jpg?f=user_large

Dat valt wellicht over je pijpjes?
En dan heb je toch geen zon meer direct op je dak, maar enkel op je panelen? En geen sedum nodig?
Betonvoeten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vngfVUzoadmwaCTo49HVmZga-vM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyranG0QTlwv4a5ykLUbeU2o.jpg?f=fotoalbum_large
Ook in antraciet

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-06-2020 17:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag

Goed idee, dan passen er 16 van 1 x 1.7 m in oost west denk ik.
Ik denk dat de pijpjes net iets te hoog zijn om er op deze manier een zonnepaneel over te leggen. Maar ik denk dat de panelen er gewoon omheen gelegd kunnen worden en als er dan een klein beetje ruimte aan de noordzijde van de pijpjes gehouden wordt er geen schaduw op de panelen komt. Wat dat betreft zitten de pijpjes op vrij gunstige plekken lijkt het.

Dan is er al 16 * 1 * 1.7 = 27 m2 van het dak bedekt.
Het dak is ongeveer 41 m2 dus we zitten al op 65% minder directe zonnestraling op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:37:
@sdekker Kun je niet zoiets monteren?

[Afbeelding]

Dat valt wellicht over je pijpjes?
En dan heb je toch geen zon meer direct op je dak, maar enkel op je panelen? En geen sedum nodig?
Betonvoeten

[Afbeelding]
Ook in antraciet
Maar zo'n riool ontluchting onder je PV paneel... gaat dat lakker? Er komt toch wat warme lucht uit tenslotte, en ook niet de schoonste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:45
Bij een houtendak is een dakluik nog wel te realiseren, beetje afhankelijk van je indeling binnen. Dan kan je makkelijk op je dak komen voor onderhoud.

Persoonlijk zou ik gaan onderzoeken of extra isoleren (met pir platen ofzo) mogelijk is (zomers en winters een voordeel) en dan zo veel mogelijk panelen op het dak, die dan weer je straling van de zon beperken op je dak.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:36:
[...]

Maar zo'n riool ontluchting onder je PV paneel... gaat dat lakker? Er komt toch wat warme lucht uit tenslotte, en ook niet de schoonste.
De vogels poepen toch ook op de panelen. Levert ook geen problemen op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:58:
[...]

De vogels poepen toch ook op de panelen. Levert ook geen problemen op. ;)
Ja, zou best knap zijn als ze van onderaf er tegenaan poepen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

kabeltjekabel schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:36:
[...]

Gaat prima. Hier zit zowel de mechanische ventilatie als de rioolontluchting onder de panelen. Vanwege de warme lucht zijn die panelen warmer en sneller droog, maar ze werken prima.

Ik zou ook zeker overwegen om die pijpen korter te maken als het kan. Panelen er overheen ziet er veel beter uit. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Krisp op 15-06-2020 22:43 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Krisp schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:42:
[...]

Gaat prima. Hier zit zowel de mechanische ventilatie als de rioolontluchting onder de panelen. Vanwege de warme lucht zijn die panelen warmer en sneller droog, maar ze werken prima.

Ik zou ook zeker overwegen om die pijpen korter te maken als het kan. Panelen er overheen ziet er veel beter uit. :)
Wat uit die rioolbuis komt is veelal 100% RV en dat condenseert dan op koudere vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er zit een hoedje overeen dus bereikt nooit het paneel.
De reden dat ik ook altijd een klober ventilatiepan aanbeveel ipv pijp afzagen.

Dan is de lucht meteen al vermengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Mijn plan voor sedum ga ik nu heroverwegen vanwege het gewicht, onderhoud icm het houten dak. Tevens ga ik kijken of XPS platen wat zijn en kijken of de pijpjes invloed hebben of dat dat wel meevalt. Een hoop geleerd weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 22:41
Wij hebben sedum en zonnepanelen vanuit de bouw (projectbouw).
Voordelen: het wordt op de bovenste verdieping niet sneller heet dan de rest van het huis, als er een stortbui is wordt regenwater iets relaxter afgevoerd en wellicht (kan ik niet beoordelen) renderen de zonnepanelen iets beter ivm minder opwarmen.
Nadelen: 2 keer per jaar onderhoud (dan wel 20 jaar garantie), mocht vanuit de bouw max 10 panelen om voldoende licht voor het sedum te houden.
Overigens voordeel van het nadeel van onderhoud: de panelen worden ook schoongespoten met gedemineraliseerd water, en 2 keer per jaar geïnspecteerd op eventuele schadevergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@jurjen_g

Is het een rijtjeshuis met alle daken aan elkaar waar het onderhoudsbedrijf op 1 dag alle daken van de straat doet of komt het onderhoudsbedrijf alleen voor jouw dak?

Hoeveel kost het onderhoud?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:18

H12

Het sedum kan ook 'lichtgewicht', met een steenwollaag als substraat. Het is lichter, makkelijker aan te brengen, waarschijnlijn minder onkruid en houdt ook prima water vast. Daartegenover staat wel dat ik niet weet of het op de lange termijn ook geschikt genoeg is als bodem voor de wortelgroei van de sedum. Bij een steenwollaag van 20mm zal dit een verzadigd gewicht van ongeveer 45 kg/m² opleveren. Dat zal iets zwaarder zijn dan panelen+ballast.
Aan isolatie zal het vooral in de zomer koeler zijn, zeker ten opzichte van een zwarte dakbedekking. omdat de zon dan niet rechtstreeks op je dak schijnt. Ook verdampt het sedum water, dat 'kost' energie en dus zorgt dat ook voor verkoeling. Heel misschien houdt het je panelen dus ook een graad koeler, dus meer opbrengst.
In de winter doet het, gemiddeld gezien, niet veel qua isolatie.

Ik heb zelf sedum, op een laag van 40mm steenwol, op de platte daken van het huis (met betonnen verdiepingsvloeren/dak) en op een houten overkapping. Vanwege het beton en de isolatie onder de bitumen heb ik geen idee of mijn huis nu koeler is. Wel heel veel bijen en hommels nu het sedum in bloei staat. Langjarige ervaring heb ik ook niet, maar één of twee keer per jaar onkruid plukken lijkt voldoende. Dit zal niet al te veel schaduw opleveren. Wel wordt het sedum zeker 10cm hoger dan wanneer je het net gelegd hebt, dus leg het niet direct tegen je panelen aan. En sowieso niet eronder bij een oost-west opstelling, om te groeien heeft het sedum wel licht nodig.

Bij mij komen de panelen (moet ik nog installeren, staat in een ander topic) naast het groendak op de 2e verdieping, hier heb ik zo'n 10-20cm aan grindstrook vrijgehouden.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FWpp5ui_OYF1M9zkAwmKdD96PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NrqyiHAmeCg82pEBTiMgDCK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFgHYKYenuZm9GFLkDsXbhGbDxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqnEUEzRuazD69LrebJfW31l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 22:41
busscherski schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:17:
@jurjen_g

Is het een rijtjeshuis met alle daken aan elkaar waar het onderhoudsbedrijf op 1 dag alle daken van de straat doet of komt het onderhoudsbedrijf alleen voor jouw dak?

Hoeveel kost het onderhoud?
Het is een blok met in totaal 33 woningen, wel met af en toe een verschil in hoogte in dagen en in een 4 tal blokken. We hebben per aantal woningen een contract, die van ons is voor 7 woningen, daar moeten ze in totaal 5 keer voor naar boven omdat 2 woningen hoger zijn dan de rest. Daar betalen we op jaarbasis circa 1100 euro voor; dus circa 160 euro per woning. (daken zijn gemiddeld circa 50 m2 ). Ze komen dan 2 keer per jaar, waarvan 1 keer ook verplichte controle op "valbeveiliging systemen". Sedum wordt 2 keer per jaar bemest en bijgehouden, zonnepanelen en hemelwater afvoer ook 2 keer per jaar nagekeken en schoongemaakt.

Wat opviel: er waren niet veel bedrijven die graag wilden... Kostte redelijk wat tijd om een aanbieder te vinden die ook een schappelijke prijs had.

Als je helemaal vrijstaand bent dan zal het waarschijnlijk een stukje duurder worden; want dan kan huur hoogwerker en het inschakelen van keuringsdienst voor valbeveiliging niet worden gedeeld. Die 2 posten zijn zo'n beetje de helft van het totaalbedrag bij ons (500 Euro).

[ Voor 4% gewijzigd door jurjen_g op 16-06-2020 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@jurjen_g
Voor een vrijstaand huis met houten dak kun je dan denk ik beter een dakluik laten maken om het onderhoud zelf te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 16-06-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Niet online
Een update 11 maanden later. Begin mei worden 12 zonnepanelen geplaatst door een lokaal bedrijf, maar zonder sedum:
- 12 DMECG 320 Watt
- APS micro-omvormers type QS1
- Esdec Flatfix

Wel wil ik het EPDM dak vooraf wit verven, zodat het minder opwarmt (zowel fijn voor ons als voor het rendement van de panelen). Daarvoor wil ik gebruik maken van:
- OAF Dakcoat voor EPDM WIT

Reinigen van de EPDM wil ik doen met:
- Ruwol Surface Cleaner

Heeft iemand ervaring met het schoonmaken van EPDM en het verven ervan? Mijn plan was dit te doen een paar dagen voordat de panelen worden geplaatst ipv erna.
Pagina: 1