• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Matched: meesman
Soru schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:31:
Door de vele hoeveelheid informatie en het zijn van een absolute beginner heb ik last van het kunnen maken van een beslissing. Nu las ik online het volgende en ik vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken in mijn situatie.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Niks mis met Meesman maar het is niet de goedkoopste optie. Bij passief indexbeleggen zijn kosten een van de belangrijkste aspecten om mee te nemen dus kies de partij met de laagste kosten waar jij je goed bij voelt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Tsurany schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:44:
[...]

Niks mis met Meesman maar het is niet de goedkoopste optie. Bij passief indexbeleggen zijn kosten een van de belangrijkste aspecten om mee te nemen dus kies de partij met de laagste kosten waar jij je goed bij voelt.
Sterker nog Meesman is gewoon een "reseller" van de Northern Trust fondsen. Je kunt die beter gewoon zelf kopen bij je huisbank. Ben je goedkoper uit. Meesman word vaak gehyped vanwege de eenvoud, maar je portfolio balanceren is helemaal niet moeilijk en kost ook niet veel tijd.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:50
Tsurany schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:44:
[...]

Zeker met de recente prijsverlaging van Meesman zijn de verschillen niet zo groot meer. Ik vind het advies dat je 'online' gevonden hebt prima. Inderdaad voor de eenvoud en het 'set-and-forget' principe. Als hij 'tussen de 500-1000 euro' wil inleggen en dit bedrag wisselt wel eens dan is het bijv. makkelijker om even je maandelijkse incassobedrag te wijzigen op Meesman dan bij je eigen bank weer 3 fondsen te moeten wijzigen in de juiste verhoudingen.

Bij Meesman heb je wel ESG uitsluitingen dus dan zul je niet investeren in de 'defensie industrie'. Afgezien dat sommige bedrijven zowel defensie als niet-defensie poten hebben zoals vliegtuigbouwers. Als je ook defensiebedrijven wil hebben dan kun je kiezen voor een wereldfonds van Vanguard zoals VWRL(dividend uitkerend)/VWCE(dividend herbeleggend) die niet aan ESG uitsluitingen doet, dan krijg je ook tabak e.d. Ander nadeel bij fondsen anders dan die van Northern Trust is dat je verborgen kosten hebt door het zogenaamde dividendlek. Specifiek in defensie investeren heb ik me nooit in verdiept, er zal vast een ETF voor zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Radiodurans op 08-04-2022 17:24 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Eindelijk.

Ik ben van plan om over te stappen naar dit nieuwe Meesman product. Ik zit nu tijdelijk bij de aanbieder ZZP Pensioen sinds dat het is gelukt om kosteloos over te stappen vanuit de DEGIRO pensioenrekening. ZZP Pensioen zelf rekent geen kosten voor overstap, en Meesman vanaf 10k ook niet (naast de gebruikelijke transactiekosten voor inleg).

Voor een lijfrenteopbouwproduct vind ik de kosten alleszins redelijk. 0,4% op jaarbasis, 0,25% transactiekosten, geen dividendlekkage, geen verplichte obligaties. En Meesman kennende (alleen van reputatie, geen eerdere ervaring) zullen de minpunten die ik in het verleden heb ervaren bij BND, DEGIRO en ZZP Pensioen niet voorkomen. Gewoon duidelijke communicatie, een eenvoudig product, prima spreiding, geen verborgen kosten, geen fratsen.

Ergens is het wel grappig om dit naast mijn reguliere portfolio te zien :P

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:30:
[...]

Doe je dat toch en leg je meer in dat je mag inleggen dan heb je kans dat je boete moet betalen.
Daar had ik toevallig ook naar gezocht laatst. Volgens https://new.brandnewday.n...aarruimte-gestort-wat-nu/ komt het erop neer dat je nu niet kan aftrekken en dus bij uitkering ook geen belasting hoeft te betalen; wel met extra administratie.

Ik leg zelf maximaal bij in de tweede peiler. Wel mooi dat Meesman erbij komt voor de derde peiler. Was me aan het oriënteren i.v.m. verlies van je (extra) inleg bij werkgeverspensioen bij overlijden. Ben er ook nog niet over uit hoe erg dat is.

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-12-2025
Via mijn werkgever zit ik momenteel bij BND. Als ik het goed begrijp kan ik de vrije jaarruimte die ik zelf nog bij BND heb bruto inleggen bij Meesman?

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:58
Verwijderd schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:18:
[...]

Als je een goede pensioenopbouw hebt heb je geen jaarruimte voor pensioenbeleggen.
Can confirm. Kom er bij de rekentool van de B-dienst uit op "geen jaarruimte". Kennelijk heb ik een goed genoeg pensioen dan I guess.

Edit: maar dan is Meesman pensioenbeleggen dus geheel niet interessant voor mij toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Atomius op 09-04-2022 16:45 ]

• ganz
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Atomius schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:39:
[...]

Can confirm. Kom er bij de rekentool van de B-dienst uit op "geen jaarruimte". Kennelijk heb ik een goed genoeg pensioen dan I guess.

Edit: maar dan is Meesman pensioenbeleggen dus geheel niet interessant voor mij toch?
Let op dat je ook nog jaarruimte uit eerdere jaren kan benutten, als je dat niet al eerder hebt gedaan. Reserveringsruimte heet dat. Uit m'n hoofd mag je tot 7 jaar terug.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:42

Qwerty-273

Meukposter

Een ETF is niet direct laag risico. Er zijn genoeg thema ETF's waarbij slechts een (klein) deel van de markt (actief of passief) gevolgd wordt. Afhankelijk daarvan kan het risico toch behoorlijk oplopen, ondanks dat het een ETF is.

Verder is het belangrijk om eerst duidelijk te krijgen wat voor belegger ben je / wil je zijn, welk risicoprofiel voel jij je goed bij, wat is jouw beleggingshorizon, hoeveel tijd wil je aan beleggen besteden, etc. Wanneer je dat wat duidelijker hebt (en daar kan een adviseur bij helpen, maar ook verschillende boeken of informatie op websites) dan kan je vervolgens kijken wat voor strategie daar bij past en vervolgens welke producten daar weer bij passen. Neem wel mee dat een adviseur geld kost, betaal je die direct voor haar/zijn tijd of is het "gratis" en komt de betaling later op basis van de service fees via de aangeraden producten.

De meeste adviseurs zullen ook aanraden om een deel in spaargeld/deposito's/obligaties te steken. Dat is meer rendement zeker (laag rendement en laag risico) dan volledig in aandelen (of andere producten) te stappen.

Tegenwoordig is indexbeleggen waarbij je de globale markt economie volgt (en dat is al een strategische keuze, je moet eerst naar je eigen profiel kijken) heel makkelijk tegen lage kosten zelf te doen. Daar helpt de site https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ al een klein beetje mee om daar verschillende producten op terug te vinden. Meesman of beleggen in de NT fondsen via een grootbank zijn ook opties.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:39
Ik ben vorig jaar gestart met het kopen van ETF's. Ik ben toen goed op weg geholpen door elke gebruikers. Periodiek leg ik nu een bedrag in VWRL via DEGIRO. Misschien wil ik binnenkort lump sum een groot bedrag erop gooien. Mijn beleggingshorizon is toch wel (minimaal?) 15-20 jaar. Ik heb op mijn oudere posts wat aanvullende vragen. Ik heb best veel zitten lezen op Tweakers en Reddit, maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer.

DEGIRO is (was?) een zeer populaire broker vanwege de lage tarieven. Ik lees dat ze de laatste jaren nogal negatief in het nieuws zijn geweest, o.a. vanwege dividendlekkage en de toezichthouder. Ik zie ook dat aandelen maar tot 20.000 euro verzekerd zijn(?). Dat vind ik eerlijk gezegd relatief weinig.

Eerder werd aangeraden om brokers te vergelijken. Ik zie daar partijen als InteractiveBrokers, Fitvermogen.nl en Saxo Bank hoog scoren. Dit zijn partijen waar ik op het internet relatief weinig over lees. Daarnaast ook 'gewone' banken (FYI: ik zit bij de ING), terwijl ik juist altijd lees dat die relatief duur zijn. Op het internet lijken partijen als DEGIRO en Meesman juist populair. :/

Mijn vragen:
  1. Wat is aan te raden in bovenstaande situatie? Ik wil niet over x aantal jaar "vastzitten" met een groot bedrag bij de verkeerde broker. Ik zie door de bomen het bos niet.
  2. Is het ook nog interessant om te kijken naar andere vormen van investeren (bijvoorbeeld goud) als investering (buy&hold). Of lekker wegblijven en bij ETF's blijven?
  3. Is in losse aandelen handelen met een klein bedrag (laten we zeggen, 50 euro per maand) puur om te leren/speculeren het waard? Of is dat vanwege de hoge fee's überhaupt niet interessant? Zo ja, is dit ook prima te doen via bijvoorbeeld DEGIRO? Vergelijkingssites gaan vooral over ETF's.
  4. En bonusvraag: zijn er nog YouTube-kanalen, Twitter-accounts, blogs of podcasts het volgen waard om meer te leren over de beurs? Er is een gigantische hoeveelheid content, maar het meeste is slechte kwaliteit...

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of je gaat voor een Meesman, hoef je helemaal niks zelf na te denken. Overigens via de Rabo kost het mij ook gemiddeld een uur of nul per maand ;) . Eenmaal vast ingesteld hoeft er weinig te veranderen meer.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Op de website van Meesman kan je ook behoorlijk wat informatie in het Nederlands terugvinden over indexbeleggen, wat het is etc. Ook kan je in het Engels de informatie van BankerOnWheels doornemen (al is zijn blog soms wat chaotisch door artikelen die her en der geupdate worden maar nog op oudere pagina's anders worden gelinkt), daar verdeeld hij zijn advies vaak in 3 gradaties (van eenvoudig tot ingewikkeld). Of een hele makkelijke intro voor indexbeleggen kan je kijken in de korte video's (of het gelijknamige boek) "Investing Demystified" van Lars Kroijer.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:40
Na wat dagen te lezen en kijken zit ik nog erg te twijfelen tussen VWCE en Meesman World via indexvergelijken. Ik wil passief gaan beleggen eerst omdat dit de eerste keer wordt evt later als ik het begin te begrijpen misschien tot zelf in losse aandelen wil gaan zitten in kleine percentage. Bij Meesman ben je qua kosten net wat goedkoper uit. Kosten en dividend

Enige tips/advies?

• siepermann
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2022
llovesoccerx7 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 23:15:
Na wat dagen te lezen en kijken zit ik nog erg te twijfelen tussen VWCE en Meesman World via indexvergelijken. Ik wil passief gaan beleggen eerst omdat dit de eerste keer wordt evt later als ik het begin te begrijpen misschien tot zelf in losse aandelen wil gaan zitten in kleine percentage. Bij Meesman ben je qua kosten net wat goedkoper uit. Kosten en dividend

Enige tips/advies?
Heb je al een weloverwogen besluit genomen over het al dan niet nemen van een adviseur? Want dat was je initiële vraag, toch?

Als je passief zelf wilt beleggen (zelf beleggen) dan kan je op www.indexfondsenvergelijken.nl/ kijken wat de meest efficiënte manieren zijn. Hier krijg je informatie over welke combinatie van broker en index (product) het minste kost en dus goedkoper uit bent.

Als je toch een adviseur wilt dan hoef je alleen een keuze te maken waar je dit wilt gaan doen, bijvoorbeeld je huisbank. Volgens mij hebben zowel ABN als Rabobank nu acties lopen bij hun beheerd beleggen product.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:31
llovesoccerx7 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 23:15:
Na wat dagen te lezen en kijken zit ik nog erg te twijfelen tussen VWCE en Meesman World via indexvergelijken.
Enige tips/advies?
Waarom niet de Northern Trust fondsen bij je grootbank? Dat is wat goedkoper en de meeste mensen hebben er al een betaalrekening. Meesman is nog net wat eenvoudiger maar de grootbanken zijn ook makkelijk.

• llovesoccerx7
Pistachenootje schreef op zondag 24 april 2022 @ 01:15:
[...]

Waarom niet de Northern Trust fondsen bij je grootbank? Dat is wat goedkoper en de meeste mensen hebben er al een betaalrekening. Meesman is nog net wat eenvoudiger maar de grootbanken zijn ook makkelijk.
Wat ik had gelezen is dat die niet zo transparant zijn. Weet niet of dit klopt

• Pistachenootje
llovesoccerx7 schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:49:
[...]
Wat ik had gelezen is dat die niet zo transparant zijn. Weet niet of dit klopt
Meesman gebruikt dezelfde onderliggende fondsen. Ik zou in jouw geval je bank kiezen. Is wat goedkoper en nog steeds eenvoudig genoeg.

• llovesoccerx7
Pistachenootje schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:31:
[...]

Meesman gebruikt dezelfde onderliggende fondsen. Ik zou in jouw geval je bank kiezen. Is wat goedkoper en nog steeds eenvoudig genoeg.
Dat klopt maar ik wil later zelf losse aandelen gaan inleggen en niet meer 100% in de ETFs te zitten. Het klopt dat ik als eerst passief wil gaan beleggen en dat via de ABN in dit geval handiger en simpel is. De kosten zullen 80euro schelen aan het einde van de rit wat de index zegt. Of via de ABN passief beleggen en gewoon bij degiro zelf losse aandelen kopen later met meer ervaring.

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
llovesoccerx7 schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:39:
[...]
Ik zei later en met later bedoel ik over x aantal jaar totdat ik veel meer kennis op gedaan heb. Dat had ik misschien duidelijker moeten melden. Maar daarom was mijn plan ook inderdaad eerst ETF of Indexfonds.Als ik inderdaad nu al met losse aandelen begin is het inderdaad weggegooid geld.
Je gaat niet trouwen met de bank/broker hè; je zit er niet voor de rest van je leven aan vast. Begin gewoon met iets, kijk hoe het loopt; en als het niet bevalt, dan stap je over.

Ik zat eerst een paar jaar bij Meesman, beetje uitvogelen hoe alles gaat. Daarna overgestapt naar m'n eigen bank. En ja: als ik direct bij m'n eigen bank was begonnen, had ik misschien een tientje aan transactiekosten bespaard; maar dat maakt met een beginnende portefeuille echt niet veel uit.

Dus: doe gewoon iets.

• llovesoccerx7
Pistachenootje schreef op maandag 25 april 2022 @ 02:49:
[...]

80 euro? Weet je zeker dat je goed kijkt? Bij de standaard instellingen zijn de kosten voor ABN zo'n 3000 euro lager dan bij DeGiro.

Ik zou je overigens aanraden om nooit aan individuele aandelen te beginnen. De kans dat het je minder geld oplevert dan indexfondsen is namelijk groter dan andersom.

Een goed YouTube kanaal om over dit soort onderwerpen te leren is Ben Felix. Hier 2 suggesties:
Ben Felix: Picking Stocks
Ben Felix: The Irrelevance of Dividends
Je hebt gelijk! dat klopt inderdaad niet.
HuHu schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:59:
[...]

Je gaat niet trouwen met de bank/broker hè; je zit er niet voor de rest van je leven aan vast. Begin gewoon met iets, kijk hoe het loopt; en als het niet bevalt, dan stap je over.

Ik zat eerst een paar jaar bij Meesman, beetje uitvogelen hoe alles gaat. Daarna overgestapt naar m'n eigen bank. En ja: als ik direct bij m'n eigen bank was begonnen, had ik misschien een tientje aan transactiekosten bespaard; maar dat maakt met een beginnende portefeuille echt niet veel uit.

Dus: doe gewoon iets.
Dat weet ik maar goed ik wil het liever gewoon gelijk goed doen. Dan iets meer tijd in informatie lezen en videos bekijken en dan beginnen.

Ik heb nu voor mijzelf 3 dingen in excel gezet wat mij dan interessant leek met mijn kennis als iets niet klopt dan hoor ik het graag!
Of moet ik nog ergens rekening mee houden? Dit is als ik echt aan mijn plan zou vasthouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGEruDkA1KUqzF5ckGlvnmftdNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5oAL57mt8OCTZxWGjuXxtfKJ.png?f=fotoalbum_large

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:36
Mesque schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:34:
[...]

Ja dat kan. Ik heb elke maand een vaste koop order staan en die wordt volledig uitgevoerd, wat dus inhoud dat ik fractional shares heb. Gaat om ETFs in dit geval.
Que :?

Je kunt ETF’s niet in fracties aankopen, deze worden in stuks verhandelt en kun je alleen tijdens beurstijden verhandelen. Uitzonderingen zijn er overigens wel dat sommige brokers het mogelijk maken maar dan wordt er een specifieke constructie opgetuigd en bezit je het feitelijk aandeel niet.
Beleggingsfondsen kun je wel in fracties aankopen en worden ook wel participaties genoemd, deze kun je echter maar 1x per dag aan- of verkopen. Deze participaties worden niet op de beurs verhandelt maar vaak door een derde partij administratief verwerkt, Euroclear Fundsetle bijvoorbeeld.
Anonyymm schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:46:
Goedemorgen, is hier iemand die de optie zelf beleggen gebruikt bij de ING? Ik hoor dat je bij de ING gedeelde aandelen (fractional shares) kan kopen, maar ik kan daar niets van terugvinden. Ik kan het voor een ETF nog voorstellen, maar ook dat kan ik niet op de ING website vinden. Naast FitVermogen doe ik elke maand een bedrag naar DeGiro, maar er blijft soms wat liggen omdat de prijs niet gehaald wordt. Daar wil ik vanaf.
Zoals nu al bij Fitvermogen investeert in beleggingsfondsen kun je dat ook bij ING. De Northern Trust fondsen die veelvuldig langs komen hier zijn prima fondsen die je geautomatiseerd periodiek in fracties kunt aankopen zoals je ook gewend bent bij Fitvermogen. Naast Fitvermogen kun je ook terecht bij Meesman dat nog iets eenvoudiger is dan ING. Zij gebruiken dezelfde onderliggende Northern Trust fondsen in hun Wereld Totaal fonds.

[ Voor 93% gewijzigd door Miki op 27-04-2022 11:33 ]

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10-2025
phantom09 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:00:
[...]

Voordat je begint, heb je al gekeken waarin je wilt beleggen en bij welke broker/bank (of brokers/banken)?
Ik weet niks van beleggen, dus om m'n doel simpel te houden probeer ik zo snel mogelijk in Meesman Wereldwijd Totaal participatiefonds B te komen. Waarbij er geen instap/uitstapvergoeding is en de fondskosten op 0.25% ipv 0.4% staan. Als ik zo kijk naar de rendementen YTD (-5.0% voor B vs -6.6% voor A) lijkt dit kleine verschil in kosten toch wel impact te hebben.

• Pistachenootje
@Hbeez lump sum verslaat DCA ongeveer 2/3 van de gevallen. Bij je eigen grootbank ben je wat goedkoper uit dan bij meesman en kun je in dezelfde onderliggende fondsen beleggen.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-03 12:08
Hmm ik heb een leuke situatie. Normaal leg ik passief een gedeelte van mijn maandsalaris in (Meesman) en, elke ~6 maanden krijg ik een bonus in de vorm van een RSU vest. Mijn strategie tot nu toe was altijd verkoop direct bij vest -> koop weer in bij Meesman.

Nu vest ik eind mei maar komt er in juni een stock split aan. Ik ben nooit zo van het van m'n strategie afwijken maar nu lijkt het me eigenlijk wel leuk om te wachten en kijken wat er gebeurd.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Oef, ik heb net ook even gekeken op mijn Meesman account. -9% dit jaar ongeveer :'( Gelukkig heb ik het advies ter harte genomen alleen te beleggen met geld dat ik kan missen. Ik blijf dan ook stug doorkopen, elke maand 100 euro. Een bedrag dat ik op zich prima kan missen. En we zien over 5 of 10 jaar wel weer waar het heen gaat. Met de belachelijke winsten van de afgelopen 4 jaar sta ik alsnog in de plus gelukkig. Ik kijk bewust ook niet wekelijks op dat account, ik zit er echt op middellange termijn in.

Wat is het gezegde ookalweer, time in market beats timing the market ofzo?

[ Voor 8% gewijzigd door Michael_OsGroot op 12-05-2022 12:21 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-03 17:04
Ik zing de rit wel gewoon weer uit… de afgelopen 3-4 jaar waren top. Tot januari had ik een rendement van dik 30%
Dit jaar is een stuk minder maar nu is het toch nog ongeveer 20% wat over is.

Ik blijf gewoon iedere maand 300 euro stoppen in index fondsen en dan vol op aandelen (Meesman, aandelen wereldwijd)
Horizon is nog 20-25 jaar, komt vast wel weer een keer goed ;)

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-03 12:45
De stijgende rentes zijn ongetwijfeld een invloed, maar als je naar de laatste paar dagen kijkt gaat de rente omlaag (zie bijv. de TLT ETF met langlopende obligaties) maar de Nasdaq ook. Dat lijkt dan tegenstrijdig. Er is gewoon wat paniek, waar dat door komt? Zeg het maar.

Veel koersen in de speculatieve hoek zijn enorm opgeblazen de afgelopen jaren - nu slaat het sentiment ineens om en loopt er een hoop lucht uit sommige andelen. Achteraf kun je proberen om daar een heldere oorzaak voor te vinden (rente, oorlog, supply chains, inflatie) maar die is er niet altijd. Dat neemt niet weg dat iedereen altijd een oorzaak probeert te vinden. Mijn favoriete voorbeeld (komt volgens mij uit een boek van Taleb) is hoe de beurs reageerde op de vangst van Saddam Hussein:
In 2003, back when Saddam Hussein was captured in Iraq, Bloomberg News released the following headline: TREASURIES RISE; HUSSEIN CAPTURE MAY NOT CURB TERRORISM. About 30 minutes later, they released another headline: TREASURIES FALL; HUSSEIN CAPTURE BOOSTS ALLURE OF RISKY ASSETS.
Achteraf is het makkelijk om alles te verklaren ..

Enfin, ik vind het stiekem wel leuk momenteel op de beurs, eindelijk wat actie! En tenzij je vol in de speculatieve aandelen zit vallen de verliezen nog wel mee (in euro's). Een keer 10% of 15% als je in saaie gespreide ETF's zit bij Meesman o.i.d.? Misschien niet leuk, maar dat hoort er gewoon bij .. De conservatieve belegger doet het nog beter; world value staat ongeveer break-even voor het jaar, energie dik in de plus. Mooie markt voor stockpickers.

Er wordt zelfs een film gemaakt van de huidige crisis: YouTube: Litquidity: Saving Capital Markets. De bodem zal wel in zicht zijn dan ;) .

[ Voor 56% gewijzigd door writser op 12-05-2022 22:14 ]

Onvoorstelbaar!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:25
Beste mensen,
Ik heb me hier wat ingelezen en overleg gehad met mijn schoonzus (economische achtergrond). Een week geleden appte ze mij dat het een goed moment was om in te stappen (beurs had een dipje). Ik wil instappen bij Meesman. Ik lees hier goede ervaringen. Alleen het duurzame toekomstfonds is vrij nieuw. Iemand te ervaring met dit fonds?
Ik zelf wil inleggen voor de langere termijn + aandacht voor mens en milieu + geen omkijken naar. Zo kwam ik bij Meesman uit. Enige waaraan ik twijfel is instap moment . De beurs is vorig jaar zo gestegen. De dip die er nu is kan toch nog veel groter worden dan een paar procent. Iemand die me een zetje kan geven om de stap te wagen. Ons spaargeld is nu toch alleen maar aan het verdampen :). Mijn schoonzusje geeft dat zetje niet, die staat terecht te dichtbij . Dus de stap zal ik zelf moeten zetten. Ik ben altijd wat huiverig geweest om in aandelen te stappen (wat gevoelig voor schommelingen), maar sparen lijkt een no go geworden.

[ Voor 14% gewijzigd door Joel22 op 14-05-2022 13:20 ]

• Miki
Joel22 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:17:
Beste mensen,
Ik heb me hier wat ingelezen en overleg gehad met mijn schoonzus (economische achtergrond). Een week geleden appte ze mij dat het een goed moment was om in te stappen (beurs had een dipje). Ik wil instappen bij Meesman. Ik lees hier goede ervaringen. Alleen het duurzame toekomstfonds is vrij nieuw. Iemand te ervaring met dit fonds?
Ik zelf wil inleggen voor de langere termijn + aandacht voor mens en milieu + geen omkijken naar. Zo kwam ik bij Meesman uit. Enige waaraan ik twijfel is instap moment . De beurs is vorig jaar zo gestegen. De dip die er nu is kan toch nog veel groter worden dan een paar procent. Iemand die me een zetje kan geven om de stap te wagen. Ons spaargeld is nu toch alleen maar aan het verdampen :). Mijn schoonzusje geeft dat zetje niet, die staat terecht te dichtbij . Dus de stap zal ik zelf moeten zetten. Ik ben altijd wat huiverig geweest om in aandelen te stappen (wat gevoelig voor schommelingen), maar sparen lijkt een no go geworden.
Je kunt de markt niet “timen” of te wel een goed instapmoment bepalen dus het devies is gewoon instappen met geld wat je kunt missen om vervolgens er lang in te blijven zitten zonder er teveel aandacht aan te spenderen.

Ik zou bij Meesman kiezen voor Wereldwijd Totaal fonds en dat nieuwe fonds nog niet te kiezen. Kies iets wat solide is en zich bewezen heeft.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:49

de Peer

under peer review

Beste mensen,
Gewoon instappen maar ook bedenken dat het zo maar 30 procent kan dalen. Trek je dat?

Niet proberen te timen.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
Beste mensen,
Ik zelf wil inleggen voor de langere termijn + aandacht voor mens en milieu + geen omkijken naar. Zo kwam ik bij Meesman uit. Enige waaraan ik twijfel is instap moment . De beurs is vorig jaar zo gestegen. De dip die er nu is kan toch nog veel groter worden dan een paar procent. Iemand die me een zetje kan geven om de stap te wagen. Ons spaargeld is nu toch alleen maar aan het verdampen :). Mijn schoonzusje geeft dat zetje niet, die staat terecht te dichtbij . Dus de stap zal ik zelf moeten zetten. Ik ben altijd wat huiverig geweest om in aandelen te stappen (wat gevoelig voor schommelingen) maar sparen lijkt een no go geworden.
Je kunt het beste nadenken over hoeveel geld je zonder pijn zou kunnen missen. Daarna koop je inderdaad ergens aandelen. Dit kan ook per maand zijn.
Meesman kan, maar persoonlijk doe ik dat liever ergens anders. Je koopt en stelt daarbij voor jezelf een termijn in waarbij je over x aantal jaar gaat kijken wat het resultaat is.

Als je een stabiel inkomen hebt en structureel geld overhoudt, dan is beleggen niet zo spannend. Verder goed om de waarde van geld te doorgronden. Het leven draait niet om geld. Geld is een middel. Ik beleg om een iets groter huis te kopen én om eerder te kunnen stoppen met werken. Mocht het beleggen totaal verkeerd lopen, dan kan ik het huis niet kopen en moet ik langer werken. Maar alsnog heb ik dan nog een prima leven. Ik ben daarom niet bang om geïnvesteerd geld te verliezen. Het gaat meestal goed, vooral op de lange termijn.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Beste mensen,
Ik stapte in 2018 in, toen zei iedereen dat het te hoog stond. Ik denk dat er nog wat klappen vallen dit jaar maar zou gewoon beginnen. Probeer de. Markt niet te timen, en bedenk dat je ook een jaar of 2 in de min kan staan.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• Sissors
  • Niet online
Beste mensen,
Deze ex-Tweaker kan je misschien overtuigen: Verwijderd in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

In 2015 stapte hij uit omdat de beurs dus zo hoog stond en hij wel moest crashen. Ik laat het aan jou over om te bepalen wat er gebeurd is sinds 2015. Niemand weet wat er gaat gebeuren. En als jij voor lange termijn belegt, maakt het ook weinig wanneer je precies instapt. We hopen dat op lange termijn de beurs omhoog gaat, dat is in het verleden ook gebeurd, maar garanties zijn er niet.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-03 09:52
Beste mensen,
Ik snap heel goed dat je je afvraagt of de markt nu weer omhoog gaat of niet. Dat antwoord kan niemand je geven. Het zou kunnen zijn dat de markt omhoog gaat voor en tijdje en dan weer harder omlaag.
Daarna komt die tot rust en gaat hij weer omhoog en daarna opnieuw omlaag.
Dit heet ook wel deadcat bouncing.

Het mooiste is natuurlijk om op de bodem te kopen, echter de bodem weet je pas achteraf.
Het enig wat je kan doen is een plan voor jezelf te bedenken wat bij je past.
Je zou nu alles in kunnen leggen, maar je kan het ook gespreid doen over een aantal weken of maanden.

Je kan natuurlijk ook kijken hoe de markt zich gedraagt. Als het onrustig is, is er een redelijke kans dat het verder omlaag gaat.

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-02 21:11
Beste mensen,
Iemand met een economische achtergrond heeft toch niet per se verstand van de beurs?

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-03 19:07
llovesoccerx7 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:37:
Wat is de reden dat mensen naast de VWRL nog ETFs willen? Omdat het nog meer te spreiden? Maar omdat VWRL lijkt het mij dat de overlap bijna altijd aanwezig is. Losse aandelen ga ik komende jaren nog niet aan beginnen want dan kan ik mijn geld gelijk weggooien😂.
Verstandig om niet aan losse aandelen te beginnen (behalve met misschien "speelgeld" - maar dat is nog steeds echt geld). Ik moet ervan af eigenlijk, maar mijn gokkersgen houdt dat tegen (mijn aandelen portefeuille - met heel normale bekende aandelen - doet het de afgelopen jaren stelselmatig niet beter --hooguit gelijk-- dan mijn Meesman of MSCI-ish fondsen).

De enige belangrijke reden is risico spreiden. En dan niet het risico van koersen, maar de -vul in- kans dat het fonds ten onder gaat/tijdelijk niet benaderbaar is/de boel overgenomen wordt etc. Dan heb je nog kosten en evt. dividendbelasting - Naar mijn mening (en die wordt niet gedeeld - zeker niet door de fanatiekelingen - en dat is prima), als je regelmatig stort en er niet naar omkijkt dan zijn de kosten nauwelijks een factor (in vergelijking met zelf actief handelen en de tijd die het je kost).
Ikzelf zit bij o.a. bij Blackrock, Actiam, Meesman, Vanguard - weinig moeite, wellicht wat overdreven, I'll take it.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• llovesoccerx7
poehee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:04:
[...]

Verstandig om niet aan losse aandelen te beginnen (behalve met misschien "speelgeld" - maar dat is nog steeds echt geld). Ik moet ervan af eigenlijk, maar mijn gokkersgen houdt dat tegen (mijn aandelen portefeuille - met heel normale bekende aandelen - doet het de afgelopen jaren stelselmatig niet beter --hooguit gelijk-- dan mijn Meesman of MSCI-ish fondsen).

De enige belangrijke reden is risico spreiden. En dan niet het risico van koersen, maar de -vul in- kans dat het fonds ten onder gaat/tijdelijk niet benaderbaar is/de boel overgenomen wordt etc. Dan heb je nog kosten en evt. dividendbelasting - Naar mijn mening (en die wordt niet gedeeld - zeker niet door de fanatiekelingen - en dat is prima), als je regelmatig stort en er niet naar omkijkt dan zijn de kosten nauwelijks een factor (in vergelijking met zelf actief handelen en de tijd die het je kost).
Ikzelf zit bij o.a. bij Blackrock, Actiam, Meesman, Vanguard - weinig moeite, wellicht wat overdreven, I'll take it.
Alleen bij grote bedragen is NT/Meesman goedkoper? Anders kan je het beter zelf doen want dat zijn de kosten ook niet meer als het goed is

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-03 14:32
49euro schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:32:
Ook bij Buy & Gold moet je op tenminste 1 of 2 momenten aandacht besteden aan de rationaliteit van de markt. Namelijk op het geplande moment van aankoop en verkoop.
Meesman heeft weer afgeschreven en ze leggen het morgen in. Ik besteed nergens aandacht aan.

• de Peer

de Peer

under peer review

Fiscalist schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:50:
[...]

Wel netjes toch! Ik krijg volgende week mijn 50 euro van de Rabobank.. maar ik denk dat ik klant blijf. Ik betaal 0,79% kosten (dit omvat alles) voor beheerd beleggen basis. Een stuk goedkoper dan andere grootbanken.

Ik heb ook individueel beleggen geprobeerd met investeren in de NT fondsen.. dit is nog een stuk goedkoper.. Echter het verleidt mij wel tot speculatie, omdat ik ook individuele aandelen kan kopen in de zelf beleggen omgeving.
Nou er blijft dus maar weinig van over. In het verleden heb ik ook wel eens 150 euro en 200 euro gehad bij dit soort acties. Das tenminste de moeite waard.

Als je je niet kunt beheersen dan zou ik eens naar Meesman kijken. Goedkoper dan wat je nu doet en geen mogelijkheid tot gekke dingen aankopen. Beheerd beleggen zou ik niet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 28-06-2022 09:46 ]

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02-2023
de Peer schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:45:
[...]

Nou er blijft dus maar weinig van over. In het verleden heb ik ook wel eens 150 euro en 200 euro gehad bij dit soort acties. Das tenminste de moeite waard.

Als je je niet kunt beheersen dan zou ik eens naar Meesman kijken. Goedkoper dan wat je nu doet en geen mogelijkheid tot gekke dingen aankopen. Beheerd beleggen zou ik niet doen.
Meesman hoor ik wel vaker gemiddelde kosten 0,4%-0,5% + aankoopkosten van 0,2% als ik mij niet vergis. Ik had via Reddit ook begrepen dat er nog aanvullende kosten voor verwekt zitten in de koers van het fonds.

Of dat waar is weet ik niet.. per saldo betaal ik 0,3% meer bij de Rabo minus de aankoopkosten.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:01
Fiscalist schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Meesman hoor ik wel vaker gemiddelde kosten 0,4%-0,5% + aankoopkosten van 0,2% als ik mij niet vergis. Ik had via Reddit ook begrepen dat er nog aanvullende kosten voor verwekt zitten in de koers van het fonds.

Of dat waar is weet ik niet.. per saldo betaal ik 0,3% meer bij de Rabo minus de aankoopkosten.
Kosten kan je hier makkelijk vergelijken: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Optimaal gemak heb je bij Meesman.

• de Peer

de Peer

under peer review

Fiscalist schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Aankoopkosten spelen niet echt een rol als je er voor de lange termijn in zit.
Je bent bij Meesman goedkoper uit.

• phantom09
de Peer schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:45:
[...]

Ik kan mij de actie van Flatex nog herinneren:

Open een rekening en koop iets en krijg € 100,- cadeau (na x tijd).

Had toen iets voor € 0,70 gekocht. Later nog meer geld erin gestoken.

• poehee
eamelink schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:01:
JET is wel echt een bloedbad ja. In minder dan twee jaar tijd ruim 86% kwijt.
Ik ben zo'n slachtoffer. Was 0,5% van de portefeuille, nu nog 0,1 of 0,2% of zo. ;(
Lang geen individuele aandelen meer gekocht, maar af en toe kan ik het niet laten. De ETF's + Meesman versla ik niet met mijn eigen aandelen...Het probleem is dat je verlies niet kan goedmaken (al kun je je dat jezelf wijsmaken).

Laatste misser: Amazon, ook 20% in de min...

(met mijn loss aversion ben ik alleen geinteresseerd in de verlieslatende posities - wat ik niet doe, en dat is een goed ding meestal, is dat ik dit soort aandelen bijkoop als ze gezakt zijn).

[ Voor 6% gewijzigd door poehee op 29-06-2022 13:08 ]

• Pistachenootje
poehee schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:07:
[...]
Ik ben zo'n slachtoffer. Was 0,5% van de portefeuille, nu nog 0,1 of 0,2% of zo. ;(
Lang geen individuele aandelen meer gekocht, maar af en toe kan ik het niet laten. De ETF's + Meesman versla ik niet met mijn eigen aandelen...Het probleem is dat je verlies niet kan goedmaken (al kun je je dat jezelf wijsmaken).

Laatste misser: Amazon, ook 20% in de min...

(met mijn loss aversion ben ik alleen geinteresseerd in de verlieslatende posities - wat ik niet doe, en dat is een goed ding meestal, is dat ik dit soort aandelen bijkoop als ze gezakt zijn).
Pijnlijk... maar misschien leer je er wat van ;)

• Miki
BekSide schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:31:
[...]

Nou ik durf dit eigenlijk niet hardop te zeggen, maar mijn vraag heb ik ook aan mijn private banker/ beleggings man gesteld en daar was dit eigenlijk compleet nieuw voor dat dit niet real time gebeurde. Dus eerlijk gezegd doet dat het vertrouwen ook niet echt goed.
Dat is wel opmerkelijk en inderdaad geeft dat wel heel weinig vertrouwen.

Een mooi alternatief is Meesman naast dat je eventueel zelf ook zou kunnen beleggen bij ING. Een partij die hier met enige regelmaat nog wel eens wordt aangeraden. Niet de allergoedkoopste maar wel een prima kwaliteit en service niveau waar veel brokers nog iets van kunnen leren. De humor is er trouwens wel dat in deze Meesman maar 1x per week de aan- en verkopen doet van het fonds :)

• Tehh
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:01:
Dat ^ is een artikel van 2019. Artikel van AD is van vandaag, daarin staat dat honderden mensen waarschijnlijk kunnen fluiten naar hun geld.
Ik denk dat dit soort horrorverhalen veel mensen er van weerhoud om te gaan beleggen. Zo gek is dat ook niet, hoe weet je nou écht zeker of een partij als bijv. Meesman dat geld wel écht belegd heeft? Voor veel Nederlanders is dat een 'black box'.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:24
Tehh schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:10:
[...]

Ik denk dat dit soort horrorverhalen veel mensen er van weerhoud om te gaan beleggen. Zo gek is dat ook niet, hoe weet je nou écht zeker of een partij als bijv. Meesman dat geld wel écht belegd heeft? Voor veel Nederlanders is dat een 'black box'.
Tja, ik denk dat je gelijk hebt, maar tegelijkertijd wel triest als je niet het enorme verschil tussen beide kan zien qua risico. Want het is echt moeilijk te overdrijven hoe verschillend beide producten zijn. Enerzijds heb je een simpel en wereldwijd gediversifieerd fonds, aan de andere kant heb je een fonds dat in zee gaat met 1 kredietverstrekker en waarvan het helemaal niet duidelijk is welke risico's ze precies lopen*. Ik wil niet zeggen dat je het verdient dat je al je pensioengeld verliest als je daar alles in stopt, maar stupide is het wel.

Dan heb ik het nog helemaal niet over hoge kosten versus lage kosten, of twijfelachtige reclame uitingen zoals adverteren met een specifiek verwacht rendement of verschijnen bij business class.

* Ik zat te kijken wat betreft hun trade finance fonds, maar in de prospectus staat bijvoorbeeld dus echt helemaal niks specifieks over hun trade finance fonds, echt NIKS. En dan hebben ze nog een brochure waarin ook niks staat, maar ze wel lekker adverteren met een verwacht rendement van 7% per jaar (wat overduidelijk niet kan/mag). Maar je hebt geen idee aan hoeveel partijen ze finaciering verstrekken, hoe groot de leningen zijn die ze geven, hoeveel dagen die leningen gemiddeld blijven uitstaan, wat de winstmarge is per lening, hoeveel verliezen ze historisch hebben op de leningen etc etc. Het enige wat overduidelijk is dat echt niemand in deze rotzooi zou moeten beleggen. Het valt nog mee dat het (blijkbaar?) geen totale fraude was.

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02-2023
[...]

Ik snap de Meesman hype ook niet.. te duur voor fondsen die bij grootbanken goedkoper beschikbaar zijn.

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
[...]

Het is bizar om te zien hoe dit soort vragen over Meesman weg worden gewuifd op bijvoorbeeld r/DutchFIRE. Mensen volgen elkaar blind en zolang alles goed gaat is er toch niks aan de hand? Dat Meesman niet onder het beleggerscompensatiestelsel valt realiseert niemand zich. Ondertussen is het zelfs duurder dan wanneer je NT koopt bij grootbanken 8)7

Als er iets aan de hand is dan is de kans groot dat je dat te laat opmerkt, helemaal wanneer je je als passieve indexbelegger minimaal bezighoudt met (economisch) nieuws.

• Miki
herrieschopper schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:28:
[...]

Het is bizar om te zien hoe dit soort vragen over Meesman weg worden gewuifd op bijvoorbeeld r/DutchFIRE. Mensen volgen elkaar blind en zolang alles goed gaat is er toch niks aan de hand? Dat Meesman niet onder het beleggerscompensatiestelsel valt realiseert niemand zich. Ondertussen is het zelfs duurder dan wanneer je NT koopt bij grootbanken 8)7

Als er iets aan de hand is dan is de kans groot dat je dat te laat opmerkt, helemaal wanneer je je als passieve indexbelegger minimaal bezighoudt met (economisch) nieuws.
Weet je het heel zeker? Meesman heeft een vergunning voor een beleggingsinstelling en valt dus onder het Nederlandse toezicht van de AFM en daarmee dus ook onder het beleggerscompensatiestelsel.

Overigens ben ik het wel met je eens dat teveel mensen blind varen op adviezen van een bepaalde blog en wat er op Dutchfire wordt gebezigd.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 15-07-2022 22:09 ]

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Miki schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:57:
[...]

Weet je het heel zeker? Meesman heeft een vergunning voor een beleggingsinstelling en valt dus onder het Nederlandse toezicht van de AFM en daarna dus ook onder het beleggerscompensatiestelsel.

Overigens ben ik het wel met je eens dat teveel mensen blind varen op adviezen van een bepaalde blog en wat er op Dutchfire wordt gebezigd.
Tijd terug nagevraagd bij Meesman zelf:
DeGiro had ook de verplichting om de boel netjes te scheiden ;)

[ Voor 33% gewijzigd door herrieschopper op 26-09-2022 20:29 ]

• Miki
herrieschopper schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:02:
[...]

Tijd terug nagevraagd bij Meesman zelf:

[...]
Ah kijk, daar komt de aap uit de mouw, keyword: beheerder. Thx zo scherp had ik die niet!
Wie kan geen Beleggerscompensatie krijgen?
Sommige personen en ondernemingen komen niet in aanmerking voor Beleggerscompensatie. Dat zijn:

bestuurders, beheerders en hoofdelijk aansprakelijke vennoten van de onderneming die beleggingsdiensten verleent
personen die voor ten minste 5% deelnemen in het kapitaal van de financiële onderneming die beleggingsdiensten verleent
professionele marktpartijen en beleggers zoals banken, verzekeraars, pensioenfondsen en overheidsinstanties.
Bron: https://www.dnb.nl/betrou...scompensatie/#idpuys0ntva
DeGiro had ook de verplichting om de boel netjes te scheiden ;)
Wat DeGiro heeft gedaan is gewoon schandalig door letterlijk te bankieren met het onderpand van de particuliere beleggers waarbij het ook heel even mis dreigde te gaan. Die misbruikte het aparte bewaarbedrijf voor hun eigen investeringsmaatschappij.
Fiscalist schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:01:
Is NT beleggingsfonds eigenlijk een veilige haven? Of is het beter om bij de grootbanken beheerd te beleggen? % kosten buiten beschouwing gelaten
Volgens mij haal je zaken door elkaar. Een grootbank zal namelijk ook voor je beleggen in beleggingsfondsen en ETF’s en wellicht dus ook in Northern Trust fondsen. Ook fonds huizen moeten een aparte bewaarbedrijven hebben die gescheiden zijn van de commerciële tak. Deze info kun je in de diverse bescheiden van het beleggingsproduct terugvinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Miki op 15-07-2022 22:22 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:24
[...]

Ik vind het niet vreemd dat mensen je bezwaren weinig serieus nemen, want dan kan je namelijk echt nergens meer in beleggen. NT zelf valt toch trouwens ook niet onder het beleggingscompensatiestelsel, net zo als alle andere fondsen.

• phantom09
Miki schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:57:
[...]

Weet je het heel zeker? Meesman heeft een vergunning voor een beleggingsinstelling en valt dus onder het Nederlandse toezicht van de AFM en daarna dus ook onder het beleggerscompensatiestelsel.

Hmmm, is dat zo?

Bij de AFM checker kan ik niks vinden:

https://afm.nl/nl-nl/cons...er-je-aanbieder?q=meesman

Meesman zegt van wel:

https://www.meesman.nl/me...eleggingsinstellingen.pdf

• Miki
Nee, ze hebben een vergunning maar zoals ik al eerder de quote van de DNB aanhaalde vallen zij niet onder BCS vanwege de structuur van beheerder van een beleggingsinstelling.

En dat je niks kan vinden bevestigd dat ze er niet onder vallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 15-07-2022 23:06 ]

• Pistachenootje
[...]
Het is bizar om te zien hoe dit soort vragen over Meesman weg worden gewuifd op bijvoorbeeld r/DutchFIRE. ...
Ik zou met een grote portefeuille ook veel liever bij de grootbanken zitten dan bij een partij als Meesman, nog los van het feit dat het goedkoper is.

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:02
Dat Meesman een vergunning heeft als beheerder van beleggingsinstellingen vind je terug in een Excel-sheet op de site van de AFM: https://www.afm.nl/~/prof...gister-aifm.xlsx?la=nl-nl.

Dit specifieke register is omdat het een Excel-sheet is, en niet in de ‘reguliere’ database met vergunninghouders e.d. opgenomen is, niet doorzoekbaar in de zoekmachines van de AFM.

Voor de EU-geörienteerden onder ons, ook in het register bijgehouden door ESMA is Meesman netjes terug te vinden: https://registers.esma.eu...sters_upreg&docId=ae16175.

[ Voor 18% gewijzigd door Trenchdog op 16-07-2022 09:55 ]

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:45

page404

Website says no

Ik zeg altijd: stemmen doe je met je voeten. Ben nu de andere posities ook aan het afbouwen en de rest gaat deze week ook naar IB. Ik zit alleen nog te denken wat ik met de accounts van mijn vrouw en kinderen doe. Toch eens kijken of ik het bij een Meesman achtige partij kan zetten. Gaat in totaal ook om meer dan 25000€.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Hbeez
Requiem19 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:15:
Als het gaat om beleggingen met een horizon van 30+ jaar, zou ik zelf het liefste gewoon bij een grootbank zitten. (ik beleg dus ook bij m'n huisbank ABN :)).

Bij (kleinere) brokers zie je toch wat meer gebeuren, zoals zaakjes niet op orde, overnames, fusies, faillisementen, etc etc.

Of denk ik te voorzichtig?
Hoe kijk je aan tegen een partij als Meesman?

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:46
Ik weet dat er ergens een overzicht is met ETF vergelijkingen tussen Meersman en andere aanbieders/grootbanken. Weet iemand die te vinden?

Beleg nu namelijk op Meesman maar zou ook een ander willen proberen met een bedrag wat binnenkort vrijkomt.

• Pistachenootje
Hbeez schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:17:
[...]
Hoe kijk je aan tegen een partij als Meesman?
Goed maar het is wat duurder dan andere partijen. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

• Pistachenootje
ColeJ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:01:
Beleg nu namelijk op Meesman maar zou ook een ander willen proberen met een bedrag wat binnenkort vrijkomt.
Ik vind Fitvermogen met de NN fondsen ook een goede partij. Simpel maar het werkt.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:46
Thanks! Ik zit nu bij Meesman maar overweeg de vrijgekomen gelden bij een grootbank te beleggen. Aangezien ik bij ING bankier denk ik dat dat het makkelijkst is. Die scoort overigens ook nog hoger dan Meesman na kosten.

Zijn de kosten die daar gegeven worden inclusief het houden van een bankrekening?

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Als je op naam van het kind wilt beleggen, dan zal je bij de meeste brokers niet terecht kunnen tegenwoordig. Het is voor een broker te lastig om alle relevante partijen door KYC/AML te halen en de transacties te verifiëren. Je kan natuurlijk wel op eigen naam in een apart potje beleggen voor je kind. Verder zal je ook de (schenk)belastingen en verantwoordelijkheden mee moeten nemen;
- op het naam van het kind - die kan er alles mee doen vanaf 18 jaar
- op eigen naam - hoe en wanneer plan je de overdracht van de beleggingen naar het kind.

Meesman biedt het nog wel aan om op naam van het kind te beleggen. https://www.meesman.nl/vr...gen-voor-mijn-klein-kind/

Het is wel een vraag die vaker terug komt in deze topic reeks.

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:04
Ik doe dit voor mijn kinderen bij BrandNewDay, beleggingsrekening op hun naam:

https://new.brandnewday.nl/particulier/kinderrekening/

Meesman heeft een minimale inleg van €100 per maand.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:51
Ik heb net even met ABN klantenservice gechat en die geven aan dat je een kinderrekening kunt openen en dan op naam van je kind een beleggingsrekening kunt openen.

Op die manier is het geld mooi gescheiden van mijn vermogen en zou mijn moeder automatisch kunnen overmaken naar de rekening van mijn zoontje, waarna ik een automatische aankooporder kan instellen.

Ik zal ook nog even Meesman bekijken.

• Flexion1
  • Laatst online: 21:18
Requiem19 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:53:
Ik heb net even met ABN klantenservice gechat en die geven aan dat je een kinderrekening kunt openen en dan op naam van je kind een beleggingsrekening kunt openen.

Op die manier is het geld mooi gescheiden van mijn vermogen en zou mijn moeder automatisch kunnen overmaken naar de rekening van mijn zoontje, waarna ik een automatische aankooporder kan instellen.

Ik zal ook nog even Meesman bekijken.
Bij abn amro is het wel omslachtig. Daar had ik ook gekeken maar als je verder leest op de site heb je wel een machtiging nodig van de kantonrechter:
https://www.abnamro.nl/nl...aam-minderjarig-kind.html

Daarom heb ik uiteindelijk voor brandnewday.nl gekozen voor mijn dochter.

[ Voor 4% gewijzigd door Flexion1 op 04-08-2022 11:58 ]

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:50

XanderDrake

Build the future!

Qwerty-273 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:56:
Als je op naam van het kind wilt beleggen, dan zal je bij de meeste brokers niet terecht kunnen tegenwoordig. Het is voor een broker te lastig om alle relevante partijen door KYC/AML te halen en de transacties te verifiëren. Je kan natuurlijk wel op eigen naam in een apart potje beleggen voor je kind. Verder zal je ook de (schenk)belastingen en verantwoordelijkheden mee moeten nemen;
- op het naam van het kind - die kan er alles mee doen vanaf 18 jaar
- op eigen naam - hoe en wanneer plan je de overdracht van de beleggingen naar het kind.

Meesman biedt het nog wel aan om op naam van het kind te beleggen. https://www.meesman.nl/vr...gen-voor-mijn-klein-kind/

Het is wel een vraag die vaker terug komt in deze topic reeks.
Dit geldt niet voor de grootbanken, zover ik kan zien. ING heeft kinderrekeningen, kinder spaar rekeningen, en ook voor beleggen voor minderjarige kinderen.

Alleen je besteed het beleggen dan uit aan bankiers, en je hebt een drempel van €50k. Vind ik, als totaalpakket, iets minder interresant.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• poehee
bones schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Kun je bij degiro dan een account openen op naam van je minderjarige kind?
Om te beleggen voor je kinderen is er hands down maar 1 goed alternatief: Meesman.

- Het is niet het goedkoopste van het goedkoopste (maar meer dan redelijk)
+ Als de kinderen het overgeheveld krijgen, krijgen ze niet een kaleidoscope met allerlei aandelen
+ Geen prikkels a la "eToro" en/of crypto zooi (als dat nog bestaat als ze 18 zijn in jouw geval :-) -- ik hoop het niet)
+ Direct handelen (timen) kan niet. Aan- en verkoop moment is 1x per week
+ Het rendement is (veel) beter dan wanneer je zelf stockpickt
+ De rekeningen zijn gekoppeld aan die van jou zolang ze jonger dan 18 zijn
+ De service is uitmuntend (vriendelijk, snel en behulpzaam)

Disclaimer: ik werk niet bij Meesman - mijn kinderen zijn > 18 en ik moest de rekeningen inderdaad overhevelen. Zelf 2/3 ETF en 1/3 in individuele stocks.

[ Voor 3% gewijzigd door poehee op 07-08-2022 08:17 ]

• Flexion1
  • Laatst online: 21:18
poehee schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:15:
[...]

Om te beleggen voor je kinderen is er hands down maar 1 goed alternatief: Meesman.

+ Als de kinderen het overgeheveld krijgen, krijgen ze niet een kaleidoscope met allerlei aandelen
+ Geen prikkels a la "eToro" en/of crypto zooi (als dat nog bestaat als ze 18 zijn in jouw geval :-) -- ik hoop het niet)

Disclaimer: ik werk niet bij Meesman - mijn kinderen zijn > 18 en ik moest de rekeningen inderdaad overhevelen. Zelf 2/3 ETF en 1/3 in individuele stocks.
Zelfde geldt toch voor brandnewday? Met het verschil dat je niet minimaal 100 euro per maand hoeft in te leggen...

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:56

GG85

.......

poehee schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:15:
[...]

Of BrandNewDay :)

• poehee
Ongetwijfeld ook prima.
Ik zit bij BND voor mijn pensioen.

Voor niet-pensioen....
Als ik mijn schoonouders, collega's, familie zou adviseren, zou ik ze naar Meesman sturen. Zeker als ze geen enkel inzicht hebben in deze materie.
Kan het niet heel hard maken - BND is van Aegon...

• Petor
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
poehee schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:32:
[...]

Ongetwijfeld ook prima.
Ik zit bij BND voor mijn pensioen.

Voor niet-pensioen....
Als ik mijn schoonouders, collega's, familie zou adviseren, zou ik ze naar Meesman sturen. Zeker als ze geen enkel inzicht hebben in deze materie.
Kan het niet heel hard maken - BND is van Aegon...
Hoe kom je daar bij? BND is grotendeels van oprichters / personeel (bron).

• Miki
AFCAjax schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

Rekeningen/producten, voor mij hetzelfde. Uiteindelijk maak ik geld over, of leg ik in op een beleggersrekening. Bitvavo zit dat iets anders.

Bright, LifeCycle Fund; Mix ETF, index, groene obligaties. Voor de lange termijn +15 jaar
ASN Beleggersrekening, Duurzaam mixfonds Neutraal. Voor de lange termijn + 15 jaar
Bitvavo. BTC/ETH. Voor middellange termijn; geld dat ik echt kan missen gaat hierheen. Om in te gaan op @poehee. Zij bieden een verzekering tot € 100.000 tegen diefstal etc.

Ik ben op zoek naar nog iets extra voor middellange termijn, en lees veel dat obligaties dan een goede keuze is. Waarom Centraalbeheer? Ik wil er zo min mogelijk werk van hebben, en goed inzicht hebben.

Ik ga met jullie tips aan de gang @Miki @Tsurany @Pistachenootje @poehee

Het is voor mij allemaal vrij nieuw.
Met deze informatie zou ik dan kiezen voor Meesman, die bieden naast het interessante Wereld Totaal fonds ook obligaties aan. Een toko die heel mensgericht is en veel zorg uithanden neemt en beleggen heel laagdrempelig maakt.

Gezien de stijgende rente is geld stoppen in obligaties overigens op dit moment niet verstandig. Stijgende rente betekent dat obligaties minder waard worden.

• AFCAjax
  • Laatst online: 31-03 10:08
Miki schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Met deze informatie zou ik dan kiezen voor Meesman, die bieden naast het interessante Wereld Totaal fonds ook obligaties aan. Een toko die heel mensgericht is en veel zorg uithanden neemt en beleggen heel laagdrempelig maakt.

Gezien de stijgende rente is geld stoppen in obligaties overigens op dit moment niet verstandig. Stijgende rente betekent dat obligaties minder waard worden.
Ik zie inderdaad op www.indexfondsenvergelijken.nl dat Meesman een mooi product biedt voor mijn situatie.

Hier ga ik me even verder in verdiepen. Obligaties laat ik dan even varen, en ga wellicht 90% Wereld Totaal en 10% BTC/ETH aanhouden.

Dank voor jullie inbreng.

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-03 13:18
AFCAjax schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

Dank voor je feedback! ASN is dan inderdaad duur.

Bij Bright is mijn rekening 'gratis' omdat ik daar ook mijn pensioenpot spaar.
Ik zit ook bij Meesman bevalt erg goed geen omkijken naar. Ook al is crypto hier niet echt geliefd je krijgt wel goede tips mee:
Probeer zoveel mogelijk in eigen beheer te hebben inderdaad.

Not your keys not your coins. Dus Ledger of Trezor voor grotere bedragen.

+ je bent minder snel geneigd om uit paniek te verkopen na een flinke daling, ik spreek uit ervaring.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AFCAjax schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

Dank voor je feedback! ASN is dan inderdaad duur.

Bij Bright is mijn rekening 'gratis' omdat ik daar ook mijn pensioenpot spaar.
Ik ken Bright als partij niet. Echter wat je ziet is dat veel van dit soort partijen het geld van deelnemers weer investeren in andere fondsen en die fondsen kunnen weer hoge jaarlijkse kosten hebben.

Meesman is een partij met erg lage kosten maar het enige wat ze doen aan dienstverlening is per fonds het geld verdelen over een aantal andere fondsen van Northern Trust. Per fonds kan je in de prospectus terug lezen welke verdeling ze aanhouden: https://www.meesman.nl/me...ngsfondsen-2022-01-21.pdf

Zo staat er het volgende in bij Meesman Wereldwijd Totaal:
Op het moment van publicatie van dit Prospectus belegt het Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd
Totaal haar vermogen in het Northern Trust World Custom ESG Equity Index Fund, het Northern Trust
Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund en het Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Fund.

Jij legt dus maandelijks in bij Meesman en Meesman koopt voor jou onder water deze drie fondsen aan. Ik heb er daarom voor gekozen deze fondsen zelf via ABN AMRO aan te schaffen waardoor ik niet hoef te betalen voor deze dienstverlening van Meesman en op lange termijn goedkoper uit ben.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Meesman een slechte keuze is maar bekijk wel goed wat de exacte dienstverlening is van een bedrijf, wat de onderliggende fondsen werkelijk zijn en of dat voor jou de meerprijs waard is.

Zelf zit ik bij ABN AMRO om Northern Trust fondsen aan te schaffen en koop ik via FitVermogen de fondsen van NN aan. FitVermogen heeft lagere kosten maar ook een lagere spreiding, daarom kies ik er voor beide partijen te combineren. Ik zou de kosten net wat meer kunnen verlagen via Interactive Brokers en dat is iets om in de toekomst nog naar te kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 10-08-2022 12:40 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Miki
Tsurany schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:37:
[...]

Ik ken Bright als partij niet. Echter wat je ziet is dat veel van dit soort partijen het geld van deelnemers weer investeren in andere fondsen en die fondsen kunnen weer hoge jaarlijkse kosten hebben.

Meesman is een partij met erg lage kosten maar het enige wat ze doen aan dienstverlening is per fonds het geld verdelen over een aantal andere fondsen van Northern Trust. Per fonds kan je in de prospectus terug lezen welke verdeling ze aanhouden: https://www.meesman.nl/me...ngsfondsen-2022-01-21.pdf

Zo staat er het volgende in bij Meesman Wereldwijd Totaal:
Op het moment van publicatie van dit Prospectus belegt het Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd
Totaal haar vermogen in het Northern Trust World Custom ESG Equity Index Fund, het Northern Trust
Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund en het Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Fund.

Jij legt dus maandelijks in bij Meesman en Meesman koopt voor jou onder water deze drie fondsen aan. Ik heb er daarom voor gekozen deze fondsen zelf via ABN AMRO aan te schaffen waardoor ik niet hoef te betalen voor deze dienstverlening van Meesman en op lange termijn goedkoper uit ben.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Meesman een slechte keuze is maar bekijk wel goed wat de exacte dienstverlening is van een bedrijf, wat de onderliggende fondsen werkelijk zijn en of dat voor jou de meerprijs waard is.

Zelf zit ik bij ABN AMRO om Northern Trust fondsen aan te schaffen en koop ik via FitVermogen de fondsen van NN aan. FitVermogen heeft lagere kosten maar ook een lagere spreiding, daarom kies ik er voor beide partijen te combineren. Ik zou de kosten net wat meer kunnen verlagen via Interactive Brokers en dat is iets om in de toekomst nog naar te kijken.
Ik zou persoonlijk ook altijd voor een grootbank kiezen maar gezien de wens van @AFCAjax lijkt Meesman laagdrempeliger te zijn. Rekening openen, automatisch incasso instellen, fondsen selecteren en klaar. Weinig gedoe, prima product en voldoet aan de wensen.

Bij een groot bank moet je, hoe simpel ook, zelf wel e.e.a. nog instellen. Denk aan periodieke aankopen instellen bijvoorbeeld. Daarbij zijn er ook partijen zoals Rabobank waarbij niet alles geautomatiseerd kan worden. Dividend herbeleggen en met lage bedragen gespreid te kunnen beleggen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AFCAjax schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Hier ga ik me even verder in verdiepen!

Dank voor je feedback. Ik heb de keuze toentertijd gemaakt op basis van verwacht rendement - kosten.
Verwacht rendement moet je eigenlijk nooit naar kijken. Het hele idee van fondsen is dat ze een bepaalde samenstelling nastreven, bij indexfondsen is dat dus de samenstelling van een index. Afgezien van minieme verschillen in aankoopmomenten zouden twee fondsen die dezelfde index nastreven ook hetzelfde rendement moeten maken, zelfs al laten ze een ander te verwachten rendement zien op hun website.
Miki schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:51:
[...]

Ik zou persoonlijk ook altijd voor een grootbank kiezen maar gezien de wens van @AFCAjax lijkt Meesman laagdrempeliger te zijn. Rekening openen, automatisch incasso instellen, fondsen selecteren en klaar. Weinig gedoe, prima product en voldoet aan de wensen.

Bij een groot bank moet je, hoe simpel ook, zelf wel e.e.a. nog instellen. Denk aan periodieke aankopen instellen bijvoorbeeld. Daarbij zijn er ook partijen zoals Rabobank waarbij niet alles geautomatiseerd kan worden. Dividend herbeleggen en met lage bedragen gespreid te kunnen beleggen.
Dat is inderdaad de dienstverlening van Meesman, de vraag is hoeveel je daar voor wilt betalen. In mijn geval was dat verschil 4500 euro bij een termijn van 20 jaar, voor 4500 euro kan ik best even tien minuten spenderen aan een maandelijkse aankoop instellen in de ABN AMRO omgeving ;)

• Pistachenootje
@AFCAjax Meesman is een prima product maar zeker niet de goedkoopste. Fitvermogen is ook een eenvoudig product tegen lagere kosten. Die heeft zelf mijn voorkeur.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
AFCAjax schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:12:
Is een zeer waardevolle ochtend voor mij. Ga me er verder in verdiepen en op basis van jullie advies me inlezen op een goede mix van producten, waar ik in ga inversteren.

Daarnaast een grote kans dat ik Bright aan de kant zet, en overstap op een andere lijfrente.

Hartelijk dank!
Even voor de duidelijkheid. Jij komt op mij over als iemand die eenvoudig te beïnvloeden is….al na drie posts ga je al je gedane keuzes niet alleen in twijfel trekken maar ook wijzigen.

Tweakers hebben geen vergunning om financieel advies te geven!!!

Het is hier op dit forum “degene die het hardst roept wordt het meest gehoord”. Daarbij wil de wind nogal eens van richting veranderen.

Werd tot een paar jaar terug iedereen die niet via DeGiro handelde voor regelrechte zot uitgemaakt. Is het noemen van die naam in positieve zin nu reden genoeg om mensen voor zot uit te maken. Nu zijn het de grootbanken die de bom zijn. En daar tussenin was het Meesman. Die partij wordt ook nu alweer uitgekotst.

Kortom, ga jij je grote financiële beslissingen af laten hangen van wat een zooitje ongeregeld, mijzelf inclusief, hier roept?

Zoals je nu overkomt doe je dat wel….

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Miki
Panzer_V schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Even voor de duidelijkheid. Jij komt op mij over als iemand die eenvoudig te beïnvloeden is….al na drie posts ga je al je gedane keuzes niet alleen in twijfel trekken maar ook wijzigen.

Het is hier op dit forum “degene die het hardst roept wordt het meest gehoord”. Daarbij wil de wind nogal eens van richting veranderen.

Werd tot een paar jaar terug iedereen die niet via DeGiro handelde voor regelrechte zot uitgemaakt. Is het noemen van die naam in positieve zin nu reden genoeg om mensen voor zot uit te maken. Nu zijn het de grootbanken die de bom zijn. En daar tussenin was het Meesman. Die partij wordt ook nu alweer uitgekotst.

Kortom, ga jij je grote financiële beslissingen af laten hangen van wat een zooitje ongeregeld, mijzelf inclusief, hier roept?

Wat kan de waarheid toch ontnuchterend hard zijn :o

Er zijn gelukkig in mijn ogen goede adviezen afgegeven maar het is en blijft raadzaam dat iemand zelf kritisch blijft nadenken, de kleine lettertjes leest en de rekenmachine/ spreadsheet erbij pakt of het allemaal klopt wat er aan rekenplaatjes wordt voorgeschoteld. Tenslotte zijn de meesten hier ook tot inzichten gekomen.

Ah wel, dank voor deze kritische noot!

• AFCAjax
  • Laatst online: 31-03 10:08
[...]

Volgens mij heb ik nergens geroepen dat ik een overstap ga maken?

Ik geef aan dat ik me verder ga verdiepen en op basis daarvan een keuze maak. Of dat Meesman, ING, DeGiro, of misschien toch ASN blijft. dat ga ik nog even rustig bekijken.

Zelfde geldt voor Bright, alleen acht ik hier de kans aardig groot dat ik voor een andere partij ga kiezen. Wederom; welke partij dat wordt, dat zal de komende tijd blijken.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Man man man overdrijven is ook een kunst zeg. Er zijn hier inderdaad constant discussies over platformen en die discussies veranderen in de loop er jaren omdat er nieuwe inzichten komen of veranderingen op de markt plaats vinden. Meesman word hier absoluut niet uitgekotst, er zijn enkel partijen die lagere tarieven hebben als je bereid bent wat meer eigen energie er in te steken. En DeGiro is altijd een prijsvechter geweest waar wat haken en ogen aan hebben gezeten, daar zijn altijd dezelfde discussies over geweest.

Zoals met elk onderwerp moet je eigen onderzoek doen en nooit enkel afgaan op het advies van anderen, of dat nu mensen op een forum zijn of financieel adviseurs. Vergeet overigens niet dat de woekerpolissen juist veel door financieel adviseurs aan mensen aangesmeerd zijn ;)

• Sissors
  • Niet online
[...]

Dat vind ik nogal een dooddoener, we kunnen overal wel "NFA" achter zetten. Maar die medewerker van de Rabo mag vast wel financieel advies geven. Maar is dat een beter advies? Je moet natuurlijk niet blindelings volgen wat elke idioot op het internet stelt, maar het is wel een goede plaats om advies in te winnen, zolang je het op een beetje neutrale plaats doet. En dat is dit wel, je moet natuurlijk niet op r/SafeMoon vragen naar investeringsadviezen.

Er zijn natuurlijk wel dingen gebeurd wat betreft DeGiro: De grootbanken zijn goedkoper geworden, en DeGiro heeft op de kop gehad van de toezichthouder. Het is ook denk ik vooral de vraag wat het voordeel is voor de gemiddelde belegger, zeker als je gewoon ETF wil kopen. Maar heb je het nou eenmaal daar staan, tja dan lijkt het mij er ook niks mee.

Wat betreft Meesman, ik ben het hier meer mee eens. Hoewel ik zelf voor nieuwe inleg naar mijn eigen bank ben overgestapt, vind ik dat een aantal wel heel erg op de allerlaagste kosten hamert. En natuurlijk, alle lagere kosten is meer geld voor jou over. Maar na loop van tijd wordt het ook wel beetje gerommel in de marge. Natuurlijk over 20 jaar opgeteld is het zoals iemand eerder schreef nog wel wat hoor, maar op die manier kan je ook gaan bekijken wat er gebeurd als je nu €20 extra elke maand spaart.

Ik zou nog steeds ze aan genoeg aanraden. Al vind ik wel dat Meesman niet moet vallen in de valstrik van dat er toch wat nieuws moet komen steeds. Ik zie dat nu bijvoorbeeld aantal fondsen wel weer beperkt is (goed binnen hun filosofie), maar dat er ook weer nieuwe fondsen zijn: Hun ene fonds is in 2020 begonnen, andere in 2022. Hoe rijm je dit met de filosofie of "gewoon saai" zijn?

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sissors schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:36:
[...]
Al vind ik wel dat Meesman niet moet vallen in de valstrik van dat er toch wat nieuws moet komen steeds. Ik zie dat nu bijvoorbeeld aantal fondsen wel weer beperkt is (goed binnen hun filosofie), maar dat er ook weer nieuwe fondsen zijn: Hun ene fonds is in 2020 begonnen, andere in 2022. Hoe rijm je dit met de filosofie of "gewoon saai" zijn?
Aan de andere kant, dat "gewoon saai" een prima beleggingsstrategie is voor de particulier, betekent niet dat Meesman zelf ook maar stil moet blijven zitten. Zij letten op de details zodat de klant dat niet hoeft te doen. En ja, dat betekent soms een nieuw fonds oprichten omdat een beoogde verbetering niet mogelijk is binnen een bestaand fonds.

Het nieuwste fonds dat je noemt is inderdaad meer als 'anders' te omschrijven dan als 'verbetering'. Maar ik snap ook wel dat het hun verdere groei bevordert, genoeg (potentiële?) klanten hebben er om gevraagd. Hetzelfde met de pensioenrekening, daar was ook genoeg vraag naar. Het is ze in ieder geval met die pensioenrekening gelukt om mij als klant te krijgen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 10-08-2022 19:00 ]

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-03 14:32
Sissors schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Ik zou nog steeds ze aan genoeg aanraden. Al vind ik wel dat Meesman niet moet vallen in de valstrik van dat er toch wat nieuws moet komen steeds. Ik zie dat nu bijvoorbeeld aantal fondsen wel weer beperkt is (goed binnen hun filosofie), maar dat er ook weer nieuwe fondsen zijn: Hun ene fonds is in 2020 begonnen, andere in 2022. Hoe rijm je dit met de filosofie of "gewoon saai" zijn?
Ze hebben de traditionele Europa, EM, Wereld en SC fondsen vervangen (voor nieuwe klanten, bestaande klanten kunnen gewoon blijven inleggen als ze willen) voor 1 Wereldwijd Totaal pakket.

Daar is vrij recent inderdaad een nieuwe bij gekomen met het oog op duurzaamheid. 2 keuzes, waar je er voorheen 4 had, los van de obligaties.

Hoe is dat niet simpel en saai? Tenzij je zelf wil spelen met de verdeling Wereld/EM/SC een prima oplossing

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gelukkig is dit ook niet nodig, een vergunning is alleen verplicht voor het beroeps- of bedrijfsmatige adviesverlenen (of daadwerkelijk handelen). En daarbij valt het geven van advies over een te kiezen aanbieder sowieso niet onder de vergunningsplicht.
En dat komt omdat de situatie nog al eens verandert. Soms heeft een populaire aanbieder z'n zaakjes niet op orde of verlaagt een aanbieder z'n kosten waardoor die een betere keus wordt dan voorheen.
Volgens mij is er geen sprake van dat Meesman wordt uitgekotst. Het feit dat je een vergelijkbare portefeuille tegen iets lagere kosten kan opbouwen bij de Nedelandse grootbanken, maakt nog niet dat je Meesman zou moeten mijden (en dat heb ik ook niemand zien roepen hier).

Uiteraard is het niet verstandig om met alle winden mee te waaien, het zelf bekijken van het aanbod van de genoemde aanbieders is essentieel. Maar advies op een forum kan je wel helpen het enorme aanbod van aanbieders en fondsen een beetje te filteren.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• phantom09
AFCAjax schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Volgens mij heb ik nergens geroepen dat ik een overstap ga maken?

Ik geef aan dat ik me verder ga verdiepen en op basis daarvan een keuze maak. Of dat Meesman, ING, DeGiro, of misschien toch ASN blijft. dat ga ik nog even rustig bekijken.

Zelfde geldt voor Bright, alleen acht ik hier de kans aardig groot dat ik voor een andere partij ga kiezen. Wederom; welke partij dat wordt, dat zal de komende tijd blijken.
Er zijn een heleboel partijen waar je kan beleggen, ook buitenlandse. Je moet voor je zelf een aantal punten opzetten en dan kijken wat passend voor je is:

-Kosten voor een rekening
-kosten voor de aankoop/verkoop
-kosten voor eventueel een fonds
-betroubaarheid broker/bank
-garantiestelsels
-aanbod van producten
-etc.

• Hbeez
SqnLdr schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:26:
Wegens omstandigheden (erfenis en overwaarde na verkoop huis) heb ik een vrij grote som die ik verstandig wil beleggen. Momenteel beleg ik maandelijks al een vast percentage van mijn inkomen via ABN gespreid NT World/EM/SC. Mijn gedachte is om het maandbedrag (tijdelijk) significant te verhogen om met 12 maanden DCA dit bedrag ook als zodanig te beleggen. Lump sum lijkt mij toch wat te spannend en het verschil in verwacht rendement is verwaarloosbaar als ik de bronnen mag geloven.

Zijn er mensen die meelezen met ervaring met een dergelijke gebeurtenis? Ik vraag mij af of ik de periode nog wil aanpassen (langer/korter). Anderszins of verder ik meer moet diversifiëren. Echter, dan kom ik bij vastgoed en crypto. Vastgoed vind ik (te) duur en crypto te risicovol.
Zat zelf twee maanden geleden in dezelfde positie - ben mede door deze post all-in gegaan bij Meesman, ook al neigde ik eerst naar 50% lump-sum & 50% DCA of 100% DCA. Maar ik ben in dat opzicht geen gevoelsmens; als ik weet dat statisch gezien mijn aanpak het hoogste rendement levert, dan geeft mij dat rust, ook als het tussentijds resultaat tegenvalt. Ik heb in het verleden ook al grote dalingen meegemaakt en weet dat ik daar niet minder om slaap, het is allemaal erg persoonlijk.

Wat uiteindelijk ook meespeelde was dat bij Meesman de max periodieke inleg is beperkt op 10k en het dan te lang zou duren. Het gaf mij ook rust om geen groot bedrag op m'n bankrekening te hebben staan, ivm risico op levensstijlinflatie (alhoewel ik denk daar niet zo gevoelig te zijn) en dus te moeten blijven sparen voor bv een andere auto.

Crypto had ik al, en verhuur heb ik ook overwogen maar is niet mijn ding, oa omdat ik het gevoel heb dat ik die boot heb gemist doordat de rente zo is gestegen, maar ook door veranderende toekomstige wetgeving, en eigenlijk ook niet zoveel zin heb in huurders. Waarschijnlijk ga ik overigens alsnog m'n huidige woning binnen 2 jaar verhuren vanwege emigratie. Jouw plan lijkt erg op mijn plan en lijkt me dan ook prima, ik zou zelf niet geforceerd diversifiëren naar investeringen die niet bij je passen, zoals hierboven gezegd is het belangrijkste dat je goed slaapt en dat kun je alleen zelf bepalen.

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04-2025
Amens schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:06:
Na een poos niet meer actief te zijn geweest op de beurs heb ik besloten dat ik weer ga beleggen. Inmiddels ben ik ondernemer met een BV, ik zou vanuit mijn persoonlijke holding een portfolio willen opbouwen. Er zijn inmiddels heel wat brokers die geen producten meer verstrekken aan zakelijke klanten, helaas. Kunnen jullie een partij aanraden? Ik hoef geen beheerd beleggen producten, ik koop en verkoop mijn aandelen zelf.
Ik zou persoonlijk je geld naar privé halen en daar beleggen. Nu ga je jaarlijks Vpb betalen over (on)gerealiseerd resultaat, even afhankelijk hoe je de effecten wil waarderen, maar lijkt mij dan bijna onoverkomelijk en zonde van je geld. Verdere regels zoals het terugkrijgen van buitenlandse dividendbelastingen als rechtspersoon weet ik even niet, maar alleen de Vpb al lijkt mij zonde van je geld over behaald rendement.

Zelf ben ik vanaf juni actiever aan het beleggen. Ik heb Robeco opgeheven. Ik leg nu maandelijks een bedrag in bij Meesman, wat ik na 6 jaar inleggen per december (zonder gedachte) heb verhoogd. Daarnaast vanaf juli dus Robeco opgeheven en dat overgeboekt naar Robeco en daar actiever gaan beleggen. Mijn verlies van 2022 bij enkel Robeco is momenteel weggepoetst en zelfs al zo een 5% daarmee in de plus.

Huidige portfolio @ DeGiro:
Vanguard All World: 22%
Vanguard S&P 500: 31%
Omega Healthcare Investment: 23%
ASML 8%
BESI 7%
ASR 6%
Ebusco 1%
CMcom 1%

Dit is ongeveer 50%, overige 50% is bij Meesman dus.

Ik ben momenteel mijzelf nog aan het verdiepen in het beleggen van Holdings i.p.v. ETF's (nét iets interessanter). Persoonlijk heeft Sofina nu de meeste voorkeur door de relatief grote korting die hierin is ontstaan maar zeker door hun manier van investeren en de bedrijven waar zij inzitten die mij aanspreken.
Ook Exor lijkt mij interessant, maar moet me even goed gaan verdiepen in een Italiaans georiënteerde markt... :-)

[ Voor 35% gewijzigd door RickvN op 17-08-2022 18:57 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:35
Zijn er al mensen met ervaring met de Meesman Pensioenrekening? Het is nog maar 3 maandjes op de markt namelijk.

Zijn de ervaringen positief?

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07-2025
Crasheeee schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:52:
Zijn er al mensen met ervaring met de Meesman Pensioenrekening? Het is nog maar 3 maandjes op de markt namelijk.

Zijn de ervaringen positief?
Ik had er ook wel interesse in echter bieden zij alleen de opbouw fase aan. Dus als je de pensioenleeftijd hebt bereikt moet je zelf het opgebouwde vermogen weer elders onderbrengen zodat die dat dan maandelijks kunnen uitkeren.
Zelf vind ik dat niet zo fijn, want geen idee hoe de wereld er over 25 jaar uitziet. Misschien zijn de regels dan gewijzigd of kun je het nergens onderbrengen.

Dus ben nog op zoek naar een soortgelijke pensioenrekening maar dan bij een partij die ook de maandelijkse uitkering op zich neemt.

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:39
Zr40 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:19:
[...]

Hoeft ook niet, want er wordt geen Nederlandse dividendbelasting ingehouden :)

[...]
Ik kreeg net als @Zenix een erg onduidelijk antwoord van Meesman. In sommige gevallen is het gunstiger om wel dividendbelasting te betalen omdat er elders dan meer verrekend kan worden. Ze kijken per jaar wat het meest gunstig is voor de deelnemers. Ik heb in ieder geval de indruk dat het niet zo efficient is als de 'gewone' beleggingsrekening van Meesman.

• Maahes
Zr40 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:52:
Het zijn in ieder geval dezelfde fondsen als bij de 'gewone' beleggingsrekening. Ik zou dan een gelijke efficientie verwachten. Daarnaast, als er wel Nederlandse dividendbelasting zou worden ingehouden dan had je die voor de pensioenrekening niet kunnen verrekenen, en dat is wel minder efficient :P
Hoe kan Meesman het fiscaal gunstig houden als ze 1 fonds gebruiken voor zowel pensioenbeleggers als gewone beleggers? Gewone beleggers hebben toch een 'cash drag' door de belasting die later verrekend wordt bij de aangifte? Bij pensioenbeleggers zou het dividend direct weer geinvesteerd worden aangezien er helemaal geen belasting betaald wordt. Het lijkt mij dat in een fiscaal efficiente constructie het twee aparte fondsen zouden moeten zijn. Voor zowel gewone beleggers als pensioenbeleggers gunstig houden is toch niet te doen met 1 en hetzelfde fonds?

• Maahes
Zie ook hier: https://www.meesman.nl/onze-fondsen/belastingvoordeel/
Geen belasting inhouden lijkt op het eerste gezicht wellicht gunstiger dan wel belasting inhouden, maar dat is niet per se het geval. Omdat het Meesman fonds dan bepaalde posten niet of minder kan verrekenen, kan dit per saldo minder voordelig voor het fonds uitpakken. Daarom bekijkt Meesman elk jaar opnieuw wat gunstiger is. Dit kan dus van jaar tot jaar verschillen.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:19

Zenix

BOE!

Miki schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:04:
[...]

Zit dat Actiam fonds nu in de kern selectie van beleggingsfondsen? Anders is het een dure aankoop namelijk.
Wat betreft van Eck, je moet fan zijn van equal weight wil je geld in zo’n fonds stoppen.
Volgens mij niet. Beiden hebben ook niet mijn voorkeur, maar het kan wel. De overige kosten zijn ook een stuk lager. En daarnaast heb je geen voorwaarden zoals bij Meesman met bepaalde inleg die je moet doen.

• Miki
Zenix schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Volgens mij niet. Beiden hebben ook niet mijn voorkeur, maar het kan wel. De overige kosten zijn ook een stuk lager. En daarnaast heb je geen voorwaarden zoals bij Meesman met bepaalde inleg die je moet doen.
Maar juist het concept van inleggen bij Meesman zorgt ervoor dat je ook vermogen gaat opbouwen. Dus dat periodiek inleggen of in één keer een groot bedrag inleggen heeft daadwerkelijk effect.

En over de lage kosten van DeGiro, het is geen geheim dat ik totaal geen fan ben van die toko. Lage kosten met veel verborgen kosten. Denk bijvoorbeeld aan lucratieve koersconversies met AutoFX. Ideaal bij ETF’s zoals VWRL die 4x per jaar in dollars uitkeren. Maar ook het uitlenen van aandelen verdienen ze goed op bij de basic accounts, daar waar andere brokers nog een vergoeding ervoor terug geven als je er voor kiest.

Ik heb liever een broker die transparant is en alles duidelijk inzichtelijk maakt en niet veelvuldig op de vingers is getikt over misleidende reclames en malafide bedrijfsvoering.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:19

Zenix

BOE!

Miki schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

Maar juist het concept van inleggen bij Meesman zorgt ervoor dat je ook vermogen gaat opbouwen. Dus dat periodiek inleggen of in één keer een groot bedrag inleggen heeft daadwerkelijk effect.

En over de lage kosten van DeGiro, het is geen geheim dat ik totaal geen fan ben van die toko. Lage kosten met veel verborgen kosten. Denk bijvoorbeeld aan lucratieve koersconversies met AutoFX. Ideaal bij ETF’s zoals VWRL die 4x per jaar in dollars uitkeren. Maar ook het uitlenen van aandelen verdienen ze goed op bij de basic accounts, daar waar andere brokers nog een vergoeding ervoor terug geven als je er voor kiest.

Ik heb liever een broker die transparant is en alles duidelijk inzichtelijk maakt en niet veelvuldig op de vingers is getikt over misleidende reclames en malafide bedrijfsvoering.
Maar dat je minder keuze hebt qua inleg staat gewoon vast.
DeGiro heeft inderdaad nadelen, maar als je die nadelen weet en de verborgen kosten dan kan je daar ook rekening mee houden. Ik ben ook geen fan van DeGiro. Uitlenen doen ze niet bij pensioen overigens.

Maar Meesman heeft bij mij ook geen goede indruk gemaakt, die vraag die ik eerder stelde zeiden ze elke keer dat ze een antwoord hadden na een bepaalde periode, na twee maanden en drie mails verder nooit antwoord gekregen. Dan ben je mij ook kwijt als klant.
Pagina: 1 2 3 4 5

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij