• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:59
Matched: meesman
Ik begreep dat Meesman vanaf vandaag t/m 2 februari tijdelijk 0,1% transactiekosten rekent i.p.v. 0,25%. Ik zie hier alleen niets over staan op de site van Meesman zelf. Hoe weet ik nu of het verlaagde tarief wordt toegepast als ik een transactie doe?

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07-2025
frankmulder schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:12:
Ik begreep dat Meesman vanaf vandaag t/m 2 februari tijdelijk 0,1% transactiekosten rekent i.p.v. 0,25%. Ik zie hier alleen niets over staan op de site van Meesman zelf. Hoe weet ik nu of het verlaagde tarief wordt toegepast als ik een transactie doe?
Ik had een mail gekregen met daarin de link naar Inlegvel bij het Prospectus van de Meesman Beleggingsfondsen

• frankmulder
Die had ik ook gevonden, maar daarin wordt niets gezegd over transactiekosten.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-03 19:07
frankmulder schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:36:
[...]

Die had ik ook gevonden, maar daarin wordt niets gezegd over transactiekosten.
Voor bestaande klanten lijkt het. Maar misschien kun je er een mailtje aan wagen als je dat niet bent.
(edit: Meesman wil blijkbaar de klanten zoveel mogelijk op dat fonds - de redenen kun je zelf verzinnen, ik zoek er niets negatiefs achter - maar feel free).

Uit de mail:
Voor beleggers die willen overstappen of bijstorten in Aandelen Wereldwijd Totaal hanteren wij tijdelijk een gereduceerd tarief van 0,1% (in plaats van 0,25%) voor stortingen en switches naar Aandelen Wereldwijd Totaal. Dit geldt uiteraard ook voor periodieke aankopen gedaan in deze periode. De gereduceerde transactiekosten gelden voor stortingen en switches ontvangen tussen woensdag 29 december 2021 en woensdag 2 februari 2022.

[ Voor 9% gewijzigd door poehee op 29-12-2021 14:45 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

• frankmulder
Bedankt beiden. Ik ben klant geworden nadat dat mailtje is verstuurd, en wil binnenkort alles wat ik bij Saxo heb staan verkopen en in Meesman stoppen. De gereduceerde transactiekosten klonken wel aantrekkelijk voor zo'n eenmalige relatief grote inleg. Ik zal ze even vragen of die ook voor mij gelden.

• poehee
frankmulder schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:48:
Bedankt beiden. Ik ben klant geworden nadat dat mailtje is verstuurd, en wil binnenkort alles wat ik bij Saxo heb staan verkopen en in Meesman stoppen. De gereduceerde transactiekosten klonken wel aantrekkelijk voor zo'n eenmalige relatief grote inleg. Ik zal ze even vragen of die ook voor mij gelden.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat ook geldt. Het enige verschil tussen ons is dat jij de mail niet ontvangen hebt.
Ik zit al heel lang bij Meesman, en heb ze nooit op onredelijkheid kunnen betrappen.

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-03 13:18
Hallo allemaal,

Lees al een tijdje mee maar wil me toch nog even voorstellen. Situatie bij mij was duidelijk spaargeld en crypto. Maar omdat spaargeld alleen maar minder waard wordt en crypto toch erg volatiel is ben ik naar beleggen gaan kijken.

Om te proberen ben ik 8 maanden geleden op Degiro begonnen met maandelijks 1 ETF aan te kopen (VUSA). Hier eigenlijk al best een mooi rendement op gepakt maar zie dit niet zitten om de komende 20 jaar zelf te blijven doen ook al is dit de goedkoopste oplossing.

Ben nu van plan om in januari (ze gaan naar 0,4 procent fondskosten) maandelijks een bedrag bij Meesman in te leggen en dan over 20 jaar nog eens te kijken. Ik was van plan om gewoon voor wereldwijd fonds te gaan maar als iemand nog tips heeft ben ik erg benieuwd.

Alvast bedankt en we blijven dit forum rustig volgen 👍

• frankmulder
poehee schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:54:
[...]

Ik kan me niet anders voorstellen dan dat ook geldt. Het enige verschil tussen ons is dat jij de mail niet ontvangen hebt.
Ik zit al heel lang bij Meesman, en heb ze nooit op onredelijkheid kunnen betrappen.
Net de bevestiging binnen:
Hartelijk dank voor uw bericht. Het verlaagde tarief voor de transactiekosten geldt voor alle aankopen en switches naar Aandelen Wereldwijd Totaal, zowel van nieuwe als bestaande klanten. De verlaagde kosten gelden dus inderdaad ook voor u.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:31
frankmulder schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:48:
Als ik het me goed herinner zijn er nog meer partijen die de kosten vergoeden. Ik dacht Fitvermogen, ABN en IB (kan me vergissen). Al die partijen zijn meestal goedkoper dan Meesman.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25
oscar82 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:54:
[...]

Vooral zo doorgaan en nog een jaartje niks doen! In de rational reminder podcast hoorde ik iemand zeggen “I can’t believe how cheap it is” dat ging over een asset class die al een tijdje underperformed. Dat heb ik nu met emerging markets.
Ik heb in 2021 met de bekende drie NT fondsen het volgende resultaat behaald. Hier ook maandelijks bijgekocht:
[Afbeelding]
Ik heb een iets langere aanloop gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_9TlRgycov30EgKqYhPh5aGbCs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/9GLlCfjnLXskONZzhdpU6UHS.png?f=fotoalbum_medium
Toch wel mooi rendement door geheel niets te doen, alles geautomatiseerd :9

Ik ben benieuwd wanneer Northern Trust haar informatie gaat bijwerken. Ik ben wel nieuwsgierig of in navolging van Meesman het Wereld fonds ook goedkoper gaat worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 03-01-2022 21:23 ]

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:58
Miki schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:19:
[...]

Ik heb een iets langere aanloop gehad:
[Afbeelding]
Toch wel mooi rendement door geheel niets te doen, alles geautomatiseerd :9

Ik ben benieuwd wanneer Northern Trust haar informatie gaat bijwerken. Ik ben wel nieuwsgierig of in navolging van Meesman het Wereld fonds ook goedkoper gaat worden.
Klopt het dat die 26% een time weighted return is?

Wat ik heb gedaan om op mijn eigen 12,5% te komen is heel simpel het delen van mijn (dividend)rendement door mijn totale inleg in 2021.

Dus bijv. als ik 250 euro totaal heb ingelegd in 2021 en 31,25 euro daarvan is (dividend)rendement, dan kom ik op 31,25 / 250 = 12,5%.

Ik heb het gevoel dat jouw 26% anders berekend wordt. Maar misschien is dat wel gangbaarder?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:34
prekz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:17:
Sinds kort begonnen met ETF beleggen via DeGiro (even los of dit een goede keus is gezien de berichten). En ben mij zodoende vollop aan het inlezen.

Nu wil ik elke maand 200 euro inleggen en hier ETF van kopen.
Ik wil ongeveer 30% aanhouden in obligaties.

Nu heb ik maandag de VWRL aangeschaft (afgerond op 109 euro) en heb ik dus nog wat centen over. Alleen je kan alles per stuk kopen. Wat is naast VWRL nog een goede om ongeveer aan die 200 euro te komen (elke maand)?

Of hoe doen jullie dit?
Veel keuze heb je niet met deze strategie? :P Of je kiest ervoor om 2 stuks te kopen en dus €218 in te leggen, of je laat 91 op de beleggingsrekening staan en kijkt volgende maand hoeveel je voor 200 + 91 kunt kopen.

Gratis tip: bij beleggingsfondsen (Fitvermogen met NN fondsen, grootbank met NT, Meesman, ...) koop je een participatie in het fonds en dat gaat tot 4 decimalen of iets dergelijks achter de komma. Dan koop je letterlijk voor €200 een deel van de pot en leg je dus ook exact in wat je wilt inleggen.

• Valorian
  • Laatst online: 22:19
Ik ben eind 2020 begonnen met beleggen en koos toen voor beheerd beleggen. Ik weet dat dat in dit topic een beetje gezien wordt als het verbranden van je rendement, maar voor mij was het vooral een zetje in de goede richting, vooral ook 'beter dan sparen'. En gezien het beursjaar 2021 was het geen slechte start denk ik. Langzaam maar zeker wil ik mij gaan orienteren op het zelf beleggen, om de kostenkant omlaag te krijgen, maar heb nog niet helemaal voor ogen hoe/wat/waar.

Voor wie het interessant vindt, mij 'beheerd beleggen' via Roboadvisor van Openbank gaf het volgende rendement afgelopen jaar:

Deel 1: geld in profiel "Talpei" (middelmatig): totaal 2021: 9,87%
Deel 2: geld in profiel "New York" (vrij offensief): 2e semester 5,32% (1e semester had ik hier nog geen geld op staan)

Als kosten rekent Openbank jaarlijks 0,79% voor bedragen in de categorie 25K-100K.

Als ik kies voor beleggen op index via meesman of iets soortgelijks, hoe ver kan ik de kostenkant dan nog drukken? Tot richting +/- 0,5%?

• Miki
Valorian schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:26:
Ik ben eind 2020 begonnen met beleggen en koos toen voor beheerd beleggen. Ik weet dat dat in dit topic een beetje gezien wordt als het verbranden van je rendement, maar voor mij was het vooral een zetje in de goede richting, vooral ook 'beter dan sparen'. En gezien het beursjaar 2021 was het geen slechte start denk ik. Langzaam maar zeker wil ik mij gaan orienteren op het zelf beleggen, om de kostenkant omlaag te krijgen, maar heb nog niet helemaal voor ogen hoe/wat/waar.

Voor wie het interessant vindt, mij 'beheerd beleggen' via Roboadvisor van Openbank gaf het volgende rendement afgelopen jaar:

Deel 1: geld in profiel "Talpei" (middelmatig): totaal 2021: 9,87%
Deel 2: geld in profiel "New York" (vrij offensief): 2e semester 5,32% (1e semester had ik hier nog geen geld op staan)

Als kosten rekent Openbank jaarlijks 0,79% voor bedragen in de categorie 25K-100K.

Als ik kies voor beleggen op index via meesman of iets soortgelijks, hoe ver kan ik de kostenkant dan nog drukken? Tot richting +/- 0,5%?
Ik zou eens met wat cijfers spelen op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Je kunt dan precies zien wat het effect is op de kosten in relatie tot de fondsen en de brokers. Je kunt per combinatie zo de kosten in zien waardoor je een goed beeld ervan krijgt. Maar naast kosten zou ik ook naar jezelf kijken, met name hoeveel tijd je er in wilt stoppen. Meesman is in mijn ogen een mooie tussenstap tussen wat de banken aanbieden in de vorm beheerd beleggen en geheel zelf indexfondsen kopen.

• Pistachenootje
Rond de 0.2-0.3% bij Fitvermogen. Nog lager als je met VTI/VXUS bij IB aan de slag gaat maar dit is complexer.

• frankmulder
Ik zou niet alleen naar de beheerskosten kijken, maar ook naar waar je je geld in investeert. Ik ken die producten van Openbank niet, maar als je naar het afgelopen jaar kijkt zijn de wereld-indexen met bijna 30% omhooggegaan in 2021, dus daar zit een flink verschil met jouw rendementen. Die paar tiende procent beheerskosten, die maakt dan niet zoveel uit. (Verder ook eens met de andere reacties.)

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Meesman heeft een mooi simpel en eenvoudig fonds wat de wereldmarkt volgt met 0,4% jaarlijkse kosten. Instappen en uitstappen kost je dan wel 0,25% waardoor de totale jaarlijkse kosten iets hoger uitvallen dan die 0,4%. Is je horizon >>10 jaar dan vind ik Meesman een prima partij.
'Gewoon' bij je eigen grootbank is iets goedkoper, als je het door diverse tools haalt zal het je over een lange termijn circa 1% van je eindvermogen kunnen schelen.

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Valorian schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Ah, ok, ik begrijp nu beter wat je bedoelt. Dus even samenvattend, als ik het goed begrepen heb:

- Binnen de zaken waarin mijn partij (openbank) belegt doen ze het waarschijnlijk ongeveer even goed als 'de markt' op dat punt. Mijn rendement ligt dan iets lager, want relatief hoge kosten vergeleken met zelf in diezelfde producten beleggen. Ook mis is het rendement op het bedrag wat nu in kosten gaat zitten, wat vooral op lange termijn in de papieren gaat lopen.

- Dat gezegd hebbende is de verhouding obligaties/aandelen/vastgoed etc van de door mij gekozen profielen waarschijnlijk gewoon nog altijd erg defensief / niet echt gericht op lange termijn, waardoor een rendement van +/- 10% in een jaar mooi lijkt (en op zich ook is vergeleken met niets doen) maar relatief laag is t.o.v. wat de markt doet bij een wat offensievere keuze, met minder obligaties.

Als ik mijn rendement wil verhogen dan ligt het het meest voor de hand dat ik:
- én mij meer ga verdiepen zodat ik e.e.a. zelf kan doen en daarmee de kostenkant kan drukken.
- én gezien mijn leeftijd (41) en horizon (20+ jaar) dan kies voor minder in obligaties e.d. gaan zitten en meer in de wat offensievere beleggingen. Met daarbij de wetenschap dat de risico's natuurlijk ook hoger zijn, maar deels gedempt worden door de lange horizon.

***members only***
Je lijkt een product te hebben dat helemaal niet aansluit bij je wensen (passief in de markt, met weinig kosten) en beleggingshorizon (20+ jaar, dus vooralsnog geen dringende reden om obligaties aan te houden). Een veilige conclusie die Tsurany ook al trekt, is dat je beter gewoon een indextracker/brede ETF kunt gebruiken. Lage kosten en je volgt gewoon 'de markt'.

Kijk anders eens naar een partij als Meesman, die volgen gewoon de index, tegen geringe kosten. Je hebt er verder helemaal geen omkijken naar. Sommige andere partijen kunnen het nog net iets goedkoper (waaronder een aantal grootbanken), maar vergen iets meer werk / kennis van zaken.

• Miki
vandermark schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:19:
Zojuist email gekregen van BrandNewDay, hun kostenmodel wordt stuk concurrerender, fijn omdat ik er al tijdje tegen aan hikte dat ik wilde overstappen maar geen zin had in gedoe:

[...]
Ik heb de EBI's er bij gepakt en ben er niet echt kapot van wat zie nu daadwerkelijk aanbieden. De wereld fondsen zitten allemaal in een een Vanguard FTSE wereld fondsen (TER 0,15% - 0,17%) en verder gebruiken ze Northern Trust voor Small cap (0,24%) en Emerging markets (0,26%).

Je kunt via een Grootbank goedkoper uit icm Northern Trust fondsen en waarschijnlijk bij Meesman ook nog al moet ik dat nog even goed doorrekenen.

Daarbij is het eerlijk gezegd niet zo'n gedoe om over te stappen.
  1. Fondsen verkopen bij BND
  2. Alle jaaroverzichten downloaden
  3. Account opheffen
  4. Beleggingsrekening openen bij een Grootbank
  5. Ontvangen geld overmaken naar je nieuwe beleggingsrekening
  6. Periodiek aankopen instellen tov tegenrekening + automatisch herbeleggen aanzetten
  7. Achteroverleunen
CornermanNL schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:53:
[...]

Het gaat om de tijd die er tussen zit, markt efficiëntie bestaat niet in de pure zin omdat het tijd kost om inefficiënties eruit te prijzen. Dus is er altijd geld te verdienen, het is een markt. Er zijn vast momenten dat alles in de prijs zit en er op dat moment een optimaal efficiënte markt is. Maar de seconde ervoor of erna kan het alweer verschillen.

Het leuke van al die economische theorie is dat het veelal voor een groot deel stoelt op een aantal redelijk constante basis factoren en bandbreedtes. Zodra die gaan afwijken wordt het een lastig verhaal. In zekere zin is het meer een leidraad, een nuttige weliswaar. Economen zitten er meer naast dan dat ze goed zitten als ze zich aan marktvoorspellingen wagen. Dan kun je beter Wiskundigen die een fonds beginnen, voor de gemiddelde mens is het helemaal onbegonnen werk om de markt te verslaan over langere tijd, en dan is een index volgen een prima idee.
Ik post hem nog maar eens en luister goed met name ook naar de aansluitende gastspreker die de theorie nog verder uitlegt.
YouTube: YouTube

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Na het doorlezen van dit topic (en vele topics op Reddit) toch maar een post om wat duidelijkheid te krijgen:

Ik heb op dit moment al een rekening bij Meesman (85% aandelen wereldwijd en 15% obligaties wereldwijd). Mijn huisbank is ING en hier heb ik onlangs een beleggingsrekening geopend om mijn investeringsportfolio wat meer te verbreden. Mijn doel is om geen losse aandelen te kopen, maar voor de lange termijn te investeren.

Alle topics lezend vraag ik me dan 2 dingen af:
1) Heeft het zin om (via ING, DeGiro vind ik boeven) ETFs aan te kopen om mijn risico's te spreiden?
2) Ik kan via ING ook investeren in de NT fondsen (waaruit Meesman is opgebouwd). Heeft het dan nog zin om Meesman aan te houden of kan ik dit beter overhevelen naar ING?

Omelette du fromage!

• frankmulder
dxta schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:06:
1) Heeft het zin om (via ING, DeGiro vind ik boeven) ETFs aan te kopen om mijn risico's te spreiden?
2) Ik kan via ING ook investeren in de NT fondsen (waaruit Meesman is opgebouwd). Heeft het dan nog zin om Meesman aan te houden of kan ik dit beter overhevelen naar ING?
1) Nee, je risico is al gespreid over een grote hoeveelheid bedrijven omdat je in de NT-fondsen zit.
2) Maakt niet heel veel uit denk ik, maar bij de ING zal je iets goedkoper uit zijn (behalve dat je bij ING sowieso 20 euro per jaar betaalt voor 'Zelf op de beurs', maar aangezien je die rekening al geopend hebt ontkom je daar niet meer aan; en je moet er rekening mee houden dat er bij het verkopen bij Meesman transactiekosten worden gerekend). Daarbuiten kan je nog denken aan dingen als herbalanceren (wat bij Meesman automatisch gebeurt als je in het fonds Aandelen Wereldwijd Totaal zit, maar je voor zover ik weet zelf moet doen bij de ING) en het feit dat je Meesman-rekening meer "uit het zicht" is (terwijl je bij de ING continu wordt herinnerd aan je beleggingsportefeuille, waardoor je in de verleiding kunt komen om te gaan handelen, wat vaak leidt tot verkeerde beslissingen).

Ik snap niet zo goed wat het doel van je overstap is. Als je "voor de lange termijn wilt investeren", dan is beleggen in een breed gespreid fonds een goede optie. Maar dat doe je al, dus waarom zou je dan overstappen van broker/bank? Wil je misschien een bepaalde sector zwaarder laten wegen (wat niet kan bij Meesman)? Zo ja, heb je daar dan een goede reden voor?

Kosten kunnen zoals gezegd een overweging zijn, maar de verschillen tussen ING+NT en Meesman zijn tegenwoordig zo klein dat ik dat niet erg de moeite waard zou vinden. Als "set and forget"-oplossing is Meesman wat mij betreft nog steeds een van de beste keuzes. (En als je echt voor minimale kosten wilt gaan kun je ook nog wel goedkopere opties vinden dan ING+NT, zoals Fitvermogen. Zie weer https://www.indexfondsenvergelijken.nl/.)

• poehee
dxta schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:06:
Na het doorlezen van dit topic (en vele topics op Reddit) toch maar een post om wat duidelijkheid te krijgen:

Ik heb op dit moment al een rekening bij Meesman (85% aandelen wereldwijd en 15% obligaties wereldwijd). Mijn huisbank is ING en hier heb ik onlangs een beleggingsrekening geopend om mijn investeringsportfolio wat meer te verbreden. Mijn doel is om geen losse aandelen te kopen, maar voor de lange termijn te investeren.

Om performance redenen is er met je buy-and-hold strategie geen reden om te switchen. Erg goede opmerking hierboven over buy-and-set. Inleggen en niet meer naar kijken.

Ik ben risico avers, dus ik heb bij 4 brokers een portefeuille (naast nog een paar lange geleden afgesloten deposito's bij Centraal Beheer en NIBC) - Dat is wellicht een goede reden om bij twee instanties (ING en Meesman) te beleggen - ik kan niets zeggen over de waarschijnlijkheid of onwaarschijnlijkheid dat daar iets misgaat - dat banken niet kunnen omvallen is in ieder geval bewezen niet waar.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

AMARONE|IA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:46:
Ik zit momenteel bij ABN door zelfstandig te beleggen in NT fondsen op maandelijkse basis met als doel om over 30-40 jaar een mooie pot geld te hebben. Hoe kijken jullie tegen de toekomst aan, ik krijg hier soms nog wel wat angst voor zoals wat als ABN omvalt, of als het fonds stopt.
Als ABN omvalt zit jouw geld nog steeds in het NT fonds, en niet bij ABN. Dus niets aan de hand. ga je dus gewoon van broker/bank wisselen.
Als het fonds stopt... dan verkoop je en stap je over naar een ander fonds?
Daarnaast is ABN tevens mijn betaalrekening en ik las hier al dat het misschien verstandiger is om hiervoor een andere bank voor te gaan gebruiken. (is ABN dan de beste optie om te beleggen of kan ik beter naar ING of iets anders) waarbij ik het liefst binnen de Nederlandse banken blijf qua vertrouwen.
Ik zou er niet speciaal een betaalrekening bij ING voor openen.
Je kan naar Meesman of een andere aanbieder die NT of NT-vergelijkbare fondsen aanbiedt.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

de Peer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:51:
Ik zou er niet speciaal een betaalrekening bij ING voor openen.
Je kan naar Meesman of een andere aanbieder die NT of NT-vergelijkbare fondsen aanbiedt.
Belangrijk punt hierbij is wel dat het meer geld gaat kosten. ABN AMRO met de NT fondsen is op dit moment, op zelf beleggen via IB na, de goedkoopste optie voor velen.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• poehee
Miki schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:55:
[...]

Ik kan weinig met dit soort dooddoeners die op de onderbuik zijn gestoeld.

Relevante linkjes: https://www.banken.nl/nie...agen-voor-ebas-stresstest
https://www.bankingsuperv...stests/html/index.nl.html
Wij gaan elkaar niet vinden ;) - no worries, agree to disagree.

Ik heb 4 brokers, nou ja 3.... (Meesman, IB, Lynx en DeGiro). Historisch gegroeid, ik kan leven met alleen Meesman en IB. Maar niet minder dan 2.

(Het Binck schip verlaten eind vorig jaar - mazzeltje, wist niet dat het zo slecht zou zijn bij Saxo - hopelijk krijg ik nog een fatsoenlijke jaaroverzicht).

[ Voor 13% gewijzigd door poehee op 17-01-2022 18:01 ]

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:28
poehee schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Ik heb 4 brokers, nou ja 3.... (Meesman, IB, Lynx en DeGiro). Historisch gegroeid, ik kan leven met alleen Meesman en IB. Maar niet minder dan 2.

(Het Binck schip verlaten eind vorig jaar - mazzeltje, wist niet dat het zo slecht zou zijn bij Saxo - hopelijk krijg ik nog een fatsoenlijke jaaroverzicht).
Dan zoek je veiligheid en zit je bij de Giro? 🤪

• Miki
[...]

Inderdaad we gaan elkaar niet vinden :)

Ik zou persoonlijk gruwelen van 4 aparte brokers maar goed, ieder zijn ding.

Klein dingetje trouwens, Lynx en IB zijn hetzelfde. Lynx is reseller van IB namelijk. Dus daar mis je risico spreiding al vind ik persoonlijk Interactive Brokers wel een serieuze partij waar je gerust grotere sommen geld aan kunt toevertrouwen. Verder zou ik juist bij DeGiro opletten omdat zij tegenwoordig onder het Duitse BaFin vallen en die vergoeden maar tot 90% van de 20.000k die je aan beleggingen uit hebt staan. Daarnaast zoals @r0bb al grappend aangeeft is het imago van DeGiro en veiligheid van klanten serieus nemen niet al te best.

Oh well, succes!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-03 09:52
[...]

Ik zit bij 9 brokers 8)7 . Daarvan heb ik bij 3 brokers het meeste staan, bij 2 brokers staat een beetje, en de rest is " speelgeld".

Zat er aan te denken om een rekening bij een 10 broker te openen, maar wordt wel een beetje moe.
Heb maar besloten om dit niet te doen. Het betreft Trade republic. Een Duitse onderneming die ongeveer net zoals Buxx zero werkt. Schijnt er hetzelfde uit te zien.
Je kan ook een gratis aandeel krijgen (geen idee of je dit krijgt als je je registreerd, maar dat kan wel alsje een code hebt).

[ Voor 29% gewijzigd door phantom09 op 17-01-2022 20:26 ]

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
phantom09 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:38:
[...]

Hier het hele verhaal:

phantom09 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10"

En we hebben het niet over een ING rekening, maar een rekening bij de ABNAMRO en/of Rabobank.
Daar kan je gehele rekening leeg getrokken worden als ze je pinpas+pincode bemachtigd hebben.
Maar hoe kunnen ze dan bij mijn belegging komen? Bij Abn is je pincode niet je login bijvoorbeeld en heb je de app nodig ter authenticatie?

Maar even los van wat wel of niet kan. Misschien is het goed dat ik het dagelijkse betaalverkeer dan toch naar een andere bank breng.

Ik ben juist bij de giro vertrokken om alles bijelkaar te hebben dus een Meesman zie ik minder zitten. (en wat als die man met pensioen gaat?)

• phantom09
AMARONE|IA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:18:
[...]
Maar hoe kunnen ze dan bij mijn belegging komen? Bij Abn is je pincode niet je login bijvoorbeeld en heb je de app nodig ter authenticatie?

Maar even los van wat wel of niet kan. Misschien is het goed dat ik het dagelijkse betaalverkeer dan toch naar een andere bank breng.

Ik ben juist bij de giro vertrokken om alles bijelkaar te hebben dus een Meesman zie ik minder zitten. (en wat als die man met pensioen gaat?)
Mijn moeder heeft een rekening bij de ABNAMRO. Het enige wat ik nodig heb is een (algemene) authenticator, haar pinpas en haar pincode. Daarmee kan ik inloggen op haar bankrekening.
Ze doet niet aan beleggen, maar ik neem aan dat ze zo een beleggingsrekening kan openen hiermee.

Wat betreft een rekening bij de openbank, hierbij krijg je een gratis maestro pinpas. Als het goed is kan je overal terecht, alhoewel heel soms het niet werkt.
Bij de N26/Vivid/Revolt krijg je dacht ik een debet creditcard. Van de N26 weet ik dit zekers.
Hiermee kan je bijna overal betalen, echter de Albert Heijn en Aldi accepteren geen credit/debet card.

Echter Mastercard en Visa willen hun huidige kaarten op termijn aanpassen. Alle bankpassen worden een debet of een credit card. Voordeel hiervan is dat alle pinautomaten dan alle passen accepeteren wat gunstig is voor iedereen. Nu kan je vaak in de winkel niet pinnen met je normale pinpas (verre landen als VS, Azie).
Dat kan straks zowel in de winkel als bij de pinautomaat (ATM op zijn engels).

https://www.channelweb.nl...afscheid-maestro-aan.html

[ Voor 34% gewijzigd door phantom09 op 17-01-2022 22:34 ]

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

frankmulder schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:23:
[...]
1) Nee, je risico is al gespreid over een grote hoeveelheid bedrijven omdat je in de NT-fondsen zit.
Thanks, dat bevestigt mijn vermoeden. Geen behoefte om zelf investeringen uit te gaan zoeken in de hoop beter dan de markt te kunnen renderen.
... en het feit dat je Meesman-rekening meer "uit het zicht" is (terwijl je bij de ING continu wordt herinnerd aan je beleggingsportefeuille, waardoor je in de verleiding kunt komen om te gaan handelen, wat vaak leidt tot verkeerde beslissingen).
Dit was voor mij de doorslag om de rekening bij ING weer op te zeggen. Ik werd er alleen maar onrustig van om iedere keer mijn beleggingen te zien. Zodra mijn Meesman portefeuille echt groot wordt misschien maar eens kijken naar een 2e broker voor risicospreiding, maar dat is nu nog niet aan de orde.

Omelette du fromage!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:21

Oekol

waka waka hey hey

Stel je voor puur hypothetisch (nouja, vorige week gemaild en vandaag gebeld met Meesman dus wil er werk van maken) je gaat nu instappen met 10k en maandelijks 100 euro inleg bij Meesman. Goed moment is niet te voorspellen en ik wil het toch voor de lange (30 tot 40 jaar minimaal) vast laten staan want ik zal het geld niet 'missen'.

Echter... mis ik rode vlaggen om het nu juist niet te doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 18-01-2022 19:08 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:20

Thompson

Beeromaniac

Oekol schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:08:
Stel je voor puur hypothetisch (nouja, vorige week gemaild en vandaag gebeld met Meesman dus wil er werk van maken) je gaat nu instappen met 10k en maandelijks 100 euro inleg bij Meesman. Goed moment is niet te voorspellen en ik wil het toch voor de lange (30 tot 40 jaar minimaal) vast laten staan want ik zal het geld niet 'missen'.

Geen rode vlaggen. Doen.

Time in the market beats timing the market.
Daarnaast staat nu vandaag al bijna 5% lager t.o.v. de all time high van eind december/begin januari.
Het kan natuurlijk zijn dat de daling van de komende 2 weken nog langer doorzet en je in het begin dus geld "verliest", daar moet je wel tegen kunnen. Maar anders; niet twijfelen en instappen.

Voor je geval zou je nog gefaseerd (DCA) kunnen instappen, zolang er geen aanschafkosten zijn, het is bewezen beter om dat niet te doen en gewoon in 1x in te stappen (lumpsum) maar voor je gevoel kan het prettiger zijn. Ik doe het een beetje 50/50, niet alles in 1x, maar wel alles in een korte tijd. Toevallig deze week weer 2x extra inleg gedaan en als het zo blijft dalen eind van de week weer, volgende week weer etc. Totdat over een week of 4 m'n reserves die ik niet nodig heb er in zitten. Daarna is het de rest van het jaar weer rustig maandelijks inleggen en kijk ik begin volgend jaar weer of ik reserves over heb die er weer extra bij kunnen. E.e.a. hangt ook een beetje af van hoe snel en goed we weer intercontinentaal kunnen reizen :+

Beeromaniac

• phantom09
Oekol schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:08:

Mijn glazenbol is helaas stuk. 1 ding is zeker, de aandelenmarkt is momenteel niet goedkoop maar redelijk prijzig. Dat wil echter niet zeggen dat het geen goed idee is om in te stappen. Een crash komt er heus wel aan (vroeg of laat), echter niemand kan exact voorspellen wanneer dit is.

Als je pech hebt stap je nu in en is dit het hoogtepunt. Dan baal je natuurlijk, maar zolang je er vanaf blijft en niet verkoopt is er niks aan de hand. Wellicht kan het filmpje van de wereld slechtste investeerder je hier bij helpen (die achteraf het helemaal niet zo slecht deed):

https://thereformedbroker...orlds-worst-market-timer/

Als je je momenteel niet zo lekker bij voelt om meteen 10K in te leggen, dan zou je het kunnen spreiden over een aantal maanden. Wellicht geeft dat een prettiger gevoel.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 18-01-2022 20:23 ]

• Oekol
  • Laatst online: 22:21

Oekol

waka waka hey hey

Pistachenootje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:33:
[...]

Nu beginnen is meestal het beste. Gewoon doen dus.

Je zou je wel af kunnen vragen of je niet liever dezelfde onderliggende fondsen aanschaft bij je grootbank, dat is meestal iets goedkoper. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Eens maar ik vind de eenvoud en het passieve aan meesman fantastisch. Het zal allicht hetzelfde zijn bij die websites, maar ik vind het prima als iemand er aan verdiend als diegene zo goed aangeschreven is als Meesman. Komt meerdere malen terug op het forum en nu met tijdelijk 0,1% transactiekosten op je inleg ipv 0,25% scheelt het weer 15 euro op die 10k. De automatische incasso voor maandelijks 100 euro staat inmiddels al aan. De 10k moet ik nog even handmatig over maken.
Thompson schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:38:
[...]

Geen rode vlaggen. Doen.

Time in the market beats timing the market.
Daarnaast staat nu vandaag al bijna 5% lager t.o.v. de all time high van eind december/begin januari.
Het kan natuurlijk zijn dat de daling van de komende 2 weken nog langer doorzet en je in het begin dus geld "verliest", daar moet je wel tegen kunnen. Maar anders; niet twijfelen en instappen.

Voor je geval zou je nog gefaseerd (DCA) kunnen instappen, zolang er geen aanschafkosten zijn, het is bewezen beter om dat niet te doen en gewoon in 1x in te stappen (lumpsum) maar voor je gevoel kan het prettiger zijn. Ik doe het een beetje 50/50, niet alles in 1x, maar wel alles in een korte tijd. Toevallig deze week weer 2x extra inleg gedaan en als het zo blijft dalen eind van de week weer, volgende week weer etc. Totdat over een week of 4 m'n reserves die ik niet nodig heb er in zitten. Daarna is het de rest van het jaar weer rustig maandelijks inleggen en kijk ik begin volgend jaar weer of ik reserves over heb die er weer extra bij kunnen. E.e.a. hangt ook een beetje af van hoe snel en goed we weer intercontinentaal kunnen reizen :+
Elke inleg maandelijks zal 0,25 eurocent kosten en dan wordt er 99,75 euro ingelegd in de index. Vind het helemaal prima voor iets wat geautomatiseerd van mijn rekening wordt afgeschreven middels automatische incasso.
phantom09 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:09:
[...]

Mijn glazenbol is helaas stuk. 1 ding is zeker, de aandelenmarkt is momenteel niet goedkoop maar redelijk prijzig. Dat wil echter niet zeggen dat het geen goed idee is om in te stappen. Een crash komt er heus wel aan (vroeg of laat), echter niemand kan exact voorspellen wanneer dit is.

Als je pech hebt stap je nu in en is dit het hoogtepunt. Dan baal je natuurlijk, maar zolang je er vanaf blijft en niet verkoopt is er niks aan de hand. Wellicht kan het filmpje van de wereld slechtste investeerder je hier bij helpen (die achteraf het helemaal niet zo slecht deed):

https://thereformedbroker...orlds-worst-market-timer/

Als je je momenteel niet zo lekker bij voelt om meteen 10K in te leggen, dan zou je het kunnen spreiden over een aantal maanden. Wellicht geeft dat een prettiger gevoel.
Wil maandelijks ook inleggen dus doe 10k initieel inleggen en daarna 100 euro maandelijks zodat ik in goede maar ook slechte tijden inleg. Mijn gevoel zegt uiteraard dat de markt aan de hoge kant is maar dat dachten mensen in jaar X ook en uiteindelijk over de lange termijn komt dat allemaal vast wel goed. Kijk naar Bob :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-03 12:45
Hah, goede post @THxZ0NE Ik denk dat heel veel mensen daar een beetje last van hebben :) . Op zich niet zo erg, als je maar zorgt dat je die verslaving op een ongevaarlijke manier kan uiten. Daarmee bedoel ik: gaat iets hard omhoog of omlaag, lees dan eens een jaarverslag, tik een forumpostje, probeer te begrijpen wat er gebeurt maar ga er niet op handelen. Probeer iets constructiefs te doen i.p.v. het casino in te stappen. Merk je dat dat niet goed lukt dan kun je wellicht beter overstappen op iets als Meesman.

Onvoorstelbaar!

• Atomius
rapture schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:47:
[...]
Wel geplaatste opties hebben het potentieel om de inleg x10, x30, x100,... tot zelfs x1000 (hoogst gevlogen GME-raket ging van 53k dollar aan calls naar aandelen en cash dat op 53 miljoen dollar gepiekt heeft en het eindigde op 200k GME-aandelen en meer dan 10 miljoen dollar cash.).
Haha nice. Was dat de call van meneer RoaringKitty himself? ;-)

Ik snap wel wat @THxZ0NE hierboven zegt en denk dat er wel meer mensen zijn die dat herkennen. Irritant is het wel, de neiging om het in de gaten te houden. En dat terwijl ik me er vóór maart 2020 nooit mee bezig hield. "Ga de sportpagina kijken en laat de koersen links liggen" zegt Hendrik Meesman, maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan...

Ik probeer het te kanaliseren door aandelen te "kopen" in een gratis demo account van Trading212. Mijn doel dit jaar is om de wereldindex te verslaan. Guess what.. ik doe het uiteraard slechter :P Zo verlies ik geen geld, maar kan ik die "onrust" toch ergens in kwijt. Om vervolgens zwart op wit te zien dat individuele aandelen voor mij gewoon geen goed idee is.

• Tehh
  • Niet online
THxZ0NE schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:39:
Thanks voor jullie reacties. Vandaag is een rode dag maar op een of andere manier doet mij dat niet zo heel erg veel. Wellicht komt dat omdat door een aardige daling en verdamping van de winst ik een keuze maak om echt long te gaan. Maar dan zijn we dalijk 6 maanden verder en dan verpats ik ze weer.

Fondsen heb ik ook gehad hoor, via fitvermogen, gecashed en weer in losse aandelen gegaan. Ik ga de verschillende links eens lezen, de app ga ik verwijderen. Overigens heb ik dit met crypto niet zo, dat heb ik gekocht, is flink gedaald en zit ik nu long en kijk ik bijna nooit meer.

[...]

Nee zeker niet. VWRL is gemiddeld 12% ofzo? En als ik de tijd en soms emotie meereken is het rendement verdampt ;)
Ik ben begonnen met Meesman en heb op een gegeven moment ook vanwege FOMO aandelen gekocht van het bedrijf waar ik werk via degiro. Volgens ingewijden zou de koers nog wel x2 kunnen/moeten. De koers steeg ook wel wat, en daalde toen weer wat. Toen kwam er nog een keer een correctie en daarna stijgt het weer langzaam.
Misgelopen rendement in euro's t.o.v. VWRL in de afgelopen 3 jaar? Zo'n € 800,-

En toen ik eenmaal een degiro account had dacht ik natuurlijk ook wel beter te weten wat goed was en wat niet. Shell gekocht vlak voor corona. Midden in corona URW gekocht en op een gegeven moment wat gokjes gewaagd (o.a. Accyss en TTOO).

Dankzij winst op URW en Accyss kon ik al die kleine shit verkopen zonder verlies. TTOO heb ik afgeschreven naar € 0 in mijn hoofd en laten staan. Zo had ik na 6 maanden 'actief' handelen ongeveer € 0 winst en 100x TTOO. TTOO en het aandeel van het bedrijf waar ik werk laat ik staan als actieve herinnering dat ik de markt toch niet kan verslaan (zonder te gokken).

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:38

G83

Tummie555 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:48:
Hallo, Ik heb recent mijn huis verkocht en ben sinds 3 maanden aan het beleggen, in alles aandelen, etf's en crypto. Het begon goed, maar ging al snel mis. Gelukkig redelijk op tijd in de gaten, ontzettend veel gelezen en bestudeerd, dus verlies flink beperkt.

Leuk verhaal, maar wat mot je?
Ik wil graag in opties gaan handelen, niet zelf schrijven, maar kopen. Calls en Puts. Nu zit ik bij DeGiro en alles werkt perfect, maar die opties, zijn behoorlijk beperkt. Ik zoek een broker, die het liefst dicht tegen Nederland aanzit, waar ik kan handelen in opties op de amerikaanse beurs. Zodoende lijkt Lynx een goed aanbod te hebben, ik ben niet bang voor een beetje "fees". Is Lynx inderdaad een goede optie? Of kan ik beter rechtstreeks bij InteractiveBroker een account openen?
Dit wil je vast niet horen, maar denk je echt dat het een goed idee is om met opties te gaan werken?

Is een simpele oplossing als Brand New Day of Meesman niet veel beter? Op lange termijn mag je dan een prima rendement verwachten.
Ikzelf zou mijn vingers niet branden aan opties voordat ik heel goed wist wat ik zou doen.

• tuinïnen
  • Laatst online: 23:05

tuinïnen

Eventus stultorum magister

G83 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:39:
[...]

Dit wil je vast niet horen, maar denk je echt dat het een goed idee is om met opties te gaan werken?

Is een simpele oplossing als Brand New Day of Meesman niet veel beter? Op lange termijn mag je dan een prima rendement verwachten.
Ikzelf zou mijn vingers niet branden aan opties voordat ik heel goed wist wat ik zou doen.
Was ook mijn eerste gedachte: is dit nou wel zo verstandig? Aan de andere kant; waarschijnlijk volwassen ;) en als je dan graag gaat gokken een eigen keuze.

• Tummie555
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-03 13:32
G83 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:39:
[...]

Ik ben dol op risico, maar ook weer niet gek. :o Daarnaast heb ik zeeën van tijd om de markt, fora en nieuws in de gaten te houden. Ik hoop niet dat ik arrogant overkom als ik zeg, deze flinke dip ( met name growth stock) zag ik aankomen. Hoogstwaarschijnlijk zagen jullie het ook allemaal. In zo'n geval wil ik Put-opties kunnen kopen. En vice versa, als het overduidelijk is dat we flink omhoog gaan, wil ik de Call-opties kunnen kopen. Ik wil ze niet uitvoeren, gewoon handelen.
Het feit dat ik met een vooraf bekend maximaal verlies (de premium en kosten) een, in theorie oneindige, winst kan maken, past dan heel erg goed bij mijn karakter. Lekker gokken inderdaad zoals iemand al zei. Maar dan met een vleugje technische analyse. ;) En ik verneem graag advies hoor! Met 3 maanden ervaring, ben ik voorlopig nog een rookie.

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:31
Ik wil binnenkort gaan beginnen met beleggen in een indexfonds. Ik twijfel nog tussen Meesman en NN enhanced combo bij fitvermogen. Ik heb inmiddels behoorlijk wat gelezen en de tendens is dat time in the market beats timing the market. Maar ik heb op dit moment toch een beetje koudwatervrees. Ik was van plan om initieel een flink deel van mijn spaargeld meteen te investeren (LSI) en daarna maandelijks een deel van mijn salaris in te leggen. Maar misschien doe ik er nu toch beter aan om wat meer te spreiden (DCA).

Ik las ook dat een gemiddelde koers-winstverhouding rond de 15 ligt en dat de huidge koers-winstverhouding 21 is wat dus aan de hoge kant zou zijn. Wat zijn jullie meningen hier over?

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:59
Owios schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:46:
Ik wil binnenkort gaan beginnen met beleggen in een indexfonds. Ik twijfel nog tussen Meesman en NN enhanced combo bij fitvermogen. Ik heb inmiddels behoorlijk wat gelezen en de tendens is dat time in the market beats timing the market. Maar ik heb op dit moment toch een beetje koudwatervrees. Ik was van plan om initieel een flink deel van mijn spaargeld meteen te investeren (LSI) en daarna maandelijks een deel van mijn salaris in te leggen. Maar misschien doe ik er nu toch beter aan om wat meer te spreiden (DCA).

Ik las ook dat een gemiddelde koers-winstverhouding rond de 15 ligt en dat de huidge koers-winstverhouding 21 is wat dus aan de hoge kant zou zijn. Wat zijn jullie meningen hier over?
knalt genoeg nu naar beneden, dus mooi moment juist?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:17
Nou als dit dan een mooi moment is... kan echt veel lager, zie Q1 2020.
@Owios Wellicht ook een idee om nog even te wachten, aangezien het er technisch niet zo al te best uit ziet.
Die rit naar beneden wil je echt niet maken ( als beginnende belegger )
DCA zou ik ook sowieso doen.
En uiteraard zou ik dan zijn voor de NN index route ;)
Scheelt de helft tot 2/3 aan kosten t.o.v. Meesman, afhankelijk van je strategie.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

time in the market beats timing the market
Je zegt het zelf al, waarom daar vanaf wijken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Gearloose
  • Laatst online: 17:15

Ik denk dat je er vooral goed aan doet om datgene te doen waar je je het meest comfortabel bij voelt.
Ook al is LSI in de meeste gevallen de beste keuze voor je rendement, als je beter slaapt wanneer je DCA doet zou ik daar lekker voor kiezen.

Je geeft aan een beetje koudwatervrees te hebben, logisch aangezien je je centjes waar je hard voor gewerkt hebt gaat investeren met de kans dat het minder waard wordt.
Ik zou dan toch kiezen voor DCA om dan ook eens te ervaren wat het psychisch met je doet als er ineens 5-10% van je beleggingen verdampt.
De kans met LSI is dan groter dat je na een tijdje denkt, F it ik verkoop de hele zooi en pak mijn verlies!
Dat is nog veel slechter voor je rendement.
Dus doe waar je je comfortabel bij voelt, dan is de kans het grootst dat je over 20-30 jaar een leuke portfolio hebt opgebouwd.

• Evant87
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09-2023
Op dit moment beleg ik maandelijks bij Meesman. Eerst nog in het fonds ontwikkelde landen en sinds de komst van het fonds Wereldwijd totaal beleg ik daar alles in.

Nu ben ik er eens rustig voor gaan zitten. Ik twijfel om vanwege de tijdelijk verlaagde switch kosten en lagere jaarlijkse fondskosten toch nog mijn aandelen ontwikkelde landen (30%) te switchen naar het Wereldwijd totaal fonds.

Rendement op mijn aandelen van ontwikkelde landen is wel hoger, wat is wijsheid?

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Evant87 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:19:
Op dit moment beleg ik maandelijks bij Meesman. Eerst nog in het fonds ontwikkelde landen en sinds de komst van het fonds Wereldwijd totaal beleg ik daar alles in.

Nu ben ik er eens rustig voor gaan zitten. Ik twijfel om vanwege de tijdelijk verlaagde switch kosten en lagere jaarlijkse fondskosten toch nog mijn aandelen ontwikkelde landen (30%) te switchen naar het Wereldwijd totaal fonds.

Rendement op mijn aandelen van ontwikkelde landen is wel hoger, wat is wijsheid?
geen idee natuurlijk wat de toekomst gaat brengen, maar voor het verschil in rendement in 2021 kan ik in ieder geval vele jaren (decennia :o ) het kleine beetje verschil in kosten wegstrepen :P

• Tehh
  • Niet online
Evant87 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:19:

Ik ben wel van drie fondsen (ontwikkelde landen, kleine bedrijven en opkomende landen) overgestapt naar wereldwijd totaal. Dat het 'wereldwijd totaal' het slechter doet dan 'ontwikkelde landen' komt m.n. doordat 'kleine bedrijven' het minder goed doet.
Omdat ik toch al een deel in 'kleine bedrijven' had maakt het mij verder niet zo veel uit. Blijven zitten in 'ontwikkelde landen' kan natuurlijk gewoon, dan ben je gewoon iets meer 'overweight' in dat deel van de markt.
Als je overstapt door in een keer alle participaties te verkopen ben je wel een week 'uit de markt', maar volgens mij zijn de lagere switch kosten t/m begin februari, veel tijd heb je dus niet meer om er over na te denken.

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-04 11:07
Wellicht domme vraag maar toch. Ook ik denk aan Meesman. Mix van aandelen en obligaties. Als ik kijk naar de verwachte rendementen bij de obligaties vraag ik mij af of daar rekening is gehouden met de inflatie. Maw als ik het geld op mijn spaar laat staan met 0% rente dan verlies ik fictief waarde. Dus mijn vraag is, hoe zit dat met verwachte rendementen?

• Pistachenootje
DanielAlm schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:46:
Wellicht domme vraag maar toch. Ook ik denk aan Meesman. Mix van aandelen en obligaties. Als ik kijk naar de verwachte rendementen bij de obligaties vraag ik mij af of daar rekening is gehouden met de inflatie. Maw als ik het geld op mijn spaar laat staan met 0% rente dan verlies ik fictief waarde. Dus mijn vraag is, hoe zit dat met verwachte rendementen?
Op Europese staatsobligaties is de verwachte opbrengst ongeveer 0.1%. Op een spaarrekening van Renault krijg je 0.25%. Bij OpenBank krijg je 0.2%.

Met de verwachte renteverhogingen zou ik op dit moment liever niet in obligaties beleggen.

• Morty
  • Laatst online: 22-03 08:39
DanielAlm schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:46:
Nee, inflatie is nooit meegenomen in rendementen, niet voor obligaties, niet voor aandelen en niet voor een spaarrekening.

Is ook niet zo interesant, omdat het voor elke vorm gelijk is.

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Meesman heeft in hun nieuwsbrief meer details over het nieuwe Aandelen Duurzame Toekomst fonds gepubliceerd:
Meesman staat voor passief beleggen. Dat is beleggen in alle aandelen wereldwijd (in verhouding tot hun beurswaarde) en die voor de lange termijn aanhouden. Gewoon rustig blijven zitten, wat er ook gebeurt. Hiervoor heeft Meesman het ideale indexfonds: Aandelen Wereldwijd Totaal. Maar Meesman staat ook voor maatschappelijk verantwoord beleggen. Voor Aandelen Wereldwijd Totaal is dit gebaseerd op twee pijlers: engagement en uitsluiting.

Voor beleggers op zoek naar een indexfonds met een meer uitgesproken duurzaam karakter introduceert Meesman op 7 februari Aandelen Duurzame Toekomst. Een indexfonds dat wereldwijd belegt in aandelen op basis van een aantal duurzame thema’s. Om te beginnen is dat het thema klimaatverandering. Waarbij het doel is een veel lagere uitstoot van broeikasgassen te realiseren en zwaarder in te zetten op bedrijven die de uitdagingen van de energietransitie serieus oppakken. De komende jaren wil Meesman, samen met de beleggers in dit fonds, andere duurzame thema’s aan dit fonds toevoegen.

Wilt u beleggen in Aandelen Duurzame Toekomst? Voor stortingen en switches naar dit fonds hanteren wij tijdelijk een gereduceerd tarief van 0,1% (in plaats van 0,25%). Dit geldt uiteraard ook voor periodieke aankopen gedaan in deze periode. De gereduceerde transactiekosten gelden voor stortingen ontvangen tussen vrijdag 28 januari en woensdag 23 februari 2022.
De fondskosten voor Aandelen Duurzame Toekomst bedragen 0,5% per jaar.
Vanaf 7 februari beschikbaar, en de fondskosten zijn 0,5% per jaar.

Deze infographic laat het verschil zien tussen de screening van het Aandelen Wereldwijd Totaal fonds (boven) en deze nieuwe Aandelen Duurzame Toekomst fonds (onder), dat nog twee stappen verder gaat met screening en herweging:

Afbeeldingslocatie: https://oudewebsite.meesman.nl/l/library/download/urn:uuid:b4aa2a07-5549-433f-88af-7d2d10d6febd/infographic+-+awt+en+adt_v4.png

Je kunt je ook aanmelden voor hun webinar op maandag 21 februari van 20:00 tot 21:00.

[ Voor 7% gewijzigd door Nordlys op 28-01-2022 15:48 ]

• crypto-mdk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-02-2022
Ik vertrouw deze stap om eerlijk te zijn niet. Een maand geleden zijn ze afgestapt van het aanhouden van meerdere fondsen vanwege de kosten en nu introduceren ze een nieuwe. Dit lijkt me de opmaat om het wereldwijde fonds op te doeken.

Het begin van het einde van Meesman.

[ Voor 7% gewijzigd door crypto-mdk op 28-01-2022 15:56 ]

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:04
crypto-mdk schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:56:
Ik vertrouw deze stap om eerlijk te zijn niet. Een maand geleden zijn ze afgestapt van het aanhouden van meerdere fondsen vanwege de kosten en nu introduceren ze een nieuwe. Dit lijkt me de opmaat om het wereldwijde fonds op te doeken.

Lijkt me een beetje voorbarig. Maar als ze het wel doen ben ik ook zo weer weg bij ze.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-04 12:09
Mijn voornaamste bezwaren zouden zijn dat 1) de uitsluitingen en wegingen volgens Meesman's eigen criteria gebeuren en de resultaten dus minder eenvoudig te toetsen zijn aan indexen die algemeen geaccepteerd zijn en 2) dat je "wat minder passief" ook "een klein beetje actief" kunt noemen, en de kosten van 0,5% zijn er dan ook naar. 0,5% is geen woekerpremie natuurlijk, maar duidelijk hoger dan de kosten van een echt passief beheerd wereldfonds.

Het hele bestaansrecht van indexfondsen is nu net dat ze zo breed mogelijke spreiding hebben, neutraal (marktgebaseerd) gewogen, tegen zo laag mogelijke kosten. Als je daaraan gaat sleutelen om andere selling points erbij te gooien gaat het wat mij betreft de verkeerde kant op, ook als het niet zo extreem wordt als een volledig actief beheerd fonds waarbij managers gaan stockpicken op basis van theebladeren en horoscopen.

Er is een markt voor, natuurlijk, maar voor mij hoeft het niet.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is wel heel dramatisch. Ze zien waarschijnlijk een klein gaatje in de markt waar ze op in kunnen springen om wat meer idealistische mensen ook aan het beleggen te krijgen via hen zonder dat dit ten koste gaat van hun vaste doelgroep.

Leuk fonds voor idealisten, de rest kan blijven doen wat ze nu doen.

• Pistachenootje

Zoals ik het lees is dit echt een fonds voor erbij. Ik zie geen reden om aan te nemen dat dit het wereldfonds gaat vervangen, ook niet in de toekomst.

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-02 12:11
Meesman introduceert gewoon een ESG versie van het normale Wereld fonds, dit is gewoon om de doelgroepen uit te breiden. Ook hier op het forum hoor je genoeg mensen zeggen dat ze graag 'extra betalen' voor een gevoel van verantwoord (lees duurzaam) beleggen.

Brand New Day heeft dit fonds ook al jaren en het afgelopen jaar heeft deze beter gepresteerd dan de gewone wereldfondsen (hedged en non-hedged). Weinig reden tot ophef en het fonds is ook niets bijzonders maar wel een aanvulling.

En volgens mij liggen de ESG richtlijnen vast waardoor ze juist wel vergelijkbaar zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door S7E-Vigi op 28-01-2022 18:33 ]

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-04 12:09
S7E-Vigi schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:30:
En volgens mij liggen de ESG richtlijnen vast waardoor ze juist wel vergelijkbaar zijn.
Ik maak uit het diagrammetje met meerdere "fases" juist op dat "Meesman ESG" zijn eigen tak van sport is en dus niet per se "ESG index X". Er zijn algemene(re) ESG indexen, maar die volgen is volgens mij niet wat dit fonds probeert (ik heb het niet verder uitgezocht, moet ik er gelijk bij zeggen, dus als ze wel een algemene index volgen heb ik niks gezegd).

Je kunt de fondsen natuurlijk wel meer de diepte in gaan vergelijken op de criteria die ze hanteren en hoe ze die dan hanteren, maar op die manier is elk paar fondsen vergelijkbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door MneoreJ op 28-01-2022 18:42 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Pistachenootje
S7E-Vigi schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:30:
Meesman introduceert gewoon een ESG versie van het normale Wereld fonds...
Normale wereld fonds is ook al ESG hè, weliswaar minder sterk ESG.

• Atomius
GoEV6 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Wat maakt het uit?

Na een dividenduitkering is een klein deel van de waarde van uw belegging omgezet naar cash. Maar uw vermogen is niet meer of minder geworden. Van een dividenduitkering wordt u niet rijker of armer. Bron
Mooi uitgelegd weer door Meesman.

Tegelijkertijd blijf ik me altijd afvragen waarom ze (ze zijn in dit geval vaak fondsmanagers of bijv. Bert en Ernie van IEX) in beurs podcasts dan zo graag wél positief over dividend praten.

Random podcast persoon: "Het is toch te hopen dat Shell het dividend omhoog gaat gooien."

Random podcast persoon: "Ik ga alleen voor dividendaandelen, want dan krijg ik tenminste nog een rendement van 3, 4, 5 procent op mijn geld."

Random podcast persoon: "Investeer in dividend aristocrats, die hebben namelijk bewezen dat ze in goede en slechte tijden een goed businessmodel hebben waarbij ze het steeds kunnen verhogen."

Ik bedoel, die lui zijn toch ook niet op hun achterhoofd gevallen?

• Morty
Atomius schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:24:
[...]

Tegelijkertijd blijf ik me altijd afvragen waarom ze (ze zijn in dit geval vaak fondsmanagers of bijv. Bert en Ernie van IEX) in beurs podcasts dan zo graag wél positief over dividend praten.

Random podcast persoon: "Het is toch te hopen dat Shell het dividend omhoog gaat gooien."

Random podcast persoon: "Ik ga alleen voor dividendaandelen, want dan krijg ik tenminste nog een rendement van 3, 4, 5 procent op mijn geld."

Random podcast persoon: "Investeer in dividend aristocrats, die hebben namelijk bewezen dat ze in goede en slechte tijden een goed businessmodel hebben waarbij ze het steeds kunnen verhogen."

90% van wat beurs 'analisten' uitkramen is onzin. Bedenk je altijd dat die mensen geld verdienen door stukjes te schrijven of mooie verhalen te houden op podcasts en niet door te beleggen.

Het echte verhaal: je kan de index niet verslaan en outperformen of underperformen is voor het overgrote deel een kwestie van geluk/pech, is gewoon geen verhaal dat goed verkoopt. Om clicks en views te genereren is het veel makkelijker om een verhaal op te houden over hoe mensen wél 'fantastische rendementen' kunnen maken, hoe onwaar dat verhaal ook is.

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-02 19:00
Atomius schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:24:
[...]

De ex-dividendnotering is een gevalletje vestzak-broekzak. Daarom denken veel mensen dat dividend dus niets uitmaakt. Echter:

Bedrijven die dividend uitkeren zijn vaak stabiele bedrijven die gestaag groeien.
Als een bedrijf besluit om het dividend te verlagen of zelfs op te schorten, leidt dat vaak tot heftige koersreacties. Daarom maant een dividendbeleid, bedrijven dan ook tot discipline.
Dit geldt zeker voor de dividend aristocrats. Deze zijn zelfs in staat om elk jaar het dividend (en de winst) te laten stijgen. Dit zijn dus echte cash machines.

Als shell het dividend omhoog gooit betekend dat ze waarschijnlijk meer winst hebben gemaakt. Daarom is dit te hopen.

Laatste jaren hebben de techfondsen de kar getrokken oa geholpen door de zakkende rente. Het kan goed zijn dat de komende tien jaar de dividend aandelen weer de wind mee hebben. Maar wie zal het zeggen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Dr. Strangelove schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:29:
Ik heb een vraag over de Saxoplanner; ik wil graag voor mijn kinderen maandelijks 75 euro automatisch laten beleggen in ETFs. Nu zijn deze ETFs duurder dan de inleg, bijvoorbeeld een enkele VWRL is 105 euro. De Saxoplanner zegt:

'De huidige koers is hoger dan het periodieke bedrag dat U heeft ingesteld. De order wordt alleen ingelegd als u uw periodiek inleg (%) in dit instrument verhoogt (tot minimaal de huidige koers).'

Ja ok, maar zelfs met een % van 100% (ik wil niet de hele 75 euro op VWRL doen) haal ik dat niet. Maak ik hier nu uit op dat ik dan dus deze instrumenten gewoon niet kan kopen? Het zou handig zijn als ze bijvoorbeeld dan een maand overslaan, de periode inleg opsparen en kopen op het moment dat er wel voldoende kas is. Het hele idee is dat de planner je werk uit handen neemt.
Kan inderdaad niet, bij Saxo. Dus je zult dan gewoon elke 3 maanden 2 stuks VWRL moeten kopen bijvoorbeeld.
Maar ook dat sluit niet aan bij je wensen waarschijnlijk. Dan moet je geen hele aandelen kopen en voor bijvoorbeeld een indexfonds gaan waar je wel in delen kunt kopen.

Kijk naar Meesman, of Fitvermogen, of NT fondsen bij een grootbank.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Rukapul Zelf geen ervaring met deze partij, maar ik hoor goede ervaringen over Meesman. Rekening op naam van minderjarige is een van de opties die ze aanbieden, en ze lijken wel enige fiscale kennis te hebben (zo zie ik bijvoorbeeld uitleg dat nieuwe inleg door de ouders een schenking aan de minderjarige is met een verwijzing naar de vrijstelling). Dus ik verwacht dat ze dit product nog wel geruime tijd zullen aanbieden. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 10-02-2022 18:05 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:32
Xanaroth schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:04:
[...]

Persoonlijk zou ik voor kind gewoon bij de bank gaan waar ook de spaar/betaalrekening voor het kind zitten. Misschien niet meest super-ideaal voor rendement, maar wel veel gebruiksvriendelijker. Vooral als het ook gaat om ingebouwde veiligheden/controles/toezicht mogelijkheden.
Dat ga ik ook onderzoeken. Overwegingen:
1. Controle / veiligheid (hoofdpunt)
2. Zichtbaarheid (klein punt) - kinderen moeten post kunnen open maken voor saldo lopende rekening maar beleggingssaldo hoeven ze niet telkens mee geconfronteerd te worden.

Punt 1. I.c.m. Rabo gaat het er om om thuis een dedicated pas te hebben voor online bankieren voor de beleggingsrekeningen.
  • Pas kind: PIN, contactloos, online bankieren betaalrekening en eventueel spaarrekening.
  • Pas ouder-huis: PIN/contactloos uitgeschakeld. Online bankieren voor alle eigen en kind betaal/spaar/beleg-rekeningen.
  • Pas ouder: PIN, contactloos, online bankieren betaalrekening ouder.
  • Een dan nog een set pasjes voor de andere ouder en kind :P
Dit zou namelijk ook meteen andere pijnpunten kunnen adresseren: nog een en/of rekening bij DeGiro die juridisch nooit juist op de tweede naam is gezet, een ASN spaarrekening (die liever ook klanten zien gaan dan komen).

Meesman is een alternatief maar ook een extra kindertekening bij een andere grootbank :)

• Flexion1
  • Laatst online: 21:18
Rukapul schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:07:
[...]

Dat ga ik ook onderzoeken. Overwegingen:
1. Controle / veiligheid (hoofdpunt)
2. Zichtbaarheid (klein punt) - kinderen moeten post kunnen open maken voor saldo lopende rekening maar beleggingssaldo hoeven ze niet telkens mee geconfronteerd te worden.

Punt 1. I.c.m. Rabo gaat het er om om thuis een dedicated pas te hebben voor online bankieren voor de beleggingsrekeningen.
  • Pas kind: PIN, contactloos, online bankieren betaalrekening en eventueel spaarrekening.
  • Pas ouder-huis: PIN/contactloos uitgeschakeld. Online bankieren voor alle eigen en kind betaal/spaar/beleg-rekeningen.
  • Pas ouder: PIN, contactloos, online bankieren betaalrekening ouder.
  • Een dan nog een set pasjes voor de andere ouder en kind :P
Dit zou namelijk ook meteen andere pijnpunten kunnen adresseren: nog een en/of rekening bij DeGiro die juridisch nooit juist op de tweede naam is gezet, een ASN spaarrekening (die liever ook klanten zien gaan dan komen).

Meesman is een alternatief maar ook een extra kindertekening bij een andere grootbank :)
Ik ben vorig jaar overgestapt naar brandnewday voor mijn dochter. Die bieden ook kindrekeningen aan. Misschien nog de moeite om daar te kijken of het wat is.

En openen via cashbackxl.nl als je hem afsluit. Dan krijg je vaak nog een cashback van een paar tientjes.

• poehee
Batata007 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:48:
[...]

Ook hier dezelfde mail gehad. Een beleggingsrekening geoepend voor mijn zoon een 5 tal jaar geleden. Voornamelijk posities in de grote techbedrijven (Apple, Alphabet, Microsoft etc).
Inmiddels een aardig bedrag geworden.

Ik heb zelf 2 andere rekening bij degiro, dus ik dacht ze kunnen vast makkelijk de openstaande posities overzetten naar mijn beleggingsrekening. Verliezen ze effectief 1 rekening, maar net zoveel belegd vermogen bij ze als nu.

Nou, mooi niet dus volgens de servicedesk. De posities moeten naar een andere broker dan degiro, en moeten naar een beleggingsrekening die dezelfde en/of tenaamstelling heeft als de huidige (mijn naam en die van zoon). Kortom; ik moet een provider gaan vinden die ook een kinder beleggingsrekening aanbied en waar ik dezelfde posities kan aanhouden.

Ander alternatief is de boel verkopen, over laten boeken naar bankrekening, overstorten naar 1 van de andere rekeningen, en waar bijkopen. Met als risico dat je zo een poosje uit de markt kan zijn en eventuelee opwaartse bewegingen mist.
Nog tips?
Naar Meesman!

Werkt perfect - zijn superbehulpzaam. Ik heb daar de rekeningen op naam van de kinderen gehad gedurende 8 jaar of zo.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 03:50
In mijn zoektocht om mijn portfolio te vereenvoudigen (en omdat ik het vooralsnog leuk vind om na te denken over portfolio’s) wil ik alles onderbrengen bij IB. Het idee achter mijn portfolio is 80% zo breed mogelijk market cap index en 20% zo breed mogelijk small cap value.

Mijn plan met een maandelijkse DCA:
- 80% VWCE (Total market cap non-distributing) en zodra mogelijk omzetten in VT (Total market cap zonder dividendlek voor het US deel) via opties. Dit zal enkele keren per jaar kunnen.
- 13,3% ZPRV (US small value) en zodra mogelijk omzetten in AVUV (US small value zonder dividendlek). Dit zal laag frequent kunnen.
- 6,6% ZPRX (Europe small value) en zodra mogelijk omzetten in AVDV (Ex-US international small value). Dit zal nog lager frequent kunnen.

Aantal punten:
- Dividendlek! Dit wordt gecompenseerd door lagere kosten, wellicht het uitleenprogramma van IB en mogelijk op termijn met een heel beperkte margin extra inleggen (moet me daar nog in verdiepen)
- De ijsbeertjes! Ik kies inderdaad bewust niet voor ESG uitsluitingen
- Meesman is veel makkelijker! Vooralsnog vind ik het leuk om hier mee bezig te zijn. Mocht ik het zat worden dan laat ik dit portfolio gewoon staan en ga terug naar de Meesman van dat moment.
- VTI/VXUS i.p.v. VT is goedkoper! Ik streef naar zo min mogelijk ETFs binnen redelijke kosten. Het liefst vind ik ook een total market cap small value ETF waardoor AVUV/AVDV(/AVEM) niet meer nodig is.
- 100% van je portfolio in aandelen doen alleen mensen die niet weten wat een langdurige bear market is! Mijn verplichte pensioenfonds is dan ook veel conservatiever (en houdt wel van ijsbeertjes).

Graag jullie commentaar!

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 31-03 13:15
Een beetje laat, maar ik zit nog steeds bij Nationale Nederlanden (beleggingsverzekering) vanaf 2002 en ben van plan om het stop te zetten en al mijn vermogen op een andere beleggingsverzekering te zetten zoals Meesman of Brand New Day.

Bij NN zijn de kosten maximaal 1.25%, veel hoger dan de rest. Is het wijs om alles in één keer af te kopen en dan gelijk alles in een andere rekening zetten? Of zijn er verborgen valkuilen?

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:48
Billie Turf schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:38:
[...]

Het uit-de-markt risico zou je kunnen ondervangen door de aankoop op de nieuwe rekening voor te schieten, en tegelijkertijd met de verkoop op de oude rekening te laten plaatsvinden. Als dat niet praktisch is, misschien iets met kortlopende calls?
Kun je dat toelichten?
Met voorschieten bedoel je letterlijk “toeschieten”?
Het bedrag waar het om gaat heb ik niet zomaar liggen.. het is een bedrag met 4 nulletjes. Bijna 5.
poehee schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:50:
[...]

Naar Meesman!

Werkt perfect - zijn superbehulpzaam. Ik heb daar de rekeningen op naam van de kinderen gehad gedurende 8 jaar of zo.
Het probleem daarvan zou zijn dat ik alsnog de invidueele aandelen moet verkopen, daarover transactiekosten betalen, wachten tot het geld op de rekening staat, overboeken naar Meesman, en wachten tot het daar belegd is.
In totaliteit zie ik dat zo 1 tot 2 weken. Omdat ik voornamelijk tech aandelen heb, kan dat zomaar een paar procent zijn die ik dan mis. Kan natuurlijk zowel positief als negatief uitpakken..

[ Voor 37% gewijzigd door Batata007 op 16-02-2022 18:43 ]

• poehee
Batata007 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:39:
[...]

Kun je dat toelichten?
Het bedrag waar het om gaat heb ik niet zomaar liggen.. het is een bedrag met 4 nulletjes. Bijna 5.

[...]

Het probleem daarvan zou zijn dat ik alsnog de invidueele aandelen moet verkopen, daarover transactiekosten betalen, wachten tot het geld op de rekening staat, overboeken naar Meesman, en wachten tot het daar belegd is.
In totaliteit zie ik dat zo 1 tot 2 weken. Omdat ik voornamelijk tech aandelen heb, kan dat zomaar een paar procent zijn die ik dan mis. Kan natuurlijk zowel positief als negatief uitpakken..
Dat snap ik wel.
Emotioneel kan dat pijn doen. Ik zou het toch doen, op de lange termijn is het verwaarloosbaar.
Misschien kun je het allemaal een beetje timen.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-03 12:45
Batata007 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:39:
[...]

Kun je dat toelichten?

Laten we zeggen dat de beurs op de lange termijn een procent of 6 rendeert per jaar - gezien de huidige rentestanden. Dat is 0.11% per week. Als je anderhalve week niet in de markt zit kost dat dus - gemiddeld genomen - wellicht 0.17%. Op een bedrag van zo'n 8000 euro: ongeveer 14 euro. Daar zou ik me niet al te druk over maken. De ene keer levert het een paar honderd euro op en voel je je een genie, de andere keer kost het een paar honderd euro en voelt het wellicht alsof je een vergissing hebt gemaakt. Maar dat is van te voren niet te voorspellen, dus ik zou me er van te voren bij neerleggen dat het verwachte gemiste rendement misschien 1 a 2 tientjes is. Niet leuk, maar verwaarloosbaar in het grote plaatje.

Eventueel kun je het overboeken in twee of drie stappen, dan hoef je maar de helft of een derde voor te schieten. Als je een portfolio hebt van bijna 10k dan heb je waarschijnlijk toch wel een paar duizend euro op je spaarrekening staan voor als de wasmachine kapot gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 16-02-2022 19:48 ]

Onvoorstelbaar!

• Miki
noslen schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:33:
[...]

Bij Rabo kan dit (helaas) niet.
Ik vond Rabo al een slechte bank maar daar is dus nu ook nog eens het label slechte broker bijgekomen :)

Overstappen is zo gepiept tegenwoordig met de overstapservice en anders een tweede rekening bij ING of ABN openen. Alternatief kan ook nog zijn om bij Meesman een beleggingsrekening te openen of Interactive Brokers met de Actiam fondsen dan wel andere ETF’s.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
staxas schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:47:
Met de overname van Fitvermogen door Goldman Sachs begint de twijfel toe te slaan of ik nog wel bij deze partij moet blijven. Ik heb klimaat hoog in het vaandel staan en heb me laten vertellen dat de mensen van Goldman Sachs het niet zo nauw nemen met het stemmen over ESG onderwerpen. Heeft iemand tips over waar mijn geld heen zou kunnen gaan als ik op de meest sustainable manier zou willen blijven beleggen?
Meesman Aandelen Duurzame Toekomst?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Anonyymm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-03 21:43
Goedendag, zijn er tweakers hier welke beleggen bij fitvermogen en twijfelen om te blijven of te verhuizen naar Meesman of andere partij nav de mailing waarin ze aangeven (eenmalig) persoonsgegevens naar de VS te sturen? Ik lees hier wel dat er getwijfeld wordt over de duurzaamheid, maar ook zorgen hierom? Of is ghet een onderbuik gevoel gestaafd op niets? Benieuwd naar de meningen.

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Anonyymm schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:43:
Goedendag, zijn er tweakers hier welke beleggen bij fitvermogen en twijfelen om te blijven of te verhuizen naar Meesman of andere partij nav de mailing waarin ze aangeven (eenmalig) persoonsgegevens naar de VS te sturen? Ik lees hier wel dat er getwijfeld wordt over de duurzaamheid, maar ook zorgen hierom? Of is ghet een onderbuik gevoel gestaafd op niets? Benieuwd naar de meningen.
Ik zou zeggen, lees eens wat reacties terug :)

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Anonyymm schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:43:
Ik heb bezwaar gemaakt en m'n rekening opgeheven. Ik heb geen vertrouwen in Goldman Sachs als financiële instelling, ze hebben mij net iets te veel controverses om zich heen hangen en geven te weinig duidelijkheid over duurzaamheid. Daarnaast probeer is mijn (data-)exposure aan Amerikaanse bedrijven in elk geval niet groter te maken dan die nu al is.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Afas schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:53:
Ik overweeg hetzelfde te doen. Hebben jullie al een goed alternatief op het oog met een actief duurzaamheidsbeleid?
Ik heb de boel verhuisd naar het Meesman Aandelen Duurzame Toekomst fonds. Overigens hebben de bekende NT fondsen ook het een en ander aan ESG uitsluitingen, wat ook voldoende zou kunnen zijn, afhankelijk van hoe zwaar je er op wil inzetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 05-03-2022 16:06 ]

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-03 23:59
Ben van plan om te beginnen met beleggen. Ik heb het een en ander al uitgezocht en wil graag een vast bedragje per maand opzij leggen om te beleggen in NT World + NT EM + NT SC.
Ik ben uitgekomen op ABN AMRO Zelf Beleggen Basis. Echter, dit vereist wel eerst een abn amro rekening en dus additionele rekeningkosten. Kijkend over een langere termijn, is het dan kostentechnisch beter om te gaan voor Meesman?

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:49
cacao70 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:53:
Ben van plan om te beginnen met beleggen. Ik heb het een en ander al uitgezocht en wil graag een vast bedragje per maand opzij leggen om te beleggen in NT World + NT EM + NT SC.
Ik ben uitgekomen op ABN AMRO Zelf Beleggen Basis. Echter, dit vereist wel eerst een abn amro rekening en dus additionele rekeningkosten. Kijkend over een langere termijn, is het dan kostentechnisch beter om te gaan voor Meesman?
Heb je niet al een bankrekening bij een van de andere grootbanken (ING of Rabobank)?
Qua kosten ontlopen ze elkaar niet gigantisch, zeker als je daarmee additionele kosten voor het aanhouden van een rekening kunt voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Lycaon op 05-03-2022 19:04 ]

• Anonyymm
  • Laatst online: 11-03 21:43
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:57:
[...]

Ik heb bezwaar gemaakt en m'n rekening opgeheven. Ik heb geen vertrouwen in Goldman Sachs als financiële instelling, ze hebben mij net iets te veel controverses om zich heen hangen en geven te weinig duidelijkheid over duurzaamheid. Daarnaast probeer is mijn (data-)exposure aan Amerikaanse bedrijven in elk geval niet groter te maken dan die nu al is.
Dank voor je inzicht. Aan de ene kant is het wellicht een verbetering. Andere producten (hoewel er al zat keus is), verbetering van de site. Maar mijn onderbuikgevoel is niet heel goed. En dat zit voornamelijk in het pricavy deel en het beeld wat ik van het bedrijf heb. Wel jammer, ik zit pas twee jaar bij fitvermogen.

Ik zit voor wat zaken bij de ING en ben nu aan het kijken of ik niet de NT fondsen gewoon ook hier kan doen en ik kijk ook naar Meesman. Ik heb nu zelf een en een eigen voor mijn dochter. Ik ben er nog niet heel erg uit wat een betere keus is.

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:03
mrc4nl schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:19:
Ik vind de markt de laatste paar dagen weinig meer aan. ik ben wel wat volatiliteit gewend, maar dit is zo extreem ik weet er gewoon geen raad meer mee. met name in de erergie sector.... -O-
Dat is dan het voordeel van passief beleggen bij bijv. Meesman. Elke maand wordt er een bedrag afgeschreven en voor de rest kijk ik niet zo vaak naar de koersontwikkeling. Ik weet heus wel dat het slecht gaat nu, maar ik zie over een paar maanden wel wat de impact precies. Of niet, en dan blijkt dat ik mijn inleg dit jaar lager is dan de waarde aan het einde van het jaar. Ik wist van te voren dat dat kon gebeuren.

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-02 21:11
zeeg schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:20:
[...]

Dat is dan het voordeel van passief beleggen bij bijv. Meesman. Elke maand wordt er een bedrag afgeschreven en voor de rest kijk ik niet zo vaak naar de koersontwikkeling. Ik weet heus wel dat het slecht gaat nu, maar ik zie over een paar maanden wel wat de impact precies. Of niet, en dan blijkt dat ik mijn inleg dit jaar lager is dan de waarde aan het einde van het jaar. Ik wist van te voren dat dat kon gebeuren.
Wat is het verschil tussen Meesman en zelf een (world) ETF kopen? Is Meesman goedkoper of duurder dan dat?

• de Peer

de Peer

under peer review

superpolm schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Wat is het verschil tussen Meesman en zelf een (world) ETF kopen? Is Meesman goedkoper of duurder dan dat?
Dat is van veel factoren afhankelijk. Met name welke ETF je ermee wilt vergelijken, en via welke broker je die koopt.

• Atomius
superpolm schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Afhankelijk van wat je maandelijks inlegt, valt het verschil groter of kleiner uit :)

Als ik 100 euro per maand zou doen, zou ik een Meesmannetje worden. Ultiem simpel.

Als ik 500 euro per maand zou doen, zou ik geen Meesmannetje worden. Dan is het eindresultaat me wat te groot met bijv. een grootbank. Anderzijds kan het gemak van Meesman er toch voor zorgen dat je daarvoor kiest.

Keuzes keuzes, maar wat je ook kiest, je zit sowieso met bijzonder lage loopkosten als je het vergelijkt met de meeste fondsbeheerders.

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-02 21:11
Atomius schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:39:
[...]

Afhankelijk van wat je maandelijks inlegt, valt het verschil groter of kleiner uit :)

Als ik 100 euro per maand zou doen, zou ik een Meesmannetje worden. Ultiem simpel.

Als ik 500 euro per maand zou doen, zou ik geen Meesmannetje worden. Dan is het eindresultaat me wat te groot met bijv. een grootbank. Anderzijds kan het gemak van Meesman er toch voor zorgen dat je daarvoor kiest.

Keuzes keuzes, maar wat je ook kiest, je zit sowieso met bijzonder lage loopkosten als je het vergelijkt met de meeste fondsbeheerders.
dankje :)

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04-2025
Ik meld mij ook eens hier :+

Ik ben nu 30 en zelf actief 6 jaar maandelijks aan het inleggen bij Meesman. Destijds voor indexbeleggen gekozen voor de eenvoud en lage kosten bij dat platform. Vanaf december mijn maandelijkse inleg verhoogd.

Nu heb ik ook een potje (vanuit mijn ouders uit het verleden) bij Robeco en wilde ik altijd 'af van Robeco'. Gisteravond eens een korte analyse gedaan, blijkt dat cumulatief mijn rendement op Meesman grofweg 65% is en bij Meesman 100% over 6 jaar tijd is. Robeco is wel duurder, dus binnenkort eens berekenen of het extra rendement opweegt tegen de kosten. Misschien dat mijn move dan andersom gaat zijn.

Daarnaast wil ik binnenkort ook gaan starten met ETF's. Zo kan ik concreter inleggen in bedrijven die mij trekken (zoals duurzame energie, etc.). Nu nog onderzoekende naar welke ETF's. Ik denk zelf aan 10 ETF's voor een beperkte portefeuille (ik denk zelfs dat dit hoog is, en dus wat minder moet zijn).

Aandelen zie ik mijzelf niet in. Het lijkt me mega interessant om bedrijven echt te gaan leren kennen, maar gezien de tijd die het mij gaat kosten in relatie tot de exposure (ik zou dan voor max 20 aandelen gaan). Gezien de investering in tijd, is het voor de korte termijn nog even geen optie en mogelijk in de toekomst dat ik zo weer een verdere verdieping ga maken.

[ Voor 7% gewijzigd door RickvN op 31-03-2022 08:47 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

• page404
  • Laatst online: 20:45

page404

Website says no

RickvN schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:04:
[..]blijkt dat cumulatief mijn rendement op Meesman grofweg 65% is en bij Meesman 100% over 6 jaar tijd is. [..]
Ja welke is het nou :+ Ik den kdat je bedoelde meesman 65 en robeco 100% dan. Ik hoop toch niet dat je kosten ook maar in de buurt komen van die 35% verschil.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Heeft een van jullie ervaring met beleggen voor je kinderen? Ik zou voor hen willen beleggen met een rekening op mijn eigen naam, zodat het geld niet meteen vrijkomt op hun 18e. Hoe maak je dan onderscheid tussen je 'eigen' geld en het geld per kind?

Ik wil eventueel overstappen naar Meesman, maar ik wil dan niet meerdere rekeningen (met bijbehorende minimuminleg) openen. Het lijkt me ideaal als ik daar 'spaarpotjes' zou kunnen hebben voor mezelf en voor de kinderen.

Als ik bijvoorbeeld initieel 50/50 zou inleggen, zou ik eerst wel zelf kunnen berekenen dat de helft van mij is en de helft van hen, maar wat als ik op een gegeven moment besluit 40/60 in te leggen? Dat wil ik dan niet meer uitrekenen. Misschien betekent dat gewoon dat ik verschillende rekeningen moet openen? :?

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:38

G83

erwn schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:01:
Heeft een van jullie ervaring met beleggen voor je kinderen? Ik zou voor hen willen beleggen met een rekening op mijn eigen naam, zodat het geld niet meteen vrijkomt op hun 18e. Hoe maak je dan onderscheid tussen je 'eigen' geld en het geld per kind?

Ik wil eventueel overstappen naar Meesman, maar ik wil dan niet meerdere rekeningen (met bijbehorende minimuminleg) openen. Het lijkt me ideaal als ik daar 'spaarpotjes' zou kunnen hebben voor mezelf en voor de kinderen.

Als ik bijvoorbeeld initieel 50/50 zou inleggen, zou ik eerst wel zelf kunnen berekenen dat de helft van mij is en de helft van hen, maar wat als ik op een gegeven moment besluit 40/60 in te leggen? Dat wil ik dan niet meer uitrekenen. Misschien betekent dat gewoon dat ik verschillende rekeningen moet openen? :?
Bij brand New Day kan je eenvoudig meerdere potjes maken met elk aparte inleg. Kosten zijn recent verlaagd en met model portefeuille 'zeer offensief' heb je iets vergelijkbaars als bij meesman.

Ik heb er ook voor de kinderen een beleggingsrekening waar de kinderbijslag maandelijks heen gaat.

Edit: deze vraag is trouwens al vele malen gesteld in dit topic. Met juiste zoektermen vind je vele suggesties!

[ Voor 4% gewijzigd door G83 op 01-04-2022 16:12 ]

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:18

Wij hadden al een beleggingsrekening bij ING en daar kun je kosteloos beleggingsrekening toevoegen. Zolang je de beleggingsrekeningen aan 1 bankrekening gekoppeld houdt, betaal je eenmalig vaste kosten van 20euro en daarnaast nog een fee over het belegd vermogen

• poehee

Dat kan niet.
Op hun naam, dan vraagt Meesman wanneer ze 18 zijn (zoals bij mij) om de rekening om te zetten.
Doe je dat niet, dan is het niet hun geld. En dan mag je schenkings- of erfbelasting betalen…

Je kunt bij geboorte een rekening aanmaken.

De angst is begrijpelijk, maar als ze verstandig zijn opgevoed dan gaan ze echt geen gekke dingen doen. Sterker nog, bij mij zijn ze als gekken aan het storten in etf’s.

• Kreutel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:11
Sinds augustus 2021 ben ik gestart met beleggen bij Meesman, Aandelen wereldwijd totaal. Ik ben rustig gestart (geen eenmalige storting), gewoon maandelijks inleggen met een horizon van 20-25 jaar. Ik heb nu gekozen voor 100% aandelen, maar ik vraag me af of ik niet een deel (en hoeveel?) in obligaties zou moeten steken. Bijv. 70%-30% of 80%-20%.
Wat zouden jullie als argumenten aandragen om dit wel of niet te doen? Ik ben er nog niet echt achter of het voor mij nuttig is. Of bijv. op een later moment?

4r3 u 1337 3n0ugh 2 r34d 7h15?

Verwijderd

Kreutel schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:01:
Sinds augustus 2021 ben ik gestart met beleggen bij Meesman, Aandelen wereldwijd totaal. Ik ben rustig gestart (geen eenmalige storting), gewoon maandelijks inleggen met een horizon van 20-25 jaar. Ik heb nu gekozen voor 100% aandelen, maar ik vraag me af of ik niet een deel (en hoeveel?) in obligaties zou moeten steken. Bijv. 70%-30% of 80%-20%.
Wat zouden jullie als argumenten aandragen om dit wel of niet te doen? Ik ben er nog niet echt achter of het voor mij nuttig is. Of bijv. op een later moment?
In de opbouwende fase nauwelijks van nut. Met een horizon van 20 jaar en maandelijkse inleg profiteer je eerder van tijdelijke dalingen dan dat het je geld kost (uiteindelijk). Obligaties zorgen voor een dempende werking. In de inlegfase profiteer je juist van meer fluctuaties. Niet doen dus.

Tegen de tijd dat je geld wilt gaan onttrekken uit je portefeuille (pensioendatum?) kun je overwegen deels naar obligaties over te stappen.

• GG85
  • Laatst online: 01-04 12:56

GG85

.......

BrandNewDay gebruik ik hier voor de kiddo. Zowel een normale spaarrekening als een beleggingsrekening. Staan beide op onze naam (gezamelijke rekening) en via een label weet ik welke voor mezelf is en voor de kleine.
Heb bij BND al een pensioenrekening dus dan ik het makkelijk aan te maken.

• Morty

Ik beleg ook voor m'n kinderen, maar heb eigenlijk geen enkele behoefte om dat in verschillende potjes te doen. Hier gaat alles gewoon op één hoop. Waneer ik iets wil betalen voor, of schenken aan, m'n kinderen bepaal ik op dat moment hoeveel.

Waarom zou je dat nu al apart willen zetten en er apart mee gaan beleggen. Voor mij nodeloos complex. Daarnaast laat de toekomst zich niet zo goed voorspellen, je weet nu niet wat ze wanneer nodig hebben.

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04-2025
page404 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:30:
[...]

Ja welke is het nou :+ Ik den kdat je bedoelde meesman 65 en robeco 100% dan. Ik hoop toch niet dat je kosten ook maar in de buurt komen van die 35% verschil.
excuus, Robeco hoger rendement ja.
Fondskosten Robeco stijgen afgelopen jaren fors bij Robeco valt me op maar dat is nooit 35% in 6 jaar nee

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik probeer zelf al enige tijd om te starten met ETF beleggen. Hoofdzakelijk met het doel om mijn spaargeld niet te laten verdampen en een spaarpot te hebben om al dan niet vervroegd met pensioen te gaan of in ieder geval financiële zekerheid te hebben.

Door de vele hoeveelheid informatie en het zijn van een absolute beginner heb ik last van het kunnen maken van een beslissing. Nu las ik online het volgende en ik vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken in mijn situatie.
Last but not least, omdat ik van mening ben dat veel beginners complexiteit ‘leuk’ vinden en daarmee vaak meer rendement laten liggen dan wat ze ermee winnen hier nogmaals mijn standaard advies:

M.I. zijn de meeste beginnende langetermijnbeleggers beter af met een account bij Meesman. Doe dat tot je door de ton aan portefeuille heen bent en overweeg daarna verder te optimaliseren op kosten. Je tijd en aandacht is veelal beter besteed aan het groeien van je inkomen.
Ik wil waarschijnlijk tussen de 500-1000 euro per maand gaan beleggen, wellicht dit ophogen naar 1500 euro de komende 10 jaar. Vervolgens wil ik wat minder gaan werken dus dan zal dit bedrag mogelijk lager worden (afhankelijk van inflatie en salarisverhogingen).

Verder ben ik ook geïnteresseerd in de defensie industrie, om het zo te noemen. Maar hier zie ik tot dusver eigenlijk helemaal geen opties in. Nu weet ik ook nog niet goed hoe ik uberhaupt het beste zou kunnen zoeken.

[ Voor 26% gewijzigd door Soru op 08-04-2022 15:41 ]

Pagina: 1 2 3 4 5

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij