Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-07 22:49
Matched: meesman
Panzer_V schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:47:
[...]

Wow!!! Heb je die kosten gezien??

0,3% per jaar voor aanhouden depot
0,6% transactiekosten (0,3% x2 want koop en verkoop)
0,85% fondskosten (aandelen wereldwijd)
Transactiekosten vind ik nog ok (kan ik mee leven)- je moet iets meer lumpsum denken ipv spreiden (uitmiddelen in tijd) - dit verdampt als je over/voor lange tijd een bedrag inlegt.
Maar 0,3% + 0,85% is waanzinnig inderdaad - ga dan naar Meesman, die zijn heel redelijk (iets duurder dan zelf doen - maar ook enigszins verantwoord wat betreft duurzaamheid - al blijft het ingewikkeld)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-08 09:35
poehee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:31:
[...]

Transactiekosten vind ik nog ok (kan ik mee leven)- je moet iets meer lumpsum denken ipv spreiden (uitmiddelen in tijd) - dit verdampt als je over/voor lange tijd een bedrag inlegt.
Maar 0,3% + 0,85% is waanzinnig inderdaad - ga dan naar Meesman, die zijn heel redelijk (iets duurder dan zelf doen - maar ook enigszins verantwoord wat betreft duurzaamheid - al blijft het ingewikkeld)
Een actief beheerd fonds (ASN) vergelijken met een passief beheerd fonds (Meesman) is niet helemaal fair he. Daarbij, het lukt ze om de passieve index te verslaan en daarmee de extra kosten te niet te doen. Als je gelooft in een groene toekomst zullen ze dat misschien ook wel blijven doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_nHam67UcSPmoaFm4ACRq0HDCA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hF4B7pOdHGjDbBcmYu1gAX9r.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Boerekool_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:08:
[...]

Een actief beheerd fonds (ASN) vergelijken met een passief beheerd fonds (Meesman) is niet helemaal fair he. Daarbij, het lukt ze om de passieve index te verslaan en daarmee de extra kosten te niet te doen. Als je gelooft in een groene toekomst zullen ze dat misschien ook wel blijven doen.

[Afbeelding]
I stand corrected. Niet dat ik geloof in actief beheerde fondsen omdat ik denk dat de fondsbeheerder zichzelf de vermeende extra rendementen toekent (en de lasten niet wil delen). Ik zie in het staatje niet terug dat over lange termijn ze het beter doen dan passief (13% voor Meesman, 10% voor ASN).

[ Voor 7% gewijzigd door poehee op 22-04-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerekool_
poehee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:16:
[...]

I stand corrected. Niet dat ik geloof in actief beheerde fondsen omdat ik denk dat de fondsbeheerder zichzelf de vermeende extra rendementen toekent (en de lasten niet wil delen). Ik zie in het staatje niet terug dat over lange termijn ze het beter doen dan passief (13% voor Meesman, 10% voor ASN).
Je hebt gelijk, op 5 jaar gemiddeld gerekend niet. Daar heb ik ook te snel overheen gekeken. Korte termijn doen ze het flink beter.
(en over 10 jaar gezien doen ze het ietsje beter.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23HcsOxbqTuQ9KAn070Hs-BBGlg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bTZlnNj1DVlrl3MHP2sHXLe5.png?f=user_large

Ik moet ook zeggen dat ik er vooral in zit vanwege het vertrouwen wat ik wel heb in hun visie en werkwijze.

https://www.asnbank.nl/be...ar-duurzaam-beleggen.html

In hun webinar van afgelopen week leggen ze aardig netjes uit hoe ze invloed gebruiken om de wereld beter te maken en hoe daarmee zelfs de index verslagen word. (wc-eend alert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04:22
Boerekool_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:08:
[...]
Een actief beheerd fonds (ASN) vergelijken met een passief beheerd fonds (Meesman) is niet helemaal fair he.
Actief management zou passief juist moeten verslaan toch? Waarom zou je anders 0.85% lopende kosten gaan betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Pistachenootje schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:53:
[...]

Precies. Dat ASN fonds is gewoon een actieve gok. 4% Taiwan Semiconductor en 3% ASML zijn de top 2 posities. Ja die hebben goed uitgepakt. Van de hele top 10 staat er geen 1 in de top 10 van bijv. NT World.
Interessant. En Taiwan Semiconductor en ASML zijn blijkbaar duurzame bedrijven. Die producten gaan niet in wapens zeker.
(ik neem het niemand kwalijk, het is allemaal voor de buhne en ons een goed gevoel te geven - niks mis mee - Op een Meesman bijeenkomst werd de complexiteit van duurzaam beleggen al als vreselijk lastig ervaren)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boerekool_
poehee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:58:
[...]

Interessant. En Taiwan Semiconductor en ASML zijn blijkbaar duurzame bedrijven. Die producten gaan niet in wapens zeker.
(ik neem het niemand kwalijk, het is allemaal voor de buhne en ons een goed gevoel te geven - niks mis mee - Op een Meesman bijeenkomst werd de complexiteit van duurzaam beleggen al als vreselijk lastig ervaren)
Niemand beweert dat het niet vreselijk lastig is volledig duurzaam aandelen te verhandelen. Wat wil niet zeggen dat je het maar niet moet proberen omdat het rendement kan kosten. ASN is uiterst transparant in hun criteria en er is zelfs over bijna ieder bedrijf te lezen waarom deze wel toegevoegd of juist niet toegevoegd zijn aan het fonds.

https://beleggingsfondsen.asnbank.nl/duurzame-keuzes.html

bijvoorbeeld waarom ASML wel toegevoegd is:
ASML HLDG (februari 2019)
Activiteiten
ASML Holding N.V. ontwikkelt, produceert en verkoopt apparatuur voor de vervaardiging van halfgeleiders, vooral machines voor de productie van chips door lithografie. Met een marktaandeel van 85% in de lithografie is ASML een belangrijke leverancier van de halfgeleiderindustrie. ASML heeft productievestigingen in Nederland (hoofdkantoor), de Verenigde Staten, Zuid-Korea en Taiwan. De R&Dlocaties zijn in Nederland, de Verenigde Staten, Taiwan en China.
Bestuur
ASML beschrijft in details wat het onder ethisch handelen verstaat. Het heeft een ethiekprogramma om ethisch gedrag te bevorderen en medewerkers daarin op te leiden. ASML heeft een complianceofficer en een klokkenluidersbeleid. Het heeft ook een zogenaamd Speak Upsysteem waar kwesties over de gedragscode kunnen worden gerapporteerd. Dit systeem wordt beheerd door een onafhankelijk servicebedrijf en is ook beschikbaar voor externe belanghebbenden. ASML rapporteert hierover. ASML is transparant over zijn belongingsbeleid. Het koppelt de beloningen van zijn bestuursleden aan zijn duurzaamheidsprestaties.
Mensenrechten
ASML onderschrijft de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Het steunt de OESO-richtlijnen voor multinationale ondernemingen en de richtlijnen van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO).
Milieu
ASML heeft uitgebreid milieubeleid. Alle wereldwijde activiteiten hebben een ISO 14001-certificering. ASML rapporteert zijn duurzaamheidsprestaties op basis van GRI en ISO 14001. Het stelt duurzaamheidsdoelen vast voor hernieuwbare energie van zijn eigen activiteiten, het energieverbruik en vermindering van de hoeveelheid afval. Daarnaast heeft ASML beleid om het gebruik van gevaarlijke en vervuilende materialen te voorkomen. ASML is een proefproject gestart om afval te verminderen en verpakkingsmateriaal te hergebruiken. Het biedt aan om machines of onderdelen van klanten terug te kopen om ze een nieuwe herbestemming te geven of de materialen te recyclen.
Ketenverantwoordelijkheid
ASML eist dat alle leveranciers de gedragscode van de Responsible Business Association (voorheen EICC) volgen; deze eis is geïntegreerd in langlopende leveranciersovereenkomsten. Het bedrijf controleert ieder kwartaal systematisch of zijn belangrijkste leveranciers de Europese wetten en regels en de milieurichtlijnen van ASML zelf naleven. Daarnaast zegt ASML expliciete toe om de milieuprestaties van zijn waardeketen te verbeteren.
Pistachenootje schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:53:
[...]

Precies. Dat ASN fonds is gewoon een actieve gok. 4% Taiwan Semiconductor en 3% ASML zijn de top 2 posities. Ja die hebben goed uitgepakt. Van de hele top 10 staat er geen 1 in de top 10 van bijv. NT World.
Ja, het is een gok als het gaat om het rendement. Ik geloof niet dat het een gok is als het gaat om de duurzame keuzes en invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-08 15:52
chronoz schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:34:
Ik heb een groot gedeelte van mijn investeringen staan bij DeGiro, maar deze accepteren geen automatische investeren via automatische incasso.

Is er een respectabel bedrijf die dit wel accepteert voor ETF indexfondsen? Mijn doel is de kosten de minimaliseren en geen omkijken te hebben naar het investeren.
Tuurlijk, maak je geld over naar mij en ik regel het :).

Grapje natuurlijk.Ik weet dat je bij Triodos een automatische incasso opdracht kan instellen waarbij voor een x bedrag per datum per maand er voor jou gekocht kan worden. Ik weet echter niet of er brokers/banken zijn waarbij je ETF's kan kopen die jij wilt hebben. Ik vermoed dat je dit wel kan doen bij grote banken als ING/ABNAMRO/Rabo etc?

Ja het kan:

https://www.ing.nl/partic...g-met-beleggen/index.html

https://www.abnamro.nl/nl...n/periodiek-beleggen.html

https://www.meesman.nl/zo-werkt-het/stap-3-geld-inleggen/

[ Voor 14% gewijzigd door phantom09 op 26-04-2021 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Atanamir schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 07:20:
[...]
Je zou eens naar ETFmatic kunnen kijken. Die beleggen automatisch je inleg in ETFs, en als je een periodieke overboeking opzet heb je er dus geen omkijken naar. Ze rekenen wel 0,48% per jaar
0,48% plus de TER en dividendlekkage? Dan is zelfs Meesman nog goedkoper...

[ Voor 85% gewijzigd door Zr40 op 27-04-2021 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-08 18:01
Deveon schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:44:
@MaStar De meeste fondsmanagers kunnen de markt niet (consequent) verslaan om hun eigen kosten eruit te halen. Door de markt te volgen betaal je veel minder kosten en over langere tijd meer rendement. Er is (ook hier) inmiddels genoeg over geschreven dat je met de zoektocht naar “passief beleggen” waarschijnlijk op talloze bronnen stuit die dit bevestigen.
Wat zeg je hiermee? Dat het niet verstandig is om bijvoorbeeld bij ING een Beleggingsrekening te openen en de markt te volgen? Is dat index-beleggen? Ik ken Meesman als partij, is dat anders?

Ik zal eens zoeken op passief beleggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 31-07 18:20

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

MaStar schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:50:
[...]

Wat zeg je hiermee? Dat het niet verstandig is om bijvoorbeeld bij ING een Beleggingsrekening te openen en de markt te volgen? Is dat index-beleggen? Ik ken Meesman als partij, is dat anders?

passief/ indexbeleggen zijn er meerdere opties inderdaad.
zoals meesman -> world
ABN -> NTfondsen (zie bijv financieelonafhankelijkblog.nl voor een verdelingsstratiegie)
degiro -> VWRL/VWCE bijv..
andere banken zullen ook wel iets soortgelijks hebben..
het belangrijkste is dan goed te kijken naar de kosten bij deze aanbieders en eventueel wat je wil qua automatiseren bijv.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57
MaStar schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:50:
[...]

Je haalt e.e.a. door elkaar :)

Je kunt bij ING zowel kiezen voor beheerd beleggen waarbij je kunt kiezen uit verschillende profielen waarbij op basis van het gekozen profiel een samenstelling periodiek wordt aangekocht. Daarnaast kun je ook een rekening openen waarbij je zelf effecten kunt kopen onder de noemer zelf beleggen. Binnen dat zelf beleggen kun je dan kiezen voor effecten zoals ETF's en/of beleggingsfondsen die een specifieke index volgen. Dit laatste noem je ook wel indexbeleggen, buy and hold of passief beleggen. Beleggingsfondsen waaronder de populaire Northern Trust fondsen kun je zo instellen dat deze automatisch periodiek worden ingekocht en van je gekoppelde rekening worden afgeschreven. Dit kan trouwens bij alle Groot banken en niet alleen bij ING. Letterijk set and forget, als je het hebt ingesteld.

Er zijn verschillende brokers, banken en vermogensbeheerders die één of beide vormen aanbieden. Hier is het vrij populair om zelf aan de knoppen te draaien en je eigen mandje met effecten samen te stelen. Heb je er niet zo veel zin in om je in e.e.a. te verdiepen dan kun je of bij bepaalde brokers, banken of bij een vermogensbeheerder zoals Meesman e.e.a. uit handen geven. Periodiek maak je geld over en aan de hand van het gekozen profiel wordt er een samenstelling gemaakt en aangekocht. Uit handen geven kost geld en heeft dus effect op het rendement, aan jou wat je er uiteindelijk voor over hebt maar zelf doen is niet zo spannend als je er wat avondjes voor gaat zitten en je inleest.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 03-05-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Miki schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:12:
[...]

Je kunt bij ING zowel kiezen voor beheerd beleggen waarbij je kunt kiezen uit verschillende profielen waarbij op basis van het gekozen profiel een samenstelling periodiek wordt aangekocht. Daarnaast kun je ook een rekening openen waarbij je zelf effecten kunt kopen onder de noemer zelf beleggen. Binnen dat zelf beleggen kun je dan kiezen voor effecten zoals ETF's en/of beleggingsfondsen die een specifieke index volgen. Dit laatste noem je ook wel indexbeleggen, buy and hold of passief beleggen. Beleggingsfondsen waaronder de populaire Northern Trust fondsen kun je zo instellen dat deze automatisch periodiek worden ingekocht en van je gekoppelde rekening worden afgeschreven. Dit kan trouwens bij alle Groot banken en niet alleen bij ING. Letterijk set and forget, als je het hebt ingesteld.
Super bedankt voor de uitleg. En hoe zie je dan het verschil tussen "Eenvoudig (beheerd) beleggen" bij de ING en indexbeleggen, in perspectief tot rendement?

Oftewel, waarom zou ik indexbeleggen (zelf, dan wel via Meesman) in plaats van Beheerd beleggen tegen een offensief risicoprofiel?

Dit laatste is het meest eenvoudig. Net zo eenvoudig als beheerd beleggen bij de ING. Dat is in 5 minuten geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Miki schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:12:
[...]

Er zijn verschillende brokers, banken en vermogensbeheerders die één of beide vormen aanbieden. Hier is het vrij populair om zelf aan de knoppen te draaien en je eigen mandje met effecten samen te stelen. Heb je er niet zo veel zin in om je in e.e.a. te verdiepen dan kun je of bij bepaalde brokers, banken of bij een vermogensbeheerder zoals Meesman e.e.a. uit handen geven. Periodiek maak je geld over en aan de hand van het gekozen profiel wordt er een samenstelling gemaakt en aangekocht. Uit handen geven kost geld en heeft dus effect op het rendement, aan jou wat je er uiteindelijk voor over hebt maar zelf doen is niet zo spannend als je er wat avondjes voor gaat zitten en je inleest.
Samengevat zijn de opties dus (?):

1. Beheerd beleggen bij een bank of broker o.b.v. profielen (bijv. ING) -> dit is gewoon een aandelenrekening beheerd - van defensief tot offensief
2. Zelf beleggen bij een bank of broker d.m.v. rekening openen
a -> effecten kopen zoals ETF's en / of diverse beleggingsfonden (Northern Trust fondsen index)
b.-> "echte" aandelen kopen zoals Tesla en of Apple
3. Indexbeleggen bij een broker (bijv. Meesman)

2a en 3 lijken op elkaar - alleen betaal je minder kosten dus

Tja - dan is het de vraag of je kiest voor 1 of 2 - bij beide hoef je zelf geen actie te ondernemen :) De argumentatie die ik lees is:

"Vijftig jaar onafhankelijk (wetenschappelijk) onderzoek en ervaring hebben overtuigend aangetoond dat indexbeleggen de beste beleggingsresultaten oplevert. Beter dan de meeste actief beheerde beleggingsfondsen, vermogensbeheerders en particulieren die zelf beleggen. Dit geldt voor aandelen en obligaties. In ontwikkelde en opkomende landen. Bij stijgende en dalende beurzen. Op korte en lange termijn. Indexbeleggen betekent meer rendement"

Is dat dan ook de belangrijkste reden?

[ Voor 14% gewijzigd door MaStar op 03-05-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben vandaag (eigenlijk gisteren dus ;)) mijn belegginsstrategie eens onder de loupe aan het houden.

Uiteindelijk door allerlei acties overal klant voor aandelen: De Giro, Flatex, Centraal Beheer, ABN Amro...

Bij De Giro heb ik passief een aantal ETF's staan waar ik vrij weinig verandering in aanbreng. Heel af en toe koop en verkoop ik daar wat aandelen.

Bij Centraal Beheer heb ik belegd in diverse mixfondsen (gemiddeld en zeer ambitieus) en het wereldwijd aandelen fonds. Elke week stort ik daar een bedrag dat volgens een verdeelsleutel verdeeld wordt. Eerst kocht ik deels de fondsen gemiddeld en zeer ambitieus, inmiddels heb ik dit aangepast naar enkel het Achmea Wereldwijde aandelen fonds. De participaties van de mixfondsen wil ik nog omzetten naar wereldwijde aandelen.
Verder heb ik bij CB voor mijn kinderen ook een rekening. Op die manier spaar ik voor ze, echter is dit niet op eigen naam van de kinderen. Dit zal ik later dus aan ze moeten schenken.

Verder stort ik maandelijks 2x een vast bedrag naar Flatex en koop daar participaties in IWDA (IE00B4L5Y983). Ik wilde dit oorspronkelijk bij De Giro doen, maar het voordeel is dat ik dus bijvoorbeeld elke 2 weken € 100 inleg waarvoor het bedrag dan volledig benut wordt in het fonds. Bij de Giro kan ik dan (op dit moment) de ene keer 1 aandeel kopen en de andere keer 2 aandelen van hetzelfde geld. Flatex ontzorgt me hierin.

Daarnaast stort ik ook elke maand nog een vast bedrag naar de ABN om daar 3 NT fondsen aan te kopen. Ik had daar sowieso al een betaalrekening, dus het was een eenvoudige keuze voor die fondsen.

Grotendeels heb ik (met ABN Amro en Flatex) de verdeling aangehouden zoals hier uitgerekend kan worden: https://www.financieelona...euwe-beleggingsstrategie/

Ik voel voor mezelf af en toe echt de behoefte om te centraliseren \ minimaliseren.

De Giro ga ik gewoon aanhouden voor de aandelen & trackers die daar nu al staan - indien ik een keer geld over heb zal ik daar een extra storting doen, immers is een eenmalige aankoop vanuit de kernselectie daar prima te doen.

Centraal Beheer twijfel ik over. Ik heb daar dus 1 account met diverse participaties voor mijzelf. Zal ik deze opheffen en van de opbrengst IWDA of VWRL kopen. De accounts voor de kinderen wil ik voorlopig daar laten (be)staan, mogelijk dat ik dit om ga zetten naar Meesman of ABN Amro (dan staat het op naam van de kinderen en hoeft het later niet geschonken te worden).
Uiteindelijk is het qua keuze niet helemaal logisch dat ik dus én inleg in IWDA bij Flatex en vervolgens ook nog op een soortgelijk (duurder) fonds bij Centraal Beheer.

Flatex en ABN Amro bevallen me wel met de fondsen die ik daar heb. Ik kan bij Flatex alleen niet vinden wat nu de kosten zijn die Flatex extra rekent. De aankoop kost in ieder geval niets (in het geval van maandelijkse aankopen), de verkoop van de portefeuille kost eenmalig € 3,90 (als ik het zo dus wel weet te vinden). Dus gezien het voor lange termijn is heb ik geen moeite met die € 3,90 kosten tzt.

Wat zijn jullie gedachten over IWDA bij Flatex vs Wereldwijd aandelenfonds bij Centraal Beheer?
Hoe staan jullie überhaupt t.o.v. Flatex?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Philtjens schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:43:
[...]

Omdat mijn ouders er niks van kennen.
Mijn broertje ook niet maar op een spaarboek brengt het niks op dus als we allemaal hetzelfde bedrag samenleggen is het rentebedrag wat uitbetaald word groter en maken we dus meer winst. Dit word moet geld gedaan wat iedereen kan missen ook.

Vervolgens kan er in het beheer niet veel mislopen word op 1 etf gezet en word er pas na 10/15 jaar afgehaald
Dus jou ouders en broertje vertrouwen jou met hun geld terwijl je zelf nog zoekend bent? Ik heb zelf wel een idee wat ik met mijn beleggingen doe en wat de mogelijkheden zijn, maar ik zou niemand adviseren wat het beste is. Zorg dat je zelf weet wat je met je geld gebeurt. Wil je het allemaal niet zelf uitzoeken dan bieden passieve fondsen van BrandNewDay of Meesman een uitkomst. Via de grote banken kan ook maar zou je even moeten vergelijken met wat jou bank aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-08 19:24
Deveon schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:17:
[...]

Dus jou ouders en broertje vertrouwen jou met hun geld terwijl je zelf nog zoekend bent? Ik heb zelf wel een idee wat ik met mijn beleggingen doe en wat de mogelijkheden zijn, maar ik zou niemand adviseren wat het beste is. Zorg dat je zelf weet wat je met je geld gebeurt. Wil je het allemaal niet zelf uitzoeken dan bieden passieve fondsen van BrandNewDay of Meesman een uitkomst. Via de grote banken kan ook maar zou je even moeten vergelijken met wat jou bank aanbied.
Ik heb zelf al redelijk wat opzoek werk gedaan en weet inmiddels door aankoop van keuze uit enkele passieve ETFS dat dit vrijwel zonder al teveel risico goed gaat komen.
Verder gebeurd er niks eigenlijk het is 1 etf dat word aangekocht en vervolgens 10/15 jaar blijft staan.

Als we dit door de bank laten doen pakken hun ik weet niet hoeveel % op transacties en dergelijke terwijl ik zelf maar 1x hoef te kopen en na 10 jaar verkopen.

Dat lukt me zelf ook wel met of zonder kennis.
+ We hebben dit ook voorgelegd aan enkele kennis/vrienden wat hier wel ervaring mee hebben en zei gaven ook groen licht dus wat dat betreft komt het wel goed

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-08 02:57
Philtjens schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:01:
[...]

Doel is om het geld vast te houden 10 jaar en op de eind van de streep er wat extra aan overhouden.

Ook niet constant traden of vergelijken van bepaalde fondsen gewoon investeren en laten staan.
In dat geval zou ik een kijkje nemen bij Meesman. Zij zijn niet de allergoedkoopste, maar bieden voor een redelijk lage prijs 'simpel beleggen' aan (o.a. maandelijks inleggen, dividend automatisch herbeleggen etc.). Lijkt mij ideaal voor jouw (en je familie) doelen.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
madmaus schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:23:
[...]

Op ETF heb ik mij nog niet goed genoeg ingelezen.
Op degiro hebben ze wel 4 fondsen waar je zonder transactie kosten kan instromen. Dat is wellicht wel iets waar ik naar kan kijken.
Ik had wel al gezien dat je voor ETF een extra verklaring moest geven omdat ik in mij profiel had aangeven dat ik niet bekend was hiermee.
Dat gaf mij te denken dat wel wellicht toch nog andere risico's aan zaten.
Bij Degiro heb je een hele lijst ETFs die je maandelijks kosteloos kan kopen of verkopen. Dat is de kernselectie.

Over inlezen: ik heb zelf het boek van een van de oprichters van Meesman gelezen: De schitterende eenvoud van indexbeleggen. Misschien is dat iets voor je. Vond 'm zelf begrijpelijk en makkelijk weglezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
veldkampj schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 07:48:
[...]

Bij Degiro heb je een hele lijst ETFs die je maandelijks kosteloos kan kopen of verkopen. Dat is de kernselectie.

Over inlezen: ik heb zelf het boek van een van de oprichters van Meesman gelezen: De schitterende eenvoud van indexbeleggen. Misschien is dat iets voor je. Vond 'm zelf begrijpelijk en makkelijk weglezen.
Vond ik ook een prima boek.
Hij legt bijna wiskundig uit waarom je het gemiddelde op termijn niet kan verslaan (op dezelfde manier als dat je niet kan winnen van het Casino -- jaja, het kan wel, maar de kans is onevenredig klein).

Nu nog 0,1% lagere kosten mr Meesman! (ik ben al klant, substantieel, maar kan het niet makkelijk meer aanbevelen).

Heb gisterochtend in paniek alles verkocht, en nu maar weer gekocht. Timing the market baby! Of zo.

[ Voor 6% gewijzigd door poehee op 14-05-2021 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-08 14:38
poehee schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:32:
[...]

Vond ik ook een prima boek.
Hij legt bijna wiskundig uit waarom je het gemiddelde op termijn niet kan verslaan (op dezelfde manier als dat je niet kan winnen van het Casino -- jaja, het kan wel, maar de kans is onevenredig klein).

Nu nog 0,1% lagere kosten mr Meesman! (ik ben al klant, substantieel, maar kan het niet makkelijk meer aanbevelen).

Heb gisterochtend in paniek alles verkocht, en nu maar weer gekocht. Timing the market baby! Of zo.
Hoezo kan je het niet aanraden? De hele systematiek van Meesman zorgt er juist voor dat je je stukken niet snel verkoopt. Je hebt aan- en verkoopkosten en het duurt een aantal dagen voordat je order geëffectueerd wordt. Dat is denk ik best veel waard.

Bij een broker als Degiro is het veel verleidelijker om je ETFje snel van de hand te doen. Misschien dat je op die manier met Meesman uiteindelijk wel een stuk méér rendement kweekt op lange termijn, ook al zijn je loopkosten wat hoger. Uit- en instappen zorgt iig meestal niet voor het hoogste rendement.

Overigens, de kosten van VWRL/VWCE waar ook veel mensen inzitten is icm het dividendlek hetzelfde als dat van Meesman. Iemand op Reddit had daar ooit een mooi tabelletje van gemaakt. Dus waarom men zo'n optie zou verkiezen boven Meesman begrijp ik niet zo goed.

Een mooie tip van Hendrik vind ik wat dat betreft nog altijd; sla de financiële bladzijde in de krant over en ga lekker de sport lezen. M.a.w. zo min mogelijk bezig zijn met koersen. Eigenlijk zou je ook helemaal dit topic niet moeten lezen of volgen, denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Atomius schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:18:
[...]

Hoezo kan je het niet aanraden? De hele systematiek van Meesman zorgt er juist voor dat je je stukken niet snel verkoopt. Je hebt aan- en verkoopkosten en het duurt een aantal dagen voordat je order geëffectueerd wordt. Dat is denk ik best veel waard.

Bij een broker als Degiro is het veel verleidelijker om je ETFje snel van de hand te doen. Misschien dat je op die manier met Meesman uiteindelijk wel een stuk méér rendement kweekt op lange termijn, ook al zijn je loopkosten wat hoger. Uit- en instappen zorgt iig meestal niet voor het hoogste rendement.

Overigens, de kosten van VWRL/VWCE waar ook veel mensen inzitten is icm het dividendlek hetzelfde als dat van Meesman. Iemand op Reddit had daar ooit een mooi tabelletje van gemaakt. Dus waarom men zo'n optie zou verkiezen boven Meesman begrijp ik niet zo goed.

Een mooie tip van Hendrik vind ik wat dat betreft nog altijd; sla de financiële bladzijde in de krant over en ga lekker de sport lezen. M.a.w. zo min mogelijk bezig zijn met koersen. Eigenlijk zou je ook helemaal dit topic niet moeten lezen of volgen, denk ik ;)
Goed punt, herstel, eigenlijk raad ik het wel aan nog steeds, maar tegenwoordig met de kanttekening dat het goedkoper kan als je er tijd en moeite in stopt en blijft stoppen (met wat we nu weten, want het is nog maar de vraag of a) de kosten van zelfdoen echt lager zijn en blijven, en b) of je de discipline hebt om Meesman, als benchmark, te verslaan -- ik betwijfel dat, mij zou het niet lukken).

Ik heb 7 jaar geleden een rekening geopend voor de kinderen ook - elk jaar maximaal gestort voor ze -- onlangs is het beheer overgeheveld bij wet - 18+. Mijn oudste dochter heeft ook HET NT fonds bij ABN AMRO via haar eigen rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
poehee schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:39:
[...]

Goed punt, herstel, eigenlijk raad ik het wel aan nog steeds, maar tegenwoordig met de kanttekening dat het goedkoper kan als je er tijd en moeite in stopt en blijft stoppen (met wat we nu weten, want het is nog maar de vraag of a) de kosten van zelfdoen echt lager zijn en blijven, en b) of je de discipline hebt om Meesman, als benchmark, te verslaan -- ik betwijfel dat, mij zou het niet lukken).

Ik heb 7 jaar geleden een rekening geopend voor de kinderen ook - elk jaar maximaal gestort voor ze -- onlangs is het beheer overgeheveld bij wet - 18+. Mijn oudste dochter heeft ook HET NT fonds bij ABN AMRO via haar eigen rekening.
Waarom zou zelf kopen via een grootbank duurder worden dan Meesman? Als NT de prijzen verhoogt dan zullen ze bij Meesman ook omhoog gaan, tenzij zij naar een ander fonds overstappen. Voor de grootbanken zou het een rare zet zijn om een hogere prijs te hanteren dan Meesman. De banken bieden minder service en ze hebben al een hoop geld in die fondsen staan. Voor de banken is er dus ook een risico om aan de kosten te gaan rommelen; als ze teveel klanten wegjagen wegen de hogere kosten mogelijk niet eens op tegen het verlies van belegd kapitaal (en dus hun inkomsten daarvan).

Discipline en moeite zijn volgens mij ook niet zo verschillend. Bij Meesman moet je net zo goed discipline hebben om niet te verkopen. En moeite? Je kunt de aankopen bij de meeste banken ook automatiseren, dan is het ook grotendeels set and forget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

De exacte bedragen heb ik even met X en Y vervangen, ik post liever niet en public hoeveel geld ik precies heb.

Ik heb momenteel een lopende rekening bij Meesman waar ik elke maand ongeveer 150 euro in stort. Er staat nu zo'n X euro op. Ik heb daarnaast een meevaller gehad waardoor ik Y euro extra wil inleggen voor het beleggen. Nou weet ik dat als beginner Meesman echt ideaal is: fire and forget, bijven inleggen tot je iets opgebouwd hebt. Aandelen kopen als je 300 euro kan besteden schiet niet echt op als je kijkt naar transactiekosten bijvoorbeeld.

Echter, nu vraag ik me af of er een omslag punt is waarna je beter bij een andere partij in zee kan gaan. Even orde grootte, moet ik denken paar duizend euro, tienduizenden, tonnen, vanaf welk punt moet je er echt naar kijken en wanneer is het allemaal zo-zo. Ik blijf elke maand 150 euro inleggen, of is het lood om oud ijzer of ik het nou bij ING, Meesman, of waar dan ook doe. Ik wil er zelf echt niet teveel mee bezig zijn. Crypto's vind ik al spannend genoeg :) Welke partijen raden jullie aan om me nader over in te lezen?

Tijdelijk in de min staan is uiteraard niet leuk, maar is geen probleem als het niet te lang duurt. Ik heb als strategie dat ik altijd meer spaargeld heb dan studieschuld + eventuele kosten koper voor een koophuis.

[ Voor 16% gewijzigd door Michael_OsGroot op 26-05-2021 21:03 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Michael_OsGroot schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:00:
De exacte bedragen heb ik even met X en Y vervangen, ik post liever niet en public hoeveel geld ik precies heb.

Ik heb momenteel een lopende rekening bij Meesman waar ik elke maand ongeveer 150 euro in stort. Er staat nu zo'n X euro op. Ik heb daarnaast een meevaller gehad waardoor ik Y euro extra wil inleggen voor het beleggen. Nou weet ik dat als beginner Meesman echt ideaal is: fire and forget, bijven inleggen tot je iets opgebouwd hebt. Aandelen kopen als je 300 euro kan besteden schiet niet echt op als je kijkt naar transactiekosten bijvoorbeeld.

Echter, nu vraag ik me af of er een omslag punt is waarna je beter bij een andere partij in zee kan gaan. Even orde grootte, moet ik denken paar duizend euro, tienduizenden, tonnen, vanaf welk punt moet je er echt naar kijken en wanneer is het allemaal zo-zo. Ik blijf elke maand 150 euro inleggen, of is het lood om oud ijzer of ik het nou bij ING, Meesman, of waar dan ook doe. Ik wil er zelf echt niet teveel mee bezig zijn. Crypto's vind ik al spannend genoeg :) Welke partijen raden jullie aan om me nader over in te lezen?

Tijdelijk in de min staan is uiteraard niet leuk, maar is geen probleem als het niet te lang duurt. Ik heb als strategie dat ik altijd meer spaargeld heb dan studieschuld + eventuele kosten koper voor een koophuis.
Meneer Fob (een meneer met een website over beleggen) zei hier dit over:
Als je geen betaalrekening hebt bij een grootbank, zijn ze voor portefeuilles tot ongeveer €15.000 het goedkoopst aan te houden via Meesman, daarna voor portefeuilles tot €266.666 het goedkoopst via ABN AMRO Zelf Beleggen Basis, daarboven wordt Rabobank goedkoper. Ik beperk me voor het gemak in het verdere vergelijk voor wat betreft de grootbanken tot ABN AMRO.
Disclaimer: ik heb het zelf niet nagerekend. Maar wellicht ben je zelf met de indexfondsenbeleggen website ook op die omslagpunten gekomen? :)

Bron: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ (zie ook stukje onderaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:42
Wil gaan beleggen voor mn kids. Nu nog 2,5 en 2wkn dus mooi aantal jaren te gaan om wat op te bouwen.

Twijvel alleen tussen speciaal “beleggen voor je kinderen” rekening bij Meesman of Brand new day.

Of zelf rekening openen bij giro,fitvermogen en daar zelf kern ETF aankopen. Nadeel is wel dat het minder passief word.

Ben benieuwd naar jullie ervaring/visie.

[ Voor 7% gewijzigd door Remco Tr op 11-06-2021 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ganz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:39
Remco Tr schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:52:
Wil gaan beleggen voor mn kids. Nu nog 2,5 en 2wkn dus mooi aantal jaren te gaan om wat op te bouwen.

Twijvel alleen tussen speciaal “beleggen voor je kinderen” rekening bij Meesman of Brand new day.

Of zelf rekening openen bij giro,fitvermogen en daar zelf kern ETF aankopen. Nadeel is wel dat het minder passief word.

Ben benieuwd naar jullie ervaring/visie.
Wij hadden eerst een rekening bij BrandNewDay voor de kinderen, maar hebben er recent voor gekozen toch (ook) bij FitVermogen een rekening voor ze te openen.

Een verschil is dat de kinderrekening bij BrandNewDay echt op naam van de kinderen staat, en je het geld dus nu al schenkt aan je kinderen. Vanaf het moment dat ze 18 zijn kunnen ze er dan zelf over beschikken.

Omdat je niet weet hoe je kinderen (nu 4 en 7) er dan voor staan (als ze 18 zijn), hebben wij voor FitVermogen gekozen. Die rekening staat niet op naam van de kinderen, maar hebben we wel gelabeld voor ze (wij blijven er verder vanaf). Dan kunnen we het geld ze schenken als ze 18 zijn of later als ze daar aan toe zijn.

Zowel bij FitVermogen als BrandNewDay maken we gebruik van indexfondsen, dus (behalve de ESG-uitsluitingen) maakt dat qua beleggingsstijl (actief/passief) niet veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
maze45 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:55:
[...]

Klopt, maar ik wil er niet elke dag mee bezig zijn. Heb gekozen voor het gemak en daar wil ik wel iets meer voor betalen. Het verschil in kosten zit hem in het portefeuillebeheer van 0.10% wat je extra moet betalen tot een bedrag van 100.000 euro. Voor een bedrag van bijvoorbeeld 20.000 euro aan beleggingen betaal je 20 euro per kwartaal meer dan dat je zelf zou beleggen. Maar je hebt gelijk, het kan goedkoper :-)
Qua extra kosten valt het inderdaad mee, maar je zit wel voor een groter deel in obligaties (minimaal 10% in de meest offensieve optie). Daarnaast heb je volgens mij minder spreiding over aandelen (een beetje een gok van mijn kant).

Ik zie nu trouwens dat er nieuwe 1895 fondsen zijn, volgens mij zijn dat de fondsen die de Rabobank gebruikt voor beheerd beleggen. De volgende fondsen waren er al:

1895 Wereld Multifactor Aandelen Fonds D (NL0014270340) TER 0.15% (1294 posities)
1895 Wereld Investment Grade Obligaties Fonds D Inc EUR (NL0015602376) TER 0.13% (2490 posities)
1895 Wereld Aandelen Enhanced Index Fonds Class D (NL0014065450) TER 0.08% (1997 posities)
1895 Euro Obligaties Index Fonds D Inc EUR (NL0014857104) TER 0.11% (2948 posities)

Nieuw:
1895 Obligaties Opportunities Fonds Class D EUR Inc (NL0015000AI2) TER onbekend
1895 FONDS FGR - 1895 Wereld Bedrijfsobligaties Fonds D EUR Inc (NL0015436049) TER 0.19% (1479 posities) (niet zeker of deze er al was)
1895 Aandelen Thematic Opportunities Fonds D (NL00150007T0) TER 0.49%
1895 Aandelen Macro Opportunities Fonds D (NL00150004M2) TER 0.54%

Met 2 NT fondsen heb je world (1507) + EM (1251) = 2758 aandelenposities. Met small cap erbij heb je er nog 3266 extra.

In hoeverre de spreiding met die 1895 fondsen daadwerkelijk minder wordt weet ik niet (als in, zijn het vooral bedrijven met grote marktkapitalisatie die uitgesloten worden of zijn het vooral kleinere bedrijven die dus minder impact hebben). Ik weet ook niet hoe beheerd beleggen precies werkt, kiezen zij de fondsverdeling voor je? Zo ja, dan lijkt het met die nieuwe fondsen op dat ze je (deels) ook nog naar wat actievere fondsen pushen.

Ik zou zelf een verdeling maken tussen vastrentende beleggingen (deposito's) en aandelen. Gemixte posities (zoals beheerd beleggen / mixfondsen) zijn onderaan de streep duurder omdat je dus ook betaalt voor iets simpels als vastrentend.

Voor aandelen zijn er dan zat simpele indexopties, NT fondsen bij Rabobank (moet je zelf verdelen tussen 2 of drie fondsen), idem voor Fitvermogen, maar je kunt ook bij een partij als Meesman waar zij marktgewogen verdelen over aandelenfondsen (lijkt me de moeite waard om die in de vergelijking mee te nemen, dan heb je toch de grotere spreiding die je met NT fondsen krijgt) of zelfs VWRL (vergelijkbaar met NT world + EM, wel dividendlek maar je hoeft zo maar een instrument aan te kopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06:24
Ik zie regelmatig https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ vermeld worden als een handige website om de kosten van indexbeleggen te vergelijken. Hoewel ik het een mooie overzichtelijke site vind, is de informatie niet correct en onvolledig:
- Transactiekosten verkoop worden niet meegerekend, bijvoorbeeld bij portefeuilles met ETFs bij Binck. In tegenstelling tot aankoop rekent Binck wel degelijk kosten bij verkoop.
- Er staat dat er bij Meesman geen ESG uitsluitingen zijn, maar die zijn er wel degelijk.
- Kosten van het aanhouden van de rekening worden niet meegerekend. Dit is vooral relevant als je bij een grootbank een rekening opent om te kunnen beleggen. Dan worden de kosten dus onderschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-08 07:48
Maahes schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:28:
Ik zie regelmatig https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ vermeld worden als een handige website om de kosten van indexbeleggen te vergelijken. Hoewel ik het een mooie overzichtelijke site vind, is de informatie niet correct en onvolledig:
- Transactiekosten verkoop worden niet meegerekend, bijvoorbeeld bij portefeuilles met ETFs bij Binck. In tegenstelling tot aankoop rekent Binck wel degelijk kosten bij verkoop.
- Er staat dat er bij Meesman geen ESG uitsluitingen zijn, maar die zijn er wel degelijk.
- Kosten van het aanhouden van de rekening worden niet meegerekend. Dit is vooral relevant als je bij een grootbank een rekening opent om te kunnen beleggen. Dan worden de kosten dus onderschat.
Kan je op basis hiervan dan een praktisch voorbeeld tonen waarin een realistische vergelijking tussen DeGiro 1-maandelijks VWRL en ING NT Fonds 78-12-10 wordt gemaakt qua werkelijke kosten?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Miki
Qwerty-273 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Waarbij je wel eens in de zoveel tijd moet kijken of de gekozen partij de tarieven over de loop van decennia aan zal passen. Maar dat geldt net zo goed voor de tarieven om te handelen op de beurs en de kosten van een bank of broker ;)

Dat er nu geen uitstapkosten worden gerekend (of in het geval van DeGiro het binnen haar kernselectie valt) betekend niet dat ook nog over 20-30-40 jaar ook zo is. Dat is toch een termijn waar je aan moet denken als je belegt voor de lange termijn (wat ik verwacht als je naar zulke fondsen aan het kijken bent).
Helemaal met je eens, tot voor kort hadden we ook iedere zomer een nieuw fondsen favoriet.

Ik loop al een aardig tijdje mee en heb de volgende trends voorbij gezien in de afgelopen jaren:
  • VTI/VXUS
  • Meesman
  • VWRL
  • NT Fondsen
  • NN fondsen (Fitvermogen)
Het zal mij dus niet verbazen dat we vroeg of laat weer een nieuwe lieveling zullen hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 13:39

GG85

.......

Skidmarks schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:12:
Als dit niet het juiste topic is laat het me even weten.

Stel je hebt € 20.000,- op de spaarrekening staan en elke maand stort je € 200,- daarbij. En over ongeveer 25 jaar wil je met pensioen. Dan zou het totaal op dat moment € 80.000,- zijn (voor het gemak geen rente gerekend). Maar daar koop je dan minder voor dan nu vanwege inflatie. Als ik van 1,92% inflatie uitga zou ik op ongeveer € 50.000,- uitkomen, als in over 25 jaar heb ik een bedrag waar ik voor € 50.000,- dingen kan kopen als ik naar de prijzen van vandaag kijk.

Als je nu zou gaan beleggen en je zou dit in een index fonds stoppen met lage kosten. Hoe ziet dan de som eruit? Als ik het zelfde sommetje hier maak (https://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/eindkapitaal.html) waar ze uitgaan van 4% rendement dan zou ik op zo'n € 155.000 uitkomen.

Mijn vraag is eigenlijk hoe zit het in die som met inflatie? Moet ik dat bedrag dan ook nog terug reken of zit inflatie al in die 4% rendement.

En wat is een realistisch rendement om mee te rekenen als het belegt zou worden in een index fonds zoals de S&P 500 of een mix van dat soort fondsen?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67222328#67222328
en dan vooral deze sheets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzlOjlJP_domMavQZvW4HvjS3Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qW77wSoPay4K0J06lRExlsqW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XExyCLQY3ly_ORiMGL_-ydav7TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZLLdg5kcC2YWh16dkbpr1P0.jpg?f=fotoalbum_large

en uiteraard: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Heel in het kort: op je spaarrekening ;aten staan is geld weggooien
In indexfondsen stoppen heeft een risico maar met een termijn van 20-25 jaar is dat heel behapbaar.
Een risico als "na 24 van de 25 jaar is er een crash en ben ik 40% kwijt" kan je je tegen indekken door bij bijvoorbeeld een partij als BrandNewDay (miss kan Meesman dit ook, geen idee) automatische risicoafbouw aan te zetten. Dan ga je vanaf x periode voor je ingestelde einddatum een steeds groter gedeelte in obligaties stoppen om zo schommelingen (en rendement) te beperken.
Goedkoopste opties met brede spreiding zijn vaak de grootbanken. Gebruiksgemak en geen omkijken naar Meesman/BND.
Voor de rest vooral zelf goed inlezen en dan een rekening openen :). Succes!

[ Voor 33% gewijzigd door GG85 op 09-07-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-08 14:35
Goedemorgen!

Wij zitten er ook aan te denken om te gaan beleggen. Crypto's zijn in in feb/mrt dit jaar uitgekeerd (na 4jr waren we er klaar mee en lange tijd verlies gestaan maar uiteindelijk nog een leuke winst).

Nu zitten we te denken aan Meesman of ING beheerd beleggen.

Ik lees hier en daar ook wat over ETF's.

We willen er eigenlijk zo min mogelijk tijd aan besteden (het is dan ook voor de lange termijn). Wat zouden jullie adviseren? :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
Oelske schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:36:
Koopt iedereen hier elke maand nog bij in ETF's of wachten we bibberend de "crash" af ? :')
Zeker, Meesman schrijft gewoon elke maand netjes af en legt in :Y zelfde met een crash. Ik heb niet de illusie dat ik kan voorspellen of en wanneer het mis gaat.
De simpele eenvoud van indexbeleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-07 22:33
veldkampj schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:22:
[...]

Zeker, Meesman schrijft gewoon elke maand netjes af en legt in :Y zelfde met een crash. Ik heb niet de illusie dat ik kan voorspellen of en wanneer het mis gaat.
De simpele eenvoud van indexbeleggen ;)
Idem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
bert pit schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:50:
[...]

Als ik naar de aanbevelingen van MF kijk en de performance, is dat ook mijn conclusie. Een handje vol aandelen vertwinigvoudigt, vervijftigvoudigt of zelfs meer dan dat. Dan kun je gerust ook een aantal 'bleeders' hebben, want die kunnen tot maximaal nul Euro/dollar gaan, terwijl bij de outperformers er geen plafond aan de prijs zit.

Hoewel ik al jaren aan het beleggen ben, kwam ik zelf nooit eerder tot dat inzicht. 8)7
Toevallig een nieuwsbrief van Meesman (ja, ik ben substantieel klant daar) die dit beter uitlegt dan ik zou kunnen.
https://www.meesman.nl/ni...elen/kiezen-is-verliezen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:32
Maatjewieker schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:51:
Hi luitjes,

Help. Ik lees me te pletter in boeken en op het net maar het kwartje wil niet vallen.

Ik beleg al een tijdje in wat losse aandelen 'voor de lol' maar ga nu serieus en voor de lange termijn instappen. Etfs dus.

Waar ik vast loop is accumulerend of uitkerend. Ergens denk ik, dividend is lekker om in je zak te hebben. Daar kan je dan zelf andere etfs of hele andere dingen mee kopen.

Aan de andere kant wordt een accumulerende etf veel meer waard en is dus slimmer? Maar als zo'n etf daalt in waarde ben je dus het dividend 'kwijt' terwijl je het anders had gebruikt om etfs of garageboxen voor mijn part te kopen?

Ik weet dat ik ergens een gedachte fout maak maar ik kom er niet uit.

Bedankt en fijne avond!

PS ik ben de kernselectie van de Giro stuk voor stuk aan het invoeren in justetf en worstel me op die manier door de lijst heen in de hoop te filteren. Is dit logisch of doe ik dit heel dom?
Als je jezelf suf heb gezocht naar de voor- en nadelen van dividend moet je toch ook wel zijn tegen gekomen dat dividend een sigaar uit eigen doos is?

https://www.meesman.nl/ni...-je-niet-rijker-of-armer/

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maatjewieker
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-06-2022
Haha ja dit bedoel ik nou. Dat van Meesman heb ik idd ook gelezen. Toch lijkt het wel of niet geld in je zak. Wat mrc4nl ook zegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je hebt het artikel van Meesman gelezen, zeg je, maar begrijp je het ook?

Inderdaad komt dividend dat niet automatisch wordt geherinvesteerd in je zak terecht, maar geld in je zak kun je ook krijgen door aandelen te verkopen.

Voor je totale vermogen maakt het allemaal niks uit.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maatjewieker schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:17:
Haha ja dit bedoel ik nou. Dat van Meesman heb ik idd ook gelezen. Toch lijkt het wel of niet geld in je zak. Wat mrc4nl ook zegt.
Dividend uitkerend of niet maakt weinig uit. Dividend lekkage maakt wel wat uit, en dat heb je met de meeste ETFs zoals VWRL. Hier staan manieren om voordeliger te beleggen: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

@JLC7 die site is mogelijk ook voor jou interessant. VWRL/VWCE hebben relatief hoge kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 01-08-2021 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maatjewieker
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-06-2022
@JLC7 Je hebt natuurlijk gelijk, op dit moment is dat gratis. Maar is dat over 20 jaar nog zo?

@Herko_ter_Horst Zoals in dat Meesman stuk: 'Dus krijgt de belegger er 0,0447 nieuwe aandelen bij.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Maatjewieker schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:40:
@Herko_ter_Horst Zoals in dat Meesman stuk: 'Dus krijgt de belegger er 0,0447 nieuwe aandelen bij.'
Wat is daar het probleem mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Maatjewieker schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:05:
Je kunt toch geen fractioneel aandeel verkopen?
Het zijn geen aandelen, maar participaties (bij Meesman). Klein verschil tussen beleggingsfondsen en ETFs.

[ Voor 12% gewijzigd door Longcat op 01-08-2021 11:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
wokkelz schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:58:
Beste beleggers,

Een totale beginner hier.
Ik ben me aan het inlezen/luisteren en kijken op beleggen en wat erbij komt kijken. Net als vele andere starters.
Nu heb ik een account geopend bij De Giro en daar 50 euro op gezet om eens een beetje mee te testen/spelen omdat ik ongeduldig ben en het toch makkelijker inleven is met het echte werk. Maar klopt het dat je met 50 geen stukje van bv een ETF kan kopen? Ik begijp dat er een fee aan hangt en je dus met 50 euro maar bv 48 kan uitgeven.

Bedankt
Van waar de grote haast om gelijk een rekening te openen?

Gun jezelf de tijd om te bepalen in welke instrumenten je wilt gaan beleggen/ investeren. Het kan namelijk zijn dat je wellicht er achterkomt dat DeGiro helemaal niet een geschikte broker voor je is. Je beleggingsstrategie bepaalt namelijk grotendeels je broker vanwege de verschillende prijsstructuren en mogelijkheden. Er zijn goede boeken en sites die je op weg kunnen helpen.

Als je veel wilt handelen in losse aandelen dan is DeGiro bijvoorbeeld niet de goedkoopste broker. Wil je juist passief beleggen in indexfondsen dan is die link van @Pistachenootje weer interessant. En tussen deze twee uitersten zit nog een heel scala aan verschillende instrumenten waarin je kunt beleggen.

Begin bijvoorbeeld eens met:
https://www.veb.net/beginnen-met-beleggen
https://www.investopedia.com/
https://www.meesman.nl/me...vlucht-huisstijl-2020.pdf

Prima boek om mee te starten en naderhand als naslagwerk te gebruiken:
https://www.bol.com/nl/nl...dummies/9200000009987001/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-08 18:10
Miki schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:00:
[...]

Van waar de grote haast om gelijk een rekening te openen?

Gun jezelf de tijd om te bepalen in welke instrumenten je wilt gaan beleggen/ investeren. Het kan namelijk zijn dat je wellicht er achterkomt dat DeGiro helemaal niet een geschikte broker voor je is. Je beleggingsstrategie bepaalt namelijk grotendeels je broker vanwege de verschillende prijsstructuren en mogelijkheden. Er zijn goede boeken en sites die je op weg kunnen helpen.

Als je veel wilt handelen in losse aandelen dan is DeGiro bijvoorbeeld niet de goedkoopste broker. Wil je juist passief beleggen in indexfondsen dan is die link van @Pistachenootje weer interessant. En tussen deze twee uitersten zit nog een heel scala aan verschillende instrumenten waarin je kunt beleggen.

Begin bijvoorbeeld eens met:
https://www.veb.net/beginnen-met-beleggen
https://www.investopedia.com/
https://www.meesman.nl/me...vlucht-huisstijl-2020.pdf

Prima boek om mee te starten en naderhand als naslagwerk te gebruiken:
https://www.bol.com/nl/nl...dummies/9200000009987001/
Bedankt voor de info, boek heb ik via marktplaats op de kop getikt!
Zijn er ook nog bepaalde sites die interessant zijn om in de gaten te houden voor wat algemene trends etc? Waar halen jullie je info vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
oscar82 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:02:
Om verwachtingen van beginners te managen zou ik zeggen dat NT orders binnen een week worden uitgevoerd.
_O-

Grappige is dat Meesman met dezelfde fondsen voorheen wekelijks inkocht en waarschijnlijk nu nog steeds doet.

• poehee
Atomius schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:12:
Waarschijnlijk geen populaire mening, maar ik hoop eerlijk gezegd dat de markt lekker diep naar beneden gaat zodat ik goedkoper maandelijks kan inkopen en meer rendement heb over 30 jaar.
Je bent niet de enige die hierop wacht, alleen (zoals al opgemerkt met wat grafieken hierboven) hoe lang wil je dit volhouden (en hoeveel loop je mis)?

Dus leg ik OOK om de zoveel tijd in (en dat is maar goed ook - achteraf wijsheid natuurlijk - maar ook een beetje in lijn met de DCA/LumpSum discussie).
Ik heb nog deposito's tegen 3,5 en 4,6 procent, maar voor de rest vrijwel niets meer op de bank (tegen -/+ 0%). Als de markt flink corrigeert, dan wissel ik de deposito's mogelijk in (flink substantieel bedrag) tegen aandelen (ETF/Meesman e.d. - misschien wat aandelen)

Met hindsight had ik dat natuurlijk gewoon twee jaar geleden moeten doen - maar zo stoer ben ik nou ook weer niet.

[ Voor 8% gewijzigd door poehee op 19-08-2021 16:50 ]

• Atomius
poehee schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:48:
[...]

Je bent niet de enige die hierop wacht, alleen (zoals al opgemerkt met wat grafieken hierboven) hoe lang wil je dit volhouden (en hoeveel loop je mis)?

Dus leg ik OOK om de zoveel tijd in (en dat is maar goed ook - achteraf wijsheid natuurlijk - maar ook een beetje in lijn met de DCA/LumpSum discussie).
Ik heb nog deposito's tegen 3,5 en 4,6 procent, maar voor de rest vrijwel niets meer op de bank (tegen -/+ 0%). Als de markt flink corrigeert, dan wissel ik de deposito's mogelijk in (flink substantieel bedrag) tegen aandelen (ETF/Meesman e.d. - misschien wat aandelen)

Met hindsight had ik dat natuurlijk gewoon twee jaar geleden moeten doen - maar zo stoer ben ik nou ook weer niet.
Misschien had ik moeten toevoegen dat ik er niet op wacht. Als we nu even lekker zakken voor een tijd koop ik automatisch lager in met mijn maandelijkse inleg. Zo bedoelde ik het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
NLKornolio schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:28:
Zonder de inlog kunnen ze er weinig mee.
Die snap ik niet (al denk ik dat jij het niet snapt).

De bank gaat gewoon het proces volgen om de (tegen)rekening over te zetten en identificatie op te vragen. Dat ze daar niet perfect mee omgaan is wat anders, maar op enig moment, vroeg of wat later, komt het verzoek.

Meesman kwam spontaan met de vraag. Prima overigens, ik heb mazzel (wellicht genetisch) dan mijn kinderen ook best spaarderig zijn - ze hebben beide een beleggingsrekening bij hun huisbank waar ze netjes inleggen op NT ESG World ETF/fonds (ik heb bitcoin en actief handelen uit hun hoofd geramd).

Ik heb overigens een afspraak dat ze van die Meesman rekening moeten afblijven willen ze dat ik daar gewoon elk jaar de jaarlijkse schenkingsruimte op stort (moet wel via hun tegenrekening).

(edit: nog even los van hoe dit met de belastingdienst synchroniseert - van 1-jan nadat ze 18 zijn moeten hun vermogen opgeven en krijgt de BD deze informatie van de banken)

[ Voor 8% gewijzigd door poehee op 04-10-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Gerbenvl schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:40:
• Hij gaat uit van een dividendlek van 0,00% op Nederlandse fondsen.
Welk van de genoemde fondsen hebben een dividendlek dan?
• Er wordt altijd rekening gehouden met transactiekosten voor fondsen. Geen enkel fonds rekent altijd transactiekosten.
Volgens mij gaat het om de transactiekosten van de broker en niet die van het fonds. Zo rekent Rabobank 0.1% voor beleggingsfondsen (zoals de NT fondsen) en rekent Meesman 0.25%.
• Je komt altijd uit op een "reken je rijk" met NL fondsen. Hij gaat ervan uit dat alle fondsen hetzelfde rendement opleveren. Dit kan ik me niet voorstellen met bijvoorbeeld fondsen als NN die er 30-40% naar market cap uitgooien.
Uiteraard is het verwachte rendement/dividend een grote gok (daarom moet je die ook zelf invullen). Aangezien het doel is om te kijken naar lange termijn beleggen in breed gespreide fondsen, lijkt me de aanname te verdedigen, aangezien je alleen achteraf kunt bepalen of bijvoorbeeld de keuze van NN om er 30-40% marketcap uit te gooien de juiste keuze was. Als die site het rendement en het verschil tussen de verschillende fondsen precies zou kunnen voorspellen, zou geweldig zijn, maar niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-07 07:07
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:21:
Volgens mij gaat het om de transactiekosten van de broker en niet die van het fonds. Zo rekent Rabobank 0.1% voor beleggingsfondsen (zoals de NT fondsen) en rekent Meesman 0.25%.
Zie soms toch nog instapkosten van het fonds staan, zoals bij Actiam.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
aljooge schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:15:
[...]

Waar ben je precies naar toe? Wat bedoel je met IB?
Interactive Brokers (vooralsnog voor mij de beste broker, ik ben net weg bij Binck/Saxo - ik heb ook nog Lynx (is reseller van IB)/DeGiro en Meesman)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
poehee schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:10:
[...]

Interactive Brokers (vooralsnog voor mij de beste broker, ik ben net weg bij Binck/Saxo - ik heb ook nog Lynx (is reseller van IB)/DeGiro en Meesman)
Je hebt een rekening bij Lynx? Dan kan je als het goed is geen rekening direct bij IB openen toch? Je zal eerst je rekening bij Lynx moeten sluiten en daarna pas kan je een rekening bij IB openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Anoniem: 1641394 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:27:
[...]
Iedere maand wordt er automatisch voor X bedrag van mijn betaalrekening gehaald, daar worden NT fondsen van gekocht, dividend wordt herbelegt.
Kiest ING de NT fondsen voor je (bijvoorbeeld op basis van een offensief of defensief profiel)? En wordt er precies het bedrag afgeschreven (en belegd) dat je hebt opgegeven?

Ik zit nu nog bij Binck maar ben aan het kijken naar ING (mijn huisbank) of Meesman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:05
Skyaero schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:07:
[...]

Kiest ING de NT fondsen voor je (bijvoorbeeld op basis van een offensief of defensief profiel)? En wordt er precies het bedrag afgeschreven (en belegd) dat je hebt opgegeven?

Ik zit nu nog bij Binck maar ben aan het kijken naar ING (mijn huisbank) of Meesman.
Het zal om een periodieke aankoop order gaan neem ik aan. Dat heb ik in ieder geval zelf bij Rabo ingesteld. Gewoon een maandelijkse order in NT World voor bedrag X en NT EM voor bedrag Y.

V.w.b. het precieze bedrag: NT is een fonds waarin je participaties koopt, en dat kan tot een X aantal decimalen achter de komma. Als bv de koers €100 is en je doet een koop voor €50 dan krijg je dus 0,5 "participatie". Het is dus niet zoals bij aandelen dat je alleen een heel aandeel kunt kopen.
Edit: ter opheldering: je zegt bij een fonds dus gewoon "ik leg X bedrag in". I.t.t. een aandeel (en dus ETF), waarbij je zegt "ik wil Y aandelen kopen voor X per stuk".

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 19-11-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:00
Skyaero schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:07:
[...]

de NT fondsen waarover gesproken wordt zijn aandelen fondsen (dus niet van ING, maar je kan ze kopen bij ING (en andere banken))
Aangezien het aandelenfondsen zijn, zijn ze per definitie ' offensief'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

MagniArtistique schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:08:
Ik heb zelf op dit moment een lopende portefeuille bij DEGIRO voor mijn privé aandelen. Ik wil parallel daaraan een gezamenlijke basis beleggen rekening via de Rabobank openen voor mijn partner en mij (northern trust, maandelijks wat inleggen, over 30 jaar zien we wel) en ik wil eigenlijk ook voor mijn 2 kids 'ergens' een rekening openen waar ik maandelijks wat opstort (idem NT of MSCI world/vanguard all world, maar wel in mijn naam). Is het gunstig om 2 (of zelfs 3) rabobank accounts aan te houden (1 per bankrekening?) of adviseren jullie een 2e account te openen bij een andere broker?
Heel herkenbaar verhaal :).
Hier de gezamelijke FO pot ook bij de Rabo (NT World + NT EM + NT SC) omdat dat de meeste spreiding geeft en voor ons het goedkoopst is.
Zelf nog wat losse aandelen bij DeGiro en paar maanden geleden bij BrandNewDay een beleggingsrekening (zijn ook gewoon NT/Vanguard fondsen) geopend voor de kleine die op komst is. Heb daar toch al een Pensioenrekening lopen dus net zo handig. Goede spreiding en alsnog relatief goedkoop. Meesmans kan uiteraard ook.
Voor nu staat die BND rekening wel op onze naam. Niet ideaal qua belasting maar wel qua zeggenschap dus voor nu prima maar hij kan altijd over naar het kind en dan is het 18 -> kijk eens geld, doe er wat leuks mee.

Allergoedkoopst zou zijn alles op een grote pot bij de Rabo (ivm de max €100 kosten per kwartaal) maar dat vind ik zelf niet prettig, hou cvan duidleijke afgekaderde potjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Pistachenootje schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:35:
[...]

Dit geldt alleen voor Rabo vs. ING. Bij ABN heb je geen vaste kosten.

[...]

Voor alle 3 de grootbanken geldt dat de service fee tot 100k 0.24% is en 0.12% boven de 100k. Bij ABN is het vanaf 400k 0.06%, bij ING vanaf 500k 0.06%. Rabobank heeft de 100 euro limiet per kwartaal zoals je al noemde.
In het FO topic is dat al lang en breed uitgezocht :) :
Vergelijking grootbanken
GG85 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:09:
Ik heb nog even mijn rekensheets voor zowel opbouwen van vermogen als ontrekken van vermogen uit een FO pot ge-update.
Relatief eenvoudige sheets maar ze houden wel rekening met indexatie/inflatie en geven mooi weer hoeveel invloed inflatie/indexatie en het rendement hebben. Iets wat sites als Berekenhet.nl minder goed doen.

Vermogen opbouwen
Eerste sheet is 'Vermogen opbouwen':
[Afbeelding]

Voorbeeld hierboven gaat uit van een initiele inleg van €10.000,- en 12x een inleg van €500,- per jaar. Om de inflatie bij te houden is er een jaarlijkse indexatie van 2%.

Vermogen opsnoepen
Na sparen komt als het goed is het 'RE' moment en daarvoor is de 'Vermogen opsnoepen' sheet:
[Afbeelding]

Voorbeeld hierboven gaat uit dat de momenteel €30.000,- nodig hebt om rond te komen en over 20 jaar je FO pot aan wilt gaan spreken en tegen die tijd €500.000,- in de pot hebt zitten.
Om de inflatie bij te blijven indexeren we in dit voorbeeld jaarlijks met 2%.
Hierdoor heb je na de 20 jaar uit het voorbeeld, bij de start van je FO, ~€44.500,- per jaar nodig en zou je daar met een rendement van 5% ongeveer 11 jaar mee kunnen doen voor je in het rood eindigt.

Verdelen beleggingen
Deze sheet is er een die de onderlinge verdeling tussen beleggingen en obligaties uitrekend zodat je weet hoeveel je moet inleggen in elk: Verdelen beleggingen
[Afbeelding]

Voorbeeld gaat uit van een veelvoorkomende 80/20 verdeling tussen aandelen en obligaties waarbij er dan weer verschillende obligatie en aandelenfondsen worden gekocht.
Uitgaande van €500,- inleg in een 80/20 verdeling waarbij alle obligaties in 1 fonds gaan (sheet ondersteund er 2 momenteel) en de aandelen in NT fondsen worden gestopt in de 78/12/10 verdeling kom je uit op een onderverdeling van €312, €48, €40 en €100 van je initiele €500.

Vergelijking Meesman, BrandNewDay en grootbanken
Een oudgediende is er een die de kosten vergelijkt van indexbeleggen en wel in de (is ie weer) 78/12/10 verdeling gebruikmakend van Northern Trust fondsen: 'Kosten vergelijking'
[Afbeelding]
Sheet werkt (zoek even mijn eerdere posts op voor meer uitleg) maar om eerlijk te zijn gebruik ik tegenwoordig zelf vooral Indexfondsenvergelijken.nl :D.

Al met al allemaal geen rocketscience maar vind het zelf handiger (en leuker :)) om zelf te berekenen in Excel dan via sites als BerekenHet dus hopelijk hebben op deze manier anderen er nog wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
rudi-assauer schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:40:
[...]

Je kunt het ook wel op hun naam zetten, daarmee de schenkbelasting ontwijken. Maar ze gewoon niet vertellen dat die rekening bestaat, tot het moment dat ze capabel genoeg zijn om er over te beslissen of tot het moment dat ze voor een ingrijpende financiële gebeurtenis staan, zoals de aankoop van de woning.

Dan kunnen ze het niet direct op hun 18de opmaken aan lachgas.
Op hun 18e gaat de bank (of beheerder, zoals Meesman bij ons) de boel overzetten. Verplicht. Met identificatie op kantoor e.d. Niet wanneer jij denkt dat ze capabel zijn.
Dan kunnen ze direct de boel opmaken aan lachgas.

Disclaimer: wij hebben dat ook zo gedaan. Het lachgas houden ze tot nu toe goed verborgen...

[ Voor 8% gewijzigd door poehee op 22-11-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:53:
Alles aan Saxo is wat Binck juist niet was. Ongelofelijk hoe die een paar honderd miljoen van de overname willen wegpissen door pure onkunde.
Ik heb de overname dan ook nooit begrepen. Binck en Saxo hebben hele andere filosofieen en daarmee andere type klanten.

Maargoed, kennelijk word ik ook dit weekend overgezet, gaan we daarna wel kijken naar liquidatie en overstap naar ING of Meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:16

de Peer

under peer review

Skyaero schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:46:
[...]

Ik heb de overname dan ook nooit begrepen. Binck en Saxo hebben hele andere filosofieen en daarmee andere type klanten.

Maargoed, kennelijk wordt ik ook dit weekend overgezet, gaan we daarna wel kijken naar liquidatie en overstap naar ING of Meesman.
of (tijdelijk?) naar fitvermogen. die vergoeden je verkoopkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Skyaero schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:55:

Dat je alleen kunt kiezen uit NN fondsen (de eigenaar van Fitvermogen) en dat die relatief hoge fondskosten rekenen voegt nog eens een volledig gebrek aan transparantie toe.
Grappig dat je dan Meesman noemt als alternatief waar je wel heen wilt.
0,5% kosten, aankoop en verkoopkosten op een verpakte vorm van de NT fondsen.
Elke broker maakt kosten, die kosten moeten ergens van betaald worden. Als partijen dat met dit soort ontransparante manieren doen, blijf ik er bij weg. Want als Fitvermogen verlies draait, kan NN de kosten van de fondsen gewoon ophogen, zonder de klant hiervan te hoeven informeren.
Niets vreemds, want bij elke andere broker waar je belegt via Fondsen, zijn er lopendekosten van het fonds, die niet via de broker zelf direct worden gecommuniceerd.

Wat dat betreft beschouw ik het meer als een divers landschap van brokers die meer of minder vrijheid hebben in keuzes en diensten, waarbij je zelfs bij sommigen kunt zeggen dat ze niet eens een "echte" broker zijn. Maar over het algemeen komt meer vrijheid, en meer beurzen altijd samen met meer kosten, danwel directe/duidelijke kosten, danwel verborgen kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 24-11-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:21:
[...]
Grappig dat je dan Meesman noemt als alternatief waar je wel heen wilt.
0,5% kosten, aankoop en verkoopkosten op een verpakte vorm van de NT fondsen.
[...]
Dat weet ik en daar is Meesman ook heel helder in. Enig puzzelstukje dat ik nog heb is of die 0,5% kosten inclusief de kosten van de NT fondsen is. In dat opzicht is ING nog transparanter.
Niets vreemds, want bij elke andere broker waar je belegt via Fondsen, zijn er lopendekosten van het fonds, die niet via de broker zelf direct worden gecommuniceerd.
Met als belangrijk verschil dat NN hier zowel fondsbeheerder als broker is en daardoor twee petten op heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Skyaero schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:56:
[...]

Dat weet ik en daar is Meesman ook heel helder in. Enig puzzelstukje dat ik nog heb is of die 0,5% kosten inclusief de kosten van de NT fondsen is. In dat opzicht is ING nog transparanter.
Om maar antwoord te geven op mijn eigen vraag.

De 0,5% kosten is inclusief de kosten van de NT fondsen. Dit is te vinden in de prospectus (pag 39) van Meesman. De klantenservice van Meesman is in ieder geval snel en vriendelijk :)

Gezien de NT fondsen (bij dezelfde samenstelling die Meesman hanteert, dus world, EM en small capp) gemiddeld zo'n 0,2% aan kosten hebben, rekent Meesman dus gemiddeld 0,3%. Plus 0,25% aan transactiekosten bij aan en verkoop.

Ook even de ING erbij gepakt. Tot 100k betaal je 20 euro + 0,24% aan servicefee + fondskosten (0,2% als je de NT fondsen kiest). Aankoop/verkoop van beleggingsfondsen en ETFs is gratis. Bij 100k zit je dan op 0,46%. Het gemak van Meesman vertaalt zich dus voornamelijk in de transactiekosten.

Echter, beleggingen boven de 100k worden door de ING met een servicefee van 0,12% belast. En dan gaat het wel hard. Stel dat je 200k hebt, dan zijn je gemiddelde kosten 0,39%.

Dat is nog altijd hoger dan bij Binck (0,18% + gemiddelde ETF kosten van 0,12% = 0,30%), maar daar heb ik nu nog te maken met een dividendlek (nog eens zo'n 0,3% - 0,4% aan 'verlies') en transactiekosten bij verkoop. Daarmee ben ik nu dus duurder uit.

Vanuit legacy hebben mijn vrouw en ik (getrouwd in gemeenschap van goederen) elk een eigen Binck rekening. Als we die opheffen en via de gezamenlijke rekening een beleggingsrekening openen, zitten we sneller boven de 100k en krijgen we de lagere servicekosten (boven de 100k). Daarmee lijkt ING nu onze beste optie te worden.

Nu hopen dat onze ETF's dit weekend van Binck bij Saxo aankomen, anders valt er niets te verkopen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-07 16:44

orf

Skyaero schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:49:
[...]

Om maar antwoord te geven op mijn eigen vraag.

De 0,5% kosten is inclusief de kosten van de NT fondsen. Dit is te vinden in de prospectus (pag 39) van Meesman. De klantenservice van Meesman is in ieder geval snel en vriendelijk :)

Gezien de NT fondsen (bij dezelfde samenstelling die Meesman hanteert, dus world, EM en small capp) gemiddeld zo'n 0,2% aan kosten hebben, rekent Meesman dus gemiddeld 0,3%. Plus 0,25% aan transactiekosten bij aan en verkoop.

Ook even de ING erbij gepakt. Tot 100k betaal je 20 euro + 0,24% aan servicefee + fondskosten (0,2% als je de NT fondsen kiest). Aankoop/verkoop van beleggingsfondsen en ETFs is gratis. Bij 100k zit je dan op 0,46%. Het gemak van Meesman vertaalt zich dus voornamelijk in de transactiekosten.

Echter, beleggingen boven de 100k worden door de ING met een servicefee van 0,12% belast. En dan gaat het wel hard. Stel dat je 200k hebt, dan zijn je gemiddelde kosten 0,39%.

Dat is nog altijd hoger dan bij Binck (0,18% + gemiddelde ETF kosten van 0,12% = 0,30%), maar daar heb ik nu nog te maken met een dividendlek (nog eens zo'n 0,3% - 0,4% aan 'verlies') en transactiekosten bij verkoop. Daarmee ben ik nu dus duurder uit.

Vanuit legacy hebben mijn vrouw en ik (getrouwd in gemeenschap van goederen) elk een eigen Binck rekening. Als we die opheffen en via de gezamenlijke rekening een beleggingsrekening openen, zitten we sneller boven de 100k en krijgen we de lagere servicekosten (boven de 100k). Daarmee lijkt ING nu onze beste optie te worden.

Nu hopen dat onze ETF's dit weekend van Binck bij Saxo aankomen, anders valt er niets te verkopen :X
Kijk dan ook nog even naar de Rabobank. Die rekenen wel transactiekosten, maar hebben een max van €100 per kwartaal aan kosten. Bij een grote portefeuille wordt dat serieus goedkoper.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hoe vaak raak je die max in de praktijk na het eerste kwartaal?

En als we het over grote portefeuilles hebben, vanaf 500k rekent Meesman helemaal geen transactiekosten meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:05
Zr40 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:10:
Hoe vaak raak je die max in de praktijk na het eerste kwartaal?

En als we het over grote portefeuilles hebben, vanaf 500k rekent Meesman helemaal geen transactiekosten meer.
Vanaf €166.666,66 dus. 100 / 0,0006 = 166.666,66.
Echter is ING dan wel nog goedkoper. Bij ING betaal je dan dus 0,06% (per kwartaal) over 100k = €60 en 0,03% over 66,666k = €20 dus in totaal €80 per kwartaal. Bij ING betaal je dan weer wel vast €20 per jaar dus kom je op €85 per kwartaal uit. Maar bij Rabo blijf je AFAIK wel de transactiekosten van 0,1% betalen. Het uiteindelijke kantelpunt zal dus boven de 200k liggen. €60+€30+€5=€95 bij ING en bij Rabo dan €100+transactiekosten.

• Pistachenootje
Maar ook relatief kleine verschillen per jaar kunnen over een beleggingshorizon van 20-30 jaar tot flinke verschillen leiden.

Bijvoorbeeld bij de standaard instellingen van www.indexfondsenvergelijken.nl komt het verschil tussen ABN en Meesman op ruim 3000 euro na 20 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 25-11-2021 12:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Pistachenootje schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:27:
Maar ook relatief kleine verschillen per jaar kunnen over een beleggingshorizon van 20-30 jaar tot flinke verschillen leiden.

Bijvoorbeeld bij de standaard instellingen van www.indexfondsenvergelijken.nl komt het verschil tussen ABN en Meesman op ruim 3000 euro na 20 jaar.
Ik snap je wat zegt, maar de bedragen die hij noemde waren al een stuk kleiner natuurlijk.

Maar zelfs bij jouw bedrag (€3000 na 20 jaar) kan ik me nog voorstellen dat iemand toch voor het duurdere alternatief gaat. Uiteindelijk komt het neer op €12,50 per maand. Voor dat bedrag kan ik me nog voorstellen dat iemand zegt: "Liever €12,50 per maand aan extra kosten, dan dat uitsparen en 20 jaar bij een bedrijf waarvan ik vind dat ze een slechtere klantenservice/platform/aanbod/etc. hebben".

Ik zeg niet dat het verkeerd is om voor de aanbieder te gaan met de allerlaagste kosten en daardoor het hoogste rendement. Ik zeg alleen dat het niet gek is om ook andere factoren mee te nemen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:37
Meesman verlaagt de kosten voor het fonds Aandelen Wereldwijd Totaal van 0,5% naar 0,4%. Toch fijn dat ze dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:03

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Meesman verandert meer:
Meesman is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Dankzij jullie, onze beleggers. Groot worden brengt voordelen met zich mee en die willen we graag met jullie delen. Daarom verlagen we op 1 januari 2022 de fondskosten van Aandelen Wereldwijd Totaal naar 0,4%. Voor beleggers die meer dan €1 miljoen in dit fonds beleggen worden de fondskosten zelfs 0,25%. Daarnaast gaan we de fondskeuze eenvoudiger maken door de andere aandelenfondsen te sluiten voor nieuwe beleggers. Hieronder worden de wijzigingen verder toegelicht.

Kostenverlaging Aandelen Wereldwijd Totaal
Het ideale indexfonds
Aandelen Wereldwijd Totaal biedt u de hele wereldwijde aandelenmarkt in één indexfonds. De maximale spreiding betekent minder risico en meer rendement. Bovendien belegt het fonds duurzaam, kan het de dividendbelasting terugvorderen en heeft het lage kosten. Dit unieke indexfonds is het ideale indexfonds voor wie echt passief wil beleggen. En dus ook het fonds dat we iedereen aanraden om in te beleggen.

De kostenverlaging
Meesman staat voor eerlijk delen. De schaalvoordelen die wij met onze groei behalen willen wij met onze klanten delen door de kosten steeds verder te verlagen naarmate wij verder groeien. Dit doen we uiteraard op een prudente manier: we verlagen de kosten pas als het financieel verantwoord is.

De afgelopen jaren heeft Meesman het aantal klanten en beheerd vermogen explosief zien groeien. Met als voorlopig hoogtepunt een stijging van zo’n 50 procent (voor beide) in 2021. Mede dankzij deze groei kunnen wij de kosten nu verder verlagen. Op 1 januari 2022 verlagen we de (jaarlijkse) fondskosten van Aandelen Wereldwijd Totaal naar 0,4%. Voor beleggers die meer dan €1 miljoen in het fonds beleggen worden de fondskosten 0,25%. Hiermee wordt het breedst gespreide indexfonds van Nederland nog aantrekkelijker dan het al was.

Voor beleggers die willen overstappen of bijstorten in Aandelen Wereldwijd Totaal hanteren wij tijdelijk een gereduceerd tarief van 0,1% (in plaats van 0,25%) voor stortingen en switches naar Aandelen Wereldwijd Totaal. Dit geldt uiteraard ook voor periodieke aankopen gedaan in deze periode. De gereduceerde transactiekosten gelden voor stortingen en switches ontvangen tussen woensdag 29 december 2021 en woensdag 2 februari 2022.

Meer informatie over de nieuwe kostenstructuur leest u op het Inlegvel bij het Prospectus van de Meesman Beleggingsfondsen.

Download het Inlegvel bij het Prospectus van de Meesman Beleggingsfondsen
Vereenvoudiging assortiment aandelenfondsen
Van bouwstenen naar het complete pakket
Bij Meesman geloven we in eenvoud. Al sinds 2005 doen wij er alles aan om beleggen voor onze klanten zo eenvoudig mogelijk te maken. Wat onze fondsen betreft betekent dit een beperkt en overzichtelijk assortiment van indexfondsen om passief te kunnen beleggen. Eerst waren er de bouwstenen: Aandelen Ontwikkelde Landen, Aandelen Opkomende Landen en Aandelen Kleine Bedrijven. Sinds 2019 hebben we echter the real thing: het ultieme passieve indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal, alle bouwstenen in één fonds waardoor de bouwstenen zelf niet meer nodig zijn.

Vereenvoudiging
Daarom hebben we besloten om vanaf 1 januari 2022 Aandelen Ontwikkelde Landen, Aandelen Opkomende Landen, Aandelen Kleine Bedrijven en Aandelen Europa te sluiten voor nieuwe beleggers. Voor bestaande beleggers geldt dat zij in deze vier aandelenfondsen kunnen blijven beleggen (en bijstorten) als zij er op 1 januari 2022 al in beleggen. Let op: dit betekent dat als u op 1 januari 2022 in bijvoorbeeld Aandelen Ontwikkelde Landen en Aandelen Opkomende Landen belegt, u in deze twee fondsen kunt blijven beleggen maar niet meer kunt beleggen in Aandelen Kleine Bedrijven en Aandelen Europa. Op 1 januari 2022 belegde u immers niet in deze laatste twee fondsen.

Blik op de toekomst
Binnenkort kunnen we u ook vol trots een nieuw fonds aanbieden. In het eerste kwartaal van 2022 gaat het Meesman Indexfonds Aandelen Duurzame Toekomst van start: een wereldwijd gespreid aandelen indexfonds met een robuust klimaatbeleid. Het klimaatrisico wordt beperkt door een forse verlaging van de CO2-uitstoot (70%). De klimaatkansen worden vergroot door een grotere blootstelling aan bedrijven die goed gepositioneerd zijn voor de transitie naar een koolstofarme economie. Begin volgend jaar vertellen we u hier graag meer over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bartske schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:22:
Ik las het ook, fijn dat ze de kosten verlagen. Weet iemand hoe dat nu in lijn is van bijvoorbeeld de etf's van de grootbanken? Die zullen waarschijnlijk nog steeds goedkoper zijn?

Ook dat duurzame fonds klinkt wel interessant, denk dat ik daar ook wel wat van m'n maandelijkse inleg naar toe ga brengen, maar eerst maar afwachten wat het precies gaat worden.
NT via de grootbanken is nog steeds goedkoper. ABN AMRO rekent bijvoorbeeld 0,2% op jaarbasis, beleg je meer dan 100.000 euro dan daalt dit naar 0,12% op jaarbasis. Daar komt dan nog 0,15% bij voor NT dus in totaal 0,35% of 0,27% afhankelijk van ingelegd vermogen. Daar komt dan nog wel de kosten voor een normale betaalrekening bij als je die niet hebt.
FitVermogen van Nationale Nederlanden is 0,17% en daarmee fors goedkoper dan Meesman. Hier komen geen extra kosten bij kijken.

Daar komt nog bij dat je bij Meesman betaald voor in- en uitstappen en bij deze partijen niet. Meesman is een relatief dure optie voor wat ze leveren, geautomatiseerd inleggen in bestaande fondsen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:17

Videopac

Rommelt wat aan.

Tsurany schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:44:
[...]

NT via de grootbanken is nog steeds goedkoper. ABN AMRO rekent bijvoorbeeld 0,2% op jaarbasis, beleg je meer dan 100.000 euro dan daalt dit naar 0,12% op jaarbasis. Daar komt dan nog 0,15% bij voor NT dus in totaal 0,35% of 0,27% afhankelijk van ingelegd vermogen. Daar komt dan nog wel de kosten voor een normale betaalrekening bij als je die niet hebt.
FitVermogen van Nationale Nederlanden is 0,17% en daarmee fors goedkoper dan Meesman. Hier komen geen extra kosten bij kijken.

Daar komt nog bij dat je bij Meesman betaald voor in- en uitstappen en bij deze partijen niet. Meesman is een relatief dure optie voor wat ze leveren, geautomatiseerd inleggen in bestaande fondsen.
Boven de 266.666 euro (233.333 euro als je al een betaalrekening bij de ABNAMRO hebt) is Rabobank goedkoper: die hebben een plafond van 100 euro per kwartaal (zie sites van die banken en financieelvermogenblog).

M.b.t. FitVermogen versus Meesman: wordt het geld bij FitVermogen met de interne kosten verdiend?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:45
[...]
Meesman is een relatief dure optie voor wat ze leveren, geautomatiseerd inleggen in bestaande fondsen.
Waarbij 'relatief' in de goede context moet worden gezien. Als je met de standaardinstellingen van https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ naar het lijstje kijkt kom je na 25 jaar op ~264k met de goedkoopste optie en op ~259k met de huidige kostenstructuur van Meesman. Dat is 2%. Met de kostenverlaging zal dit nóg dichter bij elkaar liggen . Al deze opties zijn 'goedkoop' te noemen i.v.m. met actieve fondsen en stock picking.

Voordeel is wel dat Meesman een echte set-and-forget optie is, met een hoge marktkapitalisatie inclusief herbalanceren. Mogelijk heeft het ook psychologisch een voordeel dat een potje 'elders' staat dan bij je huisbank waar je toch regelmatiger geconfronteerd wordt met je beleggingen.

/edit
Ik zie nu dat de kosten al zijn aangepast op de website.

[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 01-12-2021 13:48 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

magneetje schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:59:
[...]

Misschien interpreteer ik je zin verkeerd maar voor de duidelijkheid de kosten voor het eerste deel van je portefeuille tot 100.000 blijven 0.2%.

De kosten zijn als volgt volgens de ABN AMRO site
0,20% van de waarde van uw beleggingsportefeuille tot € 100.000
tussen € 100.000 en € 400.000 is dit 0,12%
vanaf € 400.000 is dit 0,06%
Dat heb ik even gemist, thanx voor de aanvulling!
Radiodurans schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:18:
[...]

Waarbij 'relatief' in de goede context moet worden gezien. Als je met de standaardinstellingen van https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ naar het lijstje kijkt kom je na 25 jaar op ~264k met de goedkoopste optie en op ~259k met de huidige kostenstructuur van Meesman. Dat is 2%. Met de kostenverlaging zal dit nóg dichter bij elkaar liggen. Al deze opties zijn 'goedkoop' te noemen i.v.m. met actieve fondsen en stock picking.
Dit is een goed punt om te blijven herhalen inderdaad. Al hoewel kosten een aardige impact kunnen hebben zitten de goedkoopste partijen zo dicht bij elkaar dat het geen enorme impact gaat hebben. Wat dat betreft is investeren in een van deze partijen altijd beter dan niet investeren en is het enkel een kwestie van optimalisatie.
Voordeel is wel dat Meesman een echte set-and-forget optie is, met een hoge marktkapitalisatie inclusief herbalanceren. Mogelijk heeft het ook psychologisch een voordeel dat een potje 'elders' staat dan bij je huisbank waar je toch regelmatiger geconfronteerd wordt met je beleggingen.
Dat kan zeker meewegen. Ik doe bij ABN al mijn zaken via de mobiele telefoon en daar kan je bepaalde rekeningen verbergen van het overzicht. Dat heb ik bijvoorbeeld gedaan met dedicated spaarrekeningen als zorgverzekering, afschrijving auto en jaarlijkse belastingen. Die worden maandelijks onttrokken uit mijn zichtbare vermogen en zo 'onzichtbaar' geparkeerd. Dit kan je ook prima met je beleggingen doen waardoor je altijd extra handelingen moet verrichten om het saldo te zien.
Videopac schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:58:
M.b.t. FitVermogen versus Meesman: wordt het geld bij FitVermogen met de interne kosten verdiend?
Dat durf ik niet te zeggen. Wat ik kan vinden over de kosten is enkel die 0,17% op het fonds zelf maar wellicht zijn er nog wat verborgen kosten. Dividend lekkage is ook belangrijk om rekening mee te houden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
FitVermogen is inderdaad goedkoop. Let er wel op dat de meestgebruikte NN fondsen een andere samenstelling hebben dan de NT fondsen. Je volgt daarmee een minder groot deel van de totale wereldmarkt (57% bij NN vs 83-92% bij NT). Qua spreiding nog steeds ruim voldoende m.i. maar wel minder.

Ik zie overigens dat https://www.indexfondsenvergelijken.nl al is bijgewerkt met de nieuwe tarieven van Meesman (niet met de actietarieven van begin volgend jaar). In die vergelijking komt Meesman er nu soms (m.n. bij lagere inleg) gunstiger uit dan Rabo en ING (maar nog steeds minder gunstig dan FitVermogen en ABN-AMRO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-07 20:43
Weet iemand wat de verhouding van de 3 fondsen is binnen die wereld totaal bij Meesman?

En de kosten worden niet aangepast op de overige fondsen zo te zien. Wil je dus een eigen mix aanhouden dan hou je de oude kosten zoals ik het nu lees.

Heb de vragen ook uitstaan bij Meesman maar benieuwd of ik al wat info hier kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:12
Zou Meemsan met 1 miljoen instap nu nog interessanter kunnen zijn dan IB met VTI+VXUS? Aangezien Meesman geen dividendlekkage heeft?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Miki
Ik kan het mis hebben maar het lijkt erop dat Northern Trust haar doorlopende kosten gaat verlagen voor het World custom index fonds naar 0,07%. Deze aanname maak ik op uit het inlegvel van Meesman naar aanleiding van het verlagen van hun kosten voor een aantal producten. De overige fondsen NT EM en NT SC lijken niet verlaagd te worden.

Check pagina 5: https://oudewebsite.meesm...n+2021-12-01+inlegvel.pdf

Hoe kijken jullie ernaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:44
jsuijker schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:28:
Weet iemand wat de verhouding van de 3 fondsen is binnen die wereld totaal bij Meesman?

En de kosten worden niet aangepast op de overige fondsen zo te zien. Wil je dus een eigen mix aanhouden dan hou je de oude kosten zoals ik het nu lees.

Heb de vragen ook uitstaan bij Meesman maar benieuwd of ik al wat info hier kan krijgen
Ik heb destijds ergens gelezen dat het 79% World, 11% EM en 10% SC was, maar dat zal door de markt uiteraard altijd een klein beetje fluctueren.

Ik kan me herinneren dat ze enkele jaren geleden mooie Pie-charts op hun site hadden staan (Maar volgens mij was het toen nog World ~88% en EM ~12%, zonder SC dus) maar die kan ik niet meer vinden.

Als ik even bij het 'Overzicht alle beleggingen' kijk naar de portfolio percentages:

- Tesla bijvoorbeeld komt bij Totaal uit op 0,836%, en bij World op 1,07%. Dus dat zou betekenen dat World 78,1% uitmaakt van Aandelen Totaal.
- Taiwan Semicon heeft 0,714% in Totaal, en 6,32% in EM --> EM is 11,3% van Aandelen Totaal.
- American homes 4 rent heeft 0,016% in Totaal en 0,15% in SC --> SC is 10,6% van Aandelen Totaal.

78,1% World
11.3% EM
10,6% SC +
100% Totaal

:)

Ik twijfel nog of ik over wil /moet van de losse World/EM naar Totaal..
- Het kost nu eenmalig 0,1% aan transactiekosten.
+ Het levert jaarlijks 0,1% op qua kosten. (0,4% v/s 0,5%)

Zowel in 2020 als in 2021 lijkt Totaal een hoger rendement te behalen dan World/EM/SC gecombineerd. (gewogen met bovenstaande percentages) 8)7 *confused* :?

[ Voor 11% gewijzigd door SmiGueL op 08-12-2021 12:15 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
radeoxx schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:02:
Zou Meemsan met 1 miljoen instap nu nog interessanter kunnen zijn dan IB met VTI+VXUS? Aangezien Meesman geen dividendlekkage heeft?
Ben even te lui om het precies na te rekenen maar volgens mij is bij 1 miljoen IB het goedkoopst, daarna Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:31
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:36:
[...]

FitVermogen is inderdaad goedkoop. Let er wel op dat de meestgebruikte NN fondsen een andere samenstelling hebben dan de NT fondsen. Je volgt daarmee een minder groot deel van de totale wereldmarkt (57% bij NN vs 83-92% bij NT). Qua spreiding nog steeds ruim voldoende m.i. maar wel minder.

Ik zie overigens dat https://www.indexfondsenvergelijken.nl al is bijgewerkt met de nieuwe tarieven van Meesman (niet met de actietarieven van begin volgend jaar). In die vergelijking komt Meesman er nu soms (m.n. bij lagere inleg) gunstiger uit dan Rabo en ING (maar nog steeds minder gunstig dan FitVermogen en ABN-AMRO).
Het geringe absolute verschil was, en is nu dus nog ietsje meer, inderdaad dat het voor de bracket die ik kan wegleggen zo minimaal is dat het in de ruis op die projectie weg valt. Een paar duizend meer of minder op een paar ton, dan scheelt het me wel echt tijd en aandacht om gewoon Meesman te pakken. Bovendien is Meesman eenvoudig en zonder verdere kosten aan de houden als je naar het buitenland (binnen EU) zou vertrekken. Ik weet niet waar jullie willen pensioneren, maar ik acht het aannemelijk dat ik lekker in de Provence oid ga zitten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 02-12-2021 12:05 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-07 11:49
Ik heb jullie advies nodig. Ongeveer 6 jaar geleden 20.000 euro bij Meesman ondergebracht. Is inmiddels ruim 40.000 euro geworden door het rendement. Dit wil ik zo laten staan. Is voor later, eventueel als ik over 40 jaar met pensioen ga.
Momenteel heb ik 25.000 euro spaargeld, waarvan ik zojuist 15.000 euro extra af hebt gelost op mijn hypotheek.
De andere 10.000 wil ik elders onderbrengen door te beleggen in een etf. Daarnaast wil ik maandelijks een inleg doen van 500 euro.

Momenteel ben ik nog geen klant van een grootbank. Echter denk ik er over na om daar een rekening te openen en de 10.000 euro te beleggen. Ook is het makkelijk ivm de maandelijkse inleg. Alleen zijn de kosten natuurlijk hoger dan bij degiro (heb daar nog een account van vroeger) of bux0.

Concrete vraag: welke grootbank is het goedkoopst en gebruiksvriendelijk? Of is het lood om oud ijzer?
Als jullie andere opties hebben waar ik wellicht nog niet aan heb gedacht, hoor ik het ook graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Joris-Jansen schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:18:
Ik heb jullie advies nodig. Ongeveer 6 jaar geleden 20.000 euro bij Meesman ondergebracht. Is inmiddels ruim 40.000 euro geworden door het rendement. Dit wil ik zo laten staan. Is voor later, eventueel als ik over 40 jaar met pensioen ga.
Momenteel heb ik 25.000 euro spaargeld, waarvan ik zojuist 15.000 euro extra af hebt gelost op mijn hypotheek.
De andere 10.000 wil ik elders onderbrengen door te beleggen in een etf. Daarnaast wil ik maandelijks een inleg doen van 500 euro.

Momenteel ben ik nog geen klant van een grootbank. Echter denk ik er over na om daar een rekening te openen en de 10.000 euro te beleggen. Ook is het makkelijk ivm de maandelijkse inleg. Alleen zijn de kosten natuurlijk hoger dan bij degiro (heb daar nog een account van vroeger) of bux0.

Concrete vraag: welke grootbank is het goedkoopst en gebruiksvriendelijk? Of is het lood om oud ijzer?
Als jullie andere opties hebben waar ik wellicht nog niet aan heb gedacht, hoor ik het ook graag.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-07 11:49
Thanks! Uiteraard had ik die al ingevuld. Daar kwam zowel ing, abn als de Rabobank positief uit naar voren. (Ook meesman overigens, maar die heb ik dus al). Echter weet ik niet welke bank fijn werkt etc. Dus zou dat graag willen weten. :)

Ik lees ook zo nu en dan over fitvermogen.. keuzes, keuzes…

[ Voor 20% gewijzigd door Joris-Jansen op 17-12-2021 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Joris-Jansen schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:23:
[...]

Thanks! Uiteraard had ik die al ingevuld. Daar kwam zowel ing, abn als de Rabobank positief uit naar voren. (Ook meesman overigens, maar die heb ik dus al). Echter weet ik niet welke bank fijn werkt etc. Dus zou dat graag willen weten. :)
Ik gebruik Rabobank en vind dat prima werken, al heb ik het gebruiksgemak niet vergeleken met ABN of ING. Meesman is nog iets eenvoudiger omdat je daar minder keuzevrijheid hebt en je niet zelf je portefeuille samenstelt (MSCI World 79%, MSCI Emerging Markets 11%, MSCI World Small Cap 10%), maar dat is met de info van indexfondsenvergelijken.nl makkelijk in te voeren bij de Rabobank. Dat zal voor de andere twee grootbanken niet veel anders zijn.

Dan blijft nog over waar je een betaalrekening wilt hebben en wat de kosten zijn. Voor mij was Rabo het voordeligst vanwege de max op de kosten per kwartaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Joris-Jansen schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:23:
[...]

Ik lees ook zo nu en dan over fitvermogen.. keuzes, keuzes…
Ik heb ze allemaal gebruikt. Als je ok bent met het grotere aantal ESG uitsluitingen dan zou ik voor Fitvermogen gaan. Dit scheelt je ook de kosten van een betaalrekening (die die site niet meeneemt). Vind je grotere spreiding belangrijk dan zou ik voor ABN gaan. Werkt allemaal soepel, iets soepeler dan ING en Rabobank. Rabo vraagt ook transactiekosten. Rabo is echter wel het goedkoopst voor hele grote portefeuilles.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 18-12-2021 05:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eledhrim
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-07 21:09
Voor de geboorte van mijn dochter had ik mijzelf al voorgenomen om te gaan beleggen zodat wij haar financieel kunnen ondersteunen als ze gaat studeren.
Met een beleggingshorizon van ongeveer 18 jaar lijkt beleggen lucratiever dan sparen. Hoewel er in het nieuwe regeerakkoord wordt gesproken dat het leenstelsel weer wordt afgeschaft weet je nooit hoe de vlag er bij hangt over 20 jaar. Ik wil mijn dochter een betere uitgangspositie bieden dan ikzelf had door een potje op te bouwen voor haar studie.

Ik zou graag maandelijks een bedrag op zij willen zetten. Het zou mooi zijn als dit studiegeld-potje duidelijk gescheiden is van andere spaarrekeningen of beleggingen. Als er een tweede kind komt dan is het een voordeel als ze elk hun een eigen potje hebben. Dan is het duidelijk wie waar recht op heeft.

Het makkelijkste zou zijn om een rekening te openen op naam van het kind. Dan is het heel netjes gescheiden. Voordeel is dan ook dat het geld ook echt van hen blijft en niet 'afgepakt' kan worden. Het nadeel is natuurlijk dat je niet weet of een kind op haar 18e verantwoordelijk met een grote som geld om kan gaan als het vrij komt. Het schenkbelasting voordeeltje is niet relevant voor de bedragen die wij per jaar op zij kunnen zetten.

Banken vielen voor mij af omdat ik verwacht dat de maandelijkse bedragen die we opzij kunnen zetten de eerste jaren nog niet heel hoog zullen zijn. Dan wegen de vaste service kosten die gerekend worden nogal zwaar. Van indexfonds aanbieders zoals Fitvermogen, Brand New Day en Meesman is het alleen mogelijk om bij Meesman een rekening te openen op naam van een minderjarige.

Kortom ik kom tot de conclusie dat het verstandiger is om op eigen naam te gaan beleggen. Daarmee neemt de keuze voor brokers en beleggingsfonds aanbieders toe.

Bestaan er aanbieders waar je virtuele portjes kunt aanmaken voor het overzicht? Als alles op een grote hoop in een fonds gezet wordt dan raak ik snel het overzicht kwijt met de variabele rendementen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flexion1
  • Nu online
Eledhrim schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:40:
Voor de geboorte van mijn dochter had ik mijzelf al voorgenomen om te gaan beleggen zodat wij haar financieel kunnen ondersteunen als ze gaat studeren.
Met een beleggingshorizon van ongeveer 18 jaar lijkt beleggen lucratiever dan sparen. Hoewel er in het nieuwe regeerakkoord wordt gesproken dat het leenstelsel weer wordt afgeschaft weet je nooit hoe de vlag er bij hangt over 20 jaar. Ik wil mijn dochter een betere uitgangspositie bieden dan ikzelf had door een potje op te bouwen voor haar studie.

Ik zou graag maandelijks een bedrag op zij willen zetten. Het zou mooi zijn als dit studiegeld-potje duidelijk gescheiden is van andere spaarrekeningen of beleggingen. Als er een tweede kind komt dan is het een voordeel als ze elk hun een eigen potje hebben. Dan is het duidelijk wie waar recht op heeft.

Het makkelijkste zou zijn om een rekening te openen op naam van het kind. Dan is het heel netjes gescheiden. Voordeel is dan ook dat het geld ook echt van hen blijft en niet 'afgepakt' kan worden. Het nadeel is natuurlijk dat je niet weet of een kind op haar 18e verantwoordelijk met een grote som geld om kan gaan als het vrij komt. Het schenkbelasting voordeeltje is niet relevant voor de bedragen die wij per jaar op zij kunnen zetten.

Banken vielen voor mij af omdat ik verwacht dat de maandelijkse bedragen die we opzij kunnen zetten de eerste jaren nog niet heel hoog zullen zijn. Dan wegen de vaste service kosten die gerekend worden nogal zwaar. Van indexfonds aanbieders zoals Fitvermogen, Brand New Day en Meesman is het alleen mogelijk om bij Meesman een rekening te openen op naam van een minderjarige.

Kortom ik kom tot de conclusie dat het verstandiger is om op eigen naam te gaan beleggen. Daarmee neemt de keuze voor brokers en beleggingsfonds aanbieders toe.

Bestaan er aanbieders waar je virtuele portjes kunt aanmaken voor het overzicht? Als alles op een grote hoop in een fonds gezet wordt dan raak ik snel het overzicht kwijt met de variabele rendementen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ook bij Brandnewday kan je een kindrekening afsluiten. Deze heb ik ook op naam van mijn dochter.

https://new.brandnewday.nl/particulier/kinderrekening/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Atomius
https://www.meesman.nl/ni...assief-tot-in-de-puntjes/

Wat weet Meesman het toch allemaal weer helder en begrijpelijk op te schrijven.

Ook interessant voor iedereen die EM stiekem uit zijn portfolio wil kicken na afgelopen jaar. Denk aan de lange termijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik ben voor mijn nichtje van 14 aan het kijken om een beleggingsrekening te openen (op haar naam, onder haar beheer). Ik kan voor de Rabobank gaan, waar ze haar betaalrekening heeft, maar dan heeft ze 5 euro per kwartaal vaste kosten. Kan het ergens goedkoper?

Meesman lijkt te kunnen maar daar is de minimum inleg wat hoog. Iemand die andere goedkope opties kent?

Edit: het zal in het begin om kleine bedragen gaan daarom zou het mooi zijn als het iets zonder vaste kosten is.

[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 25-12-2021 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:39:
Ik ben voor mijn nichtje van 14 aan het kijken om een beleggingsrekening te openen (op haar naam, onder haar beheer). Ik kan voor de Rabobank gaan, waar ze haar betaalrekening heeft, maar dan heeft ze 5 euro per kwartaal vaste kosten. Kan het ergens goedkoper?

Meesman lijkt te kunnen maar daar is de minimum inleg wat hoog. Iemand die andere goedkope opties kent?

Edit: het zal in het begin om kleine bedragen gaan daarom zou het mooi zijn als het iets zonder vaste kosten is.
buxx?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ganz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:39

Fitvermogen wellicht een optie? Minimum inleg is volgens mij € 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:47
Pistachenootje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:17:
[...]

Ook een goede optie. Volgens dit artikel zijn de vaste kosten 0.63%. Misschien iets duurder dan Bux zero? (totale kosten incl. dividendlek)

https://www.financieelona...og.nl/beleggen-voor-kind/
Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen met beleggen. Dus kan je niet veel wijzer maken denk ik :P
Wat ik zocht was een simpele manier om voor mijn kinderen te (index)beleggen op hun eigen naam. Dat kon o.a. bij Brand New Day of Meesman.
Meesman was iets goedkoper, maar daar moet je minimaal 100 euro per maand inleggen.

Bij Brand New Day krijg je ook een rekeningnummer van BND op haar naam, kun je eventueel delen met anderen die ook een keer iets willen inleggen voor je nichtje.
Wat ik me even afvraag of je bij Bux Zero wel op naam van een kind een rekening kunt openen. En ga je zelf een aantal keer per jaar VWRL kopen? Het voordeel van een indexfonds vond ik dat je gewoon kunt inleggen en het wordt vanzelf belegd, geen gedoe verder. Niet per se een hele ETF kopen oid.

[ Voor 7% gewijzigd door Helix op 25-12-2021 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:45
Even voor de zekerheid: als je kiest voor automatisch per incasso inleggen dan kan dit bij Meesman vanaf 100€ per maand. Je hoeft dan geen eerste minimum inleg van 10.000€ te doen maar je kunt gewoon vanaf 0€ beginnen.

Ik begrijp dat 100€ per maand voor een 14jarige wat veel is 😊 maar wat had je zelf in gedachten eigenlijk? 5€ per maand zakgeld inleggen? Lijkt me ook wel een volatiel moment om te starten. Aan de andere kant is het natuurlijk mooi om jong te beginnen en ervaring op te doen met kleine bedragen. Als op die leeftijd 50€ opeens 40€ wordt door een dip dan voelt dat hetzelfde als bij veel grotere bedragen als je ouder bent. Maar het leed is nog te overzien 😁. Dan kun je al prima leren of je de neiging hebt tot buy high sell low bijv.

[ Voor 25% gewijzigd door Radiodurans op 26-12-2021 00:47 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Radiodurans schreef op zondag 26 december 2021 @ 00:32:
[...]
Even voor de zekerheid: als je kiest voor automatisch per incasso inleggen dan kan dit bij Meesman vanaf 100€ per maand. Je hoeft dan geen eerste minimum inleg van 10.000€ te doen maar je kunt gewoon vanaf 0€ beginnen.
Had ik inderdaad gelezen. Beide criteria zijn voorlopig te hoog voor haar. Hoeveel ze precies wil gaan inleggen zal moeten blijken, maar wel een stukje minder dan dat.

Ik ga morgen eens bellen met de Rabobank waarom ze daar kennelijk niet zomaar mag beginnen met beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-08 14:20

Freak187

geen

Ben nu een tijdje bezig om eens in de zoveel tijd wat geld in ETF’s te stoppen. Maar even een n00b vraag… er vanuit gaande dat EFT’s in principe altijd een beetje stijgen (zeker op de lange termijn), kost een ETF ook steeds meer. Dus iedere keer betaal ik meer voor een ETF deel….

Hoe doet Meesman dat? Waarom kan ik daar wel met een vast bedrag inleggen per maand? Is dat omdat Meesman het geld van meerdere personen gebruikt om aankopen te doen?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-08 13:11

Zenix

BOE!

Freak187 schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:29:
Ben nu een tijdje bezig om eens in de zoveel tijd wat geld in ETF’s te stoppen. Maar even een n00b vraag… er vanuit gaande dat EFT’s in principe altijd een beetje stijgen (zeker op de lange termijn), kost een ETF ook steeds meer. Dus iedere keer betaal ik meer voor een ETF deel….

Hoe doet Meesman dat? Waarom kan ik daar wel met een vast bedrag inleggen per maand? Is dat omdat Meesman het geld van meerdere personen gebruikt om aankopen te doen?
Meesman zijn geen ETF's maar beleggingsfondsen en die kan je in fracties kopen.
Een ETF en een beleggingsfonds kunnen dezelfde index volgen. Daarnaast kan je een ETF de hele dag door mee handelen op de beurs, terwijl een beleggingsfonds maar één keer kan aankopen/verkopen per dag.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 27-12-2021 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Freak187 in aansluiting op wat Zenix hierboven zegt; bij de grootbanken kun je in dezelfde onderliggende beleggingsfondsen als Meesman investeren; NT world, EM en small cap. Deze kan je ook als fracties kopen.

Aangezien je zelf in ETFs belegt is het ook verstandig om op dividendlekkage te letten. Hier kun je de effecten van dividend lekkage zien: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:29
Pistachenootje schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:07:
@Freak187 in aansluiting op wat Zenix hierboven zegt; bij de grootbanken kun je in dezelfde onderliggende beleggingsfondsen als Meesman investeren; NT world, EM en small cap. Deze kan je ook als fracties kopen.

Aangezien je zelf in ETFs belegt is het ook verstandig om op dividendlekkage te letten. Hier kun je de effecten van dividend lekkage zien: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Denk ik te makkelijk als ik bij een inleg van €500/maand voor 30 jaar zeg dat het mij eigenlijk niet zoveel uitmaakt of een resultaat heb van +451k of +445k of+434k? Dat is (voor mijn beoogde doel) dan toch maar kleingeld.
Pagina: 1 2 3 4 5

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij