Ik ben vandaag (eigenlijk gisteren dus

) mijn belegginsstrategie eens onder de loupe aan het houden.
Uiteindelijk door allerlei acties overal klant voor aandelen: De Giro, Flatex, Centraal Beheer, ABN Amro...
Bij De Giro heb ik passief een aantal ETF's staan waar ik vrij weinig verandering in aanbreng. Heel af en toe koop en verkoop ik daar wat aandelen.
Bij Centraal Beheer heb ik belegd in diverse mixfondsen (gemiddeld en zeer ambitieus) en het wereldwijd aandelen fonds. Elke week stort ik daar een bedrag dat volgens een verdeelsleutel verdeeld wordt. Eerst kocht ik deels de fondsen gemiddeld en zeer ambitieus, inmiddels heb ik dit aangepast naar enkel het Achmea Wereldwijde aandelen fonds. De participaties van de mixfondsen wil ik nog omzetten naar wereldwijde aandelen.
Verder heb ik bij CB voor mijn kinderen ook een rekening. Op die manier spaar ik voor ze, echter is dit niet op eigen naam van de kinderen. Dit zal ik later dus aan ze moeten schenken.
Verder stort ik maandelijks 2x een vast bedrag naar Flatex en koop daar participaties in IWDA (IE00B4L5Y983). Ik wilde dit oorspronkelijk bij De Giro doen, maar het voordeel is dat ik dus bijvoorbeeld elke 2 weken € 100 inleg waarvoor het bedrag dan volledig benut wordt in het fonds. Bij de Giro kan ik dan (op dit moment) de ene keer 1 aandeel kopen en de andere keer 2 aandelen van hetzelfde geld. Flatex ontzorgt me hierin.
Daarnaast stort ik ook elke maand nog een vast bedrag naar de ABN om daar 3 NT fondsen aan te kopen. Ik had daar sowieso al een betaalrekening, dus het was een eenvoudige keuze voor die fondsen.
Grotendeels heb ik (met ABN Amro en Flatex) de verdeling aangehouden zoals hier uitgerekend kan worden:
https://www.financieelona...euwe-beleggingsstrategie/
Ik voel voor mezelf af en toe echt de behoefte om te centraliseren \ minimaliseren.
De Giro ga ik gewoon aanhouden voor de aandelen & trackers die daar nu al staan - indien ik een keer geld over heb zal ik daar een extra storting doen, immers is een eenmalige aankoop vanuit de kernselectie daar prima te doen.
Centraal Beheer twijfel ik over. Ik heb daar dus 1 account met diverse participaties voor mijzelf. Zal ik deze opheffen en van de opbrengst IWDA of VWRL kopen. De accounts voor de kinderen wil ik voorlopig daar laten (be)staan, mogelijk dat ik dit om ga zetten naar
Meesman of ABN Amro (dan staat het op naam van de kinderen en hoeft het later niet geschonken te worden).
Uiteindelijk is het qua keuze niet helemaal logisch dat ik dus én inleg in IWDA bij Flatex en vervolgens ook nog op een soortgelijk (duurder) fonds bij Centraal Beheer.
Flatex en ABN Amro bevallen me wel met de fondsen die ik daar heb. Ik kan bij Flatex alleen niet vinden wat nu de kosten zijn die Flatex extra rekent. De aankoop kost in ieder geval niets (in het geval van maandelijkse aankopen), de verkoop van de portefeuille kost eenmalig € 3,90 (als ik het zo dus wel weet te vinden). Dus gezien het voor lange termijn is heb ik geen moeite met die € 3,90 kosten tzt.
Wat zijn jullie gedachten over IWDA bij Flatex vs Wereldwijd aandelenfonds bij Centraal Beheer?
Hoe staan jullie überhaupt t.o.v. Flatex?