Nieuwe televisie - zon op beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 4.992 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delfland
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-07-2023
Kan iemand mij advies geven welke TV ik moet kopen.
Sony-55A8
LG C1 55 inch
Samsung QE 55 Q90T of 95 T

In de middag staat de zon in het beeld nu de gordijnen dicht.
Ik kijk alleen films en tv op de bekende netten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 15:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zon op het beeld betekent geen OLED. De gordijnen dichtdoen betekent dat je daar zorgvuldig op zou moeten letten, als je een automatische zonwering kunt bedenken dan zou je het kunnen overwegen, ander moet je naar LCD kijken. Q90T/Q95T zijn de modellen van vorig jaar en de modellen van dit jaar zijn nog vrij prijzig en slecht verkrijgbaar, dus je zou daar al snel bij uitkomen. Verder heeft Sony nog een aantal aardige LCD's in zijn argument.

Als je voor toch OLED kiest zou ik niet voor de C1 kiezen, die is nog vrij duur en die prijs is niet te verantwoorden voor de meerwaarde t.o.v. de CX. Gezien je alleen films en TV op de bekende netten kijken zou je ook kunnen overwegen de BX te kiezen. Vriendelijk voor je portemonnee en een knalgoede televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Delfland schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:08:
Kan iemand mij advies geven welke TV ik moet kopen.
Sony-55A8
LG C1 55 inch
Samsung QE 55 Q90T of 95 T

In de middag staat de zon in het beeld nu de gordijnen dicht.
Ik kijk alleen films en tv op de bekende netten.
Bij iedere TV waar de zon er direct op schijnt moet je de zonwering/gordijnen dicht doen.
Wij hebben de Sony 55A89, geweldige TV met prachtig geluid en beeld ook bij dag/zonlicht.
pricewatch: Sony KD-55A89 Zwart

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:45

OMD

HereIsTom schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:41:
[...]

Bij iedere TV waar de zon er direct op schijnt moet je de zonwering/gordijnen dicht doen.
Wij hebben de Sony 55A89, geweldige TV met prachtig geluid en beeld ook bij dag/zonlicht.
pricewatch: Sony KD-55A89 Zwart
LCD hebben alleen niet hetzelfde probleem als OLED als de zon er direct op schijnt ;)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
OMD schreef op zondag 11 april 2021 @ 01:12:
[...]

LCD hebben alleen niet hetzelfde probleem als OLED als de zon er direct op schijnt ;)
Ook LCD schermen die in direct zonlicht staan kunnen beschadigen door de ultraviolette straling en warmte.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:56

The Zep Man

🏴‍☠️

HereIsTom schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:05:
Ook LCD schermen die in direct zonlicht staan kunnen beschadigen door de ultraviolette straling en warmte.
Verder kijkt het ook gewoon brak, zeker met de spiegels van vandaag de dag. :+

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
In ieder geval spreken we op zijn minst over een probleem van een andere orde: Bij OLED is de kwestie dat de organische materialen het UV-licht niet prettig vinden. In een LCD zitten geen organische materialen, dus is die kwestie geheel afwezig.

Er wordt nu in de nieuwste OLED Evo-panelen gebruik gemaakt van speciale moleculen waarin waterstof vervangen wordt door deuterium, zodat meer energie nodig is om zo'n deuterium-atoom uit het molecule te trappen. Dat zou wel eens flink uit kunnen maken voor de bestendigheid tegen UV-licht, waar een UV-straal wellicht nu genoeg energie heeft om dat te kunnen, zal dat met UV-licht een stuk lastiger gaan. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar berichten hoe de Evo-panelen in de zon gaan presteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
The Zep Man schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:12:
[...]
Das niet bij elke TV zo, wij hebben een lichte kamer met ramen op het zuiden en je kan prima TV kijken met zon/daglicht. De LCD die ik hiervoor had, had veel meer last van reflecties dan de Sony A89 die we nu hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

HereIsTom schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:05:
[...]

Sorry maar bij OLED is het een duizendmaal groter probleem. Je kan ook zeggen dat lcd schermen permanente retentie kunnen oplopen want dat is zo maar het gebeurt amper buiten vliegveld schermen, reclame schermen om enzo.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
OMD schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:10:
[...]

Sorry maar bij OLED is het een duizendmaal groter probleem. Je kan ook zeggen dat lcd schermen permanente retentie kunnen oplopen want dat is zo maar het gebeurt amper buiten vliegveld schermen, reclame schermen om enzo.
Ja dat was het in het verleden, maar bij de huidige schermen is dat echt niet zo’n groot probleem meer, net als retentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zon op het scherm is bij de huidige schermen wél een probleem. Er is een verschil tussen overdreven angst voor inbranden of bizarre verhalen dat een OLED niet in een lichte ruimte kan en werkelijke kwesties. Zonlicht op het scherm is werkelijk een gevalletje "kan echt niet" en Ik ben dan ook groot liefhebber van OLED-schermen, maar iemand een OLED-scherm aanpraten in een situatie waar dat niet kan is de verkeerde weg. Rotinomm Delfland moet echt maatregelen nemen tegen dat zonlicht en als dat gebeurd is, dan kan hij een OLED-TV gaan aanschaffen.

[ Voor 7% gewijzigd door dmantione op 11-04-2021 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Wil je dat het zwart 's avonds zwart is, of vind je het niet erg dat het grijs is? Dat is de eerste vraag die je moet beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:16
HereIsTom schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:32:
[...]
Ja dat was het in het verleden, maar bij de huidige schermen is dat echt niet zo’n groot probleem meer, net als retentie.
Waar haal je de wijsheid vandaan dat UV licht op de huidige OLED schermen niet zo’n groot probleem meer is?

Ik zie jou regelmatig onjuiste dingen zeggen zonder onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Freshouttheoven schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:48:
[...]

Waar haal je de wijsheid vandaan dat UV licht op de huidige OLED schermen niet zo’n groot probleem meer is?

Ik zie jou regelmatig onjuiste dingen zeggen zonder onderbouwing.
Als je goed leest heb ik eerder gezegd dat een beetje direct zonlicht geen kwaad kan, wel als hij een groot deel van de dag in de zon staat.
En ik zeg geen onjuiste dingen, heb zelf OLED TV’s, dus ervaring en niet van horen zeggen en bangmakerij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:30
HereIsTom schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:59:
[...]

Als je goed leest heb ik eerder gezegd dat een beetje direct zonlicht geen kwaad kan, wel als hij een groot deel van de dag in de zon staat.
Ik heb je posts in dit topic tot 2 keer toe doorgespit, maar dat is echt niet wat je zei, ook niet 'als ik goed lees'.
En ik zeg geen onjuiste dingen, heb zelf OLED TV’s, dus ervaring en niet van horen zeggen en bangmakerij.
Dat jij het niet ervaart wil niet zeggen dat het nooit een (groot) probleem is. Dat is een 'er bestaan geen zwarte zwanen, want ik heb ze nooit gezien'-argument ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er is geen vertraging voordat UV-licht schade begint aan te richten, dat doet het meteen zodra het op het scherm schijnt. Als je "een beetje" direct zonlicht neemt, duurt het hooguit langer voordat de zon het paneel verwoest, niet dat het dan niet gebeurt. Ik denk dat je iets teveel redeneert vanuit "ik heb nergens last van, dus het bestaat niet".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Delfland Afgesplitst van Aankoop OLED televisie. Het is niet de bedoeling om andermans topic over te nemen.

Eigenlijk zou je eigen topic direct dicht kunnen want het is veel te kort door de bocht. Maar omdat er toch verschillende mensen de moeite hebben genomen om te reageren op de karige post, blijft het voor nu nog open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

HereIsTom schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:32:
[...]

Uhm, nee. Maar dat is je al door anderen ook gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:14

Bestla

M/M -> V/F

The Zep Man schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:12:
[...]
Yep, ik denk nog met smart terug aan mijn Sony LCD, met een mooi mat scherm waar je met veel omgevingslicht nog prima tv kon kijken.

Met onze Samsung OLED is dat echt niet te doen zonder de gordijnen dicht te doen. En ik hou helemaal niet van zo'n zwarte spiegel, wie verzint zoiets? Ik zou mijn huidige TV zelfs willen voorzien van matte glasfolie om van die reflecties af te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Bestla schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:05:
[...]

Yep, ik denk nog met smart terug aan mijn Sony LCD, met een mooi mat scherm waar je met veel omgevingslicht nog prima tv kon kijken.

Met onze Samsung OLED is dat echt niet te doen zonder de gordijnen dicht te doen. En ik hou helemaal niet van zo'n zwarte spiegel, wie verzint zoiets? Ik zou mijn huidige TV zelfs willen voorzien van matte glasfolie om van die reflecties af te zijn.
Onze Sony OLED heeft ook een mat scherm waar je ook met veel omgevingslicht nog prima TV kan kijken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-05 20:54
Bestla schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:05:
[...]

Samsung Oled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:53
Als je bedoelt dat je in een ruimte met veel licht kijkt dan zou ik voor de Samsung gaan.
Die dingen komt gewoon meer licht uit.

Maar qua zwartwaardes en detail in donkere scenes is OLED onverslaanbaar.

Is dus de vraag, wanneer kijk je het meeste en wat is belangrijk voor je.

Ik vind backlight bleeding verschrikkelijk waardoor de meeste LCD tv's voor mij al meteen afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delfland
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-07-2023
Ik wil een keuze maken uit de volgende TV,
Sony KE-48A9( KD-48A 9)
of de Sony KE-55A8 (KD-55A8
Wat is het verschil tussen KE of KD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Zoals mijn collega in april aanhaalde had dit topic eigenlijk op slot gekund, dat ga ik nu doen omdat de eigen inzet mist.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.