Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaja
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-04 08:30
Mijn vraag
Ik heb de mogelijkheid om een woning te gaan kopen die mijn tante zal gaan betalen.
Het is als het ware een voorschot op mijn erfenis.
Het is echter een te groot bedrag om binnen 30 jaar af te betalen. Dus het voordeel van renteaftrek heb ik niet. Ik kan ongeveer maar € 1.000 per maand missen. De woning kost €550.000.
Nu zou ik er langer over willen doen om terug te betalen maar ik weet niet hoe lang de maximale periode zou mogen zijn. Mijn tante is 73 jaar.
Dan kom ik op de mogelijkheid om de woning van mijn tante te huren, maar dat is best zonde omdat ik dan als mijn tante komt te overlijden, erfbelasting moet betalen over de volledige waarde van de woning. De huur wordt dan niet als afbetaling van de schuld gezien.
Ik vind het best ingewikkeld en weet niet zo goed wat ik het beste kan doen of bij wie ik hier voor informatie terecht zou kunnen.
Is er iemand die mij hierover meer zou kunnen vertellen?
...

Alle reacties

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Minaja schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:28:
Mijn vraag

[...]

Is er iemand die mij hierover meer zou kunnen vertellen?
...
Een goede notaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Misschien heb je iets aan het volgende topic:

Ouderlijk huis overnemen
t_captain schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:05:
[...]

De gangbare constructie is als volgt:

* je koopt het huis van je ouders. De waardering is enigzins flexibel, maar moet wel zakelijk zijn. Dus in lijn met taxaties, verkoopresultaten vergelijkbare woningen en WOZ waarde.

* je ouders schenken eenmalig een deel van de koopsom (binnen de vrijstelling van de "jubelton" en natuurlijk binnen hun mogelijkheden en wil om te schenken)

* je financiert deels bij een bank en deels bij je ouders in een onderhandse lening

* je ouders schenken periodiek (een deel van) de betaalde rente en inlossing op de onderhandse lening terug

Zo gaat het juridische eigenaarschap van de woning direct over en het vermogen geleidelijk met maximaal gebruik van de fiscale voorzieningen.
toon volledige bericht
En de jubelton is blijkbaar niet meer alleen van ouders naar kinderen?

https://www.doehetzelfnotaris.nl/uitleg/jubelton/

Maar ga naar de notaris voor advies idd :P

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 11-04-2021 11:44 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Minaja Ik lees, mijn tante heeft een hoop geld, ik kan dat krijgen maar ik wil eigenlijk geen belasting betalen. Dat is uiteraard begrijpelijk maar daarvoor moet je echt ergens anders zijn dan hier op tweakers.
Dit is zulke specifieke materie, daarvoor zal je iemand moeten inhuren.
Er zijn waarschijnlijk een hoop creatieve mogelijkheden te bedenken die erg afhankelijk zijn van jullie situatie.

Sowieso mag je tante je 100K belastingvrij schenken voor een huis. Ook zal ze een paar duizend per jaar je belastingvrij mogen geven.
Het meest voor hand liggende zal een vorm van een familiehypotheek zijn in combinatie met een schenking.

Maar laat je tante iemand betalen die dit allemaal voor jullie kan uitzoeken. Het gaat om een hoop geld dus dan moet je investeren in goed advies. En dat ga je niet op een forum krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-06 21:14
Lethalis schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:35:
Maar ga naar de notaris voor advies idd :P
Een notaris heeft verstand van erfrecht en de andere juridische aspecten. Maar geeft geen financieel advies. Andersom heeft de gemiddelde financieel adviseur geen verstand van de juridische kant. Ik zou een adviseur zoeken die je met beide goed kan helpen, want dit verhaal heeft zowel een juridisch als financieel aspect.

Waar je aan zou kunnen denken is de hypotheek bij dezelfde tante te nemen. Zij zou dan onder de jaarlijkse belastingvrije gift aan jou je maandlasten kunnen teruggeven. Op belastingaftrek zou ik me niet blindstaren. Met de huidige rente is die al vrij klein en zal nog worden afgebouwd ook over de komende jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

dixet schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:55:
Een notaris heeft verstand van erfrecht en de andere juridische aspecten. Maar geeft geen financieel advies.
Advies niet nee maar over het algemeen wel degelijk verstand van financiële consequenties. Zodra het buiten het gebied van kennis valt kan deze ook naar de juiste persoon doorverwijzen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Als ze bereid is jou 550k te schenken, kan je een woning kopen van ~400k. Je betaalt ong. 167k belasting (0% over 100k, 30% over 128.750 en 40% over de rest).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:23
Even terzijde, maar waarom valt de keus op een woning van 550k als je maar 1000 per maand kunt missen? Vergeet niet dat een eigen woning meer lasten heeft dan alleen de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Is het mogelijk een hypotheek te nemen met het huis van je tante als onderpand?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-06 23:53
Jubelton-constructie voor de eerste €100K.
Voor de rest een annuïtaire hypotheek opzetten met je tante. Hier rollen de volgende bedragen uit (even op een bierviltje de berekening van ABN AMRO gedraaid). Je kunt de hypotheek niet bij een grootbank afsluiten aangezien je gezien je beschikbare maximale maandlast waarschijnlijk normaal niet in aanmerking zou komen voor zo'n hypotheek. Voor een familiebank is het niet verplicht je hieraan te houden.
Minimaal Maximaal
Bruto maandlasten
€ 1.543
Netto maandlasten
€ 1.378
Rente
1,54 %
Leenbedrag
€ 444.470

Per maand zijn je maandlasten dus 400-500 te hoog. Je tante mag je €5500 belastingvrij schenken per jaar. Met deze constructie kom je dus maar een heel klein beetje boven de door jou gewenste maandlast van €1000.

Opgelet; als je tante overlijdt dan zul je over het openstaande hypotheekbedrag aanzienlijk successierecht betalen. Zorg dat je dit vooraf berekent en kunt herfinancieren.

[ Voor 9% gewijzigd door fonsoy op 11-04-2021 13:53 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:47
Michael_OsGroot schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:09:
Huh, hoe zou een hypotheek, met het huis waarvoor je de hypotheek gaat gebruiken als onderpand, precies moeten werken :?

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

fonsoy schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:48:
Jubelton-constructie voor de eerste €100K.
Voor de rest een annuïtaire hypotheek opzetten met je tante. Hier rollen de volgende bedragen uit (even op een bierviltje de berekening van ABN AMRO gedraaid). Je kunt de hypotheek niet bij een grootbank afsluiten aangezien je gezien je beschikbare maximale maandlast waarschijnlijk normaal niet in aanmerking zou komen voor zo'n hypotheek. Voor een familiebank is het niet verplicht je hieraan te houden.
Minimaal Maximaal
Bruto maandlasten
€ 1.543
Netto maandlasten
€ 1.378
Rente
1,54 %
Leenbedrag
€ 444.470

Per maand zijn je maandlasten dus 400-500 te hoog. Je tante mag je €5500 belastingvrij schenken per jaar. Met deze constructie kom je dus maar een heel klein beetje boven de door jou gewenste maandlast van €1000.

Opgelet; als je tante overlijdt dan zul je over het openstaande hypotheekbedrag aanzienlijk successierecht betalen. Zorg dat je dit vooraf berekent en kunt herfinancieren.
toon volledige bericht
Voor mensen die niet je ouders zijn, is de grens 2200 of 3200 (alleen dit jaar), niet de 5500 die je noemt.
Krijgt u dus een bedrag van zowel uw oom als uw tante? Dan mag het totaalbedrag niet hoger zijn dan € 3.244. Krijgt u meer? Dan moet u aangifte doen.
Staat zelfs expliciet in het voorbeeld bij de belastingdienst genoemd.
https://www.belastingdien...betaal-ik-schenkbelasting

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 11-04-2021 14:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Bij deze bedragen loont het inderdaad wel om een uurtje bij een goede fiscalist te boeken. Verdient zich zonder meer weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:36
Hoeveel geld heb je wel? Als je tante je 300k geeft en je neemt op de rest een hypotheek, dan betaal je over 100k geen belasting, en over 128750 10% en volgens mij 20% over de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Hahn schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:51:
[...]

Huh, hoe zou een hypotheek, met het huis waarvoor je de hypotheek gaat gebruiken als onderpand, precies moeten werken :?
Ik weet het niet precies, maar toen ik bij de bank kwam om een hypotheek af te sluiten werd me aangeboden dat mijn ouders hun huis als onderpand konden aanbieden om mij een hogere hypotheek te laten afsluiten. Dat was ongeveer 2 jaar geleden. Het was dan ook een vraag, geen suggestie.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 08:47
Een duur huis heeft meestal ook meer kosten.
Hoge gemeentelasten
Onderhoud schilderwerk enz
Hogere energiekosten/verwarming
Het lijkt sympathiek van je tante maar je kan beter een kleiner huis nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

timovd

Voorsprong door techniek

Kijk ook of een familiehypotheek geschikt is. Vroeger werd dat wel eens gedaan met een hoge rente, zodat je veel HRA hebt. Ze kan al een groot deel schenken en dan neem je als het ware een hypotheek bij haar. Dan kun je jaarlijks geld geschonken krijgen en je zult toch echt belasting moeten betalen over een deel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31
De maandlasten kunnen ook lager zijn. Maar dan moet je een deel van de hypotheek aflossingsvrij maken. Over dat deel krijg je dan geen HRA. Zolang het minder dan 50% van de totale lening is, krijg je op de rest wel HRA.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Michael_OsGroot schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:26:
[...]

Ik weet het niet precies, maar toen ik bij de bank kwam om een hypotheek af te sluiten werd me aangeboden dat mijn ouders hun huis als onderpand konden aanbieden om mij een hogere hypotheek te laten afsluiten. Dat was ongeveer 2 jaar geleden. Het was dan ook een vraag, geen suggestie.
Onderpand = iets aanbieden van waarde, wat garant kan staan dat de bank zijn geld krijgt, zelfs al kan jij het niet betalen. Het huis van je ouders kan onderpand zijn, omdat de bank het huis van je ouders kan opeisen, als jij je hypotheek niet kan betalen.

Een huis die je wilt gaan kopen kan nooit onderpand zijn voor de hypotheek van datzelfde huis, want dan zou je je huis betalen met het huis wat nog niet van jou is. Datgaatnatuurlijkniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

timovd schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:41:
Kijk ook of een familiehypotheek geschikt is. Vroeger werd dat wel eens gedaan met een hoge rente, zodat je veel HRA hebt. Ze kan al een groot deel schenken en dan neem je als het ware een hypotheek bij haar. Dan kun je jaarlijks geld geschonken krijgen en je zult toch echt belasting moeten betalen over een deel.
Een tante mag (normaal) maar 2.000 per jaar schenken zonder extra belasting afdracht, dus de grap met hoge rente en terug schenken gaat je daar niet heel ver helpen met een huis van 550k ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Hahn schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:55:
[...]

Onderpand = iets aanbieden van waarde, wat garant kan staan dat de bank zijn geld krijgt, zelfs al kan jij het niet betalen. Het huis van je ouders kan onderpand zijn, omdat de bank het huis van je ouders kan opeisen, als jij je hypotheek niet kan betalen.

Een huis die je wilt gaan kopen kan nooit onderpand zijn voor de hypotheek van datzelfde huis, want dan zou je je huis betalen met het huis wat nog niet van jou is. Datgaatnatuurlijkniet.
OP hoeft toch ook niet hetzelfde huis te kopen? De strekking die ik uit de post haal is ik wil geen erfbelasting betalen, niet per se dat specifieke huis overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:37

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Michael_OsGroot schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:10:
[...]

OP hoeft toch ook niet hetzelfde huis te kopen? De strekking die ik uit de post haal is ik wil geen erfbelasting betalen, niet per se dat specifieke huis overnemen.
:?

Heel dit topic gaat volgens mij juist letterlijk over dat @Minaja het huis van die tante wil kopen of huren. Als het niet om dat specifieke huis zou gaan, waarom zou anders huren ter sprake komen..?

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 11-04-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:27
Hahn schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:13:
[...]

Heel dit topic gaat volgens mij juist letterlijk over dat @Minaja het huis van die tante wil kopen of huren. Als het niet om dat specifieke huis zou gaan, waarom zou anders huren ter sprake komen..?
Zoals ik de eerste zin lees gaat Tante een huis kopen voor Minaja, dus is het niet de woning waar Tante nu woont.

De jubelton en de familiebank zijn al genoemd, en met die combinatie zou je het rond kunnen krijgen:

Minaja koopt de woning voor 550.000 plus kosten, krijgt 105.302 geschonken en leent de rest bij Tante. Als je dat volledig aflossingsvrij leent (Tante hoeft zich niet aan dezelfde regels te houden als banken) dan blijf je onder de 1000 euro per maand, en zou je zelf jaarlijks nog wat kunnen aflossen op de lening. Ieder jaar zou Tante dan (al dan niet belastingvrij) nog een deel van de lening kwijt kunnen schelden.

Of het verstandig is, is niet goed in te schatten op alleen een bericht op Tweakers. En als je de woning zelf wilt kopen en je starter (en onder de 35 jaar) bent is een woning van max. 400.000 euro misschien interessanter, want geen overdrachtsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:52
Hahn schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:13:
[...]

Volgens mij is het huis niet van de tante, maar gaat de topic-starter een huis kopen en pakt de tante de rekening op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ah, verhip, jullie hebben gelijk. Eerste zin had ik iets anders geïnterpreteerd.

Maar als de tante toch nog een huis moet gaan kopen, waarom dan per se eentje van 550k? Een goedkoper huis lijkt me een stuk realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

AndosH schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:28:
[...]
Zoals ik de eerste zin lees gaat Tante een huis kopen voor Minaja, dus is het niet de woning waar Tante nu woont.

De jubelton en de familiebank zijn al genoemd, en met die combinatie zou je het rond kunnen krijgen:

Minaja koopt de woning voor 550.000 plus kosten, krijgt 105.302 geschonken en leent de rest bij Tante. Als je dat volledig aflossingsvrij leent (Tante hoeft zich niet aan dezelfde regels te houden als banken) dan blijf je onder de 1000 euro per maand, en zou je zelf jaarlijks nog wat kunnen aflossen op de lening. Ieder jaar zou Tante dan (al dan niet belastingvrij) nog een deel van de lening kwijt kunnen schelden.

Of het verstandig is, is niet goed in te schatten op alleen een bericht op Tweakers. En als je de woning zelf wilt kopen en je starter (en onder de 35 jaar) bent is een woning van max. 400.000 euro misschien interessanter, want geen overdrachtsbelasting.
Bij een bank kun je ook aflossingsvrij lenen, de meeste mensen doen dat voornamelijk niet omdat je dan geen HRA meer hebt. Als je aflossingsvrij van je tante leent heeft de hele familiebank constructie ook niet veel zin, die is juist bedoeld om mede van de HRA te profiteren ;)

Grootste verschil is dat de tante niet de max hypotheek op 5x jaarsalaris zal zetten.
Schenking etc kan ook in combinatie met een gewone hypotheek.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:09
HK-opmerking én off-topic.

[ Voor 80% gewijzigd door Ardana op 11-04-2021 16:56 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:27
YakuzA schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:50:
[...]

Bij een bank kun je ook aflossingsvrij lenen, de meeste mensen doen dat voornamelijk niet omdat je dan geen HRA meer hebt. Als je aflossingsvrij van je tante leent heeft de hele familiebank constructie ook niet veel zin, die is juist bedoeld om mede van de HRA te profiteren ;)
Een bank zal maximaal 50% van de marktwaarde van de woning aflossingsvrij uitlenen. Ik doelde er op dat de TS het volledige bedrag aflossingsvrij kan lenen bij tante om zo de maandlasten lager te maken dan wanneer er een deel afgelost moet worden maandelijks.
De familiebank wordt behalve vanwege het schenken en zo drukken van de maandlasten ook wel ingezet om te kunnen financieren waar een gewone geldverstrekker dat niet doet (bijvoorbeeld vanwege het inkomen en de hoogte van de lening zoals je idd later noemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

timovd

Voorsprong door techniek

YakuzA schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:07:
[...]

Een tante mag (normaal) maar 2.000 per jaar schenken zonder extra belasting afdracht, dus de grap met hoge rente en terug schenken gaat je daar niet heel ver helpen met een huis van 550k ;)
Je houdt netto wat meer over door de HRA, al weet ik niet hoe dat tegenwoordig is.
Links- of rechtsom moet er gewoon netjes belasting betaald worden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:09:
Ik las echt eerst: Met je tante als onderpand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
jopie schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:12:
Hoeveel geld heb je wel? Als je tante je 300k geeft en je neemt op de rest een hypotheek, dan betaal je over 100k geen belasting, en over 128750 10% en volgens mij 20% over de rest.
Niet dus. Bij een schenking van tante aan neef of nicht netwerk je over die 128k 30% schenkbelasting en over het deel erboven 40%. Bij de huidige lage rentes zou ik daarom minder zorgen over renteaftrek hebben dan over het zo fiscaal gunstig mogelijk 'overhevelen' van vermogen.

Meest voordelige optie lijkt mij daarom in dit geval de belastingvrije schenking van een ton plus aflossingsvrije hypotheek tegen zo laag mogelijke rente (want waarom nog meer geld naar tante's spaarrekening?), dus bv 0,75% rente (je mag tot een kwart onder de commerciële rente voor vergelijkbare leningen) en daarnaast jaarlijks zo'n 2200 euro kwijtschelden (een dit jaar mag dat 3200) in de vorm van een papieren schenking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:16
Rubbergrover1 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:13:
[...]

Niet dus. Bij een schenking van tante aan neef of nicht netwerk je over die 128k 30% schenkbelasting en over het deel erboven 40%. Bij de huidige lage rentes zou ik daarom minder zorgen over renteaftrek hebben dan over het zo fiscaal gunstig mogelijk 'overhevelen' van vermogen.

Meest voordelige optie lijkt mij daarom in dit geval de belastingvrije schenking van een ton plus aflossingsvrije hypotheek tegen zo laag mogelijke rente (want waarom nog meer geld naar tante's spaarrekening?), dus bv 0,75% rente (je mag tot een kwart onder de commerciële rente voor vergelijkbare leningen) en daarnaast jaarlijks zo'n 2200 euro kwijtschelden (een dit jaar mag dat 3200) in de vorm van een papieren schenking.
Kleine sidenote over de 0,75% rente. Dan dient de lening wel als hypotheek ingeschreven te worden anders is de rente niet marktconform en ga je richting de 5% voor een onderhandse lening.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:49

Lordy79

Vastberaden

Minaja schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:28:
Mijn vraag
Ik heb de mogelijkheid om een woning te gaan kopen die mijn tante zal gaan betalen.
Het is als het ware een voorschot op mijn erfenis.
Het is echter een te groot bedrag om binnen 30 jaar af te betalen. Dus het voordeel van renteaftrek heb ik niet. Ik kan ongeveer maar € 1.000 per maand missen. De woning kost €550.000.
Stel je koopt de woning en je tante leent jou 550K tegen 1 procent dan ben je bruto 5550 kwijt.
Maar tante mag - als jij nog geen 40 bent - jou een ton schenken belastingvrij.
Dan is je schuld nog maar 450K en rentelast 4500.
Utgaand dat je 1/3e rente terug krijgt ben je netto afgerond 3000 kwijt.
Je kunt tante dan nog 9000 aflossen.
Dat is 6000 te weinig want je moet 450/30 = 15.000 per jaar aflossen. Maar tante kan je nog 7000 euro schenken waar je normaal gesproken 500 euro Schenk belasting over betaalt. De 6500 die je overhoudt is voldoende om tante genoeg af te lossen.

Zo kun je doorgaan tot tante het tijdelijke voor het eeuwige verwisselt en dan laat ze je als het goed is precies genoeg na om de restschuld die je op haar hebt door te halen. Je moet dan nog wel erfbelasting betalen maar dat is dusdanig weinig dat je een nieuwe hypotheek bij de bank kunt nemen voor het bedrag aan erfbelasting.

Bovenstaand is amateur advies. Print dit uit en ga naar een goede notaris en praat er over!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lordy79 schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:38:
[...]

Maar tante kan je nog 7000 euro schenken waar je normaal gesproken 500 euro Schenk belasting over betaalt. De 6500 die je overhoudt is voldoende om tante genoeg af te lossen.
Waar haal je dat vandaan? Schenking boven de 2200/3200 gaat tegen 30% schenkbelasting. Die schenkbelasting is dus heel wat hoger.

Wat ik in het verhaal mis is trouwens of er nog andere familieleden zijn. We kunnen wel allerlei dingen bedenken, maar als een en ander ten koste zou gaan van de toekomstige erfenis van andere familie, dan kan dat ook tot problemen en familieruzies leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Verder heb je gelijk maar als tante aan X 2000 euro schenkt en X weer 2000 aan TS kom je er ook, zeker als je Y en Z ook inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lordy79 schreef op maandag 12 april 2021 @ 07:17:
[...]

Verder heb je gelijk maar als tante aan X 2000 euro schenkt en X weer 2000 aan TS kom je er ook, zeker als je Y en Z ook inzet.
Wat heeft de vrijgestelde ton te maken met een jaarlijkse extra schenking?

Die X,Y en Z zullen dan vermoedelijk geen wildvreemden zijn. Als er bv andere neven of nichten zijn, dan wil je die niet als 'tussenstation' gebruiken omdat die net de zelfde problematiek zitten. Die wil je dan ook zo fiscaal gunstig mogelijk hun aandeel in de toekomstige erfenis geven. Iedere fiscaal bespaarde euro bij de schenking aan TS komt dan immers terug in extra belastingen bij de schenking aan X,Y en Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

X Y Z kunnen familieleden of vrienden zijn.

Ik schenk mijn neefjes en nichtjes ook geld op voorwaarde dat mijn broer mijn kinderen geld schenkt. Zo kunnen we meer belastingvrij schenken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• beheare
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-06 20:48
Misschien out-of-the-box, maar ga een relatie aan in gemeenschap van goederen met je tante. Nog wel even langs de Minister van Justitie, maar misschien is het een optie. Anders kan ik je alleen de route via notaris en financieel adviseur adviseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:59

mwa

beheare schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:17:
Misschien out-of-the-box, maar ga een relatie aan in gemeenschap van goederen met je tante. Nog wel even langs de Minister van Justitie, maar misschien is het een optie. Anders kan ik je alleen de route via notaris en financieel adviseur adviseren.
Ja, die is wel redelijk out of the box _/-\o_ :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

beheare schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:17:
Je zegt het, maar ik heb daadwerkelijk destijds mijn verhuurder verteld (en naar eer en geweten moeten beloven) dat ik echt homo was om een huis te huren met een vriend. Vrije sector lukte ons beiden niet en allebei geen wachttijd voor sociale huur. Maar wel een aflopend campuscontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:16
Michael_OsGroot schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:41:
[...]

Je zegt het, maar ik heb daadwerkelijk destijds mijn verhuurder verteld (en naar eer en geweten moeten beloven) dat ik echt homo was om een huis te huren met een vriend. Vrije sector lukte ons beiden niet en allebei geen wachttijd voor sociale huur. Maar wel een aflopend campuscontract.
Haha, tot dat ze er achter komen en ze je er weer uit kicken. Eigenlijk dus geen homo's meer toe laten om dit te voorkomen. :P

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Nee hoor op Tweakers ben je aan het juiste adres. Ik zit hier echt heel hard te denken. Tuurlijk kan jij of je vriendin/vriend met haar trouwen en zo het kapitaal in jouw vermogen laten vloeien. Hoeft geen algehele gemeenschap van goederen te zijn maar je kan toch wel inschatten of ze veel schulden heeft lijkt me? Het is wel de goedkoopste en beetje rare optie.

Verder ze leent anders dus een deel of alles aan je om te kopen. Je moet dan wel rente betalen en das niet echt heel laag denk 7% beetje norm is. Gaat om een marktconforme rente en niet de hypotheekrente. Als je besluit dat ze het koopt zelf en het aan je nalaat betaal je successierecht. Volgens mij is die sucessie echt bezopen hoog. Die kan je niet even op tafel leggen maar als ze het zelf eerst koopt en dan aan jou doorverkoopt voor veel minder is dat een probleem denk je? Juliana verkocht een pand op het noordeinde aan alexander voor een schijntje. Denk dat ik dat zou overwegen doorverkoop voor lager bedrag, wel even langs een fiscalist gaan. Pand kan toch minder waard worden?

De royals doen het ook?

[ Voor 91% gewijzigd door LucyLG op 13-04-2021 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaja
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-04 08:30
Allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken.
Ik heb deze vraag gesteld om achter een goede constructie te komen. Ik weet dat ik belasting zal moeten betalen. Maar huren is inderdaad zonde.
Het gaat om een huis die nog gebouwd gaat worden. En het erge is, het is geen groot huis, maar een woning van 130 vierkante meter in een grote stad. Ik ben ouder dan 40 dus helaas geen jubelton voor mij. En ik ben de enige nicht. Mijn tante heeft geen kinderen.
Ik ben er nu achter dat ik hier zeker een afspraak voor moet maken bij een fiscalist of notaris.

[ Voor 5% gewijzigd door Minaja op 13-04-2021 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

LucyLG schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:09:
Nee hoor op Tweakers ben je aan het juiste adres. Ik zit hier echt heel hard te denken. Tuurlijk kan jij of je vriendin/vriend met haar trouwen en zo het kapitaal in jouw vermogen laten vloeien. Hoeft geen algehele gemeenschap van goederen te zijn maar je kan toch wel inschatten of ze veel schulden heeft lijkt me? Het is wel de goedkoopste en beetje rare optie.

Verder ze leent anders dus een deel of alles aan je om te kopen. Je moet dan wel rente betalen en das niet echt heel laag denk 7% beetje norm is. Gaat om een marktconforme rente en niet de hypotheekrente. Als je besluit dat ze het koopt zelf en het aan je nalaat betaal je successierecht. Volgens mij is die sucessie echt bezopen hoog. Die kan je niet even op tafel leggen maar als ze het zelf eerst koopt en dan aan jou doorverkoopt voor veel minder is dat een probleem denk je? Juliana verkocht een pand op het noordeinde aan alexander voor een schijntje. Denk dat ik dat zou overwegen doorverkoop voor lager bedrag, wel even langs een fiscalist gaan. Pand kan toch minder waard worden?

De royals doen het ook?
Voor de doorverkoop truuk zou je iets kunnen als de WOZ en taxatiewaarde uit elkaar liggen.

Een notaris moet er vziw op toe zien dat er een ‘marktconforme’ prijs voor het huis betaald wordt. Dat kan de laagste waarde van de woz/taxatie zijn.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
YakuzA schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:56:
[...]

Voor de doorverkoop truuk zou je iets kunnen als de WOZ en taxatiewaarde uit elkaar liggen.

Een notaris moet er vziw op toe zien dat er een ‘marktconforme’ prijs voor het huis betaald wordt. Dat kan de laagste waarde van de woz/taxatie zijn.
Ja dat is denk ik de beste optie....maar ben niet geheel zeker. Een huis kan je niet makkelijk overdragen dat is het punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Methode Alexander Pechtold is misschien nog een optie. Eerst een eeuwigdurende bizar lage huur / gebruiksrecht afspreken voor het huis en dan op grond daarvan een lage verkoopwaarde hebben.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Als de jubelton niet kan dan via derden schenken. Als ouders van TS leven kan tante hen ook een paar duizend schenken en die schenken het dan weer door aan jou. En dat kan dus via iedereen maar doe je natuurlijk alleen met mensen die te vertrouwen zijn en discreet.

Typisch een geval van te laat beginnen met schenken. sowieso vind ik 30 tot 40pct absurd...

Ik zou sowieso gaan voor een op lening met HRA. Tante leent dan en je kunt gewoon aflossen en als je die aflossing niet kunt betalen neem je naast de hyp lening ook nog een gewone persoonlijke lening / rekening courant op bij tante.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Als het om nieuwbouw gaat, dan komen er vaak nog een hoop extra kosten bij kijken. Keuken, sanitair, vloeren, wanden en evt tuin zijn allemaal dingen die vaak er nog bij komen. Voordeel daarvan is dat die eventueel ook door iemand anders kunnen worden betaald. Dat zou iemand dus kunnen voorschieten/schenken waarbij je tante dat weer aan die ander, eventueel over een paar jaar verspreid, binnen de vrijstelling kan geven. Of, beetje over het randje, je tante zou de rekening van bv de keukenboer kunnen betalen zonder dat de Belastingdienst dit meteen als schenking herkent. Maar dat mag natuurlijk niet, dus dat zal ik hier niet suggereren O-).

Bij nieuwbouw is het volgens mij vaak wel zo dat de bouwsom lager is dan de verkoopwaarde bij latere doorverkoop. Dus ik denk dat het wel verstandig is om de woning meteen al op jouw naam te zetten. Maar ik denk niet dat je eraan ontkomt om fors belasting te betalen, ofwel schenkbelasting bij leven ofwel erfbelasting. Tenzij de regels daarvoor op korte termijn gaan veranderen. Maar anders is het misschien toch het minst duur als je een familiebank hypotheek bij je tante neemt en je tante die lening in een aantal jaren binnen het laagste 128k tarief grotendeels kwijtscheldt. Waarbij je een deel natuurlijk wel open kunt laten staan en/of later binnen de kleine vrijstelling geschonken kunt krijgen. Dat kost je dan zo'n 30% van het bedrag, maar dat is in elk geval minder dan 40%...

Of je gokt er op dat de regels en tarieven gaan veranderen en je laat de lening open staan. Veel hoger kan het erfbelasting-tarief immers ook niet echt worden...
Pagina: 1