Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Upgrade set. Voornamelijk een M2 nvme vraag.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 29-04 08:16
(jarig!)
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Bestemd voor algemeen gebruik, internet, office, gamen enz.

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik heb een upgrade set in gedachten van rond de 700/800€.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Kast, voeding en videokaart gaan mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, Processor, geheugen en een NVMe SSD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ryzen, Samsung?.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energie gebruik hecht ik waarde aan. Overdreven herrie wil ik voorkomen.

Ga je overklokken?
Nee, en ook niet in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?
Graag jullie mening en advies.

Mijn keuze is gevallen op:
Mobo: Gigabyte B550 Aurus Elite.
CPU: Ryzen 5600x.
RAM: PNY rbg Gaming memory 2x16gn 3200 cas16.
NVMe 2.0 Samsung 980 1tb.

(Voeding die ik heb: Corsair RM 750x)
(GPU die ik heb: GTX 1050ti)

Mijn vragen:
Ik zag bij het moederbord NVMe sata 600 staan (kan zijn dat ik het niet goed begrijp). Kan de geselecteerde Samsung 980 wel de volledige 3500/3000 schrijf/lees gebruiken of gaat de max snelheid tot 600mb? Of iig meer dan 600mb?.

Heb ik wel 32gb werkgeheugen nodig?

De GPUwil ik later een update geven, de huidige prijzen vind ik absurd.

Spellen die ik nu voornamelijk speel zijn Starcraft II, Counterstrike Go, COD Warzone.

Spellen die ik eventueel in de toekomst wil spelen, Age of Empires IV en of andere strategie games.

Mijn huidige systeem.

I7 3770k
16gb werkgeheugen
GTX 1050ti

Graag jullie advies en meningen.

Beste antwoord (via Is_ Y_ Serious? op 14-04-2021 16:38)

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:45:
Wat kan ik het beste aanschaffen?

16gb ram op 3600mhz. Cas16 of
32gb ram op 3000/3200 Cas 16.

Mobo: Aorus b550 elite
CPU: Ryzen 5600x

Beide ram geheugen kost ongeveer even veel, wat zou de betere koop zijn?
Pak 32GB 3200CL16 RAM.

3600CL16 lijkt veel sneller, maar er is ook nog een prestatie verschil tussen single rank (2x8GB) en dual rank (de meeste 2x16GB kits). Dual rank is 5% sneller dan single rank.

De goedkoopste kit die gaat werken: pricewatch: PNY XLR8 MD32GK2D4320016XR voor 160 euro bij Amazon.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:55
Het moederbord heeft 2 M2 sloten.
Het 1e slot loopt via de CPU, ondersteunt NVME en SATA en gebruikt pci-e 4.0
Het 2e slot loopt via de chipset, ondersteunt NVME en SATA en gebruikt pci-e 3.0.
Jouw SSD heeft NVME en dat wordt in beide sloten ondersteund.
Je behaalt in beide sloten de maximale snelheid van je SSD.

Voor gaming is 32GB wel veel.
Meeste games gebruiken 8 GB, sommige 16 GB.

[Voor 8% gewijzigd door GarBaGe op 11-04-2021 10:07]

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Is_ Y_ Serious?
(jarig!)
En met betrekking tot de toekomst? Zou 32gb dan ooit nodig zijn? Mijn huidige systeem is uit 2012, als het weer 9 jaar duurt voordat ik een upgrade koop zou dan 32gb niet beter future proof zijn?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:52
Kan je jezelf 32GB veroorloven, gewoon doen. Beter mee verlegen dan om verlegen. Heel grote kans dat hetzelfde ram niet meer verkrijgbaar is tegen de tijd dat je naar 32GB wilt. Merken en typen ram mixen is niet aan te raden zodat het op een gehele vervanging van het ram zal uitlopen en je duurder uit bent.

• Is_ Y_ Serious?
(jarig!)
De genoemde ram set kost 147€ , dat is in vergelijking met andere setjes van 32gb best goedkoop. Dus ik denk dat ik dan beter voor 32gn kan gaan.

Een Samsung 970/980 pro is denk ik niet het geld waard in verhouding tot geen pro versie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Noppius
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 22-04 16:31
Ivm het ram geheugen, beter voor 32GB gaan!

Het is inderdaad zo dat de meeste games met 16GB toekomen momenteel maar naar de toekomst toe
gaan games steeds meer gebruiken (kijk maar naar Cyberpunk).
Daarnaast zijn er ook tal van andere toepassingen die op de achtergrond draaien tijdens het gamen (of tijdens het werken enzo) zoals je virusscanner, cloud updating etc. Dit neemt ook allemaal ram geheugen in beslag en maakt dat je pc harder moet gaan werken door data te swappen van je HD naar je ram en andersom.

Als je 32GB kan betalen zonder je financieel pijn te doen zou ik het gewoon doen! Misschien dat nu de onmiddellijke winst klein zal zijn maar je kan wel langer met je pc verder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:53
Als je het prijsverschil niet erg vindt, dan is 32GB sowieso beter, want Windows gebruikt meer als er meer beschikbaar is.

Ik ben momenteel weinig zwaars aan het doen (heb een stapeltje Chrome tabs open, en kijk een YouTube-video), en toch zit ik al op 14GB van m'n 32GB geheugen. Dus het is niet zo dat je die extra 16GB nooit zal gebruiken :)

The devil is in the details.

• Is_ Y_ Serious?
(jarig!)
Dank u. Ik ga voor 32gb.

• Is_ Y_ Serious?
(jarig!)
Geheugen besteld bij AZERTY en al 2 x van prijs verandert en nog niet binnen gekomen volgens 2-3 werkdagen dus ik vraag me af of ze die wel kunnen leveren voor die prijs.

147€ werd 188€ en nu 198€

Ik game op de pc, discord op de achtergrond. Nu speel ik voornamelijk oudere games, in de toekomst Age of Empires IV en of andere strategie games. RPG's speel ik op ps5 (als ik die ooit kan kopen). Streamen doe ik niet

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:45:

Pak 32GB 3200CL16 RAM.

3600CL16 lijkt veel sneller, maar er is ook nog een prestatie verschil tussen single rank (2x8GB) en dual rank (de meeste 2x16GB kits). Dual rank is 5% sneller dan single rank.

De goedkoopste kit die gaat werken: pricewatch: PNY XLR8 MD32GK2D4320016XR voor 160 euro bij Amazon.

• Is_ Y_ Serious?
(jarig!)
Bedankt allemaal. Inmiddels het setje geheugen gekocht.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True