Advies Geluidsinstallatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik zoek een?
Geluidsinstallatie. Ik heb nu een Soundbar + Subwoofer. De Soundbar zei plopplop en alle hoge tonen waren weg. Nu is hij ook al 12 jaar oud en was een goedkoop dingetje niks bijzonders. Nu ben ik dus op zoek naar een goede vervanger. Neig toch weer naar een soundbar ivm de ruimte en het staat mooi. Ik sta wel open voor andere mooie oplossingen want het budget geeft wat meer ruimte maar ik ben verder geen audiofiel. Heb er eigenlijk geen verstand van en wil "gewoon" lekker een film/serie kunnen kijken. Niets met speciale flac bestanden of wat dan ook.

Wat is je budget?
Ik neig naar ongeveer 1200 euro. Tenzij er voor 100 euro meer echt een veel betere optie is dan is dat nog wel te overwegen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films en series te kijken. En als we eens een feestje hebben wat muziek af te spelen (techno, hardstyle, hardcore)

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb niet een specifiek merk dus laat me graag adviseren. Heb wat best buys gezocht op internet en verschillende vergelijkingsites bekeken en naar wat advies van bekende geluisterd. Advies was wel om een soundbar met een subwoofer te nemen. Daar kwam eigenlijk het volgende uit
- https://www.coolblue.nl/product/861926/sonos-arc-zwart.html -> Zit alleen geen subwoofer bij en lijkt grote leveringsproblemen te hebben maar het geluid zou wel heel goed zijn.
- https://www.coolblue.nl/product/835423/jbl-bar-9-1-tws.html JBL goed merk. Op aanraden van bekend die veel met audio doet. Eventueel de optie om de boxen los te koppelen maar ik zie mijzelf dat niet snel doen.
- https://www.coolblue.nl/p.../samsung-hw-q900t-xn.html Komt heel goed uit veel verschillende testen. Dit is denk ik mijn eerste keus.
- https://www.coolblue.nl/p.../samsung-hw-q950t-xn.html Zelfde als de 900 serie alleen met 2 extra boxen. En daar gaat eigenlijk ook 1 van de grote vragen over. De indeling van de woonkamer leent zich denk ik niet echt om die 2 boxen te plaatsen. De bank staat tegen de muur. Ik kan wel de boxen hoog in de hoek plaatsen. Als je op de bank zit aan je linkerkant bij de hal bovenin de hoek is ruimte zat. Daar kan ik een box plaatsen en zit ook stroom. Alleen die andere box zou dan in de hoek bij de bank boven je hoofd ergens komen te hangen. En dit lijkt me, naast dat het er wellicht vreemd uitziet, ook geen goede locatie voor een box. Hoe zien jullie dat.

Maar zoals gezegd sta ik open voor suggesties als er andere artikelen beter zijn voor mijn situatie.
Ik heb ook gekeken voor een receiver/versterker maar dat is ook gelijk een flinke deuk in het budget en ik vraag mij af of dit voor mij veel gaat toevoegen. Verder heb ik geen specifieke eisen voor zover ik weet aan wat een soundbar moet kunnen anders dan een mooi geluid produceren. Bijv spotify doe ik op de chromecast en zie niet in waarom dit perse ook op de soundbar zou moeten. Mag natuurlijk wel maar als voorbeeld. Dus is voor de Tv/Films/Series en af en toe muziek/herrie :).
Verder hebben we een redelijk grote woonkamer met niet heel veel zaken er in die geluid dempen (granieten vloer, geen kleden etc)
De subwoofer staat nu in het hoekje naast de tv. En de tv staat op een meubel. Is een Panasonic TX-65FZ830
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZG2jRMgiQEc3-vt5Rp6D9QRiXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxX4TwjZDBaVypuW0xTMWhkE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door thewizard2006 op 10-04-2021 19:14 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:24
Met een 2.0 set up kun je beter geluid krijgen dan wat een soundbar kan, bijvoorbeeld een Denon DRA-800H met een paar Klipsch RP-500M (deze zijn wat 'forward') of een paar Q Acoustics 3030i (iets meer laid-back dan de Klipsch) zijn in staat je techno partijtjes te geven waar de buren niet blij van gaan worden.
Ook zou je naar een stel actieve speakers zoals de Klipsch The Fives kunnen kijken.

[ Voor 29% gewijzigd door martyw op 11-04-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

martyw schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:08:
Met een 2.0 set up kun je beter geluid krijgen dan wat een soundbar kan, bijvoorbeeld een Denon DRA-800H met een paar Klipsch RP-500M (deze zijn wat 'forward') of een paar Q Acoustics 3030i (iets meer laid-back dan de Klipsch) zijn in staat je techno partijtjes te geven waar de buren niet blij van gaan worden.
Ook zou je naar een stel actieve speakers zoals de Klipsch The Fives kunnen kijken.
Klipsch zou ik niet kopen, er is echt maar een zeer kleine groep mensen die hun luidsprekers prefereert in een blinde luistersessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Anoniem: 159816 schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:04:
[...]

Klipsch zou ik niet kopen, er is echt maar een zeer kleine groep mensen die hun luidsprekers prefereert in een blinde luistersessie.
Ja, die kleine groep bevat o.a. 'techno, hardstyle, hardcore' liefhebbers zoals TS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:16
Hij zegt ook dat men in een blinde luistersessie... dat zou TS kunnen doen.. Waar is jouw feedback?

[ Voor 72% gewijzigd door Michael Knight op 11-04-2021 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een TR is genoeg

[ Voor 95% gewijzigd door Michael Knight op 11-04-2021 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien dat ik er niets over mag zeggen maar Klipsh klinkt *IMHO" vooral in 't lage deel nogal overheersend terwijl de midden en hoge tonen veelal achterwegen blijven.

Persoonlijk zou ik in die prijs category speakers iets als bijvoorbeeld een leuke set van Dali zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Michael Knight op 11-04-2021 23:29 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Anoniem: 159816 schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:16:
Ik zeg dat alleen een zeer kleine groep luisteraars het geluidsprofiel van Klipsch prefereert. Die uitspraak wordt ondersteund door decennia aan peer reviewed onderzoek.
Uitspraken als deze hebben een directe bron nodig gap 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:16
Ontopic of reageer gewoon niet..

[ Voor 95% gewijzigd door Michael Knight op 11-04-2021 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:08

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Edit..

[ Voor 75% gewijzigd door Michael Knight op 11-04-2021 23:26 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Will_M schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:18:
[...]

Misschien dat ik er niets over mag zeggen maar Klipsh klinkt *IMHO' vooral in 't lage deel nogal overheersend terwijl de midden en hoge tonen veelal achterwegen blijven.

Persoonlijk zou ik in die prijs category speakers iets als bijvoorbeeld een leuke set van Dali zoeken.
Het ligt een beetje aan het model, sommige hebben een flink dip in de midrange terwijl andere een flinke piek in het hoog hebben. Het enige universele wat je kan zeggen over Klipsch is dat ze amper luidsprekers hebben die aan de 5 eisen voldoen die aan goede luidsprekers worden gesteld.
martyw schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:20:
[...]

Uitspraken als deze hebben een directe bron nodig gap 8)
Oh dat heb ik zeker. Metingen van Klipsch luidsprekers kan je vinden bij Stereophile, Audio Science Review, Erin's Audio Corner en nog een aantal anderen.

Waarom die metingen laten zien dat vrijwel alle Klipsch luidsprekers niet de karakteristieken hebben om deze luidsprekers de voorkeur te laten genieten bij luisteraars kan je hier terugvinden. Dr. Floyd Toole heeft decennia aan onderzoek op dit gebied onder zijn riem.

Of je kan zijn boek lezen, daarin staan ook een flink aantal verwijzingen naar AES papers die de moeite van het lezen waard zijn.
aljooge schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:24:
[...]

Dit heeft een voorgeschiedenis, zo heeft @Anoniem: 159816 B&W ook al een paar keer zeer negatief afgekraakt. Er zijn hier tweakers die zweren bij Klipsch. ik heb ze niet beluisterd, dus daar geen waardeoordeel over. Best is om speakers zelf te beluisteren en uit te kiezen wat je mooi vind klinken.
Ik kraak B&W niet af, ik zeg alleen dat recente B&W luidsprekers karakteristieken vertonen waardoor ze niet de voorkeur zullen genieten bij het overgrote deel van luisteraars. Die uitspraak wordt ondersteund door bovenstaand onderzoek. Als je van mening bent dat mijn uitspraak niet correct is, stel ik voor dat je de uitspraak weerlegt met peer reviewed onderzoek en mij niet persoonlijk aanvalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 11-04-2021 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
O ja, Floyd Toole, de vice president van Klipsch concurrent Harman ......
@Anoniem: 159816 Lees nog even de openings post van TS, en kom dan met een beter advies dan die Klipsch voor onze gabber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

martyw schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:34:
O ja, Floyd Toole, de vice president van Klipsch concurrent Harman ......
@Anoniem: 159816 Lees nog even de openings post van TS, en kom dan met een beter advies dan die Klipsch voor onze gabber.
Hij was al bezig met dit onderzoek voordat hij bij Harman kwam. Daar zagen ze het nut van voorspellen van luidspreker voorkeuren in en heeft hij zijn werk voorgezet. Al zijn werk is peer reviewed en het is niet voor niets dat hij een AES award heeft gekregen voor zijn werk. Zijn werk wordt gebruikt door meer dan alleen Harman, denk daarbij aan high-end merken zoals Magico, Dutch&Dutch, Kii en Genelec.

Maar je bent vrij uit te leggen waarom het voor Harman een goed plan is om nep onderzoek te verrichten en dan luidsprekers te maken die uiteindelijk toch niet goed klinken?

Ik kan TS geen advies geven over soundbars, aangezien ik daar niet in thuis ben. Maar gezien ze die ook dubbelblind testen bij Harman lijkt mij een soundbar met een Harman achtergrond een goede keuze. In dit geval dus een Samsung. Maar een soundbar is sowieso geen product om geluid voor een feestje neer te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 11-04-2021 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Anoniem: 159816 schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:40:
[...]

Hij was al bezig met dit onderzoek voordat hij bij Harman kwam. Daar zagen ze het nut van voorspellen van luidspreker voorkeuren in en heeft hij zijn werk voorgezet. Al zijn werk is peer reviewed en het is niet voor niets dat hij een AES award heeft gekregen voor zijn werk. Zijn werk wordt gebruikt door meer dan alleen Harman, denk daarbij aan high-end merken zoals Magico, Dutch&Dutch, Kii en Genelec.

Maar je bent vrij uit te leggen waarom het voor Harman een goed plan is om nep onderzoek te verrichten en dan luidsprekers te maken die uiteindelijk toch niet goed klinken?

Ik kan TS geen advies geven over soundbars, aangezien ik daar niet in thuis ben. Maar gezien ze die ook dubbelblind testen bij Harman lijkt mij een soundbar met een Harman achtergrond een goede keuze. In dit geval dus een Samsung. Maar een soundbar is sowieso geen product om geluid voor een feestje neer te zetten.
Nee, daarom denk ik ook dat een 2.0 beter is dan een soundbar. Daarom noemde ik een paar opties in het budget van TS, die vemoedelijk beter klinken in de woonkamer van TS dan een Samsung/Sonos/JBL soundbar, de vraag is dus of er binnen zijn budget betere opties zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

martyw schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:49:
[...]

Nee, daarom denk ik ook dat een 2.0 beter is dan een soundbar. Daarom noemde ik een paar opties in het budget van TS, die vemoedelijk beter klinken in de woonkamer van TS dan een Samsung/Sonos/JBL soundbar, de vraag is dus of er binnen zijn budget betere opties zijn.
JBL 308, makkelijk binnen budget, goede luidspreker en gaat ook hard. De vraag is alleen of het uiterlijk en het formaat wat voor TS is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ken je deze? Het grote 'Soundbar' discussie topic

Door dat topic ben ik zelf juist niet voor een soundbar gegaan (als aanvulling op Dali's + receiver in een woonkamer van ~6x7).
Maar in jouw situatie past een soundbar + sub wellicht wel. In dat topic worden je vragen beantwoord.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Bedankt voor al het advies in ieder geval. Ik zal eens kijken naar een versterker/receiver optie al ben ik daar wel iets huiverig voor. Het lijkt alsof er wordt gezegd dat dit soort boxen vaak een zeer specifieke taak hebben (als je een beperkt budget hebt zoals in mijn geval als je ook nog een versterker/receiver van het budget moet nemen).
De boxen zullen 99% van de tijd gebruikt worden voor TV/Series/Films en maar heel sporadisch voor feestjes dus ik hoef niet perse boxen die juist focussen op veel lage tonen ofzo.
Zal ook eens door het soundbar topic heen bladeren. Zoals gezegd ben ik geen audiofiel en ook geen audio techneut. Een robuuste simpele oplossing is voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessure
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-03 20:47
Kijk ook eens naar een Bluesound soundbar.
Deze maand , komt er een uitvoering, met atmos.
De huidige Bluesound soundbar, kun je nu wat voordeliger kopen.
Dat type is de Bluesound soundbar 2 I.
Het is een zeer muzikale soundbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
blessure schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:49:
Kijk ook eens naar een Bluesound soundbar.
Deze maand , komt er een uitvoering, met atmos.
De huidige Bluesound soundbar, kun je nu wat voordeliger kopen.
Dat type is de Bluesound soundbar 2 I.
Het is een zeer muzikale soundbar.
Zal ik doen. Begrijp ik goed dat dit zonder een subwoofer is. Hoe matched deze tov een Arc (zonder sub) of de 900 van samsung bijv? Kan je aangeven waarom jij denkt dat dit een goede optie is?
Wat ik begrijp is de oude uitvoering zonder Atmos maar zit dat wel bij de nieuwe (die eind deze maand leverbaar zou zijn?)

[ Voor 10% gewijzigd door thewizard2006 op 12-04-2021 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

thewizard2006 schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:50:
[...]

Zal ik doen. Begrijp ik goed dat dit zonder een subwoofer is. Hoe matched deze tov een Arc (zonder sub) of de 900 van samsung bijv? Kan je aangeven waarom jij denkt dat dit een goede optie is?
Wat ik begrijp is de oude uitvoering zonder Atmos maar zit dat wel bij de nieuwe (die eind deze maand leverbaar zou zijn?)
De subs bij de meeste soundbars zijn niet om over naar huis te schrijven (ik weet dat de Sonos sub best prima is), weinig output en weinig diepgang. Zal nog wel dieper gaan dan een soundbar zonder subwoofer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blessure
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-03 20:47
thewizard2006 schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:50:
[...]

Ja de Bluesound+ heeft Atmos
En kan op arc aangesloten worden, middels een goede HDMI kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
Ben overstag gegaan met de Samsung q900

Kon hem hier voor een hele nette prijs halen:
https://www.artencraft.nl/nl/samsung-hw-q900txn-583288.html

Lees overal goede reviews. Is makkelijk te installeren en geen gedoe met allerlei extra kabels en apparaten (zoals met receiver/losse boxen etc). Al met al voor iemand die niet super kritisch is volgens mij een prima keuze. Ik laat het nog weten.

De Arc is super slecht leverbaar en zie dat men eigenlijk vooral positief is als de Sub er ook bij zit en dan kom je op 1500 euro of meer uit. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Pagina: 1