hoe herken je een scam?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.296 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oharra
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-11-2022
Ben al aardig wat scams tegengekomen in m'n leven online, helaas nog meer sinds ik me meer bezig hou rond cryptocurrencies. Gelukkig kan ik ze inmiddels ook beter herkennen. Maar vroeg me af of iemand soms ervaring heeft met deze webshop (of weet of die uberhaupt legit is):

https://nan-export.miiduu.com/

Ik kwam erop via 1 van hun verkopers op Alibaba, daar hebben ze nog niet echt ervaringsbeoordelingen dus weet niet goed wat ervan te denken, de prijzen lijken me 2 good 2 be true.. Verkopen wel sommige items aan minimum 5 bv, dat mss dan de prijs lager is maar het item dat ik wou kopen was zelfs voor 1 erg goedkoop, en in $ aangeboden ook wat ik vreemd vind aangezien het om een Duitse winkel gaat.
Maar anders bv ook rtx3080kaarten voor 900$, niet dat het onmogelijk is maar toch in deze tijd..
Van reviews vond ik weinig, behalve 1 slechte review met wat duimpjes omhoog..
Maar hoe weet je nu zeker of een winkel legit is of toch een scam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
"if it sounds too good to be true, it probably is" is nog altijd de beste manier om een scam te herkennen

Onprofessioneel ogende site, too good to be true prijzen, webshop gemaakt met zo'n el-cheapo webshop builder etc etc etc

[ Voor 37% gewijzigd door ImNotnoa op 10-04-2021 15:50 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
Omgekeerde psychologie toepassen. Waarom zou iets geen scam zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 12:43
Het " bedrijf" zit in een 4 kamer woning in Berlijn die te huur staat :

https://mapio.net/expose/9571984/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oharra
PatrickH89 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:52:
Omgekeerde psychologie toepassen. Waarom zou iets geen scam zijn?
Mja, maar staat nochtans wel adres, telefoonnummer en alles erbij, als ze echt mensen zouden bestelen zouden er toch al snel veel klachten zijn, slechte reviews en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:24
oharra schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:54:
[...]

Mja, maar staat nochtans wel adres, telefoonnummer en alles erbij, als ze echt mensen zouden bestelen zouden er toch al snel veel klachten zijn, slechte reviews en dergelijke.
Adres en telefoonnummer kunnen allemaal fake zijn natuurlijk.

En zodra er veel klachten zijn, dan zijn scammers natuurlijk ook wel slim genoeg om ermee te kappen, en onder een andere naam door te gaan.

De site die je linkt ziet er in ieder geval heel erg houtje-touwtje uit, en ik zou bij god niet weten waarom je daar ooit zou willen bestellen. Zelfs al zijn ze er niet per se op uit om je expres te bedonderen, het ziet er gewoon slecht uit.

[ Voor 19% gewijzigd door Hahn op 10-04-2021 15:58 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Oplichters zijn gek op mensen als jij, omdat jij probeert redenen te verzinnen waarom het geen scam zou zijn. Je doet het werk voor hen.

Scammers zullen slechte reviews niet echt interesseren, ze hebben een paar mensen nodig die geld overmaken, dan hebben ze de buit binnen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Zo'n shop hoeft maar een week in de lucht te zijn om wat naïeve mensen zoals jouw te kunnen oplichten. Dan hebben ze hun geld binnen en zijn ze met de Noorderzon vertrokken

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oharra schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:47:
Ben al aardig wat scams tegengekomen in m'n leven online, helaas nog meer sinds ik me meer bezig hou rond cryptocurrencies. Gelukkig kan ik ze inmiddels ook beter herkennen. Maar vroeg me af of iemand soms ervaring heeft met deze webshop (of weet of die uberhaupt legit is):

https://nan-export.miiduu.com/

Ik kwam erop via 1 van hun verkopers op Alibaba, daar hebben ze nog niet echt ervaringsbeoordelingen dus weet niet goed wat ervan te denken, de prijzen lijken me 2 good 2 be true.. Verkopen wel sommige items aan minimum 5 bv, dat mss dan de prijs lager is maar het item dat ik wou kopen was zelfs voor 1 erg goedkoop, en in $ aangeboden ook wat ik vreemd vind aangezien het om een Duitse winkel gaat.
Maar anders bv ook rtx3080kaarten voor 900$, niet dat het onmogelijk is maar toch in deze tijd..
Van reviews vond ik weinig, behalve 1 slechte review met wat duimpjes omhoog..
Maar hoe weet je nu zeker of een winkel legit is of toch een scam?
Currencies: kun je wijzigen naar Euro en GBP. Zo raar is het dus niet

edit: BTW-Nummer staat ook op andere firma geregistreerd

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 10-04-2021 16:30 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oharra
-tom-562 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:06:
[...]

Zo'n shop hoeft maar een week in de lucht te zijn om wat naïeve mensen zoals jouw te kunnen oplichten. Dan hebben ze hun geld binnen en zijn ze met de Noorderzon vertrokken
Huh "naieve mensen als jou", je hoeft me nu niet te beledigen, ik probeer gewoon niet te voorbarig conclussies te trekken. Daarom postte ik het ook hier omdat ik zelf m'n twijfels had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:24
oharra schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:19:
[...]

Huh "naieve mensen als jou", je hoeft me nu niet te beledigen, ik probeer gewoon niet te voorbarig conclussies te trekken. Daarom postte ik het ook hier omdat ik zelf m'n twijfels had.
Bij twijfel, niet doen ;)

Zal het voorkomen dat je dan soms een legitieme goede deal misloopt? Vast wel. Maar zelfs al is de kans 'maar' 50% dat het een scam is, wil je dat risico lopen? Zo niet, niet doen. Dan weet je zeker dat je niet genept wordt.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 08:41

_Arthur

blub

ik probeer gewoon niet te voorbarig conclussies te trekken.
Nu ben je al weer naief.

Er is natuurlijk maar 1 manier om er achter te komen of het een scam is of niet; hop bestellen die 3080!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 11:18

Bene

list incomprehension

Buiten wat al genoemd is:
- Gratis gehoste website
- Gratis website template en teksten en foto's gepikt van andere sites.
- Een catalogus met een paar populaire artikelen uit totaal andere markten die allemaal ruim onder de gangbare winkelprijs worden verkocht.
- Dat telefoonnummer is een mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

BTW nummer op https://nanexport.com/contact-us is ook niet van hun maar van een Duits transportbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Wees gewoon eerlijk, dit ziet er toch totaal niet legit uit? Je probeert het voor jezelf goed te praten, maar het is gewoon naïef om te geloven dat dit wel legit is.
-Crappy webshop
-Weinig artikelen
-Prijzen die té laag zijn op zeer gewilde artikelen (kijk onder andere naar die buitenboordmotor, die kost in Nederland ruim 3000 euro, en op die webshop 1/3 van de prijs 8)7).
Nee, als je denkt dat dit legit is is ben je gewoon naïef :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oharra
_Arthur schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:24:
[...]

Nu ben je al weer naief.

Er is natuurlijk maar 1 manier om er achter te komen of het een scam is of niet; hop bestellen die 3080!
Je hoeft niet zo denigrerend te doen vriend, ik sta gewoon niet paranoia in het leven.
Soms moet je ook wel kunnen vertrouwen geven in't leven zonder er veel tegenover staat.
Geheel naast deze kwestie natuurlijk wel, waar het duidelijk is. Dank voor alle info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[...]

Je hebt eigenlijk al een voorbarige conclusie getrokken dat het niet een scam zou zijn en probeert nu vanuit die hoek te redeneren 'er staat immers een adres', 'er is een (mobiel...) telefoonnummer', 'waarom zouden ze scammen'.
Redeneer eens vanuit de andere kant: waarom zou dit een legitieme winkel zijn?
Het domein:
Updated Date: 2021-04-02T17:17:23Z
Creation Date: 2010-03-15T09:28:36Z
Oftewel gloednieuw, geen reputatie dus niet zo te vertrouwen.
Site ziet er enorm simpel uit, iemand heeft er duidelijk een hele vijf minuten aan besteed :+
Site is gemaakt onder een 'maak je webwinkel in vijf minuten' website...
Vals btw nummer...
'Contact us' gaat naar een totaal ander domein...
Adres is een huurwoning die nog te huur staat...
Hun privacy policy is iig erg sterk:
Nan Export GmbH have the right to our privacy
Had gehoopt dat er ook beschreven stond wat ze met jouw en mijn gegevens doen zodra we bestellen maar gelukkig hebben zij wel recht op privacy _/-\o_
Als je bepaalde texten op de site Googled zie je talloze websites met dezelfde producten enz. die dus duidelijke copy-pastes zijn...
Ook de terms & conditions zijn complete onzin...

Zoveel rode vlaggen die schreeuwen dat het een scam is, duidelijkere scam dan dit wordt het niet ;)
Natuurlijk was het fijner als ze op de website zetten dat het een scam is, maar helaas doen ze dat (nog) niet. Met zoveel rode vlaggen is het wel wat naief om nog te argumenteren dat het legit kan zijn, vind je ook niet?

[ Voor 6% gewijzigd door RGAT op 10-04-2021 16:39 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

oharra schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:37:
Je hoeft niet zo denigrerend te doen vriend
Jawel want kennelijk ben je helemaal niet goed in het herkennen van scams (zoals je zelf suggereert) en ik ben je vriend niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oharra
_Arthur schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:38:
[...]

Jawel want kennelijk ben je helemaal niet goed in het herkennen van scams (zoals je zelf suggereert) en ik ben je vriend niet.
Ik had het niet in detail bekeken ook en mss hebben jullie meer ervaring. Mijn excuses dat ik uw professionele expertise niet vroeger heb aangeroepen :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 12:50
Als ik de eigenaar was van die website zou ik dit topic al genoeg betaling vinden voor de moeite van het maken van die site. Erg vermakelijk dit.

Ontopic: wellicht iets vriendelijker zijn allemaal? Op de man spelen is sowieso nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oharra
_Arthur schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:38:
[...]

Mss dat jij dagelijks scams tegenkomt dan of zelf gescammed geweest ben, maar meestal als ik iets koop zij het op ebay of andere online shops is dat ok. Ik verbaas me gewoon dat er nog zoveel van deze bestaan en er vaak ook niet wordt opgetreden. Of bv een bedrogen klant die toch een review plaatst om anderen te waarschuwen.
En ja ergens hoop ik dat het toch legit zou zijn, vooral omdat ik wat rondkijk voor de beste prijzen voor bepaalde artikelen.

Maar moet ik je vriend zijn voordat jij me op een vriendelijke manier kan reageren?
Ik hou niet zo van dat uit de hoogte doen. Als ik iemand kan helpen met gelijkwat ben ik blij, zonder dat ik die persoon hoe te verwijten "dom en naief" te zijn. Grow up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
oharra schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:38:
[...]

Mss dat jij dagelijks scams tegenkomt dan of zelf gescammed geweest ben, maar meestal als ik iets koop zij het op ebay of andere online shops is dat ok. Ik verbaas me gewoon dat er nog zoveel van deze bestaan en er vaak ook niet wordt opgetreden. Of bv een bedrogen klant die toch een review plaatst om anderen te waarschuwen.
En ja ergens hoop ik dat het toch legit zou zijn, vooral omdat ik wat rondkijk voor de beste prijzen voor bepaalde artikelen.

Maar moet ik je vriend zijn voordat jij me op een vriendelijke manier kan reageren?
Ik hou niet zo van dat uit de hoogte doen. Als ik iemand kan helpen met gelijkwat ben ik blij, zonder dat ik die persoon hoe te verwijten "dom en naief" te zijn. Grow up.
Beetje raar verhaal. Naïef zijn is in dit geval geen belediging, maar een manier om te zeggen dat je te goedgelovig bent. Als je het toch hebt over het vertrouwen van mensen lijkt het me beter om in dit geval te vertrouwen op de goede intenties van posters hier (die je hier overduidelijk geholpen hebben om niet gescammed te worden) in plaats van shady webshops.

Je kunt het paranoïde noemen, maar in dit soort markten op het internet is het gewoon heel makkelijk om gescammed te worden. Een andere poster zei het al: Zal je een paar deals missen? Wellicht. Maar in 99/100 gevallen van "If it sounds too good to be true" is het dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Zoals ook in Shopping Forum Beleid staat, is het vragen naar ervaringen niet de bedoeling. Dit topic is daarop geen uitzondering en gaat dan ook op slot, ook gezien de onvriendelijke reacties over en weer.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.