Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dek8
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-10-2024
Hi,

Bezig met aangifte 2020 (eenmanszaak). Ik ben zelfstandige en stuur mijn opdrachtgevers mijn uurtje-factuurtje elke maand. Verder zit er niks in onderneming.

Ik ben bezig met aangifte'20 en heb een vraag over de passiva van de balans. Ik betaal wel eens een boodschapje met zakelijke pas op naam van bedrijf. Dat is een duidelijke privé-onttrekking. Daarnaast lopen de voorlopige IB's en ZVW ook over mijn zakelijke rekening. Ik ben nu even zoekende of/hoe die IB bedragen en privé-onttrekkingen door passiva (credit) van de balans lopen om uiteindelijk op het juiste eindvermogen 20 uit te komen. Of moet ik die IB / ZvW bedragen ook als privé-onttrekking zien? Ik krijg een verschilletje met winst uit W&V rekening.

Next step is toch langs boekhouder gaan (nu excel vanwege redelijk rechttoe rechtaan).

Bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door dek8 op 09-04-2021 11:52 . Reden: Typo's ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
IB bedragen zijn ook 100% een privé-onttrekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:24
IB en ZVW zijn inderdaad ook privé onttrekkingen.

Ik weet niet of je een auto van de zaak hebt? De bijtelling wordt ook als een privé mutatie verwerkt. Als je geen boekhouder bent klinkt dit misschien allemaal niet logisch (terwijl boekhouden toch pure logica is).

In feite moet je eigen vermogen van de onderneming als volgt (grofweg) opgebouwd zijn:

Eigen vermogen per 1/1
+ Resultaat van dit boekjaar
- Privé opnamen van dit jaar
Eigen vermogen per 31/12

Belastingdienst redeneert in feite andersom en die zeggen:

Eigen vermogen per 31/12 -/- Eigen vermogen per 1/1 is resultaat, heb je nog privé mutaties dan moet je daarvoor corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:01

Herman

FP ProMod
dek8 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:51:
Hi,

Bezig met aangifte 2020 (eenmanszaak). Ik ben zelfstandige en stuur mijn opdrachtgevers mijn uurtje-factuurtje elke maand. Verder zit er niks in onderneming.
Ook als een onderneming ogenschijnlijk eenvoudig is, heb je vaak meer 'balansposten' dan je in eerste instantie zou denken. Denk aan de debiteuren (=onbetaalde verkoopfacturen per 31-12), geldmiddelen, saldo BTW, crediteuren, (=onbetaalde inkoopfacturen per 31-12). Wanneer je in Excel (enkel boekhouden) de administratie bijhoudt, zul je deze balansposten handmatig moeten berekenen. Als je gebruik maakt van een boekhoudpakket, berekend dit pakket deze posten inherent (dubbel boekhouden). Ook de vermogensmutatie is met een Excel-overzicht best lastig sluitend te krijgen, dus ik kan je moeite me goed voorstellen :) Wellicht toch een idee om je administratie in een (eenvoudig en goedkoop) boekhoudpakket te verwerken? Is ook makkelijker bij een eventuele boekenonderzoek van de fiscus ;)
Ik ben bezig met aangifte'20 en heb een vraag over de passiva van de balans. Ik betaal wel eens een boodschapje met zakelijke pas op naam van bedrijf. Dat is een duidelijke privé-onttrekking.
Klopt :)
Daarnaast lopen de voorlopige IB's en ZVW ook over mijn zakelijke rekening. Ik ben nu even zoekende of/hoe die IB bedragen en privé-onttrekkingen door passiva (credit) van de balans lopen om uiteindelijk op het juiste eindvermogen 20 uit te komen. Of moet ik die IB / ZvW bedragen ook als privé-onttrekking zien? Ik krijg een verschilletje met winst uit W&V rekening.
Zoals hierboven al gezegd is, zijn betalingen van IB en ZVW privéonttrekkingen. Deze uitgaven verminderen het ondernemersvermogen en zijn niet aftrekbaar van de fiscale winst.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dek8
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-10-2024
Hi. Dank voor alle antwoorden! Fijn dat mensen als u op dit forum bereid zijn om te helpen. Ja, en helemaal eens, een (eenvoudig) boekhoudpakket ga ik zeker doen, lijkt me dat ik dit ook nog over heel 2020 (met terugwerkende) kracht kan regelen opdat ik hem wel sluitend krijg nog voor dit jaar? Heb zelf wat wat affiniteit met cijfers en balansmutaties maar idd alsnog lastig om dit te sluitend te krijgen. En ook voor evt boekenonderzoek wel zo handig om proffesionaliseringsslagje te maken.

In het verlengde van bovenstaande: mijn betaalde BTW (ik draag alleen af, nauwelijks verrekeningen) loopt ook over die zakelijke rekening. Is dat dan ook een privé-onttrekking? Ik heb op 31-12 alle af te dragen BTW over 2020 overgemaakt dus geen credit vv kort post per 31-12. Wel nog een activa post debiteuren (met daarin de BTW van nov en dec verwerkt, ik ben kwartaalbetaler).

Dank!

[ Voor 0% gewijzigd door dek8 op 09-04-2021 16:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:14

Lordy79

Vastberaden

Er is gratis software te krijgen voor dit soort -toch wel- eenvoudige administraties. Vroeger gebruikte ik Mill7 maar zie dat dat niet meer gratis is.

Beetje googelen dan vind je vast wel iets.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1