Non POE devices op een POE switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 20:11
Wellicht een domme vraag, maar ook na wat Google werk kom ik er toch helemaal uit.

Kan ik op de Unifi 8 poorts 150W switch ook niet POE devices aansluiten zonder dat dit problemen geeft? Of moet ik er rekening mee houden dat bepaalde poorten niet bruikbaar zijn?

In dit topic staat bijvoorbeeld dat apparatuur er niet tegen kan wanneer een switch passief 24v levert, hier kan ik in komen.

Nu lees ik dat deze switch PoE-standaard: 802.3at/af en 24V passief levert. Hoe werkt dit in de praktijk, welke poort levert dit dan, of moet je dit zelf configureren?

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe dit werkt zodat ik weet wat ik kan gaan bestellen. Uiteindelijk zoek ik een goed eco-systeem zodat ik ook de AC's kan bestellen en de bestaande apparatuur op dezelfde switches aan kan sluiten.

Of kan ik wellicht beter voor de Unifi 8 poorts 52W switch gaan?

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00
Actieve PoE wordt pas ingeschakeld als een PoE compatibel apparaat aangesloten wordt, passieve PoE zet je zelf handmatig aan per poort via de beheeropties (meestal webinterface) van de switch.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 08-04-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Nielson schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:14:
Actieve PoE wordt pas ingeschakeld als een PoE compatibel apparaat aangesloten wordt, passieve PoE zet je zelf handmatig aan per poort via de beheeropties (meestal webinterface) van de switch.
Dit betekent dus in dit geval dat het totaal geen kwaad kan om m'n gehele netwerk op deze switches te zetten en dan per poort te kijken welk device POE nodig heeft.

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
UniPer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:21:
[...]

Dit betekent dus in dit geval dat het totaal geen kwaad kan om m'n gehele netwerk op deze switches te zetten en dan per poort te kijken welk device POE nodig heeft.
Exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Top, dank voor je snelle reactie(s) _/-\o_

Misschien weet jij dit toevallig ook....op de site van Ubiquiti zie ik dat UniFi network controller ook op een PC geïnstalleerd kan worden, dus lijkt mij handig om dit op een VM te gooien om via daar straks alles te kunnen monitoren/beheren. Echter zie op bijv. deze site serieuze bedragen voorbij komen.

Is die controller software nu gratis in gebruik? Moet ik rekening houden met dit soort prijsstellingen? Of heb ik die controller software überhaupt nodig? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door UniPer op 08-04-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

UniPer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:28:
[...]

Top, dank voor je snelle reactie(s) _/-\o_

Misschien weet jij dit toevallig ook....op de site van Ubiquiti zie ik dat UniFi network controller ook op een PC geïnstalleerd kan worden, dus lijkt mij handig om dit op een VM te gooien om via daar straks alles te kunnen monitoren/beheren. Echter zie op bijv. deze site serieuze bedragen voorbij komen.

Is die controller software nu gratis in gebruik? Moet ik rekening houden met dit soort prijsstellingen? Of heb ik die controller software überhaupt nodig? 8)7
Die kun je gewoon ergens 'bij draaien' hoor, eisen zijn niet zo hoog.

En network controller is volgens mij gewoon gratis?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
prutser001 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:31:
[...]

Die kun je gewoon ergens 'bij draaien' hoor, eisen zijn niet zo hoog.

En network controller is volgens mij gewoon gratis?
Ja, deze komt dan ook op de webserver met de rest te staan :)

Lijkt mij ook gratis maar dan is de informatie wel onduidelijk moet ik zeggen als je naar die verschillende forumberichten kijkt
Post 1
Post 2

of haal ik zaken door elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:36
UniPer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:34:
[...]

Ja, deze komt dan ook op de webserver met de rest te staan :)

Lijkt mij ook gratis maar dan is de informatie wel onduidelijk moet ik zeggen als je naar die verschillende forumberichten kijkt
Post 1
Post 2

of haal ik zaken door elkaar?
Dat gaat om een hosted variant die je als betaalde service kan afnemen.
Zelf een Unifi controller draaien is gratis.

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-05 15:15

M2M

medicijnman

Zelfs als je POE aanzet en een non-POE apparaat inplugt, zal er geen schade ontstaan. Niet aan het POE sturende ding, noch aan de ontvangende kant.

De power die over de ethernet kabel gestuurd wordt, wordt enkel geactiveerd zodra de verstuurder doorheeft dat de ontvanger een POE apparaat is. Zodra het ontplugt wordt, gaat POE ook weer uit.

Zie ook: https://superuser.com/que...thernet-to-non-poe-device

Blijkbaar is passivePOE een half-bakken standaard-implementatie die netegevaarlijk is voor nonPOE dingen. Weer wat geleerd :)

[ Voor 13% gewijzigd door M2M op 08-04-2021 23:24 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
M2M schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:42:
Zelfs als je POE aanzet en een non-POE apparaat inplugt, zal er geen schade ontstaan. Niet aan het POE sturende ding, noch aan de ontvangende kant.

De power die over de ethernet kabel gestuurd wordt, wordt enkel geactiveerd zodra de verstuurder doorheeft dat de ontvanger een POE apparaat is. Zodra het ontplugt wordt, gaat POE ook weer uit.

Ja, dit klopt behalve wanneer je 24v passief gebruikt, dan jaagt hij het signaal er sowieso overheen schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Nog een tip, je kan de controller instellen als je een account (Gratis) aanmaakt bij Ubiquiti (Unifi) en de app gebruiken op je telefoon. Werkt verrassend goed.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
J0HAN schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:37:
[...]

Dat gaat om een hosted variant die je als betaalde service kan afnemen.
Zelf een Unifi controller draaien is gratis.
Ah kijk, daar maakte ik denkfout |:( .thanks! _/-\o_
prutser001 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:48:
Nog een tip, je kan de controller instellen als je een account (Gratis) aanmaakt bij Ubiquiti (Unifi) en de app gebruiken op je telefoon. Werkt verrassend goed.
Check..daar heb ik wat aan...komt een aardige upgrade aan:
  • VM met OPNsense
  • 2 Managed switches
  • 2 Camera's
  • Videodeurbel
  • Nieuwe bekabeling
  • VM met Homeassistant

[ Voor 46% gewijzigd door UniPer op 08-04-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Ik heb kortgeleden ook een flinke upgrade gedaan, van een chaos aan switches en gare router/modem van Ziggo naar :

- Edgerouter 3 lite (haalt makkelijk 500mbit en is gewoon in te stellen)
- Juniper EX4200 48port (8POE)
- 6 x AP
- 2 x Cam
- Alles nieuw bekabeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniPer
prutser001 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:01:
Ik heb kortgeleden ook een flinke upgrade gedaan, van een chaos aan switches en gare router/modem van Ziggo naar :

- Edgerouter 3 lite (haalt makkelijk 500mbit en is gewoon in te stellen)
- Juniper EX4200 48port (8POE)
- 6 x AP
- 2 x Cam
- Alles nieuw bekabeld
Nice...heb zelf ook nog gekeken naar een Edgerouter 3 echter zie ik veel terug dat niet alles via de GUI beschikbaar is en je de CLI echt nodig hebt om zaken goed in te kunnen richten. OPNsense lijkt daarin dan de betere keuze qua flexibiliteit en community etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
M2M schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:42:

Gevaarlijk advies, voor active PoE klopt het, voor passive PoE niet. Daar kan je echt je hardware mee naar zijn mallemoer helpen.

https://amp.reddit.com/r/...y4txr/passive_poe_damage/

Ik heb zelf nog Ubiquiti AP AC Lites die alleen passive PoE doen (is later in een revisie aangepast naar active PoE). En is altijd extra op letten als er zaken omgestoken moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-05 18:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

UniPer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:48:
[...]

Ah kijk, daar maakte ik denkfout |:( .thanks! _/-\o_

[...]

Check..daar heb ik wat aan...komt een aardige upgrade aan:
  • VM met OPNsense
  • 2 Managed switches
  • 2 Camera's
  • Videodeurbel
  • Nieuwe bekabeling
  • VM met Homeassistant
UniFi camera werkt echter wel het beste met een UniFi hardware oplossing.

Je kan een 'oude versie' van "UniFi video" installeren, maar die is lang niet zo tof als "UniFi protect" (welke alleen draait op "cloud key gen 2" of "dream machine")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambolinie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-04 18:51
Ik zat ff te lezen en kwam je antwoord tegen, ik ben nieuw met Unifi spullen etc.
Maar als ik het goed begrijp is als in de beschrijving staat dat ik POE aan en uit kan zetten dan is het nooit een probleem?

want dan is het niet passief?
Passief betekend in deze dat er "altijd" spanning op de poort staat?

Ik dacht zelf altijd dat 2 aders wel of niet aangesloten waren, dus als je apparaat geen POE ondersteund / heeft dat die adres dan ook "gewoopn" missen in de UTP aansluitng.. maar dat is dus niet zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Rambolinie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Ik zat ff te lezen en kwam je antwoord tegen, ik ben nieuw met Unifi spullen etc.
Maar als ik het goed begrijp is als in de beschrijving staat dat ik POE aan en uit kan zetten dan is het nooit een probleem?

want dan is het niet passief?
Passief betekend in deze dat er "altijd" spanning op de poort staat?

Ik dacht zelf altijd dat 2 aders wel of niet aangesloten waren, dus als je apparaat geen POE ondersteund / heeft dat die adres dan ook "gewoopn" missen in de UTP aansluitng.. maar dat is dus niet zo...
Er zitten acht draadjes in een UTP, bij gigabit worden die alle acht gebruikt. Passief of actief is misschien een beetje rare benaming, je kan beter spreken over autosensing PoE. Als de swtich PoE levert volgens de 802.11af/at/bt standaarden dan heb je autosensing PoE en gaat een non-PoE apparaat niet stuk.
Passieve PoE doet niet aan autosensing en zet gewoon spanning op de poort, meestal 24V. Je vindt dit terug in bepaalde vooroorlogse switches van Ubiqiti en Mikrotik heeft er ook nog een paar, het meeste wat ik tegenkom zit in een losse adapter/injector die je tussen switch en apparaat plaatst. Het voordeel hier van heb je voornamelijk bij apparaten die buiten op onbereikbare plaatsen hangen, doordat er altijd spanning op de poort staat kan het autosensing stukje niet mislukken en is er meer kans dat het apparaat start bij een twijfelachtige kabel met bijvoorbeeld een beetje vocht in de stekker.
Ik zou voor thuis en kantoor altijd af/at/bt kiezen.
Pagina: 1