Hoe werkt passive PoE (power over ethernet)?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 20:55
Simpele vraag:
Hoe werkt passive PoE, dus PoE via een injector?

Wat ik dacht:
De PSE (power source) levert 48V en het PD (powered device) brengt dit terug naar de gewenste spanning. En dat PoE simpel zou werken ;)

Waarom ik er niets meer van snap: :?
Ik heb inmiddels 2 PoE camera's in huis, en daarnaast 2 passive PoE wallplug injectors van 48 V besteld.

Camera A is een Hikvision, en ondersteund expliciet het IEEE 802.3af PoE standaard.

Camera B is een Edimax, wordt verkocht als PoE, maar zonder de standaard te noemen. Op de aansluiting staat: LAN port (Supports PoE 12 V, 1 A).

Hmm, 12 V als input? Dan moet ik er geen 48 V op zetten. Dus ik weer in de PoE injectors gedoken.

Qua injectors worden er naast 48 V ook veel 24 V verkocht. 12 V injectors kan ik nergens vinden.

De 48 V PoE injectors die ik heb besteld zouden aan de 802.3af standaard moeten voldoen volgens de verkoper, en de injector zou de gewenste spanning moeten negotiaten met de PD.

Vragen
1) Klopt het dat de PD bepaald welke spanning de PSE moet leveren, en dus niet andersom?
2) Waarom bestaan er 24 V injectors? Voor als je zeker bent dat het PD niet meer zal vragen?
3) Wat kun je verwachten van de Edimax camera die 12 V vraagt maar niet beweert aan de 802.3af standaard te voldoen? Specifieke informatie over de PoE specs is niet te vinden, en ook de support desk heeft nog niets laten weten...
4) Hoe wordt de gewenste spanning onderhandeld? Eerst 12 V en dan opbouwen? Ik zou namelijk graag de bestelde PoE injectors willen testen voor ik ze aansluit. Ik heb deze via Aliexpress besteld, iemand ervaring mee?

https://www.aliexpress.co...195&productId=32845602739
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1PtRWihrI8KJjy0Fpq6z5hVXaL.jpg

PS: waarom geen PoE switch? De PDs liggen vrij verspreid over m'n netwerk, en en paar 100 Mbit PoE switches of een Gbit PoE switch is een stuk prijziger dan een injector.

Alvast bedankt voor de feedback :)

Edit: Antwoorden
Inmiddels is het kwartje gevallen dankzij @GreNade @RobertMe en @Anoniem: 37691 :)

Er zijn 2 varianten:
1) PoE, de IEEE 802.3af standaard volgend
2) PoEP, passive injector

Varianten 1 en 2 mixen niet. Alles binnen variant 1 is veilig op elkaar aan te sluiten.

Variant 2 is lastiger: er zijn adapters die een bepaalde spanning leveren en deze gewoon injecteren, of adapters waarop je de originele voeding van de camera kunt aansluiten. Desalniettemin staat er onvoorwaardelijk spanning op de kabel, dus je moet deze kabel niet achteloos in een non-PoEP device steken.

Vervolgens is er een universeler alternaief zoals @C0okiejar beschrijft: via een splitter voor en na stroom meesturen over de kabel.

Thanks! :)

Edit 2: Afronding
Laatste update: heb inmiddels alles binnen en uitgeprobeerd.

De Edimax camera is inderdaad een 12V passive PoE. Daar heb ik zo'n splittertje op gezet aan één kant, in de camera alleen de UTP stekker, en dat werkt prima! Het grappige is dat de Edimax support het hield op een fout op de verpakking en de camera dus geen PoE zou ondersteunen, maar het werkt dus wel ;)

Verder: op de Hikvision camera zelf staat de opdruk "PoE 802.3af, 37-57V)" als aanduiding. Op basis van dit eerdere topic:
Wat voor PoE injector voor Hikvision camera
heb ik dus de 48V PoE injector besteld. Inmiddels besteld, en dit zijn inderdaad "domme" dingen: hup, 48V erop, geen negotiation of wat dan ook. De Hikvision slikt hem gelukkig ;)

Mijn ervaring met (passive) PoE: het valt niet mee. Geef liever iets meer uit aan een "echte" PoE adapter :P

[ Voor 37% gewijzigd door Zwartoog op 23-06-2018 23:13 . Reden: Antwoorden toegevoegd ]

Beste antwoord (via rens-br op 07-06-2018 11:33)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:47
Op basis van wat ik weet van de Ubiquiti lineup:
Passive PoE is iets wat vast staat, een 24V passive injector levert altijd 24V en apparatuur die daar niet mee overweg kan gaat kapot.
802.3af/802.3at doet, zoals jezelf al aangeeft, onderhandelen over welke stroom geleverd moet worden, als er al stroom geleverd moet worden. Zo'n 802.3af compliant PoE injector kun je dus ook op je PC aansluiten en dan doet ie niks (of een 802.3af compliant switch waarbij op een poort waarop een PC is aangesloten (802.3af) PoE aan staat).

Dit houd dus simpelweg in:
Experimenteren met 802.3af compliant adapters is veilig, en je kunt die adapter dus gewoon aansluiten op de camera, en als het dan werkt is het in orde en als de camera niks doet is deze dus niet 802.3af compatible, maar gaat deze ook niet stuk.

Experimenteren met passive PoE adapters moet je nooit doen, omdat het aangesloten apparaat dan dus mogelijk doorbrand, als dat niet met die stroom overweg kan.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 16:18

WCA

Passieve PoE is geen standaard. Zomaar een injector kopen is niet verstandig, vraag aan de fabrikant welke je moet hebben.

Passieve PoE is letterlijk een bepaalde spanning op twee of meer aders zetten. Houdt geen rekening met apparaten die eventueel geen PoE ondersteunen, die gaan dan gewoon stuk met wat pech.

Share and Enjoy!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
Passive PoE is iets wat vast staat, een 24V passive injector levert altijd 24V en apparatuur die daar niet mee overweg kan gaat kapot.
802.3af/802.3at doet, zoals jezelf al aangeeft, onderhandelen over welke stroom geleverd moet worden, als er al stroom geleverd moet worden. Zo'n 802.3af compliant PoE injector kun je dus ook op je PC aansluiten en dan doet ie niks (of een 802.3af compliant switch waarbij op een poort waarop een PC is aangesloten (802.3af) PoE aan staat).

Experimenteren met 802.3af compliant adapters is veilig, en je kunt die adapter dus gewoon aansluiten op de camera, en als het dan werkt is het in orde en als de camera niks doet is deze dus niet 802.3af compatible, maar gaat deze ook niet stuk.

Experimenteren met passive PoE adapters moet je nooit doen, omdat het aangesloten apparaat dan dus mogelijk doorbrand, als dat niet met die stroom overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Beiden bedankt voor het delen van jullie kennis/ervaringen :)
GreNade schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:26:
Passieve PoE is geen standaard. Zomaar een injector kopen is niet verstandig, vraag aan de fabrikant welke je moet hebben.
Helaas geven de fabrikanten niet veel response. Van Edimax niets gehoord, Hikvision wil niet helpen want het apparaat is niet langs de juiste distributeurs gegaan :?
RobertMe schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:29:

Ok, dus een 802.3af compliant injector is "veilig". Betekent dit dat ik de spanning op de PoE aderparen vanuit de injector kan meten? Indien deze 0 is (of nihil), dan gaat het waarschijnlijk goed, als er 48 V op staat dan is het domme injector zoals @GreNade beschreef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Zwartoog schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:47:
[...]

Ok, dus een 802.3af compliant injector is "veilig". Betekent dit dat ik de spanning op de PoE aderparen vanuit de injector kan meten? Indien deze 0 is (of nihil), dan gaat het waarschijnlijk goed, als er 48 V op staat dan is het domme injector zoals @GreNade beschreef.
Ik vermoed van niet, zoals @GreNade al aangeeft is passive PoE geen standaard, dus de aderparen kunnen afwijken.

Jij test dus de aderparen van 802.3af, die 0V geven, terwijl het een passive adapter is die een (of meerdere) andere aderparen gebruikt. Lijkt mij dus vrij tricky om te testen. (En mogelijk loop je ook nog het risico dat je tijdens het meten twee aders met elkaar verbind/doormeet waarbij dat niet kan en je kortsluiting of zo in de adapter krijgt?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:38

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 37691

PoE Passive / PoE Poor-man = POEP. Dat is geen standaard, maar vies en stinkend zooitje zonder controle logica. POEP gebruikt normaal de ongebruikte aderparen van 100mbit (blauw/bruin). Al kan het ook met gbit, maar dat kost meer onderdelen voor POEP (transformers om centertap te pakken). Zelf POEP injector / extracters maken is vrij eenvoudig voor 100mbit. Daar kan je ieder voltage overheen gooien (maar denk aan kabeldikte, men gebruikt niet voor niets 48v bij PoE).

Je kan PoE PSE detecteren aan de centertaps, waar er 2.7 - 10.1 volt staat. Als de PD de juiste weerstand heeft op de centertaps, schakelt de PSE 48v in (802.1af/at/bt). Iedere PD draait op 48v, waar het voltage wordt verlaagd naar een bruikbaar voltage (in een apparaat, of PoE extractor).

PoE en POEP mixen niet!
Zwartoog schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:47:
Helaas geven de fabrikanten niet veel response. Van Edimax niets gehoord, Hikvision wil niet helpen want het apparaat is niet langs de juiste distributeurs gegaan :?
Je bent zelf verantwoordelijk om te begrijpen hoe PoE/POEP werken.
Wat kun je verwachten van de Edimax camera die 12 V vraagt maar niet beweert aan de 802.3af standaard te voldoen?
Dan verwacht je geen PoE. Er zit een 12v voeding bij, welke niet over de RJ45 loopt. Maar via een 5.5mm barrel connector.

• Of je voed de camera's met POEP. Met 24/48v bij injector, en een buck converter naar 12v bij extracter. Of 12v bij de injector, maar dan is de kabellengte beperkt (spanning te laag voor serieuze stroom bij beperkte kabeldikte).
• Of via een PoE injector/extracter.

Ik zou voor een echte PoE injector/extracter gaan. TP-Link heeft b.v. een (PD) extracter die van PoE (48v) naar 5v/9v/12v kan. Injector/Extracter is goedkoper in een kit:
https://www.tp-link.com/u...ils/cat-43_TL-POE200.html
https://tweakers.net/pric...ethernet-adapter-kit.html

~18 euro voor een 15 watt PoE kit. Een POEP kit kost misschien 2 dollar (op eBay).

Dat het duidelijk mag zijn dat POEP geen officiele afkorting is voor Passive PoE. Deze grap werkt alleen in het Nederlands. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@Anoniem: 37691 POEP, dat beschrijft het geheel denk ik het beste ;)

Ik besef inmiddels dat je 2 soorten injectors hebt: passive (die gewoon spanning erop zetten), en active (die onderhandelen). Die laatste zou geen problemen moeten opleveren.

Over de Edimax camera: het is natuurlijk raar dat een apparaat als PoE wordt aangeprijst, geen standaard garandeerd, en ook geen enkele info te vinden is wat je er dan mee moet.

Ik ben in ieder geval een heel stuk wijzer geworden :)

Als ik de injectors heb ga ik eens kijken wat het precies zijn en wat het opblaasrisico is: mijn nieuwsgierigheid wint het meestal van het verstand :P Updates zal ik tzt hier plaatsen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C0okiejar
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 17:06

C0okiejar

Ik weet dat ik niks weet.

Zie dat de vragen hierboven al beantwoord zijn.

Ik zou gewoon zo'n setje gebruiken en dan de meegeleverde adapter: https://www.kabeldirect.nl/passive-utp-poe-injector.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
C0okiejar schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:22:
Zie dat de vragen hierboven al beantwoord zijn.

Ik zou gewoon zo'n setje gebruiken en dan de meegeleverde adapter: https://www.kabeldirect.nl/passive-utp-poe-injector.html
Zo iets heb ik ooit zelf in elkaar geflanst.. werkt prima :D alleen moet je wel verrekte goed op passen dat je niet per ongelijk hem verkeerd gebruikt :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0okiejar
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 17:06

C0okiejar

Ik weet dat ik niks weet.

SMSfreakie schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:45:
[...]

Zo iets heb ik ooit zelf in elkaar geflanst.. werkt prima :D alleen moet je wel verrekte goed op passen dat je niet per ongelijk hem verkeerd gebruikt :)
Tja fouten kunnen altijd gemaakt worden maar met zo'n injector is het wel super makkelijk om een paar camera's aan te sluiten
Pagina: 1