Boete geen voorrang verlenen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 10.880 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-03-2024
Hallo allen,

Ik heb een boete van het OM gekregen van 500 euro inzake het geen voorrang verlenen (haaietanden).

Wetsartikel: regelement verkeersregels en verkeersteens 1990, art 62 jo bord B6.

Korte uitleg:

Ik heb per ongeluk een motorrijdster geen voorrang verleend die van links kwam. Ik heb deze mevrouw (hoe stom en vervelend) het ook is over het hoofd gezien. Ik kwam uit een zijweg en draaide de weg op met ongeveer 20-25 km/h. Motorrijdster is vol op mijn zijkant/neus van de auto gekomen en gelanceerd. Gevolg been en bekken gebroken.

Nu heb ik hier een boete van 500 euro voor ontvangen terwijl ik 249 had verwacht. Dit is de normale boete voor het niet verlenen van voorrang.

Ik ben verhoord en uitgelegd dat ik haar echt niet had gezien. Heb zelf de politie gebeld en had niets gedronken of andere middelen gebruikt. Was in mijn optiek echt botte pech en een ongeluk.

Is er kans om in beroep te gaan en de boete verlaagd te krijgen of denken jullie wees blij, betaal de 500.

Graag jullie mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:57
Roep eens de feitcode?

Ik ben weleens van m'n motor gereden door iemand die mij op een rotonde geen voorrang verleende en die kreeg een artikel 5 aan z'n broek, wellicht is dat hier ook het geval?

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Klinkt een beetje als dit verhaal

Het lijkt me dat die €249 waar je op rekende een Mulder-boete is. Nu is dat de ‘normale’ administratieve handeling, maar vanwege het letsel en schuld heeft de OvJ er zich mee bemoeit en is de boete dus een stuk hoger.

Lijkt me dat een advocaat je hier meer over zou kunnen vertellen.

per aspera ad astra

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
In geval van (zware) overtredingen met letsel tot gevolg kan zelfs gevangenisstraf worden opgelegd....

https://www.advocaat-verk...rkeersongeval-door-schuld

Weet je zeker dat je in beroep wil gaan?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
De normale boete is vermoedelijk van toepassing wanneer je normaal gepakt bent.

Nu heb je en geen voorrang verleend, en daardoor heeft er een ongeval met ernstig letsel plaats gevonden...

Wees blij met 500euro leergeld... Hoe klote het is.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:02
jack zomer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:00:
De normale boete is vermoedelijk van toepassing wanneer je normaal gepakt bent.

Nu heb je en geen voorrang verleend, en daardoor heeft er een ongeval met ernstig letsel plaats gevonden...

Wees blij met 500euro leergeld... Hoe klote het ie
Voor de motorrijdster is t pas klote.

Ik zou de 500 euro betalen en blij zijn dat ik geen cursus bij CBR hoef te volgen als gevolg van zo’n grote fout.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Op de motor kom ik vrijwel continu mensen tegen die "me echt niet gezien hebben". Neem eens wat motorrijlessen, dan leert je instructeur je echt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:38
Wat @LAD93 zegt, je hebt een overtreding begaan en daarmee een ongeluk veroorzaakt met zwaar letsel. Dat gaat niet via Mulder maar via de OvJ, dus ik geef je weinig kans dat ze er iets anders van gaan maken. Eerlijk gezegd denk ik dat ze het eerder hoger dan lager zullen maken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:50
VidaR-9 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:02:
[...]

Ik zou de 500 euro betalen en blij zijn dat ik geen cursus bij CBR hoef te volgen als gevolg van zo’n grote fout.
Kleine fout met grote gevolgen. Eens met de rest van je verhaal. Betalen en nog beter opletten in de toekomst!

Stack Sats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]

Mee eens,. Het is 1%klote voor ts. En 99%voor de motorrijder..

Maar fouten worden gemaakt, ik weet hoe het werkt. Mijn moeder had dit enkele jaren geleden,. Links af slaan bij het verkeerslicht, maar vergeten tegemoetkomend rechtdoorgaand verkeer voor te laten...
Alleen 2 auto's totaalloss. En 450euro boete... Leergeld..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
RemcoDelft schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:03:
Op de motor kom ik vrijwel continu mensen tegen die "me echt niet gezien hebben". Neem eens wat motorrijlessen, dan leert je instructeur je echt kijken.
Dat vindt ik dan altijd weer zo'n onzin. Ik kom ook zat motorrijders tegen die wel eens wat missen. Dat kijken leer je ook in de auto, dus als je dat niet goed doet doe je gewoon zelf iets verkeerd :P

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Themus
[...]

Dankjewel voor je reactie. Ik weet dat het klote is voor de motorrijdster. Als ik het ongedaan kon maken deed ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themus
gysman11 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:59:
In geval van (zware) overtredingen met letsel tot gevolg kan zelfs gevangenisstraf worden opgelegd....

https://www.advocaat-verk...rkeersongeval-door-schuld

Weet je zeker dat je in beroep wil gaan?
Dankjewel voor het linkje. Ik heb geen artikel 6 gekregen omdat ik maar 1 fout heb begaan. Het geen voorrang verlenen. (Neemt niet weg 1 fout teveel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:53
Misschien art6 WVW ook over het hoofd gezien? Zie aanmerkelijke / ernstige / zeer hoge mate van schuld bij het veroorzaken van een verkeersongeval :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Toch denk ik dat er wel een verschil is tussen:

1) Geen voorrang verlenen
2) Geen voorrang verlenen met een ernstig ongeluk tot gevolg.

En de officier denkt er kennelijk ook zo over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
redwing schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:05:
[...]

Dat vindt ik dan altijd weer zo'n onzin. Ik kom ook zat motorrijders tegen die wel eens wat missen. Dat kijken leer je ook in de auto, dus als je dat niet goed doet doe je gewoon zelf iets verkeerd :P
Met het grote verschil dat je als motorrijder nog wel wat meer risico loopt, en goed kijken dus nog belangrijker is.

The devil is in the details.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Themus
Nogmaals allemaal bedankt voor de reacties. @Rukapul art 6 vwv hebben ze niet gedaan( althans mij verteld in verhoor) omdat ik enkel ongeluk heb vooroorzaakt met letsel zonder roekeloos/drank/drugs etc. Te hebben gebruikt.

Als ik de link van gysman 11 lees kan ik mij vinden in de hoogte van de strafbeschikking.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Themus schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:53:

Ik ben verhoord en uitgelegd dat ik haar echt niet had gezien. Heb zelf de politie gebeld en had niets gedronken of andere middelen gebruikt. Was in mijn optiek echt botte pech en een ongeluk.
Mijn mening?

Alsof als je echt iemand niet ziet, dat een verzachtende omstandigheid is.
Je let niet goed genoeg op in het verkeer en veroorzaakt daarmee ernstig letsel bij iemand die daar lang van moet herstellen. En jij hebt alleen maar wat schade aan je auto en een boete.

Dit is echt een geval van ik ga in het vervolg echt goed opletten, want dit wil ik nooit meer. En alle 'straffen' accepteer je direct.

Ook ik ben een keer van mijn motor gereden door iemand die mij echt niet gezien had.
Gelukkig zag ik het aankomen en ben ik niet vol op de zijkant van de auto gereden met 80km/h (de max daar). Maar slechts met circa 20km/h haar zijkant geschampt. Had ik dat niet gedaan, had ik een heel eind gevlogen.

Pfft. Ergens onderuit proberen te komen wat je gewoon verdiend. |:(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 18:26
[...]

En toch klopt de stelling. Ik raad je echt aan om motorrijlessen te nemen na je autorijbewijs. Je zal zien dat je heel anders kijkt.
En dat er onder motorrijders kl**tzakken zitten, dat weten we allemaal...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
[...]

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Maar sinds ik les heb gehad voor de motor zie ik veel meer in het verkeer.
Dus ja het helpt, in mijn optiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:00

DropjesLover

Dit dus ->

DiedX schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:25:
[...]

En toch klopt de stelling. Ik raad je echt aan om motorrijlessen te nemen na je autorijbewijs. Je zal zien dat je heel anders kijkt.
En dat er onder motorrijders kl**tzakken zitten, dat weten we allemaal...
Nouja er zijn er zat die wel in heel kleine graatjes duiken en dergelijke, maar ook zat die wel goed rijden. Zelfde met Audi/BMW rijders :+

Als motor ben je niet alleen kwetsbaarder maar natuurlijk ook domweg kleiner van profiel. Achter mijn A-stijl gaat in een beetje flauwe bocht/kruising al secondenlang een hele auto schuil, een motorrijder al helemaal...

Botte pech voor beide partijen hier, die 500 als leergeld nemen. maar dat had je al door denk ik :)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:53
Jelte schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:22:
[...]
Mijn mening?

Alsof als je echt iemand niet ziet, dat een verzachtende omstandigheid is.
Je let niet goed genoeg op in het verkeer en veroorzaakt daarmee ernstig letsel bij iemand die daar lang van moet herstellen. En jij hebt alleen maar wat schade aan je auto en een boete.

Dit is echt een geval van ik ga in het vervolg echt goed opletten, want dit wil ik nooit meer. En alle 'straffen' accepteer je direct.

Ook ik ben een keer van mijn motor gereden door iemand die mij echt niet gezien had.
Gelukkig zag ik het aankomen en ben ik niet vol op de zijkant van de auto gereden met 80km/h (de max daar). Maar slechts met circa 20km/h haar zijkant geschampt. Had ik dat niet gedaan, had ik een heel eind gevlogen.

Pfft. Ergens onderuit proberen te komen wat je gewoon verdiend. |:(
Dit dus. Echt niet zien is het redelijkerwijs niet kunnen zien terwijl je wel goed kijkt gegeven de omstandigheden. Een voorbeeld hiervan is een motor die opgaat in de koplamp van een achterligger, een schaduweffect etc.

Slecht kijken is niet niet zien. Dat is gewoon niet kijken.

In dit geval is het een voorrangsweg naderen en direct oprijden met 25km/u en vervolgens 'niet gezien' en 'botte pech' roepen.

Eens met de heren hierboven trouwens dat je van motorrijlessen beter leert kijken, ook in de auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Themus
Mag slotje op. @Jelte vervelend om te lezen dat je hetzelfde hebt meegemaakt. Jij mag je mening hebben over het niet zien. Als ik haar gezien had was ik niet opgedraaid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Ik rijd nu een dikke 5 jaar motor, door echt weer en wind en zelf vrieskou (als er maar gestrooid is), dus ik denk dat ik wel iets ervaring heb inmiddels. Heb niet eens een rijdende auto, dus ik doe alles op dat ding. Nu komt het bijna dagelijks voor dat ik vermoed dat een automobilist (ja 99/100 zijn het gewone automobilisten, geen vrachtwagens) die je niet zien of anders niet aan de (voorrangs)regels houd. Hoe vaak ik wel niet een automobilist tegen kom met een telefoon in de hand, niet op zitten letten, druk kletsen met de passagier of 'n broodje te eten.... ;w

Afijn, als motorrijder moet je daar ook zelf rekening mee houden door defensief te rijden en (zo blijkt maar weer) goed op de zijstraatjes te letten en een beetje rustig aan doen. Als het dan ineens weer mooi weer is, rijden er heel veel rond waarvan ik mij af vraag of ze wel echt een beetje motor kunnen rijden (de zogenaamde mooi-weer rijders...). Ik heb het dan niet over de Rossi uithangen, maar je beseffen dat de weg niet alleen van de motorrijder is.

Nu weet ik het exacte verhaal niet, misschien reed de rijdster wel wat (te) hard en was het mooi weer. Misschien had ze zelf wel iets kunnen doen om de kans op een ongeluk wat kleiner te maken. :X

Maar ip maakt dat niet uit. Regels zijn er niet voor niks; de motorrijdster had eigenlijk geen rekening hoeven houden met jou want jij hebt voorrang te verlenen. Punt. Dat je dan met een 500 euro boete wegkomt, dan vind ik dat nog alleszins meevallen. Omdat jij geen voorrang hebt verleent (kan gebeuren, niemand is perfect) heeft iemand serieus letsel opgelopen. Je deed het niet expres en niet bewust (maar dat laatste moet misschien wel even aangescherpt worden en daar is die 500 euro voor bedoelt).

Ik heb in oktober een print gehad van ruim 800 euro omdat ik 142 reed ipv 100 op een snelweg om 12:00 's middags (nieuwe motor, was geen hond op de weg). Als dat twee jaar geleden was geweest, had ik waarschijnlijk niet eens een boete gehad omdat je toen nog 130 mocht op dat stuk. Dat is pas pech hebben. Maar regels zijn regels.

Hoe is het met de andere dingen afgelopen? Bv moet je nog extra betalen voor letsel of is het hiermee afgedaan? Geen idee hoe zoiets werkt gelukkig.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 08-04-2021 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Themus Zolang jij de rest van je leven elke keer in vergelijkbare situaties beter oplet en je daarbij een nieuw ongeluk voorkomt, is die vrouw niet voor niets tegen je auto aan geknalt

Dus laat haar letsel niet voor niets zijn geweest.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
Waarom meteen zo hard erop in? De TS geeft aan hoezeer hij van de situatie baalt alleen vraagt zich af waarom het bedrag anders is dan hij vindt op internet. Legitieme vraag wat mij betreft.

Ik was ook motorrijder, maar was mij er zeer van bewust hoe slecht je gezien wordt op de motor. Dat komt ook omdat je minder opvalt tegen de achtergrond door dat je minder massa hebt. En helaas veel motorrijders er voor kiezen om compleet zwart te gaan. Val je nog minder op tegen de achtergrond. Reden dat ik juist expres een fellere kleur aan had om meer tegen de achtergrond op te vallen. Reden ook dat je vaak motorrijders een slinger ziet maken als ze bij een tsplitsing aankomen.

Probleem is daarin ook hoe ons visuele systeem opgebouwd is. Met name aandacht voor bewegingen en dan trekt de motorrijder door zijn kleinere oppervlak minder aandacht dan een auto. Daar mag zowel de auto als de motorrijder zich wat meer van bewust zijn.

Beetje flauw om het over "beter" opletten te hebben. Maar dat is de algemene tendens op tweakers tegenwoordig lijkt het wel.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:00

-tom-562

Oliesjeik

Wees blij dat je überhaupt nog mar rijden, je mankeert blijkbaar iets aan je ogen?
500 euro, deal with it, die motorrijdster komt er een stuk slechter vanaf :(

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:41
Themus schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:58:
Mag slotje op. @Jelte vervelend om te lezen dat je hetzelfde hebt meegemaakt. Jij mag je mening hebben over het niet zien. Als ik haar gezien had was ik niet opgedraaid.
Voor je een weg opdraait, moet je 100% zeker weten dat er niemand aan komt.

Er is niet zoiets als: ik keek gewoon goed uit, maar toch zag ik de motorrijder niet.

Iemand anders betaalt nu een enorme prijs. In euro's niet eens goed uit te drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De menselijke psyche is een raar iets. Mensen zijn geneigd om dingen over het hoofd te zien die geen direct gevaar voor ze zijn. Veel automobilisten kijken wel bij het naderen van een kruising, maar zien onbewust alleen maar andere auto’s, tractoren, bussen en vrachtwagens. Kortom alles met een frontaal oppervlak van minimaal 2 m2.

En een motorrijder of fietser verdwijnt al snel achter de A-stijl of telefoon/navigatie pontificaal op de voorruit.

De oorzaak is dus vaak niet “niet gezien” maar “niet goed gekeken”. Als ik TS was zou ik die 500 EUR betalen en het er verder bij laten. Welke argumenten zijn er om het aan te vechten? Heeft de motorrijdster zich verwijtbaar gedragen?

[ Voor 13% gewijzigd door Joris748 op 08-04-2021 20:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Ophidian schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:11:
Waarom meteen zo hard erop in? De TS geeft aan hoezeer hij van de situatie baalt alleen vraagt zich af waarom het bedrag anders is dan hij vindt op internet. Legitieme vraag wat mij betreft.

Beetje flauw om het over "beter" opletten te hebben. Maar dat is de algemene tendens op tweakers tegenwoordig lijkt het wel.
Ja ben ik met je eens, niemand is perfect.

Ik denk dat er de meeste mensen er zo fel op reageren te maken heeft dat @Themus in deze situatie de indrukt wekt (dat bedoelt ie denk ik niet zo) moeilijk te doen over 250 euro. In deze situatie vinden de meesten dat hier totaal niet gepast en dat begrijp ik wel ;) Maar erg handig is het niet en dan zijn dit soort reacties te verwachten.

Antwoord op je vraag @Themus ik denk omdat het met letsel betreft de officier hier iets van mocht vinden en daarom bedrag anders is, dan wat het onder wet Mulder zou zijn. Het is dan ook een strafbeschikking en geen simpele verkeersboete. Als je in verzet wilt, moet ik geloof ik voorkomen, maar dat weet ik niet precies.

Dus je moet het niet zien dat je de boete krijgt omdat je geen voorrang hebt verleent, je krijgt die omdat je een ongeval hebt veroorzaak doordat je geen voorrang verleende.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 08-04-2021 20:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-05 19:16

weebl

YARR!

De volgende keer rijdt je iemand dood omdat je diegene:
(hoe stom en vervelend) het ook is over het hoofd gezien
Alleen al door deze houding ben ik van mening dat je het dubbele zou moeten betalen... Je hebt iemand flink letsel bezorgd door het belangrijkste in het verkeer te verzaken: goed kijken...

Als je motorrijders over het hoofd ziet zou ik maar eens opnieuw rijlessen nemen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Themus
Het is zeker niet mijn bedoeling om iemand te schofferen of de indruk te wekken dat ik moeilijk doe over de hoogte van de boete.

Ik ben 100% fout geweest laat dat duidelijk zijn.

Ik ga het erbij laten en de boete betalen.

(Nogmaals dank voor jullie reacties)

[ Voor 8% gewijzigd door Themus op 08-04-2021 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1441478

Best een fikse boete voor een moment van onoplettendheid. Wel frappant dat de motorrijder zichzelf lanceert op een rotonde. Hoe hard reed ze dan? Deed ze niet aan anticiperen? Heeft de motorrijdster alles aan gedaan om de ongeluk te voorkomen?

Alle motorrijders zouden een helmcam moeten dragen en de filmbeelden verplicht moeten inleveren bij elke ongeluk waar zij bij betrokken zijn. Kunnen we eens kijken naar hun gemiddelde rijstijl en hoe schuldig automobilisten nu echt zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 07:20

beany

Meeheheheheh

Jemig, wat een reacties hier!

Er wordt snel ge/veroordeeld! En dat zonder de situatie ter plekke te kennen. Of te weten of de motorrijdster zich wel aan de regels (snelheid b.v.?).

De keren dat ik een aanrijding in mijn auto heb weten te voorkomen ondanks het debiele rijgedrag van een motorrijder zijn al lang niet meer op 2 handen te tellen. Motorrijders zijn kwetsbaarder op de weg, maar ze gedragen zich daar bij lange na niet naar. En bespaar me het 'paar rotte appels', het is naar mijn idee eerder andersom.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Dat is in elke topic zo, maak het hier best vaak mee, van die moraalridders tot zeer brave hendrikjes. Kijk mijn active topicjes maar eens op na, van een kind dat een skateboard onbemand liet rondslingeren op de weg en de beste vrouw draait een bocht in en rijdt over die skateboard heen en flink wat commentaar over zich heen kreeg van heleboel tweakers (geef dat kind verd**** een nieuwe skateboard van 250 euro!!) tot en met het vragen naar wat te doen als er een auto met ongeldige kentekenplaten op straat staat. :o

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Anoniem: 1441478 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:34:
Best een fikse boete voor een moment van onoplettendheid. Wel frappant dat de motorrijder zichzelf lanceert op een rotonde. Hoe hard reed ze dan? Deed ze niet aan anticiperen? Heeft de motorrijdster alles aan gedaan om de ongeluk te voorkomen?
Motorrijdster reed op een voorrangsweg. TS kwam uit een zijweg.
Alle motorrijders zouden een helmcam moeten dragen en de filmbeelden verplicht moeten inleveren bij elke ongeluk waar zij bij betrokken zijn. Kunnen we eens kijken naar hun gemiddelde rijstijl en hoe schuldig automobilisten nu echt zijn.
Dit is victim blaming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:52

Honesty

kattenneus!

Ik snap nooit zo goed dat je na een ongeluk alsnog een verkeersbekeuring moet krijgen. Dader zijn van een verkeersongeluk is altijd erg en daarna let je weer veel beter op.
Vaak komt een ongeluk ook van twee kanten de een rijdt niet defensief genoeg en de ander let niet op. Of er is een file waardoor we geremd wordt en iemand let niet goed op en rijdt achterop iemand.
Ik heb wel eens een bekeuring gehad en ook wel eens schade gereden maar de impact van de schade was veel groter dan de bekeuring. Ook weleens iemand gehad die mij niet had gezien maar vind dan ook dat ze al gestraft genoeg zijn.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joris748 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:39:
[...]

Motorrijdster reed op een voorrangsweg. TS kwam uit een zijweg.

[...]

Dit is victim blaming.
Ah, dank voor de correctie. En dat laatste valt te betwisten. Alhoewel ik met mijn ervaringen met motorrijders een nogal gekleurde kijk op ze heb. Kom ze elke dag tegen in de tunnel hierzo, links en rechts word ik ingehaald op de stippellijn of doorgetrokken streep met ver boven de maximale snelheid die ze ineens wel hanteren als er een politiewagen meerijdt in de tunnel. Dan zijn het ineens de keurigste motorrijders van de hele wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 07:20

beany

Meeheheheheh

Honesty schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:39:
Ik snap nooit zo goed dat je na een ongeluk alsnog een verkeersbekeuring moet krijgen.
Men gaat er vanuit dat je met opzet een fout hebt gemaakt. Oprecht per ongeluk schijnt niet meer te tellen tegenwoordig. Nope, meteen flink straffen.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:26
Anoniem: 1441478 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:38:
[...]

Dat is in elke topic zo, maak het hier best vaak mee, van die moraalridders tot zeer brave hendrikjes. Kijk mijn active topicjes maar eens op na, van een kind dat een skateboard onbemand liet rondslingeren op de weg en de beste vrouw draait een bocht in en rijdt over die skateboard heen en flink wat commentaar over zich heen kreeg van heleboel tweakers (geef dat kind verd**** een nieuwe skateboard van 250 euro!!) tot en met het vragen naar wat te doen als er een auto met ongeldige kentekenplaten op straat staat. :o
Zou je willen reageren op mijn posts in het juiste topic? Als je het er niet mee eens bent, mag je daar verder discussiëren

Een skateboard van een kind is vervangbaar, een mensenleven niet, wat ben je nu aan het vergelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

aljooge schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:49:
[...]

Zou je willen reageren op mijn posts in het juiste topic?
:? Geen idee wie je bent en waar je op doelt?

Edit: ff snel je laatste paar reacties bekeken, zegt mij allemaal niks. Je hebt de verkeerde voor je of zo.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 08-04-2021 20:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Laatst online: 06:46
Ga hier toch op reageren. Bijna 20jaar geleden hetzelfde meegemaakt, op de motor aangereden door een auto die mij niet gezien had. Ook ik had wat dingen gebroken en uiteindelijk is alles genezen.. echter de gevolgen zijn toch behoorlijk. Ik deed veel aan sport maar kreeg steeds meer klachten waardoor ik meer bij de fysio zat dan kon sporten. Nu 20jaar later heb ik nog steeds klachten omdat ‘iemand mij niet zag’. Denk dat je die boete gewoon moet accepteren en moet bedenken hoe makkelijk je er vanaf komt, over een maand ben je die 500euro weer vergeten.

Btw tuurlijk zijn er motorrijders die rare dingen doen... maar ook automobilisten...

[ Voor 8% gewijzigd door SpeedyDH op 08-04-2021 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
beany schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:47:
[...]

Men gaat er vanuit dat je met opzet een fout hebt gemaakt. Oprecht per ongeluk schijnt niet meer te tellen tegenwoordig. Nope, meteen flink straffen.
Het gaat om het verschil tussen opzettelijk en verwijtbaar.

Als TS opzettelijk een motorrijdster had aangereden had er een hele andere straf mogen volgen (voor poging tot doodslag). TS heeft verwijtbaar gehandeld (niet goed gekeken) en daarvoor (IANAL) een passende straf gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Voor de duidelijkheid, ik reageer niet zo fel omdat hij een ongeluk heeft gehad met een motorrijder. Ik reageer zo fel, omdat de TS een poging doet om het boetebedrag naar beneden te krijgen, terwijl er iemand anders mogelijk altijd last van deze actie heeft.

Dat is not done.

En over dat motorrijders rare dingen kunnen doen, ben ik het helemaal eens. Het zijn net normale verkeersdeelnemers. In elke groep verkeersdeelnemers zijn malloten te vinden. Het ligt niet aan hoe je je voortbeweegt in het verkeer, maar hoe je je gedraagt. En daarbij hoort, op de blaren zitten als je een fout maakt en ervan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Gaat slachtoffer jou ook civielrechtelijk vervolgen? Jou aansprakelijk stellen voor alle geleden schade?

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Ophidian
@Jelte Nee, hij had gelezen dat de boete 249 zou moeten bedragen maar krijgt het dubbele. Dan kan je je afvragen of het klopt of niet. Geen hele rare vraag. Zou hij meer boete doen als hij 500 betaalt ipv 249? Waarom? Ik zou veel liever zien dat hij die vrouw een bos bloemen stuurt en oprecht laat zien dat hij er enorm van baalt dan dat hij 500 betaalt en nooit meer wat van zich laat horen.

Het gros van de mensen die een onbedoeld een ongeluk veroorzaken zijn hier oprecht ziek van. Maar het lijkt wel alsof die extra moeten lijden omdat ze een onbedoeld ongeluk hebben veroorzaakt.
BFmango schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:36:
Gaat slachtoffer jou ook civielrechtelijk vervolgen? Jou aansprakelijk stellen voor alle geleden schade?
Met welk doel? Je bent hiervoor verzekerd. Met welke achterliggende gedachte is het noodzakelijk de veroorzaker die het ook liever anders had willen zien te shamen?

[ Voor 24% gewijzigd door Ophidian op 08-04-2021 21:40 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Jelte schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:33:
En over dat motorrijders rare dingen kunnen doen, ben ik het helemaal eens. Het zijn net normale verkeersdeelnemers. In elke groep verkeersdeelnemers zijn malloten te vinden. Het ligt niet aan hoe je je voortbeweegt in het verkeer, maar hoe je je gedraagt. En daarbij hoort, op de blaren zitten als je een fout maakt en ervan leren.
Dit was ook mijn voornaamste punt. Motorrijders zijn niet standaard betere rijders, er zitten gewoon goede en slechte tussen net als bij automobilisten :P
Ikzelf heb ook wel eens een stukje gevlogen toen een auto me op een rotonde recht aankeek en gas gaf.... Gelukkig vloog ik ver genoeg om me in de lucht recht te kunnen draaien en koste het me alleen een goed geschaafd been. En tja, die had me ook echt niet gezien.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
Ophidian schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:39:

[...]

Met welk doel? Je bent hiervoor verzekerd. Met welke achterliggende gedachte is het noodzakelijk de veroorzaker die het ook liever anders had willen zien te shamen?
In de grotenmensenwereld gaat het niet over 'shamen'. Het gaat om halen waar je recht op hebt.

Je bent via je zorgverzekering verzekerd voor wat lichamelijke schade. Mogelijk dekt je autoverzekering wat, als je de juiste hebt.

Maar wie gaat het eigen risico betalen?
Wie de immateriële schade omdat je werk moet missen, slechter slaapt, niet meer kan sporten, high bent van de pijnstillers?
Wie de schadevergoeding omdat jou iets is aangedaan wat niet aangenaam/rechtmatig is?
Wie betaalt de huishoudhulp omdat je zelf niet meer kan poetsen?
Wie gaat die talloze autoritjes naar de huisarts, fysio, ziekenhuis vergoeden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomahawk_nr1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:20
Ik snap de TS volledig. TS is een mens en daarom kan hij een vergissingen/fouten maken. Zoiets heet een ongeluk en gebeurt nu eenmaal in het verkeer. We kunnen wel allemaal binnen blijven zitten want dat is lekker veilig... maar ik neem iedere dag een risico op de weg dat ik of een ander een fout kan maken.

De 250 euro verhoging van de boete vind ik daarom ook lullig, maar schijnbaar is dat de wet. Persoonlijk zou ik zelf meer last hebben van het feit dat door een vergissing iemand behoorlijk letsel heeft.

De utopie van sommige mensen in dit topic slaat echt door. Alsof er maar nooit wat verkeerd kan gaan tenzij er sprake is van enorme nalatigheid. Komop een ongeluk. Hopelijk maakt de motorrijder het snel beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
BFmango schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:47:
[...]
In de grotenmensenwereld gaat het niet over 'shamen'. Het gaat om halen waar je recht op hebt.

Je bent via je zorgverzekering verzekerd voor wat lichamelijke schade. Mogelijk dekt je autoverzekering wat, als je de juiste hebt.

Wie de immateriële schade omdat je werk moet missen, slechter slaapt, niet meer kan sporten, high bent van de pijnstillers?
Wie de schadevergoeding omdat jou iets is aangedaan wat niet aangenaam/rechtmatig is?
WA verzekering van je auto. Tegenpartij dient een claim in en onderbouwt die. Klaar, netjes afgehandeld. Is geen rechter voor nodig.

Die boete doet geen recht aan immateriele schade. In gesprek blijven met het slachtoffer wel. En juist daar valt wat te winnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ophidian op 08-04-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Over het hoofd gezien kan uiteraard. Ik ben niet het type die je daarvoor kielhaalt.

Belangrijker, met het betalen van die boete koop je (waarschijnlijk) verdere strafvervolging af. Dan ben je daar in ieder geval van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Ophidian schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:48:
[...]

WA verzekering van je auto. Tegenpartij dient een claim in en onderbouwt die. Klaar, netjes afgehandeld. Is geen rechter voor nodig.

Die boete doet geen recht aan immateriele schade. In gesprek blijven met het slachtoffer wel. En juist daar valt wat te winnen.
Mogelijk heb je gelijk. Ben geneigd om te zeggen dat je wel zeker gelijk hebt.

Maar dan word je dus weldegelijk aansprakelijk gesteld.

Volgens mij mag je dan boffen met een boete van 500 euro, en een verhoging van je premie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Motorrijders zijn roekeloos, ze zoeken het gevaar op, stuiven op rotondes af en vinden het gek dat ze over het hoofd gezien worden. Ze hebben geen kreukelzone en zie die krassen maar eens uit je lak te krijgen.
Voorrang moet je krijgen niet nemen. Dat geld ook voor motorrijders.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:57
bouwfraude schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:05:
Motorrijders zijn roekeloos, ze zoeken het gevaar op, stuiven op rotondes af en vinden het gek dat ze over het hoofd gezien worden. Ze hebben geen kreukelzone en zie die krassen maar eens uit je lak te krijgen.
Wat een lachwekkende nonsens. 🤣👋🏻

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:33
Oke, om een ander geluid te geven: ik ben een jaar of 8 geleden ook over het hoofd gezien op de motor en ben toen in de zijkant van een auto gereden. Die dame heeft toen ook een boete gekregen, ik kreeg nog een uitnodiging om bij de zitting aanwezig te zijn. Niet gedaan, maar wat mij betreft had ze geen boete hoeven krijgen. Ja, het was kut dat ik met een gebroken pols zat, maar kom op, het is een ongeluk en de bestuurder van de auto zal het al genoeg geld kosten zonder die extra boete. Die let de volgende keer echt wel beter op hoor.

Het is trouwens ook aan de motorrijder zelf om beter op te letten en jezelf zichtbaar te maken, mensen kunnen er nu eenmaal niet veel aan doen dat ze je over het hoofd zien: YouTube: Invisibility Training for Motorcyclists

@bouwfraude wat jij nou zegt is natuurlijk onzin. Er zijn mensen die dom rijden en mensen die wel normaal rijden. En een compleet spectrum daar tussenin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Rukapul schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:42:
[...]

Eens met de heren hierboven trouwens dat je van motorrijlessen beter leert kijken, ook in de auto.
YouTube: Take Longer To Look For Bikes road safety advert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
chup5528 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:11:

Het is trouwens ook aan de motorrijder zelf om beter op te letten en jezelf zichtbaar te maken, mensen kunnen er nu eenmaal niet veel aan doen dat ze je over het hoofd zien: YouTube: Invisibility Training for Motorcyclists
Dit filmpje is zo ontzettend belangrijk. Zou iedere motorrijder en automobilist moeten kijken. De imperfectie van ons visuele systeem en brein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:27
Jelte schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:33:
Voor de duidelijkheid, ik reageer niet zo fel omdat hij een ongeluk heeft gehad met een motorrijder. Ik reageer zo fel, omdat de TS een poging doet om het boetebedrag naar beneden te krijgen, terwijl er iemand anders mogelijk altijd last van deze actie heeft.

Dat is not done.

Het gaat er toch om dat er recht wordt gesproken? Als 250 euro verkeerd lijkt, dan kun je dat prima vragen.

Om het te chargeren, had hij bij een boete van 100.000 ook niet mogen vragen of dat buiten proportioneel is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Automobilisten zijn blinde kippen die niet goed kijken }:O

Ik denk dat de gemiddelde motor rijder veel betere rijopleiding heeft gehad dan de automobilist. Zoek maar eens uit hoe een rijexamen van een motor eruit ziet en die van de auto. Waarom moet een motorrijder op een examen oefeningen doen als slalom, uitwijk manouvre, en nog veel meer. Terwijl een automobilist alleen een rondje hoeft te rijden en zolang er niks gebeurt is het goed. Ze zouden de automobilist ook eens rijvaardigheid bij calamiteiten moeten bijbrengen want daar ontbreekt het de meeste toch echt aan. Kijk maar naar de helden in de sneeuw :+

Als motor rijder leer je veel verder voor je uit te kijken en dus ook meer te anticiperen, de meeste automobilisten kijken niet verder dan 2 auto's voor zich als motor rijder kan je je dat niet eens gokken want dan ben je al snel een botsbal.

Dat je ook onder motorrijders debielen hebt daar zal niemand in je ongelijk geven, maar die heb je met automobilisten ook. En ook die houden zich spontaan aan de regels als oom agent in de buurt is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dit is om eerlijk te zijn net zo'n nonsens opmerking als de motorrijders die gelijk moord en brand roepen dat automobilisten moeten branden (die ik hier helaas ook al heb zien reageren). Het gros van de motorrijders rijdt netjes en beheerst en bij veel ongevallen is er net zoveel sprake van domme pech als bij ongevallen tussen auto's.
Oke, om een ander geluid te geven: ik ben een jaar of 8 geleden ook over het hoofd gezien op de motor en ben toen in de zijkant van een auto gereden. Die dame heeft toen ook een boete gekregen, ik kreeg nog een uitnodiging om bij de zitting aanwezig te zijn. Niet gedaan, maar wat mij betreft had ze geen boete hoeven krijgen. Ja, het was kut dat ik met een gebroken pols zat, maar kom op, het is een ongeluk en de bestuurder van de auto zal het al genoeg geld kosten zonder die extra boete. Die let de volgende keer echt wel beter op hoor.

@bouwfraude wat jij nou zegt is natuurlijk onzin. Er zijn mensen die dom rijden en mensen die wel normaal rijden. En een compleet spectrum daar tussenin.
Het vervelende is dat bij een ongeval met een motor, er vrijwel altijd direct sprake is van letsel. En dat maakt dat het een strafzaak wordt die door een rechter afgehandeld moet worden.

Als helaas ervaringsdeskundige allereerst richting iedereen (@VidaR-9, @-tom-562) die direct roept dat de TS beter uit had moeten kijken en blij mag zijn geen EMR opgelegd te hebben gekregen, kom op zeg. Ongelukken gebeuren helaas en daar is echt in het gros van gevallen echt geen sprake van opzet bij.
Ik heb een nagenoeg gelijk ongeluk gehad zo'n 9 jaar terug, ook uit een zijstraat komend een motorrijder over het hoofd gezien die in de zijkant van mijn auto is geklapt.

Er was geen sprake van haast, geen sprake van slecht zicht, geen sprake van druk, etc, etc. Het enige dat ik weet is dat ik stond te wachten om links af te slaan, links vrij was, rechts verkeer wat verder weg aankwam, links nog steeds vrij, rechts ook nog ik ga en het eerst volgende wat ik zag was een motor die vol in de rem ging en tegen de auto aan klapte, met helaas ook vergelijkbaar letsel tot gevolg bij de motorrijder.

Feit is dat een motor minder zichtbaar is (minder frontaal oppervlak, waardoor een motor eerder opgaat in de achtergrond).

Wat betreft de boete, ik ken niet alle omstandigheden, maar aangezien dit een ongeval met letsel was, is het normaal dat je naar de rechtbank moet en de rechter de strafmaat vaststelt. Dat kan van een voorwaardelijke straf tot zelfs gevangenis, afhankelijk van de mate waarin de rechter van mening is dat het een verwijtbaar feit betrof.
Ik kan niet voor de situatie van de TS spreken, daarvoor staan hiervoor domweg te weinig details. Maar ik weet wel dat ik in mijn geval alleen een voorwaardelijke straf heb gekregen (de lichtste veroordeling mogelijk). De rechter heeft in de uitspraak meegenomen dat ik géén verleden had, de tegenpartij niet bereikbaar was voor wederhoor (heeft nooit gereageerd op verzoeken van de politie én rechtbank) en de bewuste plek bekend staat als een plek waar motoren uit een slecht overzichtelijke bocht komen. Letterlijk heeft de rechter gezegd dat het een typisch geval was van op de verkeerde plek op het verkeerde moment zijn. Niet geheel onbelangrijk waarschijnlijk, ik heb 100% medewerking verleend gedurende het hele proces. Ik heb zelf gelijk 112 gebeld, voor zover mogelijk geholpen na het ongeval en ben volledig open en eerlijk geweest richting politie.
Waarom mijn straf verder zo licht was, weet ik verder niet, ik hield zelf rekening met echt wel een geldboete. Wat ik o.a. vermoed is dat de tegenpartij een flinke historie had met overtredingen (de persoon stond bekend als roekeloze rijder).

Heeft het zin om in beroep te gaan? Dat ligt er dus aan wat de rechter heeft gezegd en wat zijn motivatie was voor het bepalen van het geldbedrag. Persoonlijk vind ik €500 vrij fors als boete. Heb je een historie met geregistreerde boetes? Of is er iets uit de VOA gekomen wat verzwarend werkte in de schuldvraag?

Als laatste punt wat ik ervan heb geleerd is dat ik voorzichtiger ben geworden. Maar ook dat ik mij nog meer ben gaan storen aan motorrijders op bepaalde typen motoren die van "sportief" rijden houden op plaatsen waar dat niet verantwoord kan (bijvoorbeeld in de bebouwde kom, op smalle dijken of achteraf weggetjes).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 22:39
Themus schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:53:
Gevolg been en bekken gebroken.

Nu heb ik hier een boete van 500 euro voor ontvangen terwijl ik 249 had verwacht.
Iemand heeft een been en bekken gebroken door jouw toedoen en je zeurt om 500 euro 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 19:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

m2011 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 00:01:
[...]
Iemand heeft een been en bekken gebroken door jouw toedoen en je zeurt om 500 euro 🙄
500eu boete; niet 500eu schadevergoeding.

Tja; wat is de boete bij 'niet opletten/per ongeluk voorrang nemen'?
Dat het resultaat been/bekken gebroken is; kan TS verder ook niets aan veranderen.

Als die 500eu direct naar het slachtoffer ging; zou TS er potentieel ook niet moeilijk over doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Accretion op 09-04-2021 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Accretion schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 00:04:
[...]

Dat het resultaat been/bekken gebroken is; kan TS verder ook niets aan veranderen.
Maar het maakt wel dat de gevolgen van zijn fout veel erger zijn dan als er verder niets was gebeurt. Het is daarmee een zwaarder vergrijp. En of een boete echt zinvol is betwijfel ik ook, maar aan de andere kant snap ik wel dat ze dat doen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 217290 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:47:
[...]

Automobilisten zijn blinde kippen die niet goed kijken }:O

Ik denk dat de gemiddelde motor rijder veel betere rijopleiding heeft gehad dan de automobilist. Zoek maar eens uit hoe een rijexamen van een motor eruit ziet en die van de auto. Waarom moet een motorrijder op een examen oefeningen doen als slalom, uitwijk manouvre, en nog veel meer. Terwijl een automobilist alleen een rondje hoeft te rijden en zolang er niks gebeurt is het goed. Ze zouden de automobilist ook eens rijvaardigheid bij calamiteiten moeten bijbrengen want daar ontbreekt het de meeste toch echt aan. Kijk maar naar de helden in de sneeuw :+

Als motor rijder leer je veel verder voor je uit te kijken en dus ook meer te anticiperen, de meeste automobilisten kijken niet verder dan 2 auto's voor zich als motor rijder kan je je dat niet eens gokken want dan ben je al snel een botsbal.

Dat je ook onder motorrijders debielen hebt daar zal niemand in je ongelijk geven, maar die heb je met automobilisten ook. En ook die houden zich spontaan aan de regels als oom agent in de buurt is.
Als je als motorrijder verstandig bezig bent dan ben je constant bezig met naar mogelijk gevaar zoeken. Een stukje naar links gaan als je achter een auto zit en een tegemoetkomende auto wil gaan afslaan. Naar iedere auto kijken die mogelijk de weg op draait en of je wordt gezien. De vingers al op de remhendel leggen als je iets ziet dat mogelijk gevaar kan opleveren. Hoeveel mensen in de auto rijden op deze manier ? De meeste rijden op de automatische piloot rond en zijn nooit bezig met zoeken naar mogelijk gevaar. Als motorrijder moet je wel omdat je zo kwetsbaar bent. Los van de opleiding is de gemiddelde motorrijder veel meer bezig met rijden dan mensen in de auto die vaak genoeg totaal niet bezig zijn met rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Laatst online: 06:46
Helemaal mee eens, als motorrijder let je sws veel beter op omdat je kwetsbaarder bent. Uit ervaring weet ik dat je kansloos bent als je op een voorrangsweg rijdt, alles goed in de gaten houdt en ineens een auto toch de weg op rijdt omdat ‘hij/zij je niet gezien heeft’. En ik denk dat niemand vrolijk wordt als een motorrijder bij elke inrit stil gaat staan omdat iemand misschien doorrijd. En je hoeft echt geen 100 te rijden voor flinke schade aan je lichaam.
Ook ik heb allerlei trainingen gedaan en weet hoe het werkt (heb ook trainingen gedaan met politieagenten die in hun vrije tijd trainingen geven) en ongelukken gebeuren maar volgens mij is de vraag of de boete te hoog is....
Zoals eerder aangegeven, die 500euro ben je na een maand vergeten, ik hoop dat hetzelfde geldt voor de motorbestuurder.
Btw als er letsel is, dan komt er ook letselschade bij kijken. Ja, dat zijn beste flinke bedragen maar ik weet zeker dat iedereen dat zo weer inlevert als daarmee de restklachten weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
redwing schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:43:
[...]

Dit was ook mijn voornaamste punt. Motorrijders zijn niet standaard betere rijders, er zitten gewoon goede en slechte tussen net als bij automobilisten :P
Ikzelf heb ook wel eens een stukje gevlogen toen een auto me op een rotonde recht aankeek en gas gaf.... Gelukkig vloog ik ver genoeg om me in de lucht recht te kunnen draaien en koste het me alleen een goed geschaafd been. En tja, die had me ook echt niet gezien.
Ik heb zelf ook een motor(rijbewijs) en hoewel ik zeker kan beamen dat motorrijders niet standaard betere rijders zijn, is de opleiding (in ieder geval tegenwoordig) toch echt zeker wel beter.

Niet zo'n slappe hap als met de auto van... hier heb je je papiertje, leren rijden doe je maar in een barrel :+

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Na deze reacties gelezen te hebben vraag ik me toch af of het zinvol is om uberhaupt een boete uit te delen in dit soort gevallen. Er zijn blijkens de reacties hier veel, heel veelmensen die de boete als leergeld zien.
Volgens mij leert de gemiddelde reagerende Tweaker hier in deze draad helemaal niets, als ik dit zo lees.
Dan zou ik default een paar lessen als straf opleggen ipv een lullige boete...

Maar inderdaad, heb je al een bosje bloemen naar het slachtoffer gestuurd??

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-05 17:55
Wat een nare mensen in dit topic zeg. TS weet dondersgoed wat 'ie gedaan heeft maar mensen vinden het hier blijkbaar nodig om 'm een nog erger schuldgevoel aan te praten? Kom op.

Aan TS: ik zou de boete betalen en eventueel een bloemetje sturen naar de motorrijder, das het meeste wat je kan doen. Je moet het denk ik maar voor lief nemen dat je geen letsel hebt en zoals hierboven genoemd: die 500 euro ben je snel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
Accretion schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 00:04:
[...]

Voor deze situatie niet. Voor de toekomst wel, door beter te gaan opletten. Maar TS omschrijft het als "echt botte pech en een ongeluk". Dat ligt wat mij betreft in 1 lijn met zeuren over geld.

Betere aanpak zou zijn: niet zeuren over geld, maar zorgen dat je beter gaat rijden en opletten; daar de focus opleggen ipv de focus leggen op een paar euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

BFmango schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:47:
[...]

Financiële schade wordt uitbetaald door de verzekering. Alles dat niet (te vertalen naar) financiële schade is, is ook lastig te bewijzen. Als je fysio nodig hebt valt dat onder herstelkosten, ritjes erheen ook, maar als je een beetje verdrietig bent omdat je een jaartje niet goed kan lopen dan heb je in de meeste gevallen gewoon pech.

Je kan iemand wel aanklagen voor emotionele schade maar dat is veel lastiger, gelukkig is het zo dat de verzekering van de tegenpartij in principe alle financiële schade als direct gevolg vergoedt. Als jij hard kan maken dat een huishoudhulp nodig is als direct gevolg dan zou die daar ook onder kunnen vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m2011
wErudite schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:46:
Wat een nare mensen in dit topic zeg. TS weet dondersgoed wat 'ie gedaan heeft maar mensen vinden het hier blijkbaar nodig om 'm een nog erger schuldgevoel aan te praten? Kom op.
Een schuldgevoel is nergens voor nodig, maar er blijkt ook nergens uit dat TS beseft dat een ongeluk altijd kan gebeuren, maar dat het goed is om na te gaan of je manier van opletten en om je heen kijken wel goed/compleet is nadat zoiets gebeurt.

Nu lijkt de enige zorg van TS die 500 euro te zijn. TS noemt het "pech", en door die pech is hij nu 500 euro kwijt. Echt balen voor TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:44:
Na deze reacties gelezen te hebben vraag ik me toch af of het zinvol is om uberhaupt een boete uit te delen in dit soort gevallen.
Ik heb in de USA een ongeval gehad, meermaals overkop (oorzaak was dichte mist in de bergen). Ik heb toen een boete gekregen omdat ik over de volle lijn ben gegaan 8)7 Zinvol is het niet aangezien je al genoeg financiele last hebt door een ongeval, maar als je een fout maakt moet je met de gevolgen leven en erna niet lopen klagen.

Gewoon de boete betalen en verder gaan met je leven, zoals anderen al vermeld hebben is het leergeld en je "straf" omdat je niet goed hebt opgelet. Gaat een deel van dit geld ook niet naar een soort van slachtofferfonds? Of is dat enkel in Belgie bij de rechtbank. Anders steun je ook nog eens een goed doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 18:09

Part

Helemaal niets.....

Ik heb helaas ook eens een motorrijder aangereden.
Bij het links afslaan heb ik de motor rijder niet zien aankomen en klapte hij op de voorkant van de auto.

Ben natuurlijk direct naar hem toegegaan en was vervolgens erg druk met omstanders tegen houden die niets liever wilde doen dan zijn helm van zijn kop te trekken.

Wat mij nog goed bij staat is de rit in de politie auto met handboeien om en het proces-verbaal.
Daarna ben ik direct naar het ziekenhuis gegaan om de motorrijder te bezoeken. Gelukkig had hij alleen kneuzingen. Vervolgens heb ik hem nog een aantal keer gebeld om te informeren hoe het met hem ging en na een week was hij gelukkig weer de oude.

Hier heb ik nooit een boete voor gekregen. De kosten voor mij waren de schade aan de auto en de hogere premie van de verzekering.

Ik denk dat een boete ook geen verschil had gemaakt. Zo weet ik nu al niet meer wat de kosten van de premie verhoging was en de schade aan de auto zou ik ook niet meer weten. Maar het ziekhuis bezoek en de rit naar het politie bureau met proces-verbaal staat mij nog goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Xanthine schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:59:
[...]

Ik heb in de USA een ongeval gehad, meermaals overkop (oorzaak was dichte mist in de bergen). Ik heb toen een boete gekregen omdat ik over de volle lijn ben gegaan 8)7 Zinvol is het niet aangezien je al genoeg financiele last hebt door een ongeval, maar als je een fout maakt moet je met de gevolgen leven en erna niet lopen klagen.

Gewoon de boete betalen en verder gaan met je leven, zoals anderen al vermeld hebben is het leergeld en je "straf" omdat je niet goed hebt opgelet. Gaat een deel van dit geld ook niet naar een soort van slachtofferfonds? Of is dat enkel in Belgie bij de rechtbank. Anders steun je ook nog eens een goed doel.
Je slaat de spijker op zijn kop, in prncipe bedoelen we hetzelfde. Ik probeer aan te geven dat het 'leergeld' beter ingezet kan worden als kosten voor een bijscholingscursus..
Al antwoord op je vraag: uiteraard gaat in NL het boete bedrag 1 op 1 op de grote belastinghoop. Er is wel een fonds, ik geloof vanuit de verschillende verzekeraars, voor schade veroorzaakt door bijvoorbeeld doorrijders e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:02:
[...]
Ik probeer aan te geven dat het 'leergeld' beter ingezet kan worden als kosten voor een bijscholingscursus..
Ook grote voorstander hiervan. Met de motor deed ik elk jaar na de winter een rijvaardigheidscursus, en met de auto heb ik dit ook gedaan. Komen allerlei zaken aan bod zoals hoe te reageren in moeilijke situaties, zelfs bij een klapband bvb. Hoe goed je ook denkt dat je kan rijden, van zo'n cursus leer je altijd iets bij. Het probleem is dat de mensen die het nodig hebben zich hier te goed voor voelen of niet eens weten dat het bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:03

timovd

Voorsprong door techniek

Xanthine schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:59:
[...]

...
Had dan op z'n minst bezwaar gemaakt dat je op dat moment niet aan het rijden was. Over de kop gaan met de auto is niet het zelfde als rijden over de doorgetrokken streep.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:03

Bezulba

Formerly known as Eendje

wErudite schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:46:

Aan TS: ik zou de boete betalen en eventueel een bloemetje sturen naar de motorrijder, das het meeste wat je kan doen. Je moet het denk ik maar voor lief zien dat je geen letsel hebt en zoals hierboven genoemd: die 500 euro ben je snel vergeten.
Als de TS wist wat hij gedaan had zou hij niet een topic starten om onder een boete uit te komen.

En kom op zeg, tis 500 euro, geen 3 weken brommen, als je daar al ontzettend zielig van wordt....

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 18:09

Part

Helemaal niets.....

timovd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:08:
[...]

Had dan op z'n minst bezwaar gemaakt dat je op dat moment niet aan het rijden was. Over de kop gaan met de auto is niet het zelfde als rijden over de doorgetrokken streep.
Het gaat ook om het overschrijden van een doorgetrokken streep (niet over rijden). Dat mag ook niet op de kop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-05 13:57
Sterkte TS! Ik ben het eens met de meer genuanceerde meningen: betaal de boete en leer er van. Het lijkt er op dat je dat ook inziet.

Voor alle perfecte chauffeurs in dit topic: iedereen maakt fouten in het verkeer en vaak is het zonder gevolgen. Helaas voor TS en voornamelijk de motorrijder resulteerde een fout dit keer in een vervelend ongeval. In plaats van TS affakkelen kun je misschien beter dankbaar zijn dat iets dergelijks jou bespaard is gebleven. En blijven opletten natuurlijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Bezulba schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:11:
[...]

Als de TS wist wat hij gedaan had zou hij niet een topic starten om onder een boete uit te komen.

En kom op zeg, tis 500 euro, geen 3 weken brommen, als je daar al ontzettend zielig van wordt....
Ik lees toch echt dat hij niet zozeer onder de boete uit wil en zich echt wel bewust is van zijn rol in het ongeval, maar dat hij het boetebedrag erg hoog vind en vraagt wat de mogelijkheden zijn.

Om het voor je in perspectief te zetten, vervangende gevangenisstraf voor €500 is 10(!!!) dagen zitten. De vuistregel is namelijk voor iedere €50 1 dag: bron

Toen ik mijn ongeval kreeg, kon ik echt niet niet even €500 ophoesten en dat geldt voor heel veel mensen.

Modbreak:Ik wil dus ook geen opmerkingen meer zien in de trant van "Niet zeuren, gewoon betalen" en "haar schade valt niet in geld uit te drukken" die zijn ongepast en voegen niks toe.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:40
Xanthine schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:06:
[...]

Ook grote voorstander hiervan. Met de motor deed ik elk jaar na de winter een rijvaardigheidscursus, en met de auto heb ik dit ook gedaan. Komen allerlei zaken aan bod zoals hoe te reageren in moeilijke situaties, zelfs bij een klapband bvb. Hoe goed je ook denkt dat je kan rijden, van zo'n cursus leer je altijd iets bij. Het probleem is dat de mensen die het nodig hebben zich hier te goed voor voelen of niet eens weten dat het bestaat.
Dat mogen er meer doen. Bij de eerste zonnige dagen kijk ik altijd knarsetandend naar de interactie tussen roestige motorrijders en automobilisten die die weggebruikers ontwend zijn.

Het gros van de automobilisten mag wat mij betreft gewoon wekelijks een (preventieve) stroomschok gaan halen bij het lokale politiebureau.
Als je ander verkeer niet gezien hebt onder normale omstandigheden ben je gewoon niet 100% bezig met autorijden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
Raymond P schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:36:
[...]
Als je ander verkeer niet gezien hebt onder normale omstandigheden ben je gewoon niet 100% bezig met autorijden.
Deze week heb ik 4x moeten uitwijken voor tegenliggers die op hun telefoon bezig waren en op mijn rijvak kwamen... Ik doe wel 4000km per maand, maar dan nog :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat zeg ik ook niet, in een auto moet je een altijd gordel om, kreukelzones zijn verbeterd met meer gewicht tot gevolg er zijn inmiddels airbags rondom met als nadeel verminderd zicht rondom door dikkere a-stijlen.
Motorrijders hebben totaal geen bescherming, ja een pak om hopelijk het vel heel te houden als ze over de weg schuren. Een helm om de identificatie te vergemakkelijken als het mis gaat.
Bij een ongeluk heeft een motorrijder altijd letsel. Motoren zijn minder goed zichtbaar, er zijn types die in de dode hoek blijven hangen en alles in het zwart helpt ook niet voor de zichtbaarheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Waarom blijft jullie maar door reageren , TS heeft allang aangegeven dat het voor hem nu duidelijk is hoe het zit maar toch maar door blijven "hakken," en dingen erbij halen over rijstijl van automobilisten/motorrijders , gooi dit topic gewoon dicht er komt met al die betweters hier toch niets zinnigs meer te staan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]
Dat mogen er meer doen. Bij de eerste zonnige dagen kijk ik altijd knarsetandend naar de interactie tussen roestige motorrijders en automobilisten die die weggebruikers ontwend zijn.

Het gros van de automobilisten mag wat mij betreft gewoon wekelijks een (preventieve) stroomschok gaan halen bij het lokale politiebureau.
Tja, maar wederom kun je de boel ook net zo goed omdraaien. Hoeveel motorrijders wel niet verleerd zijn om te rijden gedurende de winter? Het zal niet de eerste keer zijn dat ik er eentje voor laat omdat hij duidelijk niet fatsoenlijk tijdig kan remmen.
deepbass909 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:25:
[...]

Toen ik mijn ongeval kreeg, kon ik echt niet niet even €500 ophoesten en dat geldt voor heel veel mensen.
Het is een hoog bedrag, maar je moet kijken of het overeenkomt met wat er is gebeurt. TS vergelijkt het met de standaard boete voor het niet voorrang verlenen (€249), maar in dit geval is het met letsel en is het gebruikelijk dat de boete hoger is. In dit geval schat ik dan ook dat hij de boete beter gewoon kan betalen, tenzij hij het echt moeite zou hebben om het te betalen. Als je dat nl. kunt aantonen wil een rechter daar nog wel eens rekening mee houden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Amras schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:17:
Sterkte TS! Ik ben het eens met de meer genuanceerde meningen: betaal de boete en leer er van. Het lijkt er op dat je dat ook inziet.

Voor alle perfecte chauffeurs in dit topic: iedereen maakt fouten in het verkeer en vaak is het zonder gevolgen. Helaas voor TS en voornamelijk de motorrijder resulteerde een fout dit keer in een vervelend ongeval. In plaats van TS affakkelen kun je misschien beter dankbaar zijn dat iets dergelijks jou bespaard is gebleven. En blijven opletten natuurlijk.
Er bestaan geen perfecte chauffeurs. En als ze al bestaan, vind je ze zeker niet in dit topic ;)

Het gaat erom dat je inzicht hebt in de oorzaken van een ongeluk. En ik hoop dat TS tot het inzicht komt, dat het geen domme pech was, maar dat hij (waarschijnlijk) niet goed gekeken heeft. Dat is de eerste stap 1 in het leerproces om een betere chauffeur te worden: van onbewust onbekwaam, naar bewust onbekwaam.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/5a/bd/30/5abd3086ee0c49ca05b0a17e44b30638--stephen-covey-coaching.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:36

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]
Soms ben je gewoon verstrooid, wordt je afgeleid of vergeet je wel eens iets. We zijn nog altijd met zen allen mensen en we maken fouten. Ik heb gisteren zelf ook een zware fout gemaakt, gelukkig zonder gevolgen. Was ik niet met het autorijden bezig? Jawel, dat was ik wel. Ik was tot stilstand gekomen aan het stopbord, kijk naar links, zie geen verkeer aankomen, kijk naar rechts, zie meerdere wagens aankomen en als ik daar een gaatje zie aankomen vergeet ik voor een keer naar links te kijken om te zien of daar alles nog vrij is. Ik vertrek en met dat ik mijn hoofd naar links draai merk ik mijn fout op daar er wel degelijk een wagen van links komt. Alle twee op de remmen en ik terug netjes achteruit.

Een fout die we nu weer niet snel zullen maken omdat die weer vers in het geheugen zit. Maar het is niet alsof ik niet met het autorijden bezig was. Ik was niet op de GSM bezig, ik was niet naar de radio aan het luisteren, ik was op zoek naar een mogelijkheid om terug in beweging te komen.

Neemt niet weg dat ik op diezelfde rit nog door meerdere andere wagens ook weer zelf van de baan werd gereden. Geen idee wat er mis was gisteren middag. Ik kom door een S-bocht en er komt een lichte vrachtwagendie ipv de bocht wat rustiger te nemen zodat deze op zijn weghelft blijft in het midden van de baan rijdt in die bocht waardoor ik naast de baan moest gaan. En achter die vrachtwagen reed een mini die net hetzelfde deed. En ook een kilometer verderop bleef een bestelbus netjes in het midden van de baan rijden waardoor ik opnieuw de berm mocht gaan opzoeken met mijn rechterwielen om halverwege mijn rit nog eens te mogen uitwijken voor een Tesla die achterwaarts van een oprit van een woning komt gereden zonder zicht op de baan.

Ik daag je daarom uit om eens een dag 100% zonder fouten te rijden. De kans dat je dat lukt lijkt mij heel klein te zijn. Het is eenvoudig om met een beschuldigende vinger naar anderen te wijzen, gewoon omdat we vaak onze eigen fouten niet eens zien en opmerken. Fouten die er gegarandeerd zullen zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:52

Honesty

kattenneus!

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig wat de rechter doet als het slachtoffer pleit voor straffeloosheid. Ik ben ook weleens slachtoffer geweest van een kopstaart, ik was de voorste dus onschuldig maar slecht weer, file vorming, vrijdagmiddag, ik kon toen ook nog net op het laatste moment remmen.
zelfs met letsel had ik dan gewoon gepleit voor geen straf. Ongelukken gebeuren nou eenmaal aan de andere kant iemand die mij snijdt zal ik zelfs civiel voor de rechter slepen om zijn straf hoger uit te laten komen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:36

Blokker_1999

Full steam ahead

Honesty schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:02:
Ik ben trouwens wel nieuwsgierig wat de rechter doet als het slachtoffer pleit voor straffeloosheid. Ik ben ook weleens slachtoffer geweest van een kopstaart, ik was de voorste dus onschuldig maar slecht weer, file vorming, vrijdagmiddag, ik kon toen ook nog net op het laatste moment remmen.
zelfs met letsel had ik dan gewoon gepleit voor geen straf. Ongelukken gebeuren nou eenmaal aan de andere kant iemand die mij snijdt zal ik zelfs civiel voor de rechter slepen om zijn straf hoger uit te laten komen.
Meeste rechters zullen in de mate van het mogelijke rekening houden met zo een vraag als het zo ver zou komen. Alleen zit je vaak met minimum straffen als iemand toch schuldig wordt bevonden en de schuldvraag beantwoorden is voor vele partijen (o.a. verzekeringsmaatschapijen) dan ook weer zeer belangrijk. Want stel je voor dat er vanuit wettelijk oogpunt geen schuldige zou zijn, dan draait iedereen voor zijn/haar eigen kosten op, en dat wil je vaak ook weer niet, zeker niet als je zelf wel op tijd stil stond.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

redwing schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:51:
[...]

Het is een hoog bedrag, maar je moet kijken of het overeenkomt met wat er is gebeurt. TS vergelijkt het met de standaard boete voor het niet voorrang verlenen (€249), maar in dit geval is het met letsel en is het gebruikelijk dat de boete hoger is. In dit geval schat ik dan ook dat hij de boete beter gewoon kan betalen, tenzij hij het echt moeite zou hebben om het te betalen. Als je dat nl. kunt aantonen wil een rechter daar nog wel eens rekening mee houden.
Zo zwart-wit is het dus niet. Ik heb vrijwel hetzelfde meegemaakt (vergelijkbaar letsel bij de motorrijder) en heb geen boete opgelegd gekregen. Terwijl het overduidelijk was dat ik technisch gezien geen voorrang had verleend (m'n achterwielen stonden nog op de haaientanden).
Ik heb de tegenpartij nooit meer gesproken buiten het moment direct na het ongeval (maar op dat moment kwam er weinig zinnigs uit), ondanks pogingen vanuit mijn kant. Maar mijn vermoeden is dat het deels roekeloos rijden van de tegenpartij is geweest (hard optrekken vlak voor een slecht overzichtelijk punt, versterkt door de reputatie van de bewuste rijder) en onwennigheid (eerste rit na de winter). Hij is in ieder geval onderuit gegaan tijdens het remmen en met +/- 30km/u tegen de auto geklapt (volgens het rapport van de VOA) tussen de auto en motor in. Ongelukkig ongeval waarbij de motorrijder ook nog eens op de meest nare plek terecht kwam. De rillingen lopen nog steeds over m'n rug, ook al het is inmiddels 10 jaar (en 2 weken) terug en ik ben zelf vooral blij dat de motorrijder het op de eerste plaats heeft overleefd.

De vraag is of 1 er opzet/roekeloosheid/verwijtbaarheid in het spel was en 2 of het te voorkomen was geweest.

Daarom kan je in deze casus zonder het hele dossier te kennen ook echt niet zeggen of die €500 terecht is of niet. Er zijn zoveel factoren die verzachtend kunnen werken, die ook echt wel oprecht kunnen zijn.
Blokker_1999 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:10:
[...]

Meeste rechters zullen in de mate van het mogelijke rekening houden met zo een vraag als het zo ver zou komen. Alleen zit je vaak met minimum straffen als iemand toch schuldig wordt bevonden en de schuldvraag beantwoorden is voor vele partijen (o.a. verzekeringsmaatschapijen) dan ook weer zeer belangrijk. Want stel je voor dat er vanuit wettelijk oogpunt geen schuldige zou zijn, dan draait iedereen voor zijn/haar eigen kosten op, en dat wil je vaak ook weer niet, zeker niet als je zelf wel op tijd stil stond.
Minimale straf was in mijn geval een geldboete van €300 of 6 dagen hechtenis voor 2 jaar voorwaardelijk. In de bewoording van de rechter was dit, gelet op andere zaken, het minimale. Helaas ontvang je alleen bij de uitspraak niet de achterliggende motivatie, alleen de strafmaat.

Maar wat ik al eerder aangaf, de hoogte is mede afhankelijk van je verleden. Zou ik in de 2 jaar na de uitspraak weer een vergelijkbaar ongeval hebben gehad, dan zou ik zeker een boete opgelegd hebben gekregen en van mijn advocaat begreep ik dat deze dan in de regel het dubbele zou zijn van de voorwaardelijke (waarbij de voorwaardelijk niet geclaimd wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-05 16:41

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Er zijn natuurlijk ook motorrijders die er kennelijk van alles aan doen om niet gezien te worden. Dat zit hem niet alleen in de kleding en verlichting.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Part schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:01:

....

Daarna ben ik direct naar het ziekenhuis gegaan om de motorrijder te bezoeken. Gelukkig had hij alleen kneuzingen. Vervolgens heb ik hem nog een aantal keer gebeld om te informeren hoe het met hem ging
....
Ik weet niet of de TS nog meeleest maar heeft hij nog contact met het slachtoffer?
Zou hem willen adviseren om met een fikse bos bloemen bij haar op bezoek te gaan.

Wel eerst even navragen of ze dat op prijs stelt, niet zomaar onaangekondigd gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:40
redwing schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:51:
[...]

Tja, maar wederom kun je de boel ook net zo goed omdraaien. Hoeveel motorrijders wel niet verleerd zijn om te rijden gedurende de winter? Het zal niet de eerste keer zijn dat ik er eentje voor laat omdat hij duidelijk niet fatsoenlijk tijdig kan remmen.
Eens. Daarom ook de suggestie om een rijvaardigheidscursusje te doen na de winter zoals @Xanthine aangeeft.

@Blokker_1999 Je was dus voldoende bezig met autorijden om je fout te herstellen. Je hebt de ander gezien en hebt een ongeluk kunnen voorkomen. Maar als zo'n basisprocedure niet goed gaat, om wat voor reden dan ook, ben je gewoon niet 100% bezig met rijden.
Of je 100% is niet toereikend, als je je verstrooid voelt zou je eigenlijk geen voertuig moeten besturen.

Ik rij niet foutloos en dat gaat ook niet lukken, en na een hoop (schadevrije) kilometers op de weg doe ik nog steeds mijn eigen rijgedrag evalueren.
Een heilig boontje / moraalridder ben ik ook niet in m'n blauwe BMW met grote motor. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
@deepbass909 Tuurlijk is het niet zo zwart-wit, maar meestal wordt die keuze al door de agent gemaakt die al dan niet de bekeuring uitschrijft. In jouw geval was het schijnbaar een bekende van de politie en zal de politie daarom geen bekeuring hebben uitgeschreven. Voor de rechter zie ik echter maar zelden gebeuren dat ze tegen de constatering van de politie ingaan. Vandaar ook dat ik niet snel zie gebeuren dat ze die boete echt aan gaan passen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSJerra
  • Laatst online: 20-05 12:33
[...]

Ik ben het niet helemaal met je eens, er zullen uiteraard uitzonderingen zijn maar dr meeste automobilisten kijken 1 a 2 auto’s voor hun. Een motorrijder als ikzelf (er zijn er ook bij die dat niet doen) kijkt minimaal zo ver als de horizon strekt omdat er in je achterhoofd zit dat je 100 keer kwetsbaarder bent op een motorfiets als in een auto.

Voor TS iniedergeval van geluk dat de motorrijdster niet ging “dakrand happen” oftewel nek breken... 500 euro voor lief nemen als duur leergeld is mijn mening

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-05 16:37

steveman

Comfortabel ten onder

Nijl schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:34:
[...]

Er zijn natuurlijk ook motorrijders die er kennelijk van alles aan doen om niet gezien te worden. Dat zit hem niet alleen in de kleding en verlichting.
Het aantal totale idioten die ik tegenkom, zwarte kleding, zwarte motor (okay, heb ik ook, al met wat witte accenten)... en dan met laagstaande zon lekker zonder dimlicht rijden 8)7 Liefst ook nog in bebost gebied...

Doe je @#$%^#$% licht aan. Ik geef dan even groot licht, en zij maar zwaaien naar me :F

Je kunt het jezelf ook onnodig gevaarlijk maken...

Liever:

-altijd dimlicht aan (geen groot licht)
-beetje zijwaards bewegen in je strook als er verkeer klaar staat de weg op te draaien
-is compleet zwart nou echt nodig?
-kijkenkijkenkijkenkijkenkijkenkijkenkijkenkijkenkijken
-als je een herriepijp nodig denkt te hebben voor de veiligheid ben je te schijterig om motor te rijden.

/ot

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
FSJerra schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:44:
[...]

Ik ben het niet helemaal met je eens, er zullen uiteraard uitzonderingen zijn maar dr meeste automobilisten kijken 1 a 2 auto’s voor hun. Een motorrijder als ikzelf (er zijn er ook bij die dat niet doen) kijkt minimaal zo ver als de horizon strekt omdat er in je achterhoofd zit dat je 100 keer kwetsbaarder bent op een motorfiets als in een auto.
Ik kom meestal andere motorrijders tegen.... :P En zoals ik al zei geloof ik best dat gemiddeld gezien een motorrijder iets beter kijkt/rijdt, want die heeft een extra rijcursus gehad. Maar generaliseren dat motorrijders zoveel beter rijden vind ik toch echt te ver gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-05 10:04
Ze mogen de gemiddelde motorrijder dit ook wel aanleren, dat ze soms niet gezien worden. Hoe vaak die waanzinnige toeren uithalen.. en dan klagen als je geschept wordt (niet relevant voor OP zijn situatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-05 16:41

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

steveman schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:51:
[...]

Het aantal totale idioten die ik tegenkom, zwarte kleding, zwarte motor (okay, heb ik ook, al met wat witte accenten)... en dan met laagstaande zon lekker zonder dimlicht rijden 8)7 Liefst ook nog in bebost gebied...

Doe je @#$%^#$% licht aan. Ik geef dan even groot licht, en zij maar zwaaien naar me :F

Je kunt het jezelf ook onnodig gevaarlijk maken...

Liever:

-altijd dimlicht aan (geen groot licht)
-beetje zijwaards bewegen in je strook als er verkeer klaar staat de weg op te draaien
-is compleet zwart nou echt nodig?
-kijkenkijkenkijkenkijkenkijkenkijkenkijkenkijkenkijken
-als je een herriepijp nodig denkt te hebben voor de veiligheid ben je te schijterig om motor te rijden.

/ot
De plaats op de weg is zo belangrijk. Hoe vaak zie je niet dat motorrijders dicht op hun voorganger rijden. Lekker dicht achter een truck. En als ze moeten stoppen bij een verkeerslicht, dan laten ze helemaal geen ruimte voor zich over om weg te kunnen rijden (vluchten) voor het geval een achteropkomende bestuurder ze over het hoofd ziet.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:33

LankHoar

Langharig tuig

Dit precies. De stelling dat iedereen die heir reageert (of ieder ander mens) ook fouten maakt in het verkeer, zal zeker correct zijn. Mensen maken nou eenmaal fouten, en zelfs robots doen dat. Dat kan door onbewuste onoplettendheid zijn (bv dat motorrijders minder opvallen ivm minder massa en onze hersenen dat niet gewend zijn en vooral op auto's scannen), externe factoren (bv. uitwijken voor een dier, mechanisch probleem) of onbenulligheid (maw roekeloos rijgedrag). Ik vind het apart dat er blijkbaar verhoogde boetes gegeven worden voor onbewuste onoplettendheid wanneer er een ongeluk is gebeurd. Enkel in het laatste geval, dus verwijtbare onoplettendheid, zou er m.i. extra gestraft moeten worden. Vergissen is menselijk, right?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.