bouwfraude schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:05:
Motorrijders zijn roekeloos, ze zoeken het gevaar op, stuiven op rotondes af en vinden het gek dat ze over het hoofd gezien worden. Ze hebben geen kreukelzone en zie die krassen maar eens uit je lak te krijgen.
Voorrang moet je krijgen niet nemen. Dat geld ook voor motorrijders.
Dit is om eerlijk te zijn net zo'n nonsens opmerking als de motorrijders die gelijk moord en brand roepen dat automobilisten moeten branden (die ik hier helaas ook al heb zien reageren). Het gros van de motorrijders rijdt netjes en beheerst en bij veel ongevallen is er net zoveel sprake van domme pech als bij ongevallen tussen auto's.
chup5528 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:11:
Oke, om een ander geluid te geven: ik ben een jaar of 8 geleden ook over het hoofd gezien op de motor en ben toen in de zijkant van een auto gereden. Die dame heeft toen ook een boete gekregen, ik kreeg nog een uitnodiging om bij de zitting aanwezig te zijn. Niet gedaan, maar wat mij betreft had ze geen boete hoeven krijgen. Ja, het was kut dat ik met een gebroken pols zat, maar kom op, het is een ongeluk en de bestuurder van de auto zal het al genoeg geld kosten zonder die extra boete. Die let de volgende keer echt wel beter op hoor.
Het is trouwens ook aan de motorrijder zelf om beter op te letten en jezelf zichtbaar te maken, mensen kunnen er nu eenmaal niet veel aan doen dat ze je over het hoofd zien:
YouTube: Invisibility Training for Motorcyclists
@
bouwfraude wat jij nou zegt is natuurlijk onzin. Er zijn mensen die dom rijden en mensen die wel normaal rijden. En een compleet spectrum daar tussenin.
Het vervelende is dat bij een ongeval met een motor, er vrijwel altijd direct sprake is van letsel. En dat maakt dat het een strafzaak wordt die door een rechter afgehandeld moet worden.
Als helaas ervaringsdeskundige allereerst richting iedereen (@
VidaR-9, @
-tom-562) die direct roept dat de TS beter uit had moeten kijken en blij mag zijn geen EMR opgelegd te hebben gekregen, kom op zeg. Ongelukken gebeuren helaas en daar is echt in het gros van gevallen echt geen sprake van opzet bij.
Ik heb een nagenoeg gelijk ongeluk gehad zo'n 9 jaar terug, ook uit een zijstraat komend een motorrijder over het hoofd gezien die in de zijkant van mijn auto is geklapt.
Er was geen sprake van haast, geen sprake van slecht zicht, geen sprake van druk, etc, etc. Het enige dat ik weet is dat ik stond te wachten om links af te slaan, links vrij was, rechts verkeer wat verder weg aankwam, links nog steeds vrij, rechts ook nog ik ga en het eerst volgende wat ik zag was een motor die vol in de rem ging en tegen de auto aan klapte, met helaas ook vergelijkbaar letsel tot gevolg bij de motorrijder.
Feit is dat een motor minder zichtbaar is (minder frontaal oppervlak, waardoor een motor eerder opgaat in de achtergrond).
Wat betreft de boete, ik ken niet alle omstandigheden, maar aangezien dit een ongeval met letsel was, is het normaal dat je naar de rechtbank moet en de rechter de strafmaat vaststelt. Dat kan van een voorwaardelijke straf tot zelfs gevangenis, afhankelijk van de mate waarin de rechter van mening is dat het een verwijtbaar feit betrof.
Ik kan niet voor de situatie van de TS spreken, daarvoor staan hiervoor domweg te weinig details. Maar ik weet wel dat ik in mijn geval alleen een voorwaardelijke straf heb gekregen (de lichtste veroordeling mogelijk). De rechter heeft in de uitspraak meegenomen dat ik géén verleden had, de tegenpartij niet bereikbaar was voor wederhoor (heeft nooit gereageerd op verzoeken van de politie én rechtbank) en de bewuste plek bekend staat als een plek waar motoren uit een slecht overzichtelijke bocht komen. Letterlijk heeft de rechter gezegd dat het een typisch geval was van op de verkeerde plek op het verkeerde moment zijn. Niet geheel onbelangrijk waarschijnlijk, ik heb 100% medewerking verleend gedurende het hele proces. Ik heb zelf gelijk 112 gebeld, voor zover mogelijk geholpen na het ongeval en ben volledig open en eerlijk geweest richting politie.
Waarom mijn straf verder zo licht was, weet ik verder niet, ik hield zelf rekening met echt wel een geldboete. Wat ik o.a. vermoed is dat de tegenpartij een flinke historie had met overtredingen (de persoon stond bekend als roekeloze rijder).
Heeft het zin om in beroep te gaan? Dat ligt er dus aan wat de rechter heeft gezegd en wat zijn motivatie was voor het bepalen van het geldbedrag. Persoonlijk vind ik €500 vrij fors als boete. Heb je een historie met geregistreerde boetes? Of is er iets uit de VOA gekomen wat verzwarend werkte in de schuldvraag?
Als laatste punt wat ik ervan heb geleerd is dat ik voorzichtiger ben geworden. Maar ook dat ik mij nog meer ben gaan storen aan motorrijders op bepaalde typen motoren die van "sportief" rijden houden op plaatsen waar dat niet verantwoord kan (bijvoorbeeld in de bebouwde kom, op smalle dijken of achteraf weggetjes).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier