Inschatten van huis prijs regio Delft / Ypenburg

Pagina: 1
Acties:
  • 553 views

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:11

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wat zijn de bronnen van koop activiteiten van huizen in een regio (die heet referentiepanden)
- Een makelaar heeft gegevens van RealWorks naar mij laten zien
- Een andere makelaar heeft een andere bron, misschien van VBO naar mij laten zien.

De volgende gegevens, is om referentie panden van een woning met het adres Kristalweg 70, Delft (bouwjaar 1994), alle die huizen zijn rond 1994 gebouwd

https://drive.google.com/...VgJg3rbW/view?usp=sharing

Een andere gegevens, is om referentie panden van een andere woning met het adres Metelerkampstraat 211 (bouwjaar 2018), Rijswijk, alle die referentie huizen zijn recent gebouwd

https://drive.google.com/...8hkjWTkq/view?usp=sharing

Mijn vragen:
- Zijn de geindexeerd prijzen in die 2 Google Sheet recent of zijn ze minder goed dan die van RealWorks ?

- Klopt het dat die geindexeerd prijzen zijn alleen de "ingeschatteerd gemiddeld" voor een woning, dit is lager dan een echt aanschaf prijs als er meer geinteresseerd partijen zijn, en is hoger dan een echt aanschaf prijs als er weinig geinteresserd partijen zijn.

Bedankt

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:11

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
[Ik kopie hier de 2e pagina van die Google Sheets]

Toelichting Geindexeerde Verkoopprijs

Welke waarde wordt berekend?
De waarde die berekend wordt is gebaseerd op de gemiddelde prijsstijging in een regio (op provincie niveau). De waarde geeft dus meer een trend aan dan dat deze direct gebruikt kan worden om de waarde van een woning te bepalen. Niettemin is de berekende waarde zeer nuttig ter ondersteuning van een vastgoedprofessional om de juiste waarde te berekenen.

Op basis van welke gegevens wordt de berekening gemaakt?
Bij de berekening wordt uitgegaan van de kwartaal gegevens van het CBS. Vanaf 1996 wordt de gemiddelde prijsstijging per regio bijgehouden. Deze is verwerkt in een index waarbij het jaar 2015 als 100 wordt aangehouden. Deze tabel wordt algemeen gezien als het beste uitgangspunt om gemiddelde prijsstijgingen te berekenen.

Het CBS loopt altijd enige maanden achter. Wanneer u een peildatum neemt die later is dan een datum bekend bij het CBS wordt uitgegaan van het laatst bekende kwartaal bij het CBS.

Waarom wordt er geen rekening gehouden met het type woning?
Prijspeilcijfers per type woning zijn alleen beschikbaar op landelijk niveau en niet op regionaal niveau. De verschillen tussen landelijk en regionale cijfers zijn echter dusdanig dat het geen zin heeft deze te gebruiken.

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

7 topics inmiddels om 1 huis te kopen?

Ey!! Macarena \o/

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tja na Q4 zijn de prijzen ook nog eens met max 10% toegenomen, wat ik zie staan ziet er plausibel uit.

Maar wat wil je weten?

Als jij een huis wilt kopen moet je neerleggen wat de verkoper vindt wat ie er voor moet krijgen, niet wat jij denkt dat het waard is voor de verkoper. Wel kan je dan bepalen wat jij het maximaal waard vindt, maar dat wil niet zeggen dat je het daarmee krijgt.

Verkoper wilt 350000
Jij vindt het 320000 waard
verkoper zegt... dikke doei, iemand anders biedt 370000

Zo werkt de markt nu, al helemaal in de randstad.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:09

Tazzios

..

nemcuon schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:47:
...
Mijn vragen:
- Zijn de geindexeerd prijzen in die 2 Google Sheet recent of zijn ze minder goed dan die van RealWorks ?

- Klopt het dat die geindexeerd prijzen zijn alleen de "ingeschatteerd gemiddeld" voor een woning, dit is lager dan een echt aanschaf prijs als er meer geinteresseerd partijen zijn, en is hoger dan een echt aanschaf prijs als er weinig geinteresserd partijen zijn.

Bedankt
antwoord voor beide vragen: Voor de statisticus heel leuk al dat cijfer materiaal maar nutteloos indien je zelf een huis gaat het kopen daar geld wat de gek er voor heeft.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RaZ schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:49:
7 topics inmiddels om 1 huis te kopen?
Dat inderdaad. TS is heftig op zoek naar een woning rondom Den Haag voor een bepaalde datum.

Eén troost, hoe dichter bij die datum hoe vloeibaarder je wensen en eisen zullen zijn. Spelen met Excel sheetjes en m2/m3 prijzen is leuk, maar in die regio heb je gewoon de plicht om serieus geld mee te nemen wil je uberhaupt een kans maken.

Tip voor TS: Probeer eerst maar eens een bezichtiging te regelen en vraag dan aan je aankoopmakelaar voor welk bod er iets mogelijk is.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54
Modbreak:Volgens mij open je elke keer een nieuw topic, maar kijk je niet in het topic wat over de aankoop van een woning gaat. Ervaring met huis kopen - Deel 8

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.