Grote keukenmachine aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• betwetor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 15:40
We hebben/hadden een Siemens keuken machine met een lading mogelijkheden.
Ik dacht een aardige koop te hebben gedaan.
Sterke motor, functies die we ook allemaal wel zouden gebruiken, en mijn moeder had er ook zoeen van decennia of 2 oud die pas kapot ging tijdens DIY chemie experiment.
Echter werd het me al snel duidelijk dat dit ding niet anders was dan de vele goedkope Chinese apparaten.
De bakken van een hard soort plastic dat scheurtjes krijgt bij elk gebruik. De opklopper die alleen maar keihard kan vanwege een domme overbrenging. De blender (ook van dat slechte plastic) ging dan lang niet snel genoeg om te blenden.
Sommige onderdelen, zoals de citruspers zeef leek dan weer onverwoestbaar en van totaal ander materiaal.
Ook de aandrijving was wel stevig, en ook van iets anders gemaakt.
Maar nu is echt alles kapot of kapot aan het gaan (behalve die citruszeef en de motor).
En nu wil ik wat goeds kopen. Iets dat gemaakt is voor het leven. Net als m'n electrische gereedschappen bijvoorbeeld.
Duurzaam groot en fijn in gebruik.
Maar ik heb geen idee wat nou echt goed is.
Wat ik vaak gebruik zijn het hakken van groenten, kaas schaven, opkloppen (als het zou werken), beslag en deeg maken.
Na twee Magimix blenders elke maand te hebben gerepareerd (we gebruiken de blender bijna dagelijks). Zo'n Chinees ding gekocht.
Veel te veel herrie, maar het gaat maar niet defect. Dus die functie hoeft niet.
Ik denk achteraf dat dat ook alleen met een versnellingsbak te combineren is met een keukenmachine.

Het hoeft niet goedkoop, maar de prijs moet kloppen.
Die Siemens en Magimix hebben me laten zien dat prijs en merk weinig zeggend zijn.
NB. Wanneer de Magimix het deed, was het wel een fijn ding. Het voelde goed afgewerkt. Het maakte niet veel herrie enz.
Dus die gebruikservaring zoek ik, maar dan dat het niet telkens kapot gaat, en in keukenmachine vorm.
Made in EU is een dikke bonus.

Vanzelfsprekend ben ik eerst gaan zoeken naar reviews, maar dat lijkt zinloos.
Amazon heeft alles in de tang.
Letterlijk geen review die ik vond had ook maar de schijn van onafhankelijkheid.
Meerdere sites gebruiken zelfs de Amazon reviews als bron, zonder dus zelf de apparaten te gebruiken.

Alle reacties

• podloot
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-10 21:41
dit had een heel goed topic kunnen zijn - heb zelf onze magimix blender kapot - ineens deed hij het niet meer - na wel jaren tevreden gebruik, mooie glazen kan ook - kan geen nieuwe printplaat vinden om hem te repareren

• Woontips
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 14-10 11:43
Ik snap precies wat je bedoelt. Na een paar apparaten die steeds stukgaan wil je gewoon iets dat goed voelt en blijft werken.

Als je iets zoekt voor de lange termijn, dan is de Ankarsrum Assistent Original echt een topper. Die wordt in Zweden gemaakt, volledig van metaal, en voelt als professioneel gereedschap. Stil, krachtig en ideaal voor zwaar deeg of beslag. Veel mensen gebruiken hem al jaren zonder enig probleem.

De Kenwood Chef of Titanium is ook een hele goede keuze. Iets traditioneler, maar degelijk, veelzijdig en makkelijk uit te breiden met accessoires. Reserveonderdelen zijn goed te krijgen en hij kan dagelijks gebruik prima aan.

Kort gezegd: wil je iets dat letterlijk tientallen jaren meegaat, ga voor de Ankarsrum. Wil je iets flexibeler en iets vriendelijker geprijsd, kies de Kenwood. Beide geven weer dat solide gevoel dat je bij moderne keukenmachines vaak mist.

Bekend van de FB groep en van https://woon.tips/blog

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-10 10:02
Kijk eens naar de BOSCH MUM series. Hier en bij familie draaien meerdere van deze machines naar volle tevredenheid.
Ze zijn uitbereidbaar en je kunt er de wereld aan machines voor krijgen. Hier draait een series 5 waar 1-2 x per week brooddeeg mee gemaakt wordt, regelmatig taarten en de gehaktmolen en groentesnijders dit seizoen ook aardig aan het werk zijn.
Je kunt ze van plastic tot semi profesioneel kopen, het ligt eraan welke serie je koopt (2,4,5,6,8)

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• betwetor
Ik startte dit topic een paar jaar geleden. Grappig dat het nu tractie krijgt.
Ik ben uiteindelijk gegaan voor een Kenwood Prospero+ gegaan. Van ongeveer 300 euro.
Net zulk Chinees spul als de rest. We zijn aan de 3e meng mixerbak toe. Al die lipjes breken af na een paar keer in de vaatwasser.
De schaaf schijven zitten niet stabiel waardoor een goed deel van de wortels of kaas bijvoorbeeld op de schijf achter blijft, en soms komt de schijf tegen de deksel waardoor je plastic in je eten hebt.
De vleesmolen is van een zink legering. Waardoor het zwart afgeeft na 1 keer in de vaatwasser.
Heel frustrerend.
Omdat het niet hoeft. Het aandrijfas staafje bijvoorbeeld is van super stabiel spul. Lexaan bestaat al een tijdje.
Duidelijk planned obsolescence.
Dat ankersrum ga ik bekijken.
We zijn ook aan het plannen voor een professionele keuken om cursussen te geven. Dan kan er ook naar andere meer industriële dingen gekeken worden.
Die Cheapa$$ blender doet het na al die jaren zonder problemen.
Gisteren nog een kilo gedroogde tamme kastanjes mee tot meel gemalen.
Veel herrie, motor stinken, maar blijft gewoon heel.
De Kenwood zou meteen de bak van breken.
Mooie onbenoemde feature is trouwens dat als de beveiliging afbreekt, het nog gewoon blijft werken.
Dat de deksel los komt en de motor niet uit gaat.
Gelukkig geen ongelukken mee gekregen.

• betwetor
podloot schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:46:
dit had een heel goed topic kunnen zijn - heb zelf onze magimix blender kapot - ineens deed hij het niet meer - na wel jaren tevreden gebruik, mooie glazen kan ook - kan geen nieuwe printplaat vinden om hem te repareren
Hier in Duitsland kan ik de printplaten vollop kopen.
Wat heb je precies nodig? En heb je gekeken of je de printplaat niet kan repareren?
Dat lijkt me geen rocket science.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Niet om 't een of 't ander @betwetor , maar aluminium/zink(achtig) materiaal moet je ook niet in de vaatwasser doen. De chemicaliën in vaatwasmiddel zijn zo aggressief, die tasten van alles aan.

Ik gebruik hier een KitchenAid Artisan machine met RVS mengkommen. Die zijn gewoonweg onverwoestbaar. Is al ruim 20 jaar in gebruik. Iedere week deeg voor brood. Eiwitten klopppen, af en toe vlees malen, zelfs graan malen.
Maar idd, sommige onderdelen daarvan moet je niet in de vaatwasser doen. Want dat wordt op den duur toch aangetast.
Ook b.v. RVS materiaal kan wel in de vaatwasser, maar het wordt toch 'anders' schoon dan als ik het zelf doe. Ik merk dat ook met bakvormen (zowel geëmailleerde alsmede RVS vormen).
Als je ze dan wilt invetten, nadat ze in de vaatwasser gewassen zijn, plakt je vet er slecht aan. Terwijl als het gewoon met afwasmiddel en een vatenkwast gebeurd is, hecht je vet beter/egaler.
Zal waarschijnlijk wel komen door het gebruikte glansmiddelcomponent van de vaatwaschemie.

M.a.w. goed gereedschap vereist het juiste onderhoud. ;)
Of dat nou in de keuken is, of in de werkplaats.

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 13-10-2025 11:29 ]

Mooie Plaatjes   

• betwetor
Opzich heb je gelijk dat het niet in de vaatwasser had gemoeten.
Maar dat is vooral achteraf. Als er "vaatwasserbestendig" op staat, en het ziet er uit als rvs of nikkel oid. Dan ga ik geen chemische analyse doen om te kijken wat het is.
Mijn punt is, waarom in hemelsnaam wordt voor zoiets die cast zink gebruikt.
Mijn tangen kan ik ook in de vaatwasser gooien, maar een onderdeel van een keukenmixer niet?
Mijn messen gaan ook de vaatwasser in. Als ze dan maar 50 ipv 150 jaar mee gaan neem ik dit voor lief.
Alleen is dit materiaal de eerste keer meteen verpest.
Niet het mesje, ook niet de zeef, ook de as waar het wormwiel omheen zit is van RVS.
Maar wel het wormwiel en de vulpijp.
Dus het is niet alsof ze van het bestaan van RVS niet weten.
Zoveel duurder kan het toch niet zijn, wanneer een noname Chinees merk dit wel van RVS maakt.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

RVS ≠ rvs. @betwetor
Was het maar zo'n feest. :X ;(

Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat dunne/goedkope 'rvs' kommen/schalen toch roestspikkels gaan vertonen. Terwijl dat eigenlijk niet zou mogen kunnen in een vaatwasser.
Maar de RVS schalen die ik al >20 jaar heb (veel zwaarder en dikker materiaal) zijn blijkbaar destijds van een andere, betere kwaliteit geproduceerd, dan veel van die goedkope zooi van tegenwoordig.

En dat aluminium(achtig) en/of zink(laag)achtige dingen niet in een vaatwasser mogen, lijkt me eerder een kwestie van gezond verstand gebruiken. Ik verkeerde in de veronderstelling dat zoiets wel algemeen bekend zou zijn... :?

Mooie Plaatjes   

• betwetor
@ehtweak de handleiding zei "vaatwasbestendig" en het zag er niet uit als die cast zink. Er zat een soort verflaag op die er na de eerste keer geheel af was.
De mixer bak, de mesjes enzovoort zijn gewoon van goed materiaal. Na tientallen keren in de vaatwasser geen enkel plekje.
Ze hoeven het ook niet uit billet te maken oid. Maar ten minste iets dat in de vaatwasser kan.
Zeker bij een gehaktmolen. Die wil je goed ontsmet hebben.
Als jouw RVS kom het RVS verloren is na een keertje in de vaatwasser ben je toch ook teleurgesteld?
Pagina: 1