In een recent topic, gestart door mij, leek mijn probleem nog opgelost. Helaas blijkt dit niet het geval:
Probleem met nieuwe computer, motherboard geeft code aan
Onlangs begonnen de crashes helaas toch weer terug te komen.
Het aparte blijft nog steeds dat deze crashes op de meest random momenten gebeuren, vaak als ik totaal geen intensieve dingen aan het doen ben. De crashes komen 1x per 2 a 3 dagen voor.
Het gekke is dat ze vaak juist niet gebeuren als ik in een groot photoshop of iets dergelijks aan het werk ben. Althans, top op heden is dit nog niet voorgekomen.
Op mijn moederboard komt geen foutcode te staan, de code die er stond voor de crash blijft er gewoon staan en ook na het opnieuw opstarten van mijn computer staat er een normale code.
Omdat ik niks meer kan doen na het vastlopen ben ik telkens genoodzaakt om mijn PC opnieuw op te starten. Hij start vervolgens op alsof er niks gebeurd is, daarom weet ik niet of ik nog ergens kan herleiden wat nou precies de oorzaak was.
De volgende componenten zitten in mijn PC:
Wat ik heb gedaan om zelf het probleem te verhelpen, voor zover dat kan met mijn beperkte kennis:
- Volgens mij zijn alle drivers up to date, een aantal heb ik handmatig geupdate en een aantal zijn geupdate met "Driver booster" onderdeel van Iobit advanced systemcare.
- Chipset drivers van moederboard geupdate
- Onlangs, zoals in vorig topic beschreven Bios geflashed.
- Windows Memory Diagnostics tool meerdere malen doorlopen, deze geeft geen errors.
- Temperaturen van alle onderdelen lijken normaal.
- Onlangs heb ik WhoCrashed gedownload om te kijken of dit bij een crash enige hint geeft, sindsdien nog geen crash weer gehad.
- View reliability history geeft geen duidelijke indicatie waarom mijn pc crashed. Er staat enkel dat windows niet op een juiste manier is afgesloten en dit is logisch omdat ik wanneer ik een vastloper heb de computer telkens handmatig uitzet.
Ik ben ten einde raad, het is een ontzettend nieuwe computer die erg veel geld heeft gekost en hierdoor gaat de lol er wel een beetje af.
Het enige wat ik kan bedenken waardoor dit zou komen, en dit zou denk ik erg kut zijn:
- Tijdens het builden van de computer is er een mini druppeltje koelpasta op de CPU pins gekomen. Dit heb ik met veel moeite er af gekregen. (Alcohol & wattestaafjes). De CPU leek zo goed als nieuw, ik zag er geen pasta meer op zitten met het blote oog.
Aangezien de computer normaal startte en tijdens stresstesten het goed deed ging ik er van uit dat dit geen probleem meer ging vormen.
Kan het dit alsnog zijn?
Probleem met nieuwe computer, motherboard geeft code aan
Helaas heb iik toch wat te vroeg gejuicht. Na de bios update leek alles geruime tijd goed te werken. Ik zag ook in de windows "View reliability history" dat de blauw streep steeds verder omhoog ging.martbiemans schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:47:
Ik wou nog graag even melden dat ik geen crashes meer heb gehad sinds de bios update!
Onlangs begonnen de crashes helaas toch weer terug te komen.
Het aparte blijft nog steeds dat deze crashes op de meest random momenten gebeuren, vaak als ik totaal geen intensieve dingen aan het doen ben. De crashes komen 1x per 2 a 3 dagen voor.
Het gekke is dat ze vaak juist niet gebeuren als ik in een groot photoshop of iets dergelijks aan het werk ben. Althans, top op heden is dit nog niet voorgekomen.
Op mijn moederboard komt geen foutcode te staan, de code die er stond voor de crash blijft er gewoon staan en ook na het opnieuw opstarten van mijn computer staat er een normale code.
Omdat ik niks meer kan doen na het vastlopen ben ik telkens genoodzaakt om mijn PC opnieuw op te starten. Hij start vervolgens op alsof er niks gebeurd is, daarom weet ik niet of ik nog ergens kan herleiden wat nou precies de oorzaak was.
De volgende componenten zitten in mijn PC:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 444,- | € 444,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | € 275,05 | € 275,05 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3070 Gaming X Trio | € 1.399,- | € 1.399,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 98,50 | € 98,50 |
1 | Webcams | Logitech Brio 4K Ultra HD | € 188,- | € 188,- |
2 | Monitoren | BenQ PD2705Q Zwart | € 395,- | € 790,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 76,90 | € 76,90 |
1 | Toetsenborden | Logitech G213 Prodigy RGB Gaming Keyboard (Qwerty US) | € 52,90 | € 52,90 |
1 | Muizen | Logitech G502 Hero | € 52,90 | € 52,90 |
1 | Tekentabletten | Wacom Intuos Pro M (FR & NL) | € 0,- | € 0,- |
2 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 209,90 | € 419,80 |
1 | Gaming headsets | Logitech G432 7.1 Surround Sound Wired Gaming | € 49,99 | € 49,99 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart | € 149,- | € 149,- |
2 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 123,90 | € 247,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 4.243,84 |
Wat ik heb gedaan om zelf het probleem te verhelpen, voor zover dat kan met mijn beperkte kennis:
- Volgens mij zijn alle drivers up to date, een aantal heb ik handmatig geupdate en een aantal zijn geupdate met "Driver booster" onderdeel van Iobit advanced systemcare.
- Chipset drivers van moederboard geupdate
- Onlangs, zoals in vorig topic beschreven Bios geflashed.
- Windows Memory Diagnostics tool meerdere malen doorlopen, deze geeft geen errors.
- Temperaturen van alle onderdelen lijken normaal.
- Onlangs heb ik WhoCrashed gedownload om te kijken of dit bij een crash enige hint geeft, sindsdien nog geen crash weer gehad.
- View reliability history geeft geen duidelijke indicatie waarom mijn pc crashed. Er staat enkel dat windows niet op een juiste manier is afgesloten en dit is logisch omdat ik wanneer ik een vastloper heb de computer telkens handmatig uitzet.
Ik ben ten einde raad, het is een ontzettend nieuwe computer die erg veel geld heeft gekost en hierdoor gaat de lol er wel een beetje af.
Het enige wat ik kan bedenken waardoor dit zou komen, en dit zou denk ik erg kut zijn:
- Tijdens het builden van de computer is er een mini druppeltje koelpasta op de CPU pins gekomen. Dit heb ik met veel moeite er af gekregen. (Alcohol & wattestaafjes). De CPU leek zo goed als nieuw, ik zag er geen pasta meer op zitten met het blote oog.
Aangezien de computer normaal startte en tijdens stresstesten het goed deed ging ik er van uit dat dit geen probleem meer ging vormen.
Kan het dit alsnog zijn?