Nieuwe computer loopt uit het niets vast zonder foutcode

Pagina: 1
Acties:
  • 502 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-11-2021
In een recent topic, gestart door mij, leek mijn probleem nog opgelost. Helaas blijkt dit niet het geval:

Probleem met nieuwe computer, motherboard geeft code aan
martbiemans schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:47:
Ik wou nog graag even melden dat ik geen crashes meer heb gehad sinds de bios update!
Helaas heb iik toch wat te vroeg gejuicht. Na de bios update leek alles geruime tijd goed te werken. Ik zag ook in de windows "View reliability history" dat de blauw streep steeds verder omhoog ging.
Onlangs begonnen de crashes helaas toch weer terug te komen.

Het aparte blijft nog steeds dat deze crashes op de meest random momenten gebeuren, vaak als ik totaal geen intensieve dingen aan het doen ben. De crashes komen 1x per 2 a 3 dagen voor.
Het gekke is dat ze vaak juist niet gebeuren als ik in een groot photoshop of iets dergelijks aan het werk ben. Althans, top op heden is dit nog niet voorgekomen.

Op mijn moederboard komt geen foutcode te staan, de code die er stond voor de crash blijft er gewoon staan en ook na het opnieuw opstarten van mijn computer staat er een normale code.

Omdat ik niks meer kan doen na het vastlopen ben ik telkens genoodzaakt om mijn PC opnieuw op te starten. Hij start vervolgens op alsof er niks gebeurd is, daarom weet ik niet of ik nog ergens kan herleiden wat nou precies de oorzaak was.

De volgende componenten zitten in mijn PC:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 444,-€ 444,-
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-E Gaming€ 275,05€ 275,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Gaming X Trio€ 1.399,-€ 1.399,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 98,50€ 98,50
1WebcamsLogitech Brio 4K Ultra HD€ 188,-€ 188,-
2MonitorenBenQ PD2705Q Zwart€ 395,-€ 790,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1ToetsenbordenLogitech G213 Prodigy RGB Gaming Keyboard (Qwerty US)€ 52,90€ 52,90
1MuizenLogitech G502 Hero€ 52,90€ 52,90
1TekentablettenWacom Intuos Pro M (FR & NL)€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 209,90€ 419,80
1Gaming headsetsLogitech G432 7.1 Surround Sound Wired Gaming€ 49,99€ 49,99
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 149,-€ 149,-
2Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 123,90€ 247,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.243,84

Wat ik heb gedaan om zelf het probleem te verhelpen, voor zover dat kan met mijn beperkte kennis:

- Volgens mij zijn alle drivers up to date, een aantal heb ik handmatig geupdate en een aantal zijn geupdate met "Driver booster" onderdeel van Iobit advanced systemcare.
- Chipset drivers van moederboard geupdate
- Onlangs, zoals in vorig topic beschreven Bios geflashed.
- Windows Memory Diagnostics tool meerdere malen doorlopen, deze geeft geen errors.
- Temperaturen van alle onderdelen lijken normaal.
- Onlangs heb ik WhoCrashed gedownload om te kijken of dit bij een crash enige hint geeft, sindsdien nog geen crash weer gehad.
- View reliability history geeft geen duidelijke indicatie waarom mijn pc crashed. Er staat enkel dat windows niet op een juiste manier is afgesloten en dit is logisch omdat ik wanneer ik een vastloper heb de computer telkens handmatig uitzet.

Ik ben ten einde raad, het is een ontzettend nieuwe computer die erg veel geld heeft gekost en hierdoor gaat de lol er wel een beetje af.

Het enige wat ik kan bedenken waardoor dit zou komen, en dit zou denk ik erg kut zijn:
- Tijdens het builden van de computer is er een mini druppeltje koelpasta op de CPU pins gekomen. Dit heb ik met veel moeite er af gekregen. (Alcohol & wattestaafjes). De CPU leek zo goed als nieuw, ik zag er geen pasta meer op zitten met het blote oog.
Aangezien de computer normaal startte en tijdens stresstesten het goed deed ging ik er van uit dat dit geen probleem meer ging vormen.

Kan het dit alsnog zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qizu
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-04 13:54
Mogelijk is je CPU met standaard instellingen niet 100% stabiel. Vooral bij lichte/idle taken kan dit een reboot veroorzaken. Je beste cores krijgen dan te weinig stroom waardoor je een spontane reboot krijgt.

Google ff naar whea foutcodes, Dit is een manier om er achter te komen dat het bovenstaande het probleem is. Zelf heb ik hier weinig kaas van gegeten.

Je kan ook Corecycler downloaden en deze ff draaien. Duurt per core 6min mochten hier fouten uitkomen dan kan je handmatig per core een hogere voltage instellen zodat dit niet gebeurt. Krijg je geen foutcodes uit corecycler dan is dit niet het probleem.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2021/03/CoreCycler-AMD-Curve-Optimizer-1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
Dankje qizu, ben dat nu even aan het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martbiemans
Heb het geprobeerd en er kwam niks uit. Heeft iemand anders nog andere suggesties wat ik kan doen?
Heb er afgelopen week geen last van gehad maar zojuist weer opeens een vastloper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-05 17:19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

martbiemans schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:06:
Heeft iemand anders nog andere suggesties wat ik kan doen?
Je zou Memtest kunnen laten draaien, die checkt of je werkgeheugen stabiel is.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:51
Bij random crashes zou ik toch eerst xmp uitzetten en dan kijken of het nog voorkomt.
9 van de 10 keer is het geheugen (support) uit mijn ervaring.
Dus gewoon op 2133 or 2400 testen en kijken of het nog terug komt. Komt het ook dan terug 1 geheugen stick testen en als het dan nog is de andere. Is het in iedere van deze situaties slecht kan je afhankelijk van het voltage dat je geheugen al draait je geheugen een wat meer juice geven door 0.05v or 0.1v meer te geven.

Werkt dat nog niet zou ik moederbord en cpu retourneren. Want dan kan je niet veel anders doen zonder reserve componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-04 18:15
Ik heb dit probleem vaker gezien op hardware-forums

en het is hoogstwaarschijnlijk een conflict met je Realtek driver. Probeer je Realtek driver eens te verwijderen en dan de nieuwste versie te installeren. Dat kan bij Realtek nog best eens gedoe opleveren, maar een programma als Snappy Driver Installer kan je daarbij helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een topic per probleem is (meer dan) genoeg.

Crossposting is niet toegestaan op GoT, graag verder in je orignele topic:
Probleem met nieuwe computer, motherboard geeft code aan

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.