Toon posts:

Probleem met nieuwe computer, motherboard geeft code aan

Pagina: 1
Acties:

• martbiemans
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-11-2021
Hallo,

Ik heb onlangs een nieuwe computer gekocht met behulp van het desktop aankoopadvies forum. Deze computer heeft mij veel geld gekost en gebruik ik met name voor mijn werk.
Vanaf het begin dat ik de computer in gebruik ben gaan nemen tot nu (paar weken) heb ik zo nu en dan ervaren dat deze helaas uit het niets vast loopt.

Gek genoeg gebeurd dit bij zaken die normaal gesproken niet heel veel van een computer zouden vragen. Zo is het een aantal keer voorgekomen tijdens het kijken van een youtube filmpje, onlangs tijdens het luisteren naar muziek op spotify. En een aantal keren tijdens het werken in vrij kleine bestanden in Adobe Illustrator.

Omdat ik na het vastlopen werkelijk niks meer kan ben ik elke keer genoodzaakt mijn desktop te restarten, hierna komt er helaas geen foutmelding of wat dan ook in beeld wat me zou kunnen helpen het probleem te achterhalen.

Bij de reliability history viel mij op dat bij een aantal van deze crashes er zaken staan die te maken hebben met audio:
"Windows Audio" Werkt niet meer
"Windows Audio Device Graph Isolation" Werkt niet meer
"Controls the DTS audio processing object" Werkt niet meer

En voor de rest een aantal keer:
"Windows" Windows was not properly shut down

De volgende componenten zitten in mijn desktop:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 465,-€ 465,-
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-E Gaming€ 259,-€ 259,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Gaming X Trio€ 953,18€ 953,18
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 99,-€ 99,-
1WebcamsLogitech Brio 4K Ultra HD€ 197,60€ 197,60
2MonitorenBenQ PD2705Q Zwart€ 399,-€ 798,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1ToetsenbordenLogitech G213 Prodigy RGB Gaming Keyboard (Qwerty US)€ 54,90€ 54,90
1MuizenLogitech G502 Hero€ 49,95€ 49,95
1TekentablettenWacom Intuos Pro M (FR & NL)€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 209,90€ 419,80
1Gaming headsetsLogitech G432 7.1 Surround Sound Wired Gaming€ 55,90€ 55,90
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 149,90€ 149,90
2Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 119,-€ 238,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.817,13

Onlangs zag ik na zo'n voorval deze code op mijn motherboard staan:

Er lijkt "OF" te staan maar dan 180 graden gedraaid.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:55

Hegeman

Weet van alles wat

Voor foutecodes op het moederbord, zie bijgevoegde link:
https://www.asus.com/support/FAQ/1043948/

• martbiemans
Hegeman schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:51:
Voor foutecodes op het moederbord, zie bijgevoegde link:
https://www.asus.com/support/FAQ/1043948/
Hier word ik helaas niet veel wijzer van, ik heb 0,0 verstand van dit soort zaken...

Ik zie in je link dat het te maken kan hebben met vuil op de CPU pins, ik ben bang dat het dit misschien wel is.
Tijdens het in elkaar zetten van deze desktop heeft een van mijn vrienden per ongeluk wat koelpasta op de pins geknoeid na het demonteren van de koeler (deze zat verkeerd om).
Ik heb dit zelf schoongemaakt met wattenstaafjes en alcohol. De PC deed het hierna goed en er leek in het begin niks aan de hand..

Nu begin ik echter toch te twijfelen of alles wel goed is.. deze crashes komen me namelijk iets te vaak voor.

[Voor 47% gewijzigd door martbiemans op 09-03-2021 13:02]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:10
Van welke biosversie is het moederbord voorzien?

• martbiemans
Uszka schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:03:
Van welke biosversie is het moederbord voorzien?
Waar zoek ik dit op? Ik heb werkelijk geen idee. Tijdens het in elkaar zetten van mijn computer had een van mijn vrienden het over het moeten flashen van het moederboard. Uiteindelijk bleek dit niet nodig want alles deed het vanaf het begin gewoon normaal.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:13
klik deze link https://dlcdnets.asus.com...70-E_GAMING_UM_v2_WEB.pdf
ga in de pdf en druk op F3 en plak deze tekst Q-CODE in het f3 zoekveld

en doe dat zelfde F3 trucje met het woord BIOS update

[Voor 16% gewijzigd door Mel33 op 09-03-2021 13:09]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• CyPh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:54
https://rog.asus.com/moth...ing-model/helpdesk_manual
pagina A-1

0F betekent microcode not loaded
Misschien even kijken voor bios update

[Voor 42% gewijzigd door CyPh op 09-03-2021 13:10]

Uw advertentie hier?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martbiemans
Mel33 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:04:
klik deze link https://dlcdnets.asus.com...70-E_GAMING_UM_v2_WEB.pdf
ga in de pdf en druk op F3 en plak deze tekst Q-CODE in het f3 zoekveld

en doe dat zelfde F3 met het woord BIOS Flashen
De code die ik zag en ook op de foto heb gezet staat er niet tussen. Ik begin me nu echter af te vragen of het niet gewoon "30" is wat er staat en dat ik verkeerd gekeken heb omdat er een kabel voor hangt :F

Bij 30 staat er Reserved for ASL (see ASL Status Codes section below)
Vervolgens zie ik eronder daar niks over staan.

• Uszka
martbiemans schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:03:
[...]

Waar zoek ik dit op? Ik heb werkelijk geen idee. Tijdens het in elkaar zetten van mijn computer had een van mijn vrienden het over het moeten flashen van het moederboard. Uiteindelijk bleek dit niet nodig want alles deed het vanaf het begin gewoon normaal.
Als je het systeem aan zet meteen op DEL drukken tijdens de POST. Dan kom je in het BIOS waar je de biosversie kunt aflezen. CPU-Z iof HWinfo64 installeren kan ook want daar wordt het ook vermeld.

• martbiemans
Uszka schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:10:
[...]

Als je het systeem aan zet meteen op DEL drukken tijdens de POST. Dan kom je in het BIOS waar je de biosversie kunt aflezen. CPU-Z iof HWinfo64 installeren kan ook want daar wordt het ook vermeld.
Heb dit gedaan, de bios versie is: 2802 x64

• Mel33
Er is een nieuwe https://rog.asus.com/nl/m...aming-model/helpdesk_bios

Maar lees de handleiding!

[Voor 14% gewijzigd door Mel33 op 09-03-2021 13:37]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Uszka
Minimaal updaten naar versie 3001 want die heeft 'new cpu support'.

• martbiemans
Uszka schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:25:
Alright, kan dit terwijl mijn computer onderdelen er gewoon in zitten? Mijn computer doet het namelijk wel gewoon en ik heb er zo weinig verstand van dat het voor mij een hels karwei is om alles eruit te moeten halen.

• Uszka
Kan je vanuit het bios doen. Lees de handleiding van het moederbord hoe een biosupdate vanuit het bios in zijn werk gaat.

• martbiemans
Uszka schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:28:
Kan je vanuit het bios doen. Lees de handleiding van het moederbord hoe een biosupdate vanuit het bios in zijn werk gaat.
Alright ik ga dit even checken, thanks!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:55

Hegeman

Weet van alles wat

martbiemans schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:26:
[...]

Alright, kan dit terwijl mijn computer onderdelen er gewoon in zitten? Mijn computer doet het namelijk wel gewoon en ik heb er zo weinig verstand van dat het voor mij een hels karwei is om alles eruit te moeten halen.
Mart, ik kan me voorstellen dat het allemaal wat veel lijkt omdat je er geen ervaring mee hebt.
Maar YouTube is een geweldige databank waarin veel onderwerpen staan uitgelegd (van Jip en Janneke, tot diep in de details.)

Zoek daar eens wat en op en als er dan nog vragen zijn dan kun je die altijd hier stellen.

• Mel33
Uszka schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:25:
@martbiemans Ik zou de nieuwste nemen ivm stabiliteit, daar zit de cpu update ook in.

lees je even in idd, er staat ook nog een andere belangrijke tekst
"Before running the USB flashback tool,please rename the BIOS file (SX570EG.CAP) using BIOSRenamer"

[Voor 33% gewijzigd door Mel33 op 09-03-2021 13:37]

• martbiemans
Mel33 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:35:
[...]

@martbiemans Ik zou de nieuwste nemen ivm stabiliteit, daar zit de cpu update ook in.

lees je even in idd, er staat ook nog een andere belangrijke tekst
"Before running the USB flashback tool,please rename the BIOS file (SX570EG.CAP) using BIOSRenamer"
Ik heb dit gedaan, ik heb een youtube filmpje gekeken en deze:
https://www.asus.com/us/support/FAQ/1038568/
Er bij gepakt.

De meest recente BIOS gedownload en deze uitgepakt, een USB geformat en het daarop gezet nadat ik de renamer heb gebruikt. Nu is het een kwestie van m'n computer uitzetten, stroom aan houden, USB in het juiste poort en op die USB flash knop drukken?

Wat me opviel isdat de renamer hem niet naar SX570EG.CAP heeft gerenamed maar naar simpelweg SX570EG

Is dit erg?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Code 30 is dat systeem in slaapstand/standby heeft gezeten en vervolgens is wakker gemaakt met toetsaanslag keyboard of met de muis.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• martbiemans
Ik beantwoord mijn eigen vraag van hierboven even, ik had show extensions uit staan, haha.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• martbiemans
Volgens mij is het gelukt. In de bios staat nu de meest recente versie.
Hopelijk zijn de crashes hiermee verleden tijd. Bedankt allemaal voor jullie hulp, weer wat geleerd vandaag!

• martbiemans
Ik wou nog graag even melden dat ik geen crashes meer heb gehad sinds de bios update!

• martbiemans
Blijkbaar mocht ik geen tweede topic maken, uit mijn andere topic de volgende reacties:
Cens met:

Ik heb dit probleem vaker gezien op hardware-forums

en het is hoogstwaarschijnlijk een conflict met je Realtek driver. Probeer je Realtek driver eens te verwijderen en dan de nieuwste versie te installeren. Dat kan bij Realtek nog best eens gedoe opleveren, maar een programma als Snappy Driver Installer kan je daarbij helpen
Dit heb ik gedaan, geen crashes meer gehad. Die driver software heeft ook m'n wacom tablet driver geupdate en nu doet mijn wacom tablet het niet meer. Van alles geprobeerd maar krijg hem niet meer aan de praat. Zit nu dus met een nieuw probleem
Hoiboy19 met:

martbiemans schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:06:
Heeft iemand anders nog andere suggesties wat ik kan doen?
Je zou Memtest kunnen laten draaien, die checkt of je werkgeheugen stabiel is.
Dit heb ik gedaan, hier kwam niks uit.
computerjunky met:

Bij random crashes zou ik toch eerst xmp uitzetten en dan kijken of het nog voorkomt.
9 van de 10 keer is het geheugen (support) uit mijn ervaring.
Dus gewoon op 2133 or 2400 testen en kijken of het nog terug komt. Komt het ook dan terug 1 geheugen stick testen en als het dan nog is de andere. Is het in iedere van deze situaties slecht kan je afhankelijk van het voltage dat je geheugen al draait je geheugen een wat meer juice geven door 0.05v or 0.1v meer te geven.

Werkt dat nog niet zou ik moederbord en cpu retourneren. Want dan kan je niet veel anders doen zonder reserve componenten.
Dit kan ik nog proberen, ik weet niet hoe het werk dus als iemand een goede handleiding heeft die ik kan volgen hoor ik het graag.

• martbiemans
martbiemans schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:52:

Dit heb ik gedaan, geen crashes meer gehad. Die driver software heeft ook m'n wacom tablet driver geupdate en nu doet mijn wacom tablet het niet meer. Van alles geprobeerd maar krijg hem niet meer aan de praat. Zit nu dus met een nieuw probleem
Dit is overigens wel echt een groot probleem voor mij, ik kan nu namelijk niet meer werken.
Mijn wacom tablet doet helemaal niks meer sinds ik dat snappy driver heb gebruikt.

• Mel33
@martbiemans Maar als je alles van wacom eerst verwijderd en dan via de site van wacom de ondersteuning of programma of wat je daar ook van gebruikt, weer download?
Of je laat het eerst staan en download de wacom spullen weer opnieuw eerst, kan je ook als eerste stap doen, je kan daarna altijd alles nog eerst verwijderen en her-installeren natuurlijk.

kweet niet waarom ze zo snel bij jou RAM de fout zoeken?, want dit is een driver probleem toch?
of heb je met je ram problemen?

En wat heb je voor type wacom en wat is dat voor verhaal dat je dat ding niet zonder de pc kan gebruiken, ik lees drivers geupdate van de wacom, maar zijn dat drivers in de wacom of in pc?

[Voor 17% gewijzigd door Mel33 op 22-04-2021 20:09]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee