Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Omvormer producent Omnik is failliet. Mijn schoonvader heeft zo een apparaat aan de muur hangen en kreeg een mail van Omnik dat de logging gaat stoppen. Ze zetten alle data over naar Solarman, waar je nog en maand een proefperiode krijgt en daarna wordt alle data 'restricted' tenzij je 6 euro per jaar betaald.
Nu is schoonvader nogal van de centjes, dus die wil dat liever niet. Kan ik die Omnik ook loggen zonder tussenkomst van Solarman? Er zit nu een wifi kaart in maar ik weet dat er ook UTP oplossingen zijn, wat misschien meer mogelijkheden schept?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Zelf wat knutselen gaat je meer kosten dan die 0,50 cent per maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Om dit soort redenen wil ik bij mijn aankomende PV set gewoon een kWh meter in de meterkast die ik uitlees met Domoticz (Wifi of RS483).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:53

_Arthur

blub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
DJ-Promo schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:01:
Om dit soort redenen wil ik bij mijn aankomende PV set gewoon een kWh meter in de meterkast die ik uitlees met Domoticz (Wifi of RS483).
kWh meters hebben ook mar beperkte data natuurlijk, zo een portal doet wel wat meer dan kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Goed idee maar totaal niet geschikt voor mijn schoonvader, plus het gaat op API volgens mij en die vervalt bij Omnik geven ze aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Nu online
No Hands schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:27:
[...]

kWh meters hebben ook mar beperkte data natuurlijk, zo een portal doet wel wat meer dan kWh.
Die kWh meter gaat echt wel even mee en wat als die stuk gaat? Dan vervang ik hem en heb ik nog steeds de data in Domoticz. Als ik je antwoorden zo lees kan er beter betaald worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 14:46
No Hands schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:28:
[...]

Goed idee maar totaal niet geschikt voor mijn schoonvader, plus het gaat op API volgens mij en die vervalt bij Omnik geven ze aan.
Die eerste scrapet volgens mij gewoon de webinterface van de omvormer zelf. Dat zou gewoon moeten blijven werken.

Op zich is het redelijk eenvoudig te realiseren. Een RPi zero W zou je in 2 jaar terugverdienen :P Maar je moet wel een beetje zin hebben om te hobbyen inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Als er een slimme meter zit zou je deze evt. via de P1 kunnen uitlezen. Dan heb je al wat data inzichtelijk. Of zoals @DJ-Promo aangeeft een losse meter er tussen dan heb je puur de terug levering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Welke data wil je hebben dan? KWh en vermogen is voldoende denk ik? Dat naar pvoutput met een youless en je kan weer eindeloos grafiekjes maken.

https://www.hashop.nl/youless-ls120-energiemeter

Optie 2
Omnik de deur uit en wat anders ophangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 07-04-2021 08:45 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:14
Rol-Co schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:41:
[...]

Welke data wil je hebben dan? KWh en vermogen is voldoende denk ik? Dat naar pvoutput met een youless en je kan weer eindeloos grafiekjes maken.

https://www.hashop.nl/youless-ls120-energiemeter

Optie 2
Omnik de deur uit en wat anders ophangen.
Informatie per paneel heb je al niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik weet niet hoe lang die omvormer er al hangt, maar gezien die dingen algemeen gezien een jaar of 10 mee gaan, zou ik niet enorm investeren in knutseloplossingen die voor een specifieke omvormer gemaakt zijn. Dit jaar kan immers zomaar de laatste zijn, bij vervanging ga je hoogstwaarschijnlijk een compleet andere krijgen.

Iedere oplossing die je zelf bouwt zal duurder zijn dan die 6 euro per jaar. Uitgaande van een verbruik van zelfs maar een RPi Zero van 3W zit je al op 5 euro per jaar aan stroom. Weet niet precies wat zo'n Zero kost maar vast meer dan 5 euro als je power adapter en SD kaartje meerekent en je je tijd op 0 euro valueert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Deze ben ik zelf ook blij mee: https://slimmemeterportal.nl/
Punt is wel bij deze en P1 is dat je alleen de terugleverhoeveelheid ziet en niet de echte opbrengst van de panelen. Als er 1000W opbrengst is en er wordt 1000W verbruikt dan staat die hoeveelheid op 0.

Opties wat ik zie, ook na aanleiding van bovenstaande reacties.
1. Hobbyen om de dat uit de Omnik te krijgen
2. Betalen
3. P1 of slimmemeter portal
4. Omvormer vervangen (nogal duur ;) )

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:43
Je in allemaal bochten wringen omdat je schoonvader een extreme krent is 8)7 ik had zelf die 6 euro afgetikt voor hem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
spone schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:49:
Ik weet niet hoe lang die omvormer er al hangt, maar gezien die dingen algemeen gezien een jaar of 10 mee gaan, zou ik niet enorm investeren in knutseloplossingen die voor een specifieke omvormer gemaakt zijn. Dit jaar kan immers zomaar de laatste zijn, bij vervanging ga je hoogstwaarschijnlijk een compleet andere krijgen.

Iedere oplossing die je zelf bouwt zal duurder zijn dan die 6 euro per jaar. Uitgaande van een verbruik van zelfs maar een RPi Zero van 3W zit je al op 5 euro per jaar aan stroom. Weet niet precies wat zo'n Zero kost maar vast meer dan 5 euro als je power adapter en SD kaartje meerekent en je je tijd op 0 euro valueert :)
Hangt er nu 3 jaar dus gaat echt nog niet weg.
het zal er vast op neerkomen dat die 6 euro betalen de simpelste oplossing is maar als ik niet vraag of er wat anders is kom ik het niet te weten toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:53

_Arthur

blub

No Hands schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:28:
Dan blijven er weinig andere alternatieven over dan 6e/jaar af te tikken (en nee, gaat niet alleen via de API).

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
jessy100 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:50:
Je in allemaal bochten wringen omdat je schoonvader een extreme krent is 8)7 ik had zelf die 6 euro afgetikt voor hem.
Zijn kapitaal komt uiteindelijk bij mij terecht, laat hem krenterig zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

No Hands schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:52:
[...]

:+

Het kan natuurlijk geen kwaad om even uit te zoeken wat er mogelijk is. Conclusie is blijkbaar 'betalen' ;)

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:43
Kreeg ook de mail gebruik zelf de portal niet. Heb de oplossing van Woutrrr al jaren naar tevredenheid draaien in een docker container. Upload netjes naar pvoutput.

Waar je misschien ook nog naar kan kijken is in de webinterface van je omvormer kan je een extra adressen invullen waar de data heen moet. Geen idee in welk formaat dat gaat alleen. Wellicht dat dat zonder extra tussenkomst nog wel naar pvoutput te uploaden is.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Probeer nu al eens in te loggen/account aan te maken bij solarmanpv, ik moest me aanmelden met het serienr van de wifi.
Heb nu daar ook de data, naast die van Omnik zelf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 472287

[...]

Behalve dat jij nu aan het werk bent voor ver-ver-ver onder minimumloon.

Ga een uurtje extra naar je werk en je hebt de komende 5 a 10 jaar abo terugverdiend.

Krenterigheid kan ook te ver gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 14:46
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:17:
[...]

Ga een uurtje extra naar je werk en je hebt de komende 5 a 10 jaar abo terugverdiend.

Ja man, er bestaat niets anders in het leven dan geld verdienen en geld uitgeven :O

Laat een mens een hobby hebben joh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Nu online
mcDavid schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:18:
[...]

Ja man, er bestaat niets anders in het leven dan geld verdienen en geld uitgeven :O

Laat een mens een hobby hebben joh.
Klopt maar voor die "hobby" wat ik niet zie in dit topic wil die ook geen geld uitgeven. Dus ik geef hem gelijk betaal gewoon die 6euro. Er is geen magische meter die niet stuk gaat en te koop is voor 5euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Het voordeel van de portal is dat je ook kan zien wat de waardes zijn van de afzonderlijke strings.
Dit is soms best handig om te kijken of de boel volledig draait.

Bij mijn eerste Omnik omvormers heb ik gehad dat 1 string niet werkte, en dan is het toch makkelijk om dit te vinden zonder het dak op te gaan.

Ik denk dat ik maar een KwH meter er tussen zet en via het display de status op vraag als ik het wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:46
hjs schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:14:
Probeer nu al eens in te loggen/account aan te maken bij solarmanpv, ik moest me aanmelden met het serienr van de wifi.
Heb nu daar ook de data, naast die van Omnik zelf.
Volgens Solarman gaat dit veranderen en wordt de data overgezet. Dan kun je dit portal niet meer gebruiken zonder te betalen. Ik gebruik dit nu ook, veel inzichtelijker dan Omnikportal.

Ik ga zelf maar eens knutselen om data in Domoticz te krijgen. Draai Domoticz al op mijn Synology dus de data zou redelijk eenvoudig naar binnen te halen moeten zijn. Heb alleen de ballen verstand van Python :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Niet helemaal correct. Zo een portal krijgt gewoon de kWh data binnen, net zoals je deze kunt uitlezen vanuit een kWh meter.

Wat jij wil is dus een totaaloplossing voor minder dan 6 euro per jaar. Je kan de output van de omvormer niet zomaar naar een andere service doorsturen dus zal je er altijd iets moeten tussenzetten om data af te vangen en door te sturen naar bijv. pvoutput.org. En als je met zoiets gaat beginnen, doe het dan op een manier die ook weer niet afhankelijk is van de omvormer, want als over enkele jaren de omvormer de geeft geeft wil je niet opnieuw een oplossing gaan zoeken. Een kWh teller met pulsuitgang en die pulsen doorsturen naar een open service is dan de beste oplossing.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Al eens gekeken naar bijv. HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter?

Weet niet of dat de vraag helemaal afvangt, maar het is een hele simpele oplossing die toch redelijk wat informatie biedt, en zo goed als plug & play

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:54
Oon schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:52:

Weet niet of dat de vraag helemaal afvangt, maar het is een hele simpele oplossing die toch redelijk wat informatie biedt, en zo goed als plug & play
Lijkt me een stuk duurder dan 6 euro/jaar ;) Daarnaast weet je nog steeds niet wat er in de omvormer gebeurt, wat zijn de individuele stringspanningen en stromen, wat is de temperatuur, etc....

That said, we zitten hier op tweakers, zelf iets knutselen is natuurlijk ook een doel opzich. Voor mijn Solax omvormer heb ik een script geschreven die packet dumps kan parsen, zodat ik kan zien wat ie naar de Solax Portal stuurt. Zo heb ik toch de data, zonder dat ik de portal hoef te scrapen. Allicht dat zoiets hier ook mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

borft schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:59:
[...]

Lijkt me een stuk duurder dan 6 euro/jaar ;) Daarnaast weet je nog steeds niet wat er in de omvormer gebeurt, wat zijn de individuele stringspanningen en stromen, wat is de temperatuur, etc....

That said, we zitten hier op tweakers, zelf iets knutselen is natuurlijk ook een doel opzich. Voor mijn Solax omvormer heb ik een script geschreven die packet dumps kan parsen, zodat ik kan zien wat ie naar de Solax Portal stuurt. Zo heb ik toch de data, zonder dat ik de portal hoef te scrapen. Allicht dat zoiets hier ook mogelijk is.
Je hebt inderdaad niet alle statistieken en je leunt weer op een derde partij, maar het is wel een simpele oplossing om toch wat statistieken uit je apparaten te krijgen, in ieder geval als fallback.

Maar ja, TS kan inderdaad ook gewoon een raspberry pi inrichten en daar aan het netwerk hangen om meer informatie op te halen. Het zou niet eens heel lastig zijn om op netwerk niveau de DNS af te vangen en de API daarmee helemaal te vervangen (maar dan een simpelere versie) om zo de statistieken te loggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26
Ik heb hier ook een Omnik omvormer hangen. Heb de data logging van het apparaat nog nooit gebruikt, omdat het voor geen meter werkte met een vage Chinese webinterface en app waarbij iedere keer weer een login error krijgt als je hem opent. Ik log de data via Homewizard. Eerst via de uitgebreide Homewizard, maar nu via de P1 meter.

Ik heb trouwens nooit een mail gehad van Omnik dat ze failliet zijn en ik moet gaan betalen voor de data.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26
Oon schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:52:

Die gebruik ik idd.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:05
Voor 6 euro per jaar ( 50 cent per maand) ga je niks goedkoper vinden. Een simpele meter die data uitleest kost je al gauw enkele tientjes.. Dan zit je al gauw op 5 jaar aan logging data. Daar komt nog bovenop dat ook die dingen stuk kunnen gaan, weleens uit kunnen vallen of internet verliezen, of je moet er af en toe naar om kijken.
Als je dat moet fixen ben je alweer duurder uit. Kortom: je kan het beste 6 euro betalen of helemaal geen logging/monitoring pakken. Gewoon elke maand kijken wat je energieleverancier aangeeft en daarmee genoegen nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:14
Hier HomeWizard Energy kWh meter in de meterkast. Mooi appje op telefoon, prima verder. Gecombineerd met P1 meter van HomeWizard ook goed realtime verbruik in huis en teruglevering inzichtelijk. Eénmalige kosten, geen abonnement (tenzij je in de toekomst de data langer dan een jaar wil bewaren).

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 16:54
rimave schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:03:
Ik heb hier ook een Omnik omvormer hangen. Heb de data logging van het apparaat nog nooit gebruikt, omdat het voor geen meter werkte met een vage Chinese webinterface en app waarbij iedere keer weer een login error krijgt als je hem opent. Ik log de data via Homewizard. Eerst via de uitgebreide Homewizard, maar nu via de P1 meter.

Ik heb trouwens nooit een mail gehad van Omnik dat ze failliet zijn en ik moet gaan betalen voor de data.
Maar met alleen P1 weet je toch niet eens je opwek? of heb je ook nog een verbruiksmeter op de groep van je omvormer zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Precies dat, als P1 genoeg is kan het ook gratis via slimmemeterportal. Andere oplossingen kosten in elk geval wat geld als je data wilt inladen via P1. Slimmemeterportal ligt alleen wat achter met de data.

Je ziet dan teruglevering en niet wat opgewekt is.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:17:
[...]

De beste man is met pensioen, dus uurtje extra werken gaat hem niet lukken. En ik ben nieuwsgierig van aard en vind het leuk als ik hem helpen kan dus ik ging hier eens vragen wat de opties zijn.
Krenterigheid gaat pas te ver als andere mensen er last van hebben.

O en ik zit onder werktijd dus het kost mij niks :)

[ Voor 4% gewijzigd door No Hands op 07-04-2021 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:11
No Hands schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:58:
[...]

De beste man is met pensioen, dus uurtje extra werken gaat hem niet lukken. En ik ben nieuwsgierig van aard en vind het leuk als ik hem helpen kan dus ik ging hier eens vragen wat de opties zijn.
Krenterigheid gaat pas te ver als andere mensen er last van hebben.

O en ik zit onder werktijd dus het kost mij niks :)
Raspberry Pi + Home Assistant + plugin zou nog kunnen. als het goedkoop moet, 2e hands pi zoeken :+

Heb hier een servertje met Home assistant + plugins uit HACS. Daarmee kan ik de opwekking en verbruik zien. En met wat scripten ook automatisch uploaden naar PVoutput (en ik upload ook meteen de slimme-meter data naar PVoutput. Dus heb verbruik, opwekking en teruglevering in één overzicht)

Moet je het wel leuk en interessant vinden, dat Home Assistant. Anders de moeite niet waard.

Maar elke vorm van logging zal duurder zijn. 50 cent per maand = 2,5kWh aan electriciteit. En tenzij hij overschot heeft aan productie, kost dat 20 cent.

je device mag dus maximaal 2500Wh/30dagen/24 uur=~3,5 watt continu gebruiken :+

Dus die 50 cent per maand is éígenlijk een koopje.

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 07-04-2021 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik heb ook een Omnik omvormer.
Met Wifi kon je prima de data uitlezen, maar ik wilde dat ding per se bedraad hebben. Dus een UTP poort in laten plaatsen (ook omdat het Wifi signaal van de Omnik op zolder sterker was dan het Wifi signaal van mijn router in de gang beneden 8)7 ).
Blijkt dat op UTP het signaal bar slecht uit te lezen is. Dus het script van Wouterrr kon ik helaas niks mee, tijdje met hem over gemaild want hij was daar ook mee bezig. Nu is de TCP/IP stack volgens mij ook bar slecht geschreven want bij een ping krijg je (ongeacht de kabel die je gebruikt) om de haverklap duplicate ack meldingen en probeert de omvormer, ondanks dat hij een vast IP adres heeft, iedere minuut wel 1 of 2x iets bij de DHCP server op te halen... Het verbaast me dus niet dat die toko failliet is gegaan: als zoiets basaals al niet goed geregeld kan worden vraag ik me serieus af wat de kwaliteit van de rest van mijn omvormer is (hij is pas 4 jaar oud, dus nog net te jong om te vervangen).

Overigens wist ik niet dat Solarman 6 euro per jaar gaat vragen: ik heb er ook geen mail over gehad.
Dus zit ik wel met een dingetje: mijn Raspberry Pi in de meterkast (met Domoticz) registreert keurig het verschil tussen de opwek en het verbruik, maar geeft natuurlijk niet aan wat er totaal opgewekt is die dag. De webpagina van de omvormer werkt vaker niet dan wel (zie rant over TCP/IP stack). En om nou dagelijks 2 trappen op te rennen om te weten wat hij die dag opgewekt heeft is ook weer zoiets.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Pietervs schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:38:
Ik heb ook een Omnik omvormer.
Met Wifi kon je prima de data uitlezen, maar ik wilde dat ding per se bedraad hebben. Dus een UTP poort in laten plaatsen (ook omdat het Wifi signaal van de Omnik op zolder sterker was dan het Wifi signaal van mijn router in de gang beneden 8)7 ).
Blijkt dat op UTP het signaal bar slecht uit te lezen is. Dus het script van Wouterrr kon ik helaas niks mee, tijdje met hem over gemaild want hij was daar ook mee bezig. Nu is de TCP/IP stack volgens mij ook bar slecht geschreven want bij een ping krijg je (ongeacht de kabel die je gebruikt) om de haverklap duplicate ack meldingen en probeert de omvormer, ondanks dat hij een vast IP adres heeft, iedere minuut wel 1 of 2x iets bij de DHCP server op te halen... Het verbaast me dus niet dat die toko failliet is gegaan: als zoiets basaals al niet goed geregeld kan worden vraag ik me serieus af wat de kwaliteit van de rest van mijn omvormer is (hij is pas 4 jaar oud, dus nog net te jong om te vervangen).

Overigens wist ik niet dat Solarman 6 euro per jaar gaat vragen: ik heb er ook geen mail over gehad.
Dus zit ik wel met een dingetje: mijn Raspberry Pi in de meterkast (met Domoticz) registreert keurig het verschil tussen de opwek en het verbruik, maar geeft natuurlijk niet aan wat er totaal opgewekt is die dag. De webpagina van de omvormer werkt vaker niet dan wel (zie rant over TCP/IP stack). En om nou dagelijks 2 trappen op te rennen om te weten wat hij die dag opgewekt heeft is ook weer zoiets.
Gek dat er nu dan al 2 mensen zijn die die mail niet gehad hebben. heb je een TL of een TL2 omvormer? Er is verschil in wifi kaarten en dus wellicht verschil inw at Solarman ermee doet.
Die Omniks waren zijn prima omvormers, maar de wifi en bedrade oplossingen zijn inderdaad altijd al wat brakkig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

No Hands schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:58:
[...]

Gek dat er nu dan al 2 mensen zijn die die mail niet gehad hebben. heb je een TL of een TL2 omvormer? Er is verschil in wifi kaarten en dus wellicht verschil inw at Solarman ermee doet.
Die Omniks waren zijn prima omvormers, maar de wifi en bedrade oplossingen zijn inderdaad altijd al wat brakkig geweest.
Het is een omnik3000tld, volgens mij is dat een TL2.

Ik heb mijn panelen gekocht via een bedrijf waarvan de servicedesk ook niet alles is, dus het zou zo maar kunnen dat het bericht daar is blijven hangen. Hoewel Solarman mij in mei 2020 wel rechtstreeks gemaild heeft om te melden dat de Omnikportal niet bereikbaar is en ze aan een workaround aan het werken zijn.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:37
Dit script gebruik ik icm een Raspberry Pi & Domoticz al zo'n 2 jaar.
Het is even klooien met opzetten maar werkt daarna perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:04
SmoothTweaker schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:10:
[...]

Dit script gebruik ik icm een Raspberry Pi & Domoticz al zo'n 2 jaar.
Het is even klooien met opzetten maar werkt daarna perfect.
Hier idem, maar dan met een Trannergy wat hetzelfde protocol gebruikt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:21
jessy100 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:50:
Een jaar lang een Raspberry Pi draaien kost al bijna 6 euro aan elektriciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:51

macnerd

No Apples please :-)

[...]

Ja, maar dan moet er erfbelasting over worden betaald, bovendien betaal jij nu over je loon relatief meer inkomstenbelasting dan je schoonvader over zijn pensioen... kortom, laat het hem zelf maar betalen :+

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:03
Misschien een ontzettend stomme vraag, maar zag het antwoord niet snel in dit topic. De server gaat uit de lucht, maar betekent dat ook het live inzicht via je smartphone app? Zo'n P1 meter lijkt mij een prima ding om zelf mee aan de slag te gaan, maar zou het wel prettig vinden om de app te blijven gebruiken.
Ik vermoed dat het antwoord nee gaat zijn , data zal wel omvormer - server - app zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Currry schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:31:
Misschien een ontzettend stomme vraag, maar zag het antwoord niet snel in dit topic. De server gaat uit de lucht, maar betekent dat ook het live inzicht via je smartphone app? Zo'n P1 meter lijkt mij een prima ding om zelf mee aan de slag te gaan, maar zou het wel prettig vinden om de app te blijven gebruiken.
Ik vermoed dat het antwoord nee gaat zijn , data zal wel omvormer - server - app zijn..
De smartphone app haalt de data van de server... dus inderdaad die app zal geen data meer kunnen ophalen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Die data gaat dus dan naar de Solarman server waar je voor 6 euro per jaar gebruik van kunt blijven maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Laatst online: 27-04 23:48

M2M

medicijnman

Heeft iemand een manier om alle historische data uit de omnikportal te krijgen? De daily reports zijn te generen, maar dat is nogal veel handwerk.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:21
No Hands schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:47:
Die data gaat dus dan naar de Solarman server waar je voor 6 euro per jaar gebruik van kunt blijven maken.
Nobrainer, zelf een machine neerzetten die het allemaal gaat bijhouden kost al 6 euro aan elektriciteit per jaar. Tenzij je al een Raspberry PI of iets dergelijks hebt staan, dan loont het wellicht de moeite als hobbyproject. In alle overige gevallen gewoon die 6 euro betalen, dan is het vraagstuk opgelost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Echte krenten sluiten de koude kant uit :+

En houd er rekening mee dat je oplossing niet meer dan 3 Watt trekt anders ben je alsnog duurder uit dan 6 euro per jaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Wolly op 12-04-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-04 21:36
M2M schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:33:
Heeft iemand een manier om alle historische data uit de omnikportal te krijgen? De daily reports zijn te generen, maar dat is nogal veel handwerk.
De weekrapporten geven dezelfde data, en dat scheelt dus een factor 7 aan werk.
Het lijkt er op dat de detaildata maar tot 1 jaar terug op te halen is, daarna gaat het over op dagtotaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardC79
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-12-2024
Kreeg vandaag ook opeens een mail dat Omnik failliet was. Nooit ook maar iets van gemerkt of in de gaten gehad. :D Ik heb een TL2 omvormer hangen hier nu ongeveer een jaar of 4 a 5. Zijn geld heeft hij al opgebracht want ik heb het ooit allemaal zelf geïnstalleerd en goedkoop gekocht. Mijn berekende terugverdientijd van 3,6 jaar werd uiteindelijk 3,2 jaar doordat de zon wat meer had geschenen.
Ik zal eens kijken op die nieuwe website maar als dat gewoon goed werkt en het gaat 6 euro per jaar kosten is voor mij de keus makkelijk gemaakt, want ik ga niet zitten rommelen voor 6 Euro per jaar.
Vrijwel alle oplossingen die je dan gaat bedenken kosten denk ik meer dan dat.
Tegen de tijd dat het anders gaat worden (duurder) ben ik misschien verhuist of heb ik allang wat anders neergehangen...
Het is alleen te hopen dat die omvormer dan niet stuk gaat, maar goed dan zou ik altijd nog een andere neer kunnen hangen natuurlijk. Tot die tijd verdien ik gewoon nog even verder zeker zolang de salderingsregeling van kracht is. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjV_U37pk-rn1uqKTT0KI9dvu-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bNbelO0Z0PA0nsPyhOIw3GY.jpg?f=fotoalbum_large

Links de omnik app, rechts solarman.
Minpuntje is de afronding bij "Total Generation" door MWh te gebruiken ipv kWh.
(even allemaal klagen aub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

hjs schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:57:
[Afbeelding]

Ik begreep dat alles wordt overgezet incl. De inlogcodes. Deze werken bij mij nu nog niet. Hoe kom je nu al in solarman?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-04 20:05
hjs schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:00:
Zelf wat knutselen gaat je meer kosten dan die 0,50 cent per maand.
12 likes al maarre, is het niet 50 cent/mnd? Factor 100 meer!!! 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Carboy54 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:40:
[...]

Ik begreep dat alles wordt overgezet incl. De inlogcodes. Deze werken bij mij nu nog niet. Hoe kom je nu al in solarman?
Ik had blijkbaar vorig jaar februari (toen er een storing was) al een poging gedaan om me aan te melden.
Dus ik had al een account maar kreeg toen de omvormer niet gekoppeld (denk ik).
Nadat ik het mailtje had gehad over omzetten en hier op GoT (weer?) las dat het al jaren kon, weer aangemeld en kreeg melding dat het email adres al in gebruik was. Dus nieuw ww aangevraagd en aanmelding afgemaakt. Nu kreeg ik de omvormer wel gekoppeld (serienr van de wifi gebruiken ipv de omvormer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:47
hjs schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:57:
[Afbeelding]

Kan je deze super korte review nog een beetje uitbreiden? :) Ik krijg hem nog niet aan de praat en vraag me af of het de moeite is.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

ph4ge schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:15:
[...]

Kan je deze super korte review nog een beetje uitbreiden? :) Ik krijg hem nog niet aan de praat en vraag me af of het de moeite is.
Het is min of meer dezelfde info, alleen de layout is anders. Je hoeft allen niet meer in te loggen bij het starten van de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:23
@Highfive95
Ik ga zelf maar eens knutselen om data in Domoticz te krijgen. Draai Domoticz al op mijn Synology dus de data zou redelijk eenvoudig naar binnen te halen moeten zijn. Heb alleen de ballen verstand van Python.
Draai zelf ook Domoticz op mijn Synology en ben net zo bedreven in Phyton als jij ;-)

Frustrerend is dat ik de lokale interface van mijn Omnik kan benaderen en dan kan inloggen met admin|admin. Ik zie dan dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAUpEJebP9pjfR8dJaG13BLkJCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ng7TwK2MTig9N5KjgCxS7TdX.png?f=fotoalbum_large

O.a. de huidige levering, de dag opbrengst en de totale opbrengst. Die drie velden inlezen in Domotciz... klaar! Maar hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Laatst online: 06:46
@Eternity_rules

Ik wil deze gaan gebruiken.
Omnik Data Logger

Ik denk dat het wel moet lukken om te installeren. Upload gegevens vanuit Domoticz naar Mindergas is ook gelukt. Heb alleen nog steeds geen tijd gevonden om eens te kijken hoe het werkt.

Zag in mailtje overigens wel dan Solarman de proefperiode met 3 maanden verlengd heeft. Dus heb nog even de tijd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Hoop dat je een uitgebreide tutorial maakt @Highfive95 ;-)

Gelukkig hebben we inderdaad nog eventjes. Ik zie dat de migratie in gang is gezet. Actuele gegevens zijn zichtbaar via Solarman, de/mijn historie nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:33
No Hands schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:57:
Omvormer producent Omnik is failliet. Mijn schoonvader heeft zo een apparaat aan de muur hangen en kreeg een mail van Omnik dat de logging gaat stoppen. Ze zetten alle data over naar Solarman, waar je nog en maand een proefperiode krijgt en daarna wordt alle data 'restricted' tenzij je 6 euro per jaar betaald.
Nu is schoonvader nogal van de centjes, dus die wil dat liever niet. Kan ik die Omnik ook loggen zonder tussenkomst van Solarman? Er zit nu een wifi kaart in maar ik weet dat er ook UTP oplossingen zijn, wat misschien meer mogelijkheden schept?
Ik heb zelf al jaren een Omnik hangen.

Deze lees ik met een Raspberry PI uit middels:

https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger

Daarnaast gebruik ik een andere PI om mijn slimmer meter uit te lezen.

De data uit beiden stuur ik naar PVoutput.org en daar zie ik precies per dag (per 5 minuten) wat mijn opbrengst/verbruik is etc...

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Laatst online: 24-04 19:32
Ha ha schijnbaar vooruitziende blik gehad al bij oplevering van mijn PV met Omnik 4000TL omvormer in 2014.
Toen heb ik meteen een Solarman account aangemaakt log dus vanaf het begin m'n data van Solarman paralel met de Omnik webinterface.

https://www.solarmanpv.co...spx?come=Public&pid=12548

https://www.omnikportal.c...spx?come=Public&pid=12548

Ik neem aan dat er voor mij dan niks veranderd toch?. Ik hoef ook niks over te zetten neem ik aan.
Wat wel irritant is dat Solarman constant een raar password invult die ik moet deleten om m'n eigen password te kunnen invullen. Bovenstaande site van solarman ziet er totaal anders uit dan de nieuwe site.?

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 22-04-2021 16:52 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Kreeg mail dat de data is overgezet.
De app waar ze naar verwijzen om te gebruiken is Solarman Smart, dat is een andere app dan ik al gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-04 13:49
M’n pa kreeg vandaag pas dit mailtje. Kwam hier even checken om te kijken of het wel echt was en niet dat Omnik gehackt was en spammers ermee aan de haal zijn of zo. Blijkbaar niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 00:59
Monitoren is voor de leuk. Voegt voor de rest niets toe. Je kan net zo goed kijken op je slimme meter of de gegevens die bekend zijn bij de energieleverancier via hun app.

Alleen die p1 kabeltje kost al 15-25 euro. Die Raspberry pi vanaf 50 euro. Dan heb je een investering gedaan met een ROI vanaf 10 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

com2,1ghz schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:19:
Monitoren is voor de leuk. Voegt voor de rest niets toe. Je kan net zo goed kijken op je slimme meter of de gegevens die bekend zijn bij de energieleverancier via hun app.

Alleen die p1 kabeltje kost al 15-25 euro. Die Raspberry pi vanaf 50 euro. Dan heb je een investering gedaan met een ROI vanaf 10 jaar
Daarom baal ik ook een beetje dat de app zo afrond wat er totaal is opgewekt.
Voor het monitoren, noteer alle meter standen 2x per maand in een excel-sheet.
Maar goed, ik log nu rechtstreeks in op de omvormer en haal daar de stand vandaan.

Deze ook aangeschaft nu ik sinds kort een slimme meter heb, geeft wel leuke info.
Drie wassen gedraaid vandaag, eenmaal raden welke op 60 graden >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBbEpNYXFFHAoNxTm2vYXjlC_cU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ml0UKbZcT8XKTKYeP795NJr7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
com2,1ghz schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:19:
Slimme meter zegt helemaal niets over je zonnepanelen opbrengst. In je monitoring kun je ook zien of de boel nog werkt. Dat is vaak makkelijker dan naar een uithoek van de zolder kruipen waar die omvormer is geplaatst en op het display kijken. Als je een Ferraris hebt kun je ook niet in de app van je leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRS-3
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-04 09:11
Heeft iemand het script van https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger al draaiend gekregen op de Solarman website? Want PVOutput klaagt bij mij inmiddels dat er geen gegevens meer worden ge-upload, en ik kan nog niet zo snel een url vinden die moet worden aangepast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:36
TRS-3 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:00:
Heeft iemand het script van https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger al draaiend gekregen op de Solarman website? Want PVOutput klaagt bij mij inmiddels dat er geen gegevens meer worden ge-upload, en ik kan nog niet zo snel een url vinden die moet worden aangepast...
Uhm... Dat script praat toch echt rechtstreeks tegen je omvormer en niet tegen de web-portal van omnik en/of solarman.
Je zult het probleem dus lokaal moeten zoeken. Ik heb dat zelf ook een paar keer per jaar, dan helpt het om de omvormer even uit en weer aan te zetten vaak om ‘m weer goed te kunnen uitlezen.

(DC uitzetten bij de omvormer zelf, groep uitzetten in meterkast, paar tellen wachten, groep weer aan, DC weer aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRS-3
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-04 09:11
Ooh ik zit te suffen! Je hebt natuurlijk volkomen gelijk. Ik reset. Gebeurt inderdaad wel vaker, maar dan start ie meestal vanzelf binnen een dag. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:25
omnik is toch al meer dan een jaar geleden failliet gegaan ?
en er is toch ook een gratis versie voor.monitoring voor diegenen die 6 euro teveel vinden

[ Voor 43% gewijzigd door boyette op 28-04-2021 04:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Laatst online: 12:05

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Ik heb geen mail gehad (wel de aankondiging) dat alles inmiddels was overgezet. Echter: met de Solarman Smart app kom ik gewoon met mijn eigen login en ww bij alle complete data.
Log ik dan in op de Solarman app (dus NIET Smart) dan geeft ie alleen data van 2021.

En log ik dan op de webportal in (dus via pc en niet app), dan kent ie mijn hele login en ww niet en zou ik een nieuwe plant moeten registreren.

Ik vind het maar vreemd allemaal, maar kan natuurlijk ook aan mij liggen. Meer mensen die dit bekend voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardC79
GurbY{nl} schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:58:
Ik heb geen mail gehad (wel de aankondiging) dat alles inmiddels was overgezet. Echter: met de Solarman Smart app kom ik gewoon met mijn eigen login en ww bij alle complete data.
Log ik dan in op de Solarman app (dus NIET Smart) dan geeft ie alleen data van 2021.

En log ik dan op de webportal in (dus via pc en niet app), dan kent ie mijn hele login en ww niet en zou ik een nieuwe plant moeten registreren.

Ik vind het maar vreemd allemaal, maar kan natuurlijk ook aan mij liggen. Meer mensen die dit bekend voorkomt?
Dat ligt denk ik niet aan jou, ik heb exact hetzelfde. Heb ook beide apps geïnstalleerd en in de SmartApp zie ik al mijn historische data, maar in de normale Solar App zie ik dat niet. (ook niet nadat ik mijn Inverter had verwijdert, daarna de App verwijdert had en toen de App weer opnieuw geïnstalleerd had en na heel veel gedoe mijn Inverter weer toegevoegd had in die app) Dat laatste kan ik dan ook niet aanraden...

Via de website kan ik overigens ook wel al mijn data (dus ook historie) gewoon zien overigens. (en dus ook inloggen)

[ Voor 4% gewijzigd door RichardC79 op 28-04-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Laatst online: 12:05

GurbY{nl}

GurbY{nl}

RichardC79 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:26:
[...]

Dat ligt denk ik niet aan jou, ik heb exact hetzelfde. Heb ook beide apps geïnstalleerd en in de SmartApp zie ik al mijn historische data, maar in de normale Solar App zie ik dat niet. (ook niet nadat ik mijn Inverter had verwijdert, daarna de App verwijdert had en toen de App weer opnieuw geïnstalleerd had en na heel veel gedoe mijn Inverter weer toegevoegd had in die app) Dat laatste kan ik dan ook niet aanraden...

Via de website kan ik overigens ook wel al mijn data (dus ook historie) gewoon zien overigens. (en dus ook inloggen)
welke website gebruik jij dan? Als ik naar solarmanpv.com ga, en inlog met de inlog die ik bij Omnik, en bij de android apps gebruik, zegt ie "account is niet juist"..

**edit**
Lamaar... "home" vergeten.. en dan doet ie het verder keurig!

[ Voor 4% gewijzigd door GurbY{nl} op 28-04-2021 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:40
Ik heb sinds reeds 4 jaar die omnik data-logger draaien voor domoticz op mijn Synology. Het was even tobben maar ik heb eruit wat ik wil. (heb dus ook nooit gemerkt dat Omnik's portal het niet meer deed).
Ik kan misschien wat vragen beantwoorden.

Overigens ga ik gewoon die 6 euro betalen. Historische daggrafieken bijvoorbeeld kan je niet uit domoticz halen voor zover ik weet.

[ Voor 21% gewijzigd door Meester_J op 28-04-2021 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardC79
GurbY{nl} schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:05:
[...]

welke website gebruik jij dan? Als ik naar solarmanpv.com ga, en inlog met de inlog die ik bij Omnik, en bij de android apps gebruik, zegt ie "account is niet juist"..

**edit**
Lamaar... "home" vergeten.. en dan doet ie het verder keurig!
Deze: https://home.solarmanpv.com/login

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-04 00:00
Ik heb 2 Omnik omvormers (1k en 2k) en ben eigenlijk best wel tevreden over Solarman; mij is het de €6 per jaar wel waard. Het werkt in ieder geval een stuk sneller dan de Omnik app, waar ik regelmatig niet verder kwam dan het aanlogscherm.
Ik weet het: tweakers en zelf doen. Absoluut aan te raden; maar heb teveel andere projecten liggen om af te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Laatst online: 24-04 19:32
M'n Omnik portal werkt nog steeds is reeds 4 mei. https://www.omnikportal.c...spx?come=Public&pid=12548

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Meester_J schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:28:
Ik heb sinds reeds 4 jaar die omnik data-logger draaien voor domoticz op mijn Synology. Het was even tobben maar ik heb eruit wat ik wil. (heb dus ook nooit gemerkt dat Omnik's portal het niet meer deed).
Ik kan misschien wat vragen beantwoorden.
Log je dan in op Omnik / Solarman of haal je de data lokaal - dus direct vanaf je omvormer - op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrTinux
  • Laatst online: 27-04 10:33

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Eternity_rules schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:10:
[...]

Log je dan in op Omnik / Solarman of haal je de data lokaal - dus direct vanaf je omvormer - op?
De logger haalt de data rechtstreeks van de omvormer op (dus via je lokale netwerk). Ik heb 'm zelf ook al een paar jaar draaien (als Docker container op een Raspberry Pi, naast o.m. Domoticz),

Data wordt door de logger in mijn geval ook gelijk doorgezet naar pvoutput.org, zodat ik daar nog een tweede archief heb.

[ Voor 5% gewijzigd door MrTinux op 07-05-2021 12:28 ]

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
De logger haalt de data rechtstreeks van de omvormer op (dus via je lokale netwerk).

Dat lijkt mij ideaal. Ik heb een Synology waar Domoticz op draait (lees daar al mijn slimme meter mee uit), maar het is mij niet gelukt om de"Omnik data logger" aan de praat te krijgen.
Ik heb het ook geprobeerd met een Docker image (hier de inleg), maar kreeg geen output.

Mijn Omnik heeft een wifi module en is in mijn netwerk inderdaad lokaal benaderbaar. Momenteel gaat de data nog naar Omnik/Solarman, maar lieft werk ik lokaal.

Mocht iemand mij op weg kunnen helpen om het via Syno/Domoticz te doen... graag :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-04 16:41
Eternity_rules schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:29:
De logger haalt de data rechtstreeks van de omvormer op (dus via je lokale netwerk).

Dat lijkt mij ideaal. Ik heb een Synology waar Domoticz op draait (lees daar al mijn slimme meter mee uit), maar het is mij niet gelukt om de"Omnik data logger" aan de praat te krijgen.
Ik heb het ook geprobeerd met een Docker image (hier de inleg), maar kreeg geen output.

Mijn Omnik heeft een wifi module en is in mijn netwerk inderdaad lokaal benaderbaar. Momenteel gaat de data nog naar Omnik/Solarman, maar lieft werk ik lokaal.

Mocht iemand mij op weg kunnen helpen om het via Syno/Domoticz te doen... graag :-)
Ik gebruik zelf deze, https://nl.howtodogood.co...s-Cloud-and-on-My-MQTT-50

Zo'n Wemos hangt ergens in het stopcontact en je hebt er geen omkijken naar. Die maakt in het kort zelf een wifi AP aan, waarmee de omnik/trannergy verbinding maakt de gegevens uitleest en verbind daarna met je eigen wifi en zend mqtt messages naar je broker. Dit draait bij mij al meerdere jaren probleemloos.

EDIT: Voordeel van deze is trouwens ook dat je omvormer niet direct aan het netwerk hangt, dat vind ik dan weer prettig. Allemaal 'smart' devices die continu naar 'huis' aan het bellen zijn, heeft niet echt mijn voorkeur.

[ Voor 12% gewijzigd door wuppie007 op 07-05-2021 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrTinux
  • Laatst online: 27-04 10:33

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Eternity_rules schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:29:

Ik ken deze image niet (en heb ook geen ervaring met de Docker-omgeving op Syno), maar zo te zien leest deze de data uit via Omnik en niet rechtstreeks. Zelf gebruik ik deze: https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger. Via een crontab leest deze iedere 5 minuten de status uit.

Ik heb een eenvoudige fork gemaakt, met daarin een Dockerfile om er een image van te maken, en automatisch de crontab in te regelen. Als je config.cfg buiten de container maakt en mount op /home/Omnik-Data-Logger/config.cfg is je config persistent en blijft deze na een container-herstart behouden.

Zo ziet mijn config.cfg eruit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
################
### Settings ###
################

[general]
# General:enabled_plugins
# Choose which outputs to use
# Possible options: MysqlOutput,PVoutputOutput,ConsoleOutput,CSVOutput
enabled_plugins = DomoticzOutput,PVoutputOutput

[inverter]
# IP address of your Omnik inverter
ip = 192.168.178.248
# Default for a Omnik with Wifi module
port = 8899
# S/N of the wifi kit
wifi_sn = ##########
#use temperature of inverter for pvoutput
use_temperature = true

[domoticz]
domoticz_host      = 192.168.178.253
domoticz_port      = 8080
domoticz_url       = json.htm

# Provide IDX here of the specific devices
idx_Temp      = 72
idx_PV1_U     = 73
idx_PV2_U     = 74
idx_PV1_A     = 75
idx_PV2_A     = 76
idx_AC_Output = 77
idx_E_Total   = 78
idx_E_Current = 79

[mysql]
# Host where the mysql server is active
host = 127.0.0.1
user =
pass =
database =

[pvout]
# These two can be found at http://pvoutput.org/account.jsp
apikey = #################################
sysid  = #####

[csv]
disable_header = false

[log]
# Log:Output
# Possible options: none,console,file (combinations are possible)
# Use none to disable logging
type = console

# Log:level
# Possible options: critical, error, warning, info, debug
level = debug

# Log:filename
# Output file for file logger
filename = omnik-export.log

[ Voor 47% gewijzigd door MrTinux op 07-05-2021 12:48 ]

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-03 19:54

MeltedForest

Lenny-t

Heb gisteren een mailtje (in mijn spam) gekregen van Solarman, tot 31 dec is de dienst gratis voor alle ex-Omnik klanten:
Welcome to join SOLARMAN community! We will continue to provide you with monitoring services. As a new user of SOLARMAN Smart, we sincerely invite you to explore more of this platform.

In the communication with Omnik users, we have received a lot of beneficial feedback and suggestions. In order to provide you with better service and the opportunity to fully experience SOLARMAN platform, we will extend the free trial period for your Omnik devices until Dec 31st, 2021. During this period, you will be able to experience all functions of SOLARMAN Smart for free.
Overigens keek ik eigenlijk nooit naar mijn logging en ging ik gewoon af op de maandelijkse rapporten van mijn energieleverancier. Dus ik ga (als ik tijd kan maken) eens kijken of ik een van de scripts uit dit topic werkend kan krijgen. :P

[ Voor 14% gewijzigd door MeltedForest op 19-05-2021 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-04 19:14
ArnieNFW schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:13:
Ik heb 2 Omnik omvormers (1k en 2k) en ben eigenlijk best wel tevreden over Solarman; mij is het de €6 per jaar wel waard. Het werkt in ieder geval een stuk sneller dan de Omnik app, waar ik regelmatig niet verder kwam dan het aanlogscherm.
Ik weet het: tweakers en zelf doen. Absoluut aan te raden; maar heb teveel andere projecten liggen om af te maken...
Van mij heb je helemaal gelijk, ook hier 2 omvormer van Omnik en via de site van SolarmanPv.
Mag graag kijken of alles wel naar behoren werkt en Solarman geeft de mogelijkheid om inzicht te krijgen van de werking van alle strings en hun opbrengst, je kan ze op allerlei manieren in een grafiek over elkaar heen leggen inclusief het AC gebeuren.
Leuk detail is dat je ook kan zien wie er mee kan gluren in de werking van je PV installatie, waren er hier drie, de verkoper van de gehele installatie, de leverancier van de omvormers en een vreemde maar die heb er ik er meteen uitgegooid.
De beide overgebleven "gluurders" is wel handig want heb hier nogal last van vreemde storingen.
Die € 6,- per omvormer per jaar is het mij wel waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:23
De pagina waarop lokaal het actuele vermogen is af te lezen kent een hele trage refreshrate.
Zo traag zelfs dat ik het niet bruikbaar vond.

Dus vandaar dat ik het vervangen heb door iets van FP4ALL.
Ik gebruikte dit systeem al naar tevredenheid voor mijn Stecagrid omvormers.
Maar nu gebruik ik het ook voor de Omnik omvormer.

https://www.fp4all.com/nl...-tl-pv-type-pvlogger.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlUxU3GF9vU3Rmf1Ve9RehgBtX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSN9hprvSiv2PKLWbHcsFIQ9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Chris96 op 23-05-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:08
Ik heb momenteel twee Omnik omvormers hangen die met 2 afzonderlijke scripts op mijn Synology DS718+ worden uitgelezen door de taakplanner die om de 5 minuten de data naar PVOuput stuurt. Dat werkt op zich best aardig, echter zijn de scripts brak en ik heb weinig verstand van scripts aanpassen/schrijven.

Het zou dus veel beter en uitgebreider kunnen, met name omdat ik ook recent een Homewizard Energy heb aangeschaft om mijn slimme meter uit te kunnen lezen.

Ik zie op DEZE site dat het mogelijk zou moeten zijn om middels Docker het script te kunnen gebruiken. Ik kom daar echter totaal niet uit.... :?

Is er iemand die me wat op weg kan helpen om dit enigszins voor elkaar te kunnen krijgen?

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.20 | PV 4720WP Zuid | PIB Marstek Venus E 5.12 kWh V151.212.0.0 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
MrTinux schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:41:
[...]

Ik ken deze image niet (en heb ook geen ervaring met de Docker-omgeving op Syno), maar zo te zien leest deze de data uit via Omnik en niet rechtstreeks. Zelf gebruik ik deze: https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger. Via een crontab leest deze iedere 5 minuten de status uit.
[/code]
Werkt dit bij jou nog? Ik gebruik hetzelfde script maar het lijkt erop alsof die geen data meer door krijgt....

EDIT: Nvm, Omnik heeft gewoon geen Wifi (of heb geen opwekking, thuis maar ff checken)

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 26-05-2021 13:30 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jbouwh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-04 17:33
Een tip van mij. Ik heb zelf omnikdatalogger geschreven waarmee je mijns inziens een prima alternatief hebt. Het integreert met pvoutput, influxdb, mqtt en Home Assistant. Je kunt het ook los gebruiken. Er is ondersteuning voor Docker en de software draait op alle platformen.

Naast de Engelstalige WIKI heb ik nu ook een Nederlandstalige WiKi gemaakt op mijn website om alles wat toegankelijker te maken. Misschien maak ik hier iemand blij mee :)

Als het nèt werkt dan werkt het nèt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
jbouwh schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:44:
Een tip van mij. Ik heb zelf omnikdatalogger geschreven waarmee je mijns inziens een prima alternatief hebt. Het integreert met pvoutput, influxdb, mqtt en Home Assistant. Je kunt het ook los gebruiken. Er is ondersteuning voor Docker en de software draait op alle platformen.

Naast de Engelstalige WIKI heb ik nu ook een Nederlandstalige WiKi gemaakt op mijn website om alles wat toegankelijker te maken. Misschien maak ik hier iemand blij mee :)
Dat weet ik wel zeker Jan! _/-\o_

Het is dat ik het momenteel zo achterlijk druk heb met mijn werk. Maar ik ben al een eind op weg om het middels jouw script aan de praat te krijgen. Die Nederlandstalige WIKI gaat daar zeker bij helpen. Dank voor al je effort!

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.20 | PV 4720WP Zuid | PIB Marstek Venus E 5.12 kWh V151.212.0.0 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-03 19:54

MeltedForest

Lenny-t

Wat een held ben jij, hier ga ik zeker naar kijken! O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:57

Ik heb voor een school project toevallig ook een logger voor de omvormer gemaakt (wel met een stuk minder opties die zijn data gewoon naar een lokale database schrijft). Ik heb even naar de wiki van jou project gekeken, en de local proxy methode lijkt me overbodig. Ik weet niet of het bij elke omvormer zo is, maar bij mijn omvormer is het mogelijk om 3 remote servers in te stellen (door enkel een hostname en een poort op te geven) . De omvormer gaat dan precies dezelfde data naar de opgegeven host sturen als naar de solarman servers.

Ik heb een simpele TCP server in python geschreven die continue op de opgegeven poort aan het luisteren is. Zodra er een nieuwe data frame binnenkomt parse ik de data en stuur ik deze naar de database. Mocht dit ook op andere omvormers beschikbaar zijn dan denk ik dat dit een veel makkelijkere (en gebruiksvriendelijkere) oplossing is in plaats van die local proxy.

In ieder geval hulde dat je dit project voor andere beschikbaar stelt, en ook nog de moeite hebt genomen om een wiki te schrijven _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Niet online
Skix_Aces schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 07:50:
[...]

Ik heb een simpele TCP server in python geschreven die continue op de opgegeven poort aan het luisteren is. Zodra er een nieuwe data frame binnenkomt parse ik de data en stuur ik deze naar de database. Mocht dit ook op andere omvormers beschikbaar zijn dan denk ik dat dit een veel makkelijkere (en gebruiksvriendelijkere) oplossing is in plaats van die local proxy.
We zien graag de sources van je uitwerking als je een betere manier hebt bedacht.

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbouwh
Skix_Aces schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 07:50:
[...]

Ik heb voor een school project toevallig ook een logger voor de omvormer gemaakt (wel met een stuk minder opties die zijn data gewoon naar een lokale database schrijft). Ik heb even naar de wiki van jou project gekeken, en de local proxy methode lijkt me overbodig. Ik weet niet of het bij elke omvormer zo is, maar bij mijn omvormer is het mogelijk om 3 remote servers in te stellen (door enkel een hostname en een poort op te geven) . De omvormer gaat dan precies dezelfde data naar de opgegeven host sturen als naar de solarman servers.

In ieder geval hulde dat je dit project voor andere beschikbaar stelt, en ook nog de moeite hebt genomen om een wiki te schrijven _/-\o_
Je zou een cliënt module kunnen maken die je omvormer data kan ophalen. Echt ingewikkeld is dat niet als er een API beschikbaar is. Mijn project heet nu omnikdatalogger, maar dat zou ook generieke kunnen worden, en andere types omvormers kunnen ondersteunen. Ik kan daar alleen zelfs niet mee testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skix_Aces
jbouwh schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:46:
Je zou een cliënt module kunnen maken die je omvormer data kan ophalen. Echt ingewikkeld is dat niet als er een API beschikbaar is. Mijn project heet nu omnikdatalogger, maar dat zou ook generieke kunnen worden, en andere types omvormers kunnen ondersteunen. Ik kan daar alleen zelfs niet mee testen.
Ik heb het ook over een omnik omvormer die hier sinds eind 2014 hangt. Als je naar de instellingen van de omnik omvormer gaat door het ip adres in een browser te typen kan je een remote sever toegoegen. Ga vervolgens naar: advanced - > remote servers (zie ook onderstaande afbeelding). De eerste server is de standaard remote server (die naar solarman logged) en die kan niet aangepast worden. Op de andere plekken kan een domain name, een poort nummer en een communicatietechniek (UDP of TCP) worden ingevuld. Vervolgens zal de omvormer zijn data ook proberen te versturen naar de toegevoegde host via in mijn geval TCP.

De pakketjes die verstuurd worden naar de toegevoegde host zijn precies hetzelfde als de pakketjes die naar de solarman servers worden gestuurd. Vandaar mijn reactie dat de local proxy methode waarbij je de pakketjes die richting de solarman servers gaan opvangt overbodig is. Zowel de implementatie als het instellen van bovengenoemde methode lijkt me handiger aangezien je dan een "native" connectie opstart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTP2nOEN8jYu9n4gql9tqYN41MY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSYWvYXHBKgeH4tNwSEWmkLF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbouwh
Interessant, wellicht dat je dit kunt testen. Mijn omvormer is wat ouder en heeft deze instellingen niet, en blijkt de updates alleen naar het vaste ipadres te kunnen sturen wat ik ook in de wiki vermeld. Direct uitlezen via poort 8899 werkt ook niet bij mij. Dit heeft iets te maken met de WiFi logger firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Skix_Aces schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:40:
[...]

Ik heb het ook over een omnik omvormer die hier sinds eind 2014 hangt. Als je naar de instellingen van de omnik omvormer gaat door het ip adres in een browser te typen kan je een remote sever toegoegen. Ga vervolgens naar: advanced - > remote servers (zie ook onderstaande afbeelding). De eerste server is de standaard remote server (die naar solarman logged) en die kan niet aangepast worden. Op de andere plekken kan een domain name, een poort nummer en een communicatietechniek (UDP of TCP) worden ingevuld. Vervolgens zal de omvormer zijn data ook proberen te versturen naar de toegevoegde host via in mijn geval TCP.

De pakketjes die verstuurd worden naar de toegevoegde host zijn precies hetzelfde als de pakketjes die naar de solarman servers worden gestuurd. Vandaar mijn reactie dat de local proxy methode waarbij je de pakketjes die richting de solarman servers gaan opvangt overbodig is. Zowel de implementatie als het instellen van bovengenoemde methode lijkt me handiger aangezien je dan een "native" connectie opstart.

[Afbeelding]
Zou je op die wijze ook de gegevens rechtstreeks door kunnen sturen naar bijvoorbeeld PVOutput?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skix_Aces
A3-D schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:18:
[...]

Zou je op die wijze ook de gegevens rechtstreeks door kunnen sturen naar bijvoorbeeld PVOutput?
Jazeker, op deze manier haal je de data alleen binnen. Daarna kan je alles met die data doen wat je wil. Ik stuur de data zelf door naar een lokale database. Ik ben zelf van plan nog een lokale website te maken die de database uitleest en wat mooie grafiekjes laat zien.

Ik heb hier als elektrotechniek student echter nog weinig ervaring mee dus dat word nog een leuk hobby projectje. Ik kan de source code van mijn TCP server vanavond wel delen maar aangezien ik nooit eerder met python heb gewerkt is hij niet heel geweldig :P
Pagina: 1 2 Laatste