Beste tweakers,
Ik als handige doe-het-zelver maar zeker niet als technicus heb me het paasweekend door verschillende forums gezwoegd over warmtepompen en duurzame energie etc. Omdat ik er toch niet helemaal uit kom, hoop ik via deze weg concreet voor onze situatie een stap verder te komen aan de hand van jullie inzichten.
We krijgen binnenkort de sleutel van onze aangekochte vrijstaande woning, bouwjaar 1961. Hier voorzien we een flinke verbouwing, wat direct de uitgelezen kans lijkt om ook qua energievoorziening een flinke stap te zetten.
Ik hoop dat onderstaande een goed beeld geeft bij de situatie en de doelstellingen. Ik hoor vooral graag of eea hout snijdt en uiteraard zijn concrete adviezen en suggesties meer dan welkom!
Wat karakteristieken van de woning:
Indien een volledige warmtepomp realistisch blijkt, lijken er twee geschikte opties te zijn:
Ik als handige doe-het-zelver maar zeker niet als technicus heb me het paasweekend door verschillende forums gezwoegd over warmtepompen en duurzame energie etc. Omdat ik er toch niet helemaal uit kom, hoop ik via deze weg concreet voor onze situatie een stap verder te komen aan de hand van jullie inzichten.
We krijgen binnenkort de sleutel van onze aangekochte vrijstaande woning, bouwjaar 1961. Hier voorzien we een flinke verbouwing, wat direct de uitgelezen kans lijkt om ook qua energievoorziening een flinke stap te zetten.
Ik hoop dat onderstaande een goed beeld geeft bij de situatie en de doelstellingen. Ik hoor vooral graag of eea hout snijdt en uiteraard zijn concrete adviezen en suggesties meer dan welkom!
Wat karakteristieken van de woning:
- Bouwjaar 1961
- Vrijstaand
- 3 verdiepingen met puntdak
- Totale woonoppervlakte circa 180m2
- Waarvan woonoppervlakte begane grond circa 90m2
- Inhoud circa 600m3
- Vloerisolatie (glaswol): Rd 4.0
- Dakisolatie (glaswol): Rd 4.0
- Spouwisolatie (glaswol): Rd 1.7
- Glas: Circa 50% ouder dubbel glas, 50% HR++ glas
- Kierdichting: gehele woning
- Begane grond: volledige droogbouw vloerverwarming, 16mm en 12,5cm hoh
- Badkamer 1e verdieping: vloerverwarming (nat)
- Slaapkamers 1e verdieping en zolder: LTV radiator/convectoren
- Glas: Circa 50% ouder dubbel glas, 50% HR++ glas (glas zal komende jaren stap-voor-stap vervangen worden icm kozijnen
- Kierdichting: gehele woning
- Verwarming: full-electric L/W warmtepomp
- Electra: Aantal zonnepanelen nog te bepalen
- Warmwater in keuken met Quooker en dus eigen boiler
- Overig warmwater via (WP?)boiler
Indien een volledige warmtepomp realistisch blijkt, lijken er twee geschikte opties te zijn:
- De zolder (met evt. WP op plek huidige schoorsteen met bijvoorbeeld een Ubbink ombouw)
- Een aangebouwde werkkamer bij de 2e badkamer (met vrij muuroppervlakte aan achterzijde waar buitenunit kan hangen)
- Optie 1: Warmtepomp wegwerken op dak waar nu schoorsteen zit zorgt mogelijk voor minste geluid. Tevens is het relatief dicht bij de 'hoofdbadkamer', maar ligt relatief verder van begane grond en tweede badkamer. Terwijl begane grond belangrijkste plek voor verwarming is (1e en zolder zullen we vermoedelijk beperkt verwarmen). Tevens is installatie als schoorsteen mogelijk wat complexer? Al ziet de oplossing van Ubbink er best fraai uit.
- Optie 2: Warmtepomp in werkkamer beneden (aanbouw). Deze ligt naast de 'tweede' badkamer en de vloerverwarming begane grond. Echter is de afstand naar de hoofdbadkamer relatief groot (8m horizontaal en dan verdieping hoger).
- Afhankelijk van de gekozen optie, kan ik me een extra (warmtepomp)boiler voorstellen.
- Lijkt bovenstaande uberhaupt realistisch, eventueel wat wel/niet?
- Is er een eerste voorkeur voor optie 1 danwel optie 2?
- Hebben jullie bepaalde apparatuur waar ik me op moet focussen voor onze situatie
- Suggesties voor een betaalbaar en zoveel mogelijk onafhankelijk advies in omgeving Amsterdam om de plannen daadwerkelijk tot realisatie te kunnen brengen