Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-06-2022
Hallo,

Even een advies gevraagd.

Wij hebben een hoekwoning en wil (Waarschijnlijk) een Daikin Split Airco systeem (Of een Mitsubishi)

De buitenunit zou tegen deze buitenmuur op moeten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ndNpZS4p3pAIbzeNaPu-IPBgfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lrs1SQyhEB0nxGVAqOJSUysc.jpg?f=fotoalbum_large

1 Binnenunit moet op zolder en 1 Binnenunit in de Woonkamer.

Wat zou een goede opstelling zijn in dit geval?
Waar ik zelf een beetje tegenaan loop is het condenswater, stroomtoevoer en leidingmanagement

Ik kan met de leidingen vd binnenunits rechtstreeks door deze buitenmuur naar buiten.

Ik heb 2 opties voor de buitenunit..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MX5iaMMWJaUQoYzezg44stD62To=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H7Ob8n6S4MdZZvy0JNvU6s4q.png?f=user_large

In geval van optie 1 kan ik de stroomvoorziening via de binnenkant regelen door een nieuwe kabel te trekken en deze via de hoek vh dak(pan) naar buiten werken zodat ik voor de stroom geen gat hoef te boren.
Ik moet dan wel binnen helemaal naar de andere kant vh huis, naar beneden en via de kruipruimte weer naar meterkast die linksvoor staat.

Voor optie 2 (en mss ook voor optie 1) kan ik met de stroomvoorziening recht naar beneden maar dan moet ik ergens naar binnen met mijn stroomdraad en dan via de kruipruimte een stuk naar links naar de meterkast. Dat ergens naar binnen gaan zal dan waarschijnlijk via de fundering moeten worden.

Kan ik gewoon met een goede slaghamer 22mm , groot gat graven zodat ik met mijn boor wegkom, en dan beetje scheef naar boven door de fundering heen naar de kruipruimte? En en op welke diepte zou ik dat dan het beste doen?

Dan zit ik nog met mijn condensafvoer... laat ik dat gewoon op de tegels druppen, of..ik moet toch graven, kan ik het condenswaterslangetje gewoon onder de grond laten uitkomen (dus niet in de kruipruimte maar erbuiten zeg maar). Ik dacht aan een 40mm buis in de grond te leggen, horizontaal naar het midden van het gangpad.. ik moet daar toch een sleuf maken voor met de boorhamer weg te komen, en daar de condenswaterslangetjes van de 2 units in te laten uitkomen..

Dan voor de 2 grote gaten te boren.. Binnenmuur is van beton en buitenmuur van baksteen.
Ik heb al een keer een stopcontact ingebouwd in deze muur met een kernboor als deze..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtgtyPKw0pqc-00L3lNAUhDvYDI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vbRH41irImZCJBHCWeXt6Ir3.jpg?f=user_large

Maar die heeft het niet overleeft met 2 gaten. Welke boor wordt hiervoor gebruikt en kan ik dat zelf met een slaghamer of moet ik iets huren of mss de gaten laten boren door iemand?

En zou ik niet beter een steiger regelen? Ik bedoel de goten zullen ook vastgezet moeten worden en het is best hoog om op een ladder daar te staan boren...

Graag jullie kijk op deze opstelling

[ Voor 12% gewijzigd door Tuff op 06-04-2021 08:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:10

Lordy79

Vastberaden

Ik woon in Israël waar airco een must is en in vrijwel elk huis is te vinden.
Wij hebben een unit per 'kamer' dus 4 voor de 4 slaapkamers, een voor de keuken en 1 voor de woonkamer.

Mijn ervaring is het volgende:
1. Beter meer kleine units dan 1 grote. Dan koel je alleen op plaatsen waar je koeling wilt.
2. Beter een iets te zware unit in een ruimte dan eentje die het nét aankan. Scheelt ook in herrie.

Verder vind ik verwarmen met airco's - wat we in Israël ook standaard doen - vreselijk. Het werkt maar naar mijn gevoel is het mega inefficiënt. Maar misschien werkt het stukken beter in goed geïsoleerde huizen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tuff schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:44:
Hallo,

Even een advies gevraagd.

Wij hebben een hoekwoning en wil (Waarschijnlijk) een Daikin Split Airco systeem (Of een Mitsubishi)

De buitenunit zou tegen deze buitenmuur op moeten komen.

[Afbeelding]

1 Binnenunit moet op zolder en 1 Binnenunit in de Woonkamer.

Wat zou een goede opstelling zijn in dit geval?
Waar ik zelf een beetje tegenaan loop is het condenswater, stroomtoevoer en leidingmanagement

Ik kan met de leidingen vd binnenunits rechtstreeks door deze buitenmuur naar buiten.

Ik heb 2 opties voor de buitenunit..
[Afbeelding]

In geval van optie 1 kan ik de stroomvoorziening via de binnenkant regelen door een nieuwe kabel te trekken en deze via de hoek vh dak(pan) naar buiten werken zodat ik voor de stroom geen gat hoef te boren.
Ik moet dan wel binnen helemaal naar de andere kant vh huis, naar beneden en via de kruipruimte weer naar meterkast die linksvoor staat.

Voor optie 2 (en mss ook voor optie 1) kan ik met de stroomvoorziening recht naar beneden maar dan moet ik ergens naar binnen met mijn stroomdraad en dan via de kruipruimte een stuk naar links naar de meterkast. Dat ergens naar binnen gaan zal dan waarschijnlijk via de fundering moeten worden.

Kan ik gewoon met een goede slaghamer 22mm , groot gat graven zodat ik met mijn boor wegkom, en dan beetje scheef naar boven door de fundering heen naar de kruipruimte? En en op welke diepte zou ik dat dan het beste doen?

Dan zit ik nog met mijn condensafvoer... laat ik dat gewoon op de tegels druppen, of..ik moet toch graven, kan ik het condenswaterslangetje gewoon onder de grond laten uitkomen (dus niet in de kruipruimte maar erbuiten zeg maar). Ik dacht aan een 40mm buis in de grond te leggen, horizontaal naar het midden van het gangpad.. ik moet daar toch een sleuf maken voor met de boorhamer weg te komen, en daar de condenswaterslangetjes van de 2 units in te laten uitkomen..

Dan voor de 2 grote gaten te boren.. Binnenmuur is van beton en buitenmuur van baksteen.
Ik heb al een keer een stopcontact ingebouwd in deze muur met een kernboor als deze..

[Afbeelding]

Maar die heeft het niet overleeft met 2 gaten. Welke boor wordt hiervoor gebruikt en kan ik dat zelf met een slaghamer of moet ik iets huren of mss de gaten laten boren door iemand?

En zou ik niet beter een steiger regelen? Ik bedoel de goten zullen ook vastgezet moeten worden en het is best hoog om op een ladder daar te staan boren...

Graag jullie kijk op deze opstelling
toon volledige bericht
Is het 100% jouw brandgang ??
Want ik zie links een lamp hangen, dus ik verwacht een beetje dat je maar de helft van de brandgang
'bezit', vraag me af of je dan wel een airco unit daar mag hangen.... (ook al is het boven 'jouw' deel van de brandgang).

Wat betreft je condens. ik zou een slang/buis naar beneden leggen, zodat het op de stenen uitkomt.
Hoeveelheid zal weinig zijn, maar laten druppen is ook zo wat....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Om een slaapzolder met dakkapel en een kleine woonkamer te koelen dacht ik aan een MultiSplit systeem met
FTXM25R + FTXM35R + 2MXM50N

De FTXM35R voor de op slaapzolder want daar is het snikheet altijd en de woonkamer is altijd vrij koel...

Is de 2MXM50N een goede keuze of beter de 2MXM40N als buitenunit kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
ZeRoC00L schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:03:
[...]

Is het 100% jouw brandgang ??
Want ik zie links een lamp hangen, dus ik verwacht een beetje dat je maar de helft van de brandgang
'bezit', vraag me af of je dan wel een airco unit daar mag hangen.... (ook al is het boven 'jouw' deel van de brandgang).

Wat betreft je condens. ik zou een slang/buis naar beneden leggen, zodat het op de stenen uitkomt.
Hoeveelheid zal weinig zijn, maar laten druppen is ook zo wat....
Is niet 100% mijn brandgang nee.. en ik twijfel ook of het mag maar zolang niemand klaagt..
Aan linkerkant op de foto hangt idd een buitenlamp aan een schuur van de buren. Daar staat dus ook een rijtje huizen die gebruik maken van deze doodlopende brandgang en die kijken dus via hun achtertuin uit om mijn buitenmuur. De tuindeur op de foto is niet van mijn huis maar van een ander hoekhuis dat met de tuin voor een deel tegen mijn huis ligt.

Een andere optie is de unit net boven de overkapping te hangen maar dan moet ik de hoek om en dan hangt onder een slaapkamer.

[ Voor 6% gewijzigd door Tuff op 06-04-2021 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tuff schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:44:

[Afbeelding]

Misschien kan je overwegen om toch weer zoon boor te kopen, wel een uitdaging met wapening, pluspunt is wel dat je dat type nog net niet gratis bij een pakje boter krijgt. Je kan denk ik ook een diamant versie (niet op kloppen/hameren zetten!) kopen, blijkbaar heb je niet het hardste beton, anders kwam je er niet in met de boor die je nu had.
slechts een voorbeeld DYOR
https://www.toolmax.nl/inter-dynamics-609192.html
Ik zou tegelijk even rondvragen naar een betonboorder, valt soms erg mee wat het kost.

Steiger zou voor mij een must zijn, van de arbo mag mag je ook een ladder helemaal niet gebruiken als werkplek als er een alternatief mogelijk is. (steiger/ hoogwerker) die regel is er niet voor niets, het is gewoon een flink hoger risico op naar beneden pleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Tuff schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:10:
[...]

Is niet 100% mijn brandgang nee.. en ik twijfel ook of het mag maar zolang niemand klaagt..
uhmm dat gaat dan wel gebeuren, ze kijken eropuit, lopen er onderdoor dus ze gaan er last van hebben ;) (lelijk, geluid etc) (vergis je niet in het aantal anti wp aanhangers)
En je kan mij een hoop vertellen maar niet dat je op die manier de nieuwe geluidseisen gaat halen. afhankelijk van hoe het is opgeschreven/ ingetekend bij het kadaster kan het zelfs zijn dat de unit over de erfgrens heen hangt :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 06-04-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Ik hoop met een Daikin de geluidsproductie tot een minimum te kunnen beperken.

Boven de overkapping staat ie vol in de zon op het zuiden en moet ik de hoek om met mijn leidingen en hebben ze er ook last van om er tegenaan te kijken.

Of ik zet de buitenunit onder de overkapping, precies achter dat muurtje zeg maar in mijn tuin en 80CM vd grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:35
Ik zou een split nemen.

Met twee of drie binnenunits, de buitenunit op 1e verdieping hoogte ophangen aan de muur zodat je hoofd niet stoot in gang.

Het zo proberen uit te passen dat je één lang goot recht van BG naar de bovenste unit kan aanleggen.
Dan kan je de voeding YMVK-AS 2,5mm² vanuit de kruipruimte aanvoeren en door die goot doen heb je binnen helemaal niks aan snoeren is wel mooi.

Zo iets dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5FJjKf9nqIDn71OdhmFf6Qwibk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5FFXugwSAqBmH5FBxCLxN45K.jpg?f=user_large

Wat jij optie 2 noemt die goot tot aan de grond kan je dan ook gebruiken voor codens-afvoerslangen die je tot bijna de grond moet maken.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 06-04-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:04

Septillion

Afgesplitst. Topic hijacking is niet aardig, ook niet als de originele vraagsteller stil blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Excuus was mij niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tuff schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:10:
[...]

Aan linkerkant op de foto hangt idd een buitenlamp aan een schuur van de buren. Daar staat dus ook een rijtje huizen die gebruik maken van deze doodlopende brandgang en die kijken dus via hun achtertuin uit om mijn buitenmuur. De tuindeur op de foto is niet van mijn huis maar van een ander hoekhuis dat met de tuin voor een deel tegen mijn huis ligt.

Een andere optie is de unit net boven de overkapping te hangen maar dan moet ik de hoek om en dan hangt onder een slaapkamer.
Behoorlijk risico als je hem daar toch hangt, en iemand 'klaagt'.....

Zou het zekere voor het onzekere nemen, en hem 'boven' je overkapping hangen.
Ja, dan zien de buren nog steeds de leidingen over de muur. Maar lijkt me een stuk minder kans op klachten dan een buitenunit.......
De buitenunit verplaatsen is ook niet 1,2,3 gedaan....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
twain4me schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:48:
[...]
Steiger zou voor mij een must zijn, van de arbo mag mag je ook een ladder helemaal niet gebruiken als werkplek als er een alternatief mogelijk is. (steiger/ hoogwerker) die regel is er niet voor niets, het is gewoon een flink hoger risico op naar beneden pleuren.
Als particulier mag je gewoon lekker dom doen. Daar handhaaft de inspectie SZW niet op (want geen arbeid).

Maar als TS verstandig is gebruikt hij voor zijn eigen veiligheid, voor degene die hem liefhebben EN voor de hulpverleners die jouw puinhoop mogen opruimen WEL een FATSOENLIJK ROLSTEIGER (grotere verhuurders hebben dat wel redelijk in orde), die je GEBRUIKT VOLGENS HANDLEIDING en in elkaar zet conform de STANDAARDCONSTRUCTIE. (dus geen keukentrapje erboven op of het platform op de bovenste treden van het opbouwframe monteren en vergeet de remmen niet te gebruiken).

Een ladder is voor de in TS beschreven werkzaamheden geen geschikte arbeidsplaats.

Kun je niet aan de gemeente vragen hoe het zit met het plaatsen van de airco in de brandgang? Lijkt me namelijk wel de ideale plek, of zitten daar direct slaapkamers achter?

Afgezien van beroepsziektes, met gigantische afstand op 1 (>3k doden p.j.) tegenover tegenover <100 doden aan arbeidsongevallen p.j.) is werken op hoogte een van de grotere risico's waar werknemers aan bloot staan.

[ Voor 8% gewijzigd door eL_Jay op 06-04-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

eL_Jay schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:12:
[...]

Als particulier mag je gewoon lekker dom doen. Daar handhaaft de inspectie SZW niet op (want geen arbeid).
ik zeg nergens dat hij daar aan moet voldoen.. alleen dat het zo is en wat de reden is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
[...]

Maar als TS verstandig is gebruikt hij voor zijn eigen veiligheid, voor degene die hem liefhebben EN voor de hulpverleners die jouw puinhoop mogen opruimen WEL een FATSOENLIJK ROLSTEIGER (grotere verhuurders hebben dat wel redelijk in orde), die je GEBRUIKT VOLGENS HANDLEIDING en in elkaar zet conform de STANDAARDCONSTRUCTIE. (dus geen keukentrapje erboven op of het platform op de bovenste treden van het opbouwframe monteren en vergeet de remmen niet te gebruiken).

Een ladder is voor de in TS beschreven werkzaamheden geen geschikte arbeidsplaats.

Kun je niet aan de gemeente vragen hoe het zit met het plaatsen van de airco in de brandgang? Lijkt me namelijk wel de ideale plek, of zitten daar direct slaapkamers achter?

Afgezien van beroepsziektes, met gigantische afstand op 1 (>3k doden p.j.) tegenover tegenover <100 doden aan arbeidsongevallen p.j.) is werken op hoogte een van de grotere risico's waar werknemers aan bloot staan.
toon volledige bericht
Die rolsteiger gaan we wel doen.. maak je geen zorgen... ik zou al moeite hebben om enkel de dakgoot schoon te maken met een ladder maar ik zie vaak 2 ladders op foto's van anderen staan dat ik denk dat een steiger gewoon veel fijner is om op staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:52
Lordy79 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:56:
Verder vind ik verwarmen met airco's - wat we in Israël ook standaard doen - vreselijk. Het werkt maar naar mijn gevoel is het mega inefficiënt. Maar misschien werkt het stukken beter in goed geïsoleerde huizen.
Je gevoel zit er in dit geval naast, puur qua energie gebruikt een WP (wat airco is) een kwart van de energie van verwarmen met gas, en is in NL de prijs de helft van het gas dat je anders had verstookt. Geïsoleerd of niet.

Dit komt doordat je warmte verplaatst, dit verplaatsen kan met veel minder energie dan de hoeveelheid die je verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:52
En het is al gezegd, maar zonder rolsteiger ga je die unit niet eens boven krijgen, laat staan op z'n plek zonder dat er doden vallen. Zo'n ding weegt ook nog eens een 30 kg (voor een doorsnee buitenunit) hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuff
[...]

Er zitten wel slaapkamers achter ja.. en bovenin de zolder.. daar slapen wij zelf.

Mijn huis bestaat uit een blok van 4 huizen en het andere huis op de hoek heeft ook buitenunit tegen de buitenmuur hangen. Het enige verschil is dat het andere huis struiken / groenvoorziening heeft liggen en dan een voetpad en daarna begint weer een andere rij met huizen waar ook een buitenunit tegenop hangt.

Inmiddels een leuke set gevonden van Mitsubushi met 2x 3.5KW Binnenunits.
De Mitsubishi set heeft ook een iets zwaardere buitenunit dan de Daikin.

2x MSZ-AP35VGK (Incl Wifi) en 1x MXZ-2F53VF welke 5,3KW kan koelen en 6,4KW kan verwarrnen.

De Daikin set 2x FTXM35R + 2MXM50N heeft een buitenunit heeft 5KW koelen en 5.6KW verwarmen.
Deze set wordt vaker met 1x 3,5KW en 1x 2,5KW verkocht.

Ik ga voor Mitsubishi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tuff schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:52:
[...]

Er zitten wel slaapkamers achter ja.. en bovenin de zolder.. daar slapen wij zelf.

Mijn huis bestaat uit een blok van 4 huizen en het andere huis op de hoek heeft ook buitenunit tegen de buitenmuur hangen. Het enige verschil is dat het andere huis struiken / groenvoorziening heeft liggen en dan een voetpad en daarna begint weer een andere rij met huizen waar ook een buitenunit tegenop hangt.

Inmiddels een leuke set gevonden van Mitsubushi met 2x 3.5KW Binnenunits.
De Mitsubishi set heeft ook een iets zwaardere buitenunit dan de Daikin.

2x MSZ-AP35VGK (Incl Wifi) en 1x MXZ-2F53VF welke 5,3KW kan koelen en 6,4KW kan verwarrnen.

De Daikin set 2x FTXM35R + 2MXM50N heeft een buitenunit heeft 5KW koelen en 5.6KW verwarmen.
Deze set wordt vaker met 1x 3,5KW en 1x 2,5KW verkocht.

Ik ga voor Mitsubishi
toon volledige bericht
Je hebt 2 smaken, Mitsubishi Electric en Mitsubishi Heavy Industries. Ik raadt je de 2de, MHI, aan als je soortgelijke kwaliteit wilt als Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
leonbong schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:21:
Ik zou een split nemen.

Met twee of drie binnenunits, de buitenunit op 1e verdieping hoogte ophangen aan de muur zodat je hoofd niet stoot in gang.

Het zo proberen uit te passen dat je één lang goot recht van BG naar de bovenste unit kan aanleggen.
Dan kan je de voeding YMVK-AS 2,5mm² vanuit de kruipruimte aanvoeren en door die goot doen heb je binnen helemaal niks aan snoeren is wel mooi.

Zo iets dus.
[Afbeelding]

Wat jij optie 2 noemt die goot tot aan de grond kan je dan ook gebruiken voor codens-afvoerslangen die je tot bijna de grond moet maken.
We gaan dat ook zo doen alleen de leiding meer naar het midden, dan wat jij getekend hebt. De binnenunit op zolder komt precies in het midden vh het huis te hangen, zo hoog mogelijk in de nok zeg maar en de onderste unit die zal een stukje verder naar links uitkomen. Dan wil ik buitenunit zo plaatsen dat ik met een rechte lijn van de zolder naar beneden kan en dan de leiding vd onderste binnenunit moet dan maar een stukje onder de unit doorlopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBeVddtI0nuPWkWsPK4_w_EjgwI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PQDYjRjfIgka9gTLJrjqYoDi.png?f=user_large

Wat doe ik met de condens? Laat ik dat op de tegels, langs het huis uitkomen?
Of graaf een buis met kiezel in?

Ik kan die dan schuin naar links onder de grond / voetpad inleggen, ik moet toch een gleuf maken om te kunnen boren. Een pijp langs het huis, recht naar onder kom ik op de fundering uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
We gaan een steiger regelen.. en laten iemand van buitenaf de gaten van 60mm naar binnen boren.
Ik boor dan eerst van binnen naar buiten met een 6 of 8 mm boor om de plek te bepalen...

Van binnen naar buiten boren geeft binnen een hoop rotzooi met water, vlekken op de muur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
leonbong schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:21:

YMVK-AS in 2x2,5 of 3x,2,5?

Ik neem aan dat 2 aderig prima is en dan de aardlitze gebruiken voor de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik bedoel een kabel met 2 aders Bruin/Blauw en aardscherm wordt gebruikt als aarde.
YMVK of XMVK 2x2,5 + AS
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/38203.jpg

YMVK-AS 2x2,5mm² +AS
XMVK-AS 2x2,5mm² + AS kan ook voor thuis is toch enkele kabel. (Dit wordt bij gamma verkocht)

In je meterkast een alamat en klaar.

[ Voor 42% gewijzigd door leonbong op 09-04-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:46
Tuff schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:37:
[...]

YMVK-AS in 2x2,5 of 3x,2,5?

Ik neem aan dat 2 aderig prima is en dan de aardlitze gebruiken voor de buitenunit?
De aardlitze als aarde gebruiken idd, niet het aardscherm.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuff
Nee precies.. de litze gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Oepsie

[ Voor 99% gewijzigd door Tuff op 10-04-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vorkie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:56:
[...]

Je hebt 2 smaken, Mitsubishi Electric en Mitsubishi Heavy Industries. Ik raadt je de 2de, MHI, aan als je soortgelijke kwaliteit wilt als Daikin.
En waar baseer je dat op?

Buiten dat in de industrie de eerste als superieur gezien wordt komen ze nog nét niet uit dezelfde fabrieken.

Bovendien valt juist heel af te dingen op de kwaliteit van Daikin :+ Dat is niet meer wat het ooit geweest is.

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 10-04-2021 07:40 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Tuff schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 07:24:
De rail voor pannendak montage..

Bij de leverancier kwam ik een plaatje tegen van Click fit Evo Set voor 5 panelen met de maat erbij wat erg handig is..

[Afbeelding]

Hierbij staat dat deze set geschikt is voor panelen van 1020 breed.

De Longi (maar ook ander panelen) zijn iets breder nl. 1038

We moeten dus een set voor 6 panelen kopen en dan de rail op maat zagen.
Hiermee zal ik waarschijnlijk ook 2 extra haken hebben.
Die ga ik dan gewoon gebruiken door de afstand tussen de dakhaken wat kleiner te maken.
Zonnepanelen setup kiezen voor dak met dakkapel (Tuff)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je zo je airco plaatst mag je hem bij de eerste keer niezen van iemand die je maar wil irriteren weghalen.

Dit omdat:
- het is een vergroting van de m3s aan bebouwing (zienswijze gemeente). En dus op basis daarvan vergunningsplichtig (omgevingsvergunning).
- op de erfgrens mag je max 40 dba aan herrie maken. Dat is het theoretische maximum van de installatie (dus vol vermorgen). De meeste airco’s maken op 1 meter al meer dan 50 dba. Dus op jouw halve meter een stuk meer. Dit is de norm per 1/4 uit het bouwbesluit.

Oftewel: door die tweede regel in combinatie met een vergunningsplicht is het onmogelijk geworden dit soort aircootjes ‘gewoon ff’ in een woonwijk te plaatsen. Je maakt gegarandeerd teveel lawaai en elke buurman kan met 1 simpel emailtje zorgen dat jij je shit weer kan weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KEP4_DjqMK0q1Tdm4SxqTr1Hh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdYAsgrm2ZtCAkBkgZwosnMR.jpg?f=fotoalbum_large

Dan mag dit ook niet? Als je het over de erfgrens hebt....
Aan de achterkant is geen vergunning nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:57
Hier een rekenmethode. Het hangt af van de afstand tot het dichtstbijzijnde raam dat open kan.

https://www.installatie.n...geluid-buitenunit-gereed/

Hoe stiller de buitenunit, hoe makkelijker.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Raam van de buren bedoel je?

Ik heb even een luchtfoto erbij gedaan want er wordt gesproken over perceelgrens met de buren.

Ik heb in principe een hoekhuis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4je4poF9LYORzlrT3dIrbHjTuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zXPzgkkrN8CDkp3CukkWGhSC.png?f=fotoalbum_large

Ik had vandaag met buren links van mijn huis gesproken. De buren die met de tuin tegen mijn huis (de bruine poort op de 1e foto) heeft zelf een airco tegen zijn gevel hangen. Die zal niet gaan klagen en de buren daarnaast zijn oudere mensen. Die zouden dan meer last moeten hebben van de Airco naast hun, dan van de mijne als ik hem tegen de zijgevel hang...

Ik heb mijn 2 plekken maar even met rood gemarkeerd...

[ Voor 29% gewijzigd door Tuff op 10-04-2021 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:57
@Tuff
Ik moet me nog eens verdiepen in die Excel sheet van die link.
Volgens mij spreken zo zowel van de perceelsgrens als een raam dat open kan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Tuff schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:33:
(..)
Aan de achterkant is geen vergunning nodig..
Jawel want je breidt je hoofdwoning uit in m3's, hoe debiel dat ook klinkt. Het feit dat iedereen dit gewoon doet betekent niet dat het conform de wet is. Het maakt dus feitelijk niet uit waar je 't ophangt. Deze discussie heb ik helaas zelf ook met de gemeente gehad. En zit nu in die vergunningsmolen...

Ik denk dat als het ding niet (constructief) bevestigd is aan de hoofdwoning het telt als een 'bijgebouw' annex schuur en dan onder die regels valt (en vanwege de minimale maat dan niet vergunningsplichtig is).

Maar het blijft zo dat jouw airco op de erfgrens niet meer dan 40 dba aan herrie mag maken. Heb je een goedkope rotairco die een zeurend geluid maakt in een frequentieband (zogenaamde tonaliteit) heb je kans dat je nog eens een paar db 'boete' moet berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Ik heb begrepen dat per 1-4-2021 de regelgeving flink veranderd is en jullie opmerkingen hebben mij aan het denken gezet. Waarvoor mij dank. Het platform doet zijn werk.

We hebben dus 2 zaken rekening te houden.

Stel dat ik een vergunning zou aanvragen..

Kan ik dan 2 plekken aangeven waar ik hem wil ophangen zodat ik iets te kiezen heb?
Of moet ik dan 2x een aparte vergunning aanvragen?

Alternatief is dan om de buitenunit op de grond in de tuin zetten op rubbers.
Dan kan ik er later wel een buitenkeuken om heen maken en "wegwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7UIq0V73t2PRh3LT0DGhBSb01A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lU0vEOrA8cdt9Fb0wCZhWOEG.png?f=fotoalbum_large

Dan staat hij vergunningsvrij toch?

Ik zou dan nog aan de rechterkant van de airco.. met de leidingen en de stroom de grond in kunnen gaan en dan door de fundering.. de kruipruimte in en in het midden van de woning weer naar buiten.. in 1 zo rechte mogelijke lijn naar boven om de binnenunits aan te sluiten.

Wat de geluidproductie aangaat heb ik deze Mitsubishi MXZ-2F53-VF buitenunit https://alklima.nl/leveri...-buiten-units/mxz-2f53-vf

Geluidsdrukniveau koelen
0.00 - 46.00 dB(A)
Geluidsdrukniveau verwarmen
0.00 - 51.00 dB(A)
Geluidsvermogenniveau
0.00 - 61.00 dB(A)

Moet ik dan die 61db aanhouden?
Koelen zal voornamelijk (Overdag) in die paar zomerweken zijn dat het snikheet is op onze slaapzolder en verwarmen zullen we overdag en in de vroege avond doen maar ik neem aan dat dit maximale db's zijn en dat de airco meerdendeels stiller zal zijn als het eenmaal de juiste temperatuur heeft.

Een bouwmarkt Airco die alleen uit of aangaat zal altijd dezelfde tonatie aanhouden als hij aanstaat.

[ Voor 18% gewijzigd door Tuff op 12-04-2021 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
HunterPro schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:39:
[...]

Jawel want je breidt je hoofdwoning uit in m3's, hoe debiel dat ook klinkt. Het feit dat iedereen dit gewoon doet betekent niet dat het conform de wet is. Het maakt dus feitelijk niet uit waar je 't ophangt. Deze discussie heb ik helaas zelf ook met de gemeente gehad. En zit nu in die vergunningsmolen...

Ik denk dat als het ding niet (constructief) bevestigd is aan de hoofdwoning het telt als een 'bijgebouw' annex schuur en dan onder die regels valt (en vanwege de minimale maat dan niet vergunningsplichtig is).

Maar het blijft zo dat jouw airco op de erfgrens niet meer dan 40 dba aan herrie mag maken. Heb je een goedkope rotairco die een zeurend geluid maakt in een frequentieband (zogenaamde tonaliteit) heb je kans dat je nog eens een paar db 'boete' moet berekenen.
Binnen de halve meter blijven lees ik hier uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OjbqLhjghNcC-sAzh6ZKsttOL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rs2FaasJcqSXv7drEC56fz6e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Vorkie schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:29:
[...]

Binnen de halve meter blijven lees ik hier uit :)

[Afbeelding]
Dat dacht ik eerst ook, maar klik daarna maar door - ook als je daar ‘nee’ kiest, en daarna bij ‘neemt het volume toe’ ja kiest, ben je vergunningsplichtig. Een airco blijft weliswaar binnen de 50cm als je ‘t netjes doet maar maakt het nog niet vergelijkbaar met bijv een rookgasbuis. Een volledige pui 50 cm uitbouwen is ook vergunningsplichtig; een buitenlamp ophangen niet. Dit was de basis van mijn discussie met de gemeente. Waar ligt die grens dan? Maar ik heb het geduld niet voor een principe-rechtzaak :)

Er is hier nog niet (genoeg) jurisprudentie over. Dus het is gokken waar je uitkomt als je ‘t voor laat komen. We blijven in mijn geval netjes binnen de 40dba op de erfgrens (met een Mitsu 3F68) dus dan is ‘t maar even leges betalen en wat langer wachten.

[ Voor 27% gewijzigd door HunterPro op 12-04-2021 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Tuff schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:20:
Ik heb begrepen dat per 1-4-2021 de regelgeving flink veranderd is en jullie opmerkingen hebben mij aan het denken gezet. Waarvoor mij dank. Het platform doet zijn werk.

We hebben dus 2 zaken rekening te houden.

Stel dat ik een vergunning zou aanvragen..

Kan ik dan 2 plekken aangeven waar ik hem wil ophangen zodat ik iets te kiezen heb?
Of moet ik dan 2x een aparte vergunning aanvragen?

Alternatief is dan om de buitenunit op de grond in de tuin zetten op rubbers.
Dan kan ik er later wel een buitenkeuken om heen maken en "wegwerken.

[Afbeelding]

Dan staat hij vergunningsvrij toch?

Ik zou dan nog aan de rechterkant van de airco.. met de leidingen en de stroom de grond in kunnen gaan en dan door de fundering.. de kruipruimte in en in het midden van de woning weer naar buiten.. in 1 zo rechte mogelijke lijn naar boven om de binnenunits aan te sluiten.

Wat de geluidproductie aangaat heb ik deze Mitsubishi MXZ-2F53-VF buitenunit https://alklima.nl/leveri...-buiten-units/mxz-2f53-vf

Geluidsdrukniveau koelen
0.00 - 46.00 dB(A)
Geluidsdrukniveau verwarmen
0.00 - 51.00 dB(A)
Geluidsvermogenniveau
0.00 - 61.00 dB(A)

Moet ik dan die 61db aanhouden?
Koelen zal voornamelijk (Overdag) in die paar zomerweken zijn dat het snikheet is op onze slaapzolder en verwarmen zullen we overdag en in de vroege avond doen maar ik neem aan dat dit maximale db's zijn en dat de airco meerdendeels stiller zal zijn als het eenmaal de juiste temperatuur heeft.

Een bouwmarkt Airco die alleen uit of aangaat zal altijd dezelfde tonatie aanhouden als hij aanstaat.
toon volledige bericht
Dat is denk ik niet alleen vergunningsvrij maar ook audiotechnisch heel slim - al het geluid blijft binnen die muur. Betekent wel dat je nu moet rekenen naar je andere buren. Je kan hier rekenen met 46 dba + 9 dba om van geluidsdruk naar geluidsvermogen te gaan, want jij gaat toch alleen koelen (en 46 dba op open veld op 1 meter is volgens de formule van het adviesbureau van de overheid hiervoor 55dba).

Het grootste voordeel is ook dat ie grotendeels onzichtbaar is, en mijn ervaring is dat mensen alleen dingen horen die ze ook kunnen zien (en als ze het zien, horen ze het ook, ookal staat-ie uit...)

Kies even de juiste scenario in de rekentool uit - ik denk het eerste scenario met strategisch geplaatste schermen (maar dat staat uitgelegd in de handleiding).

[ Voor 3% gewijzigd door HunterPro op 12-04-2021 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuff
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZhCBQUBRknQ1xlGWMkUm6FoGBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgRNpUPXi7DZ9f7SATvh49Ko.jpg?f=fotoalbum_large

Ready to get connected....

Heb deze jongen alvast voorzien van een paar nieuwe sloffen
Pagina: 1