Zonnepanelen setup kiezen voor dak met dakkapel (Tuff)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-06-2022
Hoi,

Ik heb de Longi LONGI SOLAR 375 WP MONO (LR4-60HPH-375M) op het oog en aangezien de zolder een slaapzolder is wil ik geen geluiden van omvormers horen.

Ook de SUNTECH 360 WP FULL BLACK (STP-360S-B60) Lijkt mij wel een goede keuze

Ik ga dan ook voor de micro omvormers van Enphase met een Envoy-S Metered.

Ik zou graag weten of jullie voor 4 of 5 panelen zouden gaan, zoals op de foto in portrait mode precies onder het raam. Het lijkt op het plaatje landscape is maar dit is dus portrait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBH7DRrveTCVKoyOdaqsDe3ueXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2erMafQ3Mce3BIrzlBRRIVG9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit een beetje de puzzelen met de maat en met de opbrengst / aantal panelen dat ik kwijt kan.

De lengte van het paneel is 1755 en dat zou ik net, in portrait ligging kwijt kunnen tussen het kozijn en dakrand met een stukje dakpan over aan de onderkant.

De dakkapel op de foto is 4mtr.. en ik zit een beetje met de randen.. of dat kwaad kan zoals ik het nu heb getekend, als ik ipv 4 stuks onder het raam... 5 zou leggen.

evt kan ik links naast de kapel er nog 1 kwijt maar die gaat dan wel deels in de schaduw liggen wat overigens geen probleem is met micro inverters. Ik wil er geen op de dakkapel leggen.

Dak ligt gelukkig op het zuiden.

Verder wil ik in de tuin, op het tuinhuis en de schuur nog 2x3 panelen kwijt (Platdak)

Deze setup is dus 5x375WP=1875

De setup (die later) in de tuin komt is dus 6x375WP=2250WP

Volgende vragen zijn hoe ik dit aansluit in de meterkast en wat ik dan allemaal nog nodig heb.
Of dit allemaal samen op 1x16A kan of op 2 aparte groepen of op een aparte fase...

Meterkast is sinds kort 3x25A en om om het verbruik te monitoren heb ik denk 2 extra stroomspoelen nodig.
Er zitten er 2 in de Envoy Metered.

Boodschappenlijstje
X Longi's
X aantal Enphase IQ7
X aantal Q-Cable Portrait
2x Eindstop
1x Ontkoppel stukje
2x lasdoos
Envoy-S Metered
2 Extra meetspoelen
Q-Relais
25 mtr YMVK Kabel voor binnen (2,5 of 4mm ivm verlies, afstand tot de meterkast zal tussen de 20 en 25 zijn)
YMVK-AS Kabel voor in de tuin
ClickFit railsysteem voor 5 stuks (Pannendak montage)
2x Solarstel Connect voor 3 panelen (Platdak montage)

Iemand nog tips of opmerkingen?

Mss een gekke vraag, maar stel dat ik micro omvormers tegen de binnenkant van het pannendak kan plaatsen, dan kan ik er altijd bij mocht er iets mis zijn of een kapot gaan. Ik zou de kabel van elk paneel, onder pan door naar binnen kunnen voeren...ik zal de omvormers dan wel moeten aarden aan de rail

[ Voor 7% gewijzigd door Tuff op 08-04-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:04
Voor advies over 4 of 5 panelen in de breedte moet je denk ik wel even goed je dak meten en hier vermelden.

Je had door dat die 375 Wp versie niet full black is? Voor 10 Wp minder heb je dat wel.

Is IQ7+ hier niet verstandiger?

Van de IQ7+ kunnen er 12 achter 1 kabel en 16A groep.
6 panelen kan ook bij 20 meter nog wel op 3*2.5mm2 zonder teveel voltage stijging.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
busscherski schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:18:
Voor advies over 4 of 5 panelen in de breedte moet je denk ik wel even goed je dak meten en hier vermelden.

Je had door dat die 375 Wp versie niet full black is? Voor 10 Wp minder heb je dat wel.

Is IQ7+ hier niet verstandiger?

Van de IQ7+ kunnen er 12 achter 1 kabel en 16A groep.
6 panelen kan ook bij 20 meter nog wel op 3*2.5mm2 zonder teveel voltage stijging.
LONGI SOLAR 360 WP MONO ALL BLACK (LR4-60HPB-360M) is idd Full Black en kost hetzelfde.

Zo te lezen zijn Full Blacks 120Cellen en dan is de IQ7+ zeker nodig.

Ik had begrepen dat Full Blacks warmer worden en minder rendement zou opleveren?
Is dit te verwaarlozen? Full Black is idd iets mooier.

Voor 20euro meer kan ik de SUNTECH 360 WP FULL BLACK (STP-360S-B60) kopen.
Heeft dat zin? SUNTECH is van wat ik erover kan lezen kwalitatief iets beter?

Ik heb het dak gemeten en zoals ik het getekend heb zou het net moeten passen.
Vanaf de dakrand links tot aan de kapel is 1 mtr.. ik tel 7 dakpannen is 1mtr maar zo een paneel is wat breder 1040mm namelijk en ik kan me voorstellen als je er 5 naast elkaar monteert de totale breedte iets meer wordt dan 5x1040=5200.

Weet iemand hoe je de totale breedte incl. de montage kunt berekenen?

Aan de rechterkant van de kapel zit een ontluchtingspan welke iets lager zit.
Volgens mij kan ik daar een stukje overheen toch met mijn paneel?

Ik neem aan dat ik 60CM bij de buren vandaan moet blijven maar het gaat me ook om de andere kant.
Kan ik het zo tot aan de rand(en) leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kwestie van alle pannen tellen in de breedte?
Zo te zien is het een betonpan 30 cm breed

Mocht je lengte te kort hebben, deze zijn 1590 x 1053
https://www.jenm-zonnepan...hitr-all-black-335-w.html
Op enphase IQ7X

Maar op stringomvormer is ook prima. Ze geven al 59 Vmpp.
Een SMA klikt een enkele keer in de ochtend.
Ik werd daar altijd blij van, ipv dat het vervelend was.
Werd, omdat ik alles verhuist heb naar mijn schuurtje. (op zolder had ik meer plek nodig voor wtw en 450 ltr buffervat)

Heb je genoeg ruimte in de meterkast?
Stroomklemmen, Q-relais, Enphase-S metered als je de panelen uit wilt lezen met Enphase.
Zie ook:
https://www.solar-bouwmar...-installatie-handleiding/

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2021 07:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Bijna alles is 120 halve cellen tegenwoordig, maar dat maakt voor de omvormer geen verschil.
IQ7+ heeft een wat hoger uitgangsvermogen dan IQ7. Qua tvt maakt het niet zo heel veel verschil.

Full black wordt inderdaad warmer dus ook dat effect zorgt voor nog iets minder opbrengst. Niet meer dan 2% per jaar. Ik vind het wel waard voor panelen op schuin dak.

Geen idee of SUNTECH beter is. Longi is een grotere fabrikant.

Afstand houden tot de buren is niet nodig bij een schuin dak. Tot de gevel zou ik als het kan wel graag 20 cm marge houden. En ook bij de dakgoot nog wat marge zodat alle regen gewoon in de goot stroomt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
@AUijtdehaag bedankt voor installatiehandleiding..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dQVEr91673rF7vJgg6zA7_33q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4uPwt5MCpmt7LT0D012l2bKM.png?f=fotoalbum_large

Dit is wel een duidelijk plaatje....hoewel dit geen Metered versie is..moet ik de spoelen tussen de draden vd hoofdschakelaar en de Aardleks plaatsen? Met het pijltje naar naar beneden?

Ik heb even verder gelezen en zie dat de spoelen bij de Metered voor de hoofdschakelaar moeten..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sccc0MNs7fD5Zv-9haFSbvIV3Y0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5BQtH8jcUDVA3CYFjVoLVFL5.png?f=fotoalbum_large

Denk je dat ik de 5 stuks + later 6 samen kan voegen tot 1 PV?

Met een SMA heb ik geen Envoy-S meer nodig?
Ik zou dan wel uiteindelijk 2 omvormers nodig hebben en dan denk ik dat de liever de Micro Omvormers neem

[ Voor 45% gewijzigd door Tuff op 09-04-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met de SMA heb je geen envoy-s nodig inderdaad.

Die lees je direct uit via webconnect
https://flows.nodered.org...ed-contrib-sma-webconnect
Of SBFspot of modbus TCP/IP
Keuze genoeg.

Heb er 3 hangen (2x SM 2.5 Zuid en 1x SMA 1.5 noord)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqjuiwrQ8vPIB5AK60CYENTB6Ks=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gm6NNyKKRzSAk232Hgqhqz6t.png?f=fotoalbum_large

11 panelen zou je nog wel op 1 fase kunnen invoeden met enphase als je 3-fase hebt.
Wil je op 3-fase invoeden, dan heb je een ander q-relay nodig geloof ik. (mijn kennis is beperkt)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2021 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Met de SMA kun je niet meten wat je verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Tuff schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:59:
Met de SMA kun je niet meten wat je verbruikt?
Nee dat is een omvormer voor zonnepanelen.

Dat moet je deze aanschaffen:
https://solargarant.nl/product/sunny-home-manager-2-0/

Of iets goedkoper en zelf berekenen (via api en nodered op een odroid C4/n2+, pi of synology nas):
https://www.homewizard.nl/homewizard-wi-fi-p1-meter

Ik heb er ook nog zo eentje in zitten:
https://echtshop.de/energiemanagement-c-123_556.html
Ik warm eerst mijn buffervat op met overschot van de PV, voordat ik teruglever.
Die meet ook alles met stroomklemmen.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2021 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Stel dat ik alles in 2 delen zou aanschaffen, in hetzelfde jaar...

Kun je dan gewoon de BTW terugvragen door alle facturen te verzamelen en in 1 keer BTW teruggave aan te vragen?

Ik neem aan dat je van alles..(schakelmateriaal, de Envoy, Micro Omvormers, de montage kits.. zeg maar) de BTW terug kunt vragen? Of enkel de panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Volgens mij moeten alle rekeningen in hetzelfde kwartaal zijn om de aangifte in 1x te doen.
Zie het zonnepanelen en BTW topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuff
De rail voor pannendak montage..

Bij de leverancier kwam ik een plaatje tegen van Click fit Evo Set voor 5 panelen met de maat erbij wat erg handig is..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Mm9PVRji--wOWT1GzNM8y0SDDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wPnZLvE0O202BgRUzOsN2Y04.png?f=fotoalbum_large

Hierbij staat dat deze set geschikt is voor panelen tot 1020 breed.

De Longi (maar ook ander panelen tegenwoordig) zijn iets breder nl. 1038

We moeten dus een montageset bestellen voor 6 panelen en dan de rail maar op maat zagen.
Hiermee zal ik waarschijnlijk ook 2 extra haken hebben.
Die ga ik dan gewoon gebruiken door de afstand tussen de dakhaken wat kleiner te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Tuff op 11-04-2021 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoeveel heb je aan hoogte gemeten
onder je dakkapel?

Ik tel 5 pan x 32,5 = 162,5 cm
Maar dat is gok via foto.
Meten = weten

Onder dakkapel ligt mischien niet eens een hele pan?

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-04-2021 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lreulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-06 15:33
Heeft u gekeken naar zonnepanelen op de dakkapel? Met een dakkapel van 4 meter zou ik hier zeker naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuff
AUijtdehaag schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:26:
onder je dakkapel?

Meten = weten

1850.. pan vd dakrand tot aan het kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
lreulen schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:30:
Heeft u gekeken naar zonnepanelen op de dakkapel? Met een dakkapel van 4 meter zou ik hier zeker naar kijken.
Ivm extra balast van tegels wil ik daar niet aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuff
Ik wil straks ook een 3 Fase Alamat ertussen zetten en lees dat een 30ma vaker uitslaat.

Is dan beter als we een 100ma Alamat kiezen?
300ma wordt ook over gesproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan wel een 3-fase aardlekautomaat plaatsen, maar weet je al wat je daar op gaat aansluiten?

Er komt dus een kastje naast, want je groepenkast zit vol? (past hooguit een 1-fase aardlekautomaat nog in, met wat schuiven)

30 mA is genoeg. Het verhaal van 100 of 300 mA komt van vroeger, daar wilde de SMA's wel eens bij 30 mA op aanspreken.
Als ze nu nog aanspreken dan is er echt wat mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuff
AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:40:
Je kan wel een 3-fase aardlekautomaat plaatsen, maar weet je al wat je daar op gaat aansluiten?

Er komt dus een kastje naast, want je groepenkast zit voll? (past hooguit een 1-fase aardlekautomaat nog in, met wat schuiven)

30 mA is genoeg. Het verhaal van 100 of 300 mA komt van vroeger, daar wilde de SMA's wel eens bij 30 mA op aanspreken.
Als ze nu nog aanspreken dan is er echt wat mis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sccc0MNs7fD5Zv-9haFSbvIV3Y0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5BQtH8jcUDVA3CYFjVoLVFL5.png?f=fotoalbum_large

Zo ziet het plaatje eruit wat ik wil namaken.

Hier gaat men uit van een 1 Fase PV installatie op een 3Fase aansluiting.

Plek heb ik nog wel in mijn meterkast...en die Envoy metered kan er wel gewoon naast..

[ Voor 4% gewijzigd door Tuff op 13-04-2021 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuff
Vandaag is de grote dag....althans eerst wachten op de steiger vanmiddag, deze opzetten en dan de panelen op het dak krijgen. Stroom aansluiten en in bedrijfstellen is mss iets voor morgen pas.

Gisteren mijn overkapping (dakplaten) verwijderd zodat de steiger tegen het huis gezet kan worden gezet.
Ik had een schildersbedrijf in de buurt gevonden die zijn steiger deed verhuren voor 75euro per week en voor 25euro extra komt hij hem ook nog brengen & halen. Boelsverhuur vraagt 75euro per rit en 150euro voor de steigerverhuur.. ik heb mij al een paar kratten bier verdient ;-) al drink ook wel graag een rode wijn of 2.

Waar ik dus nu achter ben gekomen is dat je aparte clips kunt mee bestellen om de Micro omvormers op de rail vast te zetten. Ik zal dit nu oplossen door zelftappers te gebruiken en een gaatje in de rail voor te boren.

Verder allemaal degelijk spul ontvangen.

Ik heb de Enphase IQ7+ gekozen omdat de IQ7 maar tot 330WP geschikt zou zijn en ik heb de Suntech met 360WP besteld.

Van de week al de YMVK (3*2,5) kabel van de zolder en via de kruipruimte naar de meterkast gebracht.
Deze hangt netjes langs de muur in de kruipruimte en niet op de grond. Bij de doorvoeren ook een PVC buis gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuff
De geest wil nog wel maar het lichaam niet meer zo hahaha. (Ben de 50 al voorbij)
Overal spierpijn, last van mijn rug en toetie kaputtie natuurlijk.

De hele dag in de weer geweest met gaten boren, stroomdraden trekken (ik ben tegelijk ook met een Airco bezig), Losse voegen aan de zijkant vh huis ook maar meteen uitgekapt, Gamma moeten gaan voor RVS zelftappers om die omvormers vast te kunnen zetten kwam dan eindelijk de steiger.

Ik moet zeggen dat 6 meter best wel hoog is als je dat nog nooit hebt gedaan. Gelukkig heeft de schilder geholpen de steiger op te zetten. Dat had ik vooraf niet afgesproken maar hij deed het gewoon.
Dan via het raam het dak op en dan op de steiger konden we laat in de middag eindelijk beginnen.

Ook dat is even een dingetje aangezien jouw gevaren cortex van het limbisch systeem liever ziet dat je veilig op de bank ligt te chillen. Wie A zegt moet ook B zeggen maar wellicht valt het zelf leggen van zonnepanelen op je dak toch meer onder Don't try this at Home.

Het begin is gemaakt... met wat hulp van mijn zoon en moeder de vrouw, die het paneel door het raam staken heb ik er nu 2 stuks op liggen. (De panelen pasten net door het trapgat en er is maar 1 schilderijtje gesneuveld.)

Daarna moest de steiger verplaatst en gegeten worden. Om de steiger te kunnen verplaatsen moest ik ook nog eens de gordingen van de overkapping afbreken. Gelukkig had ik die overkapping zelf gezet en wist ik hoe dat moest. Daarna was de batterij leeg en wilde ik mezelf aansluiten op de panelen om op de accu weer op te laden.

Mijn tip, plaats de omvormers zoveel mogelijk aan de zijkant van het paneel anders kom je er niet goed bij om de stekker vh paneel in te steken

Straks gaan we weer verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEoFX3nNjY9rn9VRSDtnVaZLu1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFjwBoWqJlefz9bj2ZylMfuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f094Y368z06GF_LGqeVyTKSEdQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bovSRpdV7FuNTdIKf2X2UUOr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Tuff op 18-04-2021 06:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Even afzien maar dan heb je ook wat.

En de komende jaren van genieten, dat je het maar mooi zelf gedaan hebt.

Succes vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuff
AUijtdehaag schreef op zondag 18 april 2021 @ 06:20:
Even afzien maar dan heb je ook wat.

En de komende jaren van genieten, dat je het maar mooi zelf gedaan hebt.

Succes vandaag.
Thx.. ik voel mij nu ook echt een tweaker _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Aircoleiding niet abrupt buigen he?
https://www.aircodruten.nl/product/nylon-buigveren-set/
En schoon werken zonder bramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

AUijtdehaag schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:26:
onder je dakkapel?

Meten = weten

Dit^^
Als het wat harder regent, heb je kans dat het water over de goot gaat een je dus een waterval onder je huis krijgt. Houd er ook rekening mee dat de pan direct onder je dakkapel zeer waarschijnlijk niet omhoog geschoven kan worden, dus je haak komt dan over de derde pan vanaf boven. Dat is vrijwel in het midden. Dat is niet fijn als het hard waait.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuff
timovd schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:19:
[...]

Dit^^
Als het wat harder regent, heb je kans dat het water over de goot gaat een je dus een waterval onder je huis krijgt. Houd er ook rekening mee dat de pan direct onder je dakkapel zeer waarschijnlijk niet omhoog geschoven kan worden, dus je haak komt dan over de derde pan vanaf boven. Dat is vrijwel in het midden. Dat is niet fijn als het hard waait.
De bovenste pan kon ik niet naar bovenschuiven maar wel wegpakken.
De haak zit op de 2e rij pannen waardoor hij boven op 1/3 en onder op 1/4 van de lengte zit.
Daar valt mee te leven.

Ik zal vandaag of morgen even testen met water...ik heb iets meer dan een halve pan over aan de onderkant.
dat zou genoeg moeten zijn voor 1 rijtje panelen. Het is ook niet zo dat een heel dak vol het water moet afvoeren. Mocht er wel wat overheen gaan, dan hebben we de overkapping nog tegen het huis staan of in het ergste geval laat ik opstaande rand in de goot maken. In elk geval een goed punt om over na te denken.

Ik kon kiezen voor kortere panelen maar dat is dan ook weer 15% minder aan opbrengst.
Aan de bovenkant (van onderop gezien) lijkt het ook alsof de onderkant van het kozijn wegvalt en een stukje uitzicht wegneemt maar dat is vanuit het raam zelf gezien niet zo.

Esthetisch gezien vind ik dat zelf niet zo mooi dat je het kozijn van de buitenkant niet meer helemaal kunt zien.
Ik had ook graag gezien dat ik de spleet tussen het 3e en het 4e paneel precies in het midden van de dakkapel uitkwam maar dat is ook niet gelukt dus we moeten helaas consessies doen.

Of 1500WP en mooier uitzicht voor de omgeving of 1800WP installatie en meer rendement voor mezelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCyzFSwx9octdv2LTI7zKIXUJnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEufJORJ80IXzez0Y3eapyF3.jpg?f=fotoalbum_large
Ps. check die lamp op de slaapkamer...alsof al die panelen nodig zijn voor 1 lampje...gelukkig doet de stroom het nog ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuff
Nog even een update.. ik merkte gisteren dat ik het 1e paneel links, niet helemaal recht had gezet waardoor de hele rij wat gekanteld was. Ik zag het pas goed, toen het laatste paneel ertegen zat, dat ik iets minder dakpan over had aan de onderzijde.

Daar kon ik dus niet tegen en ik heb dat nog even gecorrigeerd en ze meteen nog 1cm hoger geschoven.
Volgende keer mss beter een touwtje spannen om ze uit te lijnen.

Ook maar meteen de installatie voor teruglevering aangemeld via http://www.energieleveren.nl/
De BTW terugvragen doen we pas als de andere panelen in de tuin liggen. Je mag maar 1x per 3jaar de BTW terugvragen.

Alles bij elkaar is het een tijdrovende klus geweest waar je met veel factoren rekening moet houden maar ik vond het erg leuk om te doen. De panelen erop leggen en vastzetten is het minste werk. Er gaat wel wat tijd inzitten in het puzzelen en uitzoeken wat je allemaal moet kopen, kabels leggen, meterkast aansluiten / aanpassen, software installeren.

Door alles zelf te doen heb ik best wat geld gespaard waardoor ik de investering sneller zal terugverdienen. Ik hoop echter dat we over enkele jaren de energie kunnen opslaan ipv terugleveren zodat we de opgewekte energie vooral ook s'avonds kunnen gebruiken, als een mens thuis is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfLHp1tOlz7gy3-LYJW3gXkYpZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4woMWCmIDM6PKsO03MkJ8Cyb.jpg?f=fotoalbum_large

Fijne dag allemaal en bedankt voor jullie hulp, tips en reacties.

[ Voor 12% gewijzigd door Tuff op 20-04-2021 08:34 ]

Pagina: 1