Synology DS414 Upgrade?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olghur
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:17
Synology DS414 Upgrade?

Ik zit te kijken om mijn huidige Synology DS414 te vervangen maar heb wat advies nodig.
Mijn huidige NAS heeft nu 4 x 4TB WD Red in een Hybrid Raid.

De NAS wordt nu gebruikt voor:
Data opslag
Plex
SABNZBD

Maar wil met de komst van de nieuwe NAS deze ook gaan gebruiken voor
Docker
Roon
camera surveillance

Ik ben op zich tevreden over Synology, dus hier gaat mijn voorkeur weer naar uit.
Is de Synology DS920+ een goede optie of komt er binnenkort een nieuwer model met 4 Bays?

Ik wil de NAS in eerste instantie uitrusten met 3 x 12TB WD Red schijven in een Hybrid Raid, zodat ik later nog de optie heb om deze verder uit te breiden.
Wat ik belangrijk vind is een snelle interface voor bijvoorbeeld Plex, ik heb begrepen dat een m.2 module hierbij helpt.
Welke m.2 module kan ik hier het beste voor gebruiken?
Geheugen uitbreiden lijkt me ook de investering wel waard.

Kom voor nu op het volgende uit, maar hoor graag jullie mening:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
3Interne harde schijvenWD Red Plus "5400rpm class", 12TB€ 333,-€ 999,-
1Geheugen internCrucial CT4G4SFS8266€ 26,62€ 26,62
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 79,86€ 79,86
1NetwerkopslagSynology DS920+€ 560,-€ 560,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.665,48

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39
Prima oplossing, maar ik vind de schijven heel duur. Waarom niet gewoon WD White label schijven shucken. Die zijn goedkoop te krijgen en vergelijkbaar. Shucken is makkelijk via een youtube tutorial. Check ook even of het geheugenreepje werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olghur
Djarune schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:11:
Prima oplossing, maar ik vind de schijven heel duur. Waarom niet gewoon WD White label schijven shucken. Die zijn goedkoop te krijgen en vergelijkbaar. Shucken is makkelijk via een youtube tutorial. Check ook even of het geheugenreepje werkt.
Bedankt voor de tip,
Heb geen ervaring met shucken, ga er naar kijken.
Ben wel bang dat hiermee garantie vervalt.
Ook een goede tip om het memory te checken bij synology.

Weet je toevallig hoe groot de Cache m.2 schijf zou moeten zijn.
Ben hier nog niet bekend mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-06 13:40
Olghur schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:54:
[...]

Bedankt voor de tip,
Heb geen ervaring met shucken, ga er naar kijken.
Ben wel bang dat hiermee garantie vervalt.
Ook een goede tip om het memory te checken bij synology.

Weet je toevallig hoe groot de Cache m.2 schijf zou moeten zijn.
Ben hier nog niet bekend mee.
Je gaat die harde schijven toch veel langer gebruiken dan de garantieperiode. Harde schijven gaan vooral onmiddellijk stuk of pas na een tijdje, het eerste geval kun je zoveel mogelijk afdekken door de schijf te testen voor het shucken (met dan wel als nadeel dat als je een langdurige test draait, die externe behuizing niet voldoende gekoeld is en het risico op defect nog groter wordt), in het andere geval is de garantieperiode toch al lang voorbij.

Je kunt het shucken ook niet destructief doen, en moest je dan toch garantie nodig hebben, kun je de schijf altijd terug in de behuizing monteren, bv voor een WD My Book zoals Djarune die gelinkt heeft https://www.kaibader.de/h...ithout-breaking-the-case/.

Betreft de cache M.2 schijf, als je de transcoding folder op de cache wilt, moet de cache moet minimaal zo groot zijn als het transcoderende bestand + 100MB (https://support.plex.tv/articles/200250347-transcoder/). Volgens mij is dat overbodig, een HDD is meer dan snel genoeg om een transcoderend bestand vanaf te streamen (het origineel staat toch ook op een HDD en is waarschijnlijk groter), alleen wil je die folder ook niet in RAID. Verder kun je ook je Plex metadata opslaan op de cache SSD, dat is volgens mij nuttiger want kan het navigeren door Plex vloeiender maken (niet het afspelen van video zelf overigens), maar hoe groot die folder moet zijn hangt af van je bibliotheek.

Je kunt Synology ook de SSD als cache van je RAID pool laten instellen, maar Synology raadt niet aan dat te doen voor videostreaming (https://www.synology.com/...ns_for_Creating_SSD_Cache), het gaat je weinig snelheid opleveren en dan heb je wel een behoorlijk grote SSD nodig.

Voor het bewaren van de metadata is 500GB totale overkill, ik heb in mijn zelfbouw NAS mijn OS, verschillende programma's en de metadata van Plex op een 120GB SSD en heb nog ruimte over. Ik zou dus een 120GB of 250GB SSD nemen.

Ik denk ook niet dat Synology het eerste jaar een opvolger voor de DS920+ uitbrengt. De laatste jaren . Kom je ook niet toe met de pricewatch: Synology DS420+? Het voornaamste verschil voor jou is dat die een dualcore CPU in plaats van quadcore heeft. Maar als je een Plex Pass hebt en aan hardware transcoding doet, volstaat de 420+. Heb je geen Plex Pass en moet je toch (software) transcoderen, dan doet de 420+ net wel/niet één FHD stream en heeft de 920+ wat marge voor één FHD stream maar komt die ook tekort voor meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik weet niet of de 920+ beter is met NVME drives dan de 918+.

Bij de 918 werd het absoluut afgeraden om de NVME te gebruiken omdat bij een lockup er data-loss kan voorkomen.

https://www.reddit.com/r/...as1_has_degraded/g6we5cr/

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olghur
MacPoedel schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:34:
[...]
Je kunt het shucken ook niet destructief doen, en moest je dan toch garantie nodig hebben, kun je de schijf altijd terug in de behuizing monteren, bv voor een WD My Book zoals Djarune die gelinkt heeft https://www.kaibader.de/h...ithout-breaking-the-case/.
Dit durf ik wel aan maar vraag me toch af of zo'n White Label Disk gelijk is aan een Red,
en dus geschikt voor gebruik in een NAS?
[...]
Betreft de cache M.2 schijf, als je de transcoding folder op de cache wilt, moet de cache moet minimaal zo groot zijn als het transcoderende bestand + 100MB (https://support.plex.tv/articles/200250347-transcoder/). Volgens mij is dat overbodig, een HDD is meer dan snel genoeg om een transcoderend bestand vanaf te streamen (het origineel staat toch ook op een HDD en is waarschijnlijk groter), alleen wil je die folder ook niet in RAID. Verder kun je ook je Plex metadata opslaan op de cache SSD, dat is volgens mij nuttiger want kan het navigeren door Plex vloeiender maken (niet het afspelen van video zelf overigens), maar hoe groot die folder moet zijn hangt af van je bibliotheek.
Transcoden zal volgens mij weinig gebeuren want heb Liftetime Plexpass.
Het gaat me vooral om het browsen door de interface wat nogal traag gaat nu.
Mijn collectie is vrij groot (2TB aan muziek en zo'n 7TB aan Films en Series).
Maar ook Tidal die niet lekker loopt (vooral met grote Playlists).
Snake schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:38:
Ik weet niet of de 920+ beter is met NVME drives dan de 918+.

Bij de 918 werd het absoluut afgeraden om de NVME te gebruiken omdat bij een lockup er data-loss kan voorkomen.

https://www.reddit.com/r/...as1_has_degraded/g6we5cr/
Kan er gekozen waar je de Cache voor gebruikt?
Voor mij gaat het dus vooral om een zo soepel mogelijke Plex interface.
Dan zou ik toch geen gevaar lopen voor mij overige data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:48

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb sinds een paar maanden een 920+ die voor exact dezelfde zaken wordt gebruikt als jij voor ogen hebt. Hij kan moeiteloos meerdere transcode streams, radarr, sonarr, allerlei dockers en een VM met home assistant draaien. Ik heb er een 500 GB nvme in omdat Plex dan idd net iets meer responsive is. Ik heb er cheap ass geheugen aan toegevoegd vanwege de VM. Als.je verder nog vragen hebt hoor ik het graag :)

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olghur
Sharky schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:25:
Ik heb sinds een paar maanden een 920+ die voor exact dezelfde zaken wordt gebruikt als jij voor ogen hebt. Hij kan moeiteloos meerdere transcode streams, radarr, sonarr, allerlei dockers en een VM met home assistant draaien. Ik heb er een 500 GB nvme in omdat Plex dan idd net iets meer responsive is. Ik heb er cheap ass geheugen aan toegevoegd vanwege de VM. Als.je verder nog vragen hebt hoor ik het graag :)
Erg benieuwd welke hardware je gebruikt, dus disks, nvme en extra memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Olghur schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:06:
[...]

- Crucial SODIMM DDR4-2666 4GB
- Kingston A2000 SSD 500GB M.2 NVMe
- 4 x 4 TB WD Red

Meer dan 4 GB zou prima mogelijk moeten zijn, maar vooralsnog is dit genoeg voor mij. Helemaal als je geen vm's draait. De SSD zit meestal halfvol. Achteraf lees ik soms dat de reds niet de beste keus zijn, maar vooralsnog werkt het prima. Als je veel data verstouwt is een schijf zonder smr een betere keus denk ik.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Olghur schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:06:
[...]

Neem dit topic ook eens door, weet je meteen wat wel of niet gaat werken met dit model. [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

Hier heb ik in de 920+ 2 WD SSD's van 250GB geplaatst en 16GB RAM. Ding draait uitstekend, lekker vlot in tegenstelling tot mijn verouderde DS211J (ja, trage variant én oud...) Misschien zijn die SSD's wat over de top, op het moment van aanschaf kon het én ik wil er weer lang mee door.

[ Voor 7% gewijzigd door sypie op 06-04-2021 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Sharky schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:25:
Kijk eens wat de remaining lifetime is van die NVME drive?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Snake schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:40:
[...]

Kijk eens wat de remaining lifetime is van die NVME drive?
Bedoel je 'available spare' onder SMART? Die is 100%.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 11:56
Djarune schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:11:
Zijn dat altijd dan de "juiste" schijven? Of is t een loterij wat je er in vindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39
Stefke schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:16:
[...]

Zijn dat altijd dan de "juiste" schijven? Of is t een loterij wat je er in vindt
Zover ik weet zijn het altijd WD140EDFZ schijven zonder SMR. Het is wel goed om veel online referenties te vinden. Bij schijven met minder capaciteit wil het nog wel eens verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 11:56
En zonder SMR is goed toch? Zit ook tegen een upgrade aan te hikken en had al gezien dat bepaalde varianten van WD-red schijven niet geschikt zijn (dat was meen ik met SMR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olghur
Iedereen bedankt voor het advies,
De Synology DS920+ was afgelopen weekend in de aanbieding (€467) op Amazon.nl,
Dus heb de koop wat naar voren geschoven.
Hierbij ook de rest van de configuratie zoals ik deze uiteindelijk gekocht heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
4Interne harde schijvenWD Red Plus "5400rpm class", 10TB€ 273,90€ 1.095,60
1Geheugen internCrucial CT4G4SFS8266€ 26,62€ 26,62
2Solid state drivesWD Blue SN550 250GB (WDS250G2B0C)€ 38,99€ 77,98
1NetwerkopslagSynology DS920+€ 560,-€ 560,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.760,20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:00
[...]

.. Harde schijven gaan vooral onmiddellijk stuk of pas na een tijdje,
Euh... is dat niet met alles zo?
Of het gaat meteen stuk..

..

Of na een tijdje..

:?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:29
Stefke schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:16:
[...]

Heb net een week geleden zo'n zelfde 12TB My Book geshuckt, en er zat een WD120EDAZ schijf in. Net zo stil als de WD60EFRX die er ook al in zitten. Is gewoon een goede schijf voor een NAS.

Had eerst een 10TB Elements besteld, maar die schijf maakte een pokke herrie. Erg aanwezig slepend geluid, en flink brommen. Die dus niet nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-06 13:40
DonJunior schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:44:
[...]

Euh... is dat niet met alles zo?
Of het gaat meteen stuk..

..

Of na een tijdje..

:?
Wat ik bedoel, is dat er een periode tussenin is met weinig uitval, dus dat een garantie eigenlijk weinig dekt. Volgens mij was dat wel duidelijk.
Pagina: 1