Kiezen een verkoopmakelaar als mijn aankoopmakelaar

Pagina: 1
Acties:
  • 1.092 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:10
In Ypenburg (een wijk in Den Haag) waar ik op zoek ben, is OV Makelaar "De Verkoopmakelaar" voor > 90% huizen.

Dit makelaar weet meer dan misschien alle andere aankoopmakelaren over
- Of er straks huizen op de markt zijn die voeldoend aan mijn criteria's
- Problemen van een bepaalde soort huizen
- Goed inschatting over de prijs.

Het is veel voordelen als ik OV Makelaar ook kies als mijn aankoopmakelaar https://www.ovmak.nl/aankoopmakelaar is. Maar de nadeel is dat dit aankoop/verkoop makelaar weet heel veel over mijn (geheime) wensen, en ik weet niet of hij voor mij of voor de verkoper werkt. Stellen we voor dat ik een huis onmoet die is misschien 500k marktwaard, maar omdat dit huis mijn "dreamhuis" is, zal dit "aankoopmakelaar" tegen mij zeggen dat de verkoper 530k wilt.

Wat denken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-10 23:21
nemcuon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:07:
In Ypenburg waar ik op zoek ben, is OV Makelaar "De Verkoopmakelaar" voor > 90% huizen.

Dit makelaar weet meer dan misschien alle aankoopmakelaren over
- Of er straks huizen op de markt zijn die voeldoend aan mijn criteria's
- Problemen van een bepaalde soort huizen
- Goed inschatting over de prijs.

Het is veel voordelen als ik OV Makelaar ook kies als mijn aankoopmakelaar https://www.ovmak.nl/aankoopmakelaar is. Maar de nadeel is dat dit aankoop/verkoop makelaar weet heel veel over mijn (geheime) wensen, en ik weet niet of hij voor mij of voor de verkoper werkt. Stellen we voor dat ik een huis onmoet die is misschien 500k marktwaard, maar omdat dit huis mijn "dreamhuis" is, zal dit "aankoopmakelaar" tegen mij zeggen dat de verkoper 530k wilt.

Wat denken jullie ?
makelaars zijn niet te vertrouwen en dat weten ze zelf ook :)
daarom heeft de NVM een regel dat de verkopomakelaar en de aankoopmakelaar niet dezelfde persoon mogen zijn.

probleem is dat de huizenmarkt overspannen is én dat de verkoopmakelaar het "filter" is van welke biedingen doorkomen bij de verkoper. hij kan de koper dus adviseren en melden dat jij een koper bent die serieus is en ook daadwerkelijk zal kunnen kopen (zelfs in deze tijden zijn verkopers bang dat kopers gebruikmaken van de bedenktijd en zich terugtrekken.

maar om op mijn eerste zin terug te komen, die makelaars kennen elkaar en zpelen elkaar klanten toe. De kans dat dat niet allemaal even kosher is, is best aanwezig.
https://www.nu.nl/economi...n-over-verkoop-maken.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Als een huis je bevalt dan bepaal je zelf je bod, een aankoopmakelaar adviseert je hierbij. Wanneer je het gevoel hebt dat het te duur wordt dan zie je er vanaf.

Je loopt natuurlijk een grote kans om opgelicht te worden met het hele aankoopmakelaar/verkoopmakelaar spel, maar uiteindelijk bepaal je zelf of de woning de meerprijs hiervan je waard is.

Alternatief is dat je op zoek gaat naar woningen waarbij de verkoper zo gierig is dat deze zelf de verkoop doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:10
burnedhardware schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:12:
[...]

makelaars zijn niet te vertrouwen en dat weten ze zelf ook :)
daarom heeft de NVM een regel dat de verkopomakelaar en de aankoopmakelaar niet dezelfde persoon mogen zijn.
Dat klopt, maar het mag wel als voor een bepaalde huis, zijn de verkoopmakelaar (persoon A ) en mijn aankoopmakelaar (persoon B ) direct collega's (werknemers van dezelfde bedrijf, in dit geval: OV Makelaardij). Of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 21:25
Los van de vraag of een makelaar voor zowel verkoper als koper mag optreden (zie @burnedhardware over makelaars die zijn aangesloten bij NVM) zou ik niet willen dat mijn aankoopmakelaar ook de verkoper bedient. Ik verwacht van mijn makelaar dat hij opkomt voor mijn belangen en dat komt per definitie in het gedrang als hij ook de belangen van mijn wederpartij behartigt. Een makelaar is immers geen notaris. Daarvan is de onpartijdigheid in de wet verankerd.

Maar goed, met die schimmige praktijken waarbij makelaars elkaar wat toeschuiven is eigenlijk niemand meer echt te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-10 11:23
In januari hebben mijn vriendin en ik ons eerste huis gekocht, in Den Haag, met een beetje hulp van een online aankoopmakelaar. Zelf gezocht naar huizen en zelf afspraken gemaakt voor bezichtigingen. Pas bij interesse schakelde wij onze makelaar in voor het uitbrengen van een realistisch bod. Na zes weken hadden we prijs!

Dat lokale makelaars elkaar klanten/huizen toeschuiven zal ongetwijfeld zo zijn. Daarmee zijn jouw wensen en budget geen geheim meer. Zo ben je terug bij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Laten we hier verder gaan anders krijgen we wel veel topics naast elkaar lopen.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.