Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twlr1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-04 20:21
Hi allen,

Ik word langzaamaan gek. Heb 1.5 maand geleden 3 Deco S4's aangeschaft in de hoop mijn verbinding te verbeteren, maar het gebruik van de Deco's schijnt niets te helpen.

Er werd me verteld om de Deco's in AP mode te zetten en deze via een Ethernet backhaul te laten lopen, alleen krijg ik dat op geen enkele manier aan de praat...

Situatie is als volgt:

Router -> kabel -> Main Deco (werkt)

Ethernet kabel vanuit Router doorgetrokken naar boven -> Switch -> Deco (werkt niet)

Ik zou verwachten dat de Deco dan gelijk de Ethernet backhaul oppikt, maar niets is minder waar. Ook als ik de switch ertussen uit haal en de kabel direct vanuit de router naar de tweede Deco laat lopen, gebeurt er niets.

Enig idee??

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:32

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@twlr1 welke switch en router heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twlr1
De router is een standaard Ziggo Connect Box en de switch is een Sweex SW018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghosty J
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 09:00

Ghosty J

Asus

Hoe lang wacht je?
Het duurt even voordat hij overschakelt van wifi naar ethernet.
Ik zou als ik jou was de kabel er in doen en dan een nachtje wachten.

Waarom werkt de wifi niet goed?
Heb je een mac book oid ?

Je haalt maar max 90Mbps misschien omdat je sweex te oud is. 8x Ethernet 100Mbps

[ Voor 35% gewijzigd door Ghosty J op 06-04-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

twlr1 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:41:
...
Ethernet kabel vanuit Router doorgetrokken naar boven -> Switch -> Deco (werkt niet)

Ik zou verwachten dat de Deco dan gelijk de Ethernet backhaul oppikt, maar niets is minder waar. Ook als ik de switch ertussen uit haal en de kabel direct vanuit de router naar de tweede Deco laat lopen, gebeurt er niets.
...
Je moet die tweede deco ook eerst in AP mode zetten voor hij iets gaat doen. Die backhaul waar jij het over hebt, bestaat alleen in router mode en juist niet in AP mode.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twlr1
Heb het probleem gevonden. Deco 2 moet direct verbonden zijn met deco 1 middels een kabel. Vervolgens een kabel vanuit de deco 2 naar de switch en alles werkt weer. Nu alleen nog kijken hoe ik het met deco 3 oplos :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
twlr1 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:26:
Heb het probleem gevonden. Deco 2 moet direct verbonden zijn met deco 1 middels een kabel. Vervolgens een kabel vanuit de deco 2 naar de switch en alles werkt weer. Nu alleen nog kijken hoe ik het met deco 3 oplos :-)
Is dat zo? En als je de switch aan Deco 1 hangt en dan een kabel vanuit de switch naar Deco 2 (en/of 3)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ringgss
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-05 10:13
Als je een Arris Connectbox hebt van Ziggo gaat deze niet goed om met alle nodes rechtstreeks aangesloten op de Connectbox (Zie post Ziggo community). Het beste kan je de eerste Deco aansluiten op het modem, dan een switch op die Deco en de andere Deco's op de switch aangesloten. Wel is aan te raden om geen DLINK switch te nemen. Deze ondersteunen blijkbaar niet allemaal het IEEE 1905.1 protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twlr1
apis29 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:42:
[...]

Is dat zo? En als je de switch aan Deco 1 hangt en dan een kabel vanuit de switch naar Deco 2 (en/of 3)?
Zou kunnen werken, maar heb geen tekort aan ethernet poorten op Deco 1, 2 of 3, dus zou een beetje overbodig zijn. Zit met name tussen deco 1 (bg) en deco 2 (1e verd.). Nu kan ik vanuit de Deco direct een kabel naar mijn pc trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
twlr1 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:04:
[...]

Zou kunnen werken, maar heb geen tekort aan ethernet poorten op Deco 1, 2 of 3, dus zou een beetje overbodig zijn. Zit met name tussen deco 1 (bg) en deco 2 (1e verd.). Nu kan ik vanuit de Deco direct een kabel naar mijn pc trekken.
Ok, ik had ze besteld voor iemand (de M4 dan) en ga ze later deze week installeren. Maar waarschijnlijk wordt het toch alleen de eerste die aan een kabel kom te hangen ... Misschien ook nog voor iemand anders maar daar dan wel een switch aan Deco 1 en van daaruit o.a. Deco 2 (maar Deco 3 wel wireless).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FQYPW
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-04 16:48
Ethernet backhaul zou in principe niet nodig zijn tenzij je extreem veel interferentie hebt.

De 2 andere torens zouden perfect moeten werken zonder ethernet verbinding.
Wil je toch persé Ethernetbackhaul dan moet je geen kabel vanaf de router naar de anderer torens trekken maar vanaf de main deco.
Dus sluit een RJ45 aan op de main deco en daar eventueel een switch op aan en vanaf daar een kabel naar beide deco torens.
Je kan ze ook als trein aansluiten.
Dus vanaf main deco naar 2de deco en van daar naar 3rde deco.

Zelf raad ik ethernet backhaul af omdat het eigenlijk onnodig is.
Zorg er ook altijd voor de je een mesh systeem zoals de deco's in een soort driehoek installeerd.
Dus bijvoorbeeld 1 bij de voorkant van het huis naast het modem.
Tweede in het midden van het huis op de 1ste verdieping.
En de derde weer op de beganegrond aan de tuinkant.
Woon je op 1 vloer dan bijvoorbeeld 1 rechterhoek voorkant en midden bij de linker muur en achterin weer bij de rechtermuur.
Dan zou je overal in huis perfect wifi moeten hebben met niet veel snelheidsverlies.
Zorg er altijd voor dat elke deco toren de andere toren kan bereiken zonder dat er een andere toren tussen zit.
Dus dat A met C kan communiceren zonder door B te hoeven gaan etc als je het hemelsbreed bekijkt.
Dan kan ik garanderen dat het internet altijd goed is en nooit weg valt mits de rest van je netwerk goed is ingesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04
Ringgss schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:08:
Als je een Arris Connectbox hebt van Ziggo gaat deze niet goed om met alle nodes rechtstreeks aangesloten op de Connectbox (Zie post Ziggo community). Het beste kan je de eerste Deco aansluiten op het modem, dan een switch op die Deco en de andere Deco's op de switch aangesloten. Wel is aan te raden om geen DLINK switch te nemen. Deze ondersteunen blijkbaar niet allemaal het IEEE 1905.1 protocol.
Dit maar je kunt ook prima
Connectbox naar switch (bv meterkast)
In deze switch alle decos “naast elkaar”. Dus niets in de hoofd deco

Alles aan elkaar doorlussen is de methode met beste kans op slagen aar t hoeft niet perse

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04
@FQYPW ook al denk ik dat voor minder mensen een wired backhaul noodzakelijk is dan de meeste tweakers denken; als het enigszins kan: altijd wired backhaul!

[ Voor 53% gewijzigd door laurens0619 op 06-04-2021 19:46 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 17:26
Vandaag zelf ook eens setje aangesloten in AP modus bij een bekende. Ziggo arris modum/router witte variant.

Als ik deco 1 (main) op de router aansluit en deco 2 (slave) ook op de router dan gaat deco 2 via WiFi.
Sluit ik deco 2 aan op de 2e poort van Deco 1 dan pakt hij wel de bedrade backhaul.

In mijn geval loopt er vanaf de meterkast een netwerkkabel naar de 1e etage. Hier ligt een TP-Link 5 poort gigabit switch met daarop een pc, playstation en Deco nummer 2.
Op dit moment zit dus zowel de pc, playstation als Deco 2 op de 2e poort van Deco 1 (via een switch).
Ziggo router --> Deco 1 --> UTP kabel --> Switch --> Pc+Playstation+Deco2

Volgens mij werk je (ik) het best:
Ziggo router --> switch --> Deco 1 op poortje switch + UTP kabel van switch boven op eigen poort switch.

Wel jammer dat de Deco's dus niet bekabeld op de ziggo router/modem kunnen. Kost je eigenlijk een extra switch.

[ Voor 45% gewijzigd door NL_Scratch op 07-04-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FQYPW
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-04 16:48
NL_Scratch schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:06:
Vandaag zelf ook eens setje aangesloten in AP modus bij een bekende. Ziggo arris modum/router witte variant.

Als ik deco 1 (main) op de router aansluit en deco 2 (slave) ook op de router dan gaat deco 2 via WiFi.
Sluit ik deco 2 aan op de 2e poort van Deco 1 dan pakt hij wel de bedrade backhaul.

In mijn geval loopt er vanaf de meterkast een netwerkkabel naar de 1e etage. Hier ligt een TP-Link 5 poort gigabit switch met daarop een pc, playstation en Deco nummer 2.
Op dit moment zit dus zowel de pc, playstation als Deco 2 op de 2e poort van Deco 1 (via een switch).
Ziggo router --> Deco 1 --> UTP kabel --> Switch --> Pc+Playstation+Deco2

Volgens mij werk je (ik) het best:
Ziggo router --> switch --> Deco 1 op poortje switch + UTP kabel van switch boven op eigen poort switch.

Wel jammer dat de Deco's dus niet bekabeld op de ziggo router/modem kunnen. Kost je eigenlijk een extra switch.
Dat kan wel maar dan moet je de Deco's in Accesspoint mode zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
FQYPW schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:35:
[...]

Dat kan wel maar dan moet je de Deco's in Accesspoint mode zetten.
Helaas niet, ook in AP modus pakken ze niet de ethernet backhaul maar via WiFi.
Setje staat nu volledig in AP modus, de router/modem van ziggo doet dhcp etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-05 23:18
NL_Scratch schreef op donderdag 29 april 2021 @ 07:13:
[...]
Helaas niet, ook in AP modus pakken ze niet de ethernet backhaul maar via WiFi.
Setje staat nu volledig in AP modus, de router/modem van ziggo doet dhcp etc.
Mijn ervaringen met de Deco M4 zijn hierin best uitgebreid. Ondertussen heb ik 2 sets geïnstalleerd;

Bij mij thuis heb ik het systeem in AP modus staan. De main Deco en de overige units zitten alle 3 met ethernet (backhole) aan dezelfde Ziggo Connect Box router aangesloten.

Bij mijn ouders heb ik hetzelfde systeem geprobeerd aan te leggen. Hierbij werd de verbinding ontzettend traag. Dit kwam doordat de tweede unit (ook direct aan de router) op wifi stond, hij pakte de ethernet backhole niet ondanks dat deze aangesloten was. Hierdoor werdt de unit vaak rood en werdt de wifi van alle units onstabiel (mijn vermoeden is dat de unit probeerde de backhole te gebruiken, en hierdoor een loop in het netwerk creëerde :? )
Ik heb hier helaas de units dus achter de main Deco moeten hangen. Hierna werkte het prima.

Het verschil zit hem in het Connect Box modem van Ziggo.
- Ik heb hardware versie 5.01 (Hier werkt het modem als stepunt/switch)
- Ouders hebben hardware versie 10 (Hier werken de units alleen achter de main Deco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Stef012 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:24:
[...]

Mijn ervaringen met de Deco M4 zijn hierin best uitgebreid. Ondertussen heb ik 2 sets geïnstalleerd;

Bij mij thuis heb ik het systeem in AP modus staan. De main Deco en de overige units zitten alle 3 met ethernet (backhole) aan dezelfde Ziggo Connect Box router aangesloten.

Bij mijn ouders heb ik hetzelfde systeem geprobeerd aan te leggen. Hierbij werd de verbinding ontzettend traag. Dit kwam doordat de tweede unit (ook direct aan de router) op wifi stond, hij pakte de ethernet backhole niet ondanks dat deze aangesloten was. Hierdoor werdt de unit vaak rood en werdt de wifi van alle units onstabiel (mijn vermoeden is dat de unit probeerde de backhole te gebruiken, en hierdoor een loop in het netwerk creëerde :? )
Ik heb hier helaas de units dus achter de main Deco moeten hangen. Hierna werkte het prima.

Het verschil zit hem in het Connect Box modem van Ziggo.
- Ik heb hardware versie 5.01 (Hier werkt het modem als stepunt/switch)
- Ouders hebben hardware versie 10 (Hier werken de units alleen achter de main Deco)
Dan vermoed ik dat bij de situatie waar ik zat dezelfde versie 10 is. (nieuw modem/router van 2 weken oud geleverd door Ziggo)

In dit geval zou ik nog steeds adviseren om direct na de ziggo router een gigabit netwerk switch te plaatsen en hier 3x de AP op te plaatsen.
Pagina: 1