Toon posts:

[Deco M5] Bedraad met andere Deco M5 verbinden 'na' Switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jay.Brookman
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-01 19:08
Mijn vraag:
Ik zou graag al mijn Deco M5's bedraad willen aansluiten.

Vrij veel opgezocht maar kan toch nog geen zekerheid vinden, wellicht dat de community hier mij op weg kan helpen. De situatieschets is als volgt (genummerd naar aansluiting vanaf Ziggo modem):

1. Ziggo Modem in de Meterkast als Bridge.
2. Hoofd-Deco bekabeld aangesloten aan Ziggo Modem (Hoofd Deco in Router modus)
3. Switch aangesloten op de Hoofd Deco.
4. Vanuit de Switch op poort 1 een bekabelde verbinding naar Deco 2 op de slaapkamer.
5. Vanuit Deco 2 een bekabelde verbinding naar Deco 3 in de Huiskamer. (Kan dit überhaupt?)
6. Indien bovenstaande mogelijk is, vanuit Deco 3 een kabel naar mijn spelcomputer in de huiskamer.
7. Vanuit de Switch op poort 2 een LAN kabel naar mijn PC in kantoor.
8. Vanuit de Switch op poort 3 een LAN kabel naar mijn NAS in de Meterkast.

Het is nogal een hoop uitleg, maar ik kan nergens vinden of ik 'na' de switch een Deco bekabeld kan verbinden met een andere Deco. Het liefst heb ik alles bekabeld aangesloten en natuurlijk gewoon WIFI. Echter is mijn huis ontzettend breed, en is de indeling dus net naadje om kabels direct vanuit de switch te trekken door de rest van het huis. Vandaar stap 5.

Hoop dat iemand me op weg kan helpen!

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb het complete internet afgezocht, maar niet mijn specifieke vraag kunnen vinden.

Beste antwoord (via Jay.Brookman op 03-02-2021 01:21)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zou moeten werken :)
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/

Enige ding wat ze in de FAQ hadden staan over Ethernet :+
Zoals je daar kunt zien kan de backhaul daisy chained (dus aan elkaar gekoppeld) of via een switch.

Either way is dat gewoon een dom ethernet netwerk, dus een simpele switch ergens er tussen moet altijd lukken :)
Enige crux is de opmerking over het gebruikte IEEE 1905.1 protocol en dat die pakketten geforward moet worden. En uiteraard suggereert TP-link dat je TP-link switches zou moeten gebruiken en dat Dlink issues kan geven. Weet niet wat je hebt staan aan switches, maar ik zou het gewoon proberen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zoals je daar kunt zien kan de backhaul daisy chained (dus aan elkaar gekoppeld) of via een switch.

Either way is dat gewoon een dom ethernet netwerk, dus een simpele switch ergens er tussen moet altijd lukken :)
Enige crux is de opmerking over het gebruikte IEEE 1905.1 protocol en dat die pakketten geforward moet worden. En uiteraard suggereert TP-link dat je TP-link switches zou moeten gebruiken en dat Dlink issues kan geven. Weet niet wat je hebt staan aan switches, maar ik zou het gewoon proberen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-03 23:53
Jay.Brookman schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:51:
.....
Ik heb het complete internet afgezocht....
:F

• Jay.Brookman
@Masimo Haha oké. Bij wijze van spreken dan!
@The Eagle Dank voor het uitgebreide antwoord en de link! Ik ga het proberen!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

The Eagle schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:12:

Hmmz, de vraag aan @Jay.Brookman is natuurlijk: "waarom zou je überhaupt een backhaul willen?"
De meeste tweakers lijken te denken dat ze die backhaul nodig hebben om naadloos te kunnen roamen tussen de deco units. Maar dat is niet het geval. In AP mode roamen deco's net zo goed of slecht als in router mode

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 01:29: "waarom zou je überhaupt een backhaul willen?"
Backhaul = uplink.

• The Eagle

The Eagle

Brahiewahiewa schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 01:29:
[...]

Hmmz, de vraag aan @Jay.Brookman is natuurlijk: "waarom zou je überhaupt een backhaul willen?"
De meeste tweakers lijken te denken dat ze die backhaul nodig hebben om naadloos te kunnen roamen tussen de deco units. Maar dat is niet het geval. In AP mode roamen deco's net zo goed of slecht als in router mode
Twee redenen:
- bij een wireless backhaul ben je afhankelijk van de verbinding die ze onderling kunnen leggen. Heb je ergens slecht bereik, zakt de rest van de keten in.
- als ik me goed herinner gebruikt de Deco geen apart wireless netwerk voor de backhaul. Backhaul gaat dus van je netwerk snelheid af in weze. En krijgt bovendien prio boven de clients, want als de wireless backhaul wegvalt valt de keten uit.

Met een kabel heb je van geen van beiden last, plus is je backhaul gewoon stabiel.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Da's een veelgehoorde misvatting, idd. Backhaul is namelijk niet de uplink maar het is de verzameling netwerkverbindingen (mesh) waarmee de slave nodes met de master node kunnen praten. Enkel de master node babbelt met het modem (cq de router of converter die je van je ISP hebt gekregen). De slave nodes praten alleen maar met de master node.

Zolang die backhaul full-duplex 1000Mb/s is en het genoemde IEEE 1905.1 protocol niet geblokkeerd wordt, heb je er geen last van de je data twee of drie keer over hetzelfde lijntje gaat. Maar dat wordt al anders als er ergens een verbinding terugvalt naar 100Mb/s.
En als het IEEE 1905.1 protocol geblokkeerd wordt, ga je zien dat er ondanks de bedrade verbinding, toch wifi gebruikt wordt voor de backhaul. En dat heeft in de meeste gevallen een dramatische invloed op de maximaal te behalen bandbreedte.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Jay.Brookman
Brahiewahiewa schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 01:29:
[...]

Ik ben niet echt thuis is networking en leer nu vooral veel nieuwe zaken nu ik de comments lees. In principe is mijn huidige verbinding prima voor de zaken die we nu thuis gebruiken. Ik merk echter dat de draadloze snelheden die ik haal, niet optimaal zijn. Ik hoop dus door deze bedraad aan te sluiten, wat winst te behalen. Zeker gezien mijn NAS op het moment draadloos is verbonden, waar ik liever gebruik maak van de Gigabit Ethernet aansluiting. Idem geldt voor mijn desktop.

Wellicht op onderstaande manier nog duidelijker:
Ziggo Modem (in bridge) --> Hoofd Deco (in router mode) --> Netgear GC110 Cloud Managed Switch
  • Deco 2 bedraad verbonden met de switch
  • Vanuit Deco 2 ethernet kabel in Deco 3.
  • Vanuit Deco 3 Ethernet kabel naar Spelcomputer.
  • NAS en Desktop bedraad verbonden met de switch.
Mocht ik hier compleet naast zitten en gaat het niets opleveren, laat het dan alsjeblieft weten! Ik ben in deze net zo vaardig, als dat ik de ingelezen informatie interpreteer natuurlijk! 8)7

[Voor 16% gewijzigd door Jay.Brookman op 03-02-2021 12:22]

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:37

3raser

⚜️ Premium member

The Eagle schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:12:
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat als ik de router gebruik als switch tussen de Deco's de ethernet backhaul niet werkt. Geen idee waarom, maar ik heb dit al 3 keer meegemaakt. Gewoon een domme switch waar je alle Deco's op aansluit werkt het beste. Ik gebruik zelf overigens een 3com switch.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 20:34
3raser schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:09:
[...]

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat als ik de router gebruik als switch tussen de Deco's de ethernet backhaul niet werkt. Geen idee waarom, maar ik heb dit al 3 keer meegemaakt. Gewoon een domme switch waar je alle Deco's op aansluit werkt het beste. Ik gebruik zelf overigens een 3com switch.
Bedoel je hierbij met router ook modem?

Werkende versie is:
Modem - - > deco1 --> (switch 1 - - >) deco 2 --> (switch 1 of switch 2 - - >) deco 3
Jij praat over router, je kan een router als switch gebruiken, maar dhcp etc moet dus uit. Tevens moet ook alles opgesteld worden achter hoofd deco, anders werkt de wired backhaul niet.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:27
Brahiewahiewa schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:47:
[...]

Da's een veelgehoorde misvatting, idd. Backhaul is namelijk niet de uplink maar het is de verzameling netwerkverbindingen (mesh) waarmee de slave nodes met de master node kunnen praten. Enkel de master node babbelt met het modem (cq de router of converter die je van je ISP hebt gekregen). De slave nodes praten alleen maar met de master node.
Meestal niet en zeker niet bij de Deco.
Backhaul is gewoon de verbinding naar je LAN.
Als je Deco in router modus staat dan gaat die logischerwijs eerst via de master node aangezien die router is. Echter als je naar een lokaal asset gaat of hij staat in AP mode dan gaat hij direct naar het moderm hoor. Of je nou met een "slave" of "master" node verbonden bent.

CISSP! Drop your encryption keys!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:37

3raser

⚜️ Premium member

Cyriel85 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:27:
[...]

Bedoel je hierbij met router ook modem?

Werkende versie is:
Modem - - > deco1 --> (switch 1 - - >) deco 2 --> (switch 1 of switch 2 - - >) deco 3
Jij praat over router, je kan een router als switch gebruiken, maar dhcp etc moet dus uit. Tevens moet ook alles opgesteld worden achter hoofd deco, anders werkt de wired backhaul niet.
Het modem zit soms ook in de router. Bij mij is dat niet zo, maar dat is nu niet het punt.
Mijn aansluiting zit momenteel als volgt.

code:
1
2
3
4
5
Router --> Switch ----> Deco 1
                   |
                   ---> Deco 2
                   |
                   ---> Deco 3

Bij mij zit dus helemaal niet alles achter de Deco. Ze zitten naast elkaar, oftewel parallel. Dit werkt prima. Als je de router (die vaak ook meerdere ethernet poorten heeft) als switch gebruikt werkt het bij mij niet. Oftewel:
code:
1
2
3
4
5
Router ----> Deco 1
        |
        ---> Deco 2
        |
        ---> Deco 3

Ik heb het idee dat de router de door TP-link vereiste packetjes die de Deco's onderling versturen niet goed routeert. Vandaar dat er altijd een "domme" switch tussen moet zitten.

[edit] Oh ja, ook wel belangrijk om te vermelden. Ik gebruik mijn Deco's in accesspoint modus en dus niet in routermodus.

[Voor 4% gewijzigd door 3raser op 03-02-2021 13:26]

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 20:34
3raser schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:25:
[...]

Het modem zit soms ook in de router. Bij mij is dat niet zo, maar dat is nu niet het punt.
Mijn aansluiting zit momenteel als volgt.

code:
1
2
3
4
5
Router --> Switch ----> Deco 1
         |
         ---> Deco 2
         |
         ---> Deco 3

Bij mij zit dus helemaal niet alles achter de Deco. Ze zitten naast elkaar, oftewel parallel. Dit werkt prima. Als je de router (die vaak ook meerdere ethernet poorten heeft) als switch gebruikt werkt het bij mij niet. Oftewel:
code:
1
2
3
4
5
Router ----> Deco 1
        |
        ---> Deco 2
        |
        ---> Deco 3

Ik heb het idee dat de router de door TP-link vereiste packetjes die de Deco's onderling versturen niet goed routeert. Vandaar dat er altijd een "domme" switch tussen moet zitten.

[edit] Oh ja, ook wel belangrijk om te vermelden. Ik gebruik mijn Deco's in accesspoint modus en dus niet in routermodus.
Volgens Tplink zou het zo niet moeten werken, maar met een domme switch dus wel. Tplink geeft aan dat je hem zo dient aan te sluiten:

code:
1
2
3
4
5
Router --> Deco 1 ----> Switch
                          |
                          ---> Deco 2
                          |
                          ---> Deco 3

[Voor 4% gewijzigd door Cyriel85 op 03-02-2021 19:00]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Jay.Brookman
Een kleine update voor de geïnteresseerden;

Alles werkt (enigszins) naar behoren.
Connect Box staat in de Meterkast samen met een Switch waarop alle apparatuur is aangesloten. Mijn NAS en Desktop beiden aan de Switch. Alle Deco's heb ik uiteindelijk als Access Point ingesteld waarvan 1 Deco bedraad is aangesloten en de rest draadloos (voor nu).

Gigabit LAN om lokaal bestanden te delen tussen desktop en NAS gaat nu letterlijk 10x zo snel als voorheen. (110-120MB/s vs 11MB/s). Het enige wat me een raadsel blijft is het bedrade internet op mijn desktop. Deze haalt maximaal 98mbit, terwijl ik op alle Deco's makkelijk 240mbit haal.

Ik heb duplex snelheid al op 1Gbit gezet op zowel de poort in mijn switch, als op mijn desktop. Maar het wilt niet baten helaas. Overigens zijn alle kabels die ik heb gebruikt cat7. Cat6 en Cat5e geven beiden hetzelfde resultaat. Zowel langere kabels, als kortere kabels. Deze ook getest met een Macbook Air 2018, Surface Pro 7, Lenovo Yoga 530 en zelfs met een dongel en mijn Note 20 Ultra.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee