Mijn vraag
Waar kan ik een toestel kopen dat via USB aangesloten kan worden op een Raspberry Pi waarmee ik SMS kan versturen en ontvangen?
Hoe ga ik deze hardware en software gebruiken?
Een toepassing is het inschakelen en uitschakelen van mijn PC op afstand. Andere toepassing is het opvragen of de PC daadwerkelijk ingeschakeld is (in geval van een freeze). Andere toepassing is inschakelen en uitschakelen van de router. Verwarming wil ik ook op afstand kunnen uitschakelen. Soortgelijke toepassingen. Ik heb voorlopig geen verdere plannen voor geavanceerde domotica.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Waar kan ik een toestel kopen dat via USB aangesloten kan worden op een Raspberry Pi waarmee ik SMS kan versturen en ontvangen?
Hoe ga ik deze hardware en software gebruiken?
Een toepassing is het inschakelen en uitschakelen van mijn PC op afstand. Andere toepassing is het opvragen of de PC daadwerkelijk ingeschakeld is (in geval van een freeze). Andere toepassing is inschakelen en uitschakelen van de router. Verwarming wil ik ook op afstand kunnen uitschakelen. Soortgelijke toepassingen. Ik heb voorlopig geen verdere plannen voor geavanceerde domotica.
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Gammu
- Nokia 3310i
- Raspberry Pi
- Raspberry Pi GSM hat
- Raspberry Pi relay board
- Alcatel One Touch 997D
- Huawei ALE-L21 alias P8-Lite
- Nokia 3310i. Deze staat in de gammu database. Probleem is dat de datakabel nergens te krijgen is, geen mogelijkheid voor aansluiting op USB.
- Bij een vorige werkgever heb ik een klein kastje gebruikt dat aangesloten wordt via USB. Daarmee kunnen SMS-berichten verstuurd worden via het Linuxprogramma "gammu". Dat kastje, daarvan weet ik niet de naam of typenummer, en het werkte goed. Nergens kan ik een simpel vergelijkbaar kastje kopen.
- Meerdere populaire telefoons heb ik uitgeprobeerd en gekeken of die aangesloten kunnen worden op USB via gammu/wammu. Bijvoorbeeld de Huawei ALE-L21 of de Alcatel One Touch 997D. Het is voor mij een hele opgave om een telefoon te vinden die te koop is, waarvan de datakabel ook te koop is, die aangesloten kan worden op USB en ook nog eens voorkomt in de database van gammu (lees: gammu ondersteunt SMS op die bepaalde telefoon).
- Ik heb in diverse forums gezocht op Tweakers. Daarin komt het woord SMS heel veel voor, maar mijn zoektocht leidt niet tot concrete hardware en software waarmee ik met de Raspberry Pi een SMS kan versturen via een USB-apparaat.
- Ik ben die Raspberry Pi GSM hat tegengekomen waarmee SMS verstuurd kan worden. Hiep hoi! Ik heb een tweede hat, de Raspberry Pi relay board, om de stroom van maximaal 3 verschillende apparaten te kunnen bedienen. Beide hats kunnen gestacked worden. Echter mijn gevoel en ervaring zegt mij dat GSM-toestellen behoorlijk wat storing kunnen veroorzaken, en dat daardoor de relais onstabiel kan worden wanneer die 2 hats dicht bij elkaar zijn. GSM-toestellen maken zo nu en dan contact met een zendmast om hun aanwezigheid aan te kondigen, zelfs wanneer er geen SMS wordt verstuurd. Daarom zoek ik een oplossing waarbij ik de telefoon of GSM-modem (of whatever) via USB kan aansluiten op de Raspberry Pi, zodanig dat er een afstand is van enkele centimeters tussen telefoon en Raspberry Pi. Natuurlijk kan via de USB-kabel ook storing worden overgebracht op de relais, maar dat is simpel op te lossen door storing van de voeding te ontkoppelen met condensatoren.