Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• marrek
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 12:06
Beste
Als ik het goed begrepen had dan moet ik een aparte topic maken over een nieuw aan te leggen systeem.

In juni krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning en het plan is om het dak te voorzien van panelen.
Tuin / dak ligt op het zuid zuidwesten.

Nu krijgen wij twee verschillende systemen geoffreerd, micro-omvormers en string. Het verschil in het systeem snap ik echter kan ik nog geen keuze maken voor welk systeem ik zal gaan. Er zit nogal prijs verschil in.

Laat ik eerst de twee offertes eens delen hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEJx_5jek0VoyddVC1D5mLdHtnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VhfPI4OPoQ0MOt1jribX4aqI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Sj_d8_bKfiEImjt8GvBzqJT0-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QLIu0OUpcvwaRBfnSt6zynjm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6mTV0N0UDMHw9ahDAKg2VHX4rQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pUSkhBThnr2KMQ7Si5yFKJxT.png?f=fotoalbum_large

Er zit nogal verschil de offertes, geen idee of dit ook de goedkoopste zijn.

Maar waarom zou ik voor een string of voor een micro-omvormer moeten kiezen?
Beide bedrijven prijzen hun systeem het beste aan natuurlijk :P

Hoe zit het met het salderen straks (over 2 a 3 jaar)

Mark

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Hallo Mark, ten eerste vind ik dat je panelen aangeboden krijgt met een laag vermogen, 330 en 335 Wp, maar goed daar zal de prijs dan ook naar zijn, toch vind ik beide offertes dan toch nog wel aan de prijs.

Voorts zie ik geen praktische reden om micro omvormers te nemen gezien het feit dat er geen schaduw valt op je dak, dus steek die bijna 1000 euro gewoon in je zak.

In het ontwerp met de string omvormer wordt aangegeven dat de opbrngst na 1 jaar 3353 kWh is, maar dit klopt niet helemaal aangezien de panelen niet volledig op het zuiden liggen, ik kom dan met een dak helling van 30 graden en dezelfde ligging op 2953 kWh voor 10 330 Wp panelen op een string omvormer.

Voor wat betreft salderen, het bestaande plan is even van tafel maar zal wellicht bij de installatie van de nieuwe regering weer op tafel komen ter beoordeling. Maar mocht het plan zijn doorgang vinden dan wordt deze vanaf 2023 met 9% per jaar afgebouwd tot 2031. daarna ontvang je voor iedere kW die je teruglevert de inkoopprijs die de energiemaatschappij rekent.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
RobertV70 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:46:
Hallo Mark, ten eerste vind ik dat je panelen aangeboden krijgt met een laag vermogen, 330 en 335 Wp,
Een aantal panelen liggen op een dakkapel (?) dus dat kan met de afmetingen te maken hebben. Panelen met meer vermogen zijn niet efficiënter, maar gewoon groter.
Er zit verrassend weinig variatie in de Watt per m2 voor de 'middle of the road' panelen. Maar bv. die QCells G9 bestaat ook een 340 en 345 Wp versie.
daarna ontvang je voor iedere kW die je teruglevert de inkoopprijs die de energiemaatschappij rekent.
Of wat de energiemaatschappij er voor heeft. Vergoedingen lijken tussen de 5 en 11 ct/kWh te variëren (wel met een neerwaartse trend).

Check bij de Growatt-omvormer om welke type het gaat. Er zijn nieuwe modellen, maar de oude (Growatt 3000-S (al 10 jaar op de markt, oud ontwerp) wordt ook nog verkocht (en is een beetje goedkoper (~70,-)).

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Bij een string omvormer moeten alle panelen in een string dezelfde richting op kijken.
Mij micro's heb je geen string.

Bij een string omvormer zou ik niet minder dan 5 standaard panelen per string doen.

Benut die Growatt offerte de dakkapel of het NW dak?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• marrek
Bedankt allemaal voor de antwoorden
Ik ga eens vragen voor panelen met een hogere opbrengst en navragen welke growatt er komt

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
2 verschillende orientaties
Schaduw van dakkapel
Te weinig panelen voor in een string

Dat wordt dan micro omvormers

Die growatt kan niet ivm bovenstaande punten.

Zodra je er woont, geef even de dakmaten door incl schuurtje en uitbouw.
Dit lijkt weer zo een gok offerte

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2021 16:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• marrek
AUijtdehaag schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:31:
2 verschillende orientaties
Schaduw van dakkapel
Te weinig panelen voor in een string

Dat wordt dan micro omvormers

Die growatt kan niet ivm bovenstaande punten.

Zodra je er woont, geef even de dakmaten door incl schuurtje en uitbouw.
Dit lijkt weer zo een gok offerte
Kan je wat duidelijker zijn misschien ?
2 verschillende orientaties?
Waarom schaduw van het dakkapel ?
Waarom weinig panelen voor een string ?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je plaatjes zijn onduidelijk, maar ik zie (denk ik) een dakkapel waarop de panelen liggen of niet?

Als het een dakkapel is:
- 2 verschillende orientaties: 3 panelen op een dakkapel met een andere hellingshoek dan de panelen op het schuine dak.
Die mogen dus niet in 1 string ivm andere instraling vd zon. De ene orientatie beperkt de andere in stroom
Dus heb je altijd een slecht presterende installatie zonder optimizers of micro omvormers.

- dakkapel geeft gedurende de dag schaduw op de onderste panelen. Met name in de ochtend.
Daar kan een growatt niet mee omgaan. Zeker niet met maar 6 panelen. Ik kan je verwijzen naar een topic met dat probleem.

- 3 panelen leveren 96 Vmpp (panelen op de dakkapel) er zijn maar weinig string omvormers met 2 mppt ingangen die dat slikken

Vul het eens in in https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies rode knopje nieuw project, vul lokatiegegevens in, en intekenen is niet noodzakelijk.

En er staan wel meer tips in
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Duidelijkheid voorkomt een hoop aannames. Met name fotos en maatvoering.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2021 16:56 ]

• marrek
Ah dank je wel! Je heb gelijk met betrekking tot het dakkapel.
Zie de foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po1c-BMJAau6S_daEo-7Qwqfy2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUgNttW7wNCkG5yAHGsjYvfQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap inderdaad dat de panelen op het dak een andere instraling hebben dan die op het dakkapel en dus het gehele systeem minder zal presteren. De string is afhankelijk van het paneel welke het minste opwekt.
Het dak (tuin) liggen op het zuid / zuidwesten.
Nu denk ik zelf meer aan de duurdere variant met micro omvormers, eventueel aangepast met panelen welke meer opwekken (345wp ipv 330wp)

Super dank voor de uitleg!

Mark

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
345 of 365 Wp panelen zijn groter dan 325 Wp

Je zou kunnen kiezen voor de 9 panelen met micro's of SolarEdge oid.

Een alternatief is om de 3 panelen op de dakkapel te laten vervallen en te kiezen voor 6 richting zuidwest en bijvoorbeeld 9 richting noordoost. Die 9 krijgen per paneel weliswaar minder zon maar je kunt weer gewoon een string omvormer toepassen. De installatiekosten nemen niet veel toe, of ze nu 9 of 15 panelen installeren, dat compenseert voor de lagere instraling per paneel.
Daarnaast, op momenten met bewolking maakt de oriëntatie niet veel uit, en de opbrengst die er op zo'n moment nog wel is verbruik je grotendeels direct zelf (gunstig wanneer de salderingsregeling is afgebouwd)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Of de panelen op de dakkapel combineren met de uitbouw in 1 string.
die kan je dan dezelfde helling geven.

Maar ik zou zowiezo niet voor growatt kiezen ivm schaduw.
Liever een SMA (iedere 6 minuten een mppt scan) of een Goodwe (ieder uur)

Je zou ook tigo optimizers kunnen toepassen, maar dan wordt het (prijs)verschil met micro omvormers en solaredge wel klein.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2021 17:50 ]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
WackoH schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:04:
[...]

Een aantal panelen liggen op een dakkapel (?) dus dat kan met de afmetingen te maken hebben. Panelen met meer vermogen zijn niet efficiënter, maar gewoon groter.
Er zit verrassend weinig variatie in de Watt per m2 voor de 'middle of the road' panelen. Maar bv. die QCells G9 bestaat ook een 340 en 345 Wp versie.

.
Even voor je beeldvorming, ik verkoop 360 Wp panelen voor 124 euro terwijl 410 Wp panelen 143 euro kosten, ik bedoel te zeggen dat panelen met een veel hogere Wp waarde maar een paar euro meer kosten dan panelen met een lage Wp waarde, dus snap niet waarom je dan zulke laag vermogen panelen aangereikt krijgt. Afmeting kan een reden zijn natuurlijk.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
Dat snap ik wel.
Maar regelmatig wordt de indruk gewekt dat panelen met meer Wp efficiënter zouden zijn; ze zijn gewoon groter

In jouw voorbeeld: De prijs voor de 360 Wp panelen is 0.344 Euro/Wp, en voor 410 Wp 0.349. Dus schrijven dat "veel hogere Wp waarde maar een paar euro meer kosten" is een beetje tendentieus >:)
Ze zijn gewoon groter en (evenredig) duurder.

Daar is niks mee mee en grotere panelen kunnen de installatie-kosten per Wp naar beneden brengen omdat minder panelen nodig zijn, en dus tijd en installatiemateriaal besparen.
Maar als de afmetingen van het oppervlak vastliggen, kan er met kleinere panelen meer m2, en dus meer Wp, op dat oppervlak passen.

Het kan overigens nog gekker dan die 410 Wp:
Bv. JA Solar heeft inmiddels panelen van >>500Wp (nog steeds rond de 20% efficient). Dus die zijn nog groter en zwaarder (~30 kg). Vooral dat laatste lijkt me lastig worden om op het dak te hanteren. Ik stel me voor dat het vanwege Arbo-regels lastig wordt

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
WackoH schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:05:
Dat snap ik wel.
Maar regelmatig wordt de indruk gewekt dat panelen met meer Wp efficiënter zouden zijn; ze zijn gewoon groter

In jouw voorbeeld: De prijs voor de 360 Wp panelen is 0.344 Euro/Wp, en voor 410 Wp 0.349. Dus schrijven dat "veel hogere Wp waarde maar een paar euro meer kosten" is een beetje tendentieus >:)
Ze zijn gewoon groter en (evenredig) duurder.

Daar is niks mee mee en grotere panelen kunnen de installatie-kosten per Wp naar beneden brengen omdat minder panelen nodig zijn, en dus tijd en installatiemateriaal besparen.
Maar als de afmetingen van het oppervlak vastliggen, kan er met kleinere panelen meer m2, en dus meer Wp, op dat oppervlak passen.

Het kan overigens nog gekker dan die 410 Wp:
Bv. JA Solar heeft inmiddels panelen van >>500Wp (nog steeds rond de 20% efficient). Dus die zijn nog groter en zwaarder (~30 kg). Vooral dat laatste lijkt me lastig worden om op het dak te hanteren. Ik stel me voor dat het vanwege Arbo-regels lastig wordt
Netzo als dat er kleine order toeslag wordt gerekend voor een paar panelen (ze noemen het alleen niet zo) heb ik ook al grote panelen toeslag gezien. ik verwacht dat dit mainstream gaat worden.. Of als de "standaard"paneelmaat de grote maat zou gaan worden. Zullen de standaard plaatsings kosten gewoon wat duurde worden. In het grijze tussen gebied waar we nu inzitten kan je er als consument van profiteren. Door minder montage materiaal en minder plaatings kosten per/m2 bij grote panelen. maar het staat als een paal boven water dat de kosten per wp of m2 van het paneel nagenoeg gelijk zijn en het met name in de marketing wordt misbruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 06-04-2021 18:33 ]

Pagina: 1