Welke auto zou ik halen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maharadja
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-05-2021
Men vorige thread was iets te minimalistisch dus hierbij stel ik de vraag opnieuw:

Ik zoek een wagen tussen de 1000-1500 euro (aanschafprijs), ik hou circa 500 bij voor reparatie kosten en etc.

Ik ben een student en ga volgend jaar een stage doen in Nederland en wil graag elk weekend terug naar huis rijden, daarna ga ik op de KU Leuven verder studeren en dan wil ik de auto gebruiken om in het weekend naar huis te rijden (Antwerpen).

Hier is wat belangrijke info:
• Ik ga ongeveer 20,000 km / jaar rijden
• 1000-1500 euro budget (niet meer)
• Wil hem zeker 2-3 jaar bijhouden
• Betrouwbaar / zuinig
• onderhoudskosten mogen niet al te duur zijn (honderden euro’s per reparatie)
• Liefst 5 deurs maar is zeker geen must

Heb niet zoveel verstand van auto’s maar de fiat Punto van 2005 ziet er wel mooi uit maar ben niet zeker of dit betrouwbaar is. Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:57

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Een Daihatsu cuore 5 deurs van 2003+ wellicht? Goedkoper rijden op laag budget kan bijna niet :)
Betrouwbaar, onderdelen goed beschikbaar, en enooooorm zuinig.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Voor dat geld en degelijkheid wil je vooral kijken bij de japanners/koreanen. Maar je zit wel echt aan de onderkant van de markt.
Probeer een auto te vinden met
- voor 1000 a 1200 euro, zodat je wat geld hebt voor acuut onderhoud/problemen
- liever een goede onderhoudshistorie en meer kilometers dan weinig kilometers en weinig/geen historie
- bij voorkeur al goede banden, en houd er anders rekening mee dat dit bij een kleine auto ook zo 200 euro kost
- een distributieriem niet op korte termijn eraan komt
- bij voorkeur de keuring net geweest is zodat je zeker 1 jaar vooruit kunt
- Persoonlijk niet voor diesel gaan, die auto's zijn vaak ook direct wat groter dan een kleine zakjapanner
- niet vol met roest zit

Lees ook zeker deze even, daar zijn al veel tips gegeven.
[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget - 2018

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:13

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Koop een recente toyota starlet. Die kun je voor dat geld krijgen en zijn zo betrouwbaar als een tank (en zo rijden ze ook). Ik heb in tien jaar tijd ongeveer duizend euro aan onderhoud uitgegeven en dat was allemaal doodnormaal spul, koplampje verweerd, handremkabel enzo. Verbruik is ook als je de snelheid respecteert (ze halen 180 maar dat wil je echt niet rijden en dan komt er een kolk in de tank).

Zo'n beetje alles is goedkoop te repareren, zelfs voor de distributieriem was ik bij de Toyota dealer minder dan 250 all in kwijt.

[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 02-04-2021 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:54

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

500eu voor reparatiekosten "etc".

Per maand?
Per jaar?

Je betaald sowieso 50eu aan verzekering, 30 aan belasting per maand. Over 12 maanden is dat al meer dan 500eu. (Namelijk 960eu)
(zo'n 120eu/maand aan brandstof.)

Dan houdt je dus 0 budget over voor APK, olie, banden etc.

Je zegt: "geen honderden euro's onderhoud".
Als er ook maar iets aan de hand is met je auto, ben je blij als je maar 100eu hoeft te betalen.

'uurtje werk' voor de monteur kost ook gewoon 50-60eu en daar komt nog materieel e.d. bij.

Bij een oude auto, ben je ook gewoon aan de beurt. Een keer de remschijven, waterpomp, remleidingen of koppeling; en je kunt al snel 300eu aan reparaties betalen. Bij die laatste ben je waarschijnlijk je hele inzet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:29
Misschien de tweede generatie fiat panda? Ruim te krijgen voor rond de 1500 euro en volgens de ANWB heel betrouwbaar: https://www.anwb.nl/auto/...e8-df11-a731-000c29d2a1e4

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:20

bonzz.netninja

Niente baffi

Maharadja schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 01:44:
Men vorige thread was iets te minimalistisch dus hierbij stel ik de vraag opnieuw:

Ik zoek een wagen tussen de 1000-1500 euro (aanschafprijs), ik hou circa 500 bij voor reparatie kosten en etc.

Ik ben een student en ga volgend jaar een stage doen in Nederland en wil graag elk weekend terug naar huis rijden, daarna ga ik op de KU Leuven verder studeren en dan wil ik de auto gebruiken om in het weekend naar huis te rijden (Antwerpen).

Hier is wat belangrijke info:
• Ik ga ongeveer 20,000 km / jaar rijden
• 1000-1500 euro budget (niet meer)
• Wil hem zeker 2-3 jaar bijhouden
• Betrouwbaar / zuinig
• onderhoudskosten mogen niet al te duur zijn (honderden euro’s per reparatie)
• Liefst 5 deurs maar is zeker geen must

Heb niet zoveel verstand van auto’s maar de fiat Punto van 2005 ziet er wel mooi uit maar ben niet zeker of dit betrouwbaar is. Alvast bedankt voor de hulp!
n=1 mijn punto uit 2007 heb ik een jaar of 8 gehad. Ik had pech met de duologic bak die ik na 1 jaar al moest laten reviseren voor 1800 piek. Maar de punto met de gewone bak schijnen best duurzaam te zijn. Verder geen problemen gehad met een normaal onderschoudschema. Auto rijdt prima en zit fijn. Kan ook nog wel best veel in. Vind ik.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:23
Zit je er voornamelijk alleen in? Ik zie dat je veiligheid niet benoemt namelijk. (Is ook maar de vraag of dat budgetair nog mogelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Opel Corsa C 2000-2005? Liefst met een 1.2 16v, redelijk zuinig als je je gedraagt.
Die 1.2tjes hebben een distributieketting die normaliter de levensduur van de auto overleeft, mits je 'm netjes optijd z'n oliebeurtjes geeft.
Onderdelen zijn vrij goedkoop voor kleinere en oudere Opeltjes, dus dat werkt ook in je voordeel.
En mocht je een Sport uitvoering weten te scoren, de semi kuipstoelen die daar in zitten zijn erg goed.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 18:09
Starlet zoals hierboven, of een van de eerste Yarissen, die werden nog in Japan gebouwd. Die van ons was 18 jaar oud, maar had volgens mij nog 18 jaar meegegaan. Als de rekening hoger was dan 200 euro per jaar bij de dealer, begon die al te bellen....

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Denk eens aan een huur- of deelauto. Jarenlang was een huurauto voor mijn studentenbudget de beste keuze.

En ik woonde toen in het oude centrum van Rotterdam. Als ik 's nachts een auto-alarm hoorde, dan kon ik mij omdraaien en verder slapen. Dat was wel fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 07:39
Ik zou inderdaad voor een Japanner gaan. Die Starlets zijn niet stuk te krijgen. Die laatste generatie zijn ook echt leuke wagentjes. Ik heb een GXi gehad (meenst luxe model) en later een automaatje als overbruggingsauto. Vooral die automaat was een geinig ding en ook best rap. Beide auto’s rijden nog steeds rond. De GXi is inmiddels 23 jaar oud en de automaat 25 jaar.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:47

artificial_sun

Mazda Rx7

+1 Voor Daihatsu. Mijn vrouw heeft er al een jaar of 5 eentje van 2005. (een Trevis)
Nieuwe banden was het duurste onderhoud, daarna nog een keer een startmotor laten vervangen (200 euro inclusief werk bij de lokale garage)

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-04 21:33
Geen mooie auto maar wel betrouwbaar:

Hyundai matrix :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:10
Een Toyota Yaris van de eerste generatie? Zie Marktplaats.
Net even wat nieuwer dan een Starlet, maar niet minder betrouwbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 02-04-2021 09:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Ik zou een auto kopen in plaats van 'halen'

Anyway, neem iets kleins en neem iets Japans, kan nooit mis gaan. En nee geen Starlet, hoe goed dat karretje ook is, die is inmiddels ook 22 jaar oud en de meeste knakenrijders hebben er nu al aan gezeten.

Een Aygo voor dat geld zou ik niet doen, dan heb je hoge km-standen en een te groot risico op problemen. Neem iets als een Yaris ofzo.

[ Voor 55% gewijzigd door FastFred op 02-04-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:53
Gezien je in België woont zou ik voor een kleine diesel gaan.
De 1.5 diesels van Renault zijn goede blokken. Elektrisch zijn ze wat minder sterk.
Maar als je een basis clio of twingo met een 1.5 dieselblok kan vinden, liefst onder de 200k kilometer zijn dat goede auto's!

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Cyriel85 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:10:
Gezien je in België woont zou ik voor een kleine diesel gaan.
De 1.5 diesels van Renault zijn goede blokken. Elektrisch zijn ze wat minder sterk.
Maar als je een basis clio of twingo met een 1.5 dieselblok kan vinden, liefst onder de 200k kilometer zijn dat goede auto's!
In Antwerpen zijn oude diesels niet welkom.

In jouw budget, wensen en aantal km per jaar eerder er eentje met een paar deukjes. Dat druk de kosten behoorlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Suzuki Swift een optie? Alleen geen idee of deze in België fatsoenlijk te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:36
spaar een tijdje door, en koop in belgie je auto. zet hem op je belgische adres (ben je nog bij je ouders ingeschreven voor kindergeld?) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 28-04 15:23
Ik zie dat niemand de auto noemt, maar een Peugeot 205? Peugeot's alternatief voor de Volkswagen Golf en de Opel Kadett destijds.

Volgens mij voldoet deze aan je criteria. Begint langzamerhand een klassieker te worden. Ik weet alleen niet hoe het zit met milieuzones in België, maar in Nederland kan je er niet milieuzones mee in.

[ Voor 12% gewijzigd door RazorMaron op 02-04-2021 09:23 ]

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
In belgie zijn de milieuzones nog veel strenger - dus geen handige optie als je ermee vlak bij je k(r)ot wilt parkeren.
Ik vraag me af waarom trein geen goed alternatief voor je is, of carpoolen met iemand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beurlap
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:58

Beurlap

Kak!

Heb zelf jaren met veel plezier en weinig kosten in een toyota corolla gereden.

zoiets: https://www.autodealers.n...?aid=4200481&herkomst=gpl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

RazorMaron schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:22:
Ik zie dat niemand de auto noemt, maar een Peugeot 205? Peugeot's alternatief voor de Volkswagen Golf en de Opel Kadett destijds.

Volgens mij voldoet deze aan je criteria. Begint langzamerhand een klassieker te worden. Ik weet alleen niet hoe het zit met milieuzones in België, maar in Nederland kan je er niet milieuzones mee in.
Voor dit budget komt een 206 toch ook wel binnen bereik.
Minder duurzame optie: koop een barrel van 300-400 euro. Dan kun je 5 keer een auto kopen mocht er een na een kwartaal de brui aan geven. Een collega kocht iedere keer weer zo'n Lupo van <500 euro. Hield ie het langer dan een jaar uit, dan was het mooi meegenomen. Korter dan een jaar? Tough luck, maar de schade was max 500 euro.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Jeroenneman schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:28:
[...]

Voor dit budget komt een 206 toch ook wel binnen bereik.
Minder duurzame optie: koop een barrel van 300-400 euro. Dan kun je 5 keer een auto kopen mocht er een na een kwartaal de brui aan geven. Een collega kocht iedere keer weer zo'n Lupo van <500 euro. Hield ie het langer dan een jaar uit, dan was het mooi meegenomen. Korter dan een jaar? Tough luck, maar de schade was max 500 euro.
Tot je Antwerpen in wilt rijden - dan is dat elke dag dat je erin rijdt 150+100*n. Dat is op de eerste dag al duur, laat staan na een jaar... En Leuven gaat binnenkort volgen. (weet niet waar je moet zijn, Gasthuisberg gaat nog wel te bereiken zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
RazorMaron schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:22:
Ik zie dat niemand de auto noemt, maar een Peugeot 205?
10-15 jaar geleden had ik 'ja gezegd', maar nu nog serieus een 205 overwegen? Nee, ze roesten allemaal en doen ze dat niet dan zijn ze al aangepakt door een liefhebber en vind je die niet voor het genoemde budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

99ruud99 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:30:
[...]

Tot je Antwerpen in wilt rijden - dan is dat elke dag dat je erin rijdt 150+100*n. Dat is op de eerste dag al duur, laat staan na een jaar... En Leuven gaat binnenkort volgen. (weet niet waar je moet zijn, Gasthuisberg gaat nog wel te bereiken zijn)
Ik heb even geen idee wat je bedoelt met 150+100*n. Het zal iets Belgisch specifiek zijn vermoed ik, maar ik denk dat hetzelfde geldt voor de gesuggereerde 205.

*Ah, ik zie dat het gaat om de LEZ. Er zijn prima barrels te verkrijgen die nog voldoen aan de LEZ norm. Gewoon de minder geliefde auto's. Zolang ze op benzine rijden en recenter zijn dan 2002 moet het wel goedkomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Jeroenneman op 02-04-2021 09:43 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 28-04 15:23
99ruud99 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:27:
In belgie zijn de milieuzones nog veel strenger - dus geen handige optie als je ermee vlak bij je k(r)ot wilt parkeren.
Ik vraag me af waarom trein geen goed alternatief voor je is, of carpoolen met iemand?
Volgens mij mag je nog met een Euro 2 bak, wat de 205 is, tot 01/01/2025 rijden in LEZ's met snel Googlen.

Kan je er nog 3-4 jaar mee toeren zoals de eigenaar dat wilt.
FastFred schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:31:
[...]

10-15 jaar geleden had ik 'ja gezegd', maar nu nog serieus een 205 overwegen? Nee, ze roesten allemaal en doen ze dat niet dan zijn ze al aangepakt door een liefhebber en vind je die niet voor het genoemde budget.
TS had €500 over voor reparatiekosten. Er zijn zat mensen die zo'n 205 uit hun hoofd kennen en als hobby eraan sleutelen. Denk dat je dan een prima auto te pakken hebt.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Mitsubishi Carisma tikt al je boxen af. Neem de 1.6, niet de 1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:18

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Jeroenneman schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:35:
[...]

Ik heb even geen idee wat je bedoelt met 150+100*n. Het zal iets Belgisch specifiek zijn vermoed ik, maar ik denk dat hetzelfde geldt voor de gesuggereerde 205.
Ik gok toegang tot de milieuzone in Antwerpen, en de boete die daar op staat als je je er niet aan houdt.....

@Anoniem: 37297 ik sluit me aan bij de Toyota/Daihatsu voorstellen. Geen spannende auto's, maar wel erg betrouwbaar en de kleinere (Yaris, Starlet, Sirion 2) zijn ook erg zuinig. Koreanen in die prijsklasse zijn volgens mij nog niet zo goed, dat begint bij een iets hoger budget (elke nieuwere generatie Kia/Hyundai was weer een klap beter dan de vorige)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:10
ThinkPadd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:00:
Een Toyota Yaris van de eerste generatie? Zie Marktplaats.
Net even wat nieuwer dan een Starlet, maar niet minder betrouwbaar.
Ik zou er ook zeker even in rijden, al kan je voor dit geld weinig eisen stellen naturulijk. Mijn moeder heeft zo'n 2003 diesel yaris, ik vind het echt vreselijk. Heb zelf een 1996 Polo (gekocht voor 400 euro) gehad met 44pk, die vond ik wel fijn sturen/schakelen... Alleen optrekken duurt eeuwig, maar dan was het wel goedkoop te verzekeren en zuinig. Volkswagen iets minder betrouwbaar natuurlijk vergeleken met Japans, mijn polo wou soms om vage redenen niet starten bij poging 1, kwartiertje wachten en het ging wel. Ik zou wel proberen iets japans te kopen.

Bedenk ook, dat het moeilijk is om voor minder dan 15cent/km te rijden. Dus als je 20.000km per jaar wil doen, voorzie dan zeker 3000+ euro per jaar aan kosten voor de wagen. Bij die Polo lukte me dat aan 15 cent, maar daar is niks aan gedaan buiten dist riem + olie + banden 1x vervangen. Kijk ook naar Belgische platen, als student mag dat van de Nederlandse overheid als je een adres in BE hebt, scheelt vaak wat geld. Al is het verschil bij oude kleine auto's misschien minder.

[ Voor 19% gewijzigd door cedrix5 op 02-04-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgian1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-04 09:15
LEZ Antwerpen:

Overzicht van de normen van 01/01/2020 tot en met 31/12/2024
Euronorm DieselBenzine, aardgas, LPG
Euro 6/VIToegangToegang
Euro 5/V*ToegangToegang
Euro 4/IVToegang na betalingToegang
Euro 3/III met roetfilterToegang met LEZ-dagpas**Toegang

meer info over LEZ te vinden op https://www.slimnaarantwe...1-2020#huidige-lez-regels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-04 11:11
Ook mijn eerste auto was een Starlet. Knalrood (bijna roze verkleurd) maar heb een hoop lol met dat karretje gehad.

Ik zou 'm zo aanraden, ware het niet dat het 2021 is inmiddels mensen. Mijn Starlet (1998) is 3 jaar geleden al weggegaan omdat hij begon te roesten rond de achteras. Als je aan een Starlet begint, controleer dan vooral goed op roest...

Een Yaris lijkt mij dan een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
belgian1 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:12:
LEZ Antwerpen:

Overzicht van de normen van 01/01/2020 tot en met 31/12/2024
Euronorm DieselBenzine, aardgas, LPG
Euro 6/VIToegangToegang
Euro 5/V*ToegangToegang
Euro 4/IVToegang na betalingToegang
Euro 3/III met roetfilterToegang met LEZ-dagpas**Toegang

meer info over LEZ te vinden op https://www.slimnaarantwe...1-2020#huidige-lez-regels
Belgen zijn qua beloftes even betrouwbaar als water. Zodra iets anders makkelijker gaat is een belofte weg. Kijk naar de zonnepanelen.

Dus dat ze nu toekomst inkijken, die toekomst kan gewoon naar voren geschoven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:45
99ruud99 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:27:
Van Nederland naar België wordt dat moeilijk(ik woon dichtbij de NL'se grens en is niet te doen), van Leuven naar antwerpen is een ander verhaal, jaarabbo voor studenten is zeer voordelig en de verbinding is best goed, daarnaast weet ik van fammilie dat het centrum van Leuven niet te doen is met auto, daarnaast moet je dan ook nog een garage enz. vinden waar je de auto kwijt kunt.

Maar begrijp TS ook wel, in een land als BE, waar het openbaar vervoer(zeker op lange afstanden) te wensen overlaat een auto zeker geen overbodige luxe.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
izzet3838 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:53:
[...]

Van Nederland naar België wordt dat moeilijk(ik woon dichtbij de NL'se grens en is niet te doen), van Leuven naar antwerpen is een ander verhaal, jaarabbo voor studenten is zeer voordelig en de verbinding is best goed, daarnaast weet ik van fammilie dat het centrum van Leuven niet te doen is met auto, daarnaast moet je dan ook nog een garage enz. vinden waar je de auto kwijt kunt.

Maar begrijp TS ook wel, in een land als BE, waar het openbaar vervoer(zeker op lange afstanden) te wensen overlaat een auto zeker geen overbodige luxe.
moeilijk is relatief, mijn vriendin woonde in leuven, ik in utrecht, wij reden 6 jaar lang elk weekend met trein heen en weer. In antwerpen ben je iets voorbij de helft, dus antwerpen - nederland is stuk makkelijker te doen. En ja, ik weet dat je tegenwoordig via breda moet (dat heb ik zelf maar 1.5 jaar meegemaakt).

nu een auto nemen en denken dat je er met 2000 euro bent, (1500+500) , daar kom je bedrogen uit. Bovendien gaat de NL'se belastingdienst moeilijk doen als je zoveel je auto in NL wilt stallen (jaar lang), dus moet je je ook inschrijven (moet vaak sowieso al), dus veel wegenbelasting.
En de dag dat je de auto naar belgie gaat exporteren (of importeren, het is net hoe je het ziet) ga je ook nog eens importheffing moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-04 09:58

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

een atos uit 2003-2005. niet kapot te krijgen. Wel even op de brug en de remleiding goed controleren die van voor naar achteren loopt op roest.

[ Voor 51% gewijzigd door Nijl op 02-04-2021 13:03 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:45
99ruud99 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:58:
[...]
nu een auto nemen en denken dat je er met 2000 euro bent, (1500+500) , daar kom je bedrogen uit. Bovendien gaat de NL'se belastingdienst moeilijk doen als je zoveel je auto in NL wilt stallen (jaar lang), dus moet je je ook inschrijven (moet vaak sowieso al), dus veel wegenbelasting.
Nee met 100 en euro's kom je er niet vanaf, ik ben zelf nog student en heb de golf 6(2010) van mijn ouders gekregen(waarvoor mijn dank natuurlijk) doe 20K km, en heb dit jaar al wat aan de turbo moeten laten vervangen was samen met groot onderhoud 900€, nieuwe banden moeten kopen €350, daar komt nog 600 verzekering en 350 wegentaks bij, en dan ben ik er nog niet, maar soms kun je niet anders.
Ik doe nu stage in Westerlo en woon in Genk, met het OV is dat 3 uur dus 6 uur per dag, 3 dagen per week.
Met de auto doe ik er 40 minuten over dus 1 uur 20 per dag.
Als TS dus geen auto heeft thuis die die kan lenen kan ik begrijpen dat die een wagen nodig heeft.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-04 14:44
Tja, en alsnog moet je mazzel hebben hoe de vorige baasjes er mee om zijn gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:44
Ik heb een jaar of twee geleden een Renault Megane station van 1999 gekocht voor 500euro, als "klusbak" (i.e.: om er hout en cement in te vervoeren voor de klussen aan het huis, niet om zelf aan te klussen). Tijdens de testrit liep hij prima.
En na wat problemen rijd ik er nu al meer dan een jaar probleemvrij mee.

Mijn redenatie was dat kwa "gok"/risico het verschil tussen een auto van 500€ of een auto van 2000€ niet zo groot is: de kans dat er wat mis is met een oudere auto in die prijs-range is gewoon groter.

Het grote euvel bij mijn auto was de nokkenas-sensor waardoor hij me een paar keer heeft laten staan, slecht startte, en zelfs op de snelweg een keer afsloeg. Gelukkig heb ik een heldere garagist die meteen aan die sensor dacht toen ik hem het exacte gedrag uitlegde wat ik voelde vlak voor de auto stil viel, en tijdens de eerste paar kms rijden.
Een 150€ verder, en geen problemen meer mee gehad.
Later heb ik voor een soortgelijk bedrag ook (semi)preventief de startmotor laten vervangen omdat deze een keer was blijven vasthangen.

En ja, de rubbers rond de deuren zijn slecht, ze is niet mooi van buiten, de centrale vergrendeling is stuk in 1 slot, de sleutel van de deur is een andere dan van het startcontact... en dat zijn allemaal dingen die gefixed zouden kunnen worden maar niet belangrijk zijn in de functie van mij van A naar B brengen.
Als ik dat wil repareren heb ik een mooi verjaardagscadeau om te vragen: het Haynes werplaatshandboek.

Anyways: welke auto dan? De 1999 Renault is van voor de electronica perikelen die Renault had in de vroege 2000s. Ik weet niet of dat wat uit maakt voor de kosten van reparaties? Een nadeel van oudere auto's is dat de rubbers op de kritische onderdelen slecht zouden kunnen zijn.

Mijn broer heeft jaren gereden in een oude Opel Corsa tot hij 'm plat reed.
Mijn eerste auto was een oude Suzuki Swift, heeft ook een goede rep, maar was wel erg klein voor mijn lengte (1m90).
Mijn ma rijdt in een Aygo, ook geen problemen mee gehad

Mijn algemene opmerking is dat je in jouw budgetklasse je sowieso een gok neemt en alert moet zijn, en je moet kijken of je gokt met 1500€, of met 500€ en de overgebleven 1000€ opzij zet voor een mogelijk wat duurdere reparatie (of een nieuwe gok neemt voor 500€).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-04 21:54
Het advies voor goedkope budget auto's is jarenlang een starlet geweest en tegenwoordig moet dat volgens mij de aygo zijn. Koop een willekeurige aygo die qua onderhoud in ok staat is en ga lekker goedkoop kilometers maken.

al blijven auto's helaas altijd geld kosten maar als er iets aan asgo kapot gaat kan iedereen het maken en onderdelen zijn relatief goedkoop

[ Voor 15% gewijzigd door wd200 op 02-04-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

robertnld schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:49:
Denk eens aan een huur- of deelauto. Jarenlang was een huurauto voor mijn studentenbudget de beste keuze.
Hij wil elk weekend naar Nederland rijden. dan is huur of deel geen goede keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CommodoreAmiga
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-04 19:33
Volvo S60 Bi-fuel / lpg :

Minder uitstoot en schoner dan een auto op benzine of diesel.
Zweedse degelijkheid en betrouwbaar.
Comfortabel en veilig rijden.
Zeer fijn voor de langere ritten.

Ik rij nu 4 jaar in een volvo s60 bifuel bouwjaar 2002. Destijds aangekocht voor e2100 in nette staat. Geen hoge onkosten gehad in de afgelopen 4 jaar. Zeer tevreden volvo rijder hier. Eenmaal een Volvo gereden dan ben je om.

Tip: Zet het voor aankoop bij een garagist op de brug om te zien of er geen verborgen gebreken zijn of aankomende reparaties.Voor een bedrag van rond de e50 te betalen aan de garagist heb je toch meer duidelijkheid over de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:25:
[...]

Hij wil elk weekend naar Nederland rijden. dan is huur of deel geen goede keuze.
Denk je dat, of heb je dit uitgerekend? Inderdaad, huren is niet goedkoop. Maar bij het maken van een "business case" merk je ook hoe veel geld het bezit van een auto kost. En je hebt kans op extra kosten bij een ongeluk met een WA-verzekering, of een grote reparatie waarmee de auto economisch total-loss is. Juist dit risico is met een studentenbudget lastig af te dekken.

Anders gezegd, wat meer geld aan huur uitgeven en geen kans op onverwachte kosten is ook een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
carpoolen (of iets als blabla car) is nog een optie, als het altijd dezelfde persoon is en je niet al te bang bent voor corona...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 07:39
artificial_sun schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:57:
+1 Voor Daihatsu. Mijn vrouw heeft er al een jaar of 5 eentje van 2005. (een Trevis)
Nieuwe banden was het duurste onderhoud, daarna nog een keer een startmotor laten vervangen (200 euro inclusief werk bij de lokale garage)
Ook leuke wagentjes idd. Zit zelfs een Momo stuur in. 8)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-04 23:24
Wat studeer je en hoe lang ben je van plan de wagen te houden?
Menig werkgever in BE geeft namelijk gewoon mooie een bedrijfwagen als je in de juiste sector start. En dan heb je niks aan deze aankoop

Antw - Leuven is makkelijk te pendelen met de trein en meer dan zeker concurrentieel als je maar 1 retour per week doet met een gopass. Die stage in NL is iets lastiger maar wellicht ook met OV te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
izzet3838 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:53:
Absoluut niet mee eens. Ik gebruik (in niet-coronatijden) professioneel vooral de trein en heb daar eigenlijk maar zelden problemen mee. In combinatie met een vouwfiets bereik ik zelfs de meeste van onze grote industriële klanten zonder problemen. Ook naar stadscentra ben je vaak een stuk sneller per trein. En op de trein kan ik nog werken of een boek lezen in plaats van naar de achterbumper van mijn voorganger te staren.

En zeker voor langere reizen is de prijs onklopbaar. Voor €131 koop je een standard multi in 1ste klasse (of €86 in 2de klasse) waarmee je 10 enkele reizen tussen twee Belgische stations kan maken. Ik moet de auto nog zien waar je voor €13,10 150 of 200 km mee kan rijden aan hetzelfde comfort als in 1ste klasse op de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:57
CommodoreAmiga schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:41:
Volvo S60 Bi-fuel / lpg :

Minder uitstoot en schoner dan een auto op benzine of diesel.
Zweedse degelijkheid en betrouwbaar.
Comfortabel en veilig rijden.
Zeer fijn voor de langere ritten.

Ik rij nu 4 jaar in een volvo s60 bifuel bouwjaar 2002. Destijds aangekocht voor e2100 in nette staat. Geen hoge onkosten gehad in de afgelopen 4 jaar. Zeer tevreden volvo rijder hier. Eenmaal een Volvo gereden dan ben je om.

Tip: Zet het voor aankoop bij een garagist op de brug om te zien of er geen verborgen gebreken zijn of aankomende reparaties.Voor een bedrag van rond de e50 te betalen aan de garagist heb je toch meer duidelijkheid over de auto.
Heb zelf ook 4 jaar met een s60 bifuel uit 2002 gereden.
Rijd heerlijk, en de reparaties en apk bij niham vielen me altijd mee. (Mijn huidige ford is veel duurder in onderhoud)

S60 is met 380.000 km 4 jaar terug ingeruild, en hij rijdt nog steeds volgens de rdw site.

Alleen zou ik een eerste generatie S70/V70 of de 850 als nog degelijker bestempelen.
Met de 850 heb ik toch wel een aantal dingen flink aan puin gereden zonder schade aan de auto zelf _/-\o_

De 850 heeft met mijn 0 euro onderhoud schema, toch 5 jaar en 130.000km dienst gedaan tegen slijtage kosten (banden/remmen)

Degelijk is het dus zeker, maar of het een auto voor een student is?
Ik denk dat niet. De vaste lasten zijn hoog.

Naar mijn idee is een 107/C1/Aygo (zijn allemaal dezelfde auto met hetzelfde motorblok) de juiste keuze.
Alles is goedkoop aan die auto's.
Dus als er wat stuk is kost het weinig.
En de wegenbelasting en verzekering is ook laag.

[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 03-04-2021 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-04 13:57
FRANQ schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:37:
[...]
Naar mijn idee is een 107/C1/Aygo (zijn allemaal dezelfde auto met hetzelfde motorblok) de juiste keuze.
Alles is goedkoop aan die auto's.
Dus als er wat stuk is kost het weinig.
En de wegenbelasting en verzekering is ook laag.
Eens, maar als je nog voor die laatste euro's besparing gaat dan kies je de Daihatsu Cuore vanaf 2007 (L276).

Daihatsu heeft het KR-blok ontworpen wat dus in letterlijk elke C1/Aygo/107/108/iQ/Yaris en ook de Cuore zit. Dat zegt wel wat. De meest recente Cuore heeft 69pk terwijl het gewicht minder dan 750kg is, zelfs nog iets goedkoper in wegenbelasting dan de 107/C1/Aygo terwijl de auto van binnen ruimer is, standaard 5-deurs en (zonder grappen) prima zitruimte voor 4 lange mensen. Zeker niet de meest sexy auto maar als goedkope functionele auto een ontzettend interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-04 00:32
Sluit mij aan bij het advies van een Starlet/Cuore. Ik heb meerdere auto’s gehad van verschillende prijsklasses, maar rij nu al enkele jaren met alle tevredenheid in een Toyota Starlet P8.

Ze zijn goedkoop in aanschaf, goedkoop in wegenbelasting, goedkoop in de verzekering, zuinig, betrouwbaar, hebben goede rijeigenschappen en een krasje of deukje extra zal je niet om wakker liggen. Ja, onderdelen zullen iets duurder zijn dan die van een c1/aygo/107, maar ze zijn van betere kwaliteit en gaan langer mee. Daarnaast schrijft zo’n auto niets af.

Doordat ik goedkoper ben gaan rijden houd ik veel meer geld over voor andere leuke dingen ;) Het is maar net wat je belangrijk vindt.
Pagina: 1