Kan je een server waterkoelen met een zwembadje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tailfox
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-07-2023

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Mijn vraag is simpel en retarted. Daarom stel ik hem. Stel je hebt een klein opzet zwembadje en daar zou je graag willen dat het water wat warmer wordt.

Je hebt een server die 2kW verstookt.

Zou je je server kunnen water koelen en aansluiten achter de filter.

Kan een aluminium waterblok tegen chloor?
Zijn er water blokken die er wel tegen kunnen.

Is het slecht voor het water?

Ik vond dit https://www.thebuehls.com/pool_cooling/
Maar 1 bron is geen bron.

Voor what is worth. Het zwembadje is nu 2m3 er komt een grotere ooit.

Het gaat er overigens niet om of het zwemwater 40 graden is. Puur even of het zou kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door tailfox op 01-04-2021 08:37 ]

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:39
Paar punten die ik zo kan bedenken die meespelen:

-Is die 2kW continue of piekvermogen, hoe heb je dat vastgesteld? Hoeveel kWh per dag verstook je in je server?
-Wat is de afstand tussen server en zwembad, je moet het warme water wel heen en weer pompen en bij grotere afstanden verlies je meer warmte tijdens transport.
-Slecht voor het water in het zwembad zal het niet zo snel zijn, je verwarmt het alleen maar. Of het alu blok tegen chloor enzo kan zal wel wat meevallen, maar dat kan je ook gewoon even aanzien natuurlijk. Anders zou je er nog een warmtewisselaar ofzo tussen kunnen zetten.

Overigens is het vele malen effectiever om je zwembad te gaan verwarmen met een zonneboiler. De hoeveelheid energie die je uit de zon kan halen is best wel groot. Ons zwembad van 20 kuub kunnen we met een garagedak vol met zonnecollectoren (simpele kanaalplaten) op warme dagen makkelijk met 1 graad opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Invisible_man schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:42:

-Is die 2kW continue of piekvermogen, hoe heb je dat vastgesteld? Hoeveel kWh per dag verstook je in je server?
-Wat is de afstand tussen server en zwembad, je moet het warme water wel heen en weer pompen en bij grotere afstanden verlies je meer warmte tijdens transport.
-Slecht voor het water in het zwembad zal het niet zo snel zijn, je verwarmt het alleen maar. Of het alu blok tegen chloor enzo kan zal wel wat meevallen, maar dat kan je ook gewoon even aanzien natuurlijk. Anders zou je er nog een warmtewisselaar ofzo tussen kunnen zetten.

Overigens is het vele malen effectiever om je zwembad te gaan verwarmen met een zonneboiler. De hoeveelheid energie die je uit de zon kan halen is best wel groot. Ons zwembad van 20 kuub kunnen we met een garagedak vol met zonnecollectoren (simpele kanaalplaten) op warme dagen makkelijk met 1 graad opwarmen.
nouja mijn gedachten is nu staat de zolder te verwarmen en moet ik die warmte weer kwijt.

Ik wil binnenkort een opzet zwembadje opzetten en die wil ik verwarmen. Voor mij is het best logisch om na te denken kan ik die 2 aan elkaar kopelen? De server zou in een schuurtje geplaatst worden 5 meter van het badje. Mocht het voor de server niet erg zijn en het water is niet warm genoeg kan ik altijd meer servers bij plaatsen. Maar het chloor is geen mega ramp?

Ik heb trouwens overschot aan zonnenpanelen maar vind het zonde om de zolder te koelen.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wim.gaethofs
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 20:59
Ik ken niks van waterkoeling, maar toch een ideetje :p
Radiatoren, lijkt me dat die zowel warmte kunnen opnemen van de server als weggeven aan je zwembad.
Dus een closed loop met een radiator in je server en eentje in je zwembadje?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-05 11:41
Het doet me denken aan dit: YouTube: Whole Room Water Cooling Project - Day 1 De serie "Whole room watercooling" van Linus Tech Tips.

Ik zou dit met een zwembad niet anders doen dan via een closed loop zodat het zwembadwater niet door je pc loopt. Dit ivm klein vuil en chloor. Een radiator in het zwembad laten zakken is nog de meest eenvoudige manier naast een warmtewisselaar.

Hoi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:21

servies

Veni Vidi Servici

En enkele server die continue 2kWh verbruikt????
Misschien is het een idee om eerst die server te vervangen door een zuiniger exemplaar... dan kun je de verwarming van het zwembad goedkoper los regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:22
Begint wel populair te worden dat koelen/verwarmen met zwembadwater :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:34
servies schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:05:
Misschien is het een idee om eerst die server te vervangen door een zuiniger exemplaar... dan kun je de verwarming van het zwembad goedkoper los regelen...
Dat was niet de insteek van zijn/haar vraag .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:04
Maar goed je zou dus je warmte van de zolder naar de tuin moeten krijgen.. denk dat dat vrij lastig gaat worden. De slangen met water zijn al afgekoeld voordat ze je zwembad bereiken over zo'n afstand.
Plus je zal een pomp moeten vinden die het water vanaf de tuin naar je zolder gepompt krijgt. Dat gaat je met een standaard waterkoel-pomp niet lukken vrees ik.
Al met al een toffe 'eco' gedachte. Maar ik ben bang dat dit niet gaat lukken.. tenzij je bijvoorbeeld je server verhuist naar een locatie (schuur?) dicht bij het zwembad.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

mgizmo schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:14:
[...]

Maar wel veel efficienter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:37
Wat in ieder geval geen optie is, is om het water van het zwembadje direct door de koelblokken te laten stromen. Als je dit zou doen, gaan die blokken binnen de kortste keren verstoppen met troep/corrosie.
Zoals @Ernemmer zegt heb je een warmtewisselaar nodig. Hierbij moet je alsnog opletten dat het gedeelte van de warmtewisselaar wat aangesloten is op de server, geen metalen bevat die galvanic corrosion veroorzaken met de blokken in de server (geen alu met koper, bijvoorbeeld).

Iets anders om rekening mee te houden is de maximale warmteafvoer van het zwembad, als dit minder is dan 2KW (en we nemen even aan dat er geen warmteafgifte is uit de buizen, etc) dan heb je mogelijk het probleem dat je koelwater op een gegeven moment een te hoge temperatuur bereikt om nog voldoende te koelen - en zul je een extra radiator moeten aansluiten met fans die aan gaan wanneer een bepaalde temperatuur wordt bereikt. Deze temperatuur kan bijvoorbeeld de temperatuur van het water dat door de server stroomt zijn, en als je dit goed tuned kun je wellicht de temperatuur van het zwembadje tot op zekere hoogte controleren.

Bron: ik bouw watergekoelde systemen.

[ Voor 45% gewijzigd door Nycrea op 01-04-2021 09:36 ]

🇺🇦

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
DonJunior schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:19:
Maar goed je zou dus je warmte van de zolder naar de tuin moeten krijgen.. denk dat dat vrij lastig gaat worden. De slangen met water zijn al afgekoeld voordat ze je zwembad bereiken over zo'n afstand.
Plus je zal een pomp moeten vinden die het water vanaf de tuin naar je zolder gepompt krijgt. Dat gaat je met een standaard waterkoel-pomp niet lukken vrees ik.
Al met al een toffe 'eco' gedachte. Maar ik ben bang dat dit niet gaat lukken.. tenzij je bijvoorbeeld je server verhuist naar een locatie (schuur?) dicht bij het zwembad.
Ik zou de server in de schuur verplaatsen zodat de warmte verlies minder is natuurlijk. Een radiator in het zwembad gooien zie ik liever niet zitten. Een warmte wisselaar weer wel want liever geen chloor in de koelblokken. (Ik heb trouwens op dit moment alleen de server en het zwembad.)

Pomp/filter zit ik te kijken naar een zandfilter die iets te sterk is voor huidige zwembad.
Waterblokken ga ik proberen zelf te maken ( meteen een hobby en dit zijn wel echt de makkelijkste chips.)
Ethernet in schuurtje moet ook komen.
Ik zie veel goede opties

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-05 10:54

Fordox

00101010

Het kan ook heel simpel, lange flexibele slangen gebruiken om je server te koelen zoals je normaal doet, en dan leg je je radiatoren in het water van je zwembad.
Je kan ook je radiatoren in een ander badje leggen waar je je zwembad filter doorheen hebt lopen. Er kan weinig mis gaan.

Dan ben je eigenlijk al klaar en heb je 2 gescheiden vloeistoffen. Dit wordt veel gebruikt bij ons in het buitengebied, maar dan met een wat dikkere auto-radiator in een kampvuur. En door de radiator heen pomp je je zwembad water. Een beetje precies omgekeerd.

[ Voor 22% gewijzigd door Fordox op 01-04-2021 10:27 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
mgizmo schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:14:
[...]

ik denk dat de datum eerder de insteek is ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 19:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

FreshMaker schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:32:
[...]
ik denk dat de datum eerder de insteek is ....
In de kelder heb ik een aantal 19" racks neergezet; naast dat ik nog nooit een betere verbinding had met de servers van Google (op 192.168.1.17 staan alle YouTube videos en op 192.168.1.18 het hele internet gecached, en 192.168.1.19 staat toevallig jou google fotos op), heb ik nu ook ecologisch verantwoorde vloerverwarming :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:37
tailfox schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:50:
[...]
Waterblokken ga ik proberen zelf te maken ( meteen een hobby en dit zijn wel echt de makkelijkste chips.)
Dit wordt lastig, zelf microfins maken in koper gaat niet zomaar lukken in je schuur (denk ik). als je dikkere fins maakt wordt je koelingscapaciteit significant lager. Aangezien de server 2KW verbruikt zal goede koeling een must zijn.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Ernemmer schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:23:
[...]

Dat kan je op afstand niet zeggen natuurlijk, misschien is zijn server wel superzuinig met 2kW , geen idee wat deze Tweaker op zolder heeft staan draaien.
Geloof je het zelf? Prive thuis een server die 2kWh verstookt en dan superzuinig is... dat is 17520 kWh op jaarbasis en uitgaande van 20ct per kWh €3500 op jaarbasis...
Dat is geen 'eco' gedachte zoals hier al eerder werd opgemerkt: De eco gedachte zou zijn om dat ding te vervangen en zuinige, efficiënte apparatuur te gebruiken... Hou je ook nog eens geld over voor je andere hobbies...
Maar uitgaande van de hoeveelheid (weinig) informatie die we krijgen is dit inderdaag waarschijnlijk een 1 april grap...

[ Voor 8% gewijzigd door servies op 01-04-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:53

M2M

medicijnman

Accretion schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:36:
[...]

In de kelder heb ik een aantal 19" racks neergezet; naast dat ik nog nooit een betere verbinding had met de servers van Google (op 192.168.1.17 staan alle YouTube videos en op 192.168.1.18 het hele internet gecached, en 192.168.1.19 staat toevallig jou google fotos op), heb ik nu ook ecologisch verantwoorde vloerverwarming :9 .
Ik heb werkelijk geen idee hoe je het voor elkaar gekregen hebt, maar met de hoeveelheid videomateriaal die per minuut (500 uur) op youtube gegooid wordt, is een 100Gb verbinding nog niet genoeg.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
M2M schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:52:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee hoe je het voor elkaar gekregen hebt, maar met de hoeveelheid videomateriaal die per minuut (500 uur) op youtube gegooid wordt, is een 100Gb verbinding nog niet genoeg.
En hij is sowieso abuis, want mijn privé foto's staan in de Whatsapp Backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:53

M2M

medicijnman

Wacht, bij nader inzien is 500 uur videomateriaal per minuut slechts 80 Gbit/s. Valt dus nog net te doen denk ik...

Nu realiseer ik mij langzaam dat youtube dus eigenlijk al jaren een videostream van 80Gbit aan het wegschrijve is. Dan moet je toch een legertje full-time personeel in dienst hebben om volcontinue harddisks in een server te duwen? Elke minuut wordt er weer een harddisk volgeschreven.

[ Voor 55% gewijzigd door M2M op 01-04-2021 10:59 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:08
Misschien ook goed om even te bedenken wat er gebeurt als de koeling de warmte niet meer kwijt kan: verstopping, bad te heet etc. Gaat dan je server kapot? Of valt die dan uit? Of kan die makkelijk over op een ander koel systeem?

Verder lekker creatief nagedacht, ben benieuwd of het wat wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door lvdgraaff op 01-04-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
servies schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:49:
[...]

Geloof je het zelf? Prive thuis een server die 2kWh verstookt en dan superzuinig is... dat is 17520 kWh op jaarbasis en uitgaande van 20ct per kWh €3500 op jaarbasis...
Dat is geen 'eco' gedachte zoals hier al eerder werd opgemerkt: De eco gedachte zou zijn om dat ding te vervangen en zuinige, efficiënte apparatuur te gebruiken... Hou je ook nog eens geld over voor je andere hobbies...
Maar uitgaande van de hoeveelheid (weinig) informatie die we krijgen is dit inderdaag waarschijnlijk een 1 april grap...
Mining farm.

1 april grap is waarschijnlijker inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
servies schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:49:
[...]

wat verstookt een beetje electrisch zwembad verwarming?
ik maak even een paint met hoe ik jullie begrijp

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:39
The specific heat capacity of water is 4,200 Joules per kilogram per degree Celsius (J/kg°C). This means that it takes 4200 J to raise the temperature of 1 kg of water by 1°C.

4200 Joules is 0,0017kWk volgens google. Voor een kuub water één graad te verwarmen heb je dan 1,7 kWh nodig, en dan negeer ik verliezen enzo, dus in werkelijkheid zal het nog meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:24
tailfox schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:36:
[...]

wat verstookt een beetje electrisch zwembad verwarming?
ik maak even een paint met hoe ik jullie begrijp
Ligt eraan hoe groot je zwembad is, en of je tuin gelegen ligt op het zuiden. Daarnaast wanneer je wilt gaan zwemmen. Is het alleen in de zomer dan voldoet zonneverwarming, wil je daarbuiten het zwembad verwarmen dan moet je gaan kijken naar een warmtepomp oplossing ( of die mining setup van jou gebruiken dan )

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_s_PFHoVCj9UITRr9fYaDBm80dc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IjxKDa3U7SgcIQTZLUuAt8CE.png?f=user_large

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Invisible_man schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:42:
The specific heat capacity of water is 4,200 Joules per kilogram per degree Celsius (J/kg°C). This means that it takes 4200 J to raise the temperature of 1 kg of water by 1°C.

4200 Joules is 0,0017kWk volgens google. Voor een kuub water één graad te verwarmen heb je dan 1,7 kWh nodig, en dan negeer ik verliezen enzo, dus in werkelijkheid zal het nog meer worden.
dus ik heb 3.4 kWh nodig per graden.

Ik neem aan dat water ook radieert dus ik denk dat mijn zwembad niet te warm gaat woorden.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Invisible_man schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:42:

1e is eigenlijk niet heel belangerijk mocht ik meer verwarming dan kan ik altijd meer servers aanschaffen.
2e zal een meter of 5m zijn maximaal
3e ik ga denk ik voor een warmte wisselaar.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-05 15:19
tailfox schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:56:
[...]

1e is eigenlijk niet heel belangerijk mocht ik meer verwarming dan kan ik altijd meer servers aanschaffen.
2e zal een meter of 5m zijn maximaal
3e ik ga denk ik voor een warmte wisselaar.
Even los van alles, wat nou als er een hittegolf is, twee weken lang >35 graden. Dan zit je niet te wachten op water van 40 graden lijkt mij. Dus, hoe ga je de koeling op dergelijke momenten regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
servies schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:05:
zijn meerdere servers maar maakt voor mijn vraag niet uit toch?
een amazon zou misschien zo de warmte kunnen geven aan een spa.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:49
Het simpele antwoord is ja, dat kan.

Voor je server zal het niet zoveel uitmaken, die geeft een bepaalde hoeveelheid warmte af en de bottleneck daar is hoe snel je dat kunt afvoeren. Een closed loop met een radiator zou dat bijvoorbeeld al kunnen bijhouden. Je kunt meer radiatoren toevoegen, maar op een bepaald punt wordt de temperatuur niet meer de beperkende factor van je CPU (dus gaat die niet harder dus maakt ie niet meer warmte).

Je kunt het dan wel verder koelen, maar het zal nooit koeler worden dan het medium waarmee je koelt (zij het de lucht die je door een radiator werkt, of het water van je zwembadje).

Voor waterkoeling is er een soort status quo die je bereikt als je gaat koelen.
Hoe warmer het water wordt, hoe groter de delta (=verschil) met het koelmedium, hoe sneller het af koelt. Als je een kopje kokend water neerzet is het veel sneller van 100C naar 95C, dan van 35C naar 30C.

Hoe warmer het water in je loop wordt, hoe effectiever je radiator wordt. Hoe effectiever je radiator wordt, hoe kouder het water wordt. Er is een punt waar dat in balans komt (daarom draaien goede tests ook 20min om dat punt te bereiken).

Hoe groter de massa is waar de warmte in kan (dus je water loop in een normale PC), des te langer het duurt voordat het op dat balanspunt komt. Als je een klein beetje water in je waterkoker doet, zal dat vele malen sneller koken dan een volle.

Je zwembad heeft (zeker voor een PC, lol) een zeer grote hoeveelheid massa en dus een grote warmtecapaciteit. Als je er van uit gaat dat de radiator in je zwembad hangt (en je dus niet je zwembadwater in je loop hebt!) en de circulatie goed hebt, heb je dus effectief een enorm warmtevat, dus je server zal VEEL warmte kwijt kunnen voordat de loop (welke ongeveer even warm is als het zwembad) verzadigt raakt.

Water verbruikt 4186 joule om 1 liter water 1 graad te verwarmen. 2.000 liter vereist 8372kj, oftewel ~8kw. Je server is 2kwh, stel dat die 100% warmte genereert kost het 4 uur om het water 1 graad te verwarmen. Als je uit gaat dat je server 100% stroom omzet in computerdingen en de rest in warmte, is er dus 2kw aan warmte, dus kost het 8kw/2kwh=4 uur om het water 1 graad te verwarmen. Een verschil van 10 graden is dus 40uur (~2dagen).

En die berekening gaat uit van dat alles 100% efficiënt werkt verder en dat je zwembad geen warmte verder kwijt raakt. Want 's avond is het kouder en koelt je badje weer af.

Dus werkt het? Jup. Loont het? Ik zou geen lekkere jaccuzi-temperaturen verwachten.

Let op: Dit is een servetjes berekening, zal wel complexer zijn, maar dit geeft de richting aan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn.C.V op 01-04-2021 16:29 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Martijn.C.V schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:59:
Het simpele antwoord is ja, dat kan.

Voor je server zal het niet zoveel uitmaken, die geeft een bepaalde hoeveelheid warmte af en de bottleneck daar is hoe snel je dat kunt afvoeren. Een closed loop met een radiator zou dat bijvoorbeeld al kunnen bijhouden. Je kunt meer radiatoren toevoegen, maar op een bepaald punt wordt de temperatuur niet meer de beperkende factor van je CPU (dus gaat die niet harder dus maakt ie niet meer warmte).

Je kunt het dan wel verder koelen, maar het zal nooit koeler worden dan het medium waarmee je koelt (zij het de lucht die je door een radiator werkt, of het water van je zwembadje).

Voor waterkoeling is er een soort status quo die je bereikt als je gaat koelen.
Hoe warmer het water wordt, hoe groter de delta (=verschil) met het koelmedium, hoe sneller het af koelt. Als je een kopje kokend water neerzet is het veel sneller van 100C naar 95C, dan van 35C naar 30C.

Hoe warmer het water in je loop wordt, hoe effectiever je radiator wordt. Hoe effectiever je radiator wordt, hoe kouder het water wordt. Er is een punt waar dat in balans komt (daarom draaien goede tests ook 20min om dat punt te redden).

Hoe groter de massa is waar de warmte in kan (dus je water loop in een normale PC), des te langer het duurt voordat het op dat balanspunt komt. Als je een klein beetje water in je waterkoker doet, zal dat vele malen sneller koken dan een volle.

Je zwembad heeft (zeker voor een PC, lol) een zeer grote hoeveelheid massa en dus een grote warmtecapaciteit. Als je er van uit gaat dat de radiator in je zwembad hangt (en je dus niet je zwembadwater in je loop hebt!) en de circulatie goed hebt, heb je dus effectief een enorm warmtevat, dus je server zal VEEL warmte kwijt kunnen voordat de loop (welke ongeveer even warm is als het zwembad) verzadigt raakt.

Water verbruikt 4186 joule om 1 liter water 1 graad te verwarmen. 2.000 liter vereist 8372kj, oftewel ~8kw. Je server is 2kwh, stel dat die 100% warmte genereert (doet ie niet, warmte is een restproduct) kost het 4 uur om het water 1 graad te verwarmen. Als je uit gaat dat je server 75% stroom omzet in computerdingen en de rest in warmte, is er dus 500w aan warmte, dus kost het 8kw/0.5kwh=16 uur om het water 1 graad te verwarmen. Een verschil van 10 graden is dus 160uur (ruim 6.5dag).

En die berekening gaat uit van dat alles 100% efficiënt werkt verder en dat je zwembad geen warmte verder kwijt raakt. Want 's avond is het kouder en koelt je badje weer af.

Dus werkt het? Jup. Loont het? Ik zou geen lekkere jaccuzi-temperaturen verwachten.
Bedankt voor je goede uitleg. Dus je zegt eigenlijk het kan maar ik zou wel alles overclocken zodat je bad lekker warm wordt :+

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
CCJJVV schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:58:
[...]

Even los van alles, wat nou als er een hittegolf is, twee weken lang >35 graden. Dan zit je niet te wachten op water van 40 graden lijkt mij. Dus, hoe ga je de koeling op dergelijke momenten regelen?
Heel de vraagstelling en het plan van TS klopt ook overal van geen kanten. Naast de hitte golf wordt er geen rekening gehouden met de grootste warmte, de zon. Ik zou ook eerder met je vraag gaan naar Het grote zwembad topic deel 2 Daar is het meeste al uitgedacht en krijg je het meest professionele advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
CCJJVV schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:58:
[...]

in het plan nu zit er voor de server nu een radiator in de loop.
Voor het zwembad moet ik denk ik een bypass maken zodat die dan niet verder verwarmt.

Maar mocht dat echt het geval zijn kan ik hem altijd leeg laten lopen.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
tailfox schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:02:
[...]

Bedankt voor je goede uitleg. Dus je zegt eigenlijk het kan maar ik zou wel alles overclocken zodat je bad lekker warm wordt :+
Eh, als je alles overclocked worden de cijfers gunstiger ja. Als je dan ipv 500w 1000w restwarmte hebt (en dat is een ENORM veschil, dat red je nooit met overclocken) kost diezelfde 10graden dus geen 160uur, maar 80uur.

Gewoon in de zon laten staan werkt makkelijker. Een spiegel plaatsen die wat meer zon er in kaatst werkt efficienter. Eigenlijk is elke oplossing wel simpeler.

Een mens geeft ongeveer 100w af, dus met 5man in je badje gaan zitten is net zo effectief als je server, en een stuk gezelliger

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-05 15:19
tailfox schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:05:
[...]

in het plan nu zit er voor de server nu een radiator in de loop.
Voor het zwembad moet ik denk ik een bypass maken zodat die dan niet verder verwarmt.

Maar mocht dat echt het geval zijn kan ik hem altijd leeg laten lopen.
Maar als je die bypass gebruikt kan je je warmte dus niet meer kwijt?

En een zwembad leeg laten lopen? Heb je de afgelopen jaren het nieuws niet gevolgd? Elke zomer droogte en een te laag waterpeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
hollandnick schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:04:
[...]

Heel de vraagstelling en het plan van TS klopt ook overal van geen kanten. Naast de hitte golf wordt er geen rekening gehouden met de grootste warmte, de zon. Ik zou ook eerder met je vraag gaan naar Het grote zwembad topic deel 2 Daar is het meeste al uitgedacht en krijg je het meest professionele advies
Het is een opzet zwembad.
Ik snap echt wel dat er dingen zoals koeling belangerijk is maar ik heb warmte over.

Nu (zeker met de zon) staat de server uit. Wil ik hem draaien moet ik een airco aanschaffen.
tuin zit vooral in de schaduw en ik verwacht dat het water daardoor nooit echt lekker opwarmt.
Om het te laten opwarmen moet ik een verwarming aanschaffen.
voelt voor mij zeer logisch om te kijken of ik mijn ongewenste warmte kan gebruiken om mijn zwembad aangemaan te laten voelen.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Martijn.C.V schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:08:
[...]

Eh, als je alles overclocked worden de cijfers gunstiger ja. Als je dan ipv 500w 1000w restwarmte hebt (en dat is een ENORM veschil, dat red je nooit met overclocken) kost diezelfde 10graden dus geen 160uur, maar 80uur.

Gewoon in de zon laten staan werkt makkelijker. Een spiegel plaatsen die wat meer zon er in kaatst werkt efficienter. Eigenlijk is elke oplossing wel simpeler.

Een mens geeft ongeveer 100w af, dus met 5man in je badje gaan zitten is net zo effectief als je server, en een stuk gezelliger
dan even hypotetisch. ik wil van mijn zwembad een jacuzzi maken.
2m2 dus 3.4KWh per graad. laten we uitgaan van + 23 graden
dus 78 KWh.

Dus in theory kan je een Antminer S19 Pro gebruiken voor het verwarmen van een Jacuzzi.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
tailfox schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:09:
[...]

Het is een opzet zwembad.
Ik snap echt wel dat er dingen zoals koeling belangerijk is maar ik heb warmte over.

Nu (zeker met de zon) staat de server uit. Wil ik hem draaien moet ik een airco aanschaffen.
tuin zit vooral in de schaduw en ik verwacht dat het water daardoor nooit echt lekker opwarmt.
Om het te laten opwarmen moet ik een verwarming aanschaffen.
voelt voor mij zeer logisch om te kijken of ik mijn ongewenste warmte kan gebruiken om mijn zwembad aangemaan te laten voelen.
Snap ik maar al die factoren zijn van belang om te kijken hoe je het zwembadwater op de juiste temperatuur kunt krijgen:
- Staat het zwembad altijd in de schaduw? ( wat is de stand van je tuin? NOZW?
- Hoe groot zwembad wil je straks plaatsen?
- Is een server genoeg? Servers bijplaatsen kan, maar waarom zou je dan geen gebruik gaan maken van een EPDM oplossing die je ergens vol in de zon op een dak kan leggen?
- Dan kan je dus idd een bypass gebruiken om het water van de server en/of de EPDM matten om te leiden ( al als je zwembad nooit zon ziet dan ga je die nooit gebruiken denk ik zo )
- kan je het zwembad niet opzetten in de tuin waar je wel zon hebt?

en zo zijn er nog wel veel meer vragen om te het beste hulp te geven natuurlijk. Want het antwoord op jouw vraag is gewoon in het kort "Ja" zijn we inmiddels achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
hollandnick schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:21:
[...]

Snap ik maar al die factoren zijn van belang om te kijken hoe je het zwembadwater op de juiste temperatuur kunt krijgen:
- Staat het zwembad altijd in de schaduw? ( wat is de stand van je tuin? NOZW?
- Hoe groot zwembad wil je straks plaatsen?
- Is een server genoeg? Servers bijplaatsen kan, maar waarom zou je dan geen gebruik gaan maken van een EPDM oplossing die je ergens vol in de zon op een dag kan leggen?
- Dan kan je dus idd een bypass gebruiken om het water van de server en/of de EPDM matten om te leiden ( al als je zwembad nooit zon ziet dan ga je die nooit gebruiken denk ik zo )
- kan je het zwembad niet opzetten in de tuin waar je wel zon hebt?

en zo zijn er nog wel veel meer vragen om te het beste hulp te geven natuurlijk. Want het antwoord op jouw vraag is gewoon in het kort "Ja" zijn we inmiddels achter
eigenlijk wil ik gewoon weten of je een spa kan verwarmen met een datacenter.

kan je een jacuzzie verwarmen met een bitcoin miner.
gaat mijn 2m3 zwembadje wel een beetje opwarmen?
Kan dit de oplossing zijn voor het hoge energie verbruik op aarde?
Spoor ik hierdoor mensen aan die mij kunnen helpen en misschien zelf kunnen doen.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
tailfox schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:19:
[...]

dus 78 KWh.

Dus in theory kan je een Antminer S19 Pro gebruiken voor het verwarmen van een Jacuzzi.
https://www.mnlk.nl/jacuz...aandelijkse-stroomkosten/

ik ging er alleen een beetje van uit dat je jaccuzie 23 graad per dag afkoelde.

Dus nee dit kan niet :+

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
voor de jacuzzi
aantal l x aantal kwh per graden per liter x warmte verlies
Warmte verlies volgens https://www.hottubspa.nl/stroomkosten-jacuzzi is 3.8 graden per dag
2000 x 0,00116 x 3,8 = 8.8 kWh per dag

die 3,8 is een goed geissoleerde jacuzzi en geen plasic opzet zwembad.

laten we er van uitgaan dat mijn bad 2 x slechter issoleert dan een premium jacuzzi
komen we toch snel op een 17.6 KWh per dag.

er van uitgaand dat een warmtewisselaar niet 100procent warmte oppakt.

denk ik dat het best een leuk idee om mijn server te gebruiken als zwembad verwarming.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Tweaker bedoelt niet SERVER, maar CRYPTO MINER. Maar om salty reacties te voorkomen heeft hij het maar anders verpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Anoniem: 882605 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:45:
Tweaker bedoelt niet SERVER, maar CRYPTO MINER. Maar om salty reacties te voorkomen heeft hij het maar anders verpakt.
Maakt het uit wat er draait op de server?
het is een server en hij maakt warmte.
mijn sub vraag is dan ook zou je datacenter kunnen gebruiken om een spa van warmte te voorzien.
kwa warmte viel je er niks van.
Zoveel verbruikt mijn server rack niet.

[ Voor 4% gewijzigd door tailfox op 01-04-2021 12:50 ]

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-05 09:57
Als de vraag zoals de topic titel is "Kan ik een server koelen met een zwembadje", dan is het antwoord "Ja, het zal wat gedoe zijn om goed te bouwen, maar het kan zeker."

Maar als de vraag eigenlijk is "Kan ik mijn zwembadje verwarmen met mijn server" dan is het antwoord waarschijnlijk "Nee, dat gaat niet genoeg warmte leveren om significant verschil te maken voor je zwembadje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Martijn.C.V schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:59:
Water verbruikt 4186 joule om 1 liter water 1 graad te verwarmen. 2.000 liter vereist 8372kj, oftewel ~8kw. Je server is 2kwh, stel dat die 100% warmte genereert (doet ie niet, warmte is een restproduct) kost het 4 uur om het water 1 graad te verwarmen. Als je uit gaat dat je server 75% stroom omzet in computerdingen en de rest in warmte, is er dus 500w aan warmte,
Hoewel je uitleg uitstekend is ga je hier toch even de mist in. Waar gaat die 25"% energie heen? Het antwoord van een som is niet een hoger energie niveau dan de som zonder antwoord. ALLE energie die een computer verbruikt wordt omgezet in warmte. De enige energie die niet omgezet wordt in warmte is de energie die omgezet wordt in licht en de energie die eventueel naar de randapperatuur gestuurd wordt (waarbij de USB devices misschien nog wel de meeste energie verbruiken. Mocht je nog oude HDD's in je computer hebben dan wordt een gedeelte ook omgezet naar bewegingsenergie, maar dat wordt uiteindelijk ook allemaal omgezet in warmte.

Je kunt er dus rustig vanuit gaan dat alle door de computer opgenomen energie omgezet wordt in warmte.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Lapa schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:58:
Als de vraag is, zoals in de topic titel "Kan ik een server koelen met een zwembadje", dan is het antwoord "Ja, het zal wat gedoe zijn om goed te bouwen, maar het kan zeker."

Maar als de vraag eigenlijk is "Kan ik mijn zwembadje verwarmen met mijn server" dan is het antwoord waarschijnlijk "Nee, dat gaat niet genoeg warmte leveren om significant verschil te maken voor je zwembadje"."
maar toch snap ik dan iets niet. neem bijvoorbeeld deze mega schattige warmtepomp.
https://www.rhodos-shop.n...zwembad-warmtepomp-3-2-kw
3.2kW is niet zo veel meer en ik denk dat deze pomp makkelijk 6 van mijn 2m3 zwembadjes kan verwarmen.

nu snap ik dat een warmtepomp zuiniger is dan een elektrische verwarming maar zoveel?

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Janoz schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:04:
[...]

Hoewel je uitleg uitstekend is ga je hier toch even de mist in. Waar gaat die 25"% energie heen? Het antwoord van een som is niet een hoger energie niveau dan de som zonder antwoord. ALLE energie die een computer verbruikt wordt omgezet in warmte. De enige energie die niet omgezet wordt in warmte is de energie die omgezet wordt in licht en de energie die eventueel naar de randapperatuur gestuurd wordt (waarbij de USB devices misschien nog wel de meeste energie verbruiken. Mocht je nog oude HDD's in je computer hebben dan wordt een gedeelte ook omgezet naar bewegingsenergie, maar dat wordt uiteindelijk ook allemaal omgezet in warmte.

Je kunt er dus rustig vanuit gaan dat alle door de computer opgenomen energie omgezet wordt in warmte.
Wat je zegt doet mij denken aan dit filmpje.
YouTube: Space Heater Nonsense
Nu denk ik alleen niet dat ik 100 procent warmte in mijn zwembad ga krijgen tenzij ik de server in het zwembad gooi.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

tailfox schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:04:
[...]

maar toch snap ik dan iets niet. neem bijvoorbeeld deze mega schattige warmtepomp.
https://www.rhodos-shop.n...zwembad-warmtepomp-3-2-kw
3.2kW is niet zo veel meer en ik denk dat deze pomp makkelijk 6 van mijn 2m3 zwembadjes kan verwarmen.

nu snap ik dat een warmtepomp zuiniger is dan een elektrische verwarming maar zoveel?
Ja. dat komt omdat een warmtepomp geen warmte toevoegd, maar warmte verplaatst. Vergelijk het met een omgekeerde koelkast. De koelkast haalt de warmte uit de binnenkant en probeert die kwijt te raken via de 'radiator' aan de achterkant. Een warmtepomp werkt net zo, alleen stopt hij de warmte nu in het water en blaast de 'koelte' de lucht in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Werkt prima, heb het jaren gedaan. Zwembad lag onder het raam van mijn kantoor dus ik had gewoon twee gaatjes in de muur, aquarium pompje en 4 meter plastic slangetjes. Moest een beetje harder in de zomer. Zwembad werd er niet warmer van want dat was 10x3 meter. Maar was gewoon super simpel en spotgoedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Anoniem: 310408 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:09:
Werkt prima, heb het jaren gedaan. Zwembad lag onder het raam van mijn kantoor dus ik had gewoon twee gaatjes in de muur, aquarium pompje en 4 meter plastic slangetjes. Moest een beetje harder in de zomer. Zwembad werd er niet warmer van want dat was 10x3 meter. Maar was gewoon super simpel en spotgoedkoop.
Mag ik vragen (liefst in jip en janneke tekeningen) hoe je dat hebt gedaan?

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Janoz schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:04:
[...]

Maar als het is omgezet in bewegingsenergie, is het dus geen warmte meer. En als het een ventilator laat draaien of een hdd is die energie dus nu een andere vorm en geen warmte. Ik heb ff snel gezocht wat het rendement is van een gemiddelde server oid, maar dat is slecht te vinden.

De rest van het antwoord toont iig het principe, zelfs met meer warmte output is het niet echt je moeite waard.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Martijn.C.V schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:12:
[...]

Maar als het is omgezet in bewegingsenergie, is het dus geen warmte meer. En als het een ventilator laat draaien of een hdd is die energie dus nu een andere vorm en geen warmte. Ik heb ff snel gezocht wat het rendement is van een gemiddelde server oid, maar dat is slecht te vinden.

De rest van het antwoord toont iig het principe, zelfs met meer warmte output is het niet echt je moeite waard.
nouja als het mijn server koelt is dat ook al veel waard. (scheelt een airco)

al snap ik niet helemaal.

https://www.zwembadenwebs...trische-zwembadverwarming
als ik dit ding zie die kan 7 x tailfox zwembadjes.
Gaat mijn server dan nog wel koelen?

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
tailfox schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:19:
[...]

dus 78 KWh.

De stap die je steeds overslaat is rendement. Een computer zet niet alles om in warmte, maar compute ook nog. En bv een pomp die water draait stopt daar energie in. En je ventilator bijvoorbeeld ook, die verplaatst lucht.

Ik kan slecht cijfers vinden wat er nou echt (indirect) warmte wordt en wat er wordt gebruikt voor computing. Maar in alle gevallen is een apparaat dat alles omzet in warmte efficienter.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
ik hoor 2 kanten.

1 kant mijn zwembad zal niks verwarmen maar heb wel een stillere server.
andere kant. Zwembad zal 45 graden zijn.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Martijn.C.V schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:12:
[...]

Er wordt elektrische energie omgezet in beweging, geen warmte, maar al die beweging wordt uiteindelijk ook omgezet in warmte vanwege bijvoorbeeld de wrijving of door het verplaatsen van de lucht. En dat alles is nog los van dat die energie eigenlijk verwaarloosbaar is ivm het totaal van die 2kw. Ga er dus maar rustig vanuit dat het volledig opgenomen vermogen van de PC omgezet wordt in warmte.
Martijn.C.V schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:16:
[...]

De stap die je steeds overslaat is rendement. Een computer zet niet alles om in warmte, maar compute ook nog. En bv een pomp die water draait stopt daar energie in. En je ventilator bijvoorbeeld ook, die verplaatst lucht.

Ik kan slecht cijfers vinden wat er nou echt (indirect) warmte wordt en wat er wordt gebruikt voor computing. Maar in alle gevallen is een apparaat dat alles omzet in warmte efficienter.
Computing is geen energie. Alle energie die de processor in gaat wordt allemaal omgezet in warmte.

[ Voor 25% gewijzigd door Janoz op 01-04-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
[...]

maar een motor die draait (een fan) creeert ook warmte.

uiteindelijk is een computer een hele slechte verwarming.
teminste alr ik de uitleg van Technology Connections beetje vrij vertaal.
YouTube: Space Heater Nonsense

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
tailfox schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:17:
ik hoor 2 kanten.

1 kant mijn zwembad zal niks verwarmen maar heb wel een stillere server.
andere kant. Zwembad zal 45 graden zijn.
Het zal je bad amper verwarmen, maar wel een stille server geven (die opeens in de zomer ook kan draaien).
Aan de andere kant: Als je bad warm wordt (bv 45 graden) door iets als de zon (neem aan dat ze dat bedoelen), dan is de ondergrens van al je hardware dus 45 graden en minder efficient.

Maar, een CPU op 45 mag je nog steeds zeer koel noemen.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Martijn.C.V schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:19:
[...]

Het zal je bad amper verwarmen, maar wel een stille server geven (die opeens in de zomer ook kan draaien).
Aan de andere kant: Als je bad warm wordt (bv 45 graden) door iets als de zon (neem aan dat ze dat bedoelen), dan is de ondergrens van al je hardware dus 45 graden en minder efficient.

Maar, een CPU op 45 mag je nog steeds zeer koel noemen.
dus jij zegt de backup radiators zijn niet nodig?

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
tailfox schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:22:
[...]

dus jij zegt de backup radiators zijn niet nodig?
Haha ik zeg niets concreets, straks heb ik een kapotte server op mn geweten. Maar wat ik wel durf te zeggen, is dat je dit makkelijk in de gaten kunt houden :) Het werkt óf direct niet, of alle temperatuurverschillen gaan langzaam. Want ook de zon heeft wel even wat tijd nodig. Gewoon een melding instellen en/of af en toe kijken.

Is ook leuke feedback voor hier :)

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:08
Ja, je zwembad zal eerst heel langzaam opwarmen, dat is met een Warmtepomp ook het geval.

Waar het om draait is het evenwicht wat uiteindelijkontstaatn. De dT tussen het zwembad water en de omgeving zorgt voor een bepaalde energie afgifte aan de omgeving. Naarmate dT groter word door opwarming van het water, word de energie afgifte groter. Als de energieafgifte aan de omgeving gelijk is aan de energie die je in het badje stopt met de radiator stabiliseert de temperatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door BasvanS op 01-04-2021 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 17-05 10:10
[...]

"rendement" is ook een raar begrip bij computers. In principe is die nagenoeg 0 aangezien er amper tot geen arbeid wordt opgeleverd. De casefans (luchtstroming), leds(licht) en externe apparatuur (elektrische energie) zijn de enige die rendement "winnen". Dat zijn de enige componenten die energie de kast laten verlaten. En ik ga er vanuit dat we hier praten over standalone, headless spul, dus er gaat praktisch niks uit.

Met de toevoeging van waterkoeling zal er nog wat arbeid in de waterstroom gaan, die verlies oploopt in de leidingen en radiatoren. Maar dat is marginaal.

Computing is geen "arbeid". Wij vinden het nuttig, maar op energiegebied is het niks.

Het enige dat in de buurt komt van "rendement" is hoeveel berekeningen je kan doen per energiehoeveelheid. Heeft "niks" te maken met energetisch rendement, maar is voor ons mensen nog wel interessant. Die stroom moet immers betaald worden en dat datacenter gekoeld. Performance/watt cijfers zijn wel te vinden (van losse componenten iig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 17-05 10:10
tailfox schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:27:
[...]
eigenlijk wil ik gewoon weten of je een spa kan verwarmen met een datacenter.

kan je een jacuzzie verwarmen met een bitcoin miner.
gaat mijn 2m3 zwembadje wel een beetje opwarmen?
Kan dit de oplossing zijn voor het hoge energie verbruik op aarde?
Spoor ik hierdoor mensen aan die mij kunnen helpen en misschien zelf kunnen doen.
Kort gezegd kan het prima. Sterker nog, er zijn plaatsen waar ze restwarmte van datacenters in een warmtenet stoppen om huizen mee te verwarmen.

Is het een oplossing voor ons energieverbruik? Nee. Het helpt wel, maar beperkt. Sowieso is de helft van het jaar amper tot geen warmtevraag voor verwarming. Dan blijft warm tapwater over.

Misschien wat bot gezegd, de wereld heeft er meer aan als men stopt met bitcoin en andere proof-of-work crypto. Bitcoin alleen gebruikt op het moment een geschatte 128TWh per jaar voor Jan l*l. Allemaal loodsen vol computers die energie verbranden om maar tegen elkaar op te boksen. Dat is meer dan 45 miljoen nederlandse huishoudens.

Maar als we crypto even laten voor wat het is.

Er zijn nog een hoop datacenters die hun warmte niet "hergebruiken" terwijl het gratis warmte is. Daar zou, waar mogelijk, wel meer op aangestuurd mogen worden. En dat geldt ook voor een hoop industriële processen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005

Nutral

gamer/hardware freak

Je zou het kunnen vergelijken met bijv op schepen, waar ze het warme motor koelvloeistof door een warmtewisselaar brengen om dingen te verwarmen. Vaak zijn deze gescheiden tussen 2 loops.

Waar je wel rekening mee moet houden is, hoe de mining rig eruit ziet en hoe je de hitte eruit krijgt.

Ik zoek even een voorbeeld op in de vorm van een mining rig op google.
6x RTX 3070 (a 11.500 euro)
Deze heeft een verbruik van 6x130w in de videokaarten. laten we zeggen ongeveer 100w voor de rest, de efficientie van de voeding en de rest doet daar 10% bovenop.

Dit doe je dan met waterkoeling, een waterblok voor deze videokaart zit ik na wat googelen op ongeveer 150 euro per waterblok. in dit geval dus 6x150=900 euro. Dit zijn fullsize waterblokken, want een blok op de gpu zelf, betekend weer dat het geheugen en de vrm's aan warmte niet kunt benutten.
De cpu doet niet zoveel, maar zou je evt een waterblok op kunnen zetten, en de voeding/moederbord waterkoelen is onpraktisch en/of levert gewoon weinig op.

Ik ga er vanuit dat je 0% lekkage hebt van hitte rond de videokaart (optimistisch) en dat je dus 780w aan warmte uit de videokaarten haalt. dit water laat je door een warmtewisselaar gaan en aan de andere kant van de warmtewisselaar doe je het zwembad water. Beide kanten hebben dan een pomp nodig, en je hebt een alternatieve methode nodig om de computer te koelen (anders moet je hem uitzetten..)

Volgende probleem wat je hebt is dat je ook weer warmte verliest in de leidingen die tussen het zwembad en de pc zitten, de warmtewisselaar en tussenstukken, plus een wat stevigere pomp in de vorm van een kleine cv pomp (laten we zeggen 50w)

De enige manier om deze warmte echt te benutten is om waterkoeling toe te passen, omdat je bij luchtkoeling te lage temperaturen krijgt om in je zwembad te gebruiken, of je moet je pc in een soort hotbox zetten waar je nog steeds niet veel uit haalt.

Als je dan kijkt naar de investering die je nodig hebt waarbij je een deel van 780w aan warmte in een zwembad kunt stoppen plus nog alle leidingen, warmtewisselaar en alternatieve koeling methode. En extra electriciteit voor het runnen van pompjes.
Is het goedkoper en makkelijker om warmtepomp met zonnepaneel te gebruiken. een warmtepomp geeft namelijk voor elke 1w die je erin stopt meer terug in warmte, tot wel 5x. Of eenmalig in een zonnecollector, die in de tijd dat de zon schijnt vele malen meer energie levert dan een server.

Voor het koelen van de server hoef je niet per se een airco te hebben, je zou bijv buitenlucht kunnen circuleren over de server in de zomer en in de winter heb je een goedkope kachel :).

Dit maakt het ook moeilijk om van bepaalde zaken warmte te hergebruiken, lage temperaturen zijn over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

tailfox schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:10:
[...]

Mag ik vragen (liefst in jip en janneke tekeningen) hoe je dat hebt gedaan?
Slangetje in het zwembad -> aquarium pompje van 16 euro -> CPU koelblok -> slangetje naar zwembad.

Heeft 6 jaar 24/7 gewerkt zonder enig onderhoud. Gebruikte het retour slangetje ook om de planten water te geven. Was overigens een zout water zwembad. Maar in de zomer ook vaak met een bulk chloor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDFSme3TGLNt9d6LlStqCDBr0TM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CbpJzXWKTGKmrCPCH9Q746Z.jpg?f=fotoalbum_large
Het gaat trouwens om zulke boarden ik denk dat een waterblok niet heel moeilijk moet zijn.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:31
Doe het via 2 loops.
1) Je miners + expansievat + warmewissellaar + pompje (cv pomp zal voldoende zijn)
2) warmtepomp + zwembadpomp

Met 2 KW ga je wel iets zien van verwarming. Simpele thermodynamica. Er gaat wel iets van warmteverlies zijn via leidingen. Maar beter iets als niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Ik dacht als waterblok.
https://www.aluminiumopma...ium-buis-rechthoekig.html
Met een beetje pomp komt er toch genoeg druk op en zo wel knijter goedkoop.

Alleen iets zegt mij dat aluminium en chloor geen vriendjes zijn. Klopt dat?

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:31
Je kan best geen metalen beginnen mixen ifc corrosie. Genoeg op google e vinden met watercooling.

Zo'n alu buis heeft geen interne koelvinnen en zal dus niet optimaal werken. Hoeveel warmte stookt zo'n kaart op? Ook hoe ga je dat monteren? Het moet echt strak tegen de chips zitten voor een perfecte warmteoverdracht! Kijk eens de filmpjes van linus tech tips die zelf een watercooling blok maken, zie je de challenge.

In je 1e loop gaat geen chloor zitten! Kan je demi water gebruiken.

Voor een warmtewissellaar zou ik een 90KW model aanraden.
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

[ Voor 16% gewijzigd door larsg op 02-04-2021 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
YouTube: PC Cooling with the Kitchen Sink?

Als ik dit zie denk ik nog steeds dat het rendement koelen zo wel het hoogste is

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
larsg schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 00:24:
Je kan best geen metalen beginnen mixen ifc corrosie. Genoeg op google e vinden met watercooling.

Zo'n alu buis heeft geen interne koelvinnen en zal dus niet optimaal werken. Hoeveel warmte stookt zo'n kaart op? Ook hoe ga je dat monteren? Het moet echt strak tegen de chips zitten voor een perfecte warmteoverdracht! Kijk eens de filmpjes van linus tech tips die zelf een watercooling blok maken, zie je de challenge.

In je 1e loop gaat geen chloor zitten! Kan je demi water gebruiken.

Voor een warmtewissellaar zou ik een 90KW model aanraden.
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
voor de waterblok. Dacht ik koelpads en dan gewoon aluminium buis. Misschien de koel Fins die er nu opzetten gewoon aan de buis maken.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:29
Ben ik de enige die zich afvraagt hoe dit in de winter gaat zijn?
Of wordt het een zomer-only oplossing, en in winter wikkel je hem om de afvoer buizen van de koude vloerverwarming. (Zodat die vast voor verwarmd worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
99ruud99 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:58:
Ben ik de enige die zich afvraagt hoe dit in de winter gaat zijn?
Of wordt het een zomer-only oplossing, en in winter wikkel je hem om de afvoer buizen van de koude vloerverwarming. (Zodat die vast voor verwarmd worden)
Opzet zwembad.
Dus in de winter iets anders.
Maar dan is het een prima straal kacheltje.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0O5zYIOLLl_Kgq5nFTyIgsVi5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2zRa9WHSWmtiQt7G4KYUCOS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een blok nodig van 20,5 cm (al denk ik dat 20 ook goed is. Bij 10 cm

Voor en achterkant zelfde formaat.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Moet je niet gewoon een paar van deze halen:

https://nl.aliexpress.com/item/4000369718539.html

En dan vervolgens zoiets als warmtewisselaar tussen je miners en je zwembad:

https://www.halvewerk.nl/...selaar-met-10-platen-22kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dit hele topic zet mij wel een beetje aan het denken. Voor mijn zwembad heb ik een warmtepomp, maar voor als die het niet trekt (te koud buiten) heb ik ook nog een gewone heater van 3kw. Mischien moet ik eens serieus na gan denken om te kijken of ik die heater kan vervangen door een miner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Janoz schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:33:
Moet je niet gewoon een paar van deze halen:

https://nl.aliexpress.com/item/4000369718539.html

En dan vervolgens zoiets als warmtewisselaar tussen je miners en je zwembad:

https://www.halvewerk.nl/...selaar-met-10-platen-22kw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woVtEMqfEPONSx3RJg12nQ-zyf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w5wObZiyNaWA4XTipiNW6CeU.png?f=fotoalbum_large
zou een perfecte optie zijn.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005

Nutral

gamer/hardware freak

RVS en aluminium zitten ver uit elkaar in galvanisch potentiaal, dus ze gaan elkaar wegvreten. behalve als je zorgt dat er geen electrisch pad is.

als je zelf een blok maakt, heb je inwendige vinnen nodig, om warmte overdracht te bevorderen tussen het water en het aluminium.

Qua koeling tussen de blokken en de warmtewisselaar kun computer waterkoeling onderdelen gebruiken, het enige waar je evt tegen aanloopt is dat de warmtewisselaar tussen de miner en zwembad een hogere flow nodig heeft, je wilt het water relatief koel weer terug brengen naar de miner wanneer het zwembad bijna op temperatuur is.

Je zou daarvoor dan een cv pomp kunnen gebruiken, en als deze teveel flow geeft kun je de verschillende kaarten parallel aansluiten ipv in serie.

voor 1800w met een temperatuurverschil in het water van 5 graden kom je op een flow van 300l/h. gezien zelfs kleine cv pompjes een paar kuub per uur doen is dat geen probleem.

Andere optie is een klein reservoir en een pomp ipv een gesloten systeem. Deze pompjes gebruiken minder energie en kunnen richting de 1m3/h, wat ook genoeg zou zijn. (afhankelijk van de warmtewisselaar)
https://www.ekwb.com/shop...o-motor-12v-dc-pump-motor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

tailfox schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:35:
Mijn vraag is simpel en retarted. Daarom stel ik hem. Stel je hebt een klein opzet zwembadje en daar zou je graag willen dat het water wat warmer wordt.

Je hebt een server die 2kW verstookt.

Zou je je server kunnen water koelen en aansluiten achter de filter.

Kan een aluminium waterblok tegen chloor?
Zijn er water blokken die er wel tegen kunnen.

Is het slecht voor het water?

Ik vond dit https://www.thebuehls.com/pool_cooling/
Maar 1 bron is geen bron.

Voor what is worth. Het zwembadje is nu 2m3 er komt een grotere ooit.

Het gaat er overigens niet om of het zwemwater 40 graden is. Puur even of het zou kunnen.
hoewel niet relevant maar
in Het grote zwembad topic - Deel 2
en huis koelen met zwembad in deze staat ook een filmpje (post 1) die wel intressant is voor je

of de TLDR versie (anders aanpakken )

hebben we min of meer het zelfde "issue" .. laatste paar dagen ter discussie .. en wellicht oplossingen

ik zou btw eerder van iets uitgaan wat het jaar rond staat .. en dus niet van een opzet zwembad ...

punt 1 ..2kwh = niet intressant .. wel is de hoeveelheid (in BTU of kJ) warmte die gegenereerd word die je naar het zwembad af wilt voeren .. (hoe efficient is het gehele systeem)

De warmte die weghaalt v.d server om iets uit de hoge hoed te trekken zodat je een idee krijgt.. bv 1kw per uur (=1kwh) aan warmte zou ik met 4500 liter vanaf 18 graden binnen 8 uur op max temp (32/34 graden hebben op hete dagen .. aangezien je 16 uur mist aan "koeling" .. zal je relatief moeten overdimensioneren 4x de hoeveelheid .. om op hete dagen de koeling aan te kunnen houden ..

punt 2 je kan 1:1 zwembad water gebruiken (niet verstandig) maar handiger is gewoon onder het zwembad een spiraal (vloerverwarmig / cv leidingwerk oid) neer te leggen met vloeistof die -10 aankan .
deze zal je wel "voelen" als je eroverheen loopt. dus iets van een zacht materiaal wat warmte geleid is wel prettig voor de voeten..

punt 3 zwembad/vijver water neemt als "laagste" temperatuur de buiten temp en is erg efficient om warmte te geleiden (duh) .. de bodem is uiterraad het kouds maar je wil geen bodembedekking (modder oid) want dat isoleert weer. voor een zwembad is bodem temp 18-24 graden oid .. max is 32 graden (hoger smelt de liner materiaal en is het onprettig zwemwater .. dan zou ik eerder aan beton/tegel materiaal gaan denken.. alhoewel 40graden zwemwater niet prettig is zal je server dat wel overleven ..

punt 4 voor een zwembad is de "flow" van het water niet relevant voor verwarmen .. voor jou is dat in dit geval wel .. want je wilt hem immers nooit uitzetten .. zonder dat de servers het risico hebben op een thermische shutdown situatie.

punt 5 dauwpunt / condensatie .. als je iets 24x7 met 365 dagen doet moet je wel zorgen dat je niet te koude koelmiddel flow krijgt ..

dus als je vloeistof gekoeld gaat doen zou ik binnen een reservoir neer zetten met een thermostaat kraan op je leidingwerk die van buiten komt .. (tegen te koude vloeistof) en een aparte koeling/verwarming in het reservoir als backup ..

ik denk dat het filmpje waar ik dus in het begin op wees wellicht ook voor jou meer economischer / rendabeler is .. :) om iets duurzaams te doen met de warmte

[edit]
de flow op standje "snel" zetten houd de water temp het constantst .. door je koelblokken heen .. (lees laag)

en voor je reservoir wil je zo laag mogelijk vloeistof wegzuigen (koud) en hoog mogelijk inblazen (warmst) en je snapt natuurlijk wel dat voor het koelen v.d vloeistof waar je water weg wilt halen en in wilt blazen ..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 02-04-2021 19:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Eigenlijk een topic splitsing.

Maar ik zie het waterkoelen van de antminer S9 als een leuke uitdaging. Nu lees ik dat je geen aluminium moet mixen en er weinig aluminium radiatoren zijn. Koper dus waarschijnlijk. Ik heb geen CNC machine maar wel een 3D printer en een dremmel. Voor een eerste versie moet dat wel lukken.

Jammer dat koper wel een stuk duurder is als aluminium

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Auto radiatoren en componenten zijn volgens mij wel van aluminium. Als je een kleinere radiator wil dan een auto, kun je ook kijken naar motorfiets radiatorend
https://www.amazon.nl/VAN...id=pla-618875741910&psc=1
Bijvoorbeeld die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Fordox schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:33:
Auto radiatoren en componenten zijn volgens mij wel van aluminium. Als je een kleinere radiator wil dan een auto, kun je ook kijken naar motorfiets radiatorend
https://www.amazon.nl/VAN...id=pla-618875741910&psc=1
Bijvoorbeeld die
Auto radiator is wel een goeie backup mocht ik het zwembad niet verder willen opwarmen

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

tailfox schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:00:
[...]

Auto radiator is wel een goeie backup mocht ik het zwembad niet verder willen opwarmen
ik zou eerst beginnen met een waterkoeling setup (ervaring op doen) het koppelen met het zwembad is stap 2 :)

btw diy-perks op youtube heeft met brons/koper zijn eigen waterkoeler gemaakt zeker wel eens leuk om naar te kijken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
vso schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:25:
[...]

ik zou eerst beginnen met een waterkoeling setup (ervaring op doen) het koppelen met het zwembad is stap 2 :)

btw diy-perks op youtube heeft met brons/koper zijn eigen waterkoeler gemaakt zeker wel eens leuk om naar te kijken ..
Mijn stappen plan.
1. Waterblok voor de s9

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Als je dat waterblock hebt zou ik die gootsteen methode van LinusTechTips even nadoen en dan opschalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Buiten de aluminium buis nog andere ideeën voor waterblock?

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8WRXE86GiCRINF08Pftv3SMUBc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dsan9ovFxEI93sR8VlsKb2HR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/La3J3aDuivpn9JW84gut8zMBb0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiTyG3vXCDElktw0yY9TJRoB.jpg?f=fotoalbum_large

Buiten dat ik mijn miners verkocht heb.

Heeft het vaak fout

Pagina: 1