PC start vanzelf op en random reboots

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 00:10
Mijn vraag
Enkele maanden geleden heb ik zelf een pc in elkaar gezet. Over het algemeen functioneert deze prima. Maar het probleem is dat deze soms vanzelf opstart (terwijl hij uit stond) op willekeurige momenten op de dag. Andere keren, maar minder vaak, herstart de pc zich vanzelf tijdens gebruik zowel bij (zeer) lichte of zwaardere belasting (games). In die gevallen start de pc zichzelf steeds kort na elkaar opnieuw op zonder in Windows te booten en zit dan vast in een soort loop wat minutenlang kan duren. Soms zijn er ook dagenlang geen enkele problemen en functioneert alles gewenst wat troubleshooting alleen maar lastiger maakt. Ik kan het probleem niet zelf reproduceren, zo lijkt het.

Misschien zegt het niets, maar de USB-randapparatuur lijkt last te hebben van veel statische elektriciteit en geven vaak een schokje bij aanraking bijv. bij het aanraken van de DAC of de USB ontvangers voor draadloze muis en toetsenbord.

Hardware:
Processor: AMD Ryzen 5 5600X
Moederbord: MSI MAG X570 Tomahawk WiFi
Geheugen: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B
GPU: Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT
SSD: Samsung 950 Pro 512GB
PSU: Seasonic Prime GX-650 650W
DAC: Audioengine D1 DAC

PC is op een Samsung TV en via de DAC op speakers aangesloten.

Wat ik al geprobeerd heb, zonder succes
  • Bekabeling in de pc gecontroleerd en opnieuw aangesloten bij twijfel.
  • BIOS teruggezet op standaardinstellingen. RAM-snelheid teruggezet naar 3200 MHz. Met en zonder XMP geprobeerd.
  • BIOS en Chipset drivers update ik eigenlijk steeds kort nadat nieuwe versies zijn uitgekomen.
  • GPU drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
  • USB-kabel vervangen D1 DAC.
  • De PSU heb ik vervangen, dus de huidige is nieuw.
  • PC op ander stopcontact aangesloten.
  • DAC ertussenuit gehaald.
  • Op veel internetfora en websites gezocht naar andere oplossingen.
Vermoedens / verdachte onderdelen
1. Op internet blijkt dat de Audioengine D1 DAC wel eens problemen geeft qua stroom/aarding. Enkele gebruikers hebben de USB-kabel vervangen, wat het probleem oploste. Bij mij maakte dat geen verschil.
2. Mogelijk zijn de specifieke RAM-sticks niet geheel compatible met de processor/het moederbord. Mogelijk kan ik die vervangen.
3. Mogelijk is het een niet goed functionerend moederbord (USB-connectoren) die het probleem veroorzaakt.
4. Mogelijk is er iets mis met de spanning van het stroomnetwerk.
5. Een ander probleem.

Graag jullie hulp / advies wat te doen.

Beste antwoord (via mar88vdv op 07-05-2021 18:58)

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-05 01:07
Je blijft volgens mij in een cirkeltje ronddraaien, zonder resultaat. Dus .... het geheel uit de kast halen en buiten de kast opbouwen met het minimale wat nodig is. Stap voor stap iets toevoegen, totdat het probleem zich weer voordoet. Als alles uit de kast is, deze zeer goed controleren op mogelijke sluiting, een teveel geplaatst afstandsbusje of een verkeerd geplaatst busje.

Meet ook eens, met een universeel meter de weerstand tussen het aardcontact van de wandcontactdoos en blank metaal van de kast. (Netsnoer aangesloten laten.) De waarde die je meet zal 0 moeten zijn.
Meet ook eens de voltage tussen het aardcontact van de wandcontactdoos en blank metaal van de kast. (Netsnoer aangesloten laten.) Ook deze waarde zal 0 moeten zijn.
Beide meetwaarden hebben te maken met het contact tussen de voeding en de kast, die wel of niet goed is.

Ook is het mogelijk dat de massacontacten van het moederbord (aan de onderzijde, die rusten op de afstandsbusjes) geïsoleerd moeten worden. Soms moet je de schroef ook isoleren op het moederbord. (Heb ik bij een Gigabyte moederbord in een goedkope kast gehad en na isolatie was het probleem voorbij.)

Staat er dicht in de buurt van jouw pc misschien een apparaat die storing kan veroorzaken?

[ Voor 3% gewijzigd door jovadca op 07-04-2021 02:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MachIV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-04 21:19
Je geeft aan dat de DAC weleens problemen geeft volgens het internet...
Is het dan geen idee om iig deze een tijdje niet aan te sluiten? Misschien hetzelfde doen met meer van je niet essentiële randapparatuur. Proberen uit te sluiten waar het niet aan ligt.

En in welke behuizing zit de computer?

Doe eens gek, lees de bijbehorende handleiding eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Nielsson
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-05 16:52

Mr Nielsson

Born at a very young age.

MachIV schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:10:
Is het dan geen idee om iig deze een tijdje niet aan te sluiten?
Precies dit; tijdje loshalen om te kijken of het probleem hierin zit en dan verder kijken.

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Jullie hebben gelijk. Ik heb de DAC er meteen tussenuit gehaald. Nu weer even een tijdje de situatie in de gaten houden, de afgelopen twee dagen waren weer geen problemen.

Ik heb eerder wel al geprobeerd de DAC een tijd met USB op de USB-poort van de Audioengine A5+ speaker aan te sluiten, maar dat had destijds ook geen effect. Kijken hoe het nu gaat als hij er gewoon helemaal tussenuit is.

De Case is de Fractal Design Define R5, waar ik nu het 2e systeem in heb zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door mar88vdv op 01-04-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Helaas zijn de problemen er weer, ook zonder de D1 DAC ertussen. Deze keer tijdens het gebruik sloot de pc af en zat daarna weer vast in een bootloop. Gister sloot de pc ook uit zichzelf af, maar daarna startte hij zichzelf weer normaal op. Daarna heb ik de hele avond zonder problemen kunnen gamen.

Andere ideeën?

Windows geeft deze kritieke fout aan in het gebeurtenissenlogboek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9yyPgkQpj8I-aYT8Xuq-AZoP_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4CmXZLC0IKHkrkQf4C76I3IZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door mar88vdv op 03-04-2021 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
Je schrijft;
Misschien zegt het niets, maar de USB-randapparatuur lijkt last te hebben van veel statische elektriciteit en geven vaak een schokje bij aanraking bijv. bij het aanraken van de DAC of de USB ontvangers voor draadloze muis en toetsenbord.
  • Is de pc aangesloten op een geaarde wandcontactdoos?
  • Is de aarding in orde van je huis?
  • Maken de afstandsbusjes geen sluiting?
  • Maakt de randapparatuur goed (massa) contact met de kast?
Het zijn zo een aantal puntjes die je zelf gemakkelijk en snel kan controleren. Kan het misschien zo zijn dat één van de randapparaten, mits deze zelf een voeding hebben, de storende factor kan zijn?

Mocht je niets kunnen ontdekken, dan zou ik de pc opstarten met het minimale wat je nodig hebt. Dan telkens (na geen problemen) 1 apparaat aansluiten en weer opnieuw opstarten. Hopelijk vindt je op deze manier de boosdoener.
Vindt je de boosdoener niet, dan de pc buiten de kast opbouwen (met het minimale wat je nodig hebt) op een stuk karton en telkens 1 apparaat toevoegen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Bedankt voor je suggesties. De wandcontactdoos is gewoon geaard. Verder had ik eerder ook een andere wandcontactdoos geprobeerd, maar dezelfde problemen. Mijn woning is uit 2014, dus in principe zou het allemaal goed moeten zijn of er moet ergens prutswerk zijn afgeleverd, wat altijd een optie is. Mogelijk dat ik binnenkort de pc weer open ga halen en zaken zoals de afstandbusjes ed. kan checken. Ik zal verder een tijd ook alle USB-apparaten ontkoppelen elke keer als de computer in de uit-stand staat.

Vandaag was ik toevallig enkele USB-apparaten aan het in- en uitpluggen (zoals een USB-stick/externe HD) en exact op dat moment trad het probleem op (niet de eerste keer), dus ik heb het vermoeden dat het daar mee te maken heeft. Misschien een variant van de al bekend USB-problemen waar binnenkort via AGESA 1.2.0.2 update voor gaat komen.

Andere (o.a. door AMD) gesuggereerde oplossingen voor de USB-problemen zoals PCIe instellen op 'Gen3' en het uitzetten van 'USB legacy support' heb ik ondertussen ook maar gedaan. Laatste optie is inderdaad alles eruit en dan één-voor-één aansluiten al is dat lastig omdat het probleem soms dagenlang niet voorkomt, dus dat kost veel tijd en moeite. Dus ik hoop dat te voorkomen met andere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Als je huis uit 2014 is, denk ik dat het met de aarding wel goed zit.

Ik zit nog even aan 2 dingetjes te denken:
  1. Loop jij toevallig op kunststof schoenen en/of heb je toevallig stoffen vloerbedekking liggen? Dit i.v.m. het ontstaan van statische elektriciteit.
  2. Heb je al eens het netspanningsnoer gewisseld? Misschien maakt die af en toe geen goed (aardings)contact.
Als je W10 draait zou je eventueel kunnen kijken of je met de DVD herstelmogelijkheid W10 misschien kan herstellen en het euvel zou kunnen oplossen.

Ik hoop niet voor je dat je door zelf statisch te zijn je moederbord hebt gesloopt.

Vergeet niet bij werkzaamheden aan de pc antistatisch te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:52
Geheugen kun je vrijwel uitsluiten. Dat kitje werkt altijd met Ryzen tenzij een DIMM gesneuveld is, maar dan start ie niet meer op. Het lijkt op een stroomprobleem.

Hoe heb je de 5700xt aangesloten? Met 2 aparte PEG kabels?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdnsAamRVTmBb0PDVlEOOCWc20g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KdG6QeafUdG7qSxoDHX56Zyt.png?f=fotoalbum_large

Heb alle stroomkabels vervangen na de voedingswissel?

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 04-04-2021 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
@jovadca Binnen heb ik gewoon een PVC vloer liggen, dus dat moet ook niet het probleem zijn. Wat bedoel je met netspanning wisselen? Zoals gezegd heb ik de pc een tijd op een andere wandcontactdoos aangesloten gehad en verder heb ik de PSU gewisseld daar zat compleet nieuwe bekabeling bij. Ik heb zoveel mogelijk anti statisch proberen te werken bij het bouwen van de pc. Het vreemde is gewoon dat het probleem ook ontstaat als de pc uit staat, wat eigenlijk veel softwarematige oplossingen wat minder relevant lijkt me maken.

@Djarune Ik heb inderdaad de GPU met twee PEG-kabels aangesloten. Dat was in eerste instantie ook de reden dat ik de PSU vervangen heb. Mijn oude PSU (550W) had maar één PEG-kabel. En omdat ik zowel dacht dat het een PSU probleem kon zijn én omdat deze maar één PEG-kabel had, heb ik deze dus vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door mar88vdv op 04-04-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
mar88vdv schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:44:En omdat ik zowel dacht dat het een PSU probleem kon zijn én omdat deze maar één PEG-kabel had, heb ik deze dus vervangen.
Heb je alle andere kabels ook vervangen? (24pins, 4+4pins etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Ja, zeker. Oude kabels allemaal eruit gehaald, nieuwe erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Dan verleg ik de focus op het moederbord ipv de voeding. Probeer eens in de bios de PCIe mode van “Auto” naar “3.0” te zetten. Wellicht dat het probleem daarmee opgelost is. Het is wachten op nieuwere bios versies om PCIe 4.0 goed te kunnen gebruiken. In je huidige setup mist je trouwens niets met PCIe 4.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-05 17:11
Ik heb dit probleem ook gehad (zie: Computer reboot na upgrade 5800X) en heb m'n RAM geheugen vervangen, daarna was het probleem opgelost.

Het vreemde was: RAM stond wel op de compatibiliteit lijst van MSI. Ik had eerst Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 en deze vervangen door Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 (let op: de B is gewijzigd naar een E). Probleem was vervolgens compleet verholpen.

Dat terwijl memtest, stresstests e.d. allemaal normaal werkten. Succes! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Rprp schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:52:
Het vreemde was: RAM stond wel op de compatibiliteit lijst van MSI. Ik had eerst Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 en deze vervangen door Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 (let op: de B is gewijzigd naar een E). Probleem was vervolgens compleet verholpen.
Dan heb je geluk gehad in het 2e geval of pech bij de eerste kit. Het is maar hoe je het bekijkt. De 2 Corsair kits die je noemt hebben verschillende versie chips van verschillende vendors. Sommige werken goed met Ryzen en andere alleen met Intel. Alleen Corsair Vengeance met Z in de naam (dus geen B, D of E) werken altijd met Ryzen. Bij de andere is het gokken. Uitkijken dus als je het geheugen gaat uitbreiden.

@jovadca de Crucial Ballistix kit die je hebt bevatten 100% Micron-E chips. Die werken altijd met Ryzen en op alle borden uitgezonderd de chipsets die geen 3600MHz aankunnen (sommige B450 en ouder). Ik denk dat niet dat het probleem het geheugen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Ik betwijfel ook dat het probleem bij de RAM-sticks zou liggen. Volgens Thaiphoon heb ik de volgende RAM-sticks: BL8G36C16U4B.M8FE1. Deze staan ook op de lijst van compatible voor het moederbord i.c.m. een Ryzen 5000 CPU. Dat zou dus goed moeten gaan. Maar goed, ik heb het overwogen om misschien over te stappen naar een Samsung-kit van G.Skill. Maar bij voorkeur wil ik het oplossen zonder (nog meer) geld uit te geven. Verder is het verschil bij mij dat de pc ook kuren krijgt als hij niet aan staat.

@Djarune Ik heb vandaag PCIe ingesteld op 'Gen3' en 'USB legacy support' uitgezet. Dat laatste zag ik op een ander forum aangedragen worden. Ik zal weer kijken de komende dagen of het effect heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:15
Misschien is het te drastisch, maar gezien wat je al geprobeerd hebt en wat anderen al geadviseerd hebben dan denk ik dat het tijd is om je moederbord uit de kast te halen en op de doos van bijv. het moederbord te leggen. Vanaf dit punt, minimale onderdelen gebruiken om het systeem te starten. Dus, geheugen, cpu, videokaart (het liefst aangesloten op een beeldscherm via dvi of hdmi) en een ssd. En zo kijken hoe het dan gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Vandaag weer een signaal dat het aan de (stroom/spanning van de) USB-connectoren ligt. Gisteren had ik een USB-stick in het front panel laten zitten. Ook ter experiment omdat dit eerder ook problemen gaf. Voordat ik de computer wilde aanzetten wilde ik deze verwijderen. Tijdens het aanraken kreeg ik een schok en startte de pc uit zichzelf op.

Dit kan volgens mij dus wijzen op 2 mogelijke scenario's:
1. Een niet goed functionerend moederbord --> dus RMA.
2. Een probleem met aarding / spanning. Mogelijk lekt ergens stroom.

Ik zal binnenkort daarom de suggesties volgen en de computer ophalen om alles te controleren en zaken één-voor-één aansluiten. Misschien is het nu makkelijker testen omdat het erop lijkt dat ik het probleem kan reproduceren. Bedankt voor alle suggesties in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Ik hoop dat ik er gigantisch naast zit, maar de schokjes die je krijgt bij het aanraken van de pc of externe apparaten zijn absoluut niet goed!
Daarom zou ik je toch willen adviseren om jezelf te aarden voordat je de pc aanraakt. (Polsbandje.) Dit i.v.m. de PVC vloer die je hebt, want dat is kunststof en die kan jou statisch laden. Uitsluiten is tenslotte de weg naar het vinden van je probleem.

In mijn 2e reactie schreef ik; "Heb je al eens het netspanningsnoer gewisseld?". Hiermee bedoelde ik het netsnoer tussen wandcontactdoos en de voeding van je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Ja, die kabel heb ik gewisseld toen ik ook de voeding heb gewisseld.

Maar is het niet waarschijnlijker dat de pc zelf spanning opbouwt en daarom die schokken afgeeft i.p.v. dat ik (vanwege bijv. de vloer) statische elektriciteit opbouw en daarom een schok krijg? In de situatie dat ik de USB-stick aanraakte kreeg ik een schok, dat kan inderdaad door mij komen. Maar juist in alle andere gevallen als de pc reboot (wanneer hij aan staat) of uit zichzelf opstart (als hij uit staat) is er vaak niemand in de buurt. Het lijkt mij daarom eerder op dat er ergens spanning 'lekt' en als deze een bepaald niveau bereikt dat dit zorgt dat of; de pc zichzelf opstart of dat de pc zichzelf afsluit. Mogelijk wordt dat weer veroorzaakt door de overspanningsbeveiliging van de voeding die dan in werking treed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-05 20:41
Toevallig niet een lipje van het I/O shield die per ongeluk is overgeplooid en zo in 1 van de USB/Displayport/HDMI poort geraakt is(en die niet gebruikt is, anders ging je het wel merken?)

Temperaturen trouwens ok?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Net even gecontroleerd, I/O shield zit er gewoon netjes in. Temperaturen zijn ook prima over het algemeen. Zowel GPU als CPU komen onder heavy load amper over de 70 graden heen. CPU is rond de 30 graden idle.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• jovadca
Je blijft volgens mij in een cirkeltje ronddraaien, zonder resultaat. Dus .... het geheel uit de kast halen en buiten de kast opbouwen met het minimale wat nodig is. Stap voor stap iets toevoegen, totdat het probleem zich weer voordoet. Als alles uit de kast is, deze zeer goed controleren op mogelijke sluiting, een teveel geplaatst afstandsbusje of een verkeerd geplaatst busje.

Meet ook eens, met een universeel meter de weerstand tussen het aardcontact van de wandcontactdoos en blank metaal van de kast. (Netsnoer aangesloten laten.) De waarde die je meet zal 0 moeten zijn.
Meet ook eens de voltage tussen het aardcontact van de wandcontactdoos en blank metaal van de kast. (Netsnoer aangesloten laten.) Ook deze waarde zal 0 moeten zijn.
Beide meetwaarden hebben te maken met het contact tussen de voeding en de kast, die wel of niet goed is.

Ook is het mogelijk dat de massacontacten van het moederbord (aan de onderzijde, die rusten op de afstandsbusjes) geïsoleerd moeten worden. Soms moet je de schroef ook isoleren op het moederbord. (Heb ik bij een Gigabyte moederbord in een goedkope kast gehad en na isolatie was het probleem voorbij.)

Staat er dicht in de buurt van jouw pc misschien een apparaat die storing kan veroorzaken?

[ Voor 3% gewijzigd door jovadca op 07-04-2021 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Bedankt weer voor je bericht jovadca. We zaten op het goed pad, zo lijkt het. Ik heb gistermiddag de pc weer deels uit elkaar gehaald en wat zaken gecheckt. Ik heb nu de USB-connector op het moederbord naar het USB-frontpanel verwijderd en op het eerste oog lijkt het probleem weg te zijn. Geen schokjes meer, (nog) geen reboots. Even nog een paar dagen afwachten en kijken of het echt opgelost is. Is dat zo dan kan ik verder nagaan of het aan de bekabeling van de kast ligt of aan de connector op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Graag gedaan!

Jammer dat je de pc “deels” uit elkaar hebt gehaald. Je kan nu wel de “schokjes” hebben geëlimineerd die je voelde, maar dat wil niet zeggen dat het euvel is opgelost. Een lekspanning/lekstroom of statische spanning kan zich nog steeds in de pc voordoen, wat als gevolg kan hebben dat b.v. jouw moederbord, geheugen, randapparatuur etc. alsnog kapot kunnen gaan. Misschien niet nu direct, maar b.v. pas over een halfjaar. Mijn advies is om bij dit soort problemen, het gelijk grondig aan te pakken.

De USB kabel, van moederbord naar het frontpaneel, zou een "doorgeefluik" kunnen zijn van de problemen. Het probleem kan zich ook vóór of ná deze kabel bevinden. Als dat zo blijft kan dat de nodige schade aan je pc veroorzaken.
Hoe is het met de schokjes als je de USB uitgang aan de achterzijde van je pc gebruikt?

Heb je al met een universeel meter gemeten aan je pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Ik begrijp wat je zegt. Als ik meer schade kan voorkomen dan moet ik dat zeker doen. Ik ben ook nog van plan hem uit elkaar te halen. Maar ik had zo even geen multimeter liggen en heb pas volgend weekend weer wat meer tijd. Ik kan dan ook een meter lenen en dan ga ik er verder mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Hoever ben je inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Meter die ik wilde lenen, werkt schijnbaar niet meer. Ik heb er een besteld maar die beloofde levering deze week blijft steeds uit. Heb de leverancier al gemaild, die gaf aan dat hij binnenkort binnen zou zijn. Dus dat schiet niet echt op.

Afgelopen week geen 'schokjes' en issues meer ervaren, behalve op maandagavond waar de pc weer zichzelf afsloot en in een boot-loop bleef hangen. Het probleem lijkt dus nog te bestaan, maar wel in mindere mate. BIOS woensdag nog geüpdatet naar AGESA 1.2.0.2 (met de aangekondigde USB-fix) voor wat het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Ok, meter is ondertussen gearriveerd en 4-dagen training voor mijn werk achter de rug, eindelijk weer tijd gehad om naar de pc te kijken. Ik heb me ook weer wat moeten inlezen in stroom, spanning, weerstand aangezien het alweer 15+ jaar geleden is dat ik daar iets mee heb moeten doen.

@jovadca: Ik heb, zoals je hebt voorgesteld, enkele metingen gedaan. Dit waren mijn eerste resultaten:
- Weerstand tussen aarde wandcontactdoos en kast (buitenzijde, binnenzijde, schroeven) = 0
- Voltage tussen aarde wandcontactdoos ook 0 (of erg dicht bij 0)
- Verder voltages in wand- en tafelcontactdozen gecheckt, maar dat was allemaal prima (tussen de 230 en 235 Volt)
Met de kast lijkt verder ook niet veel mis te zijn o.b.v. wat metingen met weerstand en continuïteit op verschillende plekken.

Ik ontdekte wel wat anders vreemds. In de wandcontactdoos zitten bij mij twee stekkers; één voor de tafelcontactdoos met de stroomvoorziening van de pc, tv, setup-box, speakers en printer én één voor de Devolo dLAN 650+ powerline adapter. Deze voorziet de setupbox van data voor het tv-signaal. Als ik met deze powerline in het stopcontact vanaf de aarde tot de apparatuur meet dan meet ik 60 Volt. Deze 60 Volt lijkt van de UTP kabel naar de setupbox te lopen, van de setupbox via HDMI naar de tv en van de tv via HDMI naar de PC. Trek ik de UTP kabel (of de powerline adapter in zijn geheel) eruit, dan is hier geen sprake meer van, trek ik één van de HMDI kabels eruit komt deze 60 Volt niet meer bij de PC terecht. En dan meet ik zowel vanaf de aardeconnector in de powerline adapter zelf als vanaf de aarde in de wandcontactdoos.

Misschien trek ik de verkeerde conclusie op basis van mijn beperkte kennis, maar zou dit een oorzaak kunnen zijn? Hoe kan ik dit verifiëren?

Ik heb verder de pc nu uit elkaar gehaald en op tafel opgebouwd, beginnend met een minimaal aantal onderdelen.

[ Voor 3% gewijzigd door mar88vdv op 27-04-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Zit de setupbox voor het tv-signaal aangesloten op een geaarde wandcontactdoos? Is het apparaat zelf wel geaard? Ik weet wel dat ik van de antennekabel, hier bij mij in huis, ook een schokje krijg, maar ik kan de waarde niet meten. (Meter geeft "0" aan.) Die 60V, waar jij het over hebt, komt mij bekent voor van de vroegere telefoontoestellen/telefoonaansluiting van de PTT.

Voor zover ik weet zijn de HDMI aansluitingen op een televisie alleen maar ingangen en geen uitgangen. Heb je de HDMI kabels al eens gewisseld?

Ik ga stiekem de setupbox, de Devolo of apparatuur dat op de tafelcontactdoos is aangesloten verdenken als probleemveroorzaker en minder jouw pc.

Misschien overbodig:
De tafelcontactdoos is helemaal in orde qua aarding?
De overige apparatuur op de tafelcontactdoos is ook in orde qua aarding?

Loop alles even na en steek ook in de tafelcontactdoos de apparatuur 1 voor 1 in om te zien of één van die apparaten het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
De setupbox (Arcadyan HMB2260) zit aangesloten op een geaarde tafelcontactdoos, maar heeft zelf geen stekker met aarde(pinnen).

Na een dag testen met het moederbord en verschillende apparaten aansluiten en loskoppelen ga ik de pc weer in elkaar zetten zo. Ik heb geen issues kunnen ontdekken. Ik heb zelfs de powerline adapter direct op het moederbord aangesloten. De op de UTP-kabel zelf meet ik bijna 70 Volt, maar eenmaal aansloten op de pc meet ik deze niet op andere plekken waar ik dat voorheen wel meette. Dus dan gaat het schijnbaar wel goed, vreemd genoeg. Dus ik verdenk inderdaad ook de setupbox, maar het blijft een lastig verhaal met zoveel verschillende apparaten en 'verdachten'.

De tafelcontactdoos heb ik ook doorgelicht en lijkt allemaal prima in orde te zijn. Maar zoals je voorstelde ga ik alles weer aansluiten en nalopen. Het blijft natuurlijk wel vreemd dat nu het zoveel problemen geeft, terwijl met ik met 'oude' CPU, moederbord en GPU in dezelfde kast en zo goed als zelfde aansloten apparatuur geen problemen had. Bedankt voor je hulp weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Indien de setupbox als hoofdverdachte in aanmerking komt, denk ik aan het volgende;
Is er een mogelijkheid om de setupbox aan aarde te leggen? Schroefje van de kast losdraaien en een aardingskabel er aan maken en die aan de aarde van de tafelcontactdoos te monteren?

Hoe zit het trouwens met jouw router in de meterkast? Bij dat kastje voel ik ook schokjes van de kabel als ik die los heb. Ik voel de schokjes aan de antennekabel en ik dacht dat je die na de setupbox niet meer mocht waarnemen.. Ook even iets om na te kijken, denk ik.

[ Voor 38% gewijzigd door jovadca op 28-04-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Heb ondertussen de pc weer terug op zijn plek gezet en vrijwel direct waren de problemen er weer. Verder heb ik de tafelcontactdoos vervangen en een nieuwe GPU geïnstalleerd die ik na lang wachten ondertussen binnen had gekregen, maar ook daarna nog hetzelfde probleem. Dus met de GPU en tafelcontactdoos was ook niets mis.

De router of kabel daar geeft bij mij geen schokjes in de meterkast. Ik ga de setupbox wel eerst een tijdje niet aansluiten, als dan het probleem niet meer optreed dan weet ik dat ik daar mee verder moet. Ik kijk toch al amper tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Als ik mij niet vergis, heb jij een zwart gelakte kast. Het enigste dat misschien nog zou kunnen, is dat de aarding van de PSU geen goed aardingscontact maakt met de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Ik ga de provider om een nieuwe setupbox vragen, ik zit al aantal jaar bij dezelfde, dus een nieuwe mag best volgens mij. Ik heb hem volgens mij in bruikleen, dus ik zie het niet echt zitten om hem dan open te schroeven.

Wat bedoel je precies met de aardig van de PSU? Ik heb eerder een andere PSU gehad met hetzelfde probleem, die heb ik vervangen door de huidige en ook die heb ik er van het weekend helemaal uit gehaald en opnieuw teruggeplaatst. Ik denk daarom niet dat het aan de PSU ligt. Maar op welke wijze zou die aarding dan moeten werken?

[ Voor 9% gewijzigd door mar88vdv op 03-05-2021 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
Met aarding van de PSU naar kast bedoel ik;
Als de kast zwart gelakt is, zou het kunnen zijn dat de aarding van de PSU niet verbonden is met de kast. Hierdoor zou het mogelijk kunnen zijn dat jouw kast (met alles er in) geen aardingscontact maakt met de aarding van de wandcontactdoos/lichtnet.
Het gevolg kan dan zijn dat een lekstroompje, van een component in de pc kast, niet afgevoerd kan worden naar aarde. In dat geval voel jij dan schokjes, omdat die lekstroom dan via jouw lichaam wordt afgevoerd naar aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Ah zo. Wat zou een praktische oplossing zijn daarvoor?

Ik heb nu enkele dagen de setupbox niet aangesloten gehad. Geen schokjes, geen reboots, geen problemen. Ik wil niet te vroeg juichen (want eerder is het probleem wel vaker een week weg geweest), maar het probleem lijkt daarmee geïsoleerd te zijn. Als dat zo zou zijn, ben ik blij dat er met de pc zelf niets mis lijkt te zijn. Ik heb ondertussen een nieuwe setupbox aangevraagd en tot die tijd sluit ik de huidige niet meer aan. Verder zal ik nog kijken naar de aarding van de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Een praktische oplossing is gewoon aan de binnenzijde van je kast (op een onzichtbare plek) een klein plekje blank maken bijeen schroef van de PSU. (Indien noodzakelijk; Ook op de PSU een plekje blank maken ter hoogte van het andere plekje op de kast.

Op een ander plekje kan natuurlijk ook, maar ik zou er wel voor zorgen dat het blank gemaakte gedeelte niet direct zichtbaar is als je de kast opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Ga ik doen, bedankt weer voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
Ik heb de actie uitgevoerd. Alles staat weer op zijn plek al een aantal dagen zonder problemen of schokjes. Ben er 99% zeker van dat het probleem nu is opgelost. Bedankt voor alle hulp. Ook de multimeter heeft goed geholpen. Topic kan dicht.

[ Voor 8% gewijzigd door mar88vdv op 07-05-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
mar88vdv schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:59:
Ik heb de actie uitgevoerd. Alles staat weer op zijn plek al een aantal dagen zonder problemen of schokjes. Ben er 99% zeker van dat het probleem nu is opgelost. Bedankt voor alle hulp. Ook de multimeter heeft goed geholpen. Topic kan dicht.
Dus als ik je goed begrijp, had je geen goede aarding tussen de kast en de PSU? Vertel even wat precies het probleem was en hoe je het opgelost hebt, zodat anderen er mogelijkerwijs ook iets aan hebben. Dat is duidelijker dan "Ik heb de actie uitgevoerd".

In ieder geval mooi dat je het euvel hebt kunnen traceren en oplossen. d:)b
Succes met je pc, zonder schokkend avontuur,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mar88vdv
De setupbox wel of niet in combinatie met de Powerline-adapter aangesloten op de setupbox waren het probleem. Dezen stuurden (door gebrek aan goede aarding) reststroom naar de tv, waardoor deze spanning afgaf bij aanraking. Deze stroom ging vervolgens via HDMI (en/of zelfs via de metalen voet van de tv) weer richting de pc waardoor waarschijnlijk de stroomspanningsbeveiliging werd ingeschakeld of de pc zichzelf (opnieuw) opstartte. Ook mat ik deze reststroom in onder andere de USB-poorten van de pc en ontstond het probleem soms ook bij het inpluggen of verwijderen van USB-devices, waardoor ik in eerste instantie dacht dat het te maken had met de USB-randapparatuur of het moederbord. Maar door te meten met de multimeter heb ik deze reststroom redelijk goed kunnen volgen en de setupbox ontkoppeld en uiteindelijk laten vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door mar88vdv op 08-05-2021 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
Helemaal top uitgelegd! (y)
Pagina: 1