Mijn vraag
Enkele maanden geleden heb ik zelf een pc in elkaar gezet. Over het algemeen functioneert deze prima. Maar het probleem is dat deze soms vanzelf opstart (terwijl hij uit stond) op willekeurige momenten op de dag. Andere keren, maar minder vaak, herstart de pc zich vanzelf tijdens gebruik zowel bij (zeer) lichte of zwaardere belasting (games). In die gevallen start de pc zichzelf steeds kort na elkaar opnieuw op zonder in Windows te booten en zit dan vast in een soort loop wat minutenlang kan duren. Soms zijn er ook dagenlang geen enkele problemen en functioneert alles gewenst wat troubleshooting alleen maar lastiger maakt. Ik kan het probleem niet zelf reproduceren, zo lijkt het.
Misschien zegt het niets, maar de USB-randapparatuur lijkt last te hebben van veel statische elektriciteit en geven vaak een schokje bij aanraking bijv. bij het aanraken van de DAC of de USB ontvangers voor draadloze muis en toetsenbord.
Hardware:
Processor: AMD Ryzen 5 5600X
Moederbord: MSI MAG X570 Tomahawk WiFi
Geheugen: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B
GPU: Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT
SSD: Samsung 950 Pro 512GB
PSU: Seasonic Prime GX-650 650W
DAC: Audioengine D1 DAC
PC is op een Samsung TV en via de DAC op speakers aangesloten.
Wat ik al geprobeerd heb, zonder succes
1. Op internet blijkt dat de Audioengine D1 DAC wel eens problemen geeft qua stroom/aarding. Enkele gebruikers hebben de USB-kabel vervangen, wat het probleem oploste. Bij mij maakte dat geen verschil.
2. Mogelijk zijn de specifieke RAM-sticks niet geheel compatible met de processor/het moederbord. Mogelijk kan ik die vervangen.
3. Mogelijk is het een niet goed functionerend moederbord (USB-connectoren) die het probleem veroorzaakt.
4. Mogelijk is er iets mis met de spanning van het stroomnetwerk.
5. Een ander probleem.
Graag jullie hulp / advies wat te doen.
Enkele maanden geleden heb ik zelf een pc in elkaar gezet. Over het algemeen functioneert deze prima. Maar het probleem is dat deze soms vanzelf opstart (terwijl hij uit stond) op willekeurige momenten op de dag. Andere keren, maar minder vaak, herstart de pc zich vanzelf tijdens gebruik zowel bij (zeer) lichte of zwaardere belasting (games). In die gevallen start de pc zichzelf steeds kort na elkaar opnieuw op zonder in Windows te booten en zit dan vast in een soort loop wat minutenlang kan duren. Soms zijn er ook dagenlang geen enkele problemen en functioneert alles gewenst wat troubleshooting alleen maar lastiger maakt. Ik kan het probleem niet zelf reproduceren, zo lijkt het.
Misschien zegt het niets, maar de USB-randapparatuur lijkt last te hebben van veel statische elektriciteit en geven vaak een schokje bij aanraking bijv. bij het aanraken van de DAC of de USB ontvangers voor draadloze muis en toetsenbord.
Hardware:
Processor: AMD Ryzen 5 5600X
Moederbord: MSI MAG X570 Tomahawk WiFi
Geheugen: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B
GPU: Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT
SSD: Samsung 950 Pro 512GB
PSU: Seasonic Prime GX-650 650W
DAC: Audioengine D1 DAC
PC is op een Samsung TV en via de DAC op speakers aangesloten.
Wat ik al geprobeerd heb, zonder succes
- Bekabeling in de pc gecontroleerd en opnieuw aangesloten bij twijfel.
- BIOS teruggezet op standaardinstellingen. RAM-snelheid teruggezet naar 3200 MHz. Met en zonder XMP geprobeerd.
- BIOS en Chipset drivers update ik eigenlijk steeds kort nadat nieuwe versies zijn uitgekomen.
- GPU drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
- USB-kabel vervangen D1 DAC.
- De PSU heb ik vervangen, dus de huidige is nieuw.
- PC op ander stopcontact aangesloten.
- DAC ertussenuit gehaald.
- Op veel internetfora en websites gezocht naar andere oplossingen.
1. Op internet blijkt dat de Audioengine D1 DAC wel eens problemen geeft qua stroom/aarding. Enkele gebruikers hebben de USB-kabel vervangen, wat het probleem oploste. Bij mij maakte dat geen verschil.
2. Mogelijk zijn de specifieke RAM-sticks niet geheel compatible met de processor/het moederbord. Mogelijk kan ik die vervangen.
3. Mogelijk is het een niet goed functionerend moederbord (USB-connectoren) die het probleem veroorzaakt.
4. Mogelijk is er iets mis met de spanning van het stroomnetwerk.
5. Een ander probleem.
Graag jullie hulp / advies wat te doen.