Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:41
Hi all!

Onlangs heb ik twee nieuwe computers inelkaar gezet met een 3700X. Dit heeft +- 7 dagen uitstekend gewerkt, maar omdat de 5800X ineens op voorraad was heb ik toch de 5800X maar besteld en erin geschroefd (op beide computers).

Nu komt het probleem: sinds de 5800X erin zit, reboot het systeem ineens random. Het gebeurt meestal als ik World of Warcraft speel, maar dat is niet gigantisch CPU intensive, wat dus vreemd is. Volgens Ryzen master komt de temperatuur ook niet boven de 65 graden uit. Het kan na een uur spelen zijn, maar ik heb gisteren bijv. ook 48H uptime gehad. Heel vreemd.

Wat ik al gedaan heb:
- BIOS geupdatet naar een beta versie (laatste, de laatste stable versie gaf ook problemen)
- Windows "fast boot" uitgezet
- RAM naar standaard waarden (2133MHz ipv 3200MHz XMP)
- Alle drivers geupdatet (chipset, GPU, Windows update)

Het is een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg en ik vraag me af of jullie misschien nog ideeen hebben. Ik ben er vrijwel zeker van dat het van de 5800X komt, aangezien de 3700X prima werkte. Beide computers hebben dit probleem ook.

Windows kernel logs:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MNhsmiK.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/39cHEMK.png

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 509,-€ 509,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 169,96€ 169,96
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X Trio€ 519,70€ 519,70
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 139,90€ 139,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 71,-€ 71,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 129,91€ 129,91
1VoedingenSeasonic Prime Fanless TX-700€ 219,-€ 219,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 229,-€ 229,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.987,47

Bedankt in ieder geval.

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:04
Geheugen compatible volgens QLV van moederbord fabrikant ?

Zo ja zou ik eens de processoren van beide systemen nogmaals wisselen.

Aannemende dat dir de zelfde betreft kun je de fabrikant aanschrijven als het nog instabiel is om hun ervaringen te toetsen.

Als zij met niets komen kun je de leverancier aanschrijven en vergeet niet..... online besteld betekend kosteloos retour zonder opgaaf van rede.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• Rprp
mash_man02 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:06:
Geheugen compatible volgens QLV van moederbord fabrikant ?

Zo ja zou ik eens de processoren van beide systemen nogmaals wisselen.

Aannemende dat dir de zelfde betreft kun je de fabrikant aanschrijven als het nog instabiel is om hun ervaringen te toetsen.

Als zij met niets komen kun je de leverancier aanschrijven en vergeet niet..... online besteld betekend kosteloos retour zonder opgaaf van rede.
Ja, geheugen is compatible. Het vreemde is, ik kan het ook niet "triggeren". Prime95, CInebench, AIDA64 RAM test draaien allemaal zonder problemen (op beide pc's)

Ik zal eens een e-mail richting MSI support sturen. :)

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:36
Het internet staat vol met negatieve ervaringen over de ryzen 5000 serie. Bij Gigabyte is het ook een ramp op dit moment en ikzelf ervaar veel problemen met de F31 bios i.c.m. x570 master/5800x. Restarts, freezes, errors in het event log.... Ik probeer voorlopig ff stock settings en wacht op een stabiele bios. Mogelijk heeft msi ook problemen op dit moment?

[ Voor 8% gewijzigd door Timx2 op 17-12-2020 18:04 ]

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:33

rdejongjr

Gnome

Foutcode 41duid op heel abrupt uitvallen.
- alle stekkers er fatsoenlijk in?
-heeft de voeding vrije ruimte voor convectie? (fanless betekent niet dat het geen koeling nodig heeft)

• Rprp
Timx2 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:02:
Het internet staat vol met negatieve ervaringen over de ryzen 5000 serie. Bij Gigabyte is het ook een ramp op dit moment en ikzelf ervaar veel problemen met de F31 bios i.c.m. x570 master/5800x. Restarts, freezes, errors in het event log.... Ik probeer voorlopig ff stock settings en wacht op een stabiele bios. Mogelijk heeft msi ook problemen op dit moment?
Dit valt mij ook op idd... als je wat rond Googled op "5800 random crash" krijg je voldoende threads op reddit en andere fora. Wat een chaos..

Ik gebruikte sowieso al stock settings overigens, maar heb nu precision boost overdrive + all core boost uitgezet, wat er feitelijk weer een 3700X van maakt, lol - maar volgens sommige verhelpt dit het.
rdejongjr schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:05:
Foutcode 41duid op heel abrupt uitvallen.
- alle stekkers er fatsoenlijk in?
-heeft de voeding vrije ruimte voor convectie? (fanless betekent niet dat het geen koeling nodig heeft)
Ja, uiteraard alle stekkers erin. Het systeem heeft ook prima gedraaid met 7 dagen uptime op een 3700X. Ik heb afgelopen weekend ook een voeding swap gedaan met een fan en 750watt (dus iets hoger) maar de problemen bleven.

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:36
Ik vraag me ook af of het niet aan de RTX 3000 serie ligt. Ik heb sinds dat de problemen begonnen (errors, event log) de 3080 erin (voorheen 5800x met 2000-serie en bios <F31l). Echter, ik heb een fresh install gedaan, dus ik kan niet verder terugkijken. Sinds bios-versie F31l (en nu F31o) heb ik ook de freezes/crashes. Mocht dit niet helpen dan probeer ik nog eens gen4 (gpu) uit te zetten in de bios. Las dat bij sommigen ook hielp.

[ Voor 6% gewijzigd door Timx2 op 17-12-2020 18:22 ]

• JoramE.
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-09 22:25
Ik heb ook exact dit probleem, ik heb een 5600x met een rtx 3080 strix oc. Hij reboot random hier en daar terwijl die inderdaad zware benchmarks zonder enige problemen door komt (ik dacht eerst dat het lag aan mijn voeding maar als hij zware benchmarks draait en niet reboot heb ik dat opgeschreven als niet mogelijk). Als ik iets verder kijk in de logs staat er:
Er is een onherstelbare hardwarefout opgetreden.

Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
Foutbron: Machine Check Exception
Fouttype: Cache Hierarchy Error
Processor-APIC-id: 0

Het processor-APICD-id verandert telkens tussen 0 en 8. Ik denk ook dat dit een software issue is met de nieuwe ryzen processoren. Hopelijk wordt het snel verholpen!
Pagina: 1