Netwerkkabel naar tuinhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-09-2024
Hallo

Ik wil graag een netwerkkabel leggen naar een tuinhuis. De totale kabelafstand naar het tuinhuis is ongeveer 50m. De netwerkkabel zal over een afstand van 10m vlakbij een stoomkabel (5G6) liggen die ook naar het tuinhuis loopt, dus misschien geeft dat storingen (is in een steegje tussen twee huizen; er is niet meer plaats daar). De stroomkabel en de netwerkkabel liggen wel elk in een eigen wachtbuis. Ik lees hier en daar de aanbeveling om glasvezel te gebruiken ipv UTP. Anderen raden aan om FTP te gebruiken. Ik had graag jullie advies hieromtrent gekregen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 13:16
50m gaat prima met UTP, leg t wel netjes in een buis. Zorg vooral voor een goede kabel (solide kern) en goed schakel materiaal (patch doosje, met LSA verbinding)

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-05 20:42
Glasvezel? Moet je dat ook weer omzetten aan beide kanten en stuk duurder. Gewoon Cat6 FTP buitenkabel (wel belangrijk, zijn vaak zwart). Kan 100 meter overbruggen zonder snelheidsverlies en over 30m zelfs 10 gigabit. Anders Cat6a als je 10gigabit wilt 🤪. Cat 5e kan ook maar scheelt niks meer in prijs met cat6. Verschil is de bandbreedte en beide gigabit. Merkt 90% van mensen verschil toch niet.

Als je slim bent kan je net twee kabels leggen, backup lijn haha. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:54

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Wat @Squixx al zegt, met gebruik van een goede kwaliteit UTP zul je geen problemen gaan krijgen.
Lees Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels door voor de zaken waar je op kunt letten bij aanschaf van kabel.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-05 20:42
Tommy75 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:21:
De netwerkkabel zal over een afstand van 10m vlakbij een stoomkabel (5G6) liggen die ook naar het tuinhuis loopt, dus misschien geeft dat storingen (is in een steegje tussen twee huizen; er is niet meer plaats daar).

Alvast bedankt!
Verstoring zal wel mee vallen denk ik, ligt eraan wat je er mee wilt doen. Zoals mijn andere reactie gewoon Cat 6 kabel bijvoorbeeld en niet zo gek laten maken op forums over glasvezel haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 13:16
Prima hoor.

Let er op: buitenkabel is geschikt om bloot neer te leggen, en kan (beter) tegen UVstraling.

Binnenkabel altijd door een buisje leggen.

Mijn tip zou sowieso zijn binnenkabel via een ingegraven buis te leggen, zodat je in de toekomst mogelijk de kabel nog kan vervangen...

oh en trek m gelijk dubbel.. je weet maar nooit.

https://www.amazon.de/Ama...221183&s=computers&sr=1-3

goedkoop binnenkabeltje ;)

android since G1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:05

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

En als je de kabel in een mantelbuis legt, neem hem dan een ruime buis. 16/19mm kan, maar voor zo een afstand kan (ietsje) groter geen kwaad. Kan je hem later wellicht voor andere zaken nog gebruiken. Nu gaat het open; over 5 of 10 jaar wil je er niet aan denken om alles weer open te graven.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Iemand een idee waar je dezelfde kwaliteit ftp in minder dan 100 m kan kopen?
De kabel komt in een rode beschermingsbuis van 40mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:07

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tommy75 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:53:
Wij hebben bij een lokale elektra-boer een rol 'geleend' waarbij je uiteindelijk alleen de meters af hoefde te rekenen die je daadwerkelijk gebruikt hebt.

Voordeel is dat die kabel sowieso kwalitatief in orde was.
Echter was het niet de goedkoopste optie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Hier in de buurt hebben ze enkel utp cat 5 bij de Electro-handelaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murvsmurv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Ik denk dat dit een goede keus is; let wel op wat @gorgi_19 zegt: neem een ruime mantelbuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:24
Ik zou zoals @Squixx aangeeft 2x 50m leggen en dan inderdaad in de rode mantelbuis.
In de mantelbuis hoef je geen buitenkabel te leggen maar kan je binnenkabel doen.

https://www.sandervunderi...n-cat-5e-grijs-1583e.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tommy75 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:08:
Hier in de buurt hebben ze enkel utp cat 5 bij de Electro-handelaar...
Da's toch wel CAT5E mag ik hopen? CAT5 (zonder E) is waarschijnlijk héle oude voorraad als het er nog ligt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:28
Ik zou het inderdaad ook dubbel leggen. Het kost hooguit een paar tientjes extra, maar kan een hoop problemen in de toekomst voorkomen. Al was het maar met troubleshooting omdat je even een andere kabel kunt uitproberen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:53
Pak in ieder geval een kabel met een PE mantel om het vocht weg te houden, bijvoorbeeld Belden 1583EPE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Trek vooral ook meteen een trekdraad mee mocht er op termijn nog iets bij moeten, verder zou ik me niet al te druk maken. Bij mijn broer ligt er al 10 jaar een kabel door de dakgoot gewoon standaard utp.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 21:12

lier

MikroTik nerd

Wat zijn je eisen en wensen, want die mis ik nog (afgezien van onderstaande lijst):
  • 50 meter
  • storingsongevoelig
Eisen met betrekking tot snelheid en galvanische scheiding? En budget? En waar wordt het op aangesloten? Ik zou zelf opteren voor glas, storingsongevoelig en galvanische scheiding. En qua snelheid niet snel de beperkende factor.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Laatst online: 20:49
neuh niet eens overkill... prima kabel gewoon... shielding hebben kan ook geen kwaad .. dus hop rolletje bestellen ...

dit is "overkill" (als je gegarandeerd 10gbps wil doen over totale lengte... )
https://www.netwerkkabel....-stug-100m-100-koper.html

ik zou ook voor UTP gaan, omdat ik weinig zin zou hebben in actieve componenten in een tuinhuis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

ijske schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:57:
ik zou ook voor UTP gaan, omdat ik weinig zin zou hebben in actieve componenten in een tuinhuis....
Wat bedoel je met actieve componenten? Het is vooralsnog onduidelijk wat de TS wil bereiken (anders dan dat er Internet nodig is in het tuinhuis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
lier schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:07:
[...]

Wat bedoel je met actieve componenten?
fiber convertors / switches / ... alles wat in het stopcontact moet / niet via POE gevoed kan worden is een actief component

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:22
Ik zou glas neerleggen ivm galvanische scheiding. Geen last van Blikseminslag.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Skynett schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:12:
Ik zou glas neerleggen ivm galvanische scheiding. Geen last van Blikseminslag.
Ethernet is al galvanisch gescheiden he, zitten transformatoren aan beide uiteinden.
Tommy75 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:53:
Je hebt geen FTP nodig, UTP is prima. Ethernet werkt met twisted aderparen per differentiële verbinding, juist zodat interferentie geen effect heeft. Pas als je meer dan 100Mhz wisselende storingsbronnen verwacht is dat een puntje om over na te denken. 100Mhz is 100000000Hz. Wisselstroom gaat niet echt hoger dan 50Hz ofzo.

[ Voor 51% gewijzigd door johnkeates op 01-04-2021 17:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

ijske schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:09:
fiber convertors / switches / ... alles wat in het stopcontact moet / niet via POE gevoed kan worden is een actief component
Dank voor je aanvulling, probleem is dat we geen goed advies kunnen geven zonder heldere eisen en wensen. Dan moeten we zelf aannames doen...en dat is net niet de goede volgorde.
johnkeates schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:19:
Ethernet is al galvanisch gescheiden he, zitten transformatoren aan beide uiteinden.
Vertel dat de bliksem maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
lier schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:30:
[...]

Dank voor je aanvulling, probleem is dat we geen goed advies kunnen geven zonder heldere eisen en wensen. Dan moeten we zelf aannames doen...en dat is net niet de goede volgorde.

[...]

Vertel dat de bliksem maar...
Ik denk dat de bliksem daar geen boodschap aan heeft, en als je grootste angst is dat een kabel in de grond vatbaar is voor bliksen, dan is je andere apparatuur al lang dood. Of denk je dat die mediaconverter die niet in de grond zit niet geraakt kan worden door bliksem, om dat bliksem alleen grondkabels lust?

En stel dat bliksem echt een probleem is, dan mag je dus ook iets gaan verzinnen voor de voeding. En als je daar dan toch al mee bezig bent is een lightning arrestor nemen die zowel voeding als ethernet neemt nog steeds goedkoper, sneller en eenvoudiger. Maar tenzij Tommy in een bliksemgebied zit (o.i.d.) is dat glasvezel-voordeel vooral een hypothetisch voordeel.

[ Voor 21% gewijzigd door johnkeates op 01-04-2021 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou het ook met glasvezel doen, gezien de galvanische scheiding met bliksem.
Als je de spullen bij FS.com haalt zijn de kosten ook nog wel te overzien:

Kabel: https://www.fs.com/de-en/...ml?attribute=193&id=99047 (16 euro)
2 SFP's: https://www.fs.com/de-en/products/11775.html (8 euro p/st)
met 2 media converters: https://www.fs.com/de-en/products/101473.html (50 euro p/st)

Of gebruik in het tuinhuis een switch met een SFP poort, bijvoorbeeld: https://www.netwerkwinkel...ort-GEU-0521-p_32640.html (88 euro)

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:55
Le Mol schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:42:
Ik zou het ook met glasvezel doen, gezien de galvanische scheiding met bliksem.
Als je de spullen bij FS.com haalt zijn de kosten ook nog wel te overzien:

Kabel: https://www.fs.com/de-en/...ml?attribute=193&id=99047 (16 euro)
2 SFP's: https://www.fs.com/de-en/products/11775.html (8 euro p/st)
met 2 media converters: https://www.fs.com/de-en/products/101473.html (50 euro p/st)

Of gebruik in het tuinhuis een switch met een SFP poort, bijvoorbeeld: https://www.netwerkwinkel...ort-GEU-0521-p_32640.html (88 euro)
Mikrotik hex s is een euro of 20 goedkoper en 1 utp poort meer.(ja eigenlijk een router maar doet het ook gewoon als switch met de goede configuratie)

Zelf zou ik gewoon voor een goede utp gaan. Heb zelf een meter of 30 buitenkabel door een mantelbuis liggen. Dit zit samen met de voeding en elektra in dezelfde buis en werkt al jaren zonder problemen of merkbare storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

johnkeates schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:40:
[...]

Ik denk dat de bliksem daar geen boodschap aan heeft, en als je grootste angst is dat een kabel in de grond vatbaar is voor bliksen, dan is je andere apparatuur al lang dood. Of denk je dat die mediaconverter die niet in de grond zit niet geraakt kan worden door bliksem, om dat bliksem alleen grondkabels lust?

En stel dat bliksem echt een probleem is, dan mag je dus ook iets gaan verzinnen voor de voeding. En als je daar dan toch al mee bezig bent is een lightning arrestor nemen die zowel voeding als ethernet neemt nog steeds goedkoper, sneller en eenvoudiger. Maar tenzij Tommy in een bliksemgebied zit (o.i.d.) is dat glasvezel-voordeel vooral een hypothetisch voordeel.
Als je een boom in de tuin hebt en daar de bliksem inslaat dringt dit door in de grond vanwege de wortels, als die kabel daar in de buurt van de wortels ligt gaat de 'bliksem' richting je netwerk spul, het zet zelfs zo uit dat de de rj45 plugjes muurvast zitten in je hardware.

Met glasvezel heb je dit niet.

Er is een youtube filmpje van waar dit ook echt is gebeurd ik krijg het helaas niet gevonden.
Hebbes zou op 6:40 moeten starten.

[ Voor 4% gewijzigd door RobbyTown op 01-04-2021 20:26 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Will_M schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:34:
[...]

Da's toch wel CAT5E mag ik hopen? CAT5 (zonder E) is waarschijnlijk héle oude voorraad als het er nog ligt.
Ja, sorry, de ‘e’ vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
lier schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:54:
Wat zijn je eisen en wensen, want die mis ik nog (afgezien van onderstaande lijst):
  • 50 meter
  • storingsongevoelig
Eisen met betrekking tot snelheid en galvanische scheiding? En budget? En waar wordt het op aangesloten? Ik zou zelf opteren voor glas, storingsongevoelig en galvanische scheiding. En qua snelheid niet snel de beperkende factor.
Wat ik wil bereiken is vrij simpel:

Een netwerkverbinding met meetapparatuur voor een zwembad in het tuinhuis en degelijke WiFi in de buurt van het tuinhuis.

Er loopt een 5g6 kabel met krachtstroom naar het tuinhuis; dus ik weet niet of gevoeligheid voor bliksem van de netwerkkabel dan nog een argument is om rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 08:15
Nee, ik zou zeggen van niet. Stel dat je glasvezel na een inslag verdere schade voorkomt (wat al twijfelachtig is bij een goede klapper), dan komt de piekspanning wel binnen via je stroomkabel naar binnen, ben je nog steeds de pineut. Ik zou ook voor een simpele UTP kabel (of 2 stuks ) in een mantelbuis gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
RobbyTown schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:22:
[...]

Als je een boom in de tuin hebt en daar de bliksem inslaat dringt dit door in de grond vanwege de wortels, als die kabel daar in de buurt van de wortels ligt gaat de 'bliksem' richting je netwerk spul, het zet zelfs zo uit dat de de rj45 plugjes muurvast zitten in je hardware.

Met glasvezel heb je dit niet.

Er is een youtube filmpje van waar dit ook echt is gebeurd ik krijg het helaas niet gevonden.
Hebbes zou op 6:40 moeten starten.
Dat is leuk als je niet ook de stroomvoorziening door dezelfde grond had liggen, maar dat is wel het geval. Stel dat je twee gescheiden systemen hebt met alleen 1 koperen netwerkkabel als verbinding, dan is dit misschien nog relevant. Maar als je al schade krijgt door een blikseminslag in een boom dan gaat een glasvezel lijntje niet helpen gezien de energie die vrijkomt ook prima over andere geleiders bij je apparatuur komt. Maar dat had ik natuurlijk ook al geschreven en dat heb je ook gelezen.

In dit geval is de hele theoretische exercitie ook niet echt relevant tenzij Tommy aangeeft dat zijn boom, grond of gebouw getroffen wordt door bliksem. Als Tommy in een bebouwde kom woont is de kans groot dat de bliksem eerder inslaat bij een zendmast dan bij hem in de tuin.

[ Voor 10% gewijzigd door johnkeates op 01-04-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Deze vond ik ook nog:

https://www.netwerkkabel....-100-koper-114623337.html

Is deze ook geschikt, of minder dan de gewone cat6 die erboven staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
Tommy75 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:30:
[...]

Deze vond ik ook nog:

https://www.netwerkkabel....-100-koper-114623337.html

Is deze ook geschikt, of minder dan de gewone cat6 die erboven staat?
installatiekabel gebruiken heerschap... hier kan je geen nieuwe connectoren opzetten als ze versleten zijn (wat niet ondenkbaar is bij vochtige ruimtes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
:-)

Ik vind er geen in cat 6a die in voorraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Tommy75 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:37:

de draka die linkte 3 dagen , als je echt zondag wil gaan graven ...
https://www.netwerkproduc...CuULK1w-9dgBoCxgsQAvD_BwE

(dat ie cat7 is , is niet spannend.. als je die met cat6A componenten afmonteerd heb je evengoed zeker 10gbps, zeker dit soort kabel zet je niet even een stekkertje op, dat doe je met een Keystone)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tommy75 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:37:

Voordat je beknibbeld op "kabel" graafwerk (man-uur) kost meer dan de kabel,buis .. shielded "grond" kabel in gelijmde buizen .. (vergeet niet de 4 a 5 meter aan beide kanten "omhoog" je wilt het immers wel netjes weg werken ..

doe je zelf een lol en pak 2 dozen van 100 meter . de kosten wegen niet op tegen het aanleg gemak) graaf de geul, (60cm diep tenminste) .. en trek de kabels ver genoeg door van punt A naar punt B (beter overlengte) en schuif daarna pas de buizen over de kabel heen .. terwijl je ze in de geul legt .. (verlijm ze gelijk) .. daarna dicht gooien . in de usa is men verplicht na 10cm zand een plastic lint plat neer te legen voordat men het dicht gooit (zwart/geel of rood/wit gestreept) dat zijn wij niet verplicht maar maakt zoeken naar buizen/kabels wel erg eenvoudig later .. en voor 2 euro .. ;) heb ik die moeite wel genomen

Verlijmen is niet nodig maar scheelt (grondwater) in de buis en een dot kit in de buis (in de schuur en in de meterkast oid) voorkomt nare geurtjes .. niet te veel kit .

Extra lengte kabel kan je afknippen als de wcd/patchpaneel oid er zit .. en een te korte kabel is schelden want dan mag je van voor naar achter opnieuw trekken.

neem ook niet te smalle pijp .. je hebt 2 maten (gele elektra buis bv) 16/18mm en 22mm ofzo .. die 16/18mm is net te krap en trek je de draad snel stuk /kapot of vast .. .. ook 45 graden bochten maken indien je opnieuw moet/wilt trekken het opnieuw trekken het leven stukken gemakkelijker .. zeker als je wat stuggere kabel hebt ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommy75
ijske schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:40:
[...]

de draka die linkte 3 dagen , als je echt zondag wil gaan graven ...
https://www.netwerkproduc...CuULK1w-9dgBoCxgsQAvD_BwE

(dat ie cat7 is , is niet spannend.. als je die met cat6A componenten afmonteerd heb je evengoed zeker 10gbps, zeker dit soort kabel zet je niet even een stekkertje op, dat doe je met een Keystone)
Ok, deze dan maar besteld op een rol van 100m... keystones erbij genomen. Misschien tegen dat het tuinhuis er staat een deftige wandcontactdoos zoeken, dan is het netjes. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoNoAD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-12-2023
Hee Tommy75,

Ik leg bijna daaglijks netwerkkabels met diverse kwaliteiten en de kabel die je heb uitgekozen is Prima ( de gene in de link), ook omdat je aangeeft dat de netwerkkabel voor 10meter naast een stRoomkabel komt te liggen.

UTP/FTP/STP.... kabel / Netwerkkabel is goed voor 100m, jouw afstand is 50m en dus ruimschoots binnen spec.
( Bij hikvision is een network exstender te koop die Netwerk /POE kan versterken tot 300m mocht het toch niet toereikend zijn).

Ook al is de kabel "Grondkabel" leg ik het liefst kabel nog steeds in een mantelbuis ( wachtbuis), dit omdat het het extra beveiliging is en mocht er weer een kabel bij getrokken moet worden hoeft niet de hele tuin/ weg / stoep open gegraven worden. ( Maakt het je zelf nog makkelijker en trek met deze kabel een extra trekdraad mee(nylon).)
Het word aangeraden om Grondkabels rond de 60cm diep te leggen (NEN1010).

Ik heb veel met apparatuur gewerkt dat buiten stond en als er iets stuk was met bliksem was het heel vaak RS485 apparatuur(Andere "Oude" manier van communicatie max afstand 1500/2000m).
Het netwerk apparatuur dat er naast stond werkte meestal gewoon nog, met uitzonderingen daargelaten.

Als je stekkers en dozen voor netwerk koopt zorg dan wel dat ze voor schielded UTP zijn.( het apparte koperen draadje die iedereen meestal weg knipt( dat zie ik altans vaak 8)7 ).

LET op: koop je Cat6a( en hoger) kabel ? Dan moet je Cat6a stekkers en dozen kopen, want de individuele kabel mantel draden zijn dikker dan van de Cat5a kabels.

Mantelbuis

[ Voor 3% gewijzigd door NoNoAD op 17-04-2021 22:32 . Reden: Link toegevoegd ]

skullcrusher

Pagina: 1