Druppelslang op grondwaterpomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-06 23:01
Hallo!
Sinds enige jaren is onze achtertuin een enorm stuk groter geworden, en grenzen we nu aan bij 2 andere buren. Om de grens duidelijk te maken en ook om voor privacy te zorgen hebben we een beukenhaag en coniferenhaag op de grens gepoot. Om voor goede groei te zorgen leek het ons handig om een druppelslang hierop aan te sluiten, ik heb ze in verschillende winkels zien liggen en op internet is er ook veel verkrijgbaar.
Wij hebben in de achtertuin een grondwaterpomp: https://www.wildkamp.nl/p...tFo0s01p09shoC4jkQAvD_BwE. De hoeveelheid water die hier uit komt is echt enorm, normaal hebben we 3 grote klepelsproeiers en nog een zwenksproeier er op aangesloten in de avonduren.

Nu is dus de vraag, kan deze pomp ook aangesloten worden op een druppelslang zonder de overige sproeiers aan te sluiten? Afgifte van het water zal natuurlijk veel minder zijn en we willen niet dat de pomp kapot loopt. Of is de afgifte van de pomp via een extra apparaat wellicht te regelen? Het is nu namelijk aan of uit.
Ik hoor het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ligt er denk ik ook een beetje aan hoeveel druk die pomp opbouwt en hoe ver die pomp van de druppelslang af zit. Over een afstand ga je druk verliezen namelijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:17
Hee kijk, een gerelateerd topic: Ik heb geen verstand van grondwaterpompen...

Volgens mij is de concensus daar dat je hiervoor een buffertank nodig hebt. Anders is dat prijzig non-stop pompen voor die paar druppeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
J.oris schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:36:
Om voor goede groei te zorgen leek het ons handig om een druppelslang hierop aan te sluiten, ik heb ze in verschillende winkels zien liggen en op internet is er ook veel verkrijgbaar.
Belangrijk is hoeveel afgifte je krijgt per meter en dan gewoon x het aantal meter en je hebt de benodigde afgifte capaciteit. Je kunt eventueel ook 'heen en weer', dan verdubbelt de afgifte per uur.

De gemiddelde druppelslang doet 2-3l per meter per uur. Met je 6 kuubs pomp, 6000l/uur heb je dan.... 2000m slang in je tuin liggen :+
Jouw pomp kun je knijpen tot zo'n 600l/uur, maar dat is dus nog steeds zo'n 200m druppelslang.
J.oris schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:36:
Nu is dus de vraag, kan deze pomp ook aangesloten worden op een druppelslang zonder de overige sproeiers aan te sluiten? Afgifte van het water zal natuurlijk veel minder zijn en we willen niet dat de pomp kapot loopt. Of is de afgifte van de pomp via een extra apparaat wellicht te regelen? Het is nu namelijk aan of uit.
De enige (goede) manier om dit te doen is met een frequentieregelaar, maar zelfs dan nog denk ik dat je hem niet zo ver terug geregeld krijgt. Mijn (3 fase) bronpomp krijg ik terug tot ongeveer 40%, een 1 fase pomp is denk ik nog wat lastiger om zo laag te krijgen. Maar dan ga je nog steeds zo'n 2000l/uur halen.
Een drukvat is leuk, maar dan gaat hij pendelen (even kort aan, druk opbouwen, uit terwijl de druppelslangen druppelen en daarna weer aan), een drukvat heb je alleen nodig als je van die 'waterstopcontacten' hebt, dan prik je de sproeier erin en dan begint hij meteen te lopen.
Persoonlijk heb ik gewoon een (tijd)schakelaar of domotica stopcontact ertussen, aan als ik water wil, uit als ik het niet wil. Druk verschillen zijn voor sproeiers namelijk niet spannend (en voor degene waarbij dat wel is plaats je een drukregelaar).

Een alternatief is met zones te werken op je klepelsproeiers. Dus elke keer 1 klepelsproeier aan en continu de druppelslangen aan. Je hoeft ook weer niet 24/7 te druppelen.
Ook een optie is om voor je druppelaars een eigen pomp aan te schaffen, dan zou je ook een solarpomp kunnen pakken. Schijnt de zon heb je water en anders niet. Maar de meeste pompen zijn zo 1kW, dat is al veels te veel.
Als laatste optie zou je een redelijk vat op hoogte kunnen zetten, zodat je druppelslangen blijven lopen. Dus stel je hebt een garage met zolder, dan zet je (op een goede vloer) een vat neer, dat pomp je vol en dat loopt dan door de zwaartekracht leeg. Een simpele vlotter voorkomt dat je vat overstroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-06 23:01
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik denk dat het dan inderdaad het handigst is om een van de sproeiers erbij aan te zetten, ik denk niet dat we de 200 meter druppelslang gaan halen haha.
Ik had gehoopt dat er overdag gedruppeld kon worden, en ‘s avonds als we weer naar binnen gaan de sproeiers, zodat we zelf niet nat worden. Ik las echter ook al dat het niet handig is om de druppelslang overdag te laten lopen ivm verdamping, dat plannetje lijkt dus niet door te gaan.
Ik heb de frequentieregelaar ook maar even opgezocht, dat was 3x de prijs van de pomp 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:10
Ik zou het gewoon proberen. Ik heb een vergelijkbare pomp op een 10 meter lange druppelslang (poreuze slang) zitten en de pomp draait bij mij continue omdat hij niet aan zijn afslagdruk komt. Hij kan het water dus goed kwijt in de druppelslang en ik zou denk ik nog wel meer water willen hebben. Begin van de slang verliest meer water dan het eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
J.oris schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:32:
Ik las echter ook al dat het niet handig is om de druppelslang overdag te laten lopen ivm verdamping, dat plannetje lijkt dus niet door te gaan.
Niet alle planten vinden het fijn om continu natte voeten te hebben. (Schimmels & rot)
Zowel coniferen als beukenhagen kunnen vrij aardig met de wat drogere tijden omgaan. Dus zelfs al zou je alleen druppelen tijdens het normale beregenen, dan zijn ze al blij.
J.oris schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:32:
Ik heb de frequentieregelaar ook maar even opgezocht, dat was 3x de prijs van de pomp 8)7
Vanuit China kun je ook low-budget varianten krijgen vanaf €50 (AliExpress: inverter, frequency converter of VFD). Maar dit is niet iets wat de gemiddelde consument even aansluit en inregelt. Ook moet je met dit soort Chinees spul opletten voor brand en kortsluiting e.d.
Maar in de industrie zie je heel veel frequentieregelaars en hier op T.net houden we van techniek, vandaar dat ik het even noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
raze88 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:12:
Ik zou het gewoon proberen. Ik heb een vergelijkbare pomp op een 10 meter lange druppelslang (poreuze slang) zitten en de pomp draait bij mij continue omdat hij niet aan zijn afslagdruk komt. Hij kan het water dus goed kwijt in de druppelslang en ik zou denk ik nog wel meer water willen hebben. Begin van de slang verliest meer water dan het eind.
Die 10 meter slang doet misschien 200l/uur, je pomp staat continu te draaien en verbruikt dan 750Wh per uur. Dan is het goedkoper om gewoon leidingwater te pakken.
Pagina: 1